سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رییس سازمان انرژی اتمی از لغو تحریم ها در آذرماه خبر داد و با تاکید بر این که عدم اجرای برجام تبعاتی برای ما خواهد داشت، گفت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک قدرت موازنه در منطقه را تغییر می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : صالحی: طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود / تاسیسات هسته ای کجا تعطیل شده؟ آن را اعلام کنید؛ بیایید بازدید کنید
رییس سازمان انرژی اتمی از لغو تحریم ها در آذرماه خبر داد و با تاکید بر این که عدم اجرای برجام تبعاتی برای ما خواهد داشت، گفت: اجرای برنامه جامع اقدام مشترک قدرت موازنه در منطقه را تغییر می دهد.

به گزارش «انتخاب»، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی امروز 27 مرداد در نشست علمی، تخصصی« آموزش و توسعه ایران اسلامی در دوران پسا توافق هسته‌ای» در دانشگاه فرهنگیان مشهد به بررسی و نتایج متن برجام پرداخت.

وی افزود: با این برجام ما به طور رسمی وارد باشگاه کشورهای دارنده انرژِی هسته‌ای شدیم و جمهوری اسلامی توانست به برکت همین اساتید و معلمان شهریاری ها، علی محمدی‌ها و رضایی نژادها را عرضه کند که این چنین افتخاراتی را بیافرینند.
صالحی با اشاره به حیرت مسؤولان آمریکایی از دستاوردهای علمی ایران، با طرح این پرسش که ایران چه کرده که 1+5 اصرار به مذاکره داشته است؟ گفت: این شش کشور 90 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند و ایران در این مذاکرات به نوعی در مقابل کل جهان ایستاد و همچون یک کشور توسعه یافته در عرصه بین المللی حضور یافت که این امر به اعتبار رهبر معظم انقلاب و مقاومت ملت بوده است.
 
دنبال سلاح نیستیم

وی با تاکید بر این که ما به دنبال سلاح نیستیم، بیان داشت: رهبر انقلاب در این زمینه تکلیف را مشخص کرده‌اند و امروز دشمن می‌داند که ایران چه قدرتی را به دست آورده است برای همین از سر ناچاری پذیرفتند.
 رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که قهرمان اصلی این دستاورد ملت ایران است و با هوشیاری رهبر عزیزمان این دستاورد به دست آمده است، بیان داشت: این مذاکرات از سال 90 آغاز شد و شتاب گرفت و حجت الاسلام روحانی با مسؤولیت پذیری، تحت ارشادات رهبری هدایت آن را بر عهده گرفت و این دستاورد به دست آمد. وی خاطرنشان کرد: تمام کسانی که قبل از این تیم مذاکره کننده، مذاکرات را انجام می‌دادند خشت روی خشت گذاشتند و ما پایمان را روی شانه‌های پیشینیان گذاشتیم تا بتوانیم به این دستاورد دست یابیم.

نتایج برجام

معاون رییس جمهور گفت: نتیجه این برجام خنثی کردن بحث امنیت سازی بود که ما توانستیم ایران و شیعه هراسی را خنثی کنیم و جهان به وسیله رسانه‌های دشمن جور دیگری به ما می‌نگریست؛ اما آنان امروز به گونه‌ای دیگر به ما می‌نگرند.
صالحی با بیان این که آزادسازی اقتصادی از دیگر نتایج این برجام است، گفت: اقتصاد نفسی تازه خواهد گرفت البته اقتصاد ابعاد مختلفی دارد که نباید همه چیز آن را به برجام گره بزنیم.
وی درادامه با بیان این که مسلمان فردی ساده نیست و یک انسان هوشمند اساس زندگی‌اش بر عقلانیت است، خاطرنشان کرد: مسلمان همواره متبسم است، یک انسان در حیات طیبه خودش نیاز به دو بال سالم تامین نیازهای مادی خودش در بحث سلامت و صنعت و تامین نیازهای روحانی و معنوی دارد، که این مهم فراموش شده و دنیا تشنه یک پارادایم جدید بود، به همین انقلاب اسلامی ایران، جهان را بیدار کرد.
 رییس سازمان انرژی اتمی گفت: کسینجر در همین اواخر در پاسخ به پرسشی که چه شد رژیم گذشته ساقط شد و شما نتوانستید کاری کنید؟ گفت ما فکر می‌کردیم ایران در برابر خطر کمونیسم است، فکر نمی کردیم این ملت رهبرانی چون خمینی داشته باشد، این را نخوانده بودیم. این معجزه است که دشمن نتوانسته این مهم را بخواند.صالحی بیان داشت: 36 سال از انقلاب می‌گذرد، افرادی که دوران قبل از انقلاب را دیده‌اند، می‌دانند در آن دوران نیز کلی محدودیت برای کشور وجود داشت و همچنین با پیروزی انقلاب نیز عوامل زیادی درصدد بودند تا این انقلاب را زمین بزنند.
 وی با بیان این که الگوی امامت و رهبری و حکمرانی را این انقلاب به جهان ارائه کرده است، با تاکید بر مسأله ولایت فقیه گفت: با مرور زمان کارایی اصل ولایت فقیه بر همگان روشن شده که یکی از تجلیات این مهم در مذاکرات بود.
معاون رییس جمهور با تاکید بر این که رهبر معظم انقلاب به موقع به تیم مذاکره کننده تذکر می‌دانند، بیان داشت: این تذکرات به تیم مذاکره کننده اخطاری به طرف مقابل بود به همین دلیل توانستیم به مجموعه‌ای از تفاهمات در شان ملت برسیم.
 صالحی مقاومت ملت را دیگر الگوی ارائه شده از سوی انقلاب به جهانیان دانست و گفت: تیم مذاکره کننده بدون مقاومت ملت ایران نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند، به طور مثال با کاهش قیمت دلار دشمن به این خیال بود مردمی که سرمایه‌اش کاهش یافته به خیابان خواهد آمد و در مقابل دولت می‌ایستد که ما دیدیم این گونه نشد و باید به مقاومت مردم ایران در برابر مشکلات آفرین گفت که محکم ایستادند و پشت دولت و نظام را خالی نکردند.

 طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر تمام تعهدات ایران و گروه 1+5 مطابق برنامه زمان‌بندی شده پیش برود، طبق پیش‌بینی‌ها تحریم‌ها آذرماه برداشته می‌شود.
 وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) احیاگر دین در عصر حاضر و  رهبر معظم انقلاب سکاندار انقلاب اسلامی در برهه حاضر هستند، درود ویژه به ارواح شهدای هسته‌ای داریم.
 رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که «قطعنامه» با «برجام» تفاوت بسیاری دارد، گفت: برخی افراد نسبت به قطعنامه و برجام انتقادهایی دارند اما می‌بینیم که آن‌ها برای این دو موضوع متفاوت از هم تفکیک درستی انجام نمی‌دهند.
صالحی عنوان کرد:‌ اگر به برجام عمل نکنیم، قطعاً تبعاتی برای ما خواهد داشت اما اگر به قطعنامه عمل نکنیم، هیچ اثری بر برجام نخواهد گذاشت.
 وی با بیان این که در برجام از «سلاح نظامی» سخنی به میان نیامده است، گفت: در قطعنامه در رابطه با سلاح‌های نظامی و دفاعی بحث‌هایی صورت گرفته است و در قطعنامه‌های قبلی برای سلاح‌های نظامی «ممنوعیت» در نظر گرفته شده بود، ولی در این قطعنامه «ممنوعیت» تبدیل به «محدودیت» شده است.

برجام سبب می‌شود تا موازنه قدرت در منطقه تغییر کند

صالحی با گلایه از برخی افرادی که تفکیک درستی میان برجام و قطعنامه انجام نمی‌دهند، تأکید داشت: همگان باید بدانند که این برجام سبب می‌شود تا موازنه قدرت در منطقه تغییر کند.
وی با بیان اینکه «برجام» کلید طلایی امنیت منطقه را به دست ایران داده است، تأکید داشت: در این دیپلماسی حکیمانه، جمهوری اسلامی ایران همانند دفاع مقدس اجازه نداد تا ذره‌ای از حق و حقوق کشور و ملت پایمال شود.
 رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در برجام آمده که اتحادیه اروپا پس از 90 روز باید تحریم‌های کشورهای اروپایی را نسبت به ایران رفع کرده و رییس‌جمهور آمریکا باید تحریم‌های کنگره را علیه ایران از میان بردارد و در طرفی دیگر ایران متعهد شده تا از تعداد سانتریفیوژ‌های خود کم کرده و قلب رآکتور آب سنگین اراک را از نیروگاه آب‌سنگین اراک خارج سازد.وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: ملت در این دوران نیز الگویی از ایستادگی را آفرید و آینده این ملت بسیار روشن و تابناک است و امروز ما در سکوی پرتاب هستیم و ملت عزیزمان ثمره 36 سال مقاومت خود را خواهند گرفت.
 علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست علمی تخصصی ایران در دوران پسا توافق، اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت نیروگاه اتمی در شرق کشور ندارد
,ی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه تعطیلی تاسیسات هسته ای اظهارداشت: کجا تعطیل شده؟ اعلام کنید! ضمن آنکه افراد و رسانه هایی که مدعی تعطیلی این تاسیسات هستند می توانند از آنها بازدید کنند.
معاون رییس جمهوری افزود: هم اینک 9 هزار سانتریفیوژ در حال فعالیت و قرار است این تعداد به پنج هزار مورد برسد اما این کاهش تعداد به مفهوم کاهش تعداد نیروهای سازمان انرژی اتمی نیست.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، به خبرنگاران گفت واشنگتن هنوز از تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 از سوی روسیه به ایران نگران است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمریکا: انتقال S300 به ایران ممنوع نیست، اما ما نگرانیم
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، به خبرنگاران گفت واشنگتن هنوز از تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 از سوی روسیه به ایران نگران است.به گزارش «انتخاب»، مقامات ایرانی روز سه شنبه اعلام کردند روسیه احتمالا توافق تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 را در خلال چند روز آینده نهایی خواهد کرد.سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود البته «انتقال این سامانه دفاعی به ایران بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع نیست.»کربی با اشاره به نقش فعال روس ها در مذاکرات هسته ای با ایران افزود: با این وجود، امریکا با ارسال سامانه موشکی زمین به هوا به تهران که «همچنان به فعالیت های شرورانه»، از جمله حمایت از تروریسم در خاورمیانه ادامه می دهد مخالف است!
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در ماه آوریل گذشته و مدت کوتاهی بعد از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس-300 به ایران را لغو کرد.

منندز خواستار ۶ تغییر عمده در «برجام» شد 

   

رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد اعمال تغییراتی در توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را مطرح کرد.
منندز خواستار ۶ تغییر عمده در «برجام» شد
به گزارش مشرق، سناتور باب منندز در یادداشتی در روزنامه نیویورک پست با مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی اعلام کرده که دارای پیشنهاد بهتری به جای این توافق است.

این سناتور دمکرات در بخشی از این یادداشت معتقد است که حامیان توافق هسته‌ای اعلام می‌کنند امکان دستیابی به توافقی که بخشهای کلیدی تاسیسات هسته‌ای ایران را از کار بیاندازد وجود ندارد و اینکه با وجود اهرم‌های زیادی که آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران در دست داشت امکان خرید زمانی بیش از 10 سال برای بازرسی و راستی‌آزمایی در ازای رفع کامل تحریمها وجود نداشت. وی با بیان اینکه به چنین اظهاراتی اعتقاد ندارد گفت: معتقدم هنوز می‌توانیم به توافق بهتری دست یابیم. می‌توانیم بدون رد کردن تمام توافق، آن را تایید نکنیم.منندز در ادامه نوشته است: می‌توانیم دولت را مجبور کنیم که مذاکرات و برنامه مشترک اقدام – که شامل 10 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و توقف کاهش خرید نفت ایران و تحریم‌های دیگر این کشور است را از سر بگیرد. من حتی حاضرم به عنوان نشان دادن حسن نیت یکباره مبلغ مشخصی از دارایی‌های ایران را در جریان مذاکرات آزاد کنم. به اعتقاد منندز در ادامه مذاکرات باید برخی موارد مورد بازبینی قرار گیرند:

ابتدا ایران هرچه سریعتر پروتکل الحاقی را به تصویب رسانده تا ما اطمینان داشته باشیم هماهنگی‌های دائم بین‌المللی برای دسترسی به سایت‌های مشکوک ایران وجود خواهد داشت.

دومین مسئله اعمال ممنوعیت بر تحقیق و توسعه سانتریفیوژها در دوره توافق است تا این اطمینان وجود داشته باشد که ایران در زمان کنار رفتن قطعنامه‌ها و تحریم‌های سازمان ملل ظرفیت لازم برای آغاز سریع گریز هسته‌ای را در اختیار نداشته باشد.

سومین موضوع بستن تاسیسات غنی‌سازی فردو است. تنها هدف فردو تقویت برنامه هسته‌ای ایران به سمت حمله نظامی بود. باید این تاسیسات را تعطیل کرده و توانایی ایران برای استفاده از این مرکز در آینده را نیز سلب کنیم. اگر ایران چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد نیازی به ایجاد این مرکز در زیر کوه ندارد.

چهارمین موضوع تحلیل کامل ابعاد نظامی احتمالی برنامه ایران است. ما نیاز به برنامه ریزی داریم تا این موضوع نادیده گرفته نشود. ایران و آژانس باید پیش از رفع کامل تحریم‌ها این موضوع را حل کرده و ناتوانی ایران در همکاری باید به بازگشت خودکار تحریم‌ها منجر شود.

پنجمین مسئله تمدید دوره توافق است. یکی از نگران کننده ترین بخش‌های توافق دوره محدودیت 10-15 ساله بر برنامه هسته‌ای ایران است که این محدودیت می‌تواند از سال هشتم به بعد نیز لغو شود. قول توافقی با دوره زمانی قابل توجه را به ما دادند اما به نیمی از آنچه انتظار داشتیم نیز دست نیافتیم. ایران باید تا زمانی که به فریب دنیا ادامه می‌دهد خواسته‌های جامعه بین‌الملل را اجابت کند که این زمان دستکم 20 سال خواهد بود.

ششمین موضوع از نظر منندز داشتن توافقی است که نوع مجازاتهای اعمال شده از سوی 1+5 بر ایران به دلیل نقض تحریم‌ها مشخص شود.

منندز در ادامه نوشت: همزمان باید قانون تحریم‌های ایران که در سال 2016 منقضی می‌شود تمدید شود تا از بازگشت سریع و موثر تحریمها اطمینان حاصل کنیم؛ صدور مجوز صادرات راهبردی نفت آمریکا به متحدانمان را در زمان خروج نفت ایران از بازار مد نظر قرار دهیم؛ سریعا اقدامات امنیتی پیشنهاد شده به متحدانمان در اجلاس کمپ دیوید را با حفظ برتری نظامی اسرائیل اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: اکنون باید ابزارهایی را در اختیار اسرائیل قرار دهیم تا درصورت تسریع برنامه هسته‌ای ایران توانایی مقابله با تهدید این کشور را داشته باشد.منبع: تسنیم

طرح جامع آمریکا برای شکست نیروی دریایی‌ ایران 

   

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به برنامه جدید نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با نیروی دریایی ایران با کمک سلاح‌های لیزری و موشک‌های کم هزینه اشاره کرد.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «زاخاری کک» سردبیر این نشریه نوشت: به نظر می‌رسد نیروی دریایی آمریکا با برنامه‌ای کم هزینه و جدید قصد مواجهه با ناوگان قایق‌های تندروی ایران را دارد.

به‌نوشته این نشریه، ایران به عنوان بخشی از دکترین دریایی نامتقارنش مجموعه‌ شناورهای تندروی تهاجمی (FIAC) و قایق‌های تندروی مجهز به موشک‌های هدایت شونده ضد کشتی را دارد. راهبرد ایران غلبه بر عملیات کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس با استفاده از شیوه حمله انبوه است.

بنابر این گزارش، تمامی شواهد نشان از این دارند که این راهبرد برای ایران بسیار کارآمد بوده به طوری که قبلا نیز در یک اندیشکده آمریکایی بدان اشاره شده بود.

در گزارش اندیشکده فوق آمده بود: «در یک رزمایش مشترک در سال 2002 تحت عنوان «چالش هزاره 2002» که به منظور سنجش آمادگی با کشور دشمن در خاورمیانه (ایران) برگزار شد نتایج فاجعه آمیزی برای آمریکا داشت به طوری‌که در جریان نبرد نامتقارن و نامنظم دریایی ده‌ها کشتی آمریکایی نابود شده و هزاران نفر کشته یا مجروح شدند. در جنگ نامتقارن بعدی در 14 سال بعد ایران همچنان می‌تواند اثرات مخربی را بر نیروهای آمریکا و متحدانش  در خاورمیانه بگذارد.»

بر این اساس، آمریکا تلاش زیادی کرد تا راهبرد موثری را برای مقابله با تدبیر هجوم انبوه ایران بیابد اما بکارگیری موشک‌های «تام هاک» یا هارپوون» با توجه به قیمت چند میلیون دلاریشان پر هزینه می‌‌باشد. در این میان نیروی دریایی آمریکا به عنوان یک راه حل احتمالی بکارگیری اسلحه‌های لیزری یا جنبشی را با بوق و کرنا اعلام کرد و در موردی قابل توجه ناو «یو اس‌اس پونس» مستقر در آب‌های خاورمیانه مجهز به این سلاح بود.

نشنال اینترست با اشاره به ویژگی سلاح‌های لیزری نوشت: برخلاف اکثر موشک‌ها، سلاح‌های لیزری بسیار ارزان و تنها چند سنت هزینه دارند. علاوه بر این،از آنجایی که تنها تعداد محدودی موشک را می‌توان در یک کشتی حمل کرد اما سلاح‌های لیزری از این بعد برعکس بوده و در مقیاس نامحدودی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و این برای مقابله با تهدید حمله دسته جمعی قایق‌های تندروی ایرانی بسیار مهم است.

نشنال اینترست نوشت: سلاح‌های لیزری تنها راه غلبه بر قایق‌های ایرانی نیستند. دیگر راه حل سرمایه گذاری بر سامانه موشکی «لانگ باو هل فر»  سطح به سطح است و نیروی دریایی آمریکا اخیرا اعلام کرد که اولین آزمایش بر روی سامانه موشکی هل فایر را ماه گذشته از طریق یک شناور سطحی آغاز کرد.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا به صراحت اعلام شد که آزمایش موشک هل فایر که 5 مایل برد دارد و خود هدایت شونده بوده و به مجرد مشاهده تهدید بسوی هدف شلیک خواهد شد، برای مقابله با قایق‌های تندروی ایران طراحی شده است.

دریا سالار «جان آیلز»  در این زمینه به وبگاه رسمی نیروی دریایی آمریکا گفت: «ما  10000 هزار موشک لانگ باو در اختیار داریم که هرگز از لحاظ هزینه شان نیز هیچ مشکلی وجود ندارد. این موشک قابلیت پرتاب عمودی را نیز دارد و می‌توان همزمان تعداد زیادی از آن‌ها را شلیک کرد.»

در انتهای این مطلب آمده است: انتشار این خبر از سوی نیروی دریایی آمریکا تاکید بر این مسئله دارد که بکارگیری موشک هل فایر «شلیک و دیگر هیچ» که بر اساس آن بعد از شلیک موشک در هدف یابی، دیگر نیازی به راهنمایی شخص یا دستگاهی دیگر نداشته و لازم نیست تا پرتاب‌کننده آن‌ها خود را در یک خط مستقیم با هدف نگه دارد، بلکه تمام مراحل هدف‌یابی پس از شلیک توسط خود موشک انجام می‌شود، تکامل بعدی در توسعه ماموریت شناورهای سطحی است.

منبع: فارس

آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر 

   

وقایع میدانی جنگ پادشاهی عربستان ضد یمن نشان می‌دهد که ارتش و نیروهای مردمی این کشور در داخل خاک عربستان در حال پیشروی هستند.
به گزارش مشرق، بیش از 120 روز است که آل سعود تجاوز همه جانبه زمینی، هوایی و دریایی به یمن را کلید زده است و در این پروسه 15 هزار نفر کشته و زخمی شدند.

**المطری:  تاکنون بیش از 4000 شهید در تجاوز عربستان به یمن تقدیم کرده‌ایم

"علی المطری" از فعالان انقلابی یمن درباره تجاوز نظامی عربستان به یمن، اظهار داشت:تاکنون بیش از 4000 شهید در تجاوز عربستان به یمن تقدیم کرده‌ایم که دو سوم آن‌ها زنان و کودکان هستند و در این جنگ شاهدیم که بسیاری از بیمارستان‌ها، موادغذایی و مخازن بزرگ آب و 11 هزار خانه مورد حمله هواپیماهای سعودی آمریکایی عربستان قرار گرفته است.

**پیشروی ارتش و نیروهای مردمی در استان "نجران"

البته ارتش و نیروهای مردمی یمن در تجاوز آل سعود دست بسته نبودند و توانستند چندین کیلومتر در خاک عربستان پیشروی کنند و چندین پاسگاه مرزی و پایگاه نظامی را به تصرف خود درآورند این پیشروی‌ها از شمال یمن و در مرزهای عربستان با این کشور در استان‌های "نجران" و "جیزان" شکل گرفته و اخیرا هم شهر "اخدود" در جنوب "نجران" به تصرف ارتش و نیروهای مردمی یمن درآمده و همچنین ده‌ها نظامی سعودی به اسارت یمنی‌ها در آمده است.
آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر

آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر


**شلیک موشک‌های "اسکاد" و "اورگان"

البته پرده دیگر اقدامات تلافی جویانه ارتش و نیروهای مردمی یمن شلیک موشک‌های "اسکاد" و "اورگان" بوده که به کابوس آل سعود مبدل شده است.
آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر
آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر

آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر
**اهداف موشک‌های یمنی کجاست؟

موشک‌های یمنی عمدتا اهداف و پایگاه‌های نظامی از جمله: "عین‌الحاره" و "عسیر" را هدف قرار می‌دهند و تاکنون ارتش پادشاهی عربستان متحمل خسارات سنگینی از بعد نیروی انسانی و تجهیزات شده است.

**توپولوژی "نجران" و "جیزان"

"نجران" و "جیزان" از استان‌های عربستان است که در جنوب این کشور واقع شده و بیش از 200 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این دو استان از نظر اجتماعی گرایش به مردم یمن دارند به نحوی که یمنی‌الاصل بوده و به تجاوز نظامی عربستان معترض هستند. فاصله "نجران" و "جیزان" از پایتخت عربستان یعنی "ریاض" حدود 930 کیلومتر است که این موضوع کار ارتش عربستان را به لحاظ دارا بودن ارتش یمن از انواع موشک‌ها سخت‌تر می‌کند.در جنگ آل سعود با مردم مظلوم یمن هر زمان صدای اعتراضی شنیده می‌شود، آل سعود با مشت آهنین پاسخ ساکنان "نجران" و "جیزان" را می‌دهد. البته این موضوع فقط به این دو استان جنوبی عربستان ختم نمی‌شود؛ بلکه در شرق و جنوب شرق این کشور هم که به ناحیه شرقیه معروف است و در استان‌های "قطیف"، "عوامیه" و شهر "دمام" هم این مشکل وجود دارد و هر صدای اعتراضی با اسلحه خاموش می‌شود و لذا کارشناسان و صاحبنظران معتقدند ناحیه جنوبی عربستان خصوصا دو استان "نجران" و"جیزان" تمایل به جدایی از این کشور و الحاق به یمن را دارند.
جنگ اخیر آل سعود ضد یمن یک واقعیت تلخ را برای عربستان آشکار می‌سازد و آن احتمال تجزیه جنوب و جنوب شرق این کشور و ایجاد یک ناحیه خود مختار یا الحاق به یمن است که البته "نجران"، "جیزان"، "عسیر"، "قطیف"، "عوامیه" و "دمام" کاندیدای تجزیه از عربستان هستند.

آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر

آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر


**صادق الشرفی: تاکنون 30 پایگاه نظامی و پادگان و پاسگاه در استان‌های "نجران" و "جیزان" عربستان سقوط کرده است

"صادق الشرفی" مسئول جبهه مردمی مبارزه با تجاوز نظامی عربستان در پاسخ به سوالی درباره این که چند کیلومتر مربع از استان‌های نجران و جیزان در اختیار ارتش و نیروهای مردمی یمن است، ‌اظهار داشت: تاکنون 30 پایگاه نظامی و پادگان و پاسگاه در استان‌های "نجران" و "جیزان" عربستان سقوط کرده و پیوستن قریب الوقوع این دو استان به یمن نزدیک است.الشرفی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحولات استان‌های "نجران" و "جیزان" و اقداماتی که در آینده ارتش و نیروهای مردمی یمن در این منطقه قصد دارند انجام دهند، عنوان داشت: آل‌سعود در دو منطقه "نجران" و "جیزان" حضور نظامی دارد و حضور اجتماعی و مردمی ندارد و مردم این دو منطقه یمنی‌الاصل هستند و خواستار پیوستن به یمن هستند و اکنون در کشور یمن یک آماده باش کامل قرار دارد و مردم قصد دارند در مرحله دوم عملیات آزادسازی دو  استان حجاز و نجد را انجام دهند.مسئول جبهه مردمی مبارزه با تجاوز نظامی عربستان گفت: آل‌سعود به زور در حجاز و نجد تصرف پیدا کرده و سعی می‌کند تا منصور الهادی را به قدرت بازگرداند و در این پروسه امارات با تلاش و تصرف بندر عدن ایفای نقش می‌کند.
آیا جنوب عربستان تجزیه خواهد شد؟ + تصاویر

به نظر می‌رسد اگر آل سعود جنگ را ادامه دهد، باید نگران جنوب عربستان باشد که احتمال تجزیه آن وجود دارد و در این زمینه صداهای تجزیه طلبانه از دو استان "نجران" و "جیزان" شنیده می‌شود که خروجی آن الحاق به یمن خواهد بود که البته این اتفاق دور از ذهن نیست.منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد