سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

حدیث گوهربار روز

حدیث روز/ روایت همسر پیامبر(ص) درباره تعداد اصحاب کساء 

   

عرض کردم یا رسول اللّه ! من هم از اهل بیت تو هستم و پیش رفتم تا در کنار آنها باشم. پیامبر فرمود: در جاى خود باش اى امّ سلمه.
مشرق- امام رضا علیه‌السلام، به نقل از پدرانش به نقل از امام سجّاد به نقل از امّ سلمه: این آیه در خانه من و در روزى که پیامبر در خانه من بود نازل شد.
پیامبر صلی الله علیه و آله نزد من بود که على، فاطمه، حسن و حسین را فرا خواند. جبرئیل هم آمد و پیامبر عباى فدکى را بر آنها گستراند و سپس فرمود: پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند، خدایا! هرگونه پلیدى را از آنها دور کن و کاملاً پاکشان گردان. جبرئیل گفت: اى محمّد! آیا من هم از شمایم؟ پیامبر فرمود: تو نیز از مایى اى جبرئیل.
امّ سلمه: عرض کردم یا رسول اللّه ! من هم از اهل بیت تو هستم و پیش رفتم تا در کنار آنها باشم. پیامبر فرمود: در جاى خود باش اى امّ سلمه، تو به سوى خیر هستى، تو از همسران پیامبر خدایى. جبرئیل گفت: اى محمّد بخوان: «إنّما یریدُ اللّه ُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمْ الرِّجْسَ أهْلَ البیتِ ویُطَهِّرَکُم تَطْهیراً» ، که در حقّ پیامبر، على، فاطمه، حسن و حسین علیهم‌السلام است.

متن حدیث:

الإمام الرضا علیه السلام عَن آبائِهِ علیهم السلام عَن عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ علیه السلام، عَن اُمِّ سَلَمَةَ قالَت: نَزَلَت هذِهِ الآیَةُ فی بَیتی وفی یَومی، کانَ رَسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله عِندی فَدَعا عَلِیًّا وفاطِمَةَ والحَسَنَ والحُسَینَ، وجاءَ جَبرَئیلُ فَمَدَّ عَلَیهِم کِساءً فَدَکِیًّا ثُمَّ قالَ:
اللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَیتی، اللّهُمَّ أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهیرًا. قالَ جَبرَئیلُ: وأنَا مِنکُم یا مُحَمَّدُ ؟ فَقالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله : وأنتَ مِنّا یا جَبرَئیلُ.
قالَت اُمُّ سَلَمَةَ : فَقُلتُ: یا رَسولَ اللّه ِ، وأنَا مِن أهلِ بَیتِکَ، وجِئتُ لِأَدخُلَ مَعَهُم، فَقالَ: کونی مَکانَکِ یا اُمَّ سَلَمَةَ، إنَّکِ إلى خَیرٍ، أنتِ مِن أزواجِ نَبِیِّ اللّه ِ.
فَقالَ جَبرَئیلُ: اِقرَأْ یا مُحَمَّدُ : «إنَّما یُریدُ اللّه ُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أهلَ البَیتِ ویُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» فِی النَّبِیِّ وعَلِیٍّ وفاطِمَةَ والحَسَنِ والحُسَینِ علیهم‌السلام


«أمالی الطوسیّ، صفحه 368 / 783»
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد