سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار ورزشی استان

یک خوزستانی به اردوی تیم‌ملی "ب" فوتبال ساحلی فراخوانده شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، کسری پورنعمتی بازیکن خوزستانی تیم لیگ برتری شهیدجهان‌نژادیان آبادان به این اردو دعوت شد. 22 بازیکن از سراسر کشور به این اردو فراخوانده شده‌اند.اردوی تیم‌ملی"ب" فوتبال ساحلی از 30 مردادماه در کمپ تیم‌های ملی آغاز می‌شود.

هیات ورزشی بیماری‌های خاص و پیوند اعضا خوزستان یک دوره مسابقات تیراندازی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، این رقابت‌ها به مناسبت هفته دولت، سوم شهریورماه در اهواز برگزار خواهد شد.  این مسابقات در بخش تفنگ بادی آقایان و بانوان انجام می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند به هیات استان واقع در مجموعه ورزشی تختی اهواز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره 33363284 تماس بگیرند.

از انجمن‌های تالاسمی، همودیالیزی، هموفیلی، دیابتی، ام‌اس و پیوند اعضا درخواست شده است که در این مسابقات شرکت کنند.

در پایان این مسابقات به نفرات برتر هر دو بخش آقایان و بانوان جوایزی اهدا خواهد شد.

مربی تیم فوتبال استقلال خوزستان گفت: باوجود دو بردی که مقابل فولاد و پرسپولیس به دست آورده‌ایم، خیلی بلند پروازی نمی​کنیم.

سیداکبر پورموسوی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: ما برای بازیکنان​مان هدف​گذاری کرده​ایم و برنامه​ها را پله‌به‌پله به بازیکنان می‌دهیم تا به همبستگی فکری برسند. ما از روز اول سنگ بزرگ بر نداشتیم و مدنظر داشتیم که پله‌به‌پله حرکت کنیم تا حساسیت به وجود نیاید و بازیکنان​مان با توجه به جوان بودن‌شان، دچار استرس و فشار نشوند. 

وی افزود: بحث روحی – روانی بازیکنان برای ما اهمیت دارد و آرام‌آرام حرکت می​کنیم و ان​شاءالله با پیروزی مقابل سایپا، نوار موفقیت​های‌مان ادامه داشته باشد. بازیکنان​مان تا به امروز 70 درصد از آن چه مدنظرمان بوده است را انجام داده​اند. 

مربی تیم فوتبال استقلال خوزستان درباره تفاوت این تیم با تیم سال گذشته، گفت: همان طور که قبلا گفتیم نیروی جوانی و انرژی و همچنین انگیزه بازیکنان​مان در پنج هفته ابتدایی می‌تواند برای ما هم خوب و هم بد باشد که خدا را شکر ما مسیری را طی کردیم که این موضوع برای ما خوب بوده است. با توجه به این‌که در سه هفته ابتدایی مقابل تیم​های سپاهان، پرسپولیس و فولاد قرار گرفتیم، در بازیکنان‌مان، انرژی و انگیزه به وجود آورد و باعث شد گام​های‌شان را محکم بردارند. 

وی خاطرنشان‌کرد: خدا را شکر از بازیکنان​مان راضی هستیم ولی هنوز کار داریم و نیاز به زمان داریم و با این دو بردی که به دست آورده​ایم، خیلی بلند پروازی نمی​کنیم.

پورموسوی در ارزیابی‌اش از تیم سایپا گفت: من فکر می​کنم پس از سپاهان، تیم سایپا با توجه به بازیکنانی که جذب کرده، با تجربه​ترین تیم ایران است. سایپا هم برنامه دارد که امسال نتیجه بگیرد. به هر حال ما حریف سختی برای این تیم خواهیم بود. 

وی ادامه داد: اولین امتیاز ما جوانی و انرژی بازیکنان است. همه می​گویند که ما از گرما استفاده می​کنیم در حالی که گرما برای هر دو تیم است و واقعیت این است که بازیکنان ما نیروی جوانی خوب و انگیزه بالایی دارند و همین باعث می​شود که تیم ما 90 دقیقه دوندگی داشته باشد.

مربی تیم فوتبال استقلال خوزستان درباره وضعیت مصدومیت سوارز و ماهینی، گفت: این دو بازیکن از روز گذشته (دوشنبه) کنار زمین دویدن را آغاز کرده​اند. فکر می​کنم سوارز به بازی هفته آینده برسد ولی ماهینی هنوز آ‎ماده نیست.

سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز گفت: بازیکنان‌مان به این شخصیت و بلوغ فکری رسیده​اند که می‌توانند استقلال تهران را شکست دهند.

سیاوش بختیاری​زاده در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهارکرد: در حال تمرین شدید برای بازی پرهیجان، پراسترس و شش امتیازی با استقلال تهران هستیم.

وی بیان‌کرد: تیم ما مقابل ملوان انزلی باخت بدی را متحمل شد و به این دلیل آن را شکست بد می​دانم، چرا که دو گل بد دریافت کردیم و درست است که حریف صاحب توپ و موقعیت بود ولی ما هم مانند دو بازی قبلی‌مان هدف‌مان این بود که با توجه به بضاعت تاکتیک در فوتبال ایران، گل دریافت نکنیم ولی متاسفانه دو گل بد خوردیم و بازی را واگذار کردیم.

سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز افزود: پس از چند بازی اول‌مان شدیدا به دنبال ریکاوری روحی - روانی تیم بودم تا بتوانیم مقابل تیم قدر و مدعی استقلال تهران که هفته گذشته نیز مقابل ذوب آهن متحمل شکست شد، پیروز میدان باشیم ولی می​دانم استقلال تهران تیمی است که نمی​خواهد دو هفته متوالی متحمل باخت و حواشی بسیار شود و این کار را برای ما سخت می​کند.

وی ادامه‌داد: ما جوانان خوب و شایسته​ای داریم و این هفته نیز به آن‌ها فرصت می​دهم که بازی کنند و مطمئن هستم که می​توانیم یک بازی خوب و زیبا به نمایش بگذاریم و از این دیدار امتیاز خوبی کسب کنیم.

بختیاری​زاده گفت: استقلال تهران را طی هفته​های گذشته به عنوان تیمی که می​تواند مدعی اول قهرمانی باشد، دیدم ولی مصدومیت شهباززاده و کرار جاسم، کمی در کار فنی این تیم مشکل به وجود آورد. همچنین به وجود آمدن مسایل حاشیه​ای که همیشه گریبان​گیر تیم​های بزرگ مانند استقلال و پرسپولیس بوده است، خیلی زود این تیم را دچار چالش کرد و هفته سوم خیلی زود است که این تیم بزرگ وارد چالش و حواشی شود و ان​شاءالله استقلال تهران پس از بازی با تیم ما از این چالش خارج شود و پس از این‌که ما سه امتیاز را از آن‌ها گرفتیم، مصدومیت کرار و شهباززاده برطرف شود و به مسابقات برگردند و تیم خوب و مردمی استقلال تهران نیز به روزهای خوب و اوج گذشته​اش برگردد.

وی خاطرنشان‌کرد: طی دو سه روز اخیر من خیلی خوشحالم، چرا که هجمه مردمی بسیار زیادی روی تیم است و اگر چه استرس وحشتناکی را به ما وارد می​کند اما من خوشحالم که مردم تیم ما را باور کردند. حتی زمانی که داشتیم به انزلی می​رفتیم، 90 درصد تماشاگران استقلال از ما فقط برد می​خواستند. به هر حال بازیکنان‌مان هم به شخصیت و بلوغ فکری رسیده​اند که می​توانیم استقلال تهران را شکست دهیم.

سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز در ادامه در پاسخ به این سوال که علت غیبت محمد غلامی و سعید غزل در تمرینات چیست؟ گفت: محمد غلامی به واسطه شکل بازی کردنش و دوندگی بی​امانش، از ناحیه ماهیچه پشت پا دچار گرفتگی شدید شده و راه رفتن نیز برای او مشکل شده است. غزل هم در تمرینات از ناحیه گردن دچار آسیب شد و امیدوارم که هر دو بازیکن به تمرین امروز برسند و اگر در تمرین حاضر نشدند من برای بازی با استقلال تهران دیگر روی آن‌ها حساب نمی​کنم. جز مصدومیت هیچ مشکل دیگری نیست و خوشبختانه تا این لحظه هیچ حاشیه‌ای در تیم نداشته‌ایم و نخواهیم داشت.

وی درباره مکان برگزاری بازی تیمش با استقلال تهران، عنوان‌کرد: حق طبیعی استقلال اهواز است که به عنوان میزبان، استادیوم خود را انتخاب کند و انتخاب ما از روز اول استادیوم تختی اهواز بوده است و اگر فدراسیون بخواهد بگوید که نور ورزشگاه تختی ضعیف است، در حق تیم سیاه​جامگان مشهد که پیش از این در ورزشگاه تختی میزبان آن بوده‌ایم، اجحاف شده است. فدراسیون چگونه اجازه داد بازی ما با سیاه​جامگان در ورزشگاه تختی اهواز برگزار شود ولی برای بازی با استقلال تهران می‌گوید که نور ورزشگاه تختی ضعیف است؟ اگر به این صورت شود یعنی فدراسیون برای بازی قبلی کوتاهی کرده است. من مطمئن هستم که فدراسیون به خواست مردم خوزستان، اهواز و استقلال احترام می‌گذارد و این بازی حتما در استادیوم تختی برگزار می​شود. بختیاری​زاده درباره رضایت از روند عملکرد تیمش در سه هفته ابتدایی لیگ، گفت: علم می​گوید که یک تیم فوتبال باید شش هفته قبل از آغاز مسابقات روند آماده‌سازی​اش را شروع کند، در حالی که ما چیزی به عنوان تیم نداشتیم و از صفر شروع کردیم اما خوشحالیم که طی این سه هفته، روند رو به رشدمان را نشان داده‌ایم و آن را ادامه هم خواهیم داد.

وی در پایان بیان‌کرد: کوچکتر از آن هستم که از هواداران درخواستی داشته باشم و مطمئن هستم که 30 هزار هوادار به استادیوم می​آیند و از همه آن‌ها می​خواهم مانند همیشه شخصیت و منش تماشاگر فوتبال خوزستان را نشان دهند. خوزستان جایگاه و صاحب اولیه فوتبال در ایران است و ان​شاءالله ضمن حفظ آرامش و نظم، با تمام وجود از تیم جوان استقلال اهواز حمایت کنند تا بتوانیم یک روز خوب و فراموش نشدنی را برای فوتبال خوزستان به یادگار بگذاریم.

مسابقات زورخانه​ای پیشکسوتان استان، انتخابی تیم خوزستان جهت شرکت در مسابقات لیگ میان​داری کشور برگزار شد. علی منظمی، دبیر هیات ورزش​های پهلوانی و زورخانه​ای استان در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: این رقابت​ها در دو رده سنی 41 تا 50 سال و 51 تا 60 سال شب گذشته (دوشنبه) در زورخانه حیدر کرار اهواز برگزار شد. وی ادامه داد: مسابقات در رشته انفرادی – میان​داری و در ماده​های شنا، میل زدن، میل بازی، کباده، چرخ چمنی، پا زدن و سنگ انجام شد. دبیر هیات ورزش​های پهلوانی و زورخانه​ای خوزستان افزود: این مسابقات با شرکت باستانی​کارانی از اهواز، دزفول، شوشتر، آبادان و خرمشهر برگزار شد که در پایان و در رده سنی 41 تا 50 سال، حجت​الله محمدبیلکی از دزفول با 86 امتیاز در جایگاه نخست ایستاد، نادر خدرزاده از آبادان با 72 امتیاز دوم شد و عبدالحسین سلمان​پور از خرمشهر با 58 امتیاز در رده سوم قرار گرفت. وی اضافه کرد: در رده سنی 51 تا 60 سال نیز، احمد خدادوست از شوشتر و غلامرضا گرائی از اهواز با کسب 73 امتیاز به طور مشترک به مقام اول دست یافتند و رضا شمس از دزفول با 60 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت. منظمی با بیان این‎که نفرات نخست هر یک از رده​های سنی به مسابقات لیگ میان​داری کشور اعزام خواهند شد، گفت: از آن جا که آقایان احمد خدادوست و غلامرضا گرائی در رده سنی 51 تا 60 سال به صورت مشترک اول شده​اند، از میان آن​ها یک نفر به صورت توافقی و یا با انجام یک مسابقه انتخابی، به مسابقات اعزام می​شود. وی در پایان خاطرنشان​کرد: زمان مسابقات لیگ میان​داری کشور هنوز از سوی فدراسیون اعلام و ابلاغ نشده است.

معاون عمرانی اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان درباره وضعیت نور ورزشگاه تختی، گفت: در حال انجام اقدامات لازم برای رساندن ورزشگاه به بازی استقلال اهواز و استقلال تهران هستیم و نظر نهایی را ناظر بازی اعلام خواهد کرد.

امین دارابی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، درباره وضعیت نور ورزشگاه تختی اهواز و این‌که گفته می​شود به دلیل ضعف در نور این ورزشگاه قرار است دیدار استقلال اهواز و استقلال تهران به ورزشگاه غدیر منتقل شود، اظهارکرد: اکیپ مربوط به نور ورزشگاه در حال کار کردن روی این موضوع هستند و شب گذشته نیز در حال کار کردن بودند و امشب ناظر بازی از وضعیت نور ورزشگاه تختی بازدید خواهد داشت و نظر نهایی را در خصوص این‌که این دیدار می‌تواند در این ورزشگاه برگزار شود یا خیر، اعلام می‌کند. 

وی با بیان این‌که برای بازی استقلال اهواز و سیاه​جامگان ناظر بازی از وضعیت ورزشگاه تختی بازدید و آن را تایید کرد، گفت:‌ برای بازی گذشته تمام نورافکن​های ورزشگاه را سرویس کردیم و آن ترانس​هایی را هم که مشکل داشتند، تعویض کردیم و مابقی نورافکن​ها نیز شست​وشو شدند، چرا که با تمیز شدن، 30 درصد به نور نورافکن​ها افزوده می​شود.

معاون عمرانی اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان در پایان عنوان‌کرد:‌ به دلیل این‌که برخی از قسمت‌های زمین ورزشگاه تختی برای نصب دکل‌های جدید، به حفاری نیاز دارند ما انجام این کار را به تعطیلی لیگ که از هفته پنجم به بعد است، موکول کرده‌ایم.

ورزش قهرمانی برای کودکان، نوجوانان و سالمندان مضر است
ورزشی  11:56:5 1394/05/27
945-26581-5 کد خبر

یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که انجام ورزش قهرمانی در رده‎های سنی کودکان، نوجوانان و سالمندان مضر است، گفت: بسیاری از قهرمانان، به لحاظ فیزیولوژیکی افراد سالمی نیستند.

علی​اصغر رواسی در گفت​وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این‌که ورزش کودکان مساله بسیار حساسی است، اظهار کرد: یک کودک حتی در دوره​ای که به دنیا نیامده است و دوره جنینی و قبل از تولد را می​گذراند، به ورزش احتیاج دارد. مادری که در دوره بارداری ورزش می​کند علاوه بر اینکه به خود کمک می​کند، در حقیقت به نوزادی که در شکمش است نیز کمک می​کند؛ یعنی در حقیقت باید گفت که ورزش کودک از همان زمان شروع می​شود.

نوزاد قبل و بعد از به دنیا آمدن نیاز به ورزش دارد

وی افزود: پس از به دنیا آمدن نوزاد و تا زمانی که خود او قادر به انجام کاری نیست، فعال کردن بدن او از طریق به حرکت درآوردن آن می​تواند موثر باشد و همواره نیز به مادران توصیه می‌شود که دست و پای نوزاد خود را از راه ماساژ و تکان دادن، به حرکت در بیاورند تا باعث جریان یافتن خون در آن نواحی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: هر چه سن نوزاد بالاتر رود، سهم او در انجام فعالیت​ها بیشتر می‌شود. زمانی که سن کودک به یک سن خاص رسید، والدین او باید شرایطی را برای او فراهم آورند که محیط کودک با فعالیت و حرکت آمیخته شود. به عنوان مثال، زمانی که کودک قصد حرکت دارد، والدین می‌توانند این حرکت او را طوری کانالیزه کنند که کودک از یک بلندی بالا رود؛ البته بلندیهایی که با اجسام منزل برای او می​سازند.

وی بیان کرد: در نهایت نیز سن کودک به جایی می​رسد که می​بایست به سمت و سوی ورزشی خاص سوق داده شود که آن هم استعدادیابی​های خاص خود را می​طلبد که این استعدادیابی​ها در کشورهای شرق اروپا در گذشته خیلی سخت انجام می​شد؛ چرا که این استعدادیابی‎ها به هدف قهرمانی انجام می‎شد که کار مناسبی نبود.

رواسی عنوان کرد: والدین در دوران کودکی فرزندان‌شان بیشتر تمایل دارند خواسته​های خودشان را به کودک القا کنند؛ ​مثلا پدر در دوره نوجوانی خودش تمایل به فوتبالیست شدن داشته است و حالا که در این امر ناکام بوده از پسر این انتظار را دارد، که این زیاد مطلوب نیست.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی در گذشته با اندازهگیری تارهای تندانقباض و کندانقباض کودکان پیش​بینی می​کردند که کودک در آینده در چه نوع ورزش​هایی می​تواند موفق عمل کند. از طرف دیگر در این گونه کشورها جهت استعدادیابی کودکان، معیارهای جسمی کودکان مانند طول ران، ساق پا، بازو، ساعد و تنه را اندازه​گیری می​کردند و به واسطه نتایج این اندازه​گیری​ها، پیش​بینی می​کردند که کودک به عنوان مثال در آینده فردی قدبلند یا قدکوتاه خواهد شد که این بررسی​ها، کودک را آزرده خاطره می​کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: با این حال، این که والدین بیایند دقیقا کودکان را به رشته​ای بفرستند که در آینده قهرمان آن شوند، ممکن نیست و به جرات می​گویم که حتی در پیشرفته​ترین کشورهای دنیا به لحاظ ورزشی نیز این امر ممکن نیست و وجود ندارد.

محل و نفرات مرتبط با کودک در انتخاب یک ورزش خاص اهمیت دارند

وی افزود: به نظر من، آن چه که در جهت سوق دادن کودک به ورزش خاص اهمیت دارد، محل و نفراتی است که کودک با آن​ها در تماس است. اغلب کلاس​هایی که به‎خصوص در اوایل تابستان در کشور وجود دارند و پول هنگفتی نیز از پدران و مادران دریافت می​کنند، رسیدگی چندانی به کودک نمی​کنند. به عنوان مثال من به عینه دیده​ام در یک زمین فوتبال یک مربی حدود 50 کودک را می​خواهد بدون هیچ امکاناتی پوشش دهد که این امر شدنی نیست. بنابراین به عقیده من، آنچه که در این بین اهمیت دارد این است که این کودک به کجا میرود، محیط اطرافش چگونه است، تعداد کودکان در یک کلاس چند نفر است و چند مربی بالای سر کودکان هستند. خود کودک زمانی که بزرگتر شود و علاقه​اش در وی نمایان ​شود و استعدادیابی نیز تا حد مطلوبی اگر صورت گیرد؛ خودبه‌خود می​تواند به سمت و سوی ورزشی خاص سوق پیدا کند.

ورزش قهرمانی برای کودکان، نوجوانان و سالمندان مضر است

رواسی با اشاره به ورزش​های برخوردی و غیربرخوردی و استفاده کودکان از این نوع ورزش​ها، عنوان کرد: درست است که در ارگان​های ورزشی برای کودکان، نوجوانان و حتی سالمندان در رشته​های ورزشی نظیر کشتی و یا وزنه​برداری و یا برخی رشته​های رزمی برنامه​ریزی صورت می​گیرد ولی من به عنوان یک فیزیولوژیست ورزشی به هیچوجه این ورزش​ها را برای این رده​های سنی توصیه نمی​کنم. در مجموع ورزش قهرمانی برای کودکان در هر رشته​ای اعم از برخوردی یا غیربرخوردی را توصیه نمی​کنیم. از طرفی ورزش​های سنگین مانند کشتی و وزنه​برداری را نیز برای افراد بالای 50 سال توصیه نمی​کنیم. چرا که کشتی پیشکسوتان و یا وزنه​برداری پیشکسوتان برای این افراد سم است. اگرچه افرادی که این مسابقات را برنامه​ریزی می​کنند عضو فدراسیون​های جهانی هستند ولی من به عنوان یک فیزیولوژیست ورزشی که با جسم آدمی آشنا است، به طور صد درصد می​گویم که تمام این‌ها به لحاظ پزشکی خطا است.

این فیزیولوژیست ورزشی تاکید کرد: خیلی از ورزشکارانی که به عنوان مثال در وزنه​برداری و در رده پیشکسوتان فعالیت می​کنند، وزنه​ها و رکوردهایی را می​زنند که در دوره جوانی نتوانسته​اند بزنند. دلیل این امر نیز آن است که به دوپینگ روی آورده​اند که همین مواد نیروزا آسیب​های جدی به آن‌ها وارد می​کند، بنابراین با اطمینان می‌گویم که ورزش قهرمانی برای کودکان و نوجوانان و حتی پیشکسوتان مضر است. ورزش کودک، باید ورزش سالمی باشد که به رشد او کمک کند.

ورزش‌های دوران کودکی و نوجوانی نباید فشار زایدالوصفی به بدن بیاورند

وی بیان کرد: در دوره کودکی و نوجوانی ورزش​هایی باید انجام شوند که حالت مفرح داشته باشند و فشار زایدالوصف به بدن او نیاورند. نمونه اینگونه ورزش‌ها شنا است که فرد در آن وارد آب می​شود و طبق قانون معروف ارشمیدس، درصد بالایی از وزن بدن خود را از دست می​دهد و در جایی که وزن زیادی در عضلات و بدنش نیست، در حال فعالیت می​باشد و متعاقبا قلب و عروق و شش​هایش به کار گرفته می​شود که بسیار مفید است.

رواسی افزود: نرمش​های ساده نیز از دیگر ورزش​هایی است که کودکان می​توانند انجام دهند، به شرطی که مربی نیز چند جلسه به او آموزش دهد، چرا که همان نرمش نیز ممکن است شامل حرکاتی باشد که برای کودک مناسب نباشد و آسیب​هایی را به استخوان​ها و مفاصل او بزند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ورزش​های برخوردی برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست، چرا بسیاری از قهرمانان موفق حال حاضر اذعان دارند که فعالیت​ حرفه‌ای‌شان را از سنین پایه و خیلی پایین شروع کردند؟ خاطرنشان‌کرد: دیدگاه ما از جنبه قهرمانی نیست، بلکه سلامتی است. ما هیچ موقع نمی​گوییم که اگر کودکی از سنین پایین شروع به فعالیت کند، در آینده قهرمان نخواهد شد؛ بلکه دیدگاه ما این است که چنین فردی ممکن است قهرمان هم شود ولی قهرمانی​شان پایدار نیست و این قهرمانی توام با سلامتی نیست. از طرفی، چنانچه بررسی شود مشخص می‌شد که درصد کسانی که از طفولیت شروع کرده‌اند و تا عرصه قهرمانی بالا آمده‌اند، خیلی بالا نیست و خیلی از قهرمانانی که در رده​های نوجوانان، ​خردسالان و نونهالان داریم هیچ وقت به بزرگسالی نمی‌رسند. یعنی این که اگر فرد در دوره نوجوانی قهرمان شد، نمی‌توان به طور حتم گفت که در دوره بزرگسالی هم آن قهرمانی را تکرار می‌کند.

ورزش قهرمانی منافات بسیار زیادی با سلامتی دارد

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ​دیدگاه دیگر این است که خیلی از قهرمانان، به لحاظ فیزیولوژیکی خیلی هم سالم نیستند. ورزش قهرمانی منافات بسیار زیادی با سلامتی دارد و به لحاظ هم روحی و هم جسمی با آن مغایرت دارد. ​حتی افرادی که به جهت سلامتی و نه قهرمانی ورزش می‌کنند، چنانچه اطلاعات کافی از ورزشی که انجام می‌دهند نداشته باشند، خود همان ورزشی که انجام می‌دهند نیز برای‌شان مضر می‌شود. ورزش باید در حد معمول انجام شود و ورزش زیادی حتی ممکن است انسان را به بیماریهای بسیار سختی دچار سازد.

وی با اشاره به رضا انتظاری، قهرمان سابق دو و میدانی کشور، ادامه داد: بنده در زمان جوانی همواره مرحوم انتظاری را اطراف ورزشگاه شهید شیرودی در حال دویدن میدیدم. همین شخصی که همواره در حال دویدن بود، به دلیل بیماری سرطان فوت شد. بعدها ما این را دریافتیم که زیادی دویدن نه تنها خوب نیست بلکه بسیار هم مضر است؛ چرا که دویدن زیاد باعث ایجاد رادیکال​های آزاد در سلول​ها میشود و انسان را به سخت‌ترین بیماری​ها از جمله سرطان دچار میکند.

“زیاد ورزش کردن“ تفکر غلطی است

رواسی با بیان این‌که مطبوعات ما در خصوص اینگونه موارد چیزی نمی‌نویسند و رسانه ملی نیز به این موضوعات نمی‌پردازد، اظهار کرد:​ چنانچه در هر نقطهای از شهر با مردم مصاحبه‌ای انجام شود، اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها عقیده دارند انسان هر چقدر بیشتر ورزش کند سالمتر است که تفکر غلطی است که جا افتاده است، این در حالی است که یک فرد عادی در هفته می‌بایست فقط سه روز ورزش کند. بسیاری از افراد بر این باورند که اگر وقت کافی داشته باشند که هر هفت روز هفته را ورزش کنند، خیلی به نفع‌شان است که این تفکر غلطی است.

وی افزود: یکی از دلایلی هم که پیش از این گفته شد که قهرمانان انسان​های سالمی به لحاظ فیزیولوژیکی نیستند، همین مورد است؛ زیرا قهرمانی بعضا نیاز دارد که فرد شش یا هفت روز در هفته به تمرین بپردازد که به طور متوسط حدود 12 یا 13 جلسه (دو جلسه به ازای هر روز در هفته) می‌شود که این امر برای بدن مضر است.

این فیزیولوژیست ورزشی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در ورزش کودکان رقابت باید هدف قرار گیرد؟ گفت:​ من به شخصه این امر را توصیه می‌کنم. چرا که رقابت​ها کودک را برای انجام یک فعالیت بسیار بالا به هیجان می‌آورد. بنابراین به عقیده من، ورزش کودک برنامهریزی​اش دقیق​تر از برنامه‌ریزی برای قهرمانی است و سختی برنامه‎ریزی برای ورزش کودکان کمتر از برنامه‎ریزی برای قهرمانی نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت​های خود درخصوص ورزش‎هایی که در دختران نوجوان باعث اختلالات هورمونی میشود، بیان کرد: به طور کلی و اساسا موقعی که ورزش در سطح شدید انجام شود، تغییرات هورمونی را در هر دو جنس ایجاد می‌کند. یعنی در حقیقت زمانی که به واسطه​ ورزش‌های شدید، تغییرات هورمونی ایجاد شود، متعاقبا باعث ترشح بیشتر هورمون​ تستسترون یا هورمون جنسی زنانه می‌شود؛ همین باعث می‎شود این هورمون‎ها زودتر از موعد مقرر در بدن ایجاد و به حدی برسند که صفحات رشد را در استخوان‌ها از بین ببرند و طول قد فرد دیگر افزایش پیدا نکند.

احتمال کوتاهی قد با انجام زیاد ورزش

رواسی اضافه کرد: با این اوصاف، می‌توان گفت ورزش قهرمانی یا زیاد ورزش کردن به احتمال بسیار زیاد موجب کوتاهی قد می‌شود؛ چرا که فشار زیاد در دوره کودکی و از طرفی تغییرات هورمونی در دوره نوجوانی و جوانی، صفحات رشد را در استخوان‌ها از بین میبرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد