سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

شرکت کنندگان در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر معظم انقلاب: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم / ایران دست دوستی به سوی همه دولتهای اسلامی دراز می کند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(دوشنبه) در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی، مبارزه با نقشه های استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی سبیل الله خواندند و با اشاره به مقابله قاطع با «تلاش امریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای و نفوذ اقتصادی سیاسی و فرهنگی در ایران»، افزودند: نقشه نظام سلطه در منطقه بر دو پایه ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه هوشیارانه و بی وقفه با آن پرداخت.
به گزارش «انتخاب»؛ رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری ششمین مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، لازمه پیروی از اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین را ترویج معارف اسلامی، اقامه احکام الهی، مجاهدت در راه خدا با همه وجود، و مبارزه با ظلم و ظالم برشمردند و تأکید کردند: مجاهدت در راه خدا فقط به معنای جنگ نظامی نیست بلکه شامل مبارزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: امروز مصداق عینی مجاهدت در راه خدا شناخت نقشه های استکبار در منطقه اسلامی و بویژه منطقه راهبردی و حساس غرب آسیا و برنامه ریزی برای مبارزه با آنها است که این مبارزه باید شامل مقابله دفاعی و مقابله هجومی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به توطئه های استکبار در منطقه در یکصد سال گذشته گفتند: اگر چه توطئه های استکبار در منطقه اسلامی، سابقه ای طولانی دارد اما فشارها و توطئه ها از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تشدید شد تا این تجربه در دیگر کشورها تکرار نشود.

ایشان خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی از 35 سال گذشته همواره هدف تهدیدها، تحریم ها، فشارهای امنیتی و توطئه های گوناگون سیاسی بوده و ملت ایران به این فشارها عادت کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته توطئه های دشمنان در منطقه غرب آسیا، بعد از نهضت بیداری اسلامی که چند سال قبل از شمال آفریقا آغاز شد، به دلیل سراسیمگی دشمن شدت بیشتری گرفت.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: تصور آنها این است که توانسته اند، نهضت بیداری اسلامی را سرکوب کنند اما این نهضت سرکوب شدنی نیست و همچنان ادامه دارد و دیر یا زود واقعیت خود را نشان خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنه ای، نظام سلطه و در رأس آن ایالات متحده امریکا را مصداق عینی و مظهر کامل «مفهوم دشمن» خواندند و تأکید کردند: آمریکا هیچ بهره ای از اخلاقیات انسانی ندارد و بدون هیچ ابائی و در پوشش الفاظ زیبا و لبخند، دست به خباثت و جنایت می زند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس، به تبیین نقشه دشمن در شرایط کنونی پرداختند و افزودند: این نقشه بر دو پایه «ایجاد اختلاف» و «نفوذ» استوار است.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص طراحی دشمن برای اختلاف انگیزی خاطرنشان کردند: ایجاد اختلاف میان دولتها و خطرناک تر از آن میان ملتها در دستور کار استکبار قرار دارد.
ایشان با اشاره به اینکه در مقطع فعلی برای ایجاد اختلاف میان ملتها از عناوینی همچون شیعه و سنی استفاده می شود، انگلیسی ها را متخصص اختلاف افکنی و امریکاییها را شاگرد آنها خواندند و افزودند: ایجاد گروههای جرار، هتاک و جبار تکفیری که امریکاییها به دست داشتن در ایجاد آنها اذعان کرده اند، مهمترین ابزار برای ایجاد اختلاف های به ظاهر مذهبی میان ملتها است که متأسفانه برخی مسلمانان ساده لوح نیز به دلیل نداشتن بصیرت، فریب این توطئه و نقشه را خورده و در داخل طراحی دشمن قرار گرفته اند.
رهبر انقلاب اسلامی نمونه واضح این موضوع را مسئله سوریه بیان کردند و گفتند: هنگامی که در تونس و مصر، حکومتهای طاغوتی با شعارهای اسلامی سرنگون شدند، امریکاییها و صهیونیستها تصمیم گرفتند از این فرمول برای نابودی کشورهای مقاومت استفاده کنند و به همین دلیل به سراغ سوریه رفتند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: بعد از آغاز ماجرای سوریه، عده ای مسلمان بی بصیرت در نقشه طراحی شده قرار گرفتند و با پر کردن جدول دشمن، کشور سوریه را به چنین وضعیتی رساندند.

ایشان تأکید کردند: آنچه که امروز در عراق، سوریه، یمن و مناطق دیگر در حال روی دادن است و تلاش می شود از آن به عنوان «جنگ مذهبی» یاد شود، به هیچ وجه جنگ مذهبی نیست بلکه جنگ سیاسی است.رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: امروز مهمترین وظیفه، تلاش برای از بین بردن این اختلافها است.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: ما صریحاً و علناً گفته ایم که جمهوری اسلامی ایران دست دوستی را به سوی همه دولتهای اسلامی منطقه دراز می کند و با دولتهای مسلمان هیچ مشکلی ندارد.
ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران با اغلب همسایگان خود روابط دوستانه دارد البته برخی کشورها هم با ما اختلاف دارند و لجاجت و خباثت انجام می دهند ولی ایران بنا را بر روابط خوب با همسایگان و دولتهای اسلامی و بویژه ملتهای منطقه گذارده است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مبنای رفتار جمهوری اسلامی ایران، اصولی است که امام بزرگوار (ره) بواسطه پایبندی به آنها توانست انقلاب اسلامی را پیروز کند و به مرحله ثبات برساند.
حضرت آیت الله خامنه ای «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» را یکی از اصول و مبانی مستحکم نظام اسلامی خواند و تأکید کردند: ما براساس درس امام بزرگوار (ره) و خط مسلم جمهوری اسلامی، با استکبار سرآشتی نداریم اما با برادران مسلمان بنای دوستی و رفاقت داریم.
ایشان خاطرنشان کردند: ما در حمایت از مظلوم توجهی به مذهب نمی کنیم و همان حمایتی را که از برادران شیعه خود در لبنان کردیم، از برادران اهل سنت خود در غزه نیز انجام داده ایم و مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام می دانیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی موضوع «ایجاد اختلاف» به عنوان پایه اول نقشه دشمن در منطقه اسلامی غرب آسیا، خاطرنشان کردند: تشدید اختلاف در دنیای اسلام ممنوع است و ما با هر رفتار و حرکتی که موجب ایجاد اختلاف شود حتی از جانب برخی گروههای شیعه مخالفیم و اهانت به مقدسات اهل سنت را محکوم می کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، «نفوذ» در کشورهای منطقه را دومین نقشه شوم امریکا برشمردند و تأکید کردند: ایالات متحده درصدد نفوذ دهها ساله در منطقه و بازسازی آبروی از دست رفته خویش است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاش واشنگتن برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته ای افزودند: امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکایی ها نمی دهیم.

ایشان سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی را نقطه مقابل سیاستهای منطقه ای امریکا خواندند و افزودند: آنها به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد کشورهای کوچک و تابع هستند اما به حول و قوه الهی این اتفاق رخ نخواهد داد.
رهبر انقلاب هشدارهای قبلی خود را درباره تلاش امریکا برای تجزیه عراق یادآوری کردند و افزودند: برخی، از آن سخنان تعجب می کردند اما امروز امریکایی ها بصراحت از تجزیه عراق دم می زنند.حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تجزیه عراق و اگر بتوانند سوریه، هدف مشخص امریکایی هاست اما تمامیت ارضی کشورهای منطقه و عراق و سوریه برای ما بسیار مهم است.
رهبر انقلاب در ادامه تبیین تقابل سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی با سیاستهای رژیم ایالات متحده، افزودند: ایران، از مقاومت در منطقه از جمله مقاومت فلسطین کاملاً دفاع می کند و از هرکسی که با اسرائیل مبارزه می کند و رژیم صهیونیستی را می کوبد حمایت خواهد کرد.

ایشان مقابله با سیاستهای تفرقه انگیز امریکا و مراکز اختلاف افکن را از دیگر سیاستهای اصلی ایران برشمردند و تأکید کردند: ما تشیعی را که پایگاه و مرکز تبلیغاتش لندن است و نقش جاده صاف کن استکبار را ایفا می کند اصولاً تشیع نمی دانیم.
رهبر انقلاب دفاع جمهوری اسلامی ایران از همه مظلومان از جمله مردم بحرین و یمن را خاطرنشان کردند و افزودند: برخلاف ادعاهای بی پایه، ما در این کشورها دخالتی نمی کنیم اما به حمایت از مردم مظلوم ادامه می دهیم.
ایشان با انتقاد شدید از کشتار مظلومان یمن و ویران کردن این کشور گفتند: پیگیری برخی اهداف سیاسی آن هم با روشهای حماقت آمیز، باعث ادامه جنایات در حق مردم یمن شده است.حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان افزودند: در مناطق دیگر جهان اسلام از جمله پاکستان و افغانستان نیز حوادث دردآوری روی می دهد که مسلمانان باید با بصیرت و هوشیاری این مشکلات را علاج کنند.
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان، اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی را مرکزی بسیار مهم برای مقابله با امپراطوری خطرناک و مافیای پیچیده رسانه های امریکایی -  صهیونیستی خواندند و افزودند: این حرکت باید کاملاً تقویت شود و گسترش یابد.

ایشان فاصله فراوان رسانه های اکثر کشورهای اسلامی از خواستهای مردم مسلمان و تبعیت این رسانه ها از سیاستهای خطرناک استکبار را یادآور شدند و افزودند: «امپراطوری رسانه ای ظالمان»، در عین ادعای بی طرفی، با تحریف و دروغ و انواع روشهای پیچیده، در خدمت اهداف زورگویان جهانی است.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان افزودند: با وجود رجزخوانی های استکبار و دنباله های آن، بدون تردید عزت و قدرت اسلام، به برکت حضور مردان و جوانان و زنان مجاهد، روشن و تضمین شده است و آینده منطقه به ملتهای مسلمان تعلق دارد.در پایان این دیدار، رهبر انقلاب با جمعی از میهمانان، از نزدیک دیدار و گفتگو کردند.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)با بیان گزارشی از اجلاس ششم مجمع گفت: جلسه عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با حضور علمای و شخصیتهای بیش از 30 کشور جهان تشکیل شده است.
حجت‌الاسلام کریمیان دبیرکل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های کشورهای اسلامی نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد ادبیاتی جدید در عرصه رسانه ای با معیارهای اسلامی، کسب اعتماد عمومی، تمرکز بر تربیت نیروی انسانی، ایجاد سازوکار تولید توزیع و انتشار خبر و تلاش برای مدیریت محتوا از مهمترین اقدامات اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی رسانه‌های عربی در راستای کارشکنی در مسیر بهبود روابط ایران با کشورهای عربی، ادعا کرده‌اند که ایران قصد حمله به برخی کشورهای منطقه را دارد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: رسانه‌های وابسته به ارتجاع عرب، با جعل خبر، درصدد متهم کردن ایران به جنگ‌افروزی در منطقه هستند. در روزهای اخیر دو رسانه سعودی و مصری ادعا کردند ایران در پی حمله نظامی به کشورهای عربی است.
یک روزنامه مصری نیز نوشت که ایران در چند هفته آینده به قطر حمله می‌کند!

طرفه اینکه رسانه سعودی «آی‌نیوز» ادعا کرد قرار است ایران طی دو سال دیگر به عربستان حمله کند و ارتش این کشور تانک‌های خود را در نزدیکی کعبه مستقر خواهد کرد!
رسانه مصری «التحریر» هم ادعا کرد ایران سعی دارد میان کشورهای عربی فتنه‌انگیزی کند و با حمله نظامی به قطر در چند هفته آینده در نظر دارد از این طریق مانع اتحاد مصر با قطر و دیگر کشورهای عربی شود.
به نظر می‌رسد این تلاش‌های تبلیغاتی با هدف خنثی ساختن اقدامات وزیر خارجه کشورمان برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی صورت می‌گیرد که در هفته‌های گذشته در قالب سفرهای دوره‌ای به کشورهای عربی مانند قطر، کویت و لبنان و نیز انتشار دو مقاله در رسانه‌های منطقه‌ای انجام شد.
نگرانی روزنامه سعودی الشرق الاوسط از موفقیت ابتکار منطقه ای ظریف:
روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد صحبت های وزیر امور خارجه ایران در خصوص همکاری با کشورهای خلیج فارس، فاقد برنامه و در حد حرف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد صحبت های وزیر امور خارجه ایران در خصوص همکاری با کشورهای خلیج فارس، فاقد برنامه و در حد حرف است.
به گزارش «انتخاب»، روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به دیدارهای دیپلماتیک چند هفته اخیر در منطقه نوشت: تاکنون هیچ نشانه ای روشنی از تغییر بزرگ در پرونده های خاورمیانه مانند سوریه، یمن ولبنان مشاهده نشده است. اشتباه از کسانی بود که در برداشت از فعالیت های سیاسی اخیر منطقه عجله و اینگونه تحلیل کردند که قدرت های منطقه ای و بین المللی تصمیم گرفته اند با ایجاد آشتی در سوریه،‌ یمن، عراق و لبنان، تکلیف منطقه را مشخص کنند.
اما مشکل اینجاست که گاهی خبر با نظر اشتباه گرفته می‌شود. مثلا، دیدارهای وزیر خارجه آمریکا با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج (فارس) ضرورتا به معنای تغییر موضع در خصوص سوریه نیست.
اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز درباره تمایل تهران برای همکاری و آشتی با کشورهای خلیج (فارس)، اظهاراتی است که هیچ گونه برنامه ای پشت آنها قرار ندارد و شاید فقط پاسخی به درخواست آمریکا باشد مبنی بر اینکه ایران در برابر کشورهای خلیج (فارس) روحیه ای مثبت از خود نشان دهد تا این کشورها نیز انتقاد کردن از توافق هسته ای را متوقف کنند. آنچه مشاهده کردیم فقط یک اقدام دیپلماتیک بود. نه ایرانی ها از سوریه، عراق دست برخواهند داشت و نه اختلاف ها درباره خلاء سیاسی در لبنان حل خواهد شد. اما بهبود اوضاع سیاسی یمن نتیجه پیشروی سیاسی و آزادسازی عدن و شکست طرق مقابل است و ارتباطی به موضع ایران در خصوص یمن ندارد.نویسنده با اشاره به موضع عربستان در خصوص سوریه نوشته است: مسائل اختلافی بین کشورهای منطقه عمیق است و فقط گرایش های شخصی نیست. جنگ همه نقاط سوریه را در برگرفته است. در یمن عدن آزاد شده است و صنعا در آستانه محاصره قرار دارد. اوضاع عراق هر روز بدتر می‌شود و یک چهارم از خاک این کشور در دست داعش است. درگیری های منطقه به حدی است که برای حل آنها باید فراتر از دیدارهای دیپلماتیک فکر کرد.
مرکز تحقیقات امنیت ملی اسرائیل:
مرکز امنیت ملی رژیم صهیونیستی در پژوهشی جدید اعلام کرد عربستان احتمالا از ترس ایران به سلاح های هسته ای متوسل می شود و برای افزایش ضریب بازدارندگی کلاهک های هسته ای پاکستان را در ریاض مستقر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرکز امنیت ملی رژیم صهیونیستی در پژوهشی جدید اعلام کرد عربستان احتمالا از ترس ایران به سلاح های هسته ای متوسل می شود و برای افزایش ضریب بازدارندگی کلاهک های هسته ای پاکستان را در ریاض مستقر می کند.

به گزارش «انتخاب»، روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت: مرکز تحقیقات امنیت ملی اسرائیل با انجام پژوهشی جدید اعلام کرد توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی یک خبر بد برای عربستان است زیرا به این معنا است که ایران عملا اذعان کشورهای جهان را به این که «کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای است»، دریافت کرده است. عربستان این تحول را شاهدی دال بر قدرت یافتن ایران (دشمن ایدئولوژیک و ژئواستراتژیک محوری خود) و به ضرر خود می داند.علاوه بر این، عربستان واهمه دارد این معامله (توافق) مقدمه نزدیک شدن ایران و آمریکا به یکدیگر باشد.این اتفاق به ضرر روابط عربستان با آمریکا خواهد بود. توافق هسته ای -مسئله ای که عربستان را نگران کرده است- به ایران اجازه خواهد داد از توانمندی های هسته ای مورد نیاز خود محافظت کند و درصورتی که برضد تلاش هایش اقدامات تهاجمی صورت نگیرد، به سرعت نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش دهد.

برخی از آمریکایی ها بین مسئله هسته ای و مسائل منطقه تفکیک قائل می شوند اما درگیری های داخلی در عراق، سوریه و یمن از این به بعد می تواند منوط به توافق با ایران باشد به این معنا که از این به بعد برخی کشورها در راس آن ها آمریکا مانع اتخاذ سیاست مغایر با منافع ایران خواهند شد زیرا واهمه دارند در پی اتخاذ این سیاست ایران تعهدات خود را در چارچوب توافق کنار بگذارد و فعالیت های ممنوعه خود را در زمینه هسته ای از سر بگیرد.

از نقطه نظر عربستان، احتمال دارد آمریکا به ایران به علت امتیازهایی که در توافق داده است، پاداش دهد. در این صورت، ایران با آزادی به مراتب بیشتری برای رسیدن به اهداف سیاسی خود در خاورمیانه (غرب آسیا) تلاش می کند. لغو تحریم ها به برنامه های های ایران برای نفوذ در منطقه می افزاید و موجب می شود ایران از نظر اقتصادی کمتر ضرر ببیند و در پیشروی به سمت اهداف خود خصمانه تر عمل کند.
در ادامه این پژوهش آمده است: افزایش خود امنیتی ایران در پی امضای توافق موجب خواهد شد این کشور با راحتی بیشتر به حضور در عرصه های مختلف ادامه دهد. از مدت ها پیش ایرانی ها تلاش می کنند در تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و عربستان جای پا پیدا کنند. به نظر می رسد پس از توافق هسته ای تلاش های ایران در این جهت به ویژه درخصوص قطر و عمان افزایش خواهد یافت.

به نظر می رسد این، علت فعالیت های رو به رشد عربستان با مضمون تقویت جبهه ای در برابر ایران و ملحق کردن بازیگران دیگر مانند ترکیه و حماس به این روند است.براساس پژوهش مذکور، نگرانی عربستان از سناریوها مبنی بر احتمال تنها یافتن خود در برابر کشور قدرتمند ایران احتمالا موجب می شود این کشور در وضعی قرار گیرد که گزینه های هسته ای متعدد داشته باشد. عربستان بیشتر از هر بازیگر دیگری در خاورمیانه (غرب آسیا) انگیزه راهبردی و توانمندی های اقتصادی برای قرار گرفتن در این وضعیت دارد. براساس پژوهش راهبردی اسرائیل، عربستان برای اجرای برنامه هسته ای غیرنظامی خود در دراز مدت، تلاش خواهد کرد با تعدادی از کشورها به عنوان نمونه پاکستان ارتباط برقرار کند. به تازگی بین ریاض و اسلام آباد درخصوص جنگ یمن اختلافاتی پیش آمده است اما درصورتی که پاکستان به لزوم کمک رسانی به متحد خود متقاعد شود، متحدی که نه تنها بخش قابل توجهی از برنامه هسته ایش را تامین می کند بلکه به آن کمک های اقتصادی قابل توجه می کند، آماده کمک کردن به عربستان خواهد بود هرچند این کمک در قالب ساخت تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان در دراز مدت نباشد.
طبق پژوهش مذکور از آن جا که رسیدن به توانمندی هسته ای بومی مدت زمان زیادی طول می کشد، عربستان به دنبال واکنشی در کوتاه مدت خواهد گشت تا از طریق آن بتواند با چالش نهفته در فعالیت هسته ای ایران مقابله کند. سناریو احتمالی دیگر این است که پاکستان در چارچوب بالابردن ضریب بازدارندگی، کلاهک های هسته ای خود را در خاک عربستان مستقر کند. این مسئله پیامدهای منفی برای ثبات منطقه به ویژه اسرائیل خواهد داشت.
دونالد ترامپ:
نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا به ایران حمله نظامی خواهد کرد ، از دو ژنرال جنگ جهانی دوم نام برد و گفت این دو به جای حرف زدن کارشان را کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا به ایران حمله نظامی خواهد کرد ، از دو ژنرال جنگ جهانی دوم نام برد و گفت این دو به جای حرف زدن کارشان را کردند.
به گزارش «انتخاب»،  دونالد ترامپ در گفتگو با برنامه « میت دِ پرس» در شبکه تلویزیونی ان بی سی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و آن را توافقنامه ای وحشتناک توصیف کرد و در پاسخ به این پرسش که چه توافقی می تواند وجود داشته باشد که به ایران پول ندهد گفت: من به صراحت به آنها (ایرانی ها) می گفتم که ما هرگز پول شما را به شما باز نخواهیم گرداند. ما هرگز یکصد و پنجاه میلیارد دلار را به شما باز نخواهیم گرداند. شما هرگز این پول را دریافت نخواهید کرد. این اولین چیزی بود که به آنها می گفتم.
وی افزود: دومین مطلب این است که قبل از شروع مذاکرات به آنها می گفتم که شما باید سه زندانی ما را که اکنون تعدادشان به چهار رسیده است به ما بازگردانید. زمانی که مذاکره شروع شده بود تعداد زندانیان ما در آنجا سه بود اما اکنون به چهارنفر رسیده است. من به آنها می گفتم که باید بدون هیچ پرسشی این افراد را به ما بازگردانید. من به آنها می گفتم که شاید شما به این افراد نیاز نداشته باشید اما این افراد از جنبه روانی برای ما خوب هستند و به ما کمک می کنند تا درکنار هم به توافقنامه بهتری دست یابیم که این برای شما هم خوب است! اما من به آنها به صراحت می گفتم که شما هرگز به یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول تان دست نخواهید یافت.
ترامپ اضافه کرد: آنها می خواهند کشوری آنچنان ثروتمند و قدرتمند باشند که تسلیحات هسته ای داشته باشند و قصد دارند که کنترل بخش هایی از دنیا را در دست گیرند که شما باور هم نخواهید کرد. به نظر من این امر منجر به« هولوکاست هسته ای » خواهد شد. چیزی که من می گویم این است:افرادی که درباره این توافق مذاکره کردند یعنی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دوستان او افرادی بی کفایت هستند.
مجری پرسید: شما در روز نخست ریاست جمهوری خود چه کار خواهید کرد؟ این توافقنامه ای است که رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا گفته است هیچ تمایلی به آن ندارد. وی گفت که آمریکا بیش از حد معمول خواهان این توافق است.
دونالد ترامپ گفت: آنها برای این توافقنامه خواهش کردند درحالیکه باید تحریم ها را دوبرابر می کردند.
مجری ادامه داد: گیتس همچنین گفت آمریکا نمی تواند به علت پیامدهای بین المللی از این توافقنامه خارج شود.

دونالد ترامپ در پاسخ گفت: من شنیده ام که افراد زیادی گفتند که توافقنامه را پاره خواهند کرد اما این کار بسیار دشوار است. من اهل معامله و قرار دادها هستم. من شاهد بعضی قرار دادهای بد بوده ام که در آن افراد سرشان در معامله کلاه رفته بود اما من تخصص خوبی در بررسی قراردادها دارم و می توانم در قرار دادها چیزهایی را پیدا کنم حتی اگر توافقنامه بدی باشد. من به شدت مراقب این قرار داد خواهم بود تا هرچند که قرار دادی بد است اما آنها (ایرانی ها) فرصتی در آن نداشته باشند .

مجری گفت: پس توافقنامه پایدار خواهد بود؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاسخ گفت: بسیار دشوار خواهد بود که ما بگوئیم این توافقنامه را پاره خواهیم کرد اما مشکل این است تا زمانی که من وارد (کاخ سفید) شوم آنها(ایرانی ) تا آن لحظه یکصد و پنجاه میلیارد دلار پول را دریافت کرده اند! شما می دانید که اگر توافقنامه رد هم شود باز هم آنها پول را دریافت خواهند کرد. من یک هفته پیش به این مسئله پی بردم و نمی توانستم باورش کنم. اگر توافقنامه رد شود آنها باز هم کل این پول را دریافت خواهند کرد. ایران به طرز باورنکردنی قدرتمند خواهد شد و به طرز باورنکردنی ثروتمند خواهد شد و اسرائیل به دردسر بزرگ می افتد .اسرائیل در دردسر بزرگ قرار دارد. اوباما واقعا انتظارات اسرائیل را برآورده نکرده است.
مجری گفت: پس به اعتقاد شما ، سعودی ها قصد دارند به سلاح هسته ای دست یابند و مصر هم قصد دارد این کار را بکند؟
نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: فکر می کنم ، برپایه این توافق ، دیگران نیز خود را به سلاح هسته ای مسلح خواهند کرد. اگر به این توافق نگاه کنید خواهید دید که ایران در نهایت هسته ای خواهد شد حتی اگر هسته ای شدن این کشور در دوره زمانی کوتاه مدتی در آینده نباشد. در مورد بیست و چهار روز هم باید بگویم ، اول اینکه دوره زمانی بیست و چهار روزه
201 نماینده با امضای بیانیه‌ای خواستار ارائه متن برجام به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
201 نماینده با امضای بیانیه‌ای خواستار ارائه متن برجام به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس شدند.
به گزارش «انتخاب»، ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس متن این بیانیه را قرائت کرد.
ما نمایندگان با توجه به وظیفه قانونی اعلام می‌داریم:

1-از زحمات تیم مذاکره کننده هسته‌ای که تلاش وافری در مذاکرات داشتند سپاسگزاریم.

2-بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت است و مستلزم ارائه اطلاعات و همکاری تمامی دستگاه‌های مختلف ذیربط است.

3-ارائه متن برجام باید در قالب لایحه‌ای از سوی دولت محترم به مجلس باشد که ضروری است هرچه سریع‌ تر به مجلس تقدیم شود.

4-هرگونه اقدام داوطلبانه و شروع اجرای توافقنامه به صورت موقت، دائمی یا الزامی قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان وجاهت قانونی ندارد.
واشنگتن پست:
حال تکلیف دعوی دولت که توافقی خوب دست یافتنی نیست، چه می شود؟ جان کری می گوید، اگر کنگره توافق را رد کند ما پیش ایران بی اعتبار می شویم. بیایید بپذیریم بهتر از این توافق از دست این رئیس جمهور (اوباما) ساخته نبود. اما با هجده ماه دیگر ادامه تحریم ها و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید که تهدیدی ملموس تر از کاربرد زور ارائه دهد، توافق بهتر به یقین دست یافتنی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رای تعیین کننده دموکرات های مردد در مورد توافق ایران / جنگ با ایران زمانی کلید می خورد که امریکا به اقتصاد این کشور کمک کند

واشنگتن پست نوشت: مایه سرافکندگی کاخ سفید است که مجموع آرای دموکرات های موافق توافق ایران در مجلس نمایندگان و سنا هنوز حتی نزدیک به مقدار مورد نیاز برای حفظ وتوی رئیس جمهور نیست و رای دموکرات های مردد کنگره سرنوشت توافق هسته ای را تعیین خواهد کرد.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آمریکایی می افزاید: بحث منطقی درباره توافق و مزایای آن در اساس شکست خورده است . رژیم بازرسی هایی که چون پنیر سوئیسی پر از موارد ابهام برانگیز است، سازوکار بازگشت پذیر بودن که به تعهدات ایران در چارچوب توافق پایان می دهد، لغو تحریم های تسلیحاتی و موشکی و پابرجا ماندن فردو و سایر زیرساخت های هسته ای این کشور چیزی نیست که دولت در مقام «توافقی خوب» وعده داده بود.
حال چرا دموکرات ها برای نه گفتن به توافق صف آرایی نمی کنند؟ شاید تاکنون تصمیم به مخالفت با توافق گرفته باشند، اما وقتی حملات به سناتور چاک شومر را مشاهده کردند، منتظرند تا روز رای گیری تصمیم خود را علنی کنند. با این امید که رای گروهی آنها را از خشم کاخ سفید مصون دارد.
دعوی «توافق یا جنگ»‌آخرین حربه دولت است که البته منطقی نیست. نخست چون دولت آمریکا قصد ندارد وارد جنگ شود. در نگاه دولت، ایران امروز قدرتی منطقه ای است. علاوه بر این حرکت ایران به سوی بمب هسته ای در صورت رد توافق در کنگره منطقی نیست. رابرت ساتلاف در این باره می گوید، اگر چه پیش بینی واکنش ایران به مخالفت کنگره با توافق دشوار است، اما بخت بسیاری وجود دارد تهران به توافق پایبند بماند، چون این توافق به سود ایران است. وقتی ایران به الزامات اولیه خود عمل کرد همه تحریم های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا که مربوط به برنامه هسته ای ایران است حذف خواهد شد. تحریم هایی که برخلاف تحریم های آمریکا به حال تعلیق در نمی آید، بلکه پایان می یابند و منافع بالقوه مالی و سیاسی فراوانی برای ایران دارد.بر خلاف تز «توافق یا جنگ» که حامیان توافق مطرح می کنند، مخالفان می گویند خطر جنگ با توافق بیشتر می شود. پول های آزاد شده و لغو تحریم های موشکی و تسلیحاتی توانایی ایران و نمایندگانش را برای فعالیت در کشورهای متحد آمریکا بیشتر می کند.
این روزنامه در ادامه مدعی شد: علاوه بر این چه ایران فریب کاری کند و چه یک دهه صبر کند، در نهایت ایران مصمم است به بمب اتمی دست پیدا کند. با از بین رفتن تحریم ها، غرب ابزاری جز حمله نظامی و رویارویی با دشمنی قوی تر ندارد. از سر باز کردن مسائل به امید آنکه خود به خود حل شود یا در آینده شخص دیگری مسئول تصمیم گیری درباره آن باشد، همیشه اغوا کننده است، اما در این موضوع بسیار غیرمسئولانه خواهد بود.
دولت می گوید، تحریم ها دوام نمی آورند. منتقدان پاسخ می دهند، تقصیر کیست؟ اگر دوام نمی آورد چرا بازگشت پذیر شده است؟ چون دولت باور دارد بازگشت پذیر بودن تحریم ها عامل بازدارنده کارآمدی است. دولت می خواهد به منتقدان بقبولاند باز گرداندن تحریم ها، مثلاً بعد از پنج سال، آن هم وقتی شرکت های خارجی مشغول داد و ستد با ایران هستند، کارگر خواهد افتاد، اما ادامه تحریم ها امروز فایده ای ندارد. به واقع آن گونه که شومر اشاره کرد، موضوع اصلی اینجا تحریم های آمریکاست. وادار کردن شرکت ها به انتخاب میان داد و ستد با ایران و داد و ستد با آمریکا ابزاری کارآمد است. تحریم های بانکی بیشتر از نوعی که در طرح کرک-منندز مطرح شد، فشار را بیشتر خواهد کرد.
حال تکلیف دعوی دولت که توافقی خوب دست یافتنی نیست، چه می شود؟ جان کری می گوید، اگر کنگره توافق را رد کند ما پیش ایران بی اعتبار می شویم. بیایید بپذیریم بهتر از این توافق از دست این رئیس جمهور (اوباما) ساخته نبود. اما با هجده ماه دیگر ادامه تحریم ها و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید که تهدیدی ملموس تر از کاربرد زور ارائه دهد، توافق بهتر به یقین دست یافتنی است.
جمع بندی: اگر کنگره توافق را رد کند، جنگ شروع نمی شود. جنگ وقتی محتمل است که ما به اقتصاد ایران کمک کنیم. توافقی بهتر به دست رئیس جمهور فعلی یا بعدی دست یافتنی است. حال دموکرات ها، در خلوت دفترهای کارشان، ممکن است صرفاً ترسیده باشند. رئیس جمهور حرف های بدی درباره آنها خواهد زد. ممکن است انتخاب آنها به چالش کشیدن رئیس جمهور باشد. مخالفان توافق ممکن است نتایج بسیاری نظرسنجی ها و محکومیت توافق از طرف گروههای مخالف یهودی را به آنها یاد آور شوند و بگویند دار و دسته اوباما به زودی کاخ سفید را ترک خواهند کرد. حال اگر رای به تایید توافق دهند آیا دولت به دفاع از آنها در برابر منتقدان خواهد پرداخت؟ مخالفان توافق رای در این باره را انتخابی توصیف می کنند یک بار در طول دوران نمایندگی پیش می آید، اما دموکرات ها چنین اعتقادی ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد