سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نامه ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی به کنگره 

   

گروهی از ژنرال‌های افسران عالی‌رتبه و ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره، خواستار حمایت قانونگذاران از توافق هسته‌ای با ایران شدند.به گزارش مشرق، با ادامه اختلاف‌نظرها در آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران، گروهی از نظامیان سابق آمریکایی در نامه‌ای به کنگره از سندی که یک ماه قبل در شهر وین اتریش میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، اعلام حمایت کردند.
به نوشته روزنامه «واشنگتن تایمز»، بیش از 30 ژنرال و افسر عالی‌رتبه بازنشسته آمریکایی در این نامه سرگشاده، برنامه جامع اقدام مشترک را «موثرترین ابزار موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای» توصیف کرده و به قانونگذاران آمریکایی توصیه کرده‌اند که با این سند موافقت کنند.
کنگره آمریکا تا روز 17 سپتامبر/26 شهریور برای تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای زمان دارد. در صورتی که نمایندگان طرح «عدم حمایت از توافق» را به تصویب برسانند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مجبور خواهد بود برای اجرای توافق از حق وتو استفاده کند؛ حقی که اگر دو سوم نمایندگان با آن مخالف باشند، بی‌اثر می‌شود.هرچند نمایندگان کنگره اکنون در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، اما توافق هسته‌ای، همچنان اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در صحنه سیاسی این روزهای آمریکاست و موافقان و مخالفان توافق تلاش می‌کنند با یارگیری بیشتر، جبهه خود را تقویت کنند.
«جیمز کارترایت» ژنرال چهار ستاره نیروی دریایی و رئیس اسبق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «جوزف هور» رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و «مریل مک‌پیک» و «لیوید نیوتون» از ژنرال‌های نیروی دریایی آمریکا از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
در بخشی از این نامه که در آن استدلال شده که توافق بر اساس اعتماد نیست و ساز و کارهای محکم راستی‌آزمایی در آن تعبیه شده، آمده است: «هیچ گزینه بهتری برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای وجود ندارد. اگر توافق کاملا اجرایی شود، از گزینه نظامی موثرتر خواهد بود. اگر هم ایرانی‌ها حقه بزنند، فناور‌ی‌های پیشرفته ما، اطلاعات و همچنین بازرسی‌ها، آن را افشا کرده و گزینه نظامی نیز همچنان روی میز باقی خواهد بود.»
منبع: فارس
جان کری: آمریکا توافق هسته ای ایران را لغو کند دلار آسیب می بیند / نقض ممنوعیت تسلیحاتی باعث بازگشت تحریم ایران نمی شود 
  
وی افزود: عقب نشینی یک جانبه از توافق هسته ای با ایران باعث می شود به نگاه مردم به نقش رهبری آمریکا و اعتبار آن آسیب وارد شود.
جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که اگر آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شود دلار آسیب می بیند.
به گزارش عصرایران، کری که روز سه شنبه در نشست رویترز سخن می گفت ادامه داد: اگر توافق وین را لغو کردیم و به ایرانی ها گفتیم شما باید به قواعد و تحریم های ما متعهد باشید در این صورت این شیوه بسیار سریعی برای تضعیف دلار به عنوان یک ارز جهانی است.
او همچنین گفت در صورتی که ایران به ممنوعیت های تسلیحاتی متعهد نباشد؛ تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران برنمی گردد.وی افزود: با وجود توافق هسته ای فعلی، ایجاد برنامه سری ساخت بمب اتمی توسط ایران غیرممکن می شود.
جان کری در پاسخ به سوالی درباره از دست دادن جایگاه دلار به عنوان یک ارز جهانی گفت: این اتفاق یک شبه روی نخواهد دارد اما کشورهای بسیاری وجود دارند که از اقدامات مالی بین المللی فعلی ناراحت هستند.وی افزود: عقب نشینی یک جانبه از توافق هسته ای با ایران باعث می شود به نگاه مردم به نقش رهبری آمریکا و اعتبار آن آسیب وارد شود.
جان کری با تاکید براینکه نقض تحریم های تسلیحاتی ایران منجر به بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران نمی شود توضیح داد: این موضوع به مجموعه جدایی از نقض تعهدات مرتبط است به همین دلیل مخالفت با تحریم تسلیحاتی به معنی نقض توافق هسته ای ایران نیست.
واکنش وزارت خارجه ایران به اظهارات وزیر خارجه عربستان 
  
وی افزود: جای تاسف دارد که اظهارات وزیر خارجه کشور مسلمان و همسایه در باره توافق هسته ای وین تکرار مواضع رژیم صهیونیستی است و بغض از این موضوع حب خطرناکی را موجب شده است.سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهارات وزیر خارجه عربستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آقای اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان را ناشی از عصبانیت غیر منطقی وی از توافق بین ایران و جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به یک بحران غیرضروری دانست.به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، مرضیه افخم گفت: وقتی نماینده ارشد یک دولت منطقه از حل و فصل سیاسی موضوعات در منطقه و سطح بین الملل تا این حد عصبانی می شود، تردیدی باقی نمی گذارد که زندگی با مشکلات و بحران را انتخاب کرده است.
وی افزود: جای تاسف دارد که اظهارات وزیر خارجه کشور مسلمان و همسایه در باره توافق هسته ای وین تکرار مواضع رژیم صهیونیستی است و بغض از این موضوع حب خطرناکی را موجب شده است.افخم همچنین با اشاره به اظهارات وزیر خارجه عربستان در مورد موضوع غنی سازی در ایران تصریح کرد: این اظهارات نشان‌دهنده درک نادرست از روابط بین‌الملل و صلاحیت کشورهاست.
آتش بس محدود در سوریه با میانجیگری ایران و ترکیه 
  
براساس جزئیات این آتش بس اعضای مسلح گروه احرار الشام با استفاده از اتوبوس هایی به خارج از شهر الزبدانی منتقل می شوند.مناطقی در سوریه از امروز چهارشنبه با میانجیگیری ایران و ترکیه، شاهد برقراری آتش بس است.
به گزارش عصرایران، شبکه المنار وابسته به حزب الله لبنان اعلام کرد: آتش بس 48 ساعته در شهر الزبدانی و در چند شهر کوچک استان ادلب سوریه برقرار شده است. این آتش بس از ساعت 6 صبح به وقت محلی روز چهارشنبه آغاز شد.شبکه المیادین لبنان هم اعلام کرد این آتش بس با میانجیگری و دخالت ایران و ترکیه عملی شده است.این آتش بس شامل دو روستای کفریا و الفوعه در حومه ادلب نیز می شود.
گروه احرار الشام سوریه هم اکنون در شهر الزبدانی سوریه در حال جنگ با ارتش سوریه و نیروهای نظامی حامی دولت دمشق است. این گروه قبل از این گفته بود تماس هایی را با هیاتی از ایران انجام داده اما این مذاکرات را متوقف کرده است.
در بیانیه قبلی این گروه ضمن تایید مذاکره با هیاتی از ایران آمده بود: به دنبال اصرار ایرانی ها برای تخلیه شهر الزبدانی از جنگجوها و غیرنظامی ها و انتقال آنها به شهرهای دیگر مذاکره با ایران را متوقف کردیم.
شهر الزبدانی 45 کیلومتر با شمال غرب دمشق فاصله دارد.گفته می شود براساس جزئیات این آتش بس اعضای مسلح گروه احرار الشام با استفاده از اتوبوس هایی به خارج از شهر الزبدانی منتقل می شوند  و کمک های انسان دوستانه و غذایی نیز وارد به مناطق کفریا و الفوعه می شود.
جنبش احرام الشام هم پیمان گروه جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه است. گفتنی است برخی از اعضای گروه احرار الشام خروج از شهر الزبدانی را رد کرده اند.
قبل از این با میانجیگری ایران، آتش بس مشابهی در شهر حمص برقرار شد و شمار زیادی از افراد مسلح این شهر را ترک کردند.
سوریه از 4 سال قبل تاکنون صحنه جنگ داخلی گسترده ای است. در نتیجه این جنگ هم اکنون یک سوم خاک سوریه در کنترل داعش است، حدود 7 میلیون نفر از 21 میلیون نفر جمعیت سوریه، آواره شده اند و بیش از 200 هزار نفر هم کشته شده اند.
استعفای رییس "لابی ضد ایران هسته ای": اوباما موفق بود 
  
گری سیمور رییس گروه " متحد در برابر ایران هسته ای" به دلیل موافقت با توافق هسته ای از ریاست این لابی پرنفوذ طرفدار اسراییل کناره گیری کرده است.
"گری سیمور" رییس یک گروه لابی کننده ضد ایران هسته ای با عنوان "متحد در برابر ایران هسته ای" (UNITED AGAINST NUCLEAR IRAN) روز دوشنبه با نگارش نامه ای از سمت خود استعفا داد.
به گزارش عصر ایران به نقل از نیویورک تایمز، سیمور که از مشاوران هسته ای اوباما بود در سال 2008 گروه " متحد در برابر ایران هسته ای" را تشکیل داده بود تا تحریم ها علیه ایران را افزایش داده و علیه برنامه هسته ای ایران در آمریکا و دیگر کشورهای جهان لابی کند.سیمور در نامه استعفای خود نوشته است:"من فکر می کنم استراتژی اوباما موفق شده است. او با استفاده از اهرم های اقتصادی و تجاری موفق شد برنامه هسته ای ایران را محدود کند."
کناره گیری سیمور از لابی طرفدار اسراییل " متحد در برابر ایران هسته ای" ضربه ای جدی به مخالفان توافق هسته ای در آمریکا در آستانه رای گیری در کنگره درباره توافق هسته ای با ایران به شمار می رود.بلافاصله پس از کناره گیری سیمور این لابی طرفدار اسراییل با انتخاب " جوزف لیبرمن" سناتور سابق ایالت کانکتیکت به عنوان رییس جدید گروه از ادامه مخالفت خود با توافق هسته ای با ایران خبر داد.
لیبرمن در نخستین بیانیه خود پس از انتصاب به سمت ریاست لابی "UANI" اعلام کرده است: توافق به دست آمده توافقی بد است.
او اعلام کرد: سناتور ها و اعضای کنگره حتی با وجود وتوی اوباما باید به توافق هسته ای با ایران رای منفی بدهند. اگر فشار به ایرانی ها افزایش یابد به نظر من ما می توانیم به یک توافق بهتر دست یابیم."
گروه متحد در برابر ایران هسته ای در هفته های گذشته و پس از اعلام توافق نهایی هسته ای میلیون ها دلار را صرف تبلیغات تلویزیونی بر ضدتوافق هسته ای کرده است.این گروه امیدوار است تا با تبلیغات علیه توافق هسته ای نظر اعضای کنگره را به رای منفی علیه توافق جلب کند.
به نوشته نیویورک تایمز سیمور در سال 2005 به ایران سفر کرده است. او همچنین در جریان سفر سال 2013 محمد جواد ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد با وزیر امور خارجه ایران شام خورده و در این دیدار ظریف به او تاکید کرده است ماهیت فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است.گری سیمور که هم اینک رییس مرکز علوم و مطالعات بین الملل "بلفر" در دانشگاه هاروارد است ، در ابتدای مذاکرات ایران و گروه 1+5 در قالب جدید (پس از دولت یازدهم) اعلام کرده بود شانس موفقیت این مذاکرات را کم می داند اما پس از اعلام تفاهم سیاسی لوزان در اردیبهشت سال جاری از این تفاهم استقبال کرده و آن را قدم خوبی برای رسیدن به توافق نهایی دانسته بود.
سیمور در توجیه کناره گیری خود از ریاست گروه " متحد در برابر ایران هسته ای" گفته است :" من صادقانه با دیگر اعضای گروه صحبت کردم و اعلام کردم که در صورتی که پس از توافق نهایی این گروه بخواهد همچنان به فعالیت های خود بر ضد توافق ادامه دهد نمی توانم به ریاست خود ادامه دهم چون من خودم از این توافق حمایت می کنم."او در عین حال گفته است از فعالیت های گروه متحد در برابر ایران هسته ای در 7 سال گذشته و پیش از رسیدن به توافق نهایی حمایت می کند.سیمور به رغم کناره گیری از ریاست بر این گروه، همچنان به عنوان یکی از اعضای هیات مشاوران این لابی فعالیت خواهد کرد.
هیلاری کلینتون: رئیس جمهور آمریکا شوم توافق هسته ای ایران را حفظ می کنم 
  
  هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات اعلام کرد در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا همه تلاش خود را برای حفظ توافق هسته ای با ایران بکار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه واشنگتن پست در اینترنت در گزارشی به قلم آن گران نوشت: کلینتون گفت:« همه تلاش های لازم را انجام خواهم داد تا مطمئن شوم محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران بر سر جای خود باقی خواهد ماند.» او همچنین گفت: «تلاش می کنم ائتلافی را علیه ایران درباره دیگر اقدامات خطرناک آنها تشکیل دهم.» او تصریح کرد رد توافق نامه هسته ای ایران از سوی کنگره آمریکا نشانه ضعف واشنگتن در مقابل جهان است. او افزود: «امیدوارم توافق هسته ای در نهایت تصویب شود و به شما می گویم اگر این اتفاق رخ ندهد همه فرصت ها از دست خواهد رفت.»
او گفت کشورهای اروپایی به همراه شرکای ما در مذاکرات هسته ای یعنی روسیه و چین دچار شگفتی خواهند شد اگر کنگره توافق هسته ای را تصویب نکند.
این در حالی است که سناتور چارلز ای شومر همکار سابق کلینتون در سنا هفته گذشته مخالفت خود را با توافق نامه هسته ای ایران اعلام کرد و بدین ترتیب شرایط برای دیگر دموکرات ها به منظور مخالفت با دیدگاه های کاخ سفید فراهم شده است. جمهوری خواهان با توافق هسته ای ایران مخالفند اما کاخ سفید انتظار دارد بتواند حمایت برخی از نمایندگان جمهوری خواه را از توافق هسته ای ایران به هنگام رأی گیری درباره آن در ماه آینده به دست آورد.
توافق هسته ای که در ماه ژوئیه حاصل شد قابلیت های ایران هسته ای ایران را محدود خواهد کرد اما تضمین نمی کند جمهوری اسلامی هرگز نمی تواند راهی برای ساخت بمب پیدا کند.
اوباما: ایران کشوری کهن،پرذوق و دارای مردمانی مستعد و باهوش است 
  
  باراک اوباما رییس جمهوری امریکا در یک کنفرانس خبری آنلاین در پاسخگویی به سوالات مردم از سراسر جهان به دفاع از توافقنامه هسته ای ایران پرداخت و گفت : ایران کشوری کهن و دارای مردمانی پرذوق ، مستعد و باهوش است.                                                      
 به گزارش ایرنا به نقل ازوب سایت رسانه ای « مایک»، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درمصاحبه با این خبرگزاری به دفاع از توافقنامه تاریخی به دست آمده و پاسخ به سوالات تصویری مردم از سراسر جهان پرداخت. وی درسخنان آغازین خود، اظهارکرد : در زمان حمله به عراق احساس می شد جنگ گزینه درستی است و مردم در این مورد وارد بحث نشدند، ولی پس از حمله به عراق و وارد شدن به بغداد و شروع هرج ومرج ها بود که مردم کشور متوجه شدند که آمریکا با حمله به عراق یک اشتباه استراتژیک بزرگی مرتکب شده است.
وی خطاب به مردم آمریکا تصریح کرد: حالا وقت وارد شدن به بحث است نه پس ازاین که تصمیم ها گرفته شد.
باراک اوباما، درپاسخ به سوال یک خانم ایرانی که گفت آقای رییس جمهوری شما ازصلح حرف می زدید و به آن هم رسیدید، ولی ما مردم ایران بخاطر تحریم های شدید اعمال شده ازسوی شما هزینه بالایی را متقبل شدیم ، آیا شما فکر نمی کردید بدون فشار برمردم ایران نیز راه های دیگری هم وجود داشت که به توافق دست پیدا کنید؟ گفت: متاسفانه راه بهتری نداشتیم.
وی در ادامه اظهارکرد: ایران کشوری کهن و پر ذوق و دارای مردمانی بسیار مستعد و باهوش است و من برای این مردم بهترین آرزوها را دارم.
به گفته رییس جمهوری آمریکا، سو ظن های بسیاری از طرف متحدان آمریکا من جمله تل اویو و برخی از کشورهای عربی نسبت به توافق با ایران وجود دارد، این کشورها مدعی اند ایران در تلاش برای نفوذ در منطقه است.
وی اضافه کرد : ولی من معتقدم این توافقنامه همچنان در کنار همکاری های ما با آن کشورها توافقنامه ای خوب است.
اوباما بار دیگر تاکید کرد : افراط گرایان مخالف توافقنامه در ایران، با مخالفان توافقنامه در آمریکا جنبشی مشترک تشکیل داده اند.
وی در ادامه اظهار کرد: تعاملات آمریکا با اسراییل عمیق است و به این خاطر وقتی اسراییل با چیزی مخالفت می کند، برخی دموکرات ها، همانند جمهوری خواهان به آن توجه نشان می دهند، ولی تفاوت در اینجاست که سناتورهای دموکرات با صرف وقت برای خواندن طرح و گوش دادن به بحث تصمیم می گیرند ولی بخش اعظمی از جمهوری خواهان پیش از خشک شدن توافقنامه یا حتی انتشار آن مخالفت خود را اعلام می کنند. اوباما این رویکرد مخالفان را دلیلی بر میزان تاثیرپذیری آنها از جناح بازی ایدئولوژی بجای بازبینی و بررسی توافقنامه عنوان کرد.
مخالفت ایران با سفر مشعل به تهران 
  
حالا به ادعای روزنامه العرب برخی از مقامات ایرانی در دیدار با یکی از نمایندگی های جنبش حماس در یکی از پایتخت های عربی که چند روز بعد از سفر مشعل به ریاض انجام شد، سفر مشعل به عربستان را نکوهش کرده و به اعضای حماس گفته است که تهران سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ریاض را حرکتی علیه خود قلمداد می کند.منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن اطلاع دادند که ایران سفر خالد مشعل، دبیر کل دفتر سیاسی حماس را به تهران لغو کرده است.
 به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از این روزنامه عربی مقامات ایرانی در اعتراض به سفر ماه پیش مشعل به عربستان با سفر او به تهران مخالفت کرده اند.علی رغم این که عربستان سعودی سفر مشعل به عربستان را صرفا سفری مذهبی و برای انجام فریضه حج عمره اعلام کرده بود اما مشعل در این سفر با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و شماری از مقامات دیگر عربستانی دیدار و گفت وگو کرد. مشعل این سفر را به همراه تعدادی از رهبران جنبش اسلامی حماس انجام داده بود. برخی منابع عربی ادعا کردند مشعل در این سفر پیشنهاد حضور سه هزار مبارز فلسطینی عضو شاخه نظامی حماس در کنار نیروهای عربستانی در جنگ زمینی در یمن را به مقامات عربستانی پیشنهاد داده است.
حالا به ادعای روزنامه العرب برخی از مقامات ایرانی در دیدار با یکی از نمایندگی های جنبش حماس در یکی از پایتخت های عربی که چند روز بعد از سفر مشعل به ریاض انجام شد، سفر مشعل به عربستان را نکوهش کرده و به اعضای حماس گفته است که تهران سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ریاض را حرکتی علیه خود قلمداد می کند. این هیئت به مقامات حماس همچنین گفته اند که سفری که مقامات حماس انتظار دارند به ریاست خالد مشعل به زودی به تهران انجام شود نیز انجام نخواهد شد تا به این ترتیب تهران خشم خود را از رفتارهای ضد ایرانی حماسی ها نشان داده باشد.
با این حال یکی از رهبران جنبش حماس رابطه این جنبش با ایران را همچنان سرد توصیف کرد و مدعی شد که ایران تنها راه بهبود روابط میان دو طرف را سفر مشعل به تهران اعلام کرده است.
این مقام عالی رتبه حماس که العرب نامی از او به میان نیاورده است در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «ایران تنها شرط بهبود روابط با حماس را سفر خالد مشعل به تهران دانسته است در حالی که حماس انجام این سفر در این برهه زمانی را مناسب نمی داند.»
العرب همچنین می نویسد که مقامات جنبش حماس که در حقیقت شاخه فلسطینی جنبش حماس هستند، ترجیح می دهند دیدار با رهبران حماس با مقامات ایرانی در خارج از خاک جمهوری اسلامی ایران انجام شود. برخی از مقامات حماس این بار نیز گفته اند که ترجیح می دهند که مشعل با مقامات ایرانی در جایی خارج از ایران دیدار کند. مساله ای که باعث خشم مسئولان ایرانی شده و از مقامات حماس پرسیده اند چه عواملی وجود دارند که باعث می شود خالد مشعل چهار سال به ایران سفر نکند در حالی که مقامات ایران به روشنی از حماس حمایت همه جانبه کرده اند؟ چرا مشعل به دعوت عربستان فورا پاسخ مثبت می دهد و به ریاض می رود اما از سفر به تهران امتناع می کند؟
این در حالی است که بسیاری از منابع خبری گزارش می دهند که خالد مشعل در سفر خود به عربستان نیز نتوانسته است حمایت طرف عربستانی را از خود جلب کند و به آن چه می خواسته در این سفر برسد. مساله ای که به گفته بسیاری از منابع خبری سبب شده است تا خالد مشعل درصدد سفر دوباره به عربستان بیفتد. مشعل در حالی اصرار به جلب رضایت عربستان دارد که عربستانی ها چندان تمایل ندارند برای او فرش قرمز پهن کنند و روابط حسنه و بسیار نزدیک خود با محمود عباس و جنبش فتح را فدای رابطه با خالد مشعل و حماس کنند. به ویژه که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عربستان به هیچ وجه به جنبش حماس اعتماد ندارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد