سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار همتای سعودی خود گفت: امیدوارم توافق 14 ژوئیه (23 تیر) در وین میان ایران و 1+5، بتواند راه را برای ثبات بیشتر و حل و فصل ناآرامی ها از جمله در سوریه، باز کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آلمان در دیدار همتای سعودی خود گفت: امیدوارم توافق 14 ژوئیه (23 تیر) در وین میان ایران و 1+5، بتواند راه را برای ثبات بیشتر و حل و فصل ناآرامی ها از جمله در سوریه، باز کند.

به گزارش «انتخاب»، فرانک والتر اشتاینمایر در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه دو طرف درباره مسائل مورد علاقه دو کشور و مسائل منطقه ای تبادل نظر کرده اند افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت توافق اخیر بر سر برنامه هسته ای ایران بود . من در این باره به اقای الجبیر تضمین دادم که ما همه نگرانی ها در منطقه را درک می کنیم و در این باره با رژیم اسراییل هم صحبت کرده ایم.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه علاوه برگفتگوهای تلفنی در گذشته امروز هم زوایای مختلف توافق با ایران را به همتای سعودی اش توضیح داده است گفت: اینطور نیست که در روز امضای توافقنامه اوضاع خاور میانه و سیاست خارجی ایران به کلی تغییر کند، اما من امیدوارم راه کارهای جدیدی پیدا شوند و ایران از آنها برای حل برخی مشکلات خاورمیانه از جمله موضوع سوریه استفاده کند.

اشتاینمایر همچنین ضمن ابراز امیدواری برای اینکه ایران از امکانات خود برای ارامش در منطقه و حل بحران استفاده کند تصریح کرد: این موضوع را هم به همتای عربستانی خودم یادآور شدم که این اتفاق نمی تواند یک شبه رخ بدهد.

وی افزود: مسئولیت کشورهای 5+1 در روز امضای توافق پایان نیافته بلکه بیشتر هم شده است چون برای تضمین اجرای مفاد توافق نامه متعهد هستند و باید تلاش کنند .

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد: امیدواریم و انتظار داریم امریکایی ها هم بزودی تصمیم قطعی خود را درباره توافق نامه وین اتخاذ کنند .

اشتاینمایر افزود: برای هردوی ما ( آلمان و عربستان) مهم است که راههای دیپلماتیک جدید در منطقه ایجاد شود .

وی با بیان اینکه در قالب گفتگوها درباره ایران درباره اوضاع سوریه هم با الجبیر گفتگو کرده است گفت: در این گفتگوها خواستیم ببینیم چقدر و چه راههایی برای دست یابی به راه حل این بحران وجود دارد. راه حل هایی که نه یک شبه بلکه در قالب زمانی قابل پیش بینی موضوع را حل و فصل کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنی با اشاره به اینکه با الجبیر درباره اوضاع یمن نیز گفتگو کرده است افزود: یک چرخش نظامی در این درگیری ها پیدا شده و به واسطه پیش روی نیروهای دولتی از نفوذ حوثی ها در خلیج عدن کاسته شده است . به گفته اشتاینمایر درروزهای اینده کمک های انساندوستانه به جنگ زده ها ارسال خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان به سوالی درباره سوریه و اینکه چه راه حلی برای این بحران دارید گفت: ما امروز درباره سوریه گفتگو کردیم. پس از 5 پنج سال جنگ داخلی و کشته های بسیار در این کشور وظیفه ما این است که راه حلی که سیاسی است برای حل این بحران پیدا کنیم.
اشتاینمایر با ابراز امیدواری نسبت به کاهش درگیری های سوریه در کوتاه مدت تصریح کرد: من به همکارم جبیر گفتم ما در مذاکرات وین با روسها و امریکایی ها صحبت کردیم که از طریق سازمان ملل به راه حلی بین المللی که مورد قبول همه باشد برسیم.
وی افزود: استنباط من این است که در حال حاضر داعش اوضاع را نسبت به چند سال پیش، پیچده و نگران کننده تر کرده است . بنابراین امادگی جامعه بین المللی برای همکاری مشترک در این زمینه بسیار بیشتر از گذشته است .
وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: جای هیچ تردیدی نیست که باید پیش از انکه همه نهادهای سوریه نابود شوند به راه حل برسیم. اگر همه چیز نابود شود نوسازی دوباره یک حکومت و نهادهای ان و نیز ساختار سیاسی ان مثل انچه که در لیبی شاهد ان هستیم بسیار سخت خواهد بود.
اشتاینمایز گفت: امیدوارم سفر اقای جبیر به مسکو باعث شود زیر ساخت های یک همکاری بین المللی برای حل بحران سوریه فراهم شود.
کد خبر: ۲۴۳۰۵۳
۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
صادرات نفت ایران با صدور دستورالعملی توسط دولت آمریکا تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای به طور کامل آزاد شد و ایران قصد دارد تا ۷ روز آینده حجم صادرات نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.
 
به گزارش مهر، دولت آمریکا دستورالعملی تنظیم کرده است که به خریداران نفتی ایران اجازه می دهد تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران، از تهران نفت خام خریداری کنند.
 
براساس این دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت خزانه داری و امور خارجه آمریکا جزئیات و روش جدید خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی شدن تحریم های غرب علیه این کشور تشریح شده است.
 
قوانین ایالات متحده آمریکا به رئیس جمهوری این کشور این اجازه را می دهد تا تحریم‌هایی علیه بانک‌های کشورهای دیگر که از کاهش خرید خود از نفت ایران سر باز زنند، وضع کند. البته دولت آمریکا وعده داده که به موسسه های مالی در این کشورها کاری نداشته باشد، همچنین تحریم‌های آمریکا شرکت‌های غیر آمریکایی را که به این معاملات کمک کنند، شامل نمی‌شود.
 
صادرات نفت ایران آزاد شد
 
به گزارش مهر، با صدور و ابلاغ این بخشنامه جدید توسط دولت آمریکا، صادرات نفت خام ایران حدود پنج ماه زودتر از لغو کامل تحریم آزاد شده است و پیش بینی می شود با کاهش محدودیت‌ها حجم صادرات طلای سیاه کشور در مدت زمان کمتر از چند روز با افزایشی ۵۰ درصدی روبرو شود. 
 در شرایط فعلی تولید نفت خام ایران حدود دو میلیون و ۷۰۰ تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود که پیش بینی می‌شود با صدور این دستورالعمل توسط آمریکا و لغو سه تحریم اصلی صنعت نفت شامل انتقال ارز حاصل از فروش نفت، تامین کشتی‌های نفتکش و بیمه نفتکش‌ها، در مدت ۷ تا ۱۰ روز پیش روی حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت صادرات نفت خام ایران افزوده شود.  
از سوی دیگر، پس از اجرای این طرح ضربتی و افزایش ظرفیت صادرات نفت به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در نخستین روزهای لغو تحریم‌ها، سپس با اجرای یک برنامه ۶ ماهه ظرفیت صادرات نفت کشور به دو میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. 
 با این وجود هم اکنون یکی از مهمترین چالش‌های بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار جهانی در دوران پساتحریم،   افزایش عرضه نفت مازاد توسط برخی از کشورهای عربی اوپک و برخی از کشورهای نانو اوپک همچون روسیه و آمریکا است.  
بیژن زنگنه هفته گذشته در تشریح مهمترین برنامه ایران به منظور باز شدن جا برای بشکه‌های نفت صادراتی در دوران پسا تحریم و با وجود افزایش عرضه نفت مازاد در بازار، گفته بود: ظرفیت تولید نفت در دوران پسا تحریم تا سقف ۳.۸ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.  
وزیر نفت با یادآوری اینکه در صورتی‌که عرضه نفت مازاد برخی از کشورهای اوپک ادامه یابد و ایران هم بخواهد سهم از دست رفته نفتی خود را در بازار احیا کند، قیمت ها کاهش می یابد، بیان کرده بود: با این وجود قطعا حتی در صورت سقوط دوباره قیمت نفت، ایران از کاهش قیمت ها به هیچ وجه ضربه نمی خورد. این مقام مسئول در تشریح دلایل پیروزی ایران در بازار نفت ارزان قیمت به ویزه در دوران پساتحریم، توضیح داد: با لغو تحریم ها صادرات نفت ایران دو برابر می شود و حتی در صورت نصف شدن قیمت های نفت از سطوح فعلی بازهم درآمد نفتی ایران ثابت خواهد ماند.
کد خبر: ۲۴۲۹۸۶
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
حکومت سوریه در وضعیت سخت و ویژه ای به سر می برد. این روزها مقام های سوری اخباری را می شنوند که مفاد آن حکایت از کوتاه آمدن روس ها از مواضع سابق خود در حمایت از حکومت سوریه است. میزبانی از عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان و هم زمان هیئتی از مخالفان سوری شاید ابتدای آغاز اجرای سناریوی روس ها برای توقف حمایت ها از حکومت بشار اسد باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روسیه در حالی تلاش می کند خود را به عربستان نزدیک کند که ریاض تا کنون رادیکال ترین و تندترین مواضع را در قبال حکومت رئیس جمهور بشار اسد داشته است، با وجود این که بارها نیز طرحش علیه بشار اسد در سوریه با شکست مواجه شده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه 8 اوت اعلام کرد که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه به مسکو سفر می کند تا بر سر دو موضوع بحران سوریه و شبکه داعش با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود مذاکره کند.

پیش از این دو وزیر در قطر و در سه اوت در جریان یک دیدار سه جانبه با حضور جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با یکدیگر دیدار کرده بودند و درباره اوضاع سوریه با یکدیگر به بحث و تبادل نظر نشسته بودند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است در این دیدار وزرای امور خارجه بر سر حل بحران سوریه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند و هر دو توجه ویژه ای نیز به بحران و درگیری های یمن داشتند.

ناظران می گویند که مقام های روسی تمایل خود را به نزدیکی به مواضع عربستان در قبال پرونده های مختلف منطقه ای پنهان نمی کنند. یکی از دلایل این ابراز تمایل دلارهای نفتی عربستانی است که می تواند صرف خرید سلاح های روسی در زمینه های نظامی و امنیتی شود.

مسکو تلاش دارد از فضای سرد حاکم بر روابط امریکا و عربستان بر سر توافق هسته ای ایران نهایت استفاده را ببرد و از گلایه و شکایت اعراب مبنی بر این که اوباما در نزدیکی به تهران به فکر مصالح متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس نیست، به سود خود بهره ببرد.

مسئولان روسیه می دانند که نزدیکی به عربستان بی هزینه نخواهد بود، برای همین در برابر اخباری که به رسانه ها مبنی بر دست کشیدن مسکو از حمایت از اسد درز کرده است، واکنشی از خود نشان نمی دهند. حتی گفته می شود روابط روسیه با ایران نیز به دلیل دیدارهای مکرر مسئولان عربستانی با سرگئی لاوروف سرد شده است.

روشن است که مقام های جدید عربستان توانسته اند بر روابط با مسکو چه در حوزه یمن بر سر حمایت از حوثی ها چه در حوزه سوریه در قبال حکومت بشار اسد حساب کنند.

الجبیری ساعاتی قبل از ترک ریاض به سمت مسکو به خبرنگاران گفت: «بحران سوریه تمام خواهد شد اما از راه های سیاسی، باید راهی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت بیابیم، باید به سوریه جدید بدون اسد فکر کنیم چه از طریق راه حل قاطع نظامی چه از طریق شکست اسد.»

وی سپس مدعی شد: «حکومت اسد مشروعیت خود را از دست داد و دیگر نمی تواند نقشی در آینده سوریه داشته باشد. به خصوص حالا که 300 هزار نفر از مردم سوریه کشته شده اند و 12 میلیون نفر از خانه و کاشانه شان رانده شده اند.»

شکی نیست که مواضع قاطع عربستان در قبال اسد بدون پشت گرمی نیست. ریاض توانسته از جانب روسیه به وعده های اطمینان بخشی برسد و مواضع امریکا نیز که از اول مانع از کنار رفتن اسد از قدرت و تشکیل حکومتی انتقالی که بتواند جای او را بگیرد، نبوده است. به ویژه حالا که ارتش سوریه از بعضی مناطق مهم عقب نشینی کرده بیش از هر زمانی روشن است که توافقی بر سر آینده حکومت سوریه و احتمالا امن نگه داشتن مناطق علوی و مسیحی نشین در قبال توقف جنگ سوریه در راه است.
کریستین ساینس مانیتور:
کد خبر: ۲۴۲۸۹۰
۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳
فرارو- منتقدان می گویند که پس از شش هزار حمله هوایی ائتلاف آمریکا علیه داعش در یک سال گذشته، این گروه تروریستی هنوز قدرتمند و ثروتمند است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از کریستین ساینس مانیتور، یک سال از نخستین حمله ائتلاف آمریکا علیه دولت خودخوانده اسلامی موسوم به داعش می گذرد و تحلیل گران می گویند این کمپین هوایی به پیروزی های اندکی می تواند اشاره کند.

بر اساس گزارش های ای بی سی، طی یک سال گذشته حدود شش هزار حمله هوایی علیه داعش صورت گرفته است. علاوه بر این، سه هزار و 300 پرسنل نظامی آمریکا در حال حاضر به عراق اعزام شده اند. ضمن اینکه یک هزار و 200 نیرو از 17 کشور دیگر در عراق حضور دارند تا ارتش این کشور را آموزش دهند.

اوایل هفته گذشته، پنتاگون اعلام کرد که جنگ علیه داعش سه 3.5 میلیارد دلار هزینه دارد، با میانگین هزینه روزانه 9.4 میلیون دلار. 

ژنرال پت ریدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا در اظهارات خود به دستاوردهای ایالات متحده اشاره کرد. وی گفت: «تا ماه آوریل داعش 25 تا 30 درصد از مناطقی زمانی در عراق و سوریه تحت کنترلش بود را از دست داد.»

وی در ادامه افزود: «طی یک سال گذشته ما چندین هزار جنگجوی داعشی و چندین رهبر ارشد سازمان آنها را از میدان جنگ بیرون رانده ایم.»

اما بر اساس گزارش هیل (مقر کنگره)، داعش با سربازگیری های جدید توانسته نیروهای از دست رفته خود را جبران کند. این گروه تروریستی هنوز مدعی است که 20 تا 30 هزار سرباز در عراق و سوریه دارد و این همان تعدادی است که پیش از آغاز حملات هوایی ائتلاف آمریکا علیه داعش برآورد شده بود.

در این میان، منتقدان به هزینه های بالا و دستاوردهای اندک جنگ علیه داعش اشاره می کنند.

تروور تیم از روزنامه گاردین این جنگ را یک جنگ بیهوده غم انگیز می خواند که هیچ هدف مشخص و پایانی برای آن تعیین نشده است. او می نویسد: «تاکنون میلیاردها دلار خرج شده، هزاران بمب انداخته شده،صدها غیرنظامی کشته شده اند و داعش به هیچ وجه نسبت به آگوست گذشته-زمانیکه حملات هوایی آغاز شد- ضعیف تر نشده است.»

 او همچنین مرگ غیرنظامیان که ناشی از حملات هوایی در این منطقه است را مورد انتقاد قرار داده و تاکید می کند که آمریکا تنها به کشته شدن دو غیرنظامی اعتراف کرده است. ضمن اینکه یک گزارش جدید از سوی خبرنگاران و محققان در منطقه نشان می دهد که تعداد واقعی به 500 غیرنظامی نزدیک است. 

از سوی دیگر، برخی منتقدان می گوید تعداد حملات هوایی آمریکا بسیار اندک است؛ آنها احتیاط بیش از اندازه را دلیل دستاوردهای محدود این ائتلاف می دانند.

ژنرال دیوید دپتولا، یکی از فرماندهان سابق نیروی هوایی آمریکا به ان پی آر گفت: «این حملات هوایی که تا به امروز انجام شده را تنها می توان ضعیف خواند.» وی گفت داعش با روزانه چند حمله هوایی شکست نخواهد خورد.

آژانس های اطلاعاتی آمریکایی می گویند داعش اساسا نسبت به یک سال گذشته ضعیف نشده اند. آنها می گویند این خلافت خودخوانده همچنان دارای ارتشی افراطی است که از نظر مالی به خوبی تامین شده و توانسته قدرت خود را تا کشورهایی چون لیبی، مصر و افغانستان گسترش دهد. 

و با این حال هنوز مشخص نیست که جنگ با داعش چه زمان پایان می یابد. بر اساس برآورد ری اودیرنو، رئیس ستاد ارتش آمریکا، این جنگ 10 تا 20 سال ادامه خواهد داشت.
سوزان مالونی:
کد خبر: ۲۴۲۸۷۳
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
ایرانی‌ها به ما رکب زدند!
فرارو- سوزان مالونی، مدیر مرکز سیاست خاورمیانه سابان در اندیشکده راهبردی بروکینگز آمریکا و عضو ارشد این اندیشکده طی یادداشتی بیان کرده است که مذاکره کنندگان ایرانی به آمریکا رکب زده و توانسته اند طی 18 ماه مذاکره سخت، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها را در جایگاه دوم قرار دهند. وی مدعی است که این تاکتیک جواب داده است و در نهایت با توافق رسمی بسته بزرگی از تحریم‌ها لغو خواهد شد و رژیم تحریم‌ها فرو خواهد ریخت.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از بروکینگز، مالونی نوشت: زمانیکه حسن روحانی با برنامه پایان دادن به بن بست تهران با جهان بر سر برنامه هسته ای به عنوان رئیس جمهور ایرن انتخاب شد، تحلیل گران سیاست خارجی این تغییر را به عنوان پیروزی کابرد تحریم های اقتصادی تحسین کردند. این ارزیابی تا حد زیادی درست است: رژیم تحریم های چندجانبه در خلال سال های 2007 تا 2013 نقش مهمی در ترغیب ایران به مذاکره با قدرت های جهان داشت. 

متن توافق جامعی که ماه گذشته به نتیجه رسید، دارای دو جنبه است. اختلاف میان لغو گسترده تحریم ها در توافقنامه و دامنه بسته محدودیت هایی که بر فعالیت های هسته ای تهران اعمال می شود، تاکیدی است بر محدودیت هایی که بر استفاده از تحریم ها به عنوان اهرمی در مذاکرات اعمال شده است.

پیش از توافق، بحث به جای تحریم ها بر سانتریفیوژها متمرکز بود
طی 18 ماه مذاکرات سخت، در بحث های مربوط به مفاد توافق هسته ای نهایی، تحریم ها در افکار عمومی در جایگاه دوم بود و عوامل فنی پیشنهادی برای محدود کردن صنعت هسته ای ایران بر مباحث غلبه داشت. در بسیاری از جلسات پشت درهای بسته دولت اوباما در واشنگتن، جزئیات لغو تحریم ها به ندرت مطرح می شد و تنها به طور سرسری مورد بحث قرار می گرفت.

در طول مذاکرات، بی توجهی عمومی به جنبه برابری تحریم ها به واسطه اعتمادی که از توافق موقت نشات می گرفت، تقویت شد. توافقی که ایرانیان آن را ارزان فروختند. در نوامبر 2013 تهران اضطراری ترین نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای خود را با آزادسازی اندکی از دارایی های ایران در آنسوی مرزها و لغو موقت تحریم های مهم اما مربوط به بخش های جداافتاده اقتصاد خود معامله کرد. این معامله سیلی از گردشگران تجاری را راهی تهران کرد اما سرمایه گذاری جدید جدی صورت نگرفت.

در نتیجه دولت اوباما می توانست مدعی شود که معماری رژیم تحریم ها در طول مذاکرات دست نخورده باقی مانده است. و در همین راستا، اطمینان یافت که هرگونه لغو تحریم در توافق نهایی تنها متوجه تحریم های مربوط به مسئله هسته ای است و در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش «به راحتی برگشت پذیر» خواهد بود.

بر اساس توافق، دامنه لغو تحریم ها بسیار گسترده است
اما در نهایت، مسائل اینطور پیش نرفت. توافق نهایی به جای ارائه مجموعه دقیقی از گام های متقابل که امتیازهای اقتصادی تدریجی را ایجاد می کرد، بسته بزرگی از لغو تحریم ها را در ابتدای توافق رسمی به ایران اختصاص می دهد که بر اساس انجام تعدادی از مسئولیت های اصلی قابل اجرا است.

در «روز اجرا» که انتظار می رود اوایل یا نیمه سال 2016 باشد، ایران از قید و بند رژیم تحریم هایی آزاد خواهد شد که صادرات آن را به نصف رساند، ارزش ارز آن را کاهش داد و ده ها میلیارد دلار برایش هزینه داشت. اقدامات شورای امنیت سازمان ملل که زمینه اکثر اقدامات انجام شده از سوی جهان علیه ایران بوده، به استثنای چند تذکر مربوط به تسلیحات متعارف و موشک های بالستیک، کنار گذاشته خواهد شد.

تمامی تحریم های اتحادیه اروپا از جمله تحریم نفتی ایران و ممنوعیت های سرمایه گذاری انرژی از بین خواهد رفت. و تقریبا تمام اقدامات آمریکا که اقتصاد ایران را به طور موثری از سیستم مالی بین المللی دور کرده بود، مورد چشم پوشی قرار خواهد گرفت و اجازه ورود 100 تا 150 میلیارد دلار از دارایی های ایران که در آنسوی آب ها بلوکه شده بود، صادر خواهد شد. این رقم در حال حاضر به یکی از اصلی ترین نکاتی که منتقدان در مورد توافق هسته ای مطرح می کنند، تبدیل شده است. 

این توافق همچنین توقف موثر تعدادی از اقدامات آمریکایی که در راستای نگرانی های مربوط به سیاست های ایران پیش بینی شده بود را متوقف می کند، راه گریز دوباره ای ایجاد می کند که به شرکت های آمریکایی که خواهان تجارت یا فعالیت در ایران از طریق شرکت های تابعه خارجی هستند، امکان فعالیت می دهد. این گشایش های جدید در معماری تحریم های آمریکا، مانند آزادسازی دارایی های مسدود شده ایرانی  بلافاصله پس از تایید محدودیت های اولیه هسته ای تهران انجام خواهد شد.

تحریم های ایران پس از توافق
آنچه که باقی می ماند بی اساس نیست. وزارت خزانه داری آمریکا همچنان قطب اصلی معماری تحریم های بین المللی خواهد بود و حتی اقدامات باقی مانده آمریکا بازدارندگی قوی علیه تجارت در ایران ایجاد می کند. بازیگران بد ایران همچنان تحت تحریم های آمریکا می مانند- و این مسئله هر شرکت خارجی که پس از توافق با آنها داد و ستد داشته باشد را نیز شامل می شود. 

مخالفت کنگره ای با پایان تحریم ها یعنی دولت اوباما مجبور خواهد بود که به قانون اغماض و دیگر مکانیزم های موقت اتکا کند؛ همین مسئله باعث می شود سرمایه گذاران بزرگ جهان دچار تردید شوند و از اجرای پروژه های چندساله و چند میلیارد دلاری که بخش انرژی ایران به آنها نیاز دارد، امتناع کنند.

در مورد برگشت پذیری تحریم ها نیز حتی اگر اقدامات شورای امنیت بار دیگر برگشت داده شود، هیچ فرآیند خودکاری برای اعمال دوباره تحریم های اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی که تنبیه های یک جانبه ای علیه پرونده هسته ای ایران در نظر گرفتند، وجود ندارد. در شرایطی که شرکت های اروپایی به دنبال احیای جایگاه سابق خود در اقتصاد ایران هستند، سخت است که تصور کنیم 28 کشور عضو اتحادیه اروپا آینده تجاری جدید با ایران را به مخاطره بیاندازند.

ضمن اینکه متن توافق مسائل دیگری را در مورد آینده استفاده از تحریم ها برای بازداشتن ایران از ادامه دادن به سیاست های بی ثبات کننده در منطقه را مطرح م یکند. مفاد و مقررات بسیاری وجود دارند که توانایی و یا اراده واشنگتن برای اجرای این اقدامات یک جانبه که پس از اجرایی شدن توافق، در کتاب ها خواهد ماند را سخت می کنند.

نهایتا اینکه حتی اگر اقدامات مالی آمریکا علیه ایران در آینده بازگردانده شود، تهران 100 تا 150 میلیارد دلاری خارج از مرزهای خود را پس گرفته و انتقال چنین حجمی از پول غیرقابل فسخ است.

واقعیت این است که: با این توافق هسته ای، رژیم تحریم های ایران گه از سال 2010 وجود داشته، نابود خواهد شد و احتمال اینکه بار دیگر به طور کامل ایجاد شود، اندک است.
امیر موسوی در گفت‎وگو با فرارو تحلیل کرد
کد خبر: ۲۴۲۸۵۷
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

سوریه تغییر می‌کند

فرارو- یک کارشناس مسائل منطقه ای تحرکات تاره در صحنه سیاسی سوریه با نقش آفرینی جدی جمهوری اسلامی ایران که ناشی از جمله پس لرزهای توافق هسته ای محسوب می شود، تحرکات واقعی دانست که به عقیده او در آینده نزدیک می تواند شرایط جدیدی در بحران سوریه ایجاد کند.

امیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه ای، در گفت‎وگو با فرارو، ضمن بیان این مطلب درباره افزایش تحرکات در صحنه سیاسی سوریه و همچنین اظهار نظر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با سی ان ان که پیش بینی کرده بود که «امکان گفت‌وگو با حضور همه طرف‌ها برای حل بحران سوریه وجود دارد» با تاکید بر اینکه این تحرکات چهار رکن یا دلیل دارد گفت: نخستین دلیل، به وجود آمدن یک اراده قوی به ویژه میان قدرت های فرامنطقه ای تحولات سوریه یعنی آمریکا و روسیه است که منطقه را به آرامش هدایت کنند.

وی افزود: دومین دلیل این تحرکات ناشی از بی نتیجه ماندن تلاش ها برای سرنگونی دولت بشار اسد، و از مشروعیت انداختن حاکمیت قانونی در این کشور و ایجاد حکومتی وابسته به غرب و ارتجاع عرب بود. این تلاش ها در نهایت با 4 سال مقاومت مردم و ارتش سوریه و محو مقاومت به هیچ نتیجه ای نرسید و در آینده هم نمی تواند نتیجه ای در پی داشته باشد.

موسوی با بیان اینکه سومین دلیل درباره افزایش تحرکات در صحنه تحولات سوریه و روی میز آمدن گزینه سیاسی پایین آمدن بازیگران منطقه ای از برج عاج گذشته بود گفت: وابسته های قدرت های بزرگ جهانی در منطقه پس از نزدیک به 4 سال جنگ افروزی که چیزی جز شکست سیاست های منطقه ای آن ها را به دنبال نداشت سرانجام تصمیم گرفته اند که از برج عاج خود پایین بیاند و تحولات را از روی زمین و بر مبنای واقعیت ها رصد کنند.

این کارشناس مسائل منطقه ای با تاکید بر اینکه چهارمین دلیل در افزایش تحرکات تازه توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: به رسمیت شناخته شدن نقش مفید و سازنده جمهوری اسلامی و به بازی گرفتن جمهوری اسلامی ایران در ایفای نقش یکی از طرف های مهم تصمیم گیر در صحنه سیاسی سوریه سبب شده است که این تحرکات تازه با محوریت جمهوری اسلامی ایران انجام گیرد.

وی افزود: این اتفاق و این پذیرش نقش ایران، ریشه در توافق هسته ای دارد و به نوعی تغییر رویکرد بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در قبال ایران از جمله پس لرزه های توافق هسته ای محسوب می شود.

موسوی ادامه داد: بنابراین همه این عوامل دست به دست هم داده است که شرایط جدید و استثنایی به وجود آید که این شرایط در مقایسه با گذشته کاملا فرق می کند و معتقدم که شاهد یک شرایط کاملا واقعی در صحنه تحولات سوریه هستیم و از دل این شرایط واقعی احتمالا به زودی تصمیم گیری های مهمی گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: رایزنی های مهمی که تا پیش از این به مخیله هیچ یک از ناظران داخلی و خارجی صحنه سیاسی سوریه نمی آمد، از جمله رایزنی مهم کری و لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه در دوحه و در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سفر علی المملوک مشاور امنیتی بشار اسد به ریاض و رایزنی امنیتی در بالاترین سطح میان دو کشور عربستان و سوریه و همچنین نخستین سفر ولید معلم به یک کشور عربی (عمان) از آغاز تحولات سوریه از جمله عواملی است که نشان می دهد که اتفاقات تازه و مهمی به زودی به وقوع می پیوندد.

این کارشناس مسائل منطقه ای با بیان اینکه در تحولات آتی جمهوری اسلامی ایران، نقش کلیدی و محوری خواهد داشت گفت: توافق هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 دو پیامد مهم داشت. نخست آنکه این توافق، موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تثبیت کرد و دوم، استراتژی ایران هراسی که به طور واحد از سوی کشوری های غربی و عربی تبلیغ و دنبال می شد را از بین برد.

وی افزود: لذا تحول جدیدی در سطح منطقه و نظام بین الملل به وجود آمده است و قبل از این توافق پیش بینی می شد که صف بندی حاکم بر منطقه دستخوش تغییر شود که اکنون شواهد این تغییر در حال بروز است و جبهه ها و صف بندی های سابق به طور کامل در حال تغییر است.

موسوی ادامه داد: بر این اساس پیش بینی می شود که جمهوری اسلامی ایران از یک سو با حمایت و پشتیبانی مردم و از سوی دیگر پایه این توافق با اعتماد به نفس بیشتری وارد عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی در تحولات منطقه ای و فرامنطقه ای خواهد شد و برپایه این تغییر یقینا جمهوری اسلامی ایران در تحولات آتی سوریه نقش محوری و کلیدی خواهد داشت.

وی درباره رویکرد سعودی ها در قبال نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در تحولات سوریه نیز گفت: سعودی ها هم که ناچار هستند سیاست های خود را با قدرت های بزرگ جهانی از جمله آمریکا تنظیم یفینا در سیاست های خود در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییراتی ایجاد خواهند کرد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در تحولات سوریه را خواهند پذیرفت که اکنون نشانه های بسیاری وجود دارد که آنها این واقعیت را کاملا پذیرفته اند.

این کارشناس مسائل منطقه ای افزود: با این حال سعودی ها تمایل دارند که همزمان با حل و فصل بحران سوریه، سایر بحران ها و تحولات در منطقه یعنی در یمن، بحرین، عراق، و همچنین لبنان برای خروج این کشور از بن بست انتخاب رییس جمهور را هم حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی این را دارد که هر 5 پرونده منطقه ای را همزمان حل و فصل کند گفت: اتفاقا حل و فصل کردن همزمان این تحولات یک راهکار منطقی است چرا که رها کردن هر یک از این پرونده ها نمی تواند مانع از ادامه جنگ افروزی های گروهک های تکفیری در منطقه شود.

موسوی در خاتمه با تاکید بر اینکه تمامی بحران های حاکم بر منطقه در صورت وجود اراده واقعی با تصمیم گیری سیاسی قال حل و فصل است گفت: همانطور که میشل سلیمان، رییس جمهور سابق لبنان با یک تصمیم گیری سیاسی میان ایران و عربستان در دوحه قطر انتخاب شد و همانطور که حیدرالعبادی بر پایه تصمیم سیاسی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای به نخست وزیری عراق منصوب شد، سایر بحران های منطقه ای هم با تصمیم گیری سیاسی به ویژه میان طرف های اصلی یعنی ایران و عربستان قابل حل و فصل خواهدد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد