سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پوتین با تهدید سعودی‌ها را پای مذاکره آورد 

   

یک پایگاه رژیم صهیونیستی مدعی شد پیش از سفر وزیر امور خارجه عربستان به مسکو، روسیه با تهدید سعی در به راه آوردن ریاض بر سر سوریه کرده است.به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی دبکافایل رژیم صهیونیستی در خبری مدتی شد دولت روسیه پیش از سفر روز ۱۱ آگوست عادل الجبیر به مسکو تلاش کرده تا با تهدید ریاض را به خط خود درباره سوریه بیاورد.
این پایگاه صهیونیستی مدعی شده است روس ها همچنین تلاش دارند تا آمریکایی ها نیز به آنها پیوسته و دولت بشار اسد را در سوریه بپذیرند. بر اساس این خبر مسکو قصد داشته تا عادل الجبیر آخرین طرح ارائه شده از سوی روسیه و آمریکا برای حل بحران سوریه را بپذیرد.
دبکا فایل مدعی شده است که روس ها، مقامات سعودی را تهدید کرده بودند که اگر در مسیر آنها حرکت نکرده و مقاومت کنند، آنها پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل درباره محکومیت حمله سعودی ها به یمن ارائه خواهند کرد و خواستار توقف فوری درگیری ها و حملات خواهند شد.
منبع: مهر

امارات در نبرد عدن چه کمکی به عربستان کرد؟ 

   

منابع رسانه‌ای از اقدام امارات در ورود به نبرد عدن با شمار قابل توجهی از نیرو و تجهیزات نظامی جهت جنگیدن با نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن خبر دادند.
به گزارش مشرق، این منابع تأکید کردند که امارات، برای پایان دادن به نبرد عدن به نفع مزدوران عربستان و القاعده و عناصر مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، تیپ زرهی، نیروهای پیاده نظام و هاورکرافتهای نظامی خود را به خدمت گرفته است.
این گزارش حاکی است که امارات اکنون نیروهای زرهی خود را در سواحل عدن پیاده کرده است.
سایت موسوم به «الخلیج الجدید» با اعلام این خبر تأکید کرد که دولت امارات و رسانه های رسمی این کشور هیچ اشاره ای به این مسأله نمی‌کنند؛ اما به تازگی تصاویر و فیلمهای بسیاری از حضور این نیروها و تجهیزات نظامی امارات در عدن، منتشر شده است.
بر اساس این گزارش، 28 ژوئیه، تصاویری از چند خودروی زرهی اماراتی از طریق رسانه ها منتشر شد. امارات 3 آگوست نیز تانکهای لوکلر و بی ام پی 3 بیشتری را به یمن اعزام کرده است.
تصاویر منتشر شده بیانگر آن است که تحرکات نیروهای ارتش امارات در جوار پالایشگاه عدن و از طریق پل اصلی این منطقه است. ناوگان دریایی امارات نیز در حال انتقال نیرو و پیاده سازی تانک است. دو هاورکرافت نیز در این عملیات شرکت داده شده‌اند.
خبرگزاری رسمی امارات 29 ژوئیه فاش کرد که کشتی سویفت - که قبلا متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا بود و اکنون در خدمت امارات است- با کمکهای انسانی در بندر عدن لنگر انداخت؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا هدف از اعزام این کشتی پشتیبانی از عملیات خشکی و دریایی در یمن است یا خیر.
در هفته های اخیر، منابع یمنی خبرهایی در خصوص کشته شدن شماری از سربازان اماراتی در یمن منتشر کرده اند.
امارات دیروز اذعان کرد که 3 نظامی این کشور بر اثر انفجار مین در استان أبین کشته شدند.
این درحالی است که منابع محلی یمنی از کشته شدن 5 نظامی اماراتی و مجروح شدن چند تن دیگر بر اثر انفجار خبر دادند.
اخیراً تصویری جالب از تسبیح به دست داشتن جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
کد خبر: ۵۲۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸ - 10 August 2015
اخیراً تصویری جالب از تسبیح به دست داشتن جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، باشگاه خبرنگاران نوشت: به تازگی تصویری از جان کری در رسانه های مجازی منتشر شده است که در آن، وی تسبیح به دست دارد. تصویر مذکور در بین کاربران بحث های جالبی به راه انداخته است.

بررسی های بیشتر نشان می دهد که این تصاویر مربوط به سفر یک سال قبل وزیر خارجه آمریکا به افغانستان است؛ یعنی زمانی که «اشرف غنی احمد زی» و «عبدالله عبدالله» - نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - پس از دیدار با جان کری، موافقتنامه ای را برای همکاری جهت تشکیل دولت وحدت ملی امضا کردند.

در زیر، عکس های دیگری را در حالی که جان کری تسبیح به دست دارد، می بینید.

ماجرای تسبیح جان کری

ماجرای تسبیح جان کری

ماجرای تسبیح جان کری

ماجرای تسبیح جان کری
آیا آل سعود در منطقه و برای ایران قدرت نمایی می کند؟ چه اتفاقی افتاده است که سران کشوری همچون عربستان سعودی احساس خطر کرده اند و اینگونه برآشفته به کشوری مسلمان حمله می کنند؟
کد خبر: ۵۲۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱ - 09 August 2015
آیا آل سعود در منطقه و برای ایران قدرت نمایی می کند؟ چه اتفاقی افتاده است که سران کشوری همچون عربستان سعودی احساس خطر کرده اند و اینگونه برآشفته به کشوری مسلمان حمله می کنند؟

به گزارش میزان: رفتارهای آل سعود بر گرفته از سیاست هایی است که آمریکا آن را دیکته می کند و سران کشورهای مرتجعی همچون عربستان آن ها را پیاده می کنند. اینگونه کشورها هیچ اختیاری از خود ندارند و حتی جرأت تصمیم گیری و اجرای آن را در خود نمی بینند. وابستگی شدید آنها باعث شده است که شرایط منطقه هم در وضعیت نامناسبی قرار گیرد.

ثبات رفتاری در وجود سران چنین رژیم هایی دیده نمی شود و با هر بادی که از سوی آمریکا بوزد مانند بادهای موسمی تغییر جهت می دهند. گاهی رفتارشان و روابطشان با خوب می شود گاهی تیره و تار.  هیچگاه در روابط ایران و عربستان یک ثبات مناسباتی وجود نداشته است و دلیل اصلی آن هم تبعیت آل سعود از خواسته های آمریکا است.

این روابط از زمان قتل عام زائران ایران در حرم امن الهی تیره تر شد. حمایت های عربستان از صدام در جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از یاد نمی رود. کمک های مالی گسترده رژیم عربستان یکی از عواملی بود که باعث طولانی تر شدن جنگ عراق علیه ایران بود.

آل سعود اکنون خود را روبروی جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. آمریکایی ها در جریان مذاکرات هسته ای، تحولات منطقه از جمله سوریه، عراق، یمن، بحرین و لبنان خود را مستقیم درگیر این موضوعات نکردند و کشورهای تحت امر خود را بسیج کردند تا آتش جنگ در منطقه برافروخته تر شود.

تعبیر جنگ نیابتی واژه ای بود که رهبر انقلاب آن را مطرح کردند که این تعبیر درستی از وضعیت منطقه است. آل سعود جنگ نیابتی از سوی آمریکا با ایران را آغاز کرده است و جرقه آن هم در سوریه زده شد و اکنون آتش این جنگ نیابتی به یمن و عراق هم کشیده شده است.

در جریان مذاکرات هسته ای بارها آمریکایی ها مسائل خارج از موضوع هسته ای از جمله بحران سوریه، عراق و حزب الله لبنان را مطرح کردند و خواهان گنجاندن این مباحث در مذاکرات هسته ای شدند اما جمهوری اسلامی ایران با گره زدن مسائل منطقه ای و هسته ای مخالف بود و این سیاست را تا پایان مذاکرات ادامه داد.

دلیل مخالفت این بود که اگر موضوع هسته ای با مسائل منطقه ای گره بخورد آنگاه از سوی آمریکا به عنوان اهر فشار و گرو کشی مورد استفاده قرار می گرفت و در واقع برای رسیدن به نتیجه، معامله سیاسی بر سر مسائل منطقه صورت می گرفت. در حالی که سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از دوستان خود در منطقه است. همانطور که آنها از سیاست های ایران حمایت می کنند.

آمریکایی ها همواره از گسترش نفوذ و تأثیرگذاری ایران در منطقه نگران بوده اند و این نگرانی که البته به جا هم هست، باعث شده تا واکنش های کاخ سفید نسبت به این تأثیر، غیر منطقی و بی تأثیر باشد.

سیاست ایران هراسی در منطقه از سوی آمریکا آغاز شد و در جریان مسائل هسته ای به اوج خود رسید. این سیاست باعث شد تا برخی کشورهای مرتجع عربی منطقه با آن همراهی کنند. همراهی آنها با دشمنی با ایران بود.

سردمداری این سیاست در منطقه را آل سعود به عهده گرفت. روند روابط ایران و عربستان به خاطر رویکرد خصمانه آل سعود علیه جمهوری اسلامی گسترش یافت. تا جایی که ایران به دخالت در امور دیگر کشورها از جمله بحرین، سوریه، یمن و عراق متهم شد.

اما این ایران نبود که در امور این کشورها دخالت می کرد بلکه رویکرد مردمی این کشورها به سوی جمهوری اسلامی ایران بود که آمریکا و آل سعود را به شدت نگران کرده بود. تفکر انقلابی ایران باعث شد تا مردم این کشورها در برابر خباثت های آمریکا، رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی علیه اسلام در منطقه ایستادگی کنند و همین مقاومت به دخالت های مستقیم و غیر مستقیم آنها در امور این کشورها منجر شد.

حمله و تجاوز ارتش وابسته آل سعود به یمن که اکنون بیش از 4 ماه از آن می گذرد، نشان استیصال آنها از تکفر وهابی خود است که نتوانسته علیرغم صرف میلیاردها دلار هزینه، این ایدئولوژی را در منطقه گسترش دهد. تحریف در آیین اسلام هیچگاه مورد پذیرش قاطبه مسلمانان قرار نخواهد گرفت به همین خاطر پس زدن این تفکر از سوی مردم منطقه باعث زایش گروه های تروریستی تکفیری در منطقه شد.

این نیروهای تروریستی جنایتکار که با رفتارهای خود باعث وهن اسلام شدند، باز هم آمریکا و همپیمانان او را در منطقه به اهداف خود نرساند. ورود مستقیم کشورهای وابسته منطقه به جنگ با مردم  کشورهای مسلمان، فاز دیگری از توطئه علیه جبهه مقاومت بود.

حمله و تجاوز آل سعود به کشور یمن و قتل عام مردم بی دفاع و بی گناه این کشور به بهانه های واهی و پوچ، اوج ضعف این رژیم را نشان می دهد نه نمایش قدرت آن را. ارتش عاریه ای این کشور با وجود سلاح های پیشرفته ای که به لطف فروش نفت از آمریکا خریداری کرده است، کارایی لازم را برای سربازان و افسران آل سعود ندارد، به همین خاطر است که اتاق فرماندهی و عملیات آن در جای دیگری است.

آل سعود حتی در جنگ با مردم یمن از کمک های رژیم صهیونیستی هم بهره برد. این همکاری از سوی تحلیلگران منطقه ای و بین المللی به عنوان روابط ضد ایرانی تعبیر شد. در حالی که تنها رژیم ضد مسلمانان رژیم صهیونیستی است که سران عربستان سعودی با آن همپیمان شده اند.

آل سعود اگر خود به تنهایی به یمن حمله می کرد بدون شک توان مقاومت در برابر مردم را نداشت و طعم شکست زودهنگام را می چشید، اما اکنون با یک ائتلاف که در آن آمریکا و انگلیس، امارات و مصر و اردن و چندین کشور دیگر هم حضور دارند، نتوانسته اند بر مردم شجاع و مقاوم یمن فائق آیند.نام این اقدام را نمی توان قدرت نمایی گذاشت.

اقدامات عربستان در منطقه بر فضای سیاسی داخل کشور هم تأثیر می گذارد. این تأثیر به سود آل سعود نخواهد بود چرا که این رژیم علاوه بر این که باید در آینده نزدیک با همین شورشی های تکفیری که خود پروش داده درگیر شود، با اعتراضات مردمی هم درگیر خواهد بود. این روند باعث اضمحلال آل سعود خواهد شد. از هم اکنون به خاطر جنگ نابرابر و جنایاتی که در یمن مرتکب شده اند برخی قبایل عربستانی ساز مخالف سر داده اند.

این سیاست به خاطر ثبات روانی در سران این کشور خطرناک است. اگر تا پیش از این یک عقلانیتی در وجود برخی سران این کشور وجود داشت، اکنون این عقلانیت و درایت رخت بر بسته و جای آن را بی منطقی و جسارت افسار گسیحته گرفته است. سیاستی که پیش از این تجربه نشده و اکنون با تجربه آن خطرناک است.

هم اکنون بیش از چهار ماه است که آل سعودی در حال جنگ با مردم یمن است. اگر این رژیم جنگی علیه اسرائیل رخ دهد که سرزمین های مسلمانان را اشغال کرده و جنایت می کند رخ دهد، آیا در این جنگ شرکت خواهد کرد؟

اکنون با وجود کشته شدن نزدیک به 4 هزار نفر از مردم بی گناه یمن و نیاز به کمک بیش از 80 درصد مردم این کشور به غذا، دارو و آب، آل سعود به حملات خود ادامه می دهد. اما باید بداند که تفکر را نمی توان با بمب و موشک از بین برد. اگر تعداد حلقه های متحدان جمهوری اسلامی ایران در منطقه رو به افزایش است، هیچیک از آنها با دخالت نظامی ایران متحد تهران نشده اند بلکه تفکری که در ایران حاکم است، باعث این اتفاق است. همین گرایش های مردم منطقه به ایران باعث عصبانیت عربستان شده است. اما نمی تواند این روند را به نفع خود تغییر دهد.

ظرفیت و توانایی عربستان تا آن حد و اندازه نیست که بتواند با جمهوری اسلامی ایران در منطقه مقابله کند چون پشتوانه مردمی ندارد.

داستان آل سعود پایان خوشی برای آنها نخواهد داشت. سران این کشور اگر به این سیاست های خود ادامه دهند باید در انتظار جولان داعش در خیابان های خود باشند.
اعزام 6 جنگنده و 300 نیروی آمریکایی به ترکیه 
  
پنتاگون اعلام کرده است علاوه بر 6 جنگنده و 300 نیرو ، تجهیزاتی پشتیبانی به منظور حملات هوایی علیه مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه نیز به پایگاه اینجرلیک اعزام کرده است. در بیانیه پنتاگون به این تجهیزات اشاره ای نشده است.
آمریکا 6 جت جنگنده اف 16 و 300 نیروی ویژه خود را به پایگاه اینجرلیک ترکیه منتقل کرد.اعزام 6 جنگنده و 300 نیروی آمریکایی به ترکیه

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز بر اساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در راستای ائتلاف مبارزه با داعش و انجام حملات هوایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه علیه داعش در سوریه ، این نیروها از پایگاه هوایی "آویانو" ناتو در ایتالیا به اینجرلیک منتقل شدند.

ترکیه و آمریکا دو هفته پیش موافقت کردند حملات هوایی آمریکا از طریق پایگاه اینجرلیک در آدانا ترکیه علیه مواضع داعش و جبهه النصره در سوریه انجام پذیرد.
دولت ترکیه پیشتر اجازه استفاده از این پایگاه را به آمریکا نداده بود اما پس از حمله اخیر انتحاری به شهر سوروچ ترکیه – که مقامات آنکارا انگشت اتهام را به سمت داعش نشانه رفتند- ترکیه اعلام کرد علیه مواضع داعش در سوریه و مواضع پ.ک.ک در عراق حمله هوایی اتنجام می دهد.

با وجودی که در نخستین روزهای حملات هوایی ترکیه، حملاتی به مواضع داعش در سوریه انجام شد اما این حملات در دو هفته گذشته بیشتر متمرکز به کوهستان های قندیل در شمال عراق و علیه مواضع گروه پ.ک.ک بوده است.
پنتاگون اعلام کرده است علاوه بر 6 جنگنده  و 300 نیرو ، تجهیزاتی پشتیبانی به منظور حملات هوایی علیه مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه نیز به پایگاه اینجرلیک اعزام کرده است. در بیانیه پنتاگون به این تجهیزات اشاره ای نشده است.

افزایش امیدواری به راه حل سیاسی برای بحران سوریه

همزمان با این تحرکات، گزارش های مختلف در روزهای گذشته حاکی است تحرکات جدیدی درباره حل سیاسی بحران سوریه در حال انجام است که دولت روسیه نقش محوری در آن دارد.
پس از نشست سه جانبه هفته گذشته جان کری ، سرگئی لاوروف و عادل الجبیر وزرای امور خارجه آمریکا، روسیه و عربستان سعودی در شهر دوحه قطر، رایزنی های منطقه ای برای حل سیاسی بحران سوریه افزایش یافته است.
برخی رسانه ها در روزهای گذشته از دیدار مقاماتی از عربستان سعودی و حکومت سوریه در عمان و روسیه خبر داده اند. خبری که به تکذیب رسمی مقامات سعودی نرسیده است و دیروز مشاور وزیر اطلاع رسانی سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه این گفت و گوهای دیپلماتیک را تایید کرده است.

از سوی دیگر عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی فردا (سه شنبه) عازم مسکو است که درباره روابط دوجانبه دو کشور، مسایل منطقه ای از جمله بحران سوریه با مقامات مسکو دیدار و رایزنی کند.
روسیه طرحی سیاسی به منظور حل بحران سوریه تدوین کرده است و مقامات مسکو توانسته اند نظر مثبت مقدماتی آمریکایی ها را نیز در این مورد جلب کنند. در این طرح حضور ایران به عنوان یکی از طرف های موثر در حل و فصل بحران سوریه پیش بینی شده و دولت بشار اسد نیز به عنوان یکی از طرف های گفت و گو و به عنوان یکی از نیروهای سیاسی تشکیل دهنده آینده سوریه در نظر گرفته شده است.
پیش بینی ناظران حاکی است در سفر وزیر امور خارجه سعودی ها به مسکو ، د.ولت روسیه تلاش خواهد کرد نظر مثبت عربستان را به طرح سیاسی حل بحران سوریه جلب کند.سخنان روزهای گذشته مقامات آمریکا از جمله تاکید چند باره اوباما درباره ضرورت حضور ایران در گفت و گوهای سوریه حاکی است مقامات واشنگتن هم نظر مساعدتری نسبت به حل و فصل سیاسی بحران سوریه پیدا کرده اند.
چند ماهی می‌شود امضای وزیر صنعت پای دستورالعمل واردات خودرو نشسته است اما قیمت خودروهای خارجی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تفاوت قیمت میلیاردی در ایران و امارات روایتی دیگر دارد.
کد خبر: ۵۲۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ - 10 August 2015
چند ماهی می‌شود امضای وزیر صنعت پای دستورالعمل واردات خودرو نشسته است اما قیمت خودروهای خارجی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تفاوت قیمت میلیاردی در ایران و امارات روایتی دیگر دارد.

به گزارش جام جم، دو ماهی به پایان سال ۹۳ باقی بود. آن روزها دیگر 10 سال از زمان صدور اجازه واردات خودروهای خارجی به بازار ایران می گذشت. زمستان معاملات بازار خودروهای وارداتی را همچنان سرد و بی روح نشان می داد.

آن روزها، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تب و تاب امضای دستورالعملی بود که به نوعی بتواند واردات خودروهای خارجی را ساماندهی کرده و کاری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

نه واردکنندگانی که از وزارت صنعت مجوز گرفته بودند، بازار را به غیررسمی ها ببازند و هم مصرف کنندگان نسبت به دریافت خدمات پس از فروش برای خودروهای میلیونی خود، احساس نگرانی داشته باشند.

بازخوانی پرونده ساماندهی واردات خودرو

آن روزها این دستورالعمل، مخالفان و موافقان بسیاری داشت. واردکنندگان رسمی از این بابت خوشحال بودند که بالاخره می توانستند بخش عمده ای از بازار را از آن خود کنند و برخی فعالان بازار، سخت نگران بودند که مبادا این امر، انحصار ایجاد کرده و بازار را از روال خود خارج کند.

کار البته به شورای رقابت هم کشیده شد. این شورا به شدت معتقد بود که بازار انحصاری شده است و دستورالعمل وزیر صنعت، بازار را در تنگنایی قرار داده است که کار رقابت را سخت می کند.

از این پس، واردات خودرو تنها باید از سوی ۴۲ نمایندگی انجام می شد. سایرین حق واردات خودرو را نداشتند.

کار این مصوبه البته به ابلاغ به سازمان توسعه تجارت ایران و سامانه ثبت سفارش واردات هم کشیده شد و از این پس، تنها کسانی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را داشتند، می توانستند ثبت سفارش واردات خودرو انجام دهند.

به مرور، ماجرا طوری رقم خورد که نعمت زاده، وزیر صنعت تصمیم گرفت تا بخشی از بندهای این دستورالعمل را اصلاح کرده و زمینه ساز انجام واردات از سوی واردکنندگان غیررسمی هم بشود.

او اعلام کرد که واردکنندگان غیررسمی هم می توانند با امضای توافق نامه هایی که البته چارچوب آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده بود، واردات انجام دهند و البته کار ارایه خدمات پس از فروش را به واردکنندگان رسمی بسپارند.

حال حداقل ۱۹۰ روز از ابلاغ این مصوبه می گذرد. بازار چرخش های زیادی داشته است. حال دیگر بازار خود را پیدا کرده است.

واردکنندگان غیر رسمی هم به نوعی با واردکنندگان رسمی جوینت شده اند و کارها به ظاهر خوب پیش می رود و گویا همه چیز روی روال است اما باید پای صحبت مصرف کنندگان هم نشست. اگرچه به هرحال، هنوز هم غل و غش در بازار خودروهای وارداتی زیاد است.

در این روزها و هفته ها هم سر و کله خارجی ها در بازار ایران پیدا شده است البته این ردپا این بار شرایط دیگری دارد.

دیگر واسطه ها قرار نیست خودروهای وارداتی روز دنیا را به ایران وارد کنند. این نمایندگی های رسمی هستند که می خواهند به صورت مستقیم کار را با شرکای خود در ایران آغاز کنند. دفترهای بسته فروش خود در ایران را بازگشایی کنند و خود نماینده رسمی باشند.

در چنین فضایی و در دوره هایی، بازار خودروهای خارجی و برخی واردکنندگانش هم به مردان هزار چهره ای تبدیل شده بودند که در واقع، کار را برای مصرف کنندگان به چالش می کشید؛ کسانی که خودروهای خارجی را با کمترین آپشن اما به قیمت ها گزاف وارد ایران کرده و گاه هم، خودروهای با سال ساخت بالاتر را به جای سال ساخت پایین، به خریداران بی اطلاع بازار خودروهای وارداتی می فروختند.

به گزارش مهر، تا پیش از دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، بودند افرادی که اگرچه به ظاهر، خودرویی صفر را خریداری کرده بودند اما در واقع، بسیاری از آپشن هایی که نمایندگان اصلی خودروسازان خارجی بر روی یک خودرو قرار می دادند را نمی دیدند و در واقع، در امارات با هماهنگی واردکنندگان برای کسب سود بیشتر، برخی آپشن ها از روی خودرو برداشته می شد یا حتی برخی قطعات اصلی خودرو تغییر می کرد اما مصرف کنندگان بدون اطلاع و البته بدون دسترسی به اطلاعات و کاتالوگ های اصلی یک خودروی خارجی، اقدام به خرید کرده و به آنچه که به عنوان یک خودروی خارجی می خریدند، می بالیدند، در حالی که کلاه گشادی به سر آنها رفته بود که البته عدم شفافیت بازار و وجود رقابت، این وضعیت را برای آنها رقم می زد.

حتی بودند واردکنندگانی که با کارت های بازرگانی جعلی یا حتی کارت های بازرگانی افرادی در روستاهای دورافتاده، اقدام به واردات خودرو می کردند و هیچگونه نام و نشانی از خود نیز در بازار به جا نمی گذاشتند. نه مالیاتی می دادند و نه در قبال ارایه خدمات به مصرف کنندگان، خود را مسئول می دانستند. حال و روز نبود نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی هم روایتی برای خود دارد.

تفاوت نرخ خودروهای وارداتی در ایران و امارات

در این میان اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمت گذاری آنها هم دستورالعملی جداگانه دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکننده ای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخ گذاری معقولی ندارد.

دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد. البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.

بررسی های نشان می دهد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود یک میلیارد تومان هم می رسد.

در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است.

آنها می گویند که در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفه ای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی وضع شده، هزینه عوارض شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینه های ترخیص نیز به آن اضافه می شود.

بر همین اساس، تعرفه موثر خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سی سی به ۱۰۷ درصد و برای خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی به ۱۲۴ درصد می رسد، این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد تعیین کرده است.

واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر ارز که به گفته آنها، ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد.

جدول تفاوت میلیاردی قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

نام برند نام خودرو قیمت نمایندگی در ایران

قیمت در امارات

هیوندا اکسنت فول کامل از ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان از ۴۰ میلیون تومان تا ۴۷ میلیون تومان
النترا (فول آپشن) ۱۲۰ میلیون تومان از ۶۰ میلیون تا ۶۳ میلیون تومان
جنسیس کوپه ۲۸۰ میلیون تومان از ۱۶۶ تا ۱۸۹ میلیون تومان
تویوتا کمری از ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸۳ میلیون تومان از ۸۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان
پرادو ۴ در ۳۲۵ میلیون تومان از ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان
پورشه کاین جی تی اس
۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان (در بازار) ۳۳۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان
مزدا مزدا ۲ هاچ بک فول ۶۹ میلیون تومان ۴۵ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان
مزدا ۳ هاچ بک ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
کیاموتور موهاوی ۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون تومان ۱۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
سول موتور ۱.۶ ۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۵۶ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان
رنو رنو داستر از ۹۶ میلیون و ۷۰۰ تا ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۴۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان
رنو کولیوس ۱۶۸ میلیون تومان ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
بی ام دبلیو بی ام دبلیو X۵۳۵ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان (در بازار) ۲۸۸ میلیون تومان
بی ام دبلیو ۱۵۲۰ ۳۴۹ میلیون تومان ۱۹۸ میلیون تومان
نیسان قشقایی ۱۲۷ میلیون تومان ۶۵ میلیون تومان
ماکسیما ۹۸ میلیون تومان ۹۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان
آئودی تی تی ۲۴۰ میلیون تومان (در بازار) ۱۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
سوزوکی گرند ویتارا ۱۲۴ تا ۱۳۵ میلیون تومان ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
گیزاشی ۱۳۰ میلیون تومان (در بازار) ۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد