سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مهدی هاشمی وارد اوین شد/ «مشروح دادگاه را از تلویزیون پخش کنید» + تصاویر

به منظور صیانت و دفاع از حیثیت و شخصیت مبارز و نستوه یار دیرینه و وفادار حضرت امام خمینی(ره) و همراه و وفادار همیشگی مقام معظم رهبری، پدرم بزرگوارم و با توجه به عدم پذیرش خواست اینجانب مبنی بر برگزاری علنی دادگاه، بار دیگر درخواست اجازه پخش کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه اینجانب را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارم.

مهدی هاشمی وارد اوین شد/ «مشروح دادگاه را از تلویزیون پخش کنید» + تصاویر

در شرایطی که برخی رسانه ها به نقل از وکلای مهدی هاشمی اعلام کرده اند «اگر او امروز خود را به اوین معرفی نکند، حکم جلبش صادر می‌شود»، وحید ابوالمعالی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، این خبر را تکذیب کرد.

او که یکی از وکلای مهدی هاشمی است ، ضمن تکذیب این ادعا گفت که نه او و نه آقای علیزاده طباطبایی دیگر وکیل مهدی، هیچ گونه صحبتی دراین باره نداشته اند.

ابوالمعالی همچنین ادعای احضار یا بازداشت مهدی هاشمی را تذیب کرد و در عین حال گفت: طی روزهای اخیر ، ما با سازمان زندان ها و دادستانی در تماس بوده ایم و همان موقع اعلام کردیم که مهدی هاشمی طی چند روز آینده خود را به زندان معرفی خواهد کرد.

او در پایان گفت: با وجودی که هیچ احضاریه ای برای مهدی هاشمی ارسال نشده ، اما برای جلوگیری از برخی اقدامات غیرمترقبه مانند حضور ماموران در منزل برای بازداشت او ، اعلام می کنیم که مهدی هاشمی تا امروز عصر خود را به زندان اوین معرفی خواهد کرد.

مهدی هاشمی تایید کرد

مهدی هاشمی، از معرفی خود به زندان اوین خبر داد.

او در صفحه ی خود در فیس بوک نوشت: ﺁﺧﺮﻳﻦ ﭘﺴﺖ ﻓﻴﺲ ﺑﻮﻙ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﻲ ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﻢ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺳﺎﻋﺎﺗﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﺪﻡ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺟﺮﺍﻳﻴﻪ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺍﺣﻜﺎﻡ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻳﻦ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ.

مهدی هاشمی وارد اوین شد/ «مشروح دادگاه را از تلویزیون پخش کنید»

وی افزود: ﺍﻳﻦ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﻳﻨﺖ ﻫﻤﻪ ﭘﻴﺎﻡ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺗﻮﺳﻂ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﺭ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﻫﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺍﻃﻼﻋﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺧﻮﺭ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﻢ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ .

مهدی هاشمی وارد اوین شد/ «مشروح دادگاه را از تلویزیون پخش کنید»

مهدی هاشمی اضافه کرد: ﻳﻚ ﭘﺴﺖ ﻣﻔﺼﻞ ﻫﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﻧﺪ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ . ﮔﺎﻫﻲ ﻫﻢ ﻋﻜﺲ ﻳﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺧﺎﺹ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺫﻫﻨﻢ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﻳﺎ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﻢ ....

مهدی هاشمی وارد اوین شد

مهدی هاشمی لحظاتی قبل وارد بازداشتگاه اوین شد.

مهدی هاشمی که برای اجرای حکم خود مقابل زندان اوین حاضر شده بود پس از خداحافظی با اعضای خانواده‌اش و برخی از همراهانش وارد زندان اوین شد.

فاطمه و محسن هاشمی، عفت شریعتی، وکلای مهدی هاشمی علیزاده طباطبایی و سید وحید ابوالمعالی و چند نفر دیگر مهدی هاشمی را همراهی می‌کردند.

مهدی هاشمی وارد اوین شد/ «مشروح دادگاه را از تلویزیون پخش کنید»

وی پیش از ورود به زندان، بیانیه ای را خطاب به مردم قرائت کرد.

متن این بیانیه به نقل از خبرگزاری فارس در ادامه می آید: بسم‌الله الرحمن الرحیم، ملت بزرگ و فهیم ایران! اکنون که براساس حکم محاکم قضایی برای تحمل کیفری که آن را عادلانه و قانونی ندانسته بلکه اغراض سیاسی را در آن عامل اصلی می‌دانم مهیا گشته‌ام به عنوان عضو خانواده بزرگ انقلاب اسلامی که همواره در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده و خواهم بود، به منظور صیانت و دفاع از حیثیت و شخصیت مبارز و نستوه یار دیرینه و وفادار حضرت امام خمینی(ره) و همراه و وفادار همیشگی مقام معظم رهبری، پدرم مظلوم و بزرگوارم و با توجه به عدم پذیرش خواست اینجانب مبنی بر برگزاری علنی دادگاه، بار دیگر درخواست اجازه پخش کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه اینجانب را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارم.

امیدوارم که این تقاضا مورد پذیرش واقع شود. رجاء واثق دارم که این اقدام از سوءاستفاده افراد افراطی و مغرض در ضربه به زدن یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران پیشگیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه گفت: به فاصله زمانی ده سال پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت مختومه و از دستور کار حذف می شود.

ظریف: حضور مردم در انتخابات منجر به توافق شد / عراقچی: از توافق تمام قد دفاع می کنم؛ باید جشن بگیریم

وزیر امور خارجه متن برجام را متنی متوازن و حضور مردم در انتخابات را عامل به ثمر رسیدن این مذاکرات دانست و گفت: از روز برجام برخورد جامعه بین المللی با ایران تغییر کرده است.

به گزارش «انتخاب»، محمدجواد ظریف پیش از ظهر امروز در نشست بررسی ابعاد برجام در مؤسسه روزنامه اطلاعات افزود : مذاکره ظرف 12 - 13 سال به طور واقعی شکل گرفت به طوری که ما و طرف مقابل هرکدام داده هایی داشتیم .

وزیر امور خارجه گفت: داده طرف مقابل ما وضعیت نسبی پروژه امنیتی سازی ایران بود که در شش یا هفت قطعنامه تحت فصل هفت ، ابتدا با ماده 40 و سپس با ماده 41 شروع شد.

ظریف توان ذخیره علمی و فنی را داده ایران معرفی کرد و گفت: البته باید از تلاش آقای صالحی رئیس و همکاران سازمان انرژی اتمی و آقایان تخت روانچی و عراقچی به عنوان نمایندگان ایران در گروه مذاکرات که دو سال شب و روز نداشتند ، تقدیر کرد.

وزیر امورخارجه در ادامه سخنان خود متن نهایی را متن متوازن دانست و اظهار داشت : این متن این طور نیست که تمام خواسته های ما را به طرف مقابل تحمیل کند چرا که چنین چیزی توافق نیست بلکه سند تحمیل است و البته طرف مقابل هم نتوانست این کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد: بی سابقه است که شش قطعنامه شورای امنیت بدون اجرا لغو شود .

ظریف ادامه داد: اگر به صورت فرامتنی به متن توافق نگاه کنیم خودش توازن ایجاد می کند و حتی داخل متن هم توازن قابل توجه وجود دارد .

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: در فاصله زمانی ده ساله، شورای امنیت پرونده هسته ای ایران را مختومه می کند .

وی ادامه داد: قطعنامه جدید شورای امنیت برخلاف قطعنامه های قبلی این شورا ممنوعیت ندارد بلکه محبوبیت دارد به طوری که در قطعنامه های قبلی ممنوعیت داشت یعنی کشورها مجاز نبودند در برنامه هسته ای ایران حضور داشته باشند ولی در حال حاضر تشویق شده اند .

ظریف بیان داشت: قطعنامه 1929 یکی از بدترین قطعنامه های شورای امنیت و 2231 عجیب ترین قطعنامه این شورا است. لذا این دستاورد بزرگی است و بزرگترین خیانت این است که به مردم ما بگویند شما شکست خورده اید.

ظریف در مورد تحریم های موشکی نیز تاکید کرد: پیش از این در این زمینه ممنوعیت بود که به محدودیت آن هم برای مدت مشخصی تبدیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این توازنی است که در برجام بعد از قطعنامه به صورت نسبی وجود دارد .

وی گفت: در فاصله زمان بندی ده ساله پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت نه تنها مختومه می شود بلکه موضوع از دستور کار حذف می شود.

وزیر امورخارجه ادامه داد: از روز پایانی مذاکرات برخورد دنیا با ایران براساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است.

ظریف وضعیت پرونده هسته ای ایران را استثنایی خواند و گفت: در سال 2003 که بنده نماینده ایران در سازمان ملل و آقای صالحی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود شورای حکام وضعیت پرونده هسته ای ایران را استثنایی اعلام کرد و 12 سال است که این وضعیت استثنایی بوده و برای خروج از این موضوع باید مراحلی را طی کند .

وی تاکید کرد: از روز اول اجرای توافق ، برنامه هسته ای ایران دیگر تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست و کلیت موضوع هسته ای ایران از دستور کار حذف می شود.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات صورت گرفت اضافه کرد : زمانی ما حضور مردم در انتخابات را شعاری فرض می کنیم ولی در واقع حضور مردم در انتخابات که منجر به ثمر رسیدن توافق شد شعاری نیست.

ظریف گفت: اگر به متون علمی در مورد تحریم ها نگاه کنیم هدف تحریم ها فشار اقتصادی صرف نیست بلکه تغییر سیاستهاست تا از این طریق به مردم فشار وارد کنند تا مردم از حاکمیت جدا شوند.

دکتر ظریف ادامه داد: به همین دلیل عرض می کنم مردم با حضور در انتخابات نشان دادند که تحریم ها اثری ندارد و 73 درصد مردم پای صندوق های رای رفتند و گفتند می خواهند با دولت خود از طریق صندوق تعامل کنند و این باعث شد که طرف مقابل از تحمیل خواسته های خود از طریق تحریم به ایران ناامید شود و به مذاکره روی بیاورد.

عراقچی: باید جشن گرفت

عراقچی نیز در این نشست گفت: تحریم سوئیفت طبق قوانین اروپا فقط علیه کسانی است که نام آن‌ها در لیست سیاه اتحادیه اروپاست و سوئیفت هم حق ندارد با آن‌ها کار کند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: تحریم‌های مالی و اقتصادی در روز اول اجرای توافق و سایر تحریم‌ها در فاصله زمانی معقول برداشته خواهد شد.وی گفت: ۹۰ درصد تحریم سوئیفت روانی بود و فقط به خاطر فضای فشاری که ایجاد شده بود با وجود اینکه منع نداشتند با ما کار نمی‌کردند . در مرحله اول بیش از ۸۰۰ فرد و نهاد از لیست خارج می شوند و خود به خود از تحریم سوئیفت هم خارج می شوند.

معاون ظریف با اشاره به هدف طرف مقابل از مذاکرات و با بیان این که تغییر رژیم را طرف مقابل مدت‌هاست کنار گذاشته است، تصریح کرد: آن‌ها می خواستند حرکت ایران به سمت آن چه ساخت سلاح هسته‌ای می‌نامند را یک سال به تاخیر اندازند که با پذیرش برخی محدودیت ها این خواسته آن‌ها که از اهداف ما طبق فتوای مقام معظم رهبری نیست محقق شده است.

عراقچی با اشاره به برخی‌ها که می‌گویند نباید برای توافق هسته‌ای جشن گرفت گفت: معتقدم که به خدا باید جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می کنم.

روانچی: احتمال درست اجرا نشدن برجام و مشکلات پیش روی آن را در نظر گرفته‌ایم

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ما در متن توافق احتمال درست اجرا نشدن برجام و مشکلات پیش روی آن را در نظر گرفته‌ایم. مجید تخت روانچی در سخنانی در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای، اظهار کرد: برای جلوگیری از مشکلات پس از دوران اوباما در برجام راه حل دیده شده است. این‌طور نیست که در یک دولت تحریم‌ها برداشته شود و نفر بعدی آن‌ها را دیگر اجرا نکند. در برجام آمده است که به طور مستمر تحریم‌ها را دولت آمریکا باید بردارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: اگر رییس‌جمهوری در آمریکا تحریم ها را لغو نکند نقض فاحش توافق محسوب می شود و در این صورت از همان مکانیزمی که در برجام طراحی شده است کار دنبال می شود. اما بسیار دور از ذهن است کسی در آمریکا بخواهد بعد از مدتی این توافق را بر هم بزند.

وی در رابطه با این که چه تدبیری در متن برجام اندیشیده شده است تا رئیس‌جمهور آتی آمریکا تصمیمی خلاف توافق انجام شده نگیرد، گفت: از ابتدای مذاکرات تاکید بر این بود که این توافق بر شخص متکی نباشد علاوه بر این دولت ایران با شش دولت دیگر به اضافه نماینده اتحادیه اروپا وارد مذاکره شده بود و باید به توافقی قابل اجرا می‌رسیدیم.

روانچی با بیان اینکه با وجود تمام تدابیر امکان دارد در مرحله اجرای توافق با مشکلی مواجه شویم که این امر طبیعی است ولی در متن توافق یک کمیسیون مشترک تعیین شده است، گفت: کشورهای مذاکره کننده و نماینده اروپا عضو آن هستند و در صورتی که در اجرای این توافق مشکلی پیش بیاید اعضا در این کمیسیون به آن رسیدگی می‌کنند. وی ادامه داد: از ابتدای توافق اصل این بود که توافق قابل اجرا داشته باشیم و می توان یکی از دلایل طولانی شدن روند مذاکرات را همین بدانیم که ما خواهان دستیابی به توافقی خوب برای هر دو طرف بودیم که نهایتا هم در وین به چنین جمع بندی دست یافتیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر رئیس جمهور دیگری هم که پس از اوباما روی کار بیاید بر اساس تعهد این کشور نمی تواند در اجرای توافق خللی ایجاد کند ، خاطر نشان کرد: در توافق بندی وجود دارد که برای دولت آمریکا تعهد ایجاد می‌کند که تحریم ها را به صورت مستمر در همه دولت های آمریکا لغو کند و بر اساس این بند تمامی دولت هایی که در آمریکا روی کار خواهند آمد ملزم به پایبندی به این توافق هستند. روانچی گفت: این قطعنامه 2231 که تصویب شده است بخشی از حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود و همین امر وظیفه مضاعفی را برای کشورها ایجاد می‌کند که بر اساس این توافق عمل کنند.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه دولت آمریکا موظف است به تعهد خود در قبال توافق عمل کند ، افزود:‌ اگر رئیس جمهورآمریکا با وجود توافق انجام شده در عمل این توافق را نقض کند در حقیقت او نقض آشکار تعهد برجام را انجام داده و همانطور که در متن برجام مشخص شده است باید طی روندی این اقدام او بررسی شود. ولی به نظر من چنین اقدامی دور از ذهن به نظر می رسد. روانچی خاطر نشان کرد: اگر کسی در هر یک از کشورهای حاضر در توافق پس از مدتی بخواهد توافق را به هم بزند در صورتی که این کار بدون بهانه و صرفا برای برهم زدن تحریم ها صورت بگیرد ، اقدام او در سطح بین‌الملل نمایان خواهد شد و برای همه مشخص می‌شود که چه کسی جلوی یک روند بین‌المللی را می گیرد و او در برابر کل کشورهای سازمان ملل وحتی کشورهایی که به آمریکا نزدیک هستند نیز قرار می گیرد.

وی با اشاره به استقبال گسترده کشورها از برقراری روابط اقتصادی با ایران پس از انجام توافق گفت: امروز علاقه زیادی برای ایجاد شراکت اقتصادی با ایران وجود دارد و وقتی این روند اقتصادی استحکام یابد هر گونه ایجاد خلل در راستای ادامه این روابط اقتصادی با ایران می تواند فشار سیاسی زیادی را بر آمریکا وارد آورد و کسی در کاخ سفید نمی تواند تصمیمی مخالف نظر این کشورها بگیرد. روانچی در بخش دیگری ازنشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای به بررسی نحوه توازن مذاکرات ایران و 1+5 پرداخت و خاطرنشان کرد: مذاکره با شش کشوری که جزء قدرتهای بزرگ جهان هستند و پنج عضو دائم شورای امنیت را نیز شامل می‌شود کاری نفس‌گیر است ضمن اینکه مذاکرات پیرامون مسائل پیچیده بسیار زمان بر است.

وی موفقیت در توافق هسته‌ای را به واسطه یاری خدا و دعای مردم دانست و اظهار کرد: در این بین دوستان ما در تیم مذاکره کننده و همکاران آقای صالحی و خودشان زحمات زیادی کشیده اند . همچنین طی یک سال و نیم گذشته دوستان ما در سازمان انرژی اتمی نیز در این مسیر ما را یاری کردند . همچنین افرادی در مورد بحث های اقتصادی و تحریم ها به ما کمک کردند و نکته قابل توجه این بود که تمام این روند بدون هیچ حاشیه ای و زیر نظر خود آقای ظریف پیش رفت.

ما: هدف از توافق، گرم گرفتن با ایران نیست / روابط سازنده با تهران فورا اتفاق نمی افتد / داعش به مراتب خطرناک تر از رقابت ایران و عربستان است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید روابط سازنده با ایران می تواند دستاوردی جانبی برای موافقتنامه ای باشد که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای ایران است اما چنین چیزی فورا اتفاق نخواهد افتاد، شاید هم اصلا چنین اتفاقی نیفتد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اوباما: هدف از توافق گرم گرفتن با ایران نیست / روابط سازنده با تهران فورا اتفاق نمی افتد / داعش به مراتب خطرناک تر از رقابت ایران و عربستان است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید روابط سازنده با ایران می تواند دستاوردی جانبی برای موافقتنامه ای باشد که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای ایران است اما چنین چیزی فورا اتفاق نخواهد افتاد، شاید هم اصلا چنین اتفاقی نیفتد.

به گزارش «انتخاب»، اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان که قرار است روز یکشنبه پخش شود گفت ابتدا باید مسئله هسته ای ایران حل شود.

وی تصریح کرد موافقتنامه ای که ماه گذشته بین ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) به دست آمد و براساس آن تحریم های اقتصادی علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر فعالیت های هسته ای این کشور لغو خواهد شد ، بهتر از هر گزینه دیگری این هدف را محقق می کند.
اکثر قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا با ارزیابی اوباما در مورد اینکه موافقتنامه به دست آمده با ایران می تواند از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای جلوگیری کند مخالفند و حتی برخی از دموکرات ها نیز با این دیدگاه جمهوریخواهان هم عقیده اند.
اوباما می گوید حل مسئله هسته ای ایران می تواند زمینه ساز مذاکرات گسترده تر با ایران درباره مسائل دیگر باشد. وی به عنوان مثال به بحران سوریه اشاره کرد.
این مصاحبه اوباما با فرید زکریا خبرنگار سی ان ان پنجشنبه شب و ساعاتی پیش از آن انجام شد که چاک شومر سناتور برجسته دموکرات مخالفت خود را با موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کرد.شومر که یک سناتور دموکرات از ایالت نیویورک است و پیش بینی می شود رئیس بعدی این حزب در سنا باشد گفت به رغم تلاش های شدید باراک اوباما به منظور جلب حمایت از توافق هسته ای با ایران ، با این موافقتنامه مخالفت می کند.
شومر به عنوان متحد اسرائیل در کنگره و قانونگذاری از یک ایالت آمریکا که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان آن را یهودیان تشکیل می دهند تحت فشار قرار داشته است تا با موافقتنامه هسته ای ایران مخالفت کند.

وی می گوید این موافقتنامه به بازرسان اجازه نمی دهد هر زمان که بخواهند از هر جایی بازدید کنند و همچنین آمریکا نیز نمی تواند به طور یکجانبه درخواست بازرسی از تاسیسات ایران را مطرح کند.اوباما در این مصاحبه از پاسخ مستقیم به این سوال خودداری کرد که آیا در صورت از هم پاشیده شدن موافقتنامه هسته ای ایران ، برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد یا خیر.
وی افزود :« من یک سیاست کلی درمورد مسائل مهم مانند این مسئله دارم که پیش بینی نمی شود با شکست روبرو شود. من پیش بینی نمی کنم این سیاست با شکست روبرو شود زیرا فکر می کنم ما از استدلال بهتری برخورداریم.»
فرید زکریا گفت در حال حاضر ایران یکی از عمده ترین نیروهای مقابله کننده با داعش است. در افغانستان، درست مثل آمریکا سابقه تاریخی در مخالفت با طالبان دارد. به نظر شما آیا همپوشانی منافع ممکن است باعث شود روابطی سازنده و مثبت بین ایران و آمریکا ایجاد شود؟

اوباما گفت به نظر می تواند چنین درک شود ولی هدف این توافق این نیست که آمریکا با ایران گرم بگیرد یا ما بخواهیم هرگونه ارزیابی راهبردی دوباره با این کشور داشته باشیم.
وی افزود، در چارچوب این توافق، ما با مشکل هسته ای مقابله می کنیم و چون و چرایی در این نیست که ما این کار را (در سایه توافق) بهتر از هر راه جایگزین دیگری انجام می دهیم. اینکه آیا این امکان وجود دارد که بخواهیم بحث های گسترده تری داشته باشیم تا جلوی گسترش هر چه بیشتر گروه هایی مانند داعش و دیگر گروه های تروریستی را بگیریم، ممکن است. با این حال، این اتفاق، بلافاصله روی نمی دهد. چیزی که برای من دلگرم کننده است این است که روسها بیش از پیش درباره بحث در خصوص انتقال سیاسی یا دست کم صحبت ها در خصوص چند و چون آن در سوریه علاقه نشان می دهند و احتمالا ایران نیز چنین نشان می دهد که چنین انتقالی برای آنان بد نخواهد بود.
وی افزود باور من این است که حتی قابل پیش بینی است که حتی عربستان سعودی و ایران شروع به پذیرش این موضوع کنند که دشمن آنان بیش از هر چیز دیگری، هرج و مرج است. آنچه که داعش باعث آن شد یا فروپاشی سوریه یا یمن ایجاد می کند به مراتب خطرناکتر از رقابتی است که ممکن است بین دو کشور وجود داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ناوگروه روسی ظهر امروز در اسکله ناوگان شمال در منطقه چهارم دریایی ارتش پهلو گرفت.


به گزارش فارس، ناوگروه نیروی دریایی روسیه ظهر امروز در سواحل بندر انزلی و اسکله ناوگان شمال در منطقه چهارم دریایی ارتش پهلو گرفت.

در این راستا 2 ناو رزمی نیروی دریایی فدراسیون روسیه در جهت تقویت روابط 2 کشور وارد آبهای جمهوری اسلامی شدند.
این سومین سفر ناوگروه های نیروی دریایی روسیه به کشورمان است و پیش از این در سال های 1386 و 1393 ناوگروه‌های این کشور با هدف ارتقاء روابط دوستانه به ایران سفر کرده بودند.یک ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در تیر ماه سال 1392 با اعزام به آب های سرزمینی کشور روسیه در بندر آستراخان این کشور پهلو گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از اسناد فاش شده توسط ارتش سایبری یمن نشان می‌دهد که مسئولان دستگاه اطلاعاتی عربستان، پیشنهاد کرده‌اند که برای افزودن نام فرماندهان سپاه به لیست سیاه، هماهنگی با آمریکا به عمل آید.

به گزارش فارس، یکی از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان توسط «ارتش سایبری یمن» که ماه «می» گذشته، یک نسخه از کل اسناد فاش شده را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، نشان می‌دهد که عربستان سعودی تلاش و تمایل وافری برای تحریم شدن مسئولان ایرانی دارد.

این سند که نامه «مصطفی بن محمد حبیب کوثر» مدیر کل «اداره کشورهای آسیایی» وزارت خارجه عربستان به «قائم مقام روابط دوجانبه» این وزارتخانه است، از وجود تلگراف رئیس وقت دربار عربستان (خالد التویجری) پرده برمی‌دارد که موضوع آن رصد تغییرات فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در برخی فرماندهان سپاه است.

در این سند که به تاریخ 25 بهمن ماه 1390 (21 ربیع‌الاول 1433/ 14 فوریه 2012) است، آمده که موضوع تلگراف به شرح زیر است:

«تلگراف رئیس دربار، درخصوص تغییرات فرمانده سپاه پاسداران در مناصب فرماندهی و نظر استخبارات برای هماهنگی با آمریکا برای افزودن اسامی فرماندهان جدید سپاه به لیست تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه [آمریکا] و ممنوعیت سفر آنان و بلوکه شدن دارایی‌هایشان. البته به این شرط که عربستان طرف مستقیم این موضوع نباشد.

این اقدام در آن واحد، ضربه‌ای پیشدستانه و موثر بر رژیم ایران و آینده سیاسی این افراد و پیامی مستقیم به فرماندهان سپاه است مبنی بر اینکه در خصوص تعاملشان با اوضاع داخلی، تحت نظارت بین‌المللی هستند.

رئیس دربار تمایل دارد که آنچه استخبارات پیشنهاد کرده به سمع وزیر برسد».

بخش آخر این سند، پیشنهاد و نظر مدیر کل اداره امور آسیایی است که در آن آمده: «پیش از این وزارت خارجه نسخه‌ای از تلگرافی از دبیر کل و عضو شورای امنیت ملی خطاب به خادم الحرمین الشریفین دریافت کرده بود که در آن نظر استخبارات را تایید کرده و گفته بود که این مسئله مورد تایید است بخصوص اینکه کشور طرف حساب این موضوع نیست و آنچه جنابشان گفته‌اند، تاثیر بزرگی بر رژیم ایران دارد».

پیش از این نیز گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اسنادی از دخالت مستقیم عربستان در امور داخلی ایران از پیشنهاد برای کمک به تغییر نظام در ایران تا پیشنهاد راهکارهای متعدد برای ضربه به امنیت ملی ایران منتشر کرده بود.

اسنادی که ارتش سایبری یمن 22 می (1 خرداد) در اختیار خبرگزاری فارس و سپس بخشی از آن را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است، شامل پیامها، نامه‌ها و گزارش‌های محرمانه سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا، وزارت خارجه، کشور و اطلاعات این کشور است.
خبرگزاری فارس طی روزهای آینده اسناد دیگری از وزارت خارجه عربستان سعودی را با هدف آگاهی‌بخشی به افکار عمومی درباره اقدامات عربستان سعودی در منطقه منتشر خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد