سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه:

معاون وزیر امور خارجه گفت: در دیدار با عادل الجبیر، حرف‌های مثبتی از او شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشییم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر امور خارجه گفت: در دیدار با عادل الجبیر، حرف‌های مثبتی از او شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف‌ها باشیم.
به گزارش «انتخاب»، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با العالم، پیامدهای تفاهم هسته ای جمهوری اسلامی ایران با 5+1 و نیز مهمترین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار داد.حسین امیرعبداللهیان، در آغاز این گفتگو اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تعامل با همسایگان و منطقه دانست و تصریح کرد: پس از پشت سر گذاشتن مشکل موقت هسته ای به اولویت های اصلی خصوصاً توجه به کشورهای همسایه و منطقه باید بیش از پیش توجه شود و دولت یازدهم در همین راستا از گذشته طرح ها و اقداماتی را در منطقه دنبال کرده است و این طرح ها و اقدامات اختصاراً شامل تعمیق روابط همه جانبه بین ایران و کشورهای منطقه از سطح مسائل زیست محیطی تا عالی ترین سطوح سیاسی و امنیتی می شود و هم اکنون یک فرصت مناسب پیش روی همه کشورهای منطقه برای برون رفت از بحران های منطقه فراهم شده است.
به گفته امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی ایران صرفاً در موضوع هسته ای با کشورهای گروه 1 + 5 گفتگو کرد و وزارت امور خارجه ایران هیچ دستورالعملی برای مذاکره با گروه 1 + 5 درباره مسائل منطقه نداشته است زیرا ایران معتقد است که مسائل منطقه به کشورهای منطقه مربوط می شود.

تجاوز عربستان به یمن، خطای راهبردی بود

معاون وزیر امور خارجه که مهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، درباره روابط فعلی ایران و عربستان تصریح کرد: ما معتقدیم که توسل عربستان به زور برای حل مشکلات منطقه خصوصاً مشکل یمن یک خطای استراتژیک است و هر چند این روش و رویکرد عربستان را قبول نداریم ولی معتقدیم که روابط تهران و ریاض باید به روابطی طبیعی و قابل قبول برگردد. ایران و عربستان ظرفیت هایی دارند که می توانند با همکاری و تعامل سازنده علاوه بر حل مشکلات فیمابین بحران ها و مشکلات منطقه را نیز حل و فصل کنند. در همین راستا وزیر خارجه ایران همزمان با آغاز به کار وزیر خارجه جدید عربستان پیام تبریکی برای ایشان فرستادند و این در حالیست که ایران تجاوز عربستان به یمن را محکوم کرده بود.

پاسخ عادل الجبیر را صریح و شفاف دادم

امیرعبداللهیان افزود: من در حاشیه اجلاس کنفرانس همکاری اسلامی در جده با عادل الجبیر وزیر خارجه جدید عربستان دیدار کردم و مطالب صریح و شفافی از آقای الجبیر درباره مسائل منطقه شنیدم و جواب ها با همان صراحت و شفافیت به ایشان داده شد. ما در این مذاکرات تأکید کردیم که برون رفت از سوء تفاهم ها و وضع موجود منطقه و کمک تهران و ریاض برای حل مشکلات منطقه از طریق سیاسی ضروری است و ایران و عربستان باید گفتگوهای صریح و سازنده ای و مؤثری را شروع کنند و همه نقش سازنده ای را برای مبارزه با افراط گری و تروریسم و رسیدن به منطقه ای امن، باثبات و پایدار ایفاء کنند. حرف های مثبتی از آقای عادل الجبیر در این رابطه شنیدیم که امیدواریم در آینده شاهد ترجمه عملی این حرف ها باشیم و امیدواریم که سعودی ها با فاصله گرفتن از روش های خشونت و توسل به زور فرصت راهکار سیاسی در یمن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه را فراهم کنند.

سعودی‌ها با بصیرت عمل کنند و از جنگ فاصله بگیرند

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما برخی از اشارت مثبت را از عربستان در حد پیام دریافت کرده ایم، اما رفتار عملی عربستان سعودی برای ما ملاک است، پاسخ رفتار عملی عربستان در صورتی که نقش سازنده ای ایفا کند با قدم های سازنده خواهیم داد، نکته مهم این است که عربستان باید با بصیرت عمل کند، از جنگ فاصله بگیرد، کشتار مردم در منطقه به ویژه زنان و کودکان در یمن و محاصره انسانی یمن را متوقف کند و در همه پرونده های منطقه ای به رویکرد سیاسی تمرکز یابد.

اگر تصمیم به دخالت در بحرین داشتیم، وضع کاملا متفاوت می شد

وی سپس درباره  سفر ظریف به کویت و منطقه؛ و مطرح شدن همزمان اتهاماتی از سوی بحرین بر ضد ایران از جمله اتهام قاچاق سلاح به بحرین گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران بنای مداخله در بحرین داشت وضع بحرین اکنون چیز دیگری بود، اقدامات و سناریو های تکراری امنیتی بحرین صرفا با هدف سرکوب خواسته های مردم این کشور صورت می پذیرد، این ادعای بی اساسی که وزارت کشور بحرین دنبال کرد. اگر بحرینی ها مستنداتی دارند می توانند در سطوح امنیتی گفت و گو کنند، نمایش چند اسلحه و دستگیری فرد و اتهام زدن به او ساده ترین کاری است که یک سرویس امنیتی می تواند در یک کشور انجام دهد، متاسفانه رویکرد بحرین در این موضوع سازنده نبود، هرچند ما همواره از گفت و گوی ملی و راهکار سیاسی در بحرین حمایت می کنیم.
به گفته وی، حکومت بحرین توسل به زور و خشونت و نقض سیستماتیک حقوق بشر را مبنای کار خودش قرار می دهد و این باعث ایجاد فاصله عمیقی میان حکومت و مردم بحرین شده است، ما توصیه می کنیم به دوستانمان در حکومت بحرین که به مسیر سیاسی بازگردند، با مردم خودشان آشتی کنند و اکنون که فرصت جدیدی است برای همکاری های همه جانبه منطقه ای میان کشورها در این مسیر نقش سازنده ای ایفا کنند و نه نقش تخریبی.

تغییر نگاه بازیگران منطقه ای به موضوع سوریه

معاون وزیر خارجه درباره آخرین تحولات بحران سوریه و سفر وزرای خارجه روسیه و سوریه به تهران گفت: خوشبختانه یک تغییر استراتژیک در نگاه بازیگران منطقه ای در قبال سوریه رخ داده است، اگر در چهار سال گذشته بسیاری از بازیگران خارجی توسل به جنگ را راهکار سوریه می دانستند اکنون بخش عمده ای از بازیگران توسل و تمرکز بر راه حل سیاسی را مناسب ترین روش برای حل بحران سوریه می دانند.وی افزود: با آقای دی میستورا گفت و گوهای خوبی داشتیم، وی ایده هایی دارد که به زودی در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد، ما دیدگاه های خود را به صراحت در این خصوص به نماینده دبیر کل اعلام کردیم، قرار است فردا جلسه ای در شهر دوحه در سطح برخی از وزرای خارجه مانند وزیر خارجه روسیه برگزار شود.
عبداللهیان تصریح کرد: آقای باگدانف نماینده آقای پوتین در خاورمیانه به تهران سفر خواهد کرد و ما در خصوص آخرین وضعیت منطقه و راهکار سیاسی در سوریه با یکدیگر گفت و گو خواهیم کرد، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه اواخر هفته جاری در تهران خواهد بود که دکتر ظریف میزبان ایشان خواهد بود، این فرصتی است که در ارتباط با مسائل سوریه و پیگیری راهبرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به حل بحران سوریه از طریق سیاسی مشورتهای بیشتری را در حاکمیت سوریه داشته باشد.

توافق، احیاگر نقش دیپلماسی و مذاکره بود

به گفته امیرعبداللهیان، توافق هسته ای از مسیر گفت و گو و مذاکره، هر چند نفس گیر و طاقت فرسا بود، یک پیام مهم داشت و آن اینکه مفهومی را که مدتها به فراموشی سپرده شده بود در ادبیات روابط بین المللی احیا کرد؛ اینکه دیپلماسی و مذاکره قدرت حل پیچیده ترین پرونده های سیاسی را خواهد داشت، اگر اتفاق نظر شود در توسط به این روش. این توافق این پیام را تا زمان حاضر توانسته در نظام کنونی بین المللی تقویت کند که می توان از مسیر جنگ فاصله گرفت و در مسیر مذاکره دیپلماتیک به حل سیاسی دست یافت. این قطعا می تواند به عنوان الگویی برای کشورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد و کشورهای منطقه بدون مداخله خارجی از مسیر مذاکرات دیپلماتیک سازنده نسبت به حل یکایک بحران های منطقه ای اقدام کنند.

ایران با قدرت از متحدانش حمایت می‌کند

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: روسیه و ایران درباره وضعیت سوریه و حمایت از آن دارای دیدگاه مشترکی هستند، طرفین سیاست مشترکی در قبال سوریه دنبال می کنند، اینکه گفته شود ایران در سوریه از مردم و حکومت و بشار اسد حمایت می کند، اما حمایت از اسد مورد توجه روسیه نیست تا امروز حرف دقیقی نیست، تهران و مسکو نسبت به آینده سیاسی سوریه و سرنوشت مردم آن دارای دیدگاه مشترک هستند، طرح سیاسی چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای ظریف ارائه شده در زمان حاضر یکی از کاراترین و جدی ترین طرح هایی است که در دستور کار سازمان ملل و بازیگران بین المللی قرار دارد چون طرحی است مبتنی بر واقعیت های موجود، این طرح توسط جمهوری اسلامی ایران به روز رسانی شده و ما در سفر آقای ولید المعلم، رایزنی های بیشتری را با ایشان درباره طرح خواهیم داشت، در سفر آقای باگدانف جزییات این طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد و معتقدیم که آنچه به عنوان طرح سیاسی روسیه مطرح شده در واقع نقاط مشترکی است که بین طرح تهران و مسکو قرار دارد، مایلم به صراحت اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران قویا به حمایت از متحدینش ادامه خواهد داد و در مسیر راهکار دمکراتیک بحران های منطقه مانند بحران سوریه را با جدیت در یک برنامه سیاسی در چارچوب مشورت های منطقه ای دنبال خواهد نمود و انشاءالله نسبت به آینده ای حل سیاسی بحران در سوریه خوش بین هستیم.

مبارزه با داعش، با هماهنگی عراق و سوریه باشد

عبداللهیان درباره تحرکات اخیر ترکیه اعم از اعلام فعالیت در ائتلاف مبارزه با داعش و حمله به پایگاه های کردهای حزب کارگران کردستان و همچنین در اختیار گذاشتن پایگاه اینجرلیک تحت تصرف آمریکا برای حمله به داعش نیز گفت: اولا مایلم تاکید کنم که تهران و آنکارا از روابط راهبردی برخوردارند. البته در این روابط راهبردی ما در موضوع آینده سیاسی سوریه، با دوستانمان در ترکیه، دارای تفاوت دیدگاه هستیم. امنیت ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، اما از اقداماتی که منجر به تعرض به حاکمیت همسایگان ترکیه شود، حمایت نمی کنیم.
وی افزود: معتقد هستیم که هرگونه مبارزه با تروریسم، هرگونه مبارزه با داعش از سوی ترکیه یا هر کشور دیگری در منطقه باید با هماهنگی با دولت های سوریه و عراق صورت گیرد و هیچ یک از کشورها نباید اقدامی انجام دهند که ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای همسایه باشد.معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان سپس گفت: اخباری منتشر شده است مبنی بر این که تا عمق 50 کیلومتری خاک سوریه قرار است مناطقی ایجاد شود که عاری از داعش باشد و این کار صرفا برای مبارزه با تروریسم صورت گیرد. ما معتقدیم که مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از سوی ترکیه و سایر کشورهای منطقه، موضوعی مهم و قابل توجه است اما هرگونه ایجاد مناطق حائل در خاک کشورهای همسایه باید بر اساس مبانی حقوق بین الملل و با هماهنگی دولت سوریه انجام شود.

اسرائیل ضعیف‌تر از همیشه است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطر نشان کرد: جنگ 33 روزه در لبنان و جنگ های 22 روزه، 8 روزه و 51 روزه در غزه، به ویژه جنگ های غزه که در پیچیده ترین و سخت ترین تحولات در منطقه ما صورت گرفت، نشان داد که رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارد. بسیاری از اظهارنظرهای مقامات رژیم صهیونیستی، از روی ضعف و ترس و نگرانی این رژیم ایراد می شود.عبداللهیان تاکید کرد: البته، توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، نگرانی های رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. علیرغم این که برخی مقامات غربی و آمریکایی دائما تکرار می کنند که این توافق، امنیت رژیم صهیونیستی را بیشتر کرد، اما واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی در وضعیتی قرار دارد که ضعیف ترین جایگاه این رژیم محسوب می شود.

از انتخاب رئیس جمهور لبنان حمایت می‌کنیم

وی درباره لبنان نیز گفت: آینده سیاسی لبنان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، امنیت لبنان برای جمهوری اسلامی مهم است. ما از تکمیل فرایند سیاسی در لبنان حمایت می کنیم، از یک سال گذشته برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان و همچنین سوئیس، این ایده را دنبال می کردند که کمک بکنیم به تسریع در انتخاب رئیس جمهور در لبنان. ما همواره به دوستانمان در لبنان نسبت به این موضوع توصیه کردیم و در تمام رایزنی های بین المللی و منطقه ای، از این ایده که انتخاب رئیس جمهور در لبنان انجام شود، حمایت کردیم.وی ابراز امیدواری کرد که این تلاش ها طی چند هفته به نتیجه برسد و لبنان با نشاط و با امنیت بیشتر، در مسیر تقویت روند سیاسی گام بردارد.
نوبت مصری‌هاست که درباره روابط با ایران تصمیم بگیرند
امیرعبداللهیان روابط ایران و مصر را روابطی دانست که نه پیشرفت و نه پسرفت داشته است، اما ما همواره از برقراری روابط پایدار و سازنده با مصر استقبال کرده ایم، این مصری هستند که باید در مجموعه مشکلات خود نسبت به توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی تصمیم بگیرند و ما این را به مصری ها واگذار می کنیم. در سطوح سیاسی هم گفت وگوهایی میان دو کشور جریان دارد، مواضع مصر در مقابله با افراط گرایی و تروریسم در منطقه، مواضعی هستند که مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است اما ما امیدواریم که آن چه در جامعه مصر جریان دارد و چالش هایی که در درون جامعه مصر جریان دارد در راستای تحقق مطالبات مردم انقلابی مصر به سرانجام برسد.

با آمریکا علیه داعش کار مشترک نمی‌کنیم

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما برای مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه، جزو اولین کشورهایی بودیم که به عراق و سوریه و کشورهای در معرض حملات داعش کمک کردیم، هیچ برنامه ای برای کار مشترک با آمریکا علیه داعش نداریم، بلکه برای مبارزه با داعش، بنا به درخواست دولت های عراق و سوریه، کمک ها و رایزنی های خود را ادامه خواهیم داد. البته آمریکایی ها هم برنامه هایی برای مبارزه با داعش اعلام کرد. همچنان سیاست آمریکا در مقابله با تروریسم، سیاستِ دبل استاندارد هست، ما هیچ تماس و گفت وگو و همکاری مشترکی برای مبارزه با داعش، با آمریکا نداریم.وی افزود: در آینده هم صرفا ما با کشورهای منطقه که در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارند، در مبارزه با تروریسم کمک خواهیم کرد.

تحلیلگران آمریکایی: سیاست ایران در سوریه تغییر نمی کند 

  

سفیر سابق آمریکا در سوریه معتقد است: حزب الله لبنان در حکم ناو هواپیمابر ایران در کرانه های دریای مدیترانه است.
تحلیلگران آمریکایی در تغییر رویکرد ایران نسبت به حمایت از بشار اسد در سوریه تردید های جدی دارند.
به گزارش عصر ایران روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی به قلم جکسون دیل می نویسد دولت اوباما در هقته های گذشته سرگرم رایزنی های جدی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه درباره آینده بحران سوریه است.
امروز دوشنبه (3 آگوست 2015) جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با سرگئی لاوروف همتای روس خود و وزیر امور خارجه عربستان در دوحه قطر درباره بحران های منطقه ای از جمله نحوه مقابله با داعش و آینده سوریه رایزنی کنند.
این روزنامه می نویسد اوباما در اظهارات اخیر خود سیگنال های مثبتی را نیز به ایران فرستاد و اعلام کرد ایران نیز می تواند به عنوان یکی از طرف های دخیل در بحران سوریه در مذاکرات مربوط به آینده این کشور دخیل باشد.
واشنگتن پست می نویسد از نظر آمریکا ترسیم هر گونه چشم اندازی برای آینده سوریه نیازمند برکناری بشار اسد از قدرت و انتقال قدرت در این کشور به یک آلترناتیو غیر افراطی است.
با این حال این روزنامه می نویسد در این راه با وجودی که مذاکراتی با روسیه در جریان است اما به نظر می رسد نکته مهم در این زمینه نظر حکومت تهران به عنوان پشتیبانی اصلی حکومت سوریه است.
واشنگتن پست به نقل از رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه می نویسد اهمیت سوریه برای ایران به دلیل اهمیت راهبردی گروه حزب الله برای تهران و مسیر دسترسی به این گروه در لبنان است.
فورد می گوید:" حزب الله لبنان در حکم ناو هواپیمابر ایران در کرانه های دریای مدیترانه است."
این تحلیلگر و دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه می گوید:" ایران به هیچ عنوان آلترناتیوی برای حکومت سوریه بدون در نظر گرفتن ملاحظه حزب الله لبنان نخواهد پذیرفت. ""فردریک هوف" مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این باره معتقد است : سیاست کلی ایران در سوریه به شدت روی موضوع حزب الله لبنان متمرکز است. او می گوید مشکل اساسی برای آمریکا این است که حتی با وجود کسب نظر مثبت روسیه برای تغییر حکومت در سوریه، دولت مسکو فاقد اهرم های عملی برای کمک به تحقق این امر است چون روسیه فاقد نفوذی عملی در سوریه است و در سوریه این ایران است که دست بالا را دارد ."
رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه هم در این باره می گوید: به نظر نمی رسد ایران حاضر به تغییر سیاست خود در سوریه حتی پس از توافق نهایی هسته ای اخیر باشد.
این دیپلمات آمریکایی می گوید : از نقطه نظر ایران هیچ دلیلی برای تغییر بشار اسد وجود ندارد مگر اینکه در حکومت آلترناتیو بعدی نیز شرایط کنونی در کنترل بر شهر دمشق و دسترسی به مرزهای لبنان و گروه حزب الله برای ایران همچنان مهیا بماند.او می گوید: به جز دمشق در سایر نقاط سوریه ایرانی ها نگرانی چندانی از درگیری تا حد مرگ داعش با گروه های مسلح مخالف بشار اسد  ندارند و حتی از اینکه هر دو گروه با یکدیگر در حال جنگ اند خوشحال اند.
 واشنگتن پست می نویسد دو راه برای دولت اوباما درباره آینده سوریه وجود دارد یکی اینکه دولت واشنگتن با حمایت بیشتر و جدی تر از مخالفان مسلح حکومت سوریه در برابر جبهه مورد حمایت ایران (حزب الله لبنان و حکومت بشار اسد) بایستد و به تغییر رژیم حکومت سوریه بدون در نظر گرفتن "پل دسترسی ایران به حزب الله لبنان" از طریق مناطق مرزی سوریه و لبنان بیندیشد و راه دوم در نظر گرفتن یک راه میانه و ملاحظه دسترسی ایران به حزب الله لبنان در نزدیکی مرزهای اسراییل است.به نوشته واشنگتن پست با در نظر گرفتن توافق اخیر هسته ای دولت آمریکا با ایران، امکان در پیش گرفتن هر  یک از این دو سناریو از سوی دولت اوباما و باقی گذاشتن میراث کابوس سوریه برای رییس جمهور آتی آمریکا وجود دارد.
روحانی: کاسبان تحریم، عصبانی اند / مخالف تعطیلی شبکه های اجتماعی هستم 
به دلیل تحریم ها، جنسی را که وارد کشور می کردیم تا 30 و 40 درصد گران تر می خریدیم / این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم، تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا، این خیلی منطق پشت سرش نیست یک راه سوم هم وجود دارد و آن هم تعامل با دنیاست.
عصرایران - حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای رادیو تلویزیونی نظر خود را درباره مسائل اقتصادی سیاسی به ویژه توافق هسته ای مطرح کرد. این مصاحبه به صورت مستقیم از شبکه های خبر سیما و شبکه رادیو ایران پخش شد.

مهمترین بخش های این مصاحبه به نقل از روحانی این شرح است:

- طبیعی است 6 کشور قدرت بزرگ با ما مذاکره می کردند و ما در آن توافق موقت ژنو که مربوط می شود به اوایل آذر 92 تا امروز که هنوز هم ادامه دارد ،‌آن توافق موقت را در عمل آزمایش کردیم. یعنی ما عمل کردیم ،‌آنها هم عمل کردند. آنها به ما قول داده بودند که برخی از تحریم ها را بردارند و ما قول داده بودیم که برخی از محدودیت ها را بپذیریم و هر دو عمل کردیم ، معلوم است که می شود. ما الان توافقی که با 1+5 کردیم مگر پایانش چند ساله است یک توافق 10 ساله است و توافق گذشته هم یک توافق دو سال نشده البته و سه ماه دیگر می شود دو سال. بنابر این 5 برابر همان است.

-   ما در ماجرای افغانستان ، ماجرای طالبان ، ماجرای صدام و پایان حکومت صدام گرچه ما مستقیم مداخله نداشتیم ولی بسیاری از گروه هایی که با ما و در کنار ما بودند یک نوع اهداف مشترکی را با دیگران حس کردند و پیش رفتند، پس بنابراین این منافات ندارد که یک کشوری دوست ما نباشد و ما در یک مسئله مهم بین المللی بتوانیم مذاکره کنیم.

- دلمان برای رفت و آمد به خارج لک نزده نگران اشتغال جوانان و تحقق دستور رهبر انقلاب در رشد 8 درصدی هستیم.

- مخالف تعطیلی شبکه های اجتماعی هستم. این شبکه های اجتماعی قبل از توافق و بعد از توافق کار بزرگی را انجام دادند.

-  درشت‌گویی پیروز نمی‌شود، درست‌گویی پیروز می‌شود.
روحانی: کاسبان تحریم در دبی، اروپا ، چین و تهران، عصبانی اند / مخالف تعطیلی شبکه های اجتماعی هستم
- من در برابر یک کشور ولو دوست ، ولو همسایه و ولو هم مذهب من که مذاکره می کنم اعتماد صد درصد ندارم.

- انتخابات 2 سال قبل به تعبیر من یک نوع رفراندومی هم بود که چگونه باید موفق باشیم.

- توافق با 1+5 ،  10 ساله است.

- جز یک عده جنگ طلب و غاصب و صهیونیست، همه دنیا از این توافق خوشحال اند. مردم ایران از این توافق خوشحال اند نه خوشحال از اینکه تحریم ها برطرف شده بلکه چون حقوق آنها تثبیت شده .

- یکی از دلایل پیروزی ما در مذاکرات مهار رشد تورم و بهبود شرایط اقتصاد قبل از توافق بود. اگر تورم به هنگام مذاکرات، ثابت می ماند امکان دست یابی توافق کم می شد و اگر تورم رشد می کرد امکان توافق هسته ای از بین می رفت.

- تحریم ها موفق نخواهند بود اما تاثیر گذار بودند.

- به دلیل تحریم ها ایران در حمل و نقل دریایی کالا، 10 درصد حق پرچم پرداخت می کرد.

- در مذاکرات هسته ای، هیچ وقت در موفقیت تردید نکردم و هیچ وقت ناامید نبوده ام.
روحانی: کاسبان تحریم در دبی، اروپا ، چین و تهران، عصبانی اند / مخالف تعطیلی شبکه های اجتماعی هستم
- با مذاکره و منطق، بدون عقب نشینی با تثبیت حقوق کشور و لغو تحریم از فصل هفتم بیرون آمدیم.

- این توافق باعث شد دروازه های دنیا بر روی مردم ایران باز شد.

- اگر طرف مقابل ادعا می کند ایران را از دستیابی به بمب باز داشته از نظر ما ایرادی ندارد که خوشحال باشد.

- قبلا هم ایران پروتکل الحاقی را به مدت 2 سال به صورت داوطلبانه اجرا کرده بود.

- پروتکل الحاقی را فقط ایران قبول نکرده است بلکه 140 کشور دیگر هم به این پروتکل پیوسته اند. همانطور که در دیگر کشورها اجرا شده در ایران هم اجرا می شود.
 
-  ما  آن وقت که زمان جنگ بود به دنبال سلاح کشتار جمعی نرفتیم؛‌ حالا که با کسی جنگ نداریم.

- در موضوع هسته ای، دستاورد امروز بیش از تصویر دیروز است.

- به هیچ کشوری نمی توان اعتماد 100 درصد داشت.

- نبود اعتماد به کشوری دلیل نمی شود با آن کشور مذاکره نکرد.
روحانی: کاسبان تحریم در دبی، اروپا ، چین و تهران، عصبانی اند / مخالف تعطیلی شبکه های اجتماعی هستم
- این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم،  تسلیم در برابر دنیا یا شکست دنیا، این خیلی منطق پشت سرش نیست یک راه سوم هم وجود دارد و آن هم تعامل با دنیاست  البته  تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی. توافق باید برد- برد باشد. توافق برد - باخت ، مطلوب و ماندگار نخواهد بود و اگر عملی بشود پایدار نیست.

- آنچه که امروز به دست آمده نمی توانیم بگوییم اعتماد 100 درصدی به وجود آمده است. حتی در تجارت هم اعتماد کامل وجود ندارد بلکه مکانیزمی برای ضرر نکردن هر طرف ایجاد می شود.

- توافق ان شاء الله اجرایی می شود. امیدوارم توافق در روند اجرایی هم به نتیجه برسد و مردم ثمره ایستادگی خود را ببینذ.

- کشف آلودگی اورانیوم غنی شده 70 درصدی در سانتریفیوژهای ایران در سال 1382 آغاز شک و گمان طرف های خارجی را به دنبال داشت.

آلودگی به این معنا که  آثاری وجود دارد که ما غنی سازی بالای 70 درصد انجام دادیم و سروصداها شد در آن زمان و پرونده  را به شورای امنیت بردند این در حالی بود که برای خود ما هم  این موضوع عجیب و غریب بود  که اینها این ادعا را می کنند  بعدها روشن شد که  خیلی طول کشید بعد روشن شد که  سانتریفیوژی که ما خریده بودیم برخی از این  سانتریفیوژها  دست دوم بوده غنی سازی شده بود در یک کشور دیگر با آن سانتریفیوژ  بالای 70 و 75 درصد هم غنی سازی شده بود بنابراین این مسئله حل شد رفتند بازرسی کردند و معلوم شد.
 
-  ما دیروز از نظر سازمان ملل کشوری تهدیدکننده بودیم اما امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود / مردم ما می دانندکه هر کشوری برضدش قطعنامه ای ذیل فصل هفت تصویب شده اولا این وضع او سال ها طول کشیده و بعد هم به جنگ و سرنگونی آن نظام منجر شده است که نمونه آن را در عراق می بینید.

- ما بدون جنگ و خواهش و تسلیم در برابر سازمان ملل متحد با منطق مذاکره و دیپلماسی، کاری کردیم که سازمان ملل عنوان را عوض و شش قطعنامه قبلی را هم لغو کرد و این دستاورد بزرگ سیاسی حقوقی ماست که برای آن نظیر نمی شناسم.

- ما قبلاً پروتکل الحاقی را دو سال داوطلبانه اجرا کرده بودیم و همان موقع در برخی روزنامه ها می گفتند با اجرای این پروتکل، زیرزمین ریاست جمهوری و مجلس بازرسی خواهد شد در حالی که این مسئله را با بازرسی های صورت گرفته در عراق اشتباه گرفته بودند.

-  دولت در دوسال گذشته به میزان 80 درصد 10 سال گذشته سلاح و تجهیزات تهیه و انبار کرده است و حتی نخستین تست مکانیکی سانتریفیوژ IR8  که بزرگ ترین دستاورد ما در زمینه هسته ای است در این دولت انجام شد.

-  قول هایی که این دولت به مردم داده است یعنی از روز اول هم گفتیم که تورم را تا پایان 92  می رسانیم به 35 درصد ، دو مرتبه در آغاز سال بعد به مردم گفتیم که تا پایان سال تورم آن را می رسانیم به 25 درصد که  عملا ًرساندیم به 15 درصد.

به مردم گفتیم در سال 93 از رکود خارج می شویم و رشد اقتصادی خواهیم داشت  و اوایل سال 93 اعلام کردم که  ما رشد سه درصدی خواهیم داشت  همچنین به مردم  قول دادیم تا پایان  این دولت با حمایت مردم  به تورم  یک رقمی خواهیم رسید ، تورم یک رقمی پایدار که آرزوی 40 ساله این مردم هست.

- به دلیل تحریم ها، ما جنسی را که وارد کشور می کردیم گاهی 20 درصد، گاهی 25 درصد و حتی 30 تا 40 درصد نیز داشتیم که گران تر می خریدیم یعنی اگر فرض 100 میلیارد جنس و کالاهای ضروری نیاز بود وارد این کشور شود ، حداقل حدود 25 میلیاردش تلف می شد.   این از جیب مردم می رفت البته این کار برای کاسبان تحریم خیلی سود داشت و کاسبان تحریم در دبی، در اروپا ، چین و در تهران بودند و همه جا این کاسبان تحریم بودند و آنها از این توافق عصبانی اند اما مردم ما هزینه پرداخت می کردند.

- این مذاکرات یکی از اهدافش این بود که دروازه های دنیا به روی ما باز شود ، دروازه هایی که ما می توانیم کالا را به خوبی به دنیا صادر کنیم.

-  واقعا روزی را به یاد می آورم که آقایان ظریف ، عراقچی و تخت روانچی گفتند توافق دیگر تمام شد (به دلیل خط قرمزهای جدیدی که به آنها ابلاغ کرده بودم ) دیگر توافق دست نیافتنی است؛ در لحظه خداحافظی دست در دست آنها گفتم ، کار سختی است اما موفق می شویم .

- یک روزگاری بود که وضع درآمد ارزی ما در گذشته خیلی خوب بود و ما 700 میلیارد دلار پول نفتی عمدتاً خرج کردیم، نتیجه چه شد؟ در داخل کشور 2000 بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری ما تعطیل شد.  500 هزار نفر در کشور ما در اوج درآمد دلاری بیکار شدند.  ما کالا را وارد و اشتغال برای دیگران درست کردیم.
- باید از جوانان به علت حضور چشم گیر در شبکه های اجتماعی ،‌ بخاطر حمایت ها،‌ انتقادهای سازنده ، ارائه عکس ها ، گرافیک ها و طراحی های قشنگ و خوب و حتی طنزها تشکر کرد.  برخی از دستگاهها می خواستند بعضی از شبکه های اجتماعی را تعطیل کنند  من از اول و اکنون نیز با این کار مخالفم و درصدد طرح های هوشمندی برای حفظ امنیت ، اخلاق ، دین و جوانان هستیم . جوانان، قبل ، حین و بعد از توافق در شبکه های اجتماعی کار بزرگی کردند.- یک کشورهایی مثل کره جنوبی می خواستند غنی سازی مخفیانه انجام می‌دهند آژانس فهمید و طبق بازرسی ها  آلودگی سطح بالا را کشف کرد، دولت کره جنوبی همه آنها را دستگیر کرد همه را به دادگاه سپرد و آمد در آژانس و عذرخواهی کرد و آنجا تعهد کرد به هیچ عنوان  در کره جنوبی دنبال غنی سازی نباشد و دنبال سانتریفیوژ نباشد بنابراین ما هم اگر می خواستیم در  روز اول این کار را انجام  دهیم همه سانتریفیوژها را جمع کنیم  اگر کسی هم غنی سازی کرده بود او را می بریم دادگاه  کار خلافی نکردیم  که کسی را دادگاه ببریم.
به روز می شود...
ورود ۱۱کشتیرانی بزرگ دنیا به بنادر ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۶
 
مدیرعامل سازمان بنادر از پیشنهاد خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بنادر شهید رجایی و چابهار خبر داد و گفت: تاکنون ۱۱ شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا وارد بندر شهید رجایی شده‌اند و اولین شرکت کشتیرانی اروپایی هم ماه آینده وارد این بندر می‌شود.به گزارش جهان، محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از حدود پنج ماه پیش و قبل از موافقت‌نامه ۱+۵ شرکت‌های بزرگ کشتیرانی دنیا و شرکت‌های مدیریت بنادر یا پورت اپراتورها به سازمان بنادر و دریانوردی و مراجع مختلف داخلی ایران مراجعه کردند و مذاکراتی‌ درباره راه‌اندازی مجدد خطوط کشتیرانی به صورت مستقیم به ایران و فعالیت در بنادر انجام شد.

* ورود ۱۱ شرکت بزرگ کشتیرانی به بندر شهید رجایی/ ورود اولین شرکت اروپایی تا یک ماه آینده

وی اظهار داشت: در شرایط تحریم، بار کشتی‌‌هایی که قرار بود به ایران وارد شود، ابتدا برای تخلیه ‌به دیگر بنادر خلیج فارس به عنوان بندر ثالث می‌رفت‌، کشتی‌ها بار خود را آنجا تخلیه می‌کردند و سپس از آنجا به ایران ارسال می‌شد که این مورد برای ایران با این ظرفیت سنگین و بزرگ‌ بندری‌ مناسب نبود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تاکنون ۱۱ شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا از کشورهایی نظیر کره، چین و از این قبیل وارد بندر شهید رجایی شده‌اند، همچنین به تازگی‌ خطوط بزرگ کشتیرانی نیز برای حضور در بندر کانتینری ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اولین شرکت کشتیرانی اروپایی هم ‌ماه آینده وارد بندر کانتینری شهید رجایی می‌شود.

* انعقاد قرارداد با خارجی‌ها برای ‌سرمایه‌گذاری در بنادر ایران

وی اظهار داشت: همه کشورها می‌دانند به دلیل جایگاه جغرافیایی ایران بین کریدورهای بین‌المللی ترانزیتی، موقعیت جغرافیایی بنادر ایران نسبت به بنادر دیگر کشورها بسیار بهتر و استراتژیک‌تر است؛ در واقع ایران در موقعیتی بسیار مناسب از نظر حمل و نقل ترانزیتی قرار گرفته‌ است و جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در منطقه می‌خواهند بار خود را از طریق خلیج فارس و دریای عمان جابه‌جا ‌کنند؛ قطعاً صاحبان کالا علاقه‌مند هستند بار خود را به جای ارسال به بنادر سوم مستقیماً وارد بنادر ایران کنند تا موجب جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینه‌ها ‌شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در این راستا درخواست سرمایه‌گذاری برای توسعه و تجهیز بنادر و افزایش سرعت عملیات، تخلیه و بارگیری در بنادر ایران زیاد است.معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌ برنامه‌ریزی کرده‌ایم، سازمان بنادر و دریانوردی تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت‌های مذکور به امضا برساند، البته‌ طبیعتاً واگذاری کار سرمایه‌گذاری از طریق یک فراخوان عمومی و در قالب یک شرایط رقابتی خواهد بود و‌ شرکت‌هایی که شرایط مناسب‌تری از نظر امکانات فنی، قدرت حمل‌ونقلی، توانایی‌ مالی و تعهدات قوی‌‌ داشته باشند، بیشتر مورد توجه ‌هستند.

وی افزود: در حال حاضر در مرحله مذاکرات اولیه و شناسایی هستیم و طبیعتاً پس از لغو شرایط تحریم و عملیاتی شدن مفاد توافق‌نامه با کشورهای مذکور قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد می‌کنیم.

* تقاضای سرمایه‌گذاری در بنادر شهید بهشتی (ره) چابهار‌ و بندر شهید رجایی‌

سعیدنژاد با تأکید بر اینکه بسته‌‌های پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌ایم، اضافه کرد:‌ سرمایه‌گذاری در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه بندر شهید رجایی از بسته‌های مهم پیشنهادی است؛ همچنین سرمایه‌گذاری در ساخت اسکله‌های جدید، تجهیز بندر و تأمین خدمات مدیریتی و اپراتوری بنادر هم برخی از این پیشنهادات است.معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مسیر ترانزیتی کشور به عنوان یک اولویت مورد توجه کشورها است، اظهار داشت: در بنادر شمالی کشور هم پیشنهاداتی برای سرمایه‌گذاری و اپراتوری داریم که در این‌باره می‌توان به پیشنهاد حضور در بندر امیرآباد اشاره کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد