سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گزارش دیلی تلگراف از

بمب ساعتی که ایران را تهدید می کند

این روزنامه انگلیسی با اشاره به افزایش میزان طلاق و کاهش تولد نوزادان در ایران نوشت: میزان رشد جمعیت در ایران از هفت درصد در سال 1980 به یک و هشت دهم درصد کاهش یافت که کمتر از انگلیس است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف خطر کاهش جمعیت را بمب ساعتی در ایران توصیف کرد.
به گزارش «انتخاب»، دیلی تلگراف با انتشار مقاله ای نوشت: پس از دستیابی به توافقنامه هسته ای درباره برنامه هسته ای تهران، ایران با خطر بمب ساعتی روبروست که ناشی از کاهش تعداد زادو ولد در این کشور است.مقاله نویس دیلی تلگراف افزود: پس از چند دهه، مسئولان ایران امروز شعار زندگی و بچه دار شدن را سر می دهند.
در این مقاله آمده است: جمهوری اسلامی ایران برای راضی کردن زوج ها به داشتن چهار فرزند و بیشتر تلاش می کند. در حالی که کشورهای در حال توسعه برای کاهش زاد و ولد تلاش می کنند، ایران به دنبال افزایش شمار جمعیت خود تا سال 2050 به صد و پنجاه میلیون نفر است.دیلی تلگراف با اشاره به افزایش میزان طلاق و کاهش تولد نوزادان در ایران می افزاید: میزان رشد جمعیت در ایران از هفت درصد در سال 1980 به یک و هشت دهم درصد کاهش یافت که کمتر از انگلیس است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که به نظر می‌رسد با باز شدن دوباره دریچه‌های بازار بین المللی هوایی، شانس هواپیماسازان اروپای غربی و آمریکا برای به دست آوردن سهم بیشتری از ناوگان ایران بیشتر باشد اما هنوز روس‌ها قافیه را به رقبای غربی‌شان نباخته‌اند تا جایی که در مصاحبه‌ای خیالی از اقبال ایران به هواپیماهای روسی می‌گویند.
به گزارش ایسنا، با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، ناوگان هوایی ایران در حال حاضر از نظر تعداد هواپیمای فعال در قیاس با هر یک میلیون نفر جمعیت از بین 10 کشور فعال در منطقه به نهمین کشور تبدیل شده است.
این موضوع در کنار افزایش قابل توجه سن ناوگان هواپیماهای ایرانی (بیش از 20 سال)، باعث شده زنگ خطرها از مدت‌ها پیش به صدا در آید. از این رو پس از نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای و قوت گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها صنعت هوایی ایران جزو نخستین بخش‌هایی بود که خود را برای روزهای بهتر آماده کرد.
هر چند وزیر راه و شهرسازی پیش از این و با سفر به کشور فرانسه مقدمات ابتدایی مذاکرات با هواپیماسازهای بزرگ اروپایی را فراهم کرده بود اما در عمل کار پس از نهایی شدن مذاکرات وین آغاز شد تا از رییس‌جمهور فرانسه گرفته تا وزرای خارجه دیگر کشورهای اروپایی و حتی مقامات اقتصادی آمریکا نسبت به لزوم حضور فعال در بازار هوایی ایران ابراز نظر کنند.در چنین شرایطی به نظر می‌رسید استفاده از هواپیماهای روسی در ناوگان هوایی ایران با توجه به سابقه نه چندان مثبت این هواپیماها در سال‌های گذشته و خاطرات تلخی که برای اذهان ایرانی رقم زده‌اند موضوعی از پیش منتفی باشد.
حتی در این زمینه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: با توجه به سابقه منفی هواپیماهای روسی هیچ یک از ایرلاین‌های ایرانی برنامه‌ای برای خرید هواپیماهای جدید از این کشور ندارند و تحلیل‌ها و مقایسه‌ها درباره محصولات دیگر کشورها انجام می‌شود.
با وجود تمام این گمانه‌زنی‌ها اما یک خبرگزاری رسمی در روسیه به نقل از سرپرست سازمان هواپیمایی ایران گفته که ایران برای خرید هواپیماهای جدید خود به بازار روسیه نگاهی ویژه دارد. مسئله ‌ای که سازمان هواپیمایی ایران را مجبور انتشار تکذبیه و یک توضیح قاطع کرد. سازمان هواپیمایی در این زمینه اعلام کرد که ایران تمام گزینه‌های پیشرو را با دقت بررسی خواهد کرد و به هیچ کشور یا شرکتی امتیازی خاص ارائه نمی‌کند.
هر چند با توجه به قیمت بسیار بالای هواپیماهای ساخته شده در آمریکا و اروپای غربی در قیاس با هواپیماهای ساخت روسیه اما با توجه به سابقه نه چندان مثبت این هواپیماها در طول سال‌های گذشته مشخص نیست ایرلاین‌ها و سپس مسافران آنها آیا باز هم به هواپیماهای ساخته شده در کشور همسایه شمالی ایران تن خواهند داد یا سازمان هواپیمایی مجبور می‌شود دیدگاه خود در این زمینه را تغییر دهد.
در طول سال‌های گذشته با توجه به تجربه حوادث ثبت شده پی در پی دولت مجبور شد پرواز دو هواپیمای توپولوف و آنتونوف را ممنوع کند و البته عرصه را بر دیگر هواپیماهای ساخته شده در این کشور نیز تنگ کند اما با این وجود شاید نبود منابع اعتباری لازم در دسترس ایرلاین‌ها باز فضا را برای بازگشت این پرنده‌های غول پیکر روسی باز کند.
یکی از موضوعاتی که ناظران و تحلیلگران بین المللی درباره زمینه های بین المللی حصول توافق هسته ای ایران درباره آن اتفاق نظر دارند، این است که هرچند مذاکرات و توافق صورت گرفته صرفاً در موضوع هسته ای بوده، اما سیاست ها و رویکردهای منطقه آمریکا در آن بسیار تأثیرگذار بوده است. در این میان، تحولات هفته های اخیر نشان می دهد مواضع آمریکا در منطقه به سمت نوع جدیدی از جهت گیری علیه ایران سوق پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۲۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ - 02 August 2015
چگونه ریاض و آنکارا به ابزار نیابتی آمریکا علیه ایران تبدیل شدند؟یکی از موضوعاتی که ناظران و تحلیلگران بین المللی درباره زمینه های بین المللی حصول توافق هسته ای ایران درباره آن اتفاق نظر دارند، این است که هرچند مذاکرات و توافق صورت گرفته صرفاً در موضوع هسته ای بوده، اما سیاست ها و رویکردهای منطقه آمریکا در آن بسیار تأثیرگذار بوده است. در این میان، تحولات هفته های اخیر نشان می دهد مواضع آمریکا در منطقه به سمت نوع جدیدی از جهت گیری علیه ایران سوق پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک»، در جریان مذاکرات طولانی ایران و گروه 1+5 که در نهایت منجر به حصول برنامه جامع اقدام مشترک میان طرفین شد، در برخی منابع چنین اعلام می شد که آمریکا قصد دارد با استفاده از زمینه ای این مذاکرات ایجاد کرده، به همکاری با ایران در عرصه ای گسترده تر پرداخته و به ویژه شرایط را برای حل و فصل بحران های منطقه ای با مشارکت ایران فراهم کنند. 

با این حال، آنچه همواره از سوی مقامات ایرانی درباره این گونه موضع گیری ها بیان شده، این بوده که مذاکرات انجام گرفته با آمریکا تاکنون، منحصر به موضوع هسته ای بوده و در سایر موارد، آمریکا تاکنون حسن نیتی از خود نشان نداده و دست از رویکرد خصمانه خود در قبال ایران برنداشته تا شرایط برای همکاری احتمالی میان طرفین فراهم شود. مواردی از همسویی نیز که در موضوعی همچون نبرد با داعش در عراق وجود داشته، صرفاً در حد اجتناب از برخورد بوده و هیچ گاه به سطح یک عملیات یا اقدام مشترک نرسیده است.

اما تحولات رخ داده طی هفته ها و روزهای اخیر، ثابت کرد که دلیل این احتیاط مقامات ایرانی در گسترده تر کردن عرصه تعامل با آمریکا در منطقه چه بوده و چرا ادعاهای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر تمایل آن ها به همکاری با ایران در منطقه همواره با احتیاط مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر، آنچه در حال حاضر از یک سو در روند اقدامات عربستان در قبال کشورهای همسایه خود و از سوی دیگر، در عملیات ارتش ترکیه و عراق و سوریه در جریان است، نشانه های ادامه رویکرد خصومت آمیز واشنگتن در قبال ایران را در خود دارد که این بار در قالب توسل به «جنگ های نیابتی» بروز و ظهور پیدا کرده است.

در بحث ترکیه باید اشاره کرد که پس از مدت ها اصرار مقامات دولت آنکارا مبنی بر اقدام نظامی علیه سوریه و ضرورت برقراری منطقه پرواز ممنوع در این کشور و در حالی که ایالات متحده مستمراً با این امر مخالفت می کرد، اندکی پس از حصول توافق هسته ای، مقامات آمریکایی بالاخره چراغ سبز را به ترکیه نشان دادند که همین امر سرآغاز عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه و البته شمال عراق بود. 

در این میان، هرچند هدف از عملیات در سوریه، مبارزه با داعش اعلام شده، اما بر کسی پوشیده نیست که آنکارا از این اقدام به طور همزمان اهداف دیگری چون جلوگیری ازتشکیل یک موجودیت خودمختار کرد در شمال سوریه و نیز براندازی دولت اسد را دنبال می کند. 

در مقابل، به نظر می رسد آمریکا نیز به این نتیجه رسیده که در شرایطی که اوضاع در سوریه به سبب قدرت گرفتن بیش از پیش داعش از هر زمانی پیچیده تر شده، همراه کردن ترکیه در مسیر مبارزه با این گروه، از یک سو می تواند زمینه را برای برنامه چند ساله واشنگتن مبنی بر تقویت مخالفان به اصطلاح «میانه رو» دولت سوریه و جایگزین کردن آن ها با دولت اسد فراهم کرده و از سوی دیگر، امتیازاتی همچون دسترسی کامل به پایگاه هوایی «اینجرلیک» در ترکیه را در اختیارش قرار دهد. به این ترتیب، منافع مشترک آنکارا و واشنگتن در سوریه، آمریکایی ها را به سمت استفاده از ترکیه به منظور دستیابی به اهداف خود سوق داده است. اهدافی که به طور مستقیم در تقابل با منافع ایران در سوریه قرار دارد.

در رابطه با عربستان نیز به نظر می رسد تلاش آمریکایی ها برای ارائه «تضمین» به ریاض در موضوع هسته ای، عملاً کار را به جایی رسانده که آمریکایی ها حمایت ضمنی خود را از هرگونه اقدام سعودی ها در سطح منطقه – مادامی که با منافع خودشان همسو باشد – اعلام کرده اند. در این راستا، نه تنها عربستان سعودی پس از چند ماه عملیات علیه یمن، هنوز بدون هیچ گونه مخالفت بین المللی به تجاوز به این کشور و کشتار مردم ادامه می دهد، بلکه پا را فراتر گذاشته و اقدام به تهدید برخی دیگر از کشورهای منطقه، از جمله کویت نیز می کند.

در همین راستا، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی کویت را تهدید کرده که در صورت ادامه مخالفت هایش با بهره برداری از یک میدان نفتی مشترک، نه تنها میدان مذکور را به طور کامل تحت کنترل خود خواهد گرفت، بلکه اقدام به تصرف سراسر خاک کویت خواهد کرد. در این موضوع نیز به نظر می رسد تفاوت رویکردهای کویت با عربستان در شماری از مسائل منطقه و تمایل این کشور به توسعه روابط با ایران – که در جریان سفر اخیر وزیر خارجه ایران به این کشور مشاهده شد – سعودی ها را به واکنشی چنین تهدیدآمیز واداشته است.

این در حالی است که بر خلاف موارد مشابه و اصولاً بر خلاف عرف و رویه معمول بین المللی، اظهارات تهدیدآمیز سعودی ها با هیچ گونه واکنش منفی از سوی آمریکا و مجموعه غرب مواجه نشد. بر همین اساس، می توان گفت عربستان نیز اکنون به یکی دیگر از ابزارهای نیابتی آمریکا در منطقه تبدیل شده تا در شرایطی که واشنگتن حضور و تقابل مستقیم خود با ایران را در منطقه کاهش می دهد، ادامه دهنده رویکرد تقابلی همیشگی در مقابل ایران باشد.

به این ترتیب و با توجه به بازتر شدن دست کشورهایی چون ترکیه و عربستان در منطقه، می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، این دو کشور به ویژه عربستان، به سمت و سویی حرکت کرده و دست به اقداماتی بزنند که اوضاع منطقه را از آنچه هست نیز بی ثبات تر و ناآرام تر کند. این موضوع در مورد عربستان می تواند به شکل ادامه تهدیدات علیه دولت هایی جلوه گر شود که قصد توسعه و بهبود روابط با ایران را دارند تا از این طریق، از افزایش بیش از پیش قدرت و نفوذ ایران در منطقه در دوران پس از حصول توافق هسته ای جلوگیری شود.
پیچ و خم مذاکرات 12 ساله هسته ای سرانجام در وین به پایان راه خود رسید؛ هرچند هنوز برای ارزیابی نهایی از پیامدهای مثبت و منفی این توافق کمی زود به نظر می رسد؛ اما آنچه شاید در این روزها حوزه مغفول اکثر تحلیل ها و گزارش‌هاست، موضوع فرایند به نتیجه رسیدن مذاکرات است.
کد خبر: ۵۲۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ - 01 August 2015
پیچ و خم مذاکرات دوازده ساله هسته ای سرانجام در وین به پایان راه خود رسید؛ هرچند هنوز برای ارزیابی نهایی از پیامدهای مثبت و منفی این توافق کمی زود به نظر می رسد؛ اما آنچه شاید در این روزها حوزه مغفول اکثر تحلیل ها و گزارش‌هااست، موضوع فرایند به نتیجه رسیدن مذاکرات می باشد.

به گزارش «تابناک»، در روزهای پس از توافق تحلیل های متفاوتی از روند توافق و عوامل موثر بر توافق هسته ای نوشته شده است. برخی توافق هسته ای را حاصل سه ضلع مسئولین عالی رتبه، مذاکره کنندگان هسته ای و همچنین منتقدان مذاکرات طبقه بندی کرده اند. برخی نیز به سایر عوامل از جمله موضوعات بین المللی و منطقه ای پرداخته اند.

به هر حال در یک دیدگاه کلی می توان توافق وین را محصول تحولات در سه حوزه بین المللی، منطقه ای و داخلی در سال های اخیر دانست. در واقع محصول کنش ها در سطح بین المللی و منطقه ای و به تبع آن تحولات در زمینه داخلی روند به نتیجه رسیدن یک توافق را شکل داده است.

بدون شک، تحولات اخیر در دو حوزه بین الملل و منطقه ای در سال های اخیر در تسهیل توافق هسته ای تأثیر بسزایی داشته است. در واقع این تحولات باعث شد ‌همه طرف های مذاکراتی، موضوعی به نام ایران هراسی و امنیتی سازی ایران را از دستور کار خارج کنند، زیرا این پروژه آنها را به هیچ یک از اهداف آنها نرساند؛ بنابراین، آنها بعد از این تحولات مجاب شدند که شیوه تعامل با ایران را تغییر دهند.

با این حال، شاید مهمترین ضلع توافق هسته ای را بتوان تحولات داخلی ایران نام برد. در ضلع تحولات داخلی گاهی نیز به نقش مقاومت مردم در ‌این دوران نیز اشاره های می شود، اما بدون شک، یکی از اضلاع اصلی این توافق ـ که گاهی در برخی تحلیل ها مغفول می ماند ـ ‌نقش مردم در طول این دوران است.

در اررزیابی مکانیزم سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران باید به فرایند توجه کرد. در مرحله اول فرایند تصیم سازی و تصمیم گیری است که در ‌آن مجموعه ای از نهادهای مرتبط از جمله شورای امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و... سیاست های کلی ‌تعیین می‌کنند.

در وهله دوم مجریان تصمیمات سیاست خارجی است که اصولا در بیشتر مواقع به عهده وزارت امور خارجه است.

در جریان تصمیم گیری سیاست خارجی و همچنین اجرای سیاست خارجی هیچ گاه نمی توان نقش افکار عمومی را نادیده انگاشت. در واقع بدون حمایت افکار عمومی هیچ گاه نمی توان یک سیاستی را در پیش گرفت و یا ‌آن را اجرا کرد.

بنابراین، در سال هایی که پرونده هسته ای یا به عبارتی پروژه امنیتی سازی ایران در جریان بود و به تبع آن فشارهای اقتصادی بعضاً شدیدی را به جامعه وارد کردند، این مقاومت مردم ایران بود که نشان داد، مردم ایران تحت فشار امتیاز نخواهند داد و تحریم ها تأثیری در خواسته های مردم ایجاد نمی کند.

در واقع باید گفت، حاصل تلاش دوازده ساله مکانیزیزم تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به همراه حمایت افکار عمومی بود که باعث ایجاد شرایطی شد که امروز از آن به ‌توافق هسته ای یاد می کنیم. اگر مردم در شرایط سخت یار و همراه تصمیم گیران و مجریان تصمیم گیری نبودند، مطمئناً هیچ گاه شاهد چنین دورانی نبودیم!
در پی دعوت سناتورها صورت می‌گیرد؛
در شرایطی که کنگره آمریکا در مهلت 60 روزه خود برای بررسی توافق هسته ای ایران است، هر روز جلسات جدیدی بدین منظور در سنا و مجلس نمایندگان برگزار می شود. در این میان، در پی درخواست برخی سناتورها مبنی بر برگزاری جلسه ای مشترک با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده، مدیرکل آژانس احتمالاً پیشنهاد سناتورها برای حضور در کنگره را خواهد پذیرفت.
کد خبر: ۵۲۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ - 31 July 2015
احتمال حضور آمانو در سنای آمریکا برای توضیح درباره توافق هسته‌ایدر شرایطی که کنگره آمریکا در مهلت 60 روزه خود برای بررسی توافق هسته ای ایران است، هر روز جلسات جدیدی بدین منظور در سنا و مجلس نمایندگان برگزار می شود. در این میان، در پی درخواست برخی سناتورها مبنی بر برگزاری جلسه ای مشترک با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده، مدیرکل آژانس احتمالاً پیشنهاد سناتورها برای حضور در کنگره را خواهد پذیرفت.

به گزارش «تابناک»، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «رویترز» گفته، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال «بررسی مثبت» دعوت سنا برای حضور وی در کنگره و گفت‌و‌گو درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 است.

این خبر پس از آن اعلام می شود که برخی اعضای کنگره آمریکا که در حال بررسی متن توافق هسته ای ایران هستند، خواستار اطلاعات بیشتری درباره نقش آژانس در راستی آزمایی و تأیید اجرایی شدن توافق شدند. در همین راستا، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، روز گذشته اعلام کرده بود، از آژانس خواهد خواست درباره توافقات مربوط به راستی‌آزمایی، جلسه ای با اعضای کنگره داشته باشد.

منبع دیپلماتیک مذکور در این زمینه به رویترز گفته: «من متوجه شدم که آمانو شب گذشته دعوت‌نامه ای از کمیته روبط خارجی سنای آمریکا دریافت کرده است. من همچنین متوجه شدم که وی با رویکردی مثبت مشغول بررسی این دعوت است».

رویترز اشاره می کند، بنا بر توافق هسته ای، آمانو وظیفه ارزیابی و بررسی برنامه هسته ای ایران در گذشته و حال را بر عهده دارد. البته وی دارای اختیارات سیاسی نیست و مستمراً بر نقش فنی آژانس در موضوع هسته ای ایران تأکید می کند. با این حال، وی باید توازن میان ارائه اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای ایران و نتایج سیاسی احتمالی مربوط به این اطلاعات را مورد توجه قرار دهد.

اما آنچه در حال حاضر زمینه توجه نمایندگان کنگره آمریکا به نقش آمانو و آژانس را فراهم کرده، ادعایی است که آن ها درباره وجود جنبه های محرمانه مربوط به بازرسی و راستی آزمایی در توافق هسته ای ایران دارند که مستقیم‌ به نقش آژانس در این موضوع مربوط می شود. با این حال، آژانس اعلام کرده، این رویه ای معمول است که این نهاد، توافقات پادمانی با کشورهای مختلف را منتشر نکند و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. آژانس همچنین اعلام کرده، توافق حاصل شده در چهاردهم ژوئن با ایران، ملزومات مربوط به شفاف سازی موضوعات را تأمین می کند.

با ‌وجود این، سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی با بیان این ادعا که جنبه های مبهم و نامشخصی در توافق هسته ای ایران وجود دارد، خواستار دریافت توضیحات بیشتر شده اند. باب کورکر روز گذشته در این زمینه گفت: «من نمی دانم ‌چگونه می توانم بدون دانستن این موضوع درباره توافق اتمی ایران تصمیم گیری کنم. من باید با افزایش فشار بر آژانس، سبب حضور آن ها در اینجا و ارائه توضیحات شوم». با این حال، مشخص نیست که در صورت پذیرش دعوت سنا از سوی آمانو، چه میزان اطلاعات و با چه محتوایی قرار است در اختیار نمایندگان کنگره قرار بگیرد.
تحلیل «چتم هاوس»؛
دولت ترکیه اعلام کرده، حملات اخیر خود به سوریه را با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش آغاز کرده و در همین راستا، اقدام به برقراری یک «منطقه امن» در شمال سوریه با همکاری آمریکا کرده است. مؤسسه «چتم هاوس» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به این موضوع پرداخته و بررسی می کند، ‌شکل گیری چنین منطقه امنی در عمل به نفع کدام گروه ها در سوریه است؟
کد خبر: ۵۲۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ - 31 July 2015
ایجاد «منطقه امن» در خاک سوریه به نفع چه کسی است؟دولت ترکیه اعلام کرده، حملات اخیر خود به سوریه را با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش آغاز کرده و در همین راستا، اقدام به برقراری یک «منطقه امن» در شمال سوریه با همکاری آمریکا کرده است. مؤسسه «چتم هاوس» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود به این موضوع پرداخته و بررسی می کند، ‌شکل گیری چنین منطقه امنی در عمل به نفع کدام گروه ها در سوریه است؟

به گزارش «تابناک»، نیل کوئیلیام، رئیس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای مؤسسه «چتم هاوس» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی این مؤسسه، هر گونه طرح‌ برای ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه، در نهایت سبب ضربه خوردن تلاش های ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش شده و به دیگر گروه های افراطی کمک می کند تا در رسیدن به هدف خود مبنی بر براندازی دولت بشار اسد، موفق شوند.

در این مطلب اشاره شده که پس از تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه، این کشور خواستار برگزاری جلسه اضطراری ناتو شد و گفته می شود در این جلسه، موضوع ایجاد «منطقه امن» یا «منطقه حائل» عاری از عناصر داعش مورد بحث قرار گرفته است؛ هرچند آمریکا تاکنون بررسی چنین پیشنهاد‌ها و طرح هایی را تأیید نکرده، ‌مقامات آنکارا از مدت ها پیش خواستار ایجاد یک منطقه امن در طول مرزهای سوریه بوده اند.  

با این حال، کوئیلیام بر این باور است که ایجاد چنین منطقه امنی در شمال سوریه، می تواند سبب ایجاد یک خلأ در مناطق موردنظر شود که این امر خود با توجه به ضعف گروه های شورشی مورد حمایت غرب، همچون «ارتش آزاد»، موجب می‌شود دیگر گروه های افراطی و تروریستی بتوانند در این مناطق قدرت گرفته و به فعالیت بپردازند.

به عقیده این تحلیلگر، گروه های مورد حمایت غرب در سوریه تلاش خواهند کرد، تمرکز خود را بر محافظت از آوارگانی که به این منطقه امن منتقل می شوند قرار دهند، اما در طرف مقابل، دیگر گروه های تروریستی و افراطی خواهند توانست آزادانه‌ به حملات خود علیه دولت سوریه بپردازند. بنابراین، اجرای چنین طرح هایی در عمل سبب ایجاد مناطقی امن برای فعالیت این گروه های افراطی می شود.

از سوی دیگر، هر گونه همکاری آمریکا با ترکیه در ایجاد چنین منطقه امنی سبب ضربه خوردن تلاش های بین المللی برای مبارزه با داعش می شود. در این زمینه باید اشاره کرد که ترکیه در حملات هوایی خود، مواضع کردها را نیز هدف قرار می دهد. همین امر، این نگرانی را به وجود آورده که در صورت همکاری آمریکا، اقدامات ترکیه می تواند سبب بر هم خوردن ماهیت ائتلاف ها و اتحادهای غرب در سوریه شود.

کوئیلیام در این زمینه اشاره می کند، نیروهای کرد در سوریه، تاکنون مؤثرترین متحد غرب در نبرد زمینی علیه داعش بوده اند و در نتیجه، هرگونه حمله ترکیه به آن ها، در نهایت سبب به مانع خوردن تلاش ها برای مبارزه با داعش می شود. در حقیقت، منافع آمریکا در سوریه، بیش از همه با کردهای PYD گر‌ه خورده که دشمن اصلی خود را نیز داعش می دانند، نه دولت اسد. ترکیب نیروی هوایی غرب و نیروی زمینی کردها، در موارد زیادی مؤثر بودن خود را نشان داده است. در نتیجه، همراه شدن آمریکا با ترکیه، خطر ضربه خوردن این همکاری را به همراه دارد.

در نتیجه و با در نظر گرفتن این موارد، هرگونه تلاش برای ایجاد منطقه امن در سوریه، دشواری هایی را در پی دارد که در نهایت سبب منتفع شدن گروه های افراطی و تروریستی خواهد شد. در حقیقت، چین منطقه امنی به هیچ وجه در خدمت کمک به آوارگان سوری و یا آموزش نیروهای شورشی نزدیک به غرب نخواهد بود. در این میان، آمریکا به واسطه همراه شدن با ترکیه، امتیاز سیاسی بزرگی به این کشور خواهد داد که هدف اصلی اش به دست آوردن کنترل بر کردهاست، نه مبارزه با داعش.
تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه و تندروی آرکانزاس و ران دی‌سنتیس، نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان امریکا با درج مطلبی در نشریه معتبر تایم با مرور عقب‌نشینی‌های دولت آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای مدعی شده‌اند، دولت اوباما به جای تلاش برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران متعهد شده است که به ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود نیز کمک کند.
کد خبر: ۵۲۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ - 31 July 2015
تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه و تندروی آرکانزاس و ران دی‌سنتیس، نماینده فلوریدا در مجلس نمایندگان امریکا با درج مطلبی در نشریه معتبر تایم با مرور عقب‌نشینی‌های دولت آمریکا در روند مذاکرات هسته‌ای مدعی شده‌اند، دولت اوباما به جای تلاش برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران متعهد شده است که به ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود نیز کمک کند.

به گزارش «تابناک»، این دو مخالف سرسخت توافق هسته‌ای با ایران که سابقه مشارکت در عملیات نظامی علیه عراق در سالهای اخیر را دارند، مدعی شده‌اند که آمریکا در برابر توافق بدی قرار گرفته ‌که امنیت ملی این کشور را نیز به مخاطره می‌اندازد.

در این نوشته‌ خلاصه‌وار آمده است: در چند ماه اخیر، دولت اوباما ‌پیوسته گفته ‌که توافق نکردن با ایران، بهتر از توافقی بد است، ولی اکنون روشن شده ‌که این ادعا مانند بسیاری دیگر از ادعاهای دولت اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای تنها یک بازی سیاسی بوده است. توافق اعلام شده با ایران باعث آزاد شدن بیش از 150 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران می‌شود که ایران از آن برای گسترش آن چه ‌این سناتور آمریکایی تروریسم نامیده است، استفاده خواهد کرد و این مسأله امنیت ملی آمریکا را به مخاطره خواهد انداخت؛ ضمن این که توافق به دست آمده تاثیر کمی در توانایی ایران برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای خواهد شد و بنا به این دلایل، کنگره باید توافق هسته‌ای با ایران را به هم بزند.

این دو در ادامه برای موجه جلوه دادن ادعای خود در نقش ایران در کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق مدعی شده‌اند، پس از حمله به عراق، 1500 تن از سربازان همقطار آنها در عراق به وسیله بمب‌های کنار جاده فراهم شده توسط ایران کشته شده‌اند. کاتن و دی سنتیس در ادامه بیانات اخیر مقام معظم رهبری و شعارهای مرگ بر آمریکا در ایران را مورد اشاره قرار داده‌اند که از نظر آنها شعاری کاملا جدی است.

این دو مخالف توافق با ایران، سپس به مرور مواضع پیشین دولت اوباما در برنامه هسته‌ای ایران و فاصله آن با توافق به دست آمده پرداخته و نوشته‌اند: در جریان مبارزات انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری اوباما، وی وعده داده است که هر توافق هسته‌ای با ایران مستلزم این خواهد بود که «ایران برنامه هسته‌ای خود را رها کند و از قطعنامه‌های صادر‌ه توسط شورای امنیت تبعیت کند» که از جمله بر اساس آنها، ایران اجازه غنی‌سازی را ندارد. اوباما گفته بود ‌توافقی که مورد قبول وی باشد، پایان برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. این در حالی است که توافق صورت گرفته با ایران از پذیرش برنامه هسته‌ای ایران هم فراتر رفته ‌و در آن تعهد داده شده ‌که جامعه بین‌المللی به ایران کمک کند تا از برنامه خود در مقابل خرابکاری دفاع کند. تنها چند سال پیش توافقی که به ایران اجازه توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته را بدهد غیرقابل تصور بود و اکنون توافقی به دست آمده است که جامعه بین‌المللی و از جمله ایالات متحده را به حامی توسعه برنامه هسته‌ای ایران تبدیل می‌کند که در مقابل خرابکاری بیرونی نیز مصونیت یافته است.

دولت اوباما در توضیح توافق با ایران مدعی است که توافق با ایران بر پایه راستی‌آزمایی است و نه اعتماد، ولی واقعیت این است که توافق آمریکا را مجبور کرده ‌که بازرسی از تأسیسات اعلام نشده ایران را که برای اطمینان از ساخته نشدن سلاح هسته‌ای در ایران ضروری است به طی شدن یک فرایند طولانی و وقت گیر 24 روز وابسته کند و در این مدت ایران می‌تواند شواهد اقدامات خود را از بین ببرد و این بسیار متفاوت از ادعای «بازرسی در هر زمان و از هر مکان‌ است که در ابتدای مذاکرات وعده آن داده شده بود.

به نوشته این دو عضو کنگره آمریکا، توافق با ایران همچنین در برگیرنده این شرط است که به محض از‌سرگیری تحریمی علیه ایران، این کشور از محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود دست خواهد کشید و این شرط دست آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران در صورت نقض تعهداتش را بسته است. از این بدتر آنکه توافق هسته‌ای باعث خواهد شد، ‌تحریم‌ها علیه ایران و از جمله قاسم سلیمانی که مسئول کشته شدن تعداد زیادی از سربازان آمریکایی است، برداشته شود. (این ادعای کاتن و دی سنتیس اشتباه است، زیرا قاسم سلیمانی که قرار است تحریم‌ها علیه وی برداشته شود، از مسئولان برنامه هسته‌ای ایران است و فردی متفاوت از سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس است).

کاتن و دی‌سنتیس در پایان به کنگره یادآور شده‌اند که در شصت روز باقی مانده باید همه تلاش خود را بکنند تا با لغو توافق با ایران از امنیت ملی امریکا دفاع شود.
جان کری وزیر خارجه امریکا در جریان جلسات استماع در کنگره این کشور برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران بارها به شدت درباره تبعات وخیم رد توافق هسته‌ای از سوی کنگره هشدار داده است. از جمله این هشدارها این است که در این صورت، متحدان آمریکا از این کشور جدا خواهند شد و تحریم‌ها علیه ایران خنثی می‌شود ولی یک مقام ارشد فرانسوی به سناتورهای آمریکایی، چیز دیگری گفته است.
کد خبر: ۵۲۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵ - 31 July 2015
جان کری وزیر خارجه امریکا در جریان جلسات استماع در کنگره این کشور برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران، بارها به شدت درباره تبعات وخیم رد توافق هسته‌ای از سوی کنگره هشدار داده است. از جمله این هشدارها این است که در این صورت، متحدان آمریکا از این کشور جدا خواهند شد و تحریم‌ها علیه ایران خنثی می‌شود ولی یک مقام ارشد فرانسوی به سناتورهای آمریکایی، چیز دیگری گفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از بلومبرگ ریویو، این مقام ارشد فرانسوی به نمایندگان کنگره آمریکا گفته است که اگر کنگره آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را رد کند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

این ادعای مقام فرانسوی احتمال بر تصمیم‌گیری نمایندگان کنگره آمریکا به ویژه دموکرات‌های مردد درباره رای به توافق تاثیر خواهد گذاشت.

ژاک اودیبه که اکنون مشاور ارشد رئیس‌جمهور فرانسه در امور دیپلماتیک است، پیش از این به عنوان مدیرکل امور سیاسی در وزارت خارجه فرانسه از سال 2009 تا سال 2014 در مذاکرات ایران و 5+1 حضور داشته است. وی در ابتدای ماه جاری میلادی با لورتا سانچز دموکرات و مایک ترنر جمهوریخواه ـ که هر دو عضو کمیته نیروهای مسلح هستند ـ گفت و گو کرده است. جین هارتلی سفیر آمریکا در فرانسه نیز در این جلسه حضور داشته است.

بنا به گفته هر دو مقام آمریکایی، اودیبه به طور کلی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نموده است، ولی به صراحت سخنان کری درباره تبعات وخیم رد توافق هسته‌ای از سوی کنگره را رد کرده است.

در حالی که کری گفته است، رد توافق از سوی کنگره سبب فروپاشی تحریم‌ها و حرکت ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای خواهد شد، این مقام فرانسوی مدعی شده، هرچند برای یک یا دو سال تنش‌های زیادی بر سر این اقدام کنگره بروز خواهد کرد، در پایان هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و ایران مجبور خواهد شد به میز مذاکره برگردد و این به نفع غرب است.

بلومبرگ ریویو ادامه داده است، کاخ الیزه و سفارت فرانسه در واشنگتن به درخواست‌ها برای اظهار نظر در باره سخنان این مقام فرانسوی جواب منفی داده‌اند، ولی پس از انتشار این مطلب در این رسانه آمریکایی، یک سخنگوی سفارت فرانسه در آمریکا بیانیه‌ای منتشر ‌‌و اظهارات نقل شده از مقام فرانسوی را رسما تکذیب کرده است، حال‌ آنکه شخص اودیبه از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

بنا به گفته اعضای کنگره، اظهارات اودیبه به صراحت رد سخنان جان کری در شورای روابط خارجی آمریکاست که در بخشی از آن آمده ‌اگر کنگره توافق با ایران را رد کند، هیچ شانسی برای از‌سرگیری مذاکرات برای رسیدن به توافقی بهتر وجود ندارد. کری همچنین گفته ‌که رد توافق از سوی کنگره، اعتبار آمریکا برای امضای هر توافقی در آینده را زیر سؤال خواهد برد. کری در این باره گفته ‌است: «آیا شما فکر می‌کنید در صورت رد این توافق، آیت‌الله خامنه‌ای یک بار دیگر به میز مذاکره باز خواهد گشت؟ آن گاه ایرانی‌ها و دیگران در سراسر دنیا خواهند گفت که با آمریکا مذاکره کنیم، انها 535 وزیر خارجه دارند؟»

همین نظر از سوی تحلیلگران آمریکایی و نیز مقامات سابق دولت اوباما تکرار شده است. همه آنها می‌گویند ‌اگر کنگره تحریم‌ها را بر ندارد، باقی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از بین خواهد رفت و متحدان آمریکا برای تجارت با ایران سر و دست خواهند شکست. این وضعیت باعث بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا خواهد شد و به ضرر فعالان اقتصادی آمریکا نیز خواهد بود. (کری در سخنان خود به سفر وزرای فرانسوی، آلمانی و دیگران به ایران در ماه جاری اشاره کرده است.)

اودیبه در گفت و گو با اعضای کنگره آمریکا، این بخش از سخنان کری را نیز رد کرده و گفته، اگر تحریم‌های آمریکا ‌بماند، در عمل باعث خواهد شد که دیگر کشورهای غربی نیز از تجارت بیشتر با ایران خودداری کنند. سانچز در این باره گفته است که‌ مستقیم از اودیبه پرسیدم ‌در شرایطی که کنگره توافق را رد کند، اروپایی‌ها چه خواهند کرد و وی پاسخ داد: شیوه تصویب و اعمال تحریم‌ها علیه ایران به گونه‌ای است که هیچ نهاد و یا کشوری به سمت نقض آنها نخواهد رفت، زیرا خطرات آن بسیار ‌است.

به گفته سانچز و ترنر، اودیبه از بخشی از توافقات به دست آمده با ایران نیز راضی نبوده است. از جمله وی گفته است که محدودیت‌ها بر برنامه اتمی ایران باید دائمی می‌شدند، نه این که بعد از ده سال برداشته شوند. وی همچنین گفته ‌که درک نمی‌کند چرا ایران باید بیش از پنج هزار سانتریفیوژ داشته باشد. وی همچنین درباره کارایی رژیم بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

می‌توان اطمینان داشت که سخنان اودیبه سخنان همه دولت فرانسه نیست. ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا به همراه همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در حال رایزنی به نفع توافق در کنگره آمریکاست.

سانچز ولی معتقد است، هرچند سخنان اودیبه ‌فقط سخن یک مقام فرانسوی است، باید به سخنان وی در این باره توجه شود، در حالی که کری درباره رفتار احتمالی فرانسه در قبال تحریم‌‌ها به کنگره هشدار می‌دهد، اکنون یک مقام ارشد فرانسوی نظرات وی را رد کرده است.

سخنان مقام فرانسوی به جلسه محرمانه کری با قانون‌گذاران آمریکایی نیز کشیده شده است. خبر سخنان اودیبه میان آنها پخش‌ و در این جلسه محرمانه، کری با سؤالی در این باره غافلگیر شده است؛ هرچند محتوای جلسه کری با بیش از 300 تن از قانون‌گذاران آمریکایی در 22 جولای محرمانه مانده است، سؤال ترنز محرمانه نیست.

بنا به ادعای ترنر، وی از کری پرسیده است که آیا سخنان اودیبه درباره احتمال رسیدن به توافقی بهتر وی را غافلگیر کرده ‌و در پاسخ، به نظر رسید که کری غافلگیر شده و جواب مناسبی برای این سؤال ندارد که چرا مشاور امنیت ملی رئیس جمهور فرانسه، نظری کاملا متفاوت از وی دارد.

سانچز که در جلسه با کری حضور نداشته است، مدعی شده که اعضای کنگره و به ویژه دموکرات‌ها درباره سخنان مقام فرانسوی از وی ‌سؤال می‌پرسند و به نظر می‌رسد ‌این اظهارات بر تصمیم آنها درباره رأی به توافق با ایران تاثیر خواهد گذاشت.

در حالی که شانس رأی منفی کنگره به توافق و سپس از بین بردن امکان وتوی این رأی منفی از سوی رئیس جمهور آمریکا کم است، ولی این احتمال قابل چشم پوشی نیست. بسیاری از دموکرات‌ها و از جمله خانم سانچز، هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند. آنها در حال بررسی تک تک اظهارات مقامات دولتی هستند و اکنون یک مقام ارشد فرانسوی به آنها گفته ‌که جایگزین بهتری برای توافق فعلی با ایران نیز وجود دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد