سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

روز دوشنبه تقریبا همه اعضای تازه کار کنگره آمریکا در سفری که همه هزینه های آن پرداخت شده است به اسرائیل خواهند رفت و در نظر دارند در این سفر یک هفته ای به مقامات اسرائیلی اطمینان دهند علیه توافق هسته ای ایران رای خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین طی گزارشی تحت عنوان «نبرد بر سر توافق هسته ای ایران در ماه اگوست نمودار می شود» نوشت: جدال برای حفظ توافق هسته ای ایران در کنگره، چالشی برای دولت اوباما در مقابل جمهوری خواهان و اسرائیل است.
به گزارش «انتخاب»، روز دوشنبه تقریبا همه اعضای تازه کار کنگره آمریکا در سفری که همه هزینه های آن پرداخت شده است به اسرائیل خواهند رفت و در نظر دارند در این سفر یک هفته ای به مقامات اسرائیلی اطمینان دهند علیه توافق هسته ای ایران رای خواهند داد.

این سفر هر سال با سازماندهی کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا موسوم به ایپک برگزار می شود و تعداد بسیار کمی از اعضای جدید کنگره آن را رد می کنند. پیش بینی می شود امسال از هفتاد نفر، بیش از شصت نفر به این سفر بروند.

در گذشته، این اقدام ایپک بر اوضاع اسرائیل و فلسطین متمرکز بود اما در سال های اخیر موضوع ایران مد نظر است به خصوص که در ماه اوت جدالی بر سر توافق هسته ای ایران روی می دهد.
کنگره قرار است تا اواخر ماه سپتامبر درباره این مسئله رای گیری کند. اکثریت جمهوری خواهان در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا آن را رد خواهند کرد اما سؤال این است که آیا خواهند توانست نظر تعداد کافی از دموکرات ها را برای غلبه بر وتوی رئیس جمهور جلب کنند یا خیر.
عبارت کوتاهی که در مورد آیپک نوشته می شود «لابی آمریکایی-یهودی» است اما این عبارت به خصوص در مورد توافق هسته ای ایران درست نیست. نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت یهودیان آمریکایی از اوباما و دیپلماسی دولت وی حمایت می کنند. پیتر بینارت (Peter Beinart)، تحلیلگر سیاسی آمریکایی در روزنامه هاآرتص گفت آیپک به جای آن که تحت کنترل یهودیان آمریکایی باشد تحت کنترل تعداد اندکی از حامیان مالی ثروتمند آن است.
آیپک نه فقط نماینده نظر یهودیان آمریکایی نیست بلکه تا حدودی نظر اسرائیل را منعکس و خط کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را دنبال می کند.در پایان این مقاله آمده است کاخ سفید به دنبال آن است که حمایت های مردمی را در ماه اوت در مورد توافق هسته ای ایران جلب کند. اوباما روز پنجشنبه در کنفرانس تلفنی که با فعالان و گروه های غیردولتی حامی توافق هسته ای برگزار کرد از آنها خواست فعال تر باشند و صدای خود را به گوش کنگره برسانند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید مخالفت های افکار عمومی آمریکا با توافق نامه هسته ای ایران در حال افزایش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نتانیاهو: بیشتر کشورهای عرب منطقه به من اعلام کرده اند که از توافق ایران وحشت زده اند / مخالفت مردم امریکا با توافق در حال افزایش است

هاآرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل می گوید مخالفت های افکار عمومی آمریکا با توافق نامه هسته ای ایران در حال افزایش است.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه اسرائیلی آورده است: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر این باور است که از دو هفته پیش که توافق نامه هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در روز 14 ژوئیه در وین حاصل شد، مخالفت ها در آمریکا با آن افزایش داشته است.
نتانیاهو در گفتگو با خبرنگاران در دفتر خود در بیت المقدس اعلام کرد: «هرچه بیشتر از مفاد این توافق نامه آگاه می شوید مخالفت ها با آن را افزایش می دهید.»او همچنین گفت:‌ «هرچه مردم بیشتر از جزئیات آن آگاه می شوند بیشتر با آن مخالفت می کنند. این موضوع درباره افکار عمومی آمریکا نیز صدق می کند. بحث ها درباره این توافق در آمریکا اهمیت فراوانی دارد و می توانیم شاهد تغییر رویکرد افراد در این باره باشیم.»

نخست وزیر اسرائیل از یک سو از بسیاری از شهروندان در اسرائیل، آمریکا و اروپا که دیدگاه او را درباره توافق نامه هسته ای رد می کنند و ادعاهای او را نادیده می گیرند، ناامید شده است. گاهی اوقات این گونه به نظر می رسد که او با دیوار حرف می زند. از سوی دیگر،‌ او از این حقیقت دلگرم کننده آگاه است که شمار دیگری از شهروندان آمریکایی از جمله دموکرات ها و افرادی که در رسانه های لیبرال حضور دارند و همواره از منتقدان نخست وزیر اسرائیل بودند، درباره توافق هسته ای ایران دچار تردید شده اند و حتی در برخی موارد مخالفت های خود را با آن اعلام کرده اند.
نتانیاهو همه توان خود را بر کنگره آمریکا متمرکز کرده و امیدوار است مخالفان توافق نامه هسته ای بتوانند اکثریت لازم را به دست آورند. او در عین حال تأکید می کند هر گونه تصمیم گیری در کنگره تصمیم مردم آمریکا و به نفع این کشور خواهد بود.

او گفت: «اگر این توافق در کنگره تصویب نشود، بزرگترین خطر مرتبط با تبدیل شدن ایران به کشوری که طی ده سال در آستانه هسته ای شدن قرار می گیرد، از بین خواهد رفت.»
نتانیاهو بر این باور است او تنها کسی نیست که همچنان می تواند مانع از تصویب توافق هسته ای ایران شود. او می گوید به تلاش های خود برای متوقف کردن روند تصویب توافق نامه هسته ای ادامه و حتی فعالیت های خود را در این زمینه افزایش خواهد داد.
نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد: «این توافق نامه تهدیدی برای موجودیت ما محسوب می شود از این رو تسلیم نمی شویم . اگر به سبب فعالیت های ما نبود ایران مدت ها پیش می توانست به یک سلاح هسته ای دست یابد.»
او همچنین گفت طی دو هفته گذشته با شماری زیادی از رهبران جهان درباره توافق هسته ای ایران گفتگو کرده است. او چند روز پیش نیز با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفتگو کرد.
نتانیاهو گفت: «دیگر تنها موضوع اسرائیل مطرح نیست. افرادی وجود دارند که یهودی نیستند و حتی از حامیان اسرائیل نیز نیستند اما توافق هسته ای را مشکلی برای منطقه و جهان می دانند. بیشتر رژیم های عرب منطقه از طریق همه کانال ها به من اعلام کردند نه تنها با توافق هسته ای ایران مخالفند بلکه از آن وحشت زده شده اند.»
نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی و اعلام کرد حتی اگر تهران به مفاد توافق نامه هسته ای پایبند باقی بماند، این توافق طی 10 تا 15 سال سبب فرار هسته ای ایران می شود و اگر ایران مفاد توافق نامه هسته ای را نقض کند این مدت زمان حتی کمتر می شود.این در حالی است که کرملین با صدور بیانیه ای اعلام کرد پوتین از توضیحات نتانیاهو درباره توافق هسته ای متقاعد نشده است.

بر اساس این بیانیه، پوتین به نتانیاهو گفت که این توافق سبب ارائه «تضمین هایی قاطع» در این باره خواهد شد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. این بیانیه می افزاید توافق نامه هسته ای «تأثیری مثبت بر امنیت و ثبات در خاور میانه (غرب آسیا) خواهد داشت.»
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و اعضای بلندپایه دولت او طی دو هفته گذشته تأکید کرده اند توافق نامه هسته ای سبب مسدود شدن همه راه های پیش روی ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای می شود. نتانیاهو با این ایده کاملا مخالف است و می گوید این توافق دو راه پیش روی ایران برای ساخت سلاح هسته ای قرار می دهد.
طالبان افغانستان جمعه از انتصاب ملااختر منصور در راس این گروه به جای ملاعمر که به تازگی مرگ او اعلام شد و سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی به عنوان معاون ملا اختر منصور، خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه نوشت: طالبان افغانستان جمعه از انتصاب ملااختر منصور در راس این گروه به جای ملاعمر که به تازگی مرگ او اعلام شد و سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی به عنوان معاون ملا اختر منصور، خبر داد.
به گزارش «انتخاب»، طالبان در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی این گروه منتشر شد توضیح داد: « پس از مرگ ملاعمر، شورای رهبری طالبان ملا اختر منصور، دوست نزدیک و دستیار قدیمی او را در راس گروه طالبان قرار داد.»
ملا اختر منصور افغان و همانند ملاعمر از قوم پشتون است. وی دستیار ارشد ملا عمر بود. طالبان شامگاه پنجشنبه مرگ ملا عمر را تأیید کرد.
در دوره حکومت طالبان در افغانستان ( 2001-1996)، ملا منصور سمت وزارت هوانوردی را برعهده داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل،‌ طالبان در این بیانیه که به زبان پشتو نوشته شده است اعلام کرد « زمانی که ملاعمر زنده بود، ملااختر به عنوان شخص مورد اعتماد و مناسب برای به عهده گرفتن مسئولیت های سنگین در نظر گرفته شده بود. »
علاوه بر این، طالبان دو معاون نیز انتخاب کرده است : ملا هیبت الله آخوند زاده رهبر سابق قبایل طالبان و سراج الدین حقانی- پسر جلال الدین حقانی- که رهبر شبکه ای به همین نام است. شبکه حقانی شاخه ای پرنفوذ از شورشیان طالبان و نزدیک به القاعده است. این شبکه عامل حملات بسیاری علیه نیروهای امنیتی افغان و آمریکایی است.

یادداشت محمدجواد ظریف در «گاردین»:
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: ایران توافق هسته ای را امضا کرد، اکنون نوبت اسراییل است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران توافق هسته ای را امضا کرد، اکنون نوبت اسراییل است

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان طی یادداشتی با عنوان «ایران توافق هسته ای را امضا کرد، اکنون نوبت اسراییل است» در روزنامه گاردین، خواستار آن شد که جامعه بین المللی به موضوع تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی توجه کند.
به گزارش «انتخاب»، متن کامل یادداشت ظریف در زیر می آید:

ما و طرف های مذاکراتی مان در ١+٥سرانجام توانستیم برنامه هسته ای ایران را از یک بحران غیرضروری به یک چارچوب همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و عدم اشاعه و حتی فراتر از آن تبدیل نماییم. همانگونه که من در وین توییت کردم: توافق وین یک سقف نیست، بلکه یک بنیان قوی و مستحکمی استکه ما باید بر آن بنائی بنیان نهیم. برنامه جامع اقدام مشترک – که نام رسمی این توافق است -- موقعیت ایران را به عنوان یک منطقه عاری از سلاح های هسته ای تثبیت نموده است. اینک زمان آن است که این وضعیت را به کل منطقه خاورمیانه تعمیم دهیم.

تلاش ایران برای ممنوع کردن سلاح های کشتارجمعی در مناطق پیرامونی اش، یک تلاش مستمر بوده است. این واقعیت که علی رغم بکارگیری گسترده و مستمر این نوع از سلاح ها از سوی صدام حسین، هیچ گاه اقدامات متقابلی در برابر آن از سوی کشور من انجام نشد، شاهدی بر عمق باور ایران به این آرمان شریف است. با وجودی که ایران در این تلاش خستگی ناپذیر  از حمایت برخی دوستان عرب خود نیز برخوردار بوده است، رژیم اسراییل- بعنوان تنها دارنده برنامه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه-  تنها مانع است. اکنون و در سایه توافق تاریخی هسته ای، ما باید به سرعت به این چالش فوری و مستقیم بپردازیم.
یکی از شگفتی های طنزگونه  بی شمار تاریخی این است که کشورهای فاقد سلاح های هسته ای مثل ایران در جهت تثبیت رژیم عدم اشاعه، اقدامات عملی بسیار بیشتری از اقدامات اعلامی کشورهای دارای سلاح های هسته ای، انجام داده اند.  ایران و دیگر کشورهای غیرهسته ای اقداماتی واقعی، صادقانه و عملیاتی زیادی در جهت تثبیت رژیم عدم اشاعه انجام داده اند. همزمان، کشورهایی که برخوردار از این سلاح های ویرانگر هستند،  تلاش کرده اند از وظایف خود برای خلع سلاح خود مطابق مفاد معاهده عدم اشاعه(ان پی تی) و قوانین عرفی بین المللی شانه خالی کنند و حتی به سختی حاضر بوده اند در این رابطه حرفی بزنند.  این تازه به قبل از آن است که کشورهایی که عضو ان پی تی نیستند. بپردازیم  و  یا  رژیمی که دارای سلاح های هسته ای اعلام نشده است و بیشترین ضدیت را با ان پی تی  دارد و مسخره تر آن که همزمان علم مخالفت با توافق را نیز بر دوش دارد.
امروز، در سایه توافق هسته ای، زمان درست - شاید بهترین زمان - فرارسیده است که کشورهای دارای سلاح های هسته ای، با قبول اجرای اقدامات جدی خلع سلاحی این شکاف عمیق را التیام بخشند و رژیم عدم اشاعه را با اقدامات  جدی خلع سلاحی خود تقویت کنند.
اینک زمانی است که این کشورها باید با یک واقعیت حیاتی مواجه شوند: این که ما در یک محیط امنیتی جهانی شده زندگی می کنیم؛  جایی که دیگر نابرابری و عدم تقارن بین کشورهای برخوردار و غیربرخوردار و تحت تاثیر پارادایم های به جا مانده از دوران جنگ سرد، دیگر امکان وجود یا تحمل را ندارند.

برای مدت های طولانی مفهوم دیوانه وار "ویرانی قطعی متقابل"(MAD) بعنوان ضامن حفظ ثبات و عدم اشاعه در جهان دیده شده است. با این حال، این موضوع هیچ ریشه ای در حقیقت ندارد. شیوع این نوع دکترین بازدارنده در روابط بین الملل، مهمترین عامل پشت پرده وسوسه برخی کشورها به داشتن سلاح های هسته ای از یک سو و اقدام برخی دیگر از کشورها به افزایش تعداد و توسعه کیفی زرادخانه هسته ای شان است. همه این ها در تناقض آشکار با أهداف خلع سلاحی است که توسط جامعه بین الملل ترسیم گردیده اند. 
 ضروری است این پارادایم امنیتی غلط و خطرناک را به یک ترتیبات بهتر، أمن تَر و عادلانه تَر تغییر  دهیم. من صادقانه باور دارم که توافق هسته ای بین کشور من، ایران - بعنوان یک کشور فاقد سلاح های هسته ای- و گروه 1+5 (که تقریبا تمامی کلاهک های هسته ای جهان را کنترل می کنند) ، آن قدر اهمیت نمادین دارد که آغاز این جابجایی پارادایمی را رقم بزند و شروع یک دوره جدید برای رژیم عدم اشاعه را نشان دهد.
در همین ارتباط، یک گام در مسیر درست می تواند شروع مذاکرات برای تدوین یک معاهده امحای تسلیحات هسته ای باشد که با سازوکارهای قوی نظارت و سنجش میزان پایبندی کشورها پشتیبانی شود. در مرحله مقدماتی، می توان با خارج کردن زرادخانه های هسته ای از حالت هشدار و آماده باش(جدا کردن کلاهک ها از ناقل های حمل آنها به منظور کاهش ریسک استفاده)  شروع کرد و در مراحل بعد آن را با خلع سلاح همه کشورهایی که تسلیحات کشتار جمعی دارند، ادامه داد. این پروژه جهانی می تواند با یک حمایت قوی، جهانشمول و صادقانه برای ایجاد یک منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه، به یک هدف قابل دسترس تبدیل شود، به شرطی که قدرت های مرتبط سرانجام به این قناعت برسند که این موضوع نه فقط یک آرمان  پسندیده، بلکه یک ضرورت استراتژیک است. 
چنین معاهده جدیدی، ان پی تی را برای کشورهای دارای سلاح های هسته ای احیا و بازتعریف می کند؛ و  وظیفه خلع سلاح رژیم های  را که عضو ان پی تی نیستند، ولی به هر حال  از منظر سیاسی، از طریق رژیم بین المللی عدم اشاعه، ا و از منظر حقوقی به دلیل قوانین آمره حقوق بین الملل عرفی مکلف به خلع سلاح هسته ای می باشند،  به یک تعهد قانونی مدون  تبدیل می کند.
ایران، در ظرفیت ملی خود و همینطور به عنوان رئیس کنونی جنبش عدم تعهد آماده است تا فعالانه با جامعه جهانی برای دستیابی به این أهداف همکاری کند و به خوبی آگاه است که در این راه موانع بسیاری از سوی کسانی که نسبت به صلح و دیپلماسی مشکوک هستند، ایجاد خواهد شد. با این حال ما باید همه تلاش خود را برای پافشاری بر اهداف و همراه سازی دیگران بکار بندیم،  همانگونه که در وین این کار را کردیم.
نماینده کنگره امریکا توافق هسته ای وین را به معدن طلا تشبیه کرد که نصیب ایران شده و آمریکا چیزی به دست نیاورده است و درنتیجه این توافق، اشتباه تاریخی برای آمریکا بوده است.
نماینده کنگره امریکا توافق هسته ای وین را به معدن طلا تشبیه کرد که نصیب ایران شده و آمریکا چیزی به دست نیاورده است و درنتیجه این توافق، اشتباه تاریخی برای آمریکا بوده است.

به گزارش «انتخاب»، تد یوهو ، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا که از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نیز است در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی اسپن گفت: حضور جان کری در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جلسه اخیر این کمیته حاوی نکات بسیار ارزشمندی بود. ما در این نشست از برخی نکات درباره توافق هسته ای وین مطلع شدیم.

نماینده کنگره افزود: درعین حال ، اطلاعاتی درباره توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آوردیم. باید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست بیاوریم. تیم مذاکره کننده آمریکا بدون ارائه اطلاعات درخصوص این توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ما را در وضعی قرار داده اند که دشوار است. اینکه کنگره بدون اطلاع ازهمه واقعیتها درباره این توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد درباره توافق هسته ای رای و نظر خودش را اعلام کند، غیرصادقانه است.

وی اضافه کرد: جان کری در جلسه کنگره اعلام کرد گزارشهای مربوط به این توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به اطلاع آمریکا نیز رسانده خواهد شد، اما باید توجه داشت که دریافت جزییات توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با اطلاعات کلی از این مسئله بسیار متفاوت است. ما باید کلیه اطلاعات مطرح در این توافق را در اختیار داشته باشیم. یکی از مطالبی که مطرح است به نمونه گیری های محیطی خاکی از مرکزی مربوط است که گویا در سال دو هزار و سه ، ایران در آنجا به انفجار ماشه های انفجاری تسلیحات هسته ای مبادرت کرده است. یک گزارش چهارده صفحه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی دراین خصوص وجود دارد.

وی افزود: البته ایران نیز حدود یک هزار صفحه سند در این خصوص ارائه کرده است. این اسناد نشان می دهد ظاهرا ایران این ماشه های انفجاری را آزمایش کرده است. حال می بینیم که ظاهرا براساس توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار شده است خود ایران نمونه گیری های محیطی را انجام بدهد. همانطور که سناتور منندز گفته است انجام دادن این کار همانند آن است که از یک ورزشکار خاطی بخواهیم خودش نمونه گیری از خونش را انجام بدهد و آزمایش کند! باید توجه داشت که این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی آزمایی است.

یوهو درپاسخ به این سوال که گزینه جایگزین بجای توافق وین چیست؟ گفت: گزینه جایگزین این است که دوباره به میز مذاکرات بازگردیم و برای رسیدن به توافقی قویتر مذاکره کنیم. ورود به این مذاکرات هسته ای به این صورت بود که در یک سوی میز ابرقدرتی به نام آمریکا قرار داشت و در سوی دیگر میز، ایرانی بود که به شدت خواهان رهایی از تحریمهای اقتصادی بود. باید مدنظرداشت که هنوز چهار آمریکایی در ایران در زندان به سر می برند. آمریکا می توانست به گونه ای عمل کند که جایگاه خودش را به صورت ابرقدرت حفظ کند. اما می بینیم در این مذاکرات به گونه ای عمل شده است که ایران می تواند در نهایت به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند.
وی افزود: ما می توانستیم برای مدتی طولانی تر مذاکره کنیم. می توانستیم تلاشهای بیشتری صورت بدهیم. ما می توانستیم به گونه ای مذاکره کنیم که در نهایت ، مذاکرات سبب شود ایران در وضع کشورهایی همانند آفریقای جنوبی و کاستاریکا قرار بگیرد. ایران می تواند با این توافق هسته ای هم به تولید مواد هسته ای مبادرت کند. این درحالی است که نمونه های مشابه به صورتی بوده اند که خودشان به این کار مبادرت نمی کردند که مواد هسته ای را تولید می کنند. اما این امکان برای ایران فراهم شده است تا این کار را انجام دهد.
یوهو اضافه کرد: این توافق همانند آن است که ایران معدن طلا را به دست بیاورد و برای ما هیچ چیزی باقی نماند. با این توافق هسته ای، ایران به طلا (پول) و ثروت نفتی دست می یابد و در مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ا ی قرار می گیرد و می تواند توسعه اقتصادی خودش را پیش ببرد اما ما هیچ دستاورد خاصی نداشته ایم. ما می توانستیم عملکرد بسیار بهتری در این زمینه داشته باشیم. نکته دیگری که در این زمینه باید به آن توجه داشت عملکرد دولت آمریکا در ارائه توافق هسته ای به سازمان ملل متحد ، پیش از جلب نظر کنگره است. با این کار، دولت آمریکا بار را به دوش کنگره انداخته است. حال اگر کنگره این توافق هسته ای را رد کند، تقصیر آن متوجه کنگره خواهد شد و گفته می شود کنگره عامل به شکست کشیده شدن توافق هسته ای بوده است. این کار نیز اشتباه بوده است. نکته مهم دیگر به بازگشت پذیر بودن تحریمها مربوط است. ما در این روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و کشورهایی همانند چین و روسیه تعامل داشته ایم. این کشورها به دنبال توسعه اقتصادی خودشان و توسعه روابط اقتصادی با ایران هستند. با این اوضاع، گزینه بازگشت پذیر بودن تحریمها نیز محل تامل است.

یوهو در ادامه گفت: نباید تمرکز خود را در سخن گفتن درباره توافق هسته ای، بیش از اندازه بر موضوع تسلیحات هسته ای متمرکز کنیم. باید به مسائل دیگر نیز توجه داشت از اینکه طرف مذاکره ما کیست.
وی افزود: ایران کشوری است که در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی در حال گسترش دامنه فعالیتهای خودش است. ایران در این مناطق، مسجد می سازد و اسلام افراطی(!) را گسترش می دهد. ایران کشوری است که همچنان شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دهد. درحالیکه ایران ترویج کننده چنین افکاری است ، شاهد آن هستیم که تحریمهای اقتصادی این کشور برداشته می شود آن هم درست در حالیکه مشکلات اقتصادی این کشور بسیار شدید است و استمرار این تحریمها می تواند نتیجه بهتری به دست بدهد. ایران باوجود مشکلات اقتصادی خودش از گروههایی همانند حماس و حزب الله و حوثی های یمن حمایت می کند. ایران کشوری است که به دنبال دستیابی به سلطه در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است. بی تردید، برداشته شدن تحریم ها در چنین شرایطی و درامدهای حاصل از این طریق، سبب جسورتر شدن ایران می شود.
یوهو اضافه کرد: ما بجای برخورد با چنین کشوری، این توافق را با ایران امضاء می کنیم و این کار سبب می شود ایران قدرت بیشتری به دست بیاورد. به نظرمن، این توافق گام اشتباهی بوده که در سیاست خارجی آمریکا برداشته شده است. همانطور که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است این توافق، اشتباهی تاریخی بوده است.
نکته مبهمی که اکنون وجود دارد آن چیزی است که رجب طیب اردوغان به دنبال آن است و ظاهرا امروز او با پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش ،‌ به رقیب تهران در مبارزه با این گروه تبدیل شده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الحیات نوشت: در تحولات منطقه کفه موازنه قوا به نفع ایران و ترکیه سنگین شده است و این امر به زیان کشورهای عربی است.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه آورده است: روشن است آنچه که ایران در سوریه و عراق به دنبال آن است مهم است و به مقتضای آن باید ائتلافهای گذرا برای نفوذ در منطقه و مشارکتهای راهبردی صورت گیرد.

تهران ، امروز در صدر اولویتهای آمریکا قرار دارد و توانسته است روابط آمریکا و هم پیمانان قدیمی واشنگتن را متزلزل کند و در مبارزه آمریکا با داعش جایگزین میدانی این هم پیمانان شود.

نویسنده می افزاید نکته مبهمی که اکنون وجود دارد آن چیزی است که رجب طیب اردوغان به دنبال آن است و ظاهرا امروز او با پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش ،‌ به رقیب تهران در مبارزه با این گروه تبدیل شده است .

ظاهرا اردوغان در این مبارزه ،‌ رقیب کردها هم شده است چون واشنگتن کردها را هم پیمان میدانی مبارزه با داعش در عراق و سوریه کرده است.

نویسنده در ادامه با اشاره به این که داعش دست پخت دستگاههای اطلاعاتی بین المللی و منطقه ای است و آمریکا و اسرائیل هم در شکل گیری آن نقش دارند می افزاید این گروه ابزار کارآمدی برای پاکسازی قومی و طایفه ای است و ظاهرا این اقدامات برای تجزیه منطقه ضروری می نماید.

الحیات با اشاره به این که ظاهرا آمریکائیها آماده دادن نقش به طرفهای منطقه ای به بهانه اولویت دادن به مبارزه با داعش هستند می افزاید با توجه به تحولات ، ظاهرا واشنگتن بیش از طرفهای عربی به ایران ،‌ترکیه و کردها  در مبارزه با داعش اعتماد دارد .

تحول جدیدی که اکنون رخ داده است تفاهم آمریکا و ترکیه برای ایجاد « منطقه حائل » و یا « جزایر امن » در شمال سوریه و استفاده از پایگاه اینجرلیک در مبارزه با داعش و ورود مستقیم ترکیه در این مبارزه و مشارکت ترکیه در انتخاب شورشیان میانه روی سوریه برای آموزش نظامی است.

نکته درخور توجه دراین راستا این است که پنتاگون تنها شصت شورشی سوریه را آموزش داده است به این خاطر که از شروط این آموزش این است که جنگجویان نباید با نیروهای نظام سوریه بجنگند و مبارزه آنها صرفا با داعش خواهد بود.

نویسنده خاطر نشان می کند آنکارا و واشنگتن از نظر اطلاعات امنیتی برای اجرای طرح آموزش و مسلح کردن پنج هزار جنگجو هماهنگ خواهند بود . این بدان معنی است که در چهارچوب تفاهمات میان آمریکا و ترکیه، باید نیروهائی از شورشیان سوریه تشکیل شوند که اولین ماموریتشان نابود کردن داعش باشد و در عین حال این نیروها سابقه اقدامات تروریستی هم نداشته باشند. بنابراین طرح آموزش این نیروهای شورشی بر اساس این است که « گذشته ها گذشته است » و باید اتهامات علیه ترکیه مبنی بر حمایت از داعش کنار گذاشته شود و بدین ترتیب آنکارا نقش مهمی در تشخیص هویت ،‌آموزش و مسلح کردن شورشیان سوریه خواهد داشت که قرار است کنترل « منطقه امن » را در اختیار بگیرند.

الحیات در پایان نوشت: نبود کشورهای عربی در ترسیم آینده سوریه ،‌ نقش ایران و ترکیه را در این پرونده فعال تر می کند و در موازنه قوای منطقه ای ،‌ کفه ترازو به نفع ایران و ترکیه پائین می آید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد