سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش نگران کننده

بررسی عوامل زمینه ساز شیوع سرطان

سرطان؛ بیماری ترسناکی که از شنیدن اسم آن هم به وحشت می افتیم و حتی برخی اوقات از شدت ترس، نمی خواهیم علائم این بیماری را در خود شناسایی کنیم.


سرویس اجتماعی فردا: سرطان؛ بیماری ترسناکی که از شنیدن اسم آن هم به وحشت می افتیم و حتی برخی اوقات از شدت ترس، نمی خواهیم علائم این بیماری را در خود شناسایی کنیم. عجیب است که می دانیم با کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف دخانیات زمینه گسترش این بیماری صعب‌العلاج را فراهم خواهیم کرد، اما تلاشی برای نابود کردن عوامل ابتلا به سرطان نمی کنیم!

به تازگی به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سالانه 85 هزار نفر در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند که 55 هزار نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند و هم‌اکنون در جهان میزان ابتلا به سرطان 182 نفر در 100 هزار و در ایران 132 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است که در مقام مقایسه شرایط ما آنچنان که تبلیغ می‌شود وخیم نیست اما همچنان آمار ابتلا بسیار بالاست و باید چاره اندیشی شود.
 
سونامی سرطان در راه است؟ یا نه؟

هنوز از یادها نرفته است دکتر اسماعیل اکبری رئیس انجمن سرطان کشور، سرطان معده را شایع ترین سرطان در مردان ایرانی و کشنده ترین در مردان و زنان کشور عنوان کرد و گفت: 50 سال پیش سرطان معده جزو 10 سرطان اول در کشورهای غربی به شمار می رفت ولی با افزایش مراقبت های بهداشتی در آن کشورها سرطان معده از فهرست سرطان های مطرح خارج شده است.

اکبری تصریح کرد: باید کمپین سرطان را برای بیماران و خانواده هایشان فراهم کرد و هنرمندان باید وارد این کمپینها شوند تا مردم بیشتر متوجه اهمیت این بیماری شوند.

چندی بعد وزیر بهداشت گسترده شدن موج سرطان را رد کرد و گفت:  آمار سرطان در کشور ما نسبت به آمریکا و اروپا 5 تا 6 برابر کمتر است. در منطقه نیز آمار ایران کمتر از دیگر کشورهاست اما ما هم همان مسیری را می‌رویم که آنها رفته‌اند و اگر الان توجه نکنیم سال‌های بعد مشکلاتی داریم که آنها دارند. علاوه بر آمارهای مراکز بین‌المللی، طبق آمار دقیق وزارت بهداشت نیز هیچ سونامی وجود ندارد و اتفاق جدیدی نیفتاده است. پس بهتر است که مردم را بی‌دلیل نترسانیم!

اما زمان زیادی از صحبت های وزیر بهداشت نگذشته بود که فرهاد سمیعی، دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری گفت: تا سال ۲۰۲۵ سرطان در ایران ۳۵ درصد افزایش می‌‌یابد.

سمیعی افزود: سرطان سومین عامل مرگ و میر و دومین عامل در برخی کشورهای توسعه یافته است و برخورد تئوریک با این بیماری باعث شیوع آن شده است در حالی که در عمل به خوبی به آن توجه نشده است.

بالا رفتن سن و آلودگی هوا، زمینه‌ساز شیوع سرطان
با بالا رفتن سن و سال میزان شیوع بیماری‌ها هم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر هرم سنی جمعیت کشورمان نیز به سمت و سوی میانسالی و پیری در حرکت و جامعه ما در حال مسن شدن است. بنابراین انتظار آن است که در سال‌های آتی افزایش بروز موارد سرطان را شاهد باشیم. همچنین می توان گفت که یکی از متهمان اصلی سرطان در کشور ما، آلودگی هوا است.

سرطان سالانه جان چند هزار ایرانی را می گیرد؟

 
به تازگی رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفته: آمارها نشان می دهد که در 20 سال آینده سرطان در جهان با افزایش 80 درصدی جان افراد بی شماری را به مخاطره می اندازد و هم اکنون در جهان میزان ابتلا به سرطان 182 نفر در 100 هزار و در ایران 132 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و باید چاره اندیشی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داده: با تشکیل کمیته ملی کنترل سرطان در وزارت بهداشت اقدامات خوبی در سطح ملی در حال اجراست به طوری که در 4 برنامه شامل؛ پیشگیری از سرطان، ثبت سرطان، غربالگری برای برخی از سرطانها و درمان سرطان، راهکارهایی پیش بینی شده است و به صورت تحقیقاتی و عملیاتی در حال اجراست .

وی افزوده: خوشبختانه 50 درصد سرطانها در کشور قابل درمان است و 30 درصد قابل پیشگیری است. طول عمر بیشتر، تریاک، سیگار، قلیان، مصرف فست فودها، غذاهای چرب و برشته، نوشابه، مواد غذایی و آب های حاوی نیترات و مصرف بیش از حد نمک از دیگر عوامل موثر بر شیوع سرطان هستند و در مقابل مصرف کلسیم، لبنیات، سبزیجات و گوشت سفید ماهی و سایر غذاهای دریایی می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد