سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نیویورک تایمز:

ظاهراً دیدار خالد مشعل با پادشاه سعودی بازتاب اراده راسخ ملک سلمان برای بسیج هر چه بیشتر کشورها و سازمان های جهان عرب علیه ایران است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز نوشت، ظاهراً دیدار خالد مشعل با پادشاه سعودی بازتاب اراده راسخ ملک سلمان برای بسیج هر چه بیشتر کشورها و سازمان های جهان عرب علیه ایران است.

به گزارش «انتخاب»، دیدار ملک سلمان با رهبران ارشد گروه حماس نمونه ای چشمگیر از تمایل پادشاه به کار با سازمان های اسلامی است که مدت های طولانی دشمن قلمداد می شدند آن هم درست زمانی که سعودی ها از آن بیم دارند، ایران در پی توافق با قدرت های غربی برای لغو تحریم های اقتصادی اش قدرت گرفته باشد.

این دیدار در مکه صورت گرفت و خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس که در قطرزندگی می کند، نیز در آن حضور داشت. حرکتی کاملا ً‌در جهت عکس رویکرد پادشاه سابق، عبدلله،‌که کمپین تضعیف و ریشه کن کردن اخوان المسلیمن و وابستگان به این گروه را در منطقه هدایت می کرد. حماس هم انشعابی از اخوان الملسمین است.

اما پادشاه جدید نشان داد در تلاش برای مقابله با ایران مایل است با گروههای اسلامی به سبک اخوان المسلمین کار کند. مصطفی علانی، تحلیلگر مرکز مطالعات خلیج (فارس) می گوید:«آخرین چیزی که انتظار داشتیم ملاقات سلمان با خالد مشعل بود.» او می افزاید:«اما الان منطقه در حال تغییر است. لازم است با متحدان ایران در منطقه مستقیم مواجه شد.» علانی دیدار سلمان با مشعل را بخشی از «راهبرد جامع» برای مقابله با نفوذ ایران توصیف می کند.

این روزنامه اضافه کرد: رهبران سعودی مدت ها گروهای اسلام گرا به سبک اخوان المسلمین، به ویژه شاخه های مسلح چون حماس، را خطری قلمداد می کردند که قدرت خانوادگی و قلمرو پادشاهی آنها را تهدید می کند. در پی سرنگونی دولت برخواسته از اخوان المسلمین در مصر با کودتای نظامی که عربستان از آن حمایت می کرد، ریاض جنگ سردی علیه اخوان المسلمین در منطقه به راه انداخت. اخوان المسلمینی که تلاش می کرد نظم نوینی در منطقه بر قرار کند. در نهایت سیاست سعودی ها موجب هم سویی علنی غیرمعمول منافع اسرائیل، عربستان، مصر و سایر همسایه های عرب و اتحاد تلویحی آنها علیه دشمنان مشترک، ایران و حماس، شد.

علاوه بر حماس، از زمان بر تخت نشستن ملک سلمان، عربستان سعودی با گروههای اسلام گرا به سبک اخوان المسلمین در یمن نیز همکاری می کند و هم اکنون عملیاتی هوایی را علیه حوثی ها می کند. ملک سلمان همچنین همکاری نزدیکی با رئیس جمهور اسلام گرای ترکیه آغاز کرده است. دو رهبر برای حمایت از تروریست هایی که با دولت برخوردار از حمایت ایران در دمشق می جنگند، هم پیمان شده اند.

شبکه خبری العربیه که متعلق به عربستان است، دیدار مشعل با ملک سلمان را تایید کرد. اسامه حمدان، از مقام های حماس، نیز تایید کرد مشعل با ملک سلمان، محمد بن سلمان پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع، و محمد بن نایف وزیر کشور دیدار کرده است. حمدان گفت، دیدار با پادشاه سعودی در پی درخواست مشعل صورت گرفته است و در این دیدار درباره مسائل فلسطین و تجاوزگری اسرائیل در بین المقدس گفتگو شده است. حمدان افزود، دو طرف درباره توافق هسته ای ایران صحبت نکرده اند اما درباره حمایت احتمالی عربستان از آشتی فتح و حماس گفتگو شد.

در صفحه فیس بوک شبکه ماهواره ای القدس که در کنترل حماس است، تصاویری منتشر شد که ظاهراً مشعل و موسی ابومرزوق، معاون مشعل را در مکه نشان می دهد. در این صفحه همچنین نقل قولی از یک مقام حماس منتشر شده است که می گوید هیات حماس با خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان، رئیس اطلاعات سعودی، دیدار کرده و با پادشاه نماز خوانده است.

روابط حماس با ایران در پی مخالفت این گروه با حمایت ایران از اسد دچار تنش شد. حماس به تازگی بیانیه ای منتشر کرده است و در آن از جنگ به رهبری عربستان علیه حوثی ها حمایت کرده است.

علانی اضافه کرد، سعودی ها قصد دارند کاری کنند روی گردانی قدرت های عربی بهانه ای نشود تا حماس به عامل ایران تبدیل شود. او می گوید دیدار مشعل با ملک سلمان با مساعدت دولت قطر میسر شده است.

البته هنوز امکان دارد پادشاه عربستان از تلاش برای جلب نظر حماس دستور کار پیچیده تری از مقابله با ایران داشته باشد. نفوذ داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در غزه رو به افزایش است و دولت حماس را تهدید می کند. همزمان داعش (گروه تکفیری صهیونیستی ) با برداشت انحرافی و افراطی از تعالیم اسلامی در مقایسه با حماس تهدید جدی تری علیه پادشاهی سعودی محسوب می شود.

با وجود این دوری گلد، مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل، می گوید از خبر ملاقات مشعل با ملک سلمان جا نخورده است. او افزود:«هیچ نشانه ای وجود ندارد که حماس بخواهد از ایران جدا شود.» گلد افزود حماس با وابستگان داعش در صحرای سینا برای دریافت تدارکات نظامی و آموزش هم پیمان شده است و تا جایی که به اسرائیل مربوط می شود حماس به اندازه گذشته مشکل ساز است.

تحلیل «بلومبرگ»؛

پس از حصول توافق نهایی هسته ای و در حالی که کنگره آمریکا، خود را برای بازبینی متن این توافق آماده می کند، بحث درباره محتوای آن در محافل تحلیلی و رسانه ای آمریکایی به شدت در جریان است. در این زمینه، سایت شبکه خبری بلومبرگ، ضمن بررسی متن توافق نهایی و مقایسه آن با تفاهم لوزان، اشاره می کند که آمریکا در این فاصله ناچار به اعطای امتیازات مهمی به ایران شده است.

کد خبر: ۵۱۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶ - 18 July 2015
چگونه آمریکا در فاصله «لوزان» تا «وین» مقابل ایران عقب‌نشینی کرد؟پس از حصول توافق نهایی هسته ای و در حالی که کنگره آمریکا، خود را برای بازبینی متن این توافق آماده می کند، بحث درباره محتوای آن در محافل تحلیلی و رسانه ای آمریکایی به شدت در جریان است. در این زمینه، سایت شبکه خبری بلومبرگ، ضمن بررسی متن توافق نهایی و مقایسه آن با تفاهم لوزان، اشاره می کند که آمریکا در این فاصله ناچار به اعطای امتیازات مهمی به ایران شده است.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به بررسی توافق نهایی هسته ای ایران و گروه 1+5 پرداخته و می نویسد، دولت اوباما مدعی است که تا لحظه آخر، موضعی سرسختانه در مقابل ایران اتخاذ کرده تا بیشترین امتیازات ممکن را از این کشور بگیرد. با این حال، اگر متن توافق کنونی را با آنچه دولت آمریکا پس از تفاهم لوزان به عنوان «فکت شیت» منتشر کرد، مقایسه کنیم، متوجه می شویم که واشنگتن ناچار به کوتاه آمدن از مواضع اعلامی خود شده است.

به عنوان مثال، در متن فکت شیت آمریکا در ماه آوریل آمده بود که ایران متعهد شده، کامل از فعالیت های بازفرآوری یا تحقیق و توسعه در زمینه بازفرآوری سوخت هسته ای خودداری کند؛ اما در متن توافق نهایی اشاره شده که ایران می تواند کار بازفرآوری را پس از 15 سال از سر بگیرد.

همچنین در این متن آمده که ایران می تواند پس از هشت سال، تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خود را نیز دوباره آغاز کند. این در حالی است که آمریکا در ماه آوریل مدعی بود این محدودیت زمانی، 10 ساله است.

در ماه آوریل، مقامات ارشد دولت آمریکا مدعی بودند که توافق هسته ای، به بازرسان آژانس اجازه می دهد، در هر زمان و از هر مکانی که مدنظر داشته باشند، بازدید کنند. اما در توافق نهایی، موضوع بازرسی ها از 24 روز قبل به اطلاع ایران می رسد و این کشور می تواند تعیین کند که آیا بازرسان اجازه دسترسی به مراکزی خاص را دارند یا خیر.

افزون بر این، آمریکا در روزهای آخر مذاکرات موافقت کرد که تحریم تسلیحات متداول ایران ـ که از سوی سازمان ملل وضع شده بود ـ طی پنج سال برداشته شود و تحریم موشک های بالیستیک ایران نیز تا هشت سال به طور کامل لغو شود. این در حالی است که درباره هر دوی این موضوعات، در تفاهم لوزان حرفی به میان نیامده بود.

بخش دیگر این ماجرا در چهارچوب «نقشه راه» حاصل شده میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قابل مشاهده است. در این نقشه راه، روش های همکاری ایران و آژانس مبهم بیان شده است؛ اما مهمتر اینکه تا ماه می، موضع آمریکا این بود که پیش از برداشته شدن تحریم ها، ایران باید درباره فعالیت های هسته ای گذشته خود شفاف سازی کند، ولی این موضوع اکنون کامل به حاشیه رفته است.

بلومبرگ پس از بیان این موارد می نویسد، هرچند تفاهم لوزان، صرفاً یک چهارچوب توافق بود و انتظار می رفت که تغییراتی در آن انجام گیرد، کنار هم گذاشتن این موارد، بیانگر نوعی عقب نشینی از طرف آمریکا از بهار تاکنون است. این در حالی است که فکت شیت آمریکا چنین وانمود می کرد که واشنگتن در لوزان از هیچ یک از مواضع خود کوتاه نیامده است.

بر این اساس، بلومبرگ چنین نتیجه می گیرد که جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا، تا آخرین لحظه به ایران امتیاز داده اند تا به توافقی دست یابند که بیانگر کوتاه آمدن آمریکا از مواضع خود در سال 2013 (زمان امضای توافق مقدماتی ژنو) است. در آن زمان، اوباما اظهار داشت که برداشته شدن تحریم ها، در ازای برچیده شدن تأسیسات هسته ای ایران انجام خواهد گرفت. اما بر اساس توافق وین، زیرساخت های هسته ای ایران پابرجا می ماند و از سوی دیگر، تحریم های موجود علیه ایران نیز برداشته می شود.

نکته ای که این روزها تقریباً همه تحلیلگران و ناظران بین المللی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که عربستان سعودی در کنار رژیم اسرائیل، یکی از دو مخالف اصلی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به شمار می رود؛ اما اکنون که این توافق حاصل شده و به امضای طرفین رسیده، اخبار حاکی از تلاش سعودی ها برای دست زدن به حداکثر اقدامات ممکن پیش از آغاز اجرای آن است.

کد خبر: ۵۱۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ - 19 July 2015
طرح جنگ‌افروزانه عربستان در واکنش به توافق هسته‌ای ایراننکته ای که این روزها تقریباً همه تحلیلگران و ناظران بین المللی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که عربستان سعودی در کنار رژیم اسرائیل، یکی از دو مخالف اصلی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به شمار می رود؛ اما اکنون که این توافق حاصل شده و به امضای طرفین رسیده، اخبار حاکی از تلاش سعودی ها برای دست زدن به حداکثر اقدامات ممکن پیش از آغاز اجرای آن است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» می نویسد، در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، سعودی ها تلاش دارند هر چه زودتر و پیش از آنکه ایران در نتیجه برداشته شدن تحریم ها اقتصاد خود را احیا کند، سیاست های خود را در یمن و سوریه به نتیجه برسانند. به عبارت دیگر، عربستان سعودی در تلاش است در دو کشور نامبرده اقداماتی را در راستای دشوار کردن عرصه برای ایران به انجام برساند.

در بعد نظامی، این رویکرد عربستان سعودی، شامل به کار بردن نیروهای ویژه زمینی در یمن و نیز احتمال استفاده از نیروی هوایی خودش و کشورهای همسو در منطقه علیه سوریه است. سعودی ها در گذشته نیز تمایل خود را برای اعزام نیروی زمینی به یمن اعلام کرده بودند؛ اما اکنون که توافق هسته ای ایران حاصل شده، با توجه به نوع واکنش ریاض به این توافق، می توان انتظار داشت که چنین امری محقق شود.

بر خلاف کشورهایی چون امارات متحده عربی که استقبال خود را از توافق هسته ای اعلام کردند، واکنش اولیه عربستان در قالب قرائت بیانیه ای در تلویزیون این کشور بود که در آن آمده بود، عربستان سعودی همواره موافق توافق بین ایران و گروه 1+5 بوده، اما تأکید دارد که به علت «حمایت ایران از تروریسم»، تحریم ها علیه این کشور باید ادامه پیدا کند. واکنش مطبوعات سعودی از این هم تندتر بود.

بر همین اساس، تحلیلگران بر این باورند که توافق هسته ای موجب می شود، سعودی ها برای کسب امتیازات بیشتر در عرصه های رقابت و منازعه منطقه ای، از جمله سوریه و یمن، به تکاپو بیفتند و تلاش کنند، این کار را تا پیش از برداشته شدن عملی تحریم های ایران انجام دهند. در این زمینه، اولویت نخست ریاض، یمن است که در ماه های اخیر، سعودی ها درگیر جنگی فرسایشی در این کشور شده اند.

مصطفی آلانی، مدیر مرکز مطالعات امنیتی و دفاعی جده در این زمینه می گوید: «یمن خط قرمز عربستان سعودی است و ما در روزهای پیش روی، شاهد تشدید عملیات نظامی در این کشور خواهیم بود تا از آنچه سعودی ها به عنوان جای پای ایران در منطقه خلیج فارس می بینند، جلوگیری شود».

بر همین اساس، مقامات نظامی می گویند، ریاض در واکنش به توافق هسته ای ایران، قصد دارد ده ها هزار نیروی ویژه خود را به یمن اعزام کند تا بتوانند در مرحله نخست، کنترل شهر عدن را بار دیگر در دست بگیرند. به گفته این مقامات، در صورت پیشرفت عربستان در یمن و موفقیت آمیز بودن نقشه ها، آن گاه عربستان و متحدان منطقه ایش متوجه سوریه خواهند شد تا با نفوذ ایران در آن کشور مقابله کنند.

مقامات نظامی مطلع از موضوع، از بحث درباره جزئیات احتمالی طرح های عربستان در سوریه خودداری کرده اند؛ اما به این نکته اشاره می کنند که عربستان قصد دارد از نیروی هوایی برای فراهم کردن پوششی جهت عملیات نیروهای شورشی و مخالف دولت اسد استفاده کند.

هرچند نگرانی های عربستان سعودی سبب شده وزیر دفاع آمریکا برای اطمینان دادن به این کشور راهی ریاض شود، به عقیده تحلیلگران، این سفر و این گونه تضمین ها نیز موجب نخواهد شد، عربستان از طرحی که در شرایط کنونی برای منطقه دارد، منصرف شود.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا لحظاتی قبل توافق هسته ای کشورهای ۱+۵ با ایران را تصویب کردند.

کد خبر: ۵۱۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ - 20 July 2015
وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا لحظاتی قبل توافق هسته ای کشورهای ۱+۵ با ایران را تصویب کردند.
به گزارش مهر، رویترز این خبر را به نقل از دیپلمات های حاضر در بروکسل مخابره کرده است. رویترز اشاره ای به جزئیات این خبر نکرده است.

این اقدام در اصل پیامی برای کنگره آمریکا بوده و اولین نشانه رفع تحریم های بین المللی علیه ایران محسوب می شود.

اتحادیه اروپا در حالی این توافق را تصویب کرد که قرار است امروز شورای امنیت سازمان ملل نیز اقدام به تصویب توافق هسته ای ایران کند.

کنگره آمریکا نیز در مهلت ۶۰ روزه ای که دارد اقدام به بازبینی و رای گیری در مورد این توافق خواهد کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد