سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جزئیات آخرین نشست ایران و 1+5 در وین؛

کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمی خواهم به انجا بروم»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وندی شرمن در نشستی در آمریکا جزئیاتی از آخرین جلسه ایران و 1+5 را در سازمان ملل فاش کرد.
به گزارش «انتخاب»، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: در نشست نهایی ایران و 1+5، پیش از کنفرانس مطبوعاتی، من این افتخار را داشتم که با وزیر خارجه همراه باشم.
وی افزود: زمانیکه تمام عکساسان و خبرنگاران از اتاق بیرون رفتند، تمامی حاضران از جمله وزیر خارجه ایران سخنانی را ایراد کردند، تمامی این نطق ها تکان دهنده بود، چراکه علنی نبود.
شرمن که بغض کرده بود، افزود: جان کری اخرین نفری بود که صحبت کرد،او گفت «زمانیکه 22 ساله بودم، به جنگ رفتم» اما سپس بغض کرد، همانطور که من چند دقیقه پیش بغض کرده بودم.معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمی خواهم به انجا بروم»وی افزود: کل توافق به همین  معناست، حل مسائل از طریق ابزار مسالمت امیز.
شرمن گفت: پس از سخنان کری، همه در آن اتاق کوچک اشک درچشمانشان حلقه زده بود و همه دست زدند، از جمله مذاکره کنندگان ایرانی.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با علی علی هاشم خبرنگار المانیتور علت نارضایتی اسرائیل از توافق اخیر را تلاش این رژیم برای ادامه سیاست های غیر انسانی و تجاوزکارانه دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار المانیتور علت نارضایتی اسرائیل از توافق اخیر را تلاش این رژیم برای ادامه سیاست های غیر انسانی و تجاوزکارانه دانست.

به گزارش «انتخاب»، خبرنگار المانیتور در بالکن معروف هتل کوبورگ، ساعاتی بعد از آنکه محمد جواد ظریف به همراه فدریکو موگرینی، نماینده ویژه اتحادیه اروپا خبر از توافقی تاریخی داد که پایانی بر سیزده سال تقابل بر سر برنامه اتمی ایران بود، مصاحبه ای انجام داد. این مصاحبه دقایقی پیش از سوار شدن ظریف به هواپیما برای بازگشت به کشورش صورت گرفت.

در این مصاحبه، ظریف درباره دیپلماسی بالکنی، همکاری های منطقه ای و اینکه چرا اسرائیل توافق اخیر را یک «تهدید امنیتی» تصور می کند، به صحبت نشست.

المانیتور: به نظر میرسد که دیپلماسی بالکنی در رسیدن به توافق کمک کرده باشد.

ظریف: خب، منظور از دیپلماسی بالکنی، نفس دیپلماسی نبود. منظور این بود که هوایی تازه کنم ولی این فرصت را نیز در اختیارم قرار می داد که با روزنامه نگاران ایرانی و دیگر روزنامه نگارانی که آن پایین منتظر خبری تازه بودند، تعاملی داشته باشم. متاسفم که اوضاع برای روزنامه نگاران تا این اندازه دشوار شد زیرا مذاکرات برای ساعات و روزهایی طولانی، پشت درهای بسته بود.

المانیتور: واقعا ارزشش را داشت که هجده روز گفتگو شود؟

ظریف: دستاورد بزرگی برای دیپلماسی در برابر فشار و تهدید بود. سی و چند سال تهدید علیه ایران هیچ نتیجه ای برای غرب نداشت و اکنون دو سال دیپلماسی و احترام توافقی مهم در پی داشت. به نظر من بایست پیامی مهم برای کسانی در آمریکا و غرب باشد که باور دارند می توانند همه چیز را با فشار و تهدید به دست آورند و این پاسخ واقعی به شمار نمی آید. جهان تغییر کرده است. دیپلماسی اکنون پاسخ واقعی است، احترام پاسخ واقعی است و با احترام، توانستند همه چیز را محک بزنند. اجازه بدهید کمی هم احترام را محک بزنند و ببیند چه نتایجی به بار می آورد.

المانیتور: گفته می شود که ایران اولین کشوری است که در طول تاریخ بدون جنگ از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج می شود. این حرف تا چه اندازه ای درست است؟

ظریف: درست است. این دستاورد مهمی است. اولین های زیادی در اینجا هست: ایران اولین کشوری است که برنامه غنی سازی اش از سوی شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود آن هم بعد از آنکه این شورا سالها اصرار داشت که این برنامه باید برچیده شود. اینها دستاوردهای مهمی برای مردم ایران و پنج بعلاوه یک هستند که توانستند از موضعی توهمی و غیر واقعی دولت های قبلی عبور و فرایندی جدید را شروع کنند که نتایجی متفاوت به بار آورد.

المانیتور: تاثیر این توافق بر منطقه از دیدگاه شما چیست؟

ظریف: به نظر من این توافق گرد و غباری را که اسرائیل در پس آن ایستاده و اقدامات جنایتکارانه علیه مردم لبنان و فلسطین مرتکب می شود کنار می زد، همچنین غبار از فعالیت برخی از دوستان منطقه ای ما بر می دارد که متاسفانه به گروه های افراط گرا و فرقه گرا کمک رسانی می کردند وتلاش می شد در پس پدیده ایران هراسی که در سراسر منطقه و با استفاده از این موضوع پنهان شده بودند، برداشته می شود. حال خواست من از دوستان و برادران در منطقه خلیج فارس و جهان عرب ای است که ایران آماده تعامل با حسن نیت با همه بر اساس احترام متقابل، حسن همجواری و اخوت اسلامی است. ما چالش های مشترک بسیاری داریم که باید با آن مقابله و فرصت های مشترک بسیاری داریم که باید از آنها استفاده کنیم. زمان آن رسیده است که همکاری های خود را شروع کنیم، این اصلی ترین اولویت دولت من در حال حاضر است. با همسایگان تعامل کنیم، روابط خود را با همسایگان گسترش دهیم، با عمومی ترین چالش های پیش رو، با افراط گرایی، تروریسم که عمده ترین چالش های منطقه ما به شمار می آیند، مبارزه کنیم.

المانیتور: چرا اسرائیل از این توافق ناراحت است؟

ظریف: متاسفانه آنها برای ادامه پنهان کردن تجاوزگری و سیاست های غیر انسانی خود علیه مردم لبنان، فلسطین و منطقه نیاز به بحران و جنگ دارند، از این رو صلح برای آنان تهدیدی موجودیتی به شمار می آید.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خودداری از اظهارنظرهای مبتنی بر احساس درباره توافق هسته ای را پیش از بررسی آن خواستار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خودداری از اظهارنظرهای مبتنی بر احساس درباره توافق هسته ای را پیش از بررسی آن خواستار شد.

به گزارش «انتخاب»، لاوروف درباره واکنش اسرائیل به توافق هسته ای ایران گفت: « شاید باید تا زمانی که همه کشورها متن توافق را بررسی نکرده اند، از هر گونه اظهارنظر احساسی درباره دستیابی به توافق خودداری کرد.»

وی گفت: « این توافق حاوی توازن معتبر، قابل بررسی و عادلانه ای است که نه تنها اجرای توافقنامه، بلکه تقویت رژیم منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای را تضمین می کند و در عین حال حق فعالیت های صرفاً صلح آمیز هسته ای را تضمین می کند.»

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: « این توافقی است که به شیوه ای معتبر، فقدان هر گونه رکن نظامی در فعالیت های هسته ای ایران را تضمین می کند. به موجب این توافق، سازوکار راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی با مشارکت کشورهایی که پیش نویس توافقنامه را تدوین کرده اند، اجرا می شود. همچنین اسناد تصویب شده شامل رئوس کلی فرآیندهای روشن و شفافی است که در همه مراحل اجرای توافقنامه اطمینان می دهد هیچ یک از طرفین توافقنامه از تعهدات خود سرپیچی نمی کنند.»

لاوروف گفت: « درباره اظهارات آمریکا مبنی بر اینکه استقرار سامانه دفاع موشکی این کشور در اروپا هنوز لازم است و اینکه آنها به برنامه موشکی ایران را دلیل این سخنان می دانند، یادآوری می کنم که توافقنامه وین چشم اندازی را ترسیم می کند که در آن برنامه موشکی ایران تا هشت سال دیگر توسعه نخواهد یافت.»

وی تصریح کرد: « امکان کمک به برنامه موشکی ایران از خارج وجود ندارد. سازوکار تعیین شده برای بررسی این امر که توافق و تصویب شده است، زمینه را برای اطمینان کامل در این خصوص فراهم می سازد.»کابینه امنیتی اسرائیل سه شنبه اعلام کرد تل آویو به تعهدات ذکر شده در چارچوب توافق به دست بین ایران و گروه پنج به علاوه پایبند نیست، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل توافقنامه وین را «یک اشتباه بزرگ تاریخی» دانست.
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در جلسه سخنرانی خود در کاخ سفید درباره جمع بندی توافق هسته ای درباره مسئله هسته ای ایران گفت: دیروز یک روز تاریخی بود. توافق دراز مدت فراگیری که ما با متحدان و شرکایمان برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای به دست آوردیم نمایش قدرتمند رهبری و دیپلماسی آمریکا بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در جلسه سخنرانی خود در کاخ سفید درباره جمع بندی توافق هسته ای درباره مسئله هسته ای ایران گفت: دیروز یک روز تاریخی بود. توافق دراز مدت فراگیری که ما با متحدان و شرکایمان برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای به دست آوردیم نمایش قدرتمند رهبری و دیپلماسی آمریکا بود.

به گزارش «انتخاب»، وی اظهار داشت: توافق هسته ای نشان داد زمانی که از موضع قدرت و اصول رهبری کنیم، زمانی که جامعه بین المللی را حول یک هدف مشترک متحد کنیم و مصمم باشیم که مسایل را به صورت صلح آمیز حل و فصل کنیم به چه دستاوردهایی می رسیم. همانطور که روز گذشته گفتم مهم است که مردم آمریکا و کنگره فرصتی کامل برای بررسی این توافق داشته باشند. این فرایند اکنون آغاز شده است و من پیش از این با رهبران هر دو حزب اصلی در کنگره گفتگو کرده ام.

وی افزود: تیم امنیت ملی من ارائه گزارش های مفصل درباره این مسئله را آغاز کرده اند من انتظار دارم که این گفتگوها و بحث هایی که در این باره صورت می گیرد بسیار گسترده و قوی باشد و باید هم اینگونه باشد چرا که این یک مسئله مهم است. سیاست های امنیت ملی ما زمانی که مورد بررسی دقیق و شفافیتی که دموکراسی می طلبد، قرار گیرد قویتر و موثرتر خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: همانطور که روز گذشته گفتم جزییات این توافق بسیار مهم است. درست به این دلیل است که تیم من به شدت و برای مدت طولانی در این زمینه کار کرده است تا بتوانیم به این توافق به نحو درست دست پیدا کنیم. همزمان با این که این توافق ادامه دارد امیدوارم که نگاه خود را از تصویر بزرگتر یعنی از فرصتی که این توافق ایجاد خواهد کرد برنداریم.

وی گفت: همزمان با حرکت رو به جلو مهم است که همه گزینه های جایگزین و نیز گزینه اساسی که اکنون وجود دارد را به خاطر داشته باشند. با این توافق ما همه راههای ایران به یک برنامه تسلیحات هسته ای را می بندیم و برنامه هسته ای ایران برای سالها تحت محدودیت های شدید خواهد بود. بدون توافق این مسیرها بازخواهد بود هیچ محدودیتی بر برنامه هسته ای ایران نخواهد بود و ایران می تواند به بمب هسته ای نزدیکتر شود با این توافق ما نظارت بی سابقه و دایمی بر سایت های مهم هسته ای ایران به دست خواهیم آورد و گسترده ترین و سرزده ترین رژیم بازرسی ها و راستی آزمایی را خواهیم داشت که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. بدون توافق هسته ای این بازرسی ها وجود نخواهد داشت و ما توان خود را برای نظارت دقیق بر برنامه هسته ای ایران و کشف هر گونه برنامه تسلیحات هسته ای پنهانی را از دست خواهیم داد.

وی افزود: با این توافق اگر ایران تعهدات خود را نقض کند با پیامدهای واقعی روبرو خواهد بود و تحریم های مربوط به هسته ای که به فلج شدن اقتصاد ایران کمک کرد به سرعت بازخواهد گشت. بدون توافق رژیم تحریم های بین المللی از هم خواهد پاشید و توان اعمال دوباره آن بسیار کم است. با این توافق ما امکان حل و فصل صلح آمیز یک تهدید بزرگ برای امنیت منطقه و جهان را فراهم کردیم.

اوباما گفت: بدون توافق ما ریسک جنگهایی دیگر در خاورمیانه را داریم و کشورهای دیگر در منطقه احساس خواهد کرد که آنها نیز باید برنامه هسته ای خود را دنبال کنند و تهدید یک رقابت تسلیحات هسته ای در بی ثبات ترین منطقه جهان ایجاد خواهد شد. همانطور که روز گذشته گفتم حتی با این توافق ما همچنان اختلافات شدیدی با ایران خواهیم داشت. بنابراین تحریم چند جانبه تسلیحاتی برضد ایران تا پنج سال دیگر همچنان پا برجا خواهد بود و محدودیت ها بر فناوری موشک های بالستیک این کشور هشت سال دیگر برضد این کشور باقی خواهد بود. به علاوه آمریکا تحریم های خود درباره حمایت ایران از تروریسم و موشک های بالستیک این کشور و نیز نقض حقوق بشر را حفظ و همکاری بی سابقه امنیتی با اسراییل حفظ خواهد کرد و شراکت خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تعمیق خواهد کرد.

وی افزود: با این حال مسئله اصلی این است که این توافق هسته ای تامین کننده منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان آن است و از جدی ترین تهدید که دستیابی ایران به سلاح هسته ای است که می تواند منجر به مشکلات دیگر ناشی از ایران شود جلوگیری خواهد کرد. به این دلیل است که این توافق کشور آمریکا و جهان را امن تر و ایمن تر خواهد کرد. درست به این خاطر گزینه جایگزین یعنی عدم محدودیت بر برنامه هسته ای ایران و فقدان بازرسی و نزدیک شدن ایران به سلاح هسته ای ریسک ایجاد رقابت تسلیحات هسته ای و افزایش ریسک وقوع جنگ وجود خواهد داشت که امنیت همه ما را به خطر می اندازند. این گزینه ای است که ما با آن روبرو هستیم اگر ما با هوشمندی انتخاب نکنیم من بر این باورم که نسل های آتی به شدت درباره ما قضاوت خواهند کرد که اجازه دادیم چنین فرصت هایی از دست برود. هیچکس نمی گوید که این توافق همه تهدیدهایی که ایران برای همسایگانش و همه جهان ایجاد می کند را از بین می برد. ما همزمان می دانیم که تحقق هدف اصلی این توافق نیازمند سالها تلاش و اقدام، نیازمند هوشیاری و توان اجرایی است.

باراک اوباما در ادامه گفت: این توافق ابزاری است که اطمینان یابیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد.از همان ابتدا این اولویت نخست من و ما بوده است.ما فرصت تاریخی برای داشتن جهان امن تر پیدا کردیم. فرصتی که بار دیگر در طول عمر ما بدست نخواهد آمد. من به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل مصمم هستم از این فرصت استفاده کنم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود گفت:امید من این است که ما با این توافق به گفتگو با ایران ادامه دهیم.

آندرو بی از خبرگزاری فرانسه پرسید، دیروز شما گفتید این توافق مسیری جدید در روابط با ایران ارائه می کند.شما چه گام هایی خواهید برداشت تا ایرانی های میانه رو تر را توانمند سازید و آیا این توافق به شما اجازه می دهد با قوت بیشتر با اقدامات ایران در برهم زدن ثبات در منطقه مقابله کنید؟

باراک اوباما گفت:من می دانم پرسش های مشترکی در این زمینه است و به شما قول می دهم به پرسش شما پاسخ می دهم اما می خواهم به شما بگویم خطر چیست.شما صحبت های آغازین مرا دیدید اما می خواهم تکرار کنم زیرا تاکنون اعتراضاتی را نسبت به این توافق شنیده ام. راهبرد نخست ما درباره ایران این بوده است که اگر این کشور به سلاح هسته ای دست پیدا کند خطر بزرگی برای آمریکا و متحدان ما خواهد بود.بنابراین همه کارهایی که ما در شش سال و نیم گذشته انجام داده ایم برای این منظور طراحی شده بود که اطمینان یابیم این اولویت نخست را حل کنیم.به همین خاطر رژیم تحریم ها اعمال شد و ما توانستیم جامعه بین المللی از جمله برخی از کشورها را که زیاد به آنها نزدیک نبودیم بسیج کنیم با این تحریم ها همراهی کنند.این تحریم های فلج کننده به این خاطربدست آمد که توانستیم اجماع جهانی را درباره این که ایران دارای سلاح هسته ای برای همه مشکل ساز خواهد بود،بدست آوریم.به همین جهت حساب های ایران مسدود شد و آنها نتوانستند پول فروش نفت خود را بدست آورند. آنها به همین جهت در بازرگانی بین المللی مشکل پیدا کردند زیرا ما اجماع بین المللی را درباره این موضوع خاص اما عمیق بدست آوردیم و آن (جلوگیری از) احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود.

باراک اوباما گفت:ضمنا این فقط اولویت من نبود.اگر شما به همه بحث ها در پنج یا شش سال گذشته نگاه کنید،متوجه می شوید این اولویت دموکرات ها و جمهوریخواهان و اولویت نخست وزیر نتانیاهو و اولویت متحدان ما درخلیج (فارس) قرار داشت که اطمینان یابیم ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد. این توافق که جان کری و وندی شرمن ،ارنست مونیز ،متحدان و شرکای ما ،پنج به علاوه یک درباره آن مذاکره کردند،به این هدف رسید.این توافق اولویت نخست را فراهم می کند و آن اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای است اما ما همواره می دانیم که حتی اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند،همچنان چالش هایی را پیش روی منافع و ارزش های ما در منطقه و سراسر جهان قرار می دهد.بنابراین زمانی که این توافق اجرا شود،ما می دانیم که نگرانی های فوری درباره برنامه هسته ای ایران را برطرف خواهیم کرد.ما ذخایر آنها را نود وهشت درصد و تعداد سانتریفوژهای فعال آنها را به صورت چشمگیری کاهش خواهیم داد.ما رژیم بی سابقه (بازرسی ها)را برقرار خواهیم کرد و این فقط برای ده سال اجرا نمی شود.ما در زمینه ذخایر پانزده سال ادامه خواهیم داد.ایران به جامعه بین المللی قول داد سلاح هسته ای تولید نخواهد کردو اکنون در معرض اجرای پروتکل الحاقی قرار دارد که رژیم بازرسی و نظارت قوی تراست و این تا ابد ادامه خواهد داشت.

اوباما مدعی شد، ما تاسیساتی نظیر اراک را غیرفعال خواهیم کردکه خط تولید پولوتونیوم است که می تواند برای ساخت بمب از آن استفاده شود. ما ذخایر اورانیوم غنی شده را بسیار کاهش خواهیم داد و بازرسی از تمام زنجیره تامین خواهیم داشت.اگر ایرانی ها به سمت برنامه مخفی منحرف شوند،ما آن را خواهیم فهمید. بنابراین من با اطمینان می توانم بگویم و مهمتر این که کارشناسان هسته ای با اطمینان می توانند بگویند که ایران در موضع تولید بمب هسته ای قرار نخواهد گرفت.ما به اولویت نخست خود رسیدیم.

باراک اوباما گفت:ما همچنان با مسئله تامین مالی گروه های نیابتی ایران نظیر حزب الله که اسرائیل و منطقه را تهدید می کند،مشکل داریم.ما با فعالیت های ایرانی ها در برهم زدن ثبات در جاهایی مانند یمن مشکل داریم.امید من این است که ما با این توافق به گفتگو با ایران ادامه دهیم و به آنها توصیه کنیم رفتار متفاوتی در منطقه داشته باشند.کمتر مهاجم و متخاصم باشندو بیشتر همکاری کنند و به شیوه ای عمل کنند که ما از کشورها در جامعه بین المللی انتظار داریم اما ما در حال باز کردن حساب بر روی این مسئله نیستیم. بنابراین این توافق منوط به تغییر رفتار ایران یا منوط به عملکرد ایران مانند دموکراسی لیبرال نیست.این توافق یک مشکل خاصی را حل می کند و آن اطمینان یافتن از دست نیافتن آنها به بمب است.نکته ای که من بارها گفتم این است که من معتقدم برای ما بسیار آسانتر خواهد بود رفتار نابکارانه ایران را کنترل کنیم و آنها را در صورتی که بمب نداشته باشند از حوزه های دیگر که علیه منافع ما یا متحدان عمل می کنند،به عقب بازگردانیم.

وی افزود: آیا آنها رفتار خود را تغییر خواهند داد وآیا ما همکاری بیشتر آنها در حل مسائلی مانند سوریه یا آنچه که عراق در حال وقوع است،متوقف کردن ترغیب حوثی ها در یمن خواهیم داشت؟ما به تماس با آنها البته برخلاف موضوع کوبا بدون عادی سازی روابط دیپلماتیک ادامه خواهیم داد.تماس ها همچنان محدود خواهد بود.ما مطمئنا تلاش خواهیم کرد آنها را ترغیب کنیم مسیر سازنده تر را در پیش گیرند اما ما بر روی این مسئله حساب باز نمی کنیم.در حقیقت ما با حل مسئله هسته ای در موضع قویتر خواهیم بود تا با اسرائیل ،کشورهای خلیج (فارس) و دیگر شرکا و اروپایی ها همکاری کنیم و به خاطر مسائلی که همچنان موجب نگرانی است،فشار بیشتر بر ایران وارد کنیم اما بحث هایی که می شنوم و قبل از اعلام توافق نیز وجود داشت،این است که این توافق همه مشکلات دیگر حل را نمی کند. این بحث برای رد این توافق است و این مبارزه با منطق است و هیچ معنایی ندارد و این نگاه نکردن به اولویت نخست ما است که آن اطمینان از دست نیافتن آنها بمب است.

خبرنگاری دیگر پرسید آیا از این که اسد این توافق را پیروزی بزرگ برای ایران می نامدو کسانی که در تهران هنوز شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند آن را می ستایند و همچنان نزدیک ترین متحد ما در خاورمیانه آن را اشتباه تاریخی می نامد ودر کنگره به نظر می رسد اکثریت علیه این توافق رای خواهند داد،موجب تامل شما نمی شود؟ من می دانم شما می توانید این رد توافق را وتو می کنید.آیا از این که می بینید اکثریت نمایندگان مردم در کنگره آن را رد می کنند و می گویند این توافق بد است،هیچ نگرانی ندارید؟

باراک اوباما گفت:این که آقای اسد و دیگران در تهران تلاش می کنند این توافق را آنگونه که می خواهند نشان دهند،موجب تامل من نمی شود.این کاری است که سیاستمداران انجام می دهند.این شیوه وجود دارد.شما به خاطر دارید در جریان این مذاکرات در چند ماه گذشته ، هر زمان افرادی چیزهایی را به دلایلی می گفتند.حرف هایی می زدند که دولت اوباما باید این را بدهد و باید در برابر آن تسلیم شود.اکنون ما سند داریم.شما می توانید ببینید این توافق به چه صورت است.ما نباید براساس حدس و گمان یا هیاهو درباره این توافق صحبت کنیم.

وی افزود: شما می توانید بخوانید که این توافق چه می گوید و چه چیزی می خواهد.هیچ کس این مسئله را به چالش نمی کشد که بر اثر این توافق ایران باید به صورت چشمگیری ذخایر اورانیوم خود را کاهش دهد،از پولوتونیوم محروم شده است،تاسیسات فوردو این کشور که زیر زمینی است تغییر می یابد و ما رژیم بی سابقه و مقررات بازگشت سریع تحریم ها را در صورت فریبکاری آنها داریم.حقایق مشخص است و من درباره آنچه که بقیه می گویند،نگران نیستم.درباره کنگره باید بگویم که من امیدوارم همه در کنگره این توافق را براساس حقایق بررسی کنند نه براساس سیاست ،حاشیه رفتن ها و این که من این توافق را به کنگره برای مخالفت با یک رئیس جمهور جمهوریخواه آوردم و نه براساس حرف و حدیث ها بلکه براساس آنچه که منافع ملی آمریکا است. من فکر می کنم اگر کنگره این کار را انجام دهد،اکثریت کنگره براساس حقایق باید این توافق را تصویب کند اما ما در واشنگتن زندگی می کنیم و سیاست نیز حاکم است.همانطور که دیروز گفتم من بر روی موافقت حزب جمهوریخواه با این توافق حساب باز نکرده ام.من انتظار دارم بحث ها براساس حقایق باشد و براساس پیش بینی ها یا اطلاعات نادرست نباشد ومن در این صورت از آن استقبال می کنم.

باراک اوباما گفت:نگرانی های مشروع و واقعی نیز وجود دارند که ما درباره آن صحبت کردیم.ما اختلافات گسترده ای با ایران داریم.اسرائیل نگرانی مشروع درباره امنیت خود در ارتباط با ایران دارد.ایران کشوری بزرگی است که نیروی نظامی قابل توجه دارد و ادعا کرده است اسرائیل نباید وجود داشته باشد و هولوکاست را نیز انکار کرده است و تامین مالی برای حزب الله فراهم می کند و در نتیجه موشک های آنها به سمت اسرائیل می رود. بنابراین اسرائیل دلیل خوبی برای نگران بودن دارد.

باراک اوباما در ادامه نشست خبری خود در کاخ سفید به پرسش خبرنگاری درباره تحریم تسلیحاتی ایران پاسخ داد.

این خبرنگار گفت: پرسش من درباره تحریم تسلیحاتی و تحریم موشک بالستیک ایران است، چرا شما قبول کردید که این تحریم ها را در یک دوره پنج و هشت ساله ، بردارید. اکنون چنین مشخص شده است که این مسئله نقطه ای اختلاف برانگیز در کنگره است. آیا شما نگران هستید که تسلیحات ایران به حزب الله و حماس داده خواهد شد؟ آیا شما یا رئیس جمهور آینده آمریکا می تواند کاری بکند تا جلوی این کار را بگیرد؟

پرسش دیگر من این است که شما یک گام به عقب برگردید و به این توافق هسته ای ایران و دیگر موضوعات در خاورمیانه نگاه کنید، شما دوست دارید که وقتی کاخ سفید را ترک می کنید چه نوع خاورمیانه ای را در یکسال و نیم آینده در پایان دوره ریاست جمهوری خود شاهد باشید؟

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: موضوع تحریم تسلیحاتی و موشک های بالستیک ،نگرانی واقعی برای ما است و نگرانی واقعی برای ما بوده است. به نفع امنیت ملی آمریکا است که مانع از آن شود که ایران تسلیحات را به حزب الله بفرستد یا تسلیحات را برای حوثی ها در یمن بفرستد که باعث تسریع در جنگ داخلی در یمن می شود!

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: ما براساس قانون بین الملل ،تعدادی از ساز و کارها را داریم که این اختیار را به ما می دهد تا جلوی محموله های تسلیحاتی ایران را بگیریم. یکی از این ساز و کارها قطعنامه شورای امنیت درباره ی برنامه هسته ای ایران است. اساسا ایران به علت آنچه که در فردو رخ داد مورد تحریم واقع شد، به علت پیروی نکردن از قطعنامه های قبلی شورای امنیت درباره برنامه هسته ای شان مورد تحریم واقع شد. بسته تحریم هایی که روی آنها اعمال شده بود، موضوع تسلیحات و موشک های بالستیک را نیز شامل می شد.

وی افزود: بر اساس شروط قید شده در قطعنامه ی اولیه سازمان ملل ، واقعیت این است که زمانی که توافق بدست آمد و به جامعه بین المللی اطمینان داده شد که ایران سلاح هسته ای ندارد، در این صورت شما با دیدن متن شاید استدلال کنید که این منع تسلیحاتی و موشک های بالستیک بلافاصله رفع می شوند اما چیزی که من به مذاکره کنندگان ما گفتم این بود که با توجه به اینکه ایران اعتماد را نقض کرد و با توجه به اینکه همپیمانان ما در منطقه درباره فعالیت های ایران ظن دارند، پس بیائید به دنبال دستیابی به تمدید طولانی تر تحریم تسلیحاتی و موشک های بالستیک ایران باشیم ، که به این هم رسیدیم.

اوباما اضافه کرد: ما براساس توافق جدید ، اکنون پنج سال ممنوعیت ورود و خروج تسلیحات به ایران را داریم و این ممنوعیت در مورد موشک های بالستیک هشت سال است. بخشی از علت اینکه چرا ما تمایل داریم ممنوعیت را تا پنج سال داشته باشیم و برای مدت طولانی تر نداشته باشیم این است که ما سایر قطعنامه های سازمان ملل متحد را داریم که فروش تسلیحات از طرف ایران به سازمان هایی مثل حزب الله را ممنوع می کند. ما سایر قطعنامه های سازمان ملل متحد و توافقنامه های چند جانبه را داریم که به ما این مجوز را می دهند که جلوی محموله های ارسالی از ایران را در سراسر منطقه بگیریم. پس ما طیفی از اختیارات حقوقی را در اختیار داریم. شاید براساس توافق هسته ای این اختیارات حقوقی پس از پنج یا هشت سال از بین بروند اما از جنبه دیگر، اختیارات حقوقی پابرجا خواهند بود و به ما اجازه داده خواهد داد تا جلوی این تسلیحات را بگیریم. واقعیت این است که این ممنوعیت ها به خودی خود اجرا نمی شوند، مثلا اینگونه نیست که سازمان ملل متحد توانایی مراقبت از اقدامات ایران را داشته باشد بلکه این ممنوعیت ها براساس قانون بین الملل به ما این اختیار را می دهد که به همراه همپیمانان و شرکای خود، مانع از انتقال محموله های تسلیحاتی شویم. اگر مثلا به این مشکل نگاه کنید که چگونه حزب الله این همه موشک دریافت کرد و تهدید بزرگی برای اسرائیل و بسیاری از دوستان ما در منطقه است، علت اش این نیست که این کار قانونی بوده باشد یا اینکه براساس قانون بین الملل مجاز بوده باشد ، بلکه علت اش فقدان اطلاعات کافی و ظرفیت ناکافی برای متوقف کردن این محموله ها بود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود گفت: پس اصل ماجرا این است که ما در نگرانی های اسرائیل ، سعودی ها و شرکای خلیج(فارس) درباره اقدام ایران به انتقال دادن تسلیحات و ایجاد مناقشه در منطقه، سهیم هستم. به همین علت است که من به این کشورها گفتم بیائید همکاری مضاعفی داشته باشیم و توان اطلاعاتی و توانایی مان در جلوگیری از این محموله ها را افزایش دهیم تا تعداد کمتری از این محموله ها از تور عبور کنند!

وی افزود: نکته ای که باید بگویم این است که ما همچنان این اختیارات حقوقی را در اختیار خواهیم داشت. روشن است که ما ممنوعیت های یکجانبه و تحریم های خود را در مورد موضوعات غیر هسته ای مثل حمایت از حزب الله پابرجا خواهیم داشت. در مورد موضوعات کلان در خاورمیانه باید بگویم که این بحث یک بحث طولانی تر است. به نظر من وقتی که من کلید کاخ سفید را به رئیس جمهور بعدی می دهم هدف مهم من این خواهد بود که ما در مسیر شکست دادن داعش باشیم، آنها بیشتر مهار شده باشند ، مسیر درست حرکت کنیم و روند حل کردن جنگ داخلی در سوریه را شروع کرده باشیم چون سوریه همانند یک زخم باز در منطقه است و باعث می شود که سازمان های تروریستی از این آشوب بهره برداری کنند.

اوباما گفت: (من می خواهم وقتی کلید کاخ سفید را تحویل می دهم) ، اطمینان داشته باشم که در عراق ما نه تنها داعش را به عقب راندیم بلکه فضایی را ایجاد کردیم که در آن سنی ها و شیعیان و کردها به صورت کارآمد تر در کنار یکدیگر عمل کنند ، می خواهم که با همه شرکای ما در منطقه در تماس باشیم و به آنها بگوئیم که چگونه روابط امنیتی خودمان را تقویت کنیم تا این شرکا احساس کنند می توانند هرگونه تهدید احتمالی را حل کنند که شامل تهدیدات از طرف ایران هم می شود.

خبرنگاری گفت: بسیاری از تحلیلگران و برخی از اعضای سابق دولت شما بر این باورند که راه حل سیاسی مبتنی بر مذاکره ای، که به گفته شما در سوریه ضروری است، مستلزم آن است که به صورت مستقیم با ایران کار کنید و به ایران نقشی مهم بدهید. آیا شما با چنین نظری موافق هستید؟ آیا شما به صورت فعالانه دنبال چنین گفتگویی خواهید بود؟ همچنین نظرشما درباره ی همکاری بین آمریکا و ایران در نبرد با داعش چیست؟

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: من موافقم که ما مشکلات در سوریه را حل نخواهیم کرد مگر اینکه روس ها، ایرانی ها ، ترک ها و شرکای ما در خیلج(فارس) هم سهیم شوند. وضعیت سوریه بسیار پرهرج و مرج است. جناح های زیادی وجود دارند، پول و تسلیحات بسیار زیادی وارد منطقه می شود. سوریه، هم گرفتار مناقشه فرقه ای شده است و هم گرفتار مانورهای سیاسی ژئوپولتیکی شده است. برای آنکه ما این مناقشه را حل کنیم باید در میان قدرت های بزرگ که در سوریه منافع دارند، این اتفاق نظر وجود داشته باشد که این مناقشه در میدان نبرد حل نخواهد شد. ایران یکی از این بازیگران است و فکر می کنم برای آنها اهمیت دارد که بخشی از گفتگوی سوریه باشند. من می خواهم چیزی را که قبلا گفته بودم تکرار کنم. روابط دیپلماتیک ما با ایران به حالت روابط دیپلماتیک عادی بازنگشته است و پیش بینی هم نمی کنم که در آینده نزدیک این روابط دیپلماتیک با ایران عادی شود. پس من پیش بینی نمی کنم که نوعی از توافقنامه های رسمی با ایران درباره نبرد با داعش وجود داشته باشد اما روشن است که ایران در عراق نفوذ دارد.

وی افزود: عراق اکثریت جمعیتی شیعی دارد که با ایران روابط دارند، برخی از این روابط طبیعی است، ما انتظار داریم که فردی مثل حیدر العبادی نخست وزیر عراق با ایران و مقامات ایران به عنوان یک همسایه دیدار کند ، مذاکره کند و کار کند. برخی دیگر از این روابط مشروعیت کمتری دارد یعنی شاهدیم که ایران اقدام به تامین(احتمالا مالی یا تسلیحاتی) برای شبه نظامیان شیعه ای می کند که در گذشته اقدام به کشتن نظامیان آمریکایی کردند و ممکن است در آینده وقتی وارد مناطق سنی نشین می شوند اقدام به ارتکاب اقدامات خشن بکنند. پس ما با دیپلمات های خود در عرصه میدانی کار می کنیم و با تیم های نظامی خود در عرصه میدانی کار می کنیم تا ارزیابی کنیم که در چه عرصه هایی می توانیم دست کم خطر برخورد را کاهش دهیم و ببینیم که کجا می توانیم با نخست وزیر عبادی درباره راهبرد کلی عراق برای بازیابی حاکمیت خود کار کنیم و اینکه کجا به عبادی بگوئیم که کاری که ایران در آنجا می کند ، معضل است. مثلا می توانیم بگوئیم که ما نمی توانیم در این عرصه کار کنیم مگر اینکه شما آن افراد را از آنجا خارج کنید چون ما نظامیان خود را در نقش مشورتی یا آموزش دهی نخواهیم داشت چون اطمینان نداریم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی افزود: این گفتگوها ادامه داشته است و ادامه خواهد داشت. یک چیز که شما می توانید روی آن حساب باز کنید این است که هرگونه کاری که دولت آمریکا می کند یا ارتش آمریکا در عراق به همراه شرکای خود می کند، مبتنی بر این ایده است که آنها تحت سلسله فرماندهی دولت عراق و نیروهای امنیتی آن فعالیت می کنند. ما اعتماد نداریم که این عبادی باشد در نهایت به این نیروها دستور بدهد و برای ما سخت است که در این مورد روابط مستقیم داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) گفت: سامانه‌های موشکی با فناوری رویارویی با جنگ الکترونیک و رادارهای جدید میانبرد و دوربرد در دهم شهریور امسال به شبکه یکپارچه پدافند هوایی اضافه می‌شود.
 
به گزارش مهر، امیر فرزاد اسماعیلی در حاشیه محفل انس با قرآن این قرارگاه در سمنان افزود: سامانه های راداری و موشکی پدافند بخش مهمی از مناطق جنوب و جنوب شرق کشور را پوشش خواهند داد و آنچه در این سامانه ها به خصوص در سامانه های راداری دوربرد دیده شده است عمق پدافندی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: طرح بومی سازی و بهینه سازی، هر دو در پدافند وجود دارد، بهینه سازی شامل سامانه هایی است که از قبل در پدافند موجود بوده است و طبیعتا برای این که دیگران از فناوری آن اگاهی نداشته باشد ما آن را بهینه سازی کردیم و در بخش بومی سازی از سامانه ها و تجهیزاتی استفاده شده است که از صفر تا صد در بخش های طراحی، ساخت، آموزش و استقرار آن بومی و ایرانی است و تاکتیک و تکنیک آن توسط هیچ کشوری قابل رو برداری و کشف نیست و در سامانه های راداری از تمام طیف های راداری استفاده می کنیم.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن در قرارگاه پدافند هوایی و تاثیر مثبت آن در حفظ و ارتقای روحیه معنوی کارکنان تاکید کرد: قرارگاه پدافند هوایی در کنار مباحث علمی و فناوری به بحث مسایل معنوی کارکنان هم پرداخته است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لابی صهیونیستی آیپک از قانونگذاران آمریکایی خواست تا توافق اخیر با ایران را رد کنند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یکی از گروه های پیشروی حامی اسرائیل و از لابی های حامی تل آویو در کنگره آمریکا، روز گذشته (چهارشنبه) به قانونگذاران آمریکایی تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران را رد کنند.

کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا موسوم به «آیپک» که از زمان اعلام توافق هسته ای 1+5 با ایران در سه شنبه هفته گذشته تاکنون، قضاوتی درباره این توافق نکرده اند، در حال حاضر اعلام کرده است که باور دارد که کنگره آمریکا باید برای حصول توافق بهتر با ایران تاکید داشته باشد.

آیپک با صدور بیانیه ای گفت که توافق اخیر با ایران ناقص است زیرا امکان دسترسی سریع به سایت های مشکوک در ایران را برای بازرسان فراهم نمی کند و در عین حال، تاسیسات هسته ای ایران را از بین نمی برد.

این لابی صهیونیستی همچنین درباره احتمال لغو تحریم های تسلیحاتی و موشک های بالستیک ایران در طول سال های آینده ابراز نگرانی کرده است.

آسوشیتدپرس با اشاره به سلطه قابل توجه آیپک روی بسیاری از قانونگذاران حامی اسرائیل در کنگره آمریکا نوشت که سایر گروه های حای رژیم صهیونیستی از جمله لابی «جی استریت» ارزیابی مثبت تری از توافق اخیر با ایران داشته اند.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که به دنبال توافق ایران و 1+5 در وین و پایان مذاکرات هسته ای، کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد تا نظر خود را درباره این توافق اعلام کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد