سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک ناهنجاری محیطی در استان

منابع آب خوزستان به شدت تحت تاثیر فاضلاب هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز گفت: ورود پساب و فاضلاب به صورت تصفیه نشده به رودخانه ها از مشکلاتی است که منابع آب خوزستان و اکوسیستم پایین دست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر اسماعیل ایدنی در حاشیه این بازدید که امروز انجام شد، اظهار کرد: مشکلات فاضلاب خام خوزستان و ورود آن به رودخانه کارون یک معضل زیست محیطی است که در کنار کم شدن دبی آب رودخانه ها، منابع استان را تحت تأثیر خود قرار داده است.
وی ادامه داد: تصفیه فاضلاب یکی از اولویت هایی است که باید در هر منطقه انجام شود اما متأسفانه دراستان توسعه خوبی در تصفیه فاضلاب نداریم و تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز جمعیتی حدود 200 هزار نفر را پوشش می دهد که با توجه به جمعیت نزدیک به یک و نیم میلیون نفری شهر اهواز طبیعی است که بگوییم سایر فاضلاب تولید شده بدون تصفیه وارد رودخانه می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره اینکه آیا امکان استفاده از آب خروجی پس از
فرایند تصفیه فاضلاب برای مصارف کشاورزی وجود دارد؟ گفت: تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز طبق استانداردهایی که برای آن تعریف شده و نه فراتر از آن، فرایند تصفیه فاضلاب را انجام می دهد ولی چنانچه سرمایه گذاری های دیگری در این مجموعه صورت بگیرد، هم فضا از نظر کمی توسعه می یابد که حجم
بالاتری از فاضلاب شهر اهواز را تصفیه کند و هم به لحاظ کیفی نیز تغییراتی ایجاد شود که از خروجی نهایی آن برای قابلیت های مختلف مانند مصارف کشاورزی و از محصولات فرعی آن برای تولید کودهای کشاورزی استفاده شود ولی خروجی نهایی این تصفیه خانه در حال حاضر تنها قابلیت ورود به رودخانه را دارد.
ایدنی افزود:با توجه به بحران کمبود آب در کشور به نظر می رسد اگر سیاست گذاری های مناسبی صورت بگیرد می توان بعد از بالا بردن کیفیت آب، در کاربری های دیگر از آن استفاده کرد.
وی اظهار کرد: یکی از بخش های وظایف دانشگاه نظارت بر فعالیت مراکزی است که با سلامت افراد جامعه مرتبط است. تصفیه خانه فاضلاب نیز یکی از این مراکز است، با توجه به لزوم کنترل فلزات سنگین در آب، بازدید از این واحد و بررسی نتایج آزمایشات آن حایز اهمیت بود.

امیرمسعود افشاری، رییس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز در حاشیه این بازدید گفت: مشکلی از نظر وجود فلزات سنگین در آب خروجی از این تصفیه خانه وجود ندارد و میزان آن بسیار پایین تر از میزان فلزات سنگین آبهای سطحی است.
وی افزود: در این بازدید ضمن تشریح فرایند تصفیه فاضلاب خام، عنوان شد که علاوه بر آزمایشگاه تصفیه خانه، محیط زیست نیز به عنوان ارگان بالاتر بصورت تصادفی اقدام به نمونه گیری می کند و آزمایشات در آزمایشگاه های مرتبط نیز ارزیابی میشود. چنانچه که مشکل باشد اخطار داده می شود که خوشبختانه در این حوزه تاکنون مشکلی نداشتیم و فرایند طبق استانداردهای تعریف شده در حال انجام است.
رییس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز اظهار کرد: استانداردهای این تصفیه خانه، بر اساس استانداردهای تخلیه آبهای سطحی به رودخانه تعریف شده اند و فاضلاب پس از تصفیه شدن، وارد رودخانه می شود.
افشاری درباره چگونگی برخورداری این آب قابلیت استفاده برای مصارف کشاورزی گفت: آب مورد استفاده برای مصارف کشاورزی استانداردهای خاص خود را دارد؛ اخذ مجوزهای بهداشتی محیط و رعایت استانداردهای تعریف شده برای این موضوع، استفاده از آب خروجی از تصفیه خانه های فاضلاب را امکان پذیر می سازد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد