سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

خشم نتانیاهو از توافق هسته ای: خطای تاریخی است

معاون وزیر خارجه اسرائیل ادامه داد: اسرائیل با هر وسیله ممکن برای توقف تایید این توافق (در کنگره) تلاش خواهد کرد.معاون وزیرخارجه اسرائیل گفت که با توافق هسته ای ، غرب تسلیم ایران شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، تسیبی هوتوفلی معاون وزیر خارجه اسرائیل روز سه شنبه بعد از اعلام دست یابی به توافق هسته ای ، کشورهای غربی را به تسلیم شدن در برابر ایران متهم کرد.وی در توئیتر نوشت: این توافق، تسلیم شدن تاریخی غرب در برابر محور شر و در راس آن ایران است.
معاون وزیر خارجه اسرائیل ادامه داد: اسرائیل با هر وسیله ممکن برای توقف تایید این توافق (در کنگره) تلاش خواهد کرد.
همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم این توافق هسته ای را اشتباه تاریخی توصیف کرد.
کلید تدبیر ، قفل تحربم را گشود
جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر، بی هیچ شعار و تعارفی، عزتمندانه عمل کرد و مذاکره با آمریکا را نه از موضع ضعف که در موقعیتی مناسب تجربه کرد.
عصر ایران؛ جعفر محمدی - سرانجام بعد از قریب به دو سال مذاکره ، ایران و قدرت های جهانی (1+5) ، به "توافق بزرگ" رسیدند. این خبر ، بیش از همه برای ملت ایران خوشایند است چرا که بار تحریم های ظالمانه ای که در این سال ها بر کشور تحمیل شده بود را بر دوش داشتند و هزینه های گزاف آن را پرداختند.

مردم ایران به یاد دارند که تا همین چند وقت پیش، صحبت و دغدغه اصلی شان این بود که آیا آمریکا و متحدانش به ایران حمله می کنند؟ اصلا توان حمله دارند؟ آیا آن ها می خواهند حمله محدود به اماکن هسته ایران داشته باشند؟ پاسخ ایران به این حمله چه خواهد بود؟ و سوالاتی نظیر این ها.

فارغ از دغدغه جنگ - که بسیاری آن را غیر ممکن می دانستند - رنج تحریم هایی که مدام بر کشورمان تحمیل می شد و آثار نامطلوبش نه در برنامه هسته ای و نظامی که بر روی زندگی فرد فرد ایرانیان بود، مردم کشورمان را می آزرد.

اینک، به همت دولتمردان و دیپلمات های با تدبیر ایرانی، نه تنها شبح جنگ از این سرزمین رخت بربسته ، بلکه واضعان تحریم ها، پذیرفته اند که تحریم هایشان را لغو کنند. این، برای مردمی که "کهنه زخم تحریم ها" را با دردی مزمن تحمل می کردند، بهترین خبر ممکن است، هر چند کاسبان تحریم را خوش نیاید.

درباره توافق بزرگ و دوران پس از آن ، نکاتی چند قابل تأمل است:

1 - مذاکرات دو سال اخیر و روش خردمندانه ای که آیت الله خامنه ای، حسن روحانی و محمد جواد ظریف و همکارانش در تعامل و گفت و گوی عاقلانه با جهان در پیش گرفتند، فارغ از نتیجه مذاکرات، متضمن یک دستاورد راهبردی برای ایران بود و آن ، ترسیم چهره ای جدید از ایران نزد افکار عمومی جهانیان است.

تا همین دو سال پیش،به دلیل سیاست های نامعقول دولت قبل، نام ایران در جهان به عنوان کشوری که می خواهد امنیت جهان را به خطر بیندازد شناخته می شد ولی در دو سال گذشته که  مذاکرات بر اسلوبی خردمندانه بنا شد، ایران در مسیر شناخته شدن به عنوان کشوری اهل گفت و گو ، نرمش و صلح قرار گرفت.

نظرسنجی های متعددی که در کشورهای مختلف جهان و حتی در خود آمریکا صورت گرفته ، نشان می دهد که وجهه ایران در میان افکار عمومی جهانیان در دو سال اخیر ، رو به بهبود بوده است. این ، دستاورد و سرمایه کمی نیست.

2 - اشتباه محض است که توافق حاضر را پایان راه بدانیم و حتی مأموریت ظریف و تیمش را در این پرونده خاتمه یافته تلقی کنیم. قطعاً توافق وین، گام و دستاورد بزرگی محسوب می شود و که مبنای حرکت های بعدی کشور در تعاملات بین المللی خواهد بود ولی واقعیت این است که این توافق، همانند نوزادی که تازه به دنیا آمده، باید مسیر رشد و بلوغش را در میان سیاست بازی های متداول جهانی طی کند.

این توافق باید در پارلمان ایران و کنگره آمریکا بررسی شود. از هم اکنون می توان به وضوح لابی صهیونیست ها در واشنگتن را دید که سعی در مجاب کردن سناتورهای آمریکایی برای ابطال یا ناکارآمد سازی توافق دارند.

وانگهی، حتی بعد از قطعی شدن توافق، مذاکرات اجرای آن، هر چند نه به شکل کنونی ولی در سطوح دیگر و حتی بعضاً پشت پرده ادامه خواهد یافت و طبیعی است که در این مسیر ، اختلاف نظرها ، چانه زنی ها و حتی کارشکنی هایی نیز به وجود خواهد آمد.

حتی اگر متن توافقنامه کاملاً صریح و عاری از کلمات و ادبیات دوپهلو نیز باشد، باز هم می توان انتظار برخی تفسیرها و انتظارات نامعقول را داشت چرا که در جهان زورمحور کنونی، اصل نه بر عدالت و انصاف که بر تفوق گرایی است.

از این رو به ویژه ماه های نخست بعد از قطعیت توافق را باید در زمره سخت ترین و حیاتی ترین دوره های مربوط به آن دانست و با حتمی دانستن برخی ناملایمات در این مسیر ، خود را آماده نبردهای دیپلماتیک دیگری کرد.

3 - همان طور که پیشتر نیز نوشته بودیم، در عرصه کنونی روابط بین الملل، چیزی به نام اعتماد وجود خارجی و واقعی ندارد. این واقعیت به ویژه وقتی خود را بیشتر نشان می دهد که سوابق برخی کشورها در عهدشکنی، مکرر در مکرر باشد. آمریکا یکی از همین کشورهاست که دستکم در تاریخ روابطش با ایران، نشان داده است که اگر بتواند از عدول از تعهداتش ابایی ندارد.

به عنوان مثال طبق عهدنامه 1981 الجزایر که بین ایران آمریکا منعقد شد، آمریکا متعهد گردید مجازات‌های تجاری و اقتصادی علیه ایران را لغو و دارایی‌های مسدود شدهٔ آن را آزاد کند و در امور داخلی ایران مداخله نکند ولی در تمام سال هایی که از آن تاریخ می گذرد، مسیری عکس معاهده را پیموده است.

در مثالی دیگر، بعد از کمک ایران به آمریکا در مقابله با طالبان در دولت اصلاحات، ایالات متحده به جای قدردانی ، ایران را "محور شرارت" نامید و سیاست های ضدایرانی اش را تشدید کرد.

در دوران مرحوم دکتر مصدق نیز، برغم سفر مصدق به آمریکا و همراهی اولیه واشنگتن با وی در ماجرای ملی شدن نفت، در ادامه شاهد رویگردانی امریکا از دولت مردمی مصدق و نهایتاً کودتای غم انگیز 28 مرداد 1332 هستیم.

بنابراین، حتی فراتر از این اصل که هیچ کشوری در دنیا قابل اعتماد نیست، درباره امریکا به دلیل واقعیت های انکارناپذیر و مستند تاریخی باید گفت که این بی اعتمادی، مستحکم تر و موجه تر نیز هست.

این گزاره درباره اغلب کشورهای مذاکره کننده با ایران و به ویژه روسیه نیز صادق است.

از این رو، برغم مذاکرات اخیر و توافق حاصل از آن، نباید ساده انگارانه انتظار دوستی از این کشورها را داشت. آنچه بعد از این رخ خواهد داد، درست همانند آنچه پیش از این اتفاق افتاده ، مبتنی بر رقابت و منافع ملی هر طرف خواهد بود.

4 - با توجه به آنچه در بند پیشین بدان اشاره شد، تدبیر و سیاست خارجی مبتنی بر "عزت،حکمت و مصلحت" ، ایجاب می کند که با قدرت های جهانی، تعاملات هوشمندانه تری را در پیش بگیریم.

در این باب می توان نوع رابطه با آمریکا را بازتعریف کرد. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر، بی هیچ شعار و تعارفی، عزتمندانه عمل کرد و مذاکره با آمریکا را نه از موضع ضعف که در موقعیتی مناسب تجربه کرد. بنابر این آن نگرانی قدیمی که مبادا مذاکره با آمریکا حمل بر ضعف ایران شود، اساساً منتفی است. لذا این گفت و گوها می تواند در باب روابط دو جانبه، به سیاق عزتمندانه کنونی ادامه یابد و در نهایت با در نظر گرفتن سه اصل اعلامی رهبری در سیاست خارجی (عزت،حکمت و مصلحت)، به از سرگیری روابط رسید.

چنین سیاستی، عین هوشمندی و تدبیر است چرا که به نوعی کاهنده یا مهار کننده دشمنی آمریکا با ایران است. تبدیل یک رابطه خصمانه پر خطر به یک رابطه متعارف کم خطر، گزینه ای است که عقل سلیم بدان حکم می دهد.

رابطه با آمریکا، صد البته به معنای پذیرش سیاست های آمریکا نیست کما این که روابط ایران با روسیه و انگلیس و دیگران، معنای پذیرش سیاست ها یا دیکته های آنان نیست.
 
چنین سیاستی سه دستاورد مهم می تواند داشته باشد: اول آن که ضریب اطمینان به اجرای توافق حاضر را تقویت می کند و دوم این که از آسیب زایی آمریکا به ایران می کاهد و بر نفعش می افزاید. سومین نفعش نیز محدود شدن قدرت مانور کشورهای ضد ایرانی مانند اسرائیل و عربستان است که در خلأ ایجاد شده کنونی بین ایران و آمریکا، یکه تازی می کنند.

5 - و پایان سخن این که توافق کنونی هرگز حاصل نمی شد مگر با تدبیر رهبری نظام که بیشترین حمایت ها را از تیم مذاکره کننده به عمل آوردند. این حمایت ها چند کارکرد جدی داشت:  مخالفت های داخلی با مذاکرات و مذاکره کنندگان را تعدیل کرد، به تیم مذاکره کننده ، قوت قلب داد و به آن اعتبار بین المللی بخشید و طرف های مقابل مطمئن شدند که با نمایندگان مورد وثوق نظام مذاکره می کنند و می توان روی حرف شان حساب کرد. همچنین ترسیم خط قرمزهای جدی برای مذاکره کنندگان، به آنها برای چانه زنی های بیشتر با 1+5 کمک کرد.

همچنین نباید از نقش کلیدی حسن روحانی غفلت کرد که راهبرد دولتش را حل مناقشه هسته ای قرار داد و نظام را با این راهبرد حیاتی همراه ساخت و در مرحله بعد، مدیریت کلان مذاکرات را بر عهده گرفت.

محمدجواد ظریف نیز با تلاشی خستگی ناپذیر و ستودنی نقش تاریخی اش را به حرفه ای ترین شکل ممکن ایفا کرد تا نامش در کنار نام بزرگان تاریخ ایران ثبت شود. علاوه بر او باید به سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و تمام اعضای تیم مذاکرات،به دیده احترام و قدرشناسی نگریست و "مجاهدت" هایشان را قدر دانست.

تلاش های رسانه ها نیز که در طول این مذاکرات پا به پای مذاکره کنندگان فعال بودند و مردم را لحظه به لحظه در جریان آخرین رویدادها قرار می دادند، بسیار ارزشمند بود.

و نهایتاً باید قدردان مردمی شد که تمام رنج های تحریم را به دوش کشیدند و از دولتمردان و دیپلمات های خود ، تمام قد حمایت کردند تا کلید تدبیر بتواند قفل تحریم را باز کند.

این  همگرایی ملی، لازمه پیمودن راه طولانی پیش روی ایران در دوران پساتحریم است.؛ روزهایت خوش، ایران!
متن کامل بیانیه مشترک ظریف و موگرینی: توافق وین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند
برجام دربرگیرنده برنامه‏ ی بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت های توافق شده در مورد برنامه هسته ای ایران بوده، و لغو جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته ای ایران، شامل گام هایی برای دسترسی در زمینه های تجارت، فن آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.
جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا کنفرانس مطبوعاتی خود را آغاز کردند.

به گزارش عصرایران متن اظهارات ظریف و موگرینی به این شرح است:

بیانیه مشترک نماینده عالی اتحادیه اروپایی فدریکو موگرینی
و وزیر خارجه ایران جواد ظریف
وین، 23 تیر 1394
 
امروز یک روز تاریخی است. برای ما افتخار بزرگی است که اعلام کنیم که به یک توافق درمورد موضوع برنامه هسته ای ایران دست یافته ایم.
با شجاعت، اراده سیاسی، احترام متقابل و مدیریت عالی، ما آنچه را که دنیا بدان امید بسته بود به سرانجام رساندیم: یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایمان. امروز همچنین یک روز تاریخی است، بدان جهت که ما در حال ساخت شرایط لازم برای اعتماد و ایجاد فصل جدیدی در روابطمان هستیم.

این دستاورد محصول یک تلاش جمعی است.

هیچ کس تصور نمی کرد که این کار آسانی باشد. تصمیمات تاریخ ساز هرگز آسان نیستند. ولی به رغم همه فراز و فرودهای این مذاکرات و تمدیدهای مکرر، امید و اراده، ما را قادر ساخت تا بر همه لحظات دشوار فائق آییم. ما همواره واقف بوده ایم که در قبال نسل حاضر و نسل های آینده مسئولیت داریم.

به یمن تعامل سازنده همه طرف ها، و تعهد و توانایی هیات هایمان، ما با موفقیت مذاکرات را به انجام رسانده و اختلافی را که بیش از 10 سال به درازا کشیده بود، حل و فصل کردیم.

طی دهه گذشته، افراد بسیاری در پیشبرد این مذاکرات دشوار نقش داشته اند و ما از همه آنها تشکر می کنیم، همانطور که مایلیم از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نقش اساسی و همکاری نزدیک آن، و نیز از دولت اتریش برای حمایت و مهمان نوازی اش سپاسگزاری کنیم.

ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همراه با وزرای امور خارجه جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا، پس از ماه ها کار فشرده در سطوح و اشکال مختلف، در اینجا در وین گرد هم آمدیم تا متن «برنامه جامع اقدام مشترک» را بر مبنای مولفه های اساسی که در تاریخ 13 فروردین ماه در لوزان سوئیس مورد موافقت واقع گردید، مذاکره کنیم.

امروز، ما متن نهایی «برنامه جامع اقدام مشترک» را مورد توافق قرار دادیم.

گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از این «برنامه جامع اقدام مشترک» تاریخی که ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کرده و نشانگر تغییر بنیادین در رویکرد آنها نسبت به این موضوع می باشد، استقبال می کنند. آنها انتظار دارند که اجرای کامل این برجام نقشی مثبت در صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی ایفا نماید. ایران مجددا تاکید می نمایدکه تحت هیچ شرایطی در پی سلاح های هسته ای، ساخت یا تحصیل آنها نخواهد بود.

برجام دربرگیرنده برنامه‏ ی بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت های توافق شده در مورد برنامه هسته ای ایران بوده، و لغو جامع همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته ای ایران، شامل گام هایی برای دسترسی در زمینه های تجارت، فن آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.

برنامه جامع اقدام مشترک، مشتمل بر یک متن اصلی و 5 پیوست فنی در مورد موضوعات هسته ای، تحریم ها، همکاری در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز، تاسیس کمیسیون مشترک، و برنامه اجرایی می باشد. این اسناد با ذکر جزئیات و بسیار دقیق و پیچیده هستند بنابراین نمی توان خلاصه کاملی از آنها در اینجا ارائه کرد.

 متن کامل و پیوست های آن همین امروز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و ظرف چندروز آینده توسط گروه 1+5 برای تایید توسط شورای امنیت به آن شورا تسلیم خواهد شد.

ما می دانیم که این توافق مورد موشکافی و تامل ژرف قرار خواهد گرفت. اما آنچه که ما امروز اعلام می کنیم تنها یک توافق نیست، بلکه یک توافق خوب است. توافقی خوب برای همه طرف ها و برای کل جامعه بین الملل.

این توافق فرصت های جدیدی را خواهد گشود و گامی است رو به جلو برای پایان دادن به بحرانی که بیش از 10 سال به طول انجامیده است.

ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که این برنامه اقدام به طور کامل اجرا شود و روی کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی، حساب می کنیم.
این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال خواهیم نمود و از جامعه بین المللی می خواهیم که از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.
آغاز مذاکرات بوئینگ با کنگره آمریکا برای فروش هواپیما به ایران
ایران با جمعیت 80 میلیونی در ده سال آینده به 400 تا 500 هواپیمای جدید نیاز دارد. در فاز نخست این فرصت برای بوئینگ و ایرباس وجود دارد که قراردادهایی به مبلغ 20 میلیارد دلار با ایران ببندند.
  بوئینگ در حال مذاکره با کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا برای کسب مجوز فروش هواپیما به ایران است.

به گزارش عصرایران، مهرداد عمادی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در مصاحبه با بی بی سی گفت که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دنبال اعزام هیاتی به تهران برای بررسی تعاملات اقتصادی جدید با ایران است.

 آغاز مذاکرات بوئینگ با کنگره آمریکا برای فروش هواپیما به ایران
شرکت آمریکایی بوئینگ قبل از این هم پس از دریافت مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا، خدمات مربوط به هواپیماهای غیر نظامی به ایران فروخته بود.

ایران از سوی آمریکا تحت تحریم فروش هواپیما و خدمات مربوط به این حوزه است.

بوئینگ و ایرباس دو غول هواپیماسازی جهان هستند.ایران به دلیل تحریم ها، قادر به خرید مستقیم هواپیما از ایرباس یا بوئینگ نیست به همین دلیل از ناوگان قدیمی هوایی برخوردار است.
 برآوردهای کارشناسان صنعت هواپیمایی حاکی از ان است که با لغو تحریم ها، شرکت های هواپیمایی و مشخصاً بوئینگ و ایرباس این فرصت را خواهند یافت که در مرحله نخست ، قراردادهایی به ارزش  20 میلیارد دلار با ایران امضا کنند. 
پیشتر فرهاد پرورش رئیس ایران ایر اعلام کرده بود: ایران قصد دارد به محض کاسته شدن از تحریم ها 100 فروند هواپیما از شرکت های معتبر خریداری کند.
  ایران با جمعیت 80 میلیونی در ده سال آینده به 400 تا 500 هواپیمای جدید نیاز دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک دیپلمات سابق کشورمان گفت: پیام محرمانه عربستان هم به دست‌ ایران رسیده که در آن گفته‌اند، ما سوریه را رها می‌کنیم شما هم یمن را رها کنید.
 
به گزارش تسنیم، صادق خرازی فعال سیاسی و دیپلمات سابق کشورمان طی سخنانی در شبکه خبر گفت: برخی روشنفکران ما امروز ناسزا می‌گویند که چرا از بشار اسد حمایت می‌کنید؟ حال اینکه بشار اسد محور مقاومت است. 
وی افزود: خبر دارم که عربستان سینه خیز به سمت ایران می‌آید تا مشکلش را حل کند. پیام محرمانه آنها (عربستان) هم به دست‌ ایران رسیده است که در آن با کمال وقاحت می‌گویند، ما سوریه را رها می‌کنیم شما هم یمن را رها کنید.
 
دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه عربستان سعودی سینه خیز سوی ایران می آید و می‌خواهد مشکلش را حل کنیم، تصریح کرد: با ارتش اجاره‌ای، نیروی زمینی و خلبان اجاره‌ای که نمی‌توانند بجنگند. مگر ما جایی را گرفتیم که بخواهیم شل و سفت کنیم. مردم یمن و مردم سوریه حاکم هستند. تمام یمن در اختیار انصارالله و مردم این کشور است.
 کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای بسیار پیچیده‌تر از مذاکرات نفت بود، اظهار داشت: ما در مذاکرات هسته‌ای در مقابل 6 کشور نشستیم اما در مذاکرات نفت در مقابل یک کشور گفت‌وگو کردیم. 
وی ادامه داد: ما در مذاکرات هسته‌ای از خود مقاومت نشان دادیم و اقتدار امروز ما از همان مقاومت دیروز است. 
خرازی تصریح کرد: غرب هیچ خدمتی به ما نکرده که ما بخواهیم به آنها امتیازاتی بدهیم. امروز اگر ایستادگی نکنیم فردا مقابل پیشرفت‌مان را هم خواهند گرفت.
سفیر سابق ایران در فرانسه، دانش هسته‌ای را یک دانش مادر در جهان دانست و گفت: غربی‌ها سعی دارند تا با سنگ‌اندازی‌هایی که می‌کنند ایران را از این دانش دور کنند تا خودشان به عنوان یک قدرت در جهان محسوب شوند.وی به قدرت ایران درمنطقه اشاره و تاکید کرد: در هر جایی از منطقه اگر قرار باشد ترتیبات امنیتی را ترسیم کنند بدون حضور جمهوری اسلامی ایران این امر غیرممکن است. 
خرازی ادامه داد: در آمریکا دو جریان فکری چپ و راست وجود دارد که متفکر جریان چپ برژینسکی است و متفکر جریان راست نیز کیسینجر است. هر دو آنها معتقد هستند 3 هزار میلیارد در خاورمیانه هزینه شد و 12 هزار کشته دادند که در نهایت ایران پیروز شد. 
این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که حرف برای گفتن دارد و به عنوان ابرقدرت منطقه محسوب می‌شود و این امر به برکت ملت است. خرازی خاطرنشان کرد: در تاریخ جنگ‌های ایران تنها جنگی که وجبی از خاک ایران را نداد، دفاع مقدس بود که با مقاومت مردم وجبی از خاک کشورمان را به بیگانگان ندادیم. 
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، استراتژی اصلی جمهوری اسلامی ایران را در خاورمیانه طوری طراحی کرده‌‌اند که توان قدرت بازدارندگی ایران را بالا ببرد.
 خرازی با بیان اینکه ما باید قدر خودمان را بدانیم گفت: امروز قدرت از آن ماست زیرا غربی‌ها به ما نیاز دارند و این نیاز آنها باعث شده است تا با ما بر سر یک میز بنشینند و مذاکره کنند.
بر اساس گزارش اسپوتنیک، مذاکرات ایران و شش قدرت بزرگ، شامل امریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران به توافقی در زمینه لغو محدود تحریم های تسلیحاتی تهران منجر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحریم های تسلیحاتی ایران به طور محدود لغو می شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از اسپوتنیک، بر اساس این گزارش، مذاکرات ایران و شش قدرت بزرگ، شامل امریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران به توافقی در زمینه لغو محدود تحریم های تسلیحاتی تهران منجر شده است.
یک منبع آگاه اعلام کرد توافق طرفین مذاکره کننده به ایران اجازه می دهد تا به متحدین خود تسلیحات دفاعی ارسال کند.
بر این اساس، توافق به دست آمده مشخص خواهد کرد که ایرانی ها می توانند تسلیحات دفاعی به متحدین خود در منطقه ارسال کنند تا در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به کار گرفته شود.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری روسی «روسیا سیوودنیا» گفت منبع یاد شده تاکید کرد با آن که این تصمیم با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تناقض دارد، اما با توافق اصلی در تضاد نخواهد بود
این منبع به این که تناقض با قطعنامه های شورای امنیت و لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چگونه در سند مورد توافق قید خواهد شد، اشاره نکرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد