سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تاریخ جنگ جهانی+ تصاویر جالب

در سالروز وقوع نبرد کورسک؛

نبرد تانک ها + تصاویر

از نبرد کورسک در سال 1943 و در خلال جنگ جهانی دوم به عنوان بزرگترین نبرد تانک ها و تسلیحات نظامی در تاریخ نام برده می شود.

به گزارش گروه بین الملل فرهنگ نیوز، تاریخ جنگ جهانی دوم سرشار از رخدادهایی است که هر یک می تواند آیینه ای برای جهانیان در طول حیات شان باشد. از سقوط پاریس توسط نازی ها، تا محاصره استالین گراد، از ورود نظامی آمریکا به جنگ تا فتح برلین توسط متفقین و... . حوادث شش سال جنگ خونین در جنگ جهانی دوم که به مرگ قریب به 50 میلیون تن انجامید سرشار از وقایعی است که نظیر آن کمتر در جنگ های دیگر صورت پذیرفته است. امروز  13 ژوئیه است، درست 72 سال پیش در چنین روزی نبردی بزرگ در نزدیکی مسکو در خاک اوکراین فعلی صورت پذیرفت، نبردی که به نام کورسک شهرت یافت.

نبرد کورسک را بزرگترین نبرد تانک ها در تاریخ نامیده اند. در این روز شش هزار و سیصد تانک آلمان نازی و شوروی و قریب به دو میلیون و 240 هزار نیروی نظامی طرفین در کنار حضور 4400 جنگنده به رویارویی با یکدیگر پرداختند، از این رو بر آن شدیم در سال روز آن واقعه به ارائه گزارشی تصویری همراه با توضیحات ذیل آن ها در رابطه با صحنه نبرد و موقعیت میدانی طرفین بپردازیم.

نبرد کورسک در منطقه ی جنگی جبهه ی آلمان – شوروی در تابستان سال 1943 میلادی رخ داد.

نبرد فوق به دلیل دشواری در حملات، سیاست های دفاعی خاص و تلفات بی شمار، فقشی حیاتی در روند جنگ جهانی دوم ایفا نموده است.

آدولف هیتلر و بنیتو موسلینی رهبر ایتالیای فاشیست به عنوان رهبران دول محور.

هدف آلمان از شروع جنگ در این منطقه ، جداسازی و تسخیر ناحیه کورسک و نیز انتقام شکست در نبرد استالین گراد بود. (سربازان آلمانی سوار بر تانک)

در نبرد کورسک 238 هزار سرباز کشته و هفتصد هزار تن مجروح شدند.

در زمستان سال 1942و 1943 میلادی، ارتش جبهه ی شرقی هیتلر در نبرد استالین گراد در امتداد روخانه ی ولگا، شکست سنگینی از ارتش شوروی خورده بود. در این زمان بود که ارتش شوروی برای حمله و جواب به حملات هیتلر پیشقدم شد. از شکست استالین گراد به عنوان سرآغاز افول هیتلر نام برده می شود. نیروهای طرفین جهت استتار خویش در برف لباس های سفید بر تن می کردند.

سرمای هوا نقش بسزایی در ناکامی نازی ها ایفا کرد. روس ها از اسب و ارابه های متصل به آن در خلال جنگ و در هوای وحشتناک سیبری بارها بهره بردند.

جنگنده های آلمانی نبرد را ابتدا آغاز نمودند. گفته می شود که 4400 جنگنده از طرفین به شدت به رویارویی با یکدیگر پرداختند.

روس ها پیش از آغاز حمله نسبت به آن آگاهی یافته و تدابیری را برای مقابله با آن اندیشیدند. به واقع سازمان های جاسوسی وابسته به شوروی پیش از آغاز حمله نتیجه نهایی آن را مشخص نموده بودند.

نمایی از میدان سرخ خارکف و تانک ارتش شوروی.

موقعیت منطقه کورسک.

مارشال گئورگی ژوکوف به این باور رسیده بود که عملیات آفندی نیروهای آلمانی در منطقه کورسک در فصل تابستان انجام خواهد شد. او به استالین پیشنهاد کرد تا نیروهای روسی در عمق آن منطقه بصورت پلکانی و چند ردیفی حالت دفاعی به خود بگیرند تا با انبوهی از نیروهای ذخیره و پشتیبانی بتوانند جنگی فرسایشی را بر ضد مهاجمان آلمانی آغاز کنند در واقع برای نخستین بار در تمام جبهه های جنگ در شرق، نیروهای روس به جای عملیات آفندی تن به عملیات پدافندی می دادند.



نیروهای آلمان نازی در حال دیدبانی.

برنامه ی نازی ها برای حمله.

آرایش نظامی طرفین پیش از آغاز حمله.

نهایت میزان پیشروی فاشیست ها در کورسک.

روس ها جهت ممانعت از پیشروی آلمان ها بیش از 500 مایل سیم خاردار و سایر موانع ضد تانک تهیه کرده  و بیش از یک میلیون مین ضد تانک و ضد نفر در منطقه کار گذاشته شده بودند. این خطوط دفاعی تا 50مایل عمق داشت و در نهایت تعداد زیادی طرح های ایذائی برای گول زدن نیروهای اطلاعات آلمانی نیز تدارک دیده شده بود.

 

ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر کمونیستی شوروی.

فرماندهی عالی ارتش آلمان برروی تجهیزات و سلاحهای جدید سرمایه گذاری زیادی کرده بود تا بتواند توازن قوا در عملیات را به نفع خود برهم زند برای همین تانک های جدید این کشور در طول عملیات به نیروهای آلمانی پیوستند. نبرد میدانی در حومه شهر میان سربازان نازی و استالین.

تانک های تایگر از سوی آلمان برای اولین مرتبه به کار گرفته شده بودند.

سه کودک روس که والدین خود را در حملات هوایی فاشیست های از دست داده اند.

ده ها هزار روس در حملات هوایی سربازان هیتلر به قتل رسیدند.

روسها بارها و بارها تانک های آلمانی را عقب می راندند و هر بار که آلمان ها موفق به شکافتن خطوط دفاعی روس ها می شدند خود را مقابل یک دسته بزرگ تانک دیگر میافتند. نتیجه این نبرد برای آلمان فاجعه آمیز بود تا حدی که نیروی زمینی آلمان به فشار روس ها به پشت رود (دنیپر) عقب نشینی کرد.

به واقع پیروزی روس ها در نبرد کورسک نه در میدان نبرد بلکه در پشت جبهه ها و مدت ها قبل از آغاز عملیات جنگی به دلیل لو رفتن عملیات احتمالی آلمان ها رقم خورده بود.

 هرچند که تلفات روس ها بسیار سنگین بود ولی به لطف منبع پایان ناپذیر انسان در روسیه این تلفات نا چیز بود اما برعکس تلفات وارده بر ارتش آلمان غیر قابل جبران بود.

آموزش نظامی برای غیر نظامیان روس.

تمامی خانواده های روس برای مقابله با نازی ها دست به سلاح برده بودند.

حضور شش هزار و سیصد تانک در این جنگ، این رویداد را به نام نبرد تانک ها شهره کرده است. به لحاظ تجهیزان از نبرد کورسک به عنوان بزرگترین نبرد تاریخ نام برده می شود.

نیروهای شوروی در پی هدف قرار دادن جنگنده های رایش سوم هستند.

تنها در روز شش ژودیه 1200 تانک روسى در پناه آتش سنگین توپهاى روسى دست به ضد حمله اى بزرگ، علیه تانک هاى آلمانى زدند. هدف این ضد حمله جلوگیرى از دستیابى آلمان ها به ارتفاعات منطقه بود، در خط مورد حمله روس ها، آلمان ها با ۱۰۰۰ تانک به مقابله مشغول شدند. در این مرحله نبرد ۴ روز به طول انجامید و صدها تانک طرفین به آتش کشیده شد.

اجساد شماری از افسران رایش سوم (هیتلر).

نقشه فرماندهان روسی در خلال نبرد کورسک.

نمونه ای تانک تی 34/76 شوروی.

ضد حمله عظیم روسها در ۱۲ ژوییه که در آن ده ها لشکر زرهى تازه نفس، بیش از یک میلیون سرباز شرکت داشتند و توسط هزاران توپ پشتیبانى مى شدند، صحنه نبرد کورسک را به «قتلگاه» آلمان ها تبدیل کردند.

 


نمونه ای از جنگنده های رژیم فاشیستی هیتلر.

این نبرد عظیم درسهاى بزرگى براى آلمان دربرداشت. اول آن که این کشور براى اولین بار شاهد یک ضد حمله عظیم زرهى از جانب دشمنانش بود و پى برد «ابتکار استفاده از لشکرهاى انبوه زرهى» دیگر حربه اى کهنه است چرا که با توسعه لشکرهاى زرهى روسى، انگلیسى و آمریکایى دیگر قدرت اول زرهى جهان این ۳ کشور هستند.

سرباز آلمانی در حال سیگار کشیدن.

گئورگی ژکوف فرمانده وقت ارتش اتحاد جماهیر شوروی.

محل جغرافیای نزاع آلمان و اتحاد جماهیر شوروی در اروپا.

زنی روس که خانه اش در بمباران نیروهای نازی ویران شده است.

در این مقطع از جنگ، هر تانک و یا سرباز آلمانى که از بین مى رفت، جانشینى نداشت. حال آن که روس ها با برخوردارى از جمعیت سرسخت و قدرت صنعتى خود، مرتب خود را تقویت مى کردند و برترى خویش را بر آلمان ها به ۴ بر یک رسانده بودند.

توپخانه روس ها که بر دیوار های شهر مستقر شده است.

شکست در نبرد کورسک برای آلمان ها بسیار تلخ بود، چرا که پس از آن دیگر آلمان ها موفق به پیشروی در خاک شوروی نشده و مرتبا عقب نشینی می نمودند و در مدتی اندک شهر استراتژیک کیف را نیز از دست دادند.

در خلال نبرد کورسک 70 هزار نفر آلمانی ، 2900 تانک ، هزار توپ و 1400 هواپیمای آلمانی نیز منهدم شد. در این جنگ به علت دوری فاصله قوای آلمان از پایگاه های خود و گشوده شدن جبهه های گوناگون دیگر در برابر آلمان ها و نیز فرارسیدن فصل سخت سرما در منطقه ، در نهایت ارتش آلمان تارومار شد و شکست سختی به آلمان وارد آمد. شکست نای ها از شوروی در کل برنتیجه جنگ تاثیر گذاشت و راه را برای شکست های بعدی آلمان فراهم کرد. تصویر فوق قبر یک سرباز آلمانی در حوالی کورسک را نشان می دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد