سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

آسوشیتدپرس اضافه کرد که مذاکره کنندگان انتظار دارند توافق مقدماتی هسته ای امشب به دست آید.

آسوشیتدپرس خبر داد متن توافق هسته ای آماده شده است.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در خبر فوری به نقل از شماری از دیپلمات ها در وین نوشت: متن توافق هسته ای آماده شده و قرار است برای تصمیم گیری نهایی سران ایران و آمریکا به تهران و واشنگتن ارسال شود.

آسوشیتدپرس اضافه کرد که مذاکره کنندگان انتظار دارند توافق مقدماتی هسته ای امشب به دست آید.

هم اکنون وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 برای انجام آخرین مراحل مذاکرات هسته ای در وین اتریش حضور دارند.
نتانیاهو به راهپیمایی اخیر روز قدس در ایران اشاره کرد و افزود:" در رژه های تنفر در ایران پرچم های آمریکا و اسراییل را به آتش می کشند اما مذاکره کنندگان در وین همچنان امتیاز دادن به ایران را دنبال می کنند.
بنیامین نتنانیاهو نخست وزیر اسراییل می گوید رژیم تل آویو زیر بار توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران نمی رود.نتانیاهو: اسراییل زیر بار توافق نخواهد رفت

به گزارش عصر ایران به نقل از هاآرتص نتانیاهو صبح یکشنبه در نشست کابینه اسراییل در شهر قدس در سخنانی با تکرار مواضع رژیم اسراییل درباره توافق هسته ای نهایی با ایران مدعی شد:" یک توافق بد در وین در حال تنظیم است که راه دست یابی ایران به بمب های هسته ای را هموار و صلح جهانی را تهدید می کند."

نخست وزیر اسراییل در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبر ایران درباره تداوم مبارزه با استکبار (آمریکا) پس از توافق اتمی، از کشورهای عضو گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت:" در حالی که رهبر ایران از لزوم تداوم مبارزه با آمریکا حتی پس از امضای توافق هسته ای سخن می گوید، مذاکره کنندگان در وین به عقب نشینی ها به نفع ایران ادامه می دهند."

نتانیاهو به راهپیمایی اخیر روز قدس در ایران اشاره کرد و افزود:" در  رژه های تنفر در ایران پرچم های آمریکا و اسراییل را به آتش می کشند اما مذاکره کنندگان در وین همچنان امتیاز دادن به ایران را دنبال می کنند."

نتانیاهو مدعی شد ایران نیات خود را برای تعرض به همان هایی که با آنها مشغول مذاکره است پنهان نمی کند اما قدرت های جهانی دارند به دیکته ایران تن در می دهند  اما اسراییل زیر بار (این توافق) نخواهد رفت.
رژیم اسراییل که تنها دارنده صدها کلاهک هسته ای در منطقه خاورمیانه محسوب می شود ، در چارچوب پروژه القای ایران هراسی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را زمینه ساز هسته ای شدن ایران و نابودی خود می داند.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است هدف برنامه هسته ای اش صلح آمیز و در چارچوب مقررات معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.
CNN: فضا به شدت خوشبینانه است
یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد توافق هسته ای بین این کشور و قدرت های بزرگ روز یکشنبه قابل دستیابی است. این مقام در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «توافق امروز قابل دستیابی است... ولی برخی مسائل باقی مانده است که باید توسط وزرای امور خارجه حل و فصل شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام ایرانی: توافق هسته ای امروز قابل دستیابی است/ کری : به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می شویم/ فابیوس: فکر می کنم وارد آخرین مرحله گفتگوها شده ایم


آسوشیتدپرس مدعی شد: متن توافق هسته ای آماده شده است.

آسوشیتدپرس در خبر فوری نوشت: متن توافق هسته ای آماده شده و قرار است برای تصمیم گیری نهایی سران ایران و آمریکا به تهران و واشنگتن ارسال شود.

این خبرگزاری فزود: پس از اعلام نظر سران این دو کشور ، توافق نامه روز دوشنبه اعلام رسمی می شود.

هم اکنون وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 برای انجام آخرین مراحل مذاکرات هسته ای در وین اتریش حضور دارند.

العربیه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد: توافقنامه هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مذاکرات وین امروز آماده خواهد شد و فردا دوشنبه امضا خواهد شد.

نگارش متن توافق در حال تکمیل است


منابع دیپلماتیک نزدیک به مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب در پایتخت اتریش گفتند هم اکنون نگارش بندهای توافق نهایی جامع درباره برنامه هسته ای ایران در حال انجام شدن است.

به گزارش انتخاب ؛ به گفته این منابع، رایزنی ها از صبح امروز یکشنبه با مشارکت عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیدت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا آغاز شده است.

این منابع پیش بینی کردند در پایان کار معاونان وزیران امور خارجه، نشستی با حضور وزیران امور خارجه آمریکا و ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی آنچه به دست آمده است برگزار شود.

شب گذشته نیز جلسه مذاکرات فشرده ای در سطح وزیران امور خارجه با حضور کری و ظریف و موگرینی با حضور معاونانشان برگزار شد و تا دیروقت ادامه یافت. هدف از این نشست، حل کردن آخرین موارد اختلاف و دستیابی به توافق نهایی مورد نظر درباره برنامه هسته ای ایران بود.




یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد توافق هسته ای بین این کشور و قدرت های بزرگ روز یکشنبه قابل دستیابی است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ وی افزود برخی مسائل باقی مانده است که باید توسط وزرای امور خارجه حل و فصل شود.

این مقام در گفتگو با رویترز اعلام کرد: «توافق امروز قابل دستیابی است... ولی برخی مسائل باقی مانده است که باید توسط وزرای امور خارجه حل و فصل شود».

پیش از این، خبرگزاری های روس گزارش دادند سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد روز یکشنبه در گفتگوها بین قدرت های جهان و ایران در وین در خصوص برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران شرکت کند.

اینترفاکس به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: «امروز وزیر لاوروف قصد دارد در گفتگوها در خصوص برنامه هسته ای ایران در وین شرکت کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در عین حال زمانی که رویترز با آن تماس گرفت، از اظهار نظر خودداری کرد.

فابیوس: فکر می کنم وارد آخرین مرحله گفتگوها شده ایم

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پنجشنبه گفت فکر می کند گفتگوهای هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران وارد آخرین مرحله شده است .

وزیر امور خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرد مواضع فرانسه در مذاکرات هسته ای اکنون به نتیجه ای رضایت بخش منجر شود.

فابیوس گفت از موضعی که فرانسه اتخاذ کرده و موضعی مبتنی بر قاطعیت سازنده است آگاهید. امیدوارم که این موضع اکنون به سرعت به نتیجه ای رضایت بخش منجر شود.»

 جان کری : به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می شویم

وزیر خارجه امریکا امروز با اشاره به اینکه شب گذشته نشست بسیار مثبتی و خوب با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشته است ،گفت :من فکر می کنم که به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می شویم.

جان کری امروز برای شماری از خبرنگاران آمریکایی افزود: بنابراین از آنجایی که تنها چند کار سخت برای انجام دادن وجود دارد , من هنوز امیدوارم .

وزیر خارجه امریکا گفت: برخی تصمیمات لازم را گرفته‌ایم اما هنوز برای حصول یک توافق هسته‌ای با ایران چند کار سخت وجود دارد که باید انجام شود.

CNN: فضا به شدت خوشبینانه است

خبرنگار سی ان ان اعلام کرد اظهار نظرهای اخیر درباره مذاکرات هسته ای وین خوشبینانه ترین اظهار نظرها طی روزهای اخیر بوده است. به گزارش سی ان ان، نیک رابرتسون گفت: جان کری وزیر خارجه آمریکا صبح روز یکشنبه بیش از روزهای اخیر درباره دستیابی به توافق درباره مسئله هسته ای ایران ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش انتخاب ؛ وی روز گذشته هفت نشست برگزار کرد که دو نشست آن با وزیر خارجه ایران بود. وی پس از این مذاکرات گفت باید تصمیم های بسیار دشواری گرفته شود. کری گفت از آنجا که نشست های شب گذشته مثبت بودند وی بسیار امیدوار است. وی گفت هنوز تصمیم های دشواری وجود دارد که اتخاذ نشده است با این حال اظهارات اخیر کری خوشبینانه ترین اظهارات وی طی چند روز اخیر بوده است.

گفته می شود وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف نیز عصر روز یکشنبه به وین می آید و از آنجا که وزرای خارجه انگلیس، چین ، فرانسه و آلمان نیز حضور دارند به نظر می رسد که گروه پنج به علاوه یک در تدارک برای برگزاری نشستی در روز یکشنبه خواهد بود. این احساس وجود دارد که مذاکره کنندگان در مرحله نهایی دستیابی به توافق یا عکس آن هستند. با این حال آنچه مشخص است اینکه جان کری روز یکشنبه درباره مذاکرات خوشبین بود.



لاوروف عازم وین شد

وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه در توییتر از عزیمت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور به وین برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد « سرگئی لاوروف عازم وین شد تا در مذاکرات شش میانجیگر بین المللی و ایران درباره پرونده هسته ای این کشور شرکت کند .»
هم اکنون ایران با 1+5 در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم های لازم را بگیرد، توافق حاصل می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محورهای احتمالی توافق نهایی ایران و 1+5

براساس برخی گزارش ها، در توافق نهایی احتمالی تمام تحریم ها لغو می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین؛ هم اکنون ایران با 1+5 در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم های لازم را بگیرد، توافق حاصل می شود.

براساس توافق نهایی احتمالی،  تمامی تحریم ها علیه ایران لغو خواهد شد و در مقابل صرفا برخی محدودیت های موقت اعمال خواهد شد که آن ها هم طبق بیانات رهبر معظم انقلاب پس از مدتی محدود رفع خواهند شد.

براساس شنیده ها، کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی و مالی در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند گردید.

همچنین، شنیده ها حکایت از آن دارد که ایران پس از اجرای توافق، تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق  قطعنامه شورای امنیت که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می گردد.

این توافق در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که برخی اقدامات موقت  و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

لازم به ذکر است که قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورا در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد.

براساس شنیده ها، مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید.

گفتنی است، این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال توانسته است از این وضعیت  خارج گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که حرکت تیم مذاکره کننده کشورمان حرکتی رو به جلو است ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه مناسبی برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که حرکت تیم مذاکره کننده کشورمان حرکتی رو به جلو است ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه مناسبی برسد.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه قاب عکس گلزار شهدا در کریدور مجلس در جمع خبرنگاران در ارزیابی و پیش بینی خود از 24 ساعت آینده باقیمانده از مذاکرات گفت: قبلا هم عرض کردم نگاهم در کل به مذاکرات مثبت است و فکر می‌کنم تلاشی که عزیزان ما در تیم مذاکره کننده انجام می‌دهند یک مسیر روشن و تعریف شده و چارچوب دار و کاملا فکر شده‌ای است.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد:‌ امیدوارم این عقلانیت در طرف مقابل هم وجود داشته باشد که از زمان درست استفاده کنند و تصور نکنند که پایان وقت فرصت مناسبی است برای این که آراء جدید وارد صحنه شوند و تصور نکنند که حداکثر فشار را باید در اینجا بیاورند.

وی افزود: این فشار زیاد ممکن است مشکل ایجاد کند لذا این تاکتیک‌ها تاکتیک‌هایی برای مذاکرات سهل و آسان است، در حالی که مذاکرات وقتی در حد پیچیده ودرازمدت شد باید امور از قبل فکر شده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین بنده جزیی در جریان هستم که بعضی از چالش‌ها هم اکنون وجود دارد اما در کل فکر می‌کنم حرکتشان رو به جلو است و می‌توانند در شرایط فعلی به نتیجه دست یابند.

علی لاریجانی همچنین در مورد نمایشگاه عکسی که از گلزار شهدای سراسر کشور و به همت بنیاد شهید در کریدور مجلس برپا شده است اظهار کرد:‌این حرکت حرکت خوبی است و می‌توان از زمینه‌ی معنوی آن استفاده کرد و یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه این است که حس غیرت دینی را نشان می‌دهد، لذا این فقط یک حرکت فرهنگی صرف نیست و القای انرژی به جامعه در ابعاد مختلف است.
منبع: ایسنا
دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی ان ان اعلام کرد دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.

به گزارش انتخاب ؛ دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.

از سوی دیگر ، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در نبود هیچ اعلامیه رسمی پس از گذشت 11 روز از ضرب الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات هسته ای ایران، مردم به بالکن های هتل محل مذاکره چشم دوخته اند تا شاید دریابند آیا توافق نزدیک است.

این روزنامه آمریکایی افزود: روز شنبه در یکی از این بالکن ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدت زیادی را در آفتاب سپری کرد.

در حالی که تلاش های دیپلماتیک ادامه داشت، ظریف در حالی که لبخند عمیقی برلب داشت، مشغول مطالعه مطلبی بود که به نظر می رسید پیش نویس توافقنامه باشد - 20 صفحه با حدود 80 صفحه ضمیمه.

یک خبرنگار ایرانی به نقل از ظریف گفت به نظر می رسد هیئت ایرانی تا پایان روز یکشنبه در وین خواهند ماند. ظریف تاکید کرد مذاکرات با شدت تمام در جریان است. دیگر از اتهامات چند روز قبل مبنی بر این که آمریکا تعهدات پیشین خود را نادیده می گیرد یا موضوعات جدیدی را مطرح می کند، خبری نیست.

از طرف دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ناگهان در خارج هتل ظاهر شد و در حالی که عصایش را در کنار یک میز کوچک قرار می داد بر جدی بودن مذاکرات تاکید کرد و گفت ایرانیان باید تصمیم های سیاسی مهمی اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا شنبه صبح پس از دیدار با ظریف در توئیتی از وجود اختلاف های دشواری خبر داد که برای دست یابی به توافق باید حل شود اما غروب شنبه پس از یک نشست محوری با همتای ایرانی خود، کری حرفی برای بیان کردن نداشت.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم به رویترز گفت اکنون که همه مسائل بر روی میز قرار دارد زمان تصمیم گیری فرا رسیده است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز روز شنبه در دیدار با دانشجویان در تهران همانند چند هفته قبل تاکید کردند هیچ فرد یا بازرس خارجی اجازه نخواهد یافت به تاسیسات نظامی ایران وارد شود.

هشدار رهبر عالی ایران در این دیدار این بود که جنگ با قدرت استکباری پس از توافق پایان نمی یابد.

به گزارش انتخاب ؛ نیویورک تایمز ادامه می دهد: غروب شنبه پس از آنکه وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس وارد وین شدند، کری با تمام همتایان مذاکره کننده خود دیدار کرد تا احتمالا چگونگی شکل گیری توافق را بازبینی کنند و درمورد اینکه کدام موانع نیاز به کار بیشتر دارند تصمیم بگیرند.

نویسنده در ادامه تاکید کرد این نخستین بار است که ایرانیان، آمریکاییان و اروپاییان همگی درمورد پایان بازی سخن می گویند.

شنبه پانزدهمین روز مذاکرات پی در پی کری در وین بود و این بیشترین زمانی است که وزیر امور خارجه آمریکا تاکنون در یک کشور خارجی به سر برده است. این زمان حتی از مدتی که وی پس از حادثه دوچرخه سواری در بیمارستان بستری شد نیز بیشتر بود. کری در این مدت بیش از پنجاه نشست داشته که بیشتر آنها با ظریف بوده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد