سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

حمله پلنگ در "سالندکوه" دزفول به چوپانان منطقه

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از دومین حمله پلنگ در "سالندکوه" دزفول به چوپانان منطقه خبر داد و گفت: اطلاع رسانی محیط بانان و همکاری عشایر موجب شده که اهالی منطقه از هر گونه کمین و کشتار پلنگ خودداری کنند.

فرهاد قلی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: پس از حمله پلنگ به یکی از اهالی در زمستان سال گذشته، این دومین حمله پلنگ در منطقه سالند کوه در شمال خوزستان است که مصدوم حادثه پس از حمله پلنگ، به اداره حفاظت محیط زیست دزفول مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفت.

وی افزود: اطلاع رسانی محیط بانان منطقه و همکاری عشایر موجب شده که اهالی منطقه از هر گونه کمین و کشتار پلنگ خودداری کرده و اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در حال اطلاع رسانی بیشتر مبنی بر رعایت ایمنی لازم از سوی دامداران منطقه و جلوگیری از هر گونه آسیب به این گونه در معرض خطر انقراض است.

قلی نژاد ادامه داد: از آنجا که گربه سانان قلمرو وسیعی دارند، برآورد آنان مشکل است و بدین ترتیب در حال حاضر برآوردی از تعداد پلنگهای موجود در این منطقه در دست نیست.

وی گفت: با این وجود، آموزش کامل و جامعی به اهالی منطقه داده شده تا ضمن رعایت موارد ایمنی، از ورود دامها به مناطق حساسی که گمان می رود لانه پلنگ باشد، جلوگیری کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تصریح کرد: پلنگها قلمرو وسیعی دارند و از سوی دیگر پلنگها در هنگام باروری و همچنین پلنگهای مادر که توله های کوچک دارند، نسبت به قلمرو خود بسیار حساس هستند و در صورت پا گذاشتن انسان یا دام به قلمروشان به ناچار حمله می کنند و این حمله پلنگها ناشی از ترس آنان است.

وی با اشاره به اهمیت زیستگاه بکر "سالندکوه" و "کینو کوه" عنوان کرد: با توجه به شرایط بکر و غنای زیستی این منطقه که از زیستگاه های مرکزی زاگرس مرکزی ایران است، این منطقه نیازمند حفاظت و تعیین زون امن است. همچنین در راستای جلوگیری از هر گونه آسیب به جمعیت حیات وحش منطقه، جبران خسارات وارده به عشایر و دامداران آسیب دیده از حمله پلنگ و سایر وحوش ضروری است.

قلی نژاد با قدردانی از عشایر و اهالی منطقه در همکاری و جلوگیری از آسیب رساندن به پلنگهای در معرض انقراض این منطقه، افزود: از میزان خسارتهای وارد آمده به دامهای اهالی منطقه ناشی از حمله پلنگها، آماربرداری دقیقی شده و با ارائه اسناد و مدارک به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است تا جبران خسارت وارده به اهالی و عشایر منطقه انجام شود.

به گزارش ایسنا؛ "سالند کوه" و "کینو" از زیستگاه های زاگرس در شمال خوزستان و از مناطق بکر و ارزشمند حیات وحش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد