سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

«امشب تعیین‌کننده است» به صبح موکول شد؛

از این نشست بعنوان نشستی مهم و سرنوشت ساز یاد می شود که سمت و سوی مذاکرات را بطور دقیق مشخص خواهد کرد.در این نشست وزرای خارجه چین و روسیه حضور ندارند و نماینده این دو کشور در 5+1 به نمایندگی از وزرا حضور یافته اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز نشست سرنوشت ساز ایران و 5+1

جلسه وزرای خارجه 5+1 با ایران در هتل کوبورگ وین محل برگزاری مذاکرات هسته ای برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار «انتخاب» از وین، دراین نشست که پیش بینی می شود تا صبح امروز یکشنبه به طول بیانجامد ، پرانتزها و اختلافات میان طرف های مذاکره مطرح و پس از بررسی راه حل های مختلف ،در مورد انها تصمیم گیری می شود.
گفته می شود تا کنون در کنار پیشرفت هایی که بدست امده است همچنان اختلافات مهم و اساسی وجود دارد که مانع رسیدن به توافق نهایی است.
از این نشست بعنوان نشستی مهم و سرنوشت ساز یاد می شود که سمت و سوی مذاکرات را بطور دقیق مشخص خواهد کرد.
در این نشست وزرای خارجه چین و روسیه حضور ندارند و نماینده این دو کشور در 5+1 به نمایندگی از وزرا حضور یافته اند.

نشست حیاتی

یک منبع دیپلماتیک در هیات ایران به خبرنگار ما گفت شنبه شب برای سرنوشت گفتگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 اهمیت حیاتی دارد.
این منبع خاطرنشان کرد دو یا سه مساله مانع از حصول توافق شده است. وی افزود ایران امیدوار است در نزدیک‌ترین زمان ممکن به توافق دست یابد.
وی گفت: «امشب تعیین‌کننده است اما دو سه مساله مانده است.»

تکمیلی:
مذاکرات محمد جواد ظریف و زیر خارجه ایران با جان کری وزیر خارجه امریکا پس از دوساعت پایان یافت.
ادامه این مذاکرات صبح روز یکشنبه ساعت 10:30 بوقت محلی ایران در هتل کوبورگ وین برگزار خواهد شد.
همچنین توافق‌های مشابهی هم با چین و آرژانتین امضا می‌کند. عربستان به دنبال ساخت 16 راکتور تا 2032 است و برای هر راکتور دو میلیارد دلار هزینه می‌کند.در حالیکه توافق اتمی ایران با گروه 1+5 در روزهای پایانی خود است خبرها حاکی از آن است که عربستان از هرگوشه از این جهان به صورت مخفیانه و بی‌سر و صدا تکنولوژی‌های اتمی را برای ساخت تاسیسات هسته‌ای خریداری می‌کند.
به گزارش ایسنا، در ژوئن 2015 محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر عربستان در لندن در مصاحبه با روزنامه تلگراف گفت که تمامی گزینه‌ها درباره ساخت تسلیحات اتمی در عربستان روی میز است.
عادل جبیر، سفیر سابق ریاض در آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور نیز در جریان مصاحبه با سی ان ان اظهار نظرهای مشابهی را مطرح کرد و زمانی که درباره جاه طلبی‌های اتمی کشورش سوال پرسیدند، گفت: عربستان هر کاری را که باید انجام می‌دهد تا از امنیت خود حفاظت کند.
عربستان در جدیدترین تلاش‌هایش در ساخت تاسیسات اتمی، معاهده‌ای را با فرانسه برای انجام مطالعات به منظور ساخت دو رآکتور جدید اتمی در بیابان‌های این کشور امضا کرده است. این توافق به فرانسه اجازه می‌دهد تا با روسیه هم توافق همکاری اتمی به منظور تامین انرژی امضا کند.
همچنین توافق‌های مشابهی هم با چین و آرژانتین امضا می‌کند. عربستان به دنبال ساخت 16 راکتور تا 2032 است و برای هر راکتور دو میلیارد دلار هزینه می‌کند.
عربستان به دلایل بسیاری خواهان ساخت تاسیسات اتمی است و یکی از آن‌ها کمک به ریاض برای تامین انرژی است.
بنا به گفته یک تحلیل‌گر سیاسی، عربستان از قبل ظرفیت و قابلیت تولید اورانیوم غنی شده و سیستم‌های پیشرفته را برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای داشته است.وی از مطلب خود با عنوان دکترین دفاع اتمی عربستان در تلگراف نوشت که عربستان تمامی مولفه‌های ضروری در پیگیری ساخت یک سلاح اتمی شامل ابزار مالی و زیر ساخت‌های فنی را دارد.منبع: ایسنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به یادداشت ظریف در روزنامه فایننشال تایمز، طی یادداشتی برای روزنامه تلگراف، به مخاطبان غربی هشدار داد اظهارات او را باور نکنند.
به گزارش فارس، مقام ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در یادداشتی برای یک روزنامه انگلیسی درباره یادداشت اخیر وزیر خارجه ایران در روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد.وزیر خارجه ایران در یادداشتی برای روزنامه فایننشال تایمز با بیان اینکه در صورت توافق هسته‌ای متوازن امکان همکاریها در دیگر حوزه‌ها وجود دارد، نوشت افراط‌گرایی متوحشانه که قلب خاورمیانه را نشانه گرفته را از جمله تهدیدهای مشترک دو طرف خواند.
در واکنش به این یادداشت، مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و از چهره‌های نزدیک به نتانیاهو در مطلبی برای روزنامه انگلیسی تلگراف، یادداشتی منتشر کرد که در آن عصبانیت و نگرانی مقامات صهیونیستی هویدا است.«دوری گلد» با هشدار درباره پذیرش اظهارات وزیر خارجه ایران درباره لزوم مقابله با تروریسم و تهدیدات مشترک این گروه‌های تروریستی مدعی شد که «اعتماد به ایران برای متوقف کردن تروریسم شبیه به دعوت از یک آتش‌افروز برای فرونشاندن آتش است».مقام صهیونیست و از چهره‌های بسیار نزدیک به نتانیاهو در توضیح ادعای بی اساس خود، اظهارات تکراری مقامات تل‌آویو درباره حمایت ایران از حزب‌الله لبنان را به عنوان مثالی از حمایتهای تهران از تروریسم برمی‌شمارد.
دوری گلد در ادامه این مطلب خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، مواضع رژیم صهیونیستی درباره این گفتگوها را تکرار می‌کند. او می‎‌نویسد: «هیچ اساسی برای این اعتقاد که مذاکرات هسته‌ای کارساز خواهد بود، وجود ندارد».
این اظهارات دوری گلد، همان اظهارات تکراری و بی اساس مقامات رژیمی است که بر اساس گزارش اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل در حمله سال گذشته به غزه، جنایت علیه بشریت مرتکب شده‌اند.
ریاست امنیت ملی افغانستان نیز روز سه‌شنبه هفته جاری از کشته شدن معاون سرکرده گروه تروریستی داعش در حوزه افغانستان و پاکستان در حمله پهپادی آمریکا خبر داده بود.مقامات آمریکایی در افغانستان اعلام کردند که سرکرده گروه تروریستی داعش در حوزه افغانستان و پاکستان بر اثر حمله پهپاد آمریکایی در ولایت ننگرهار کشته شده است.
به گزارش تسنیم، مقامات آمریکایی در افغانستان با گذشت چند روز از کشته شدن معاون سرکرده داعش در شرق افغانستان اعلام کردند که «حافظ سعید» سرکرده این گروه تروریستی در افغانستان و پاکستان کشته شده است.
این در حالی است که روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبون»، اوایل فروردین سال جاری نوشته بود: «حافظ سعید» که چندی قبل به‌عنوان رهبر گروه تروریستی داعش در پاکستان اعلام موجودیت کرده بود، همراه با دو نفر دیگر در یک انفجار بمب در «توره دره» از منطقه تیراه در ایالت «خیبرپختونخواه» کشته شده است، اما این گروه تروریستی کشته شدن سرکرده داعش را تأیید نکرد.
سال گذشته «شاهدالله شاهد» سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان گفته بود که «حافظ سعید» رهبر طالبان منطقه «اورکزی» این کشور، به‌عنوان رهبر جدید گروه تروریستی داعش در حوزه افغانستان و پاکستان انتخاب شده است.
حافظ محمد سعید یکی از پنج فرمانده مهم تحریک طالبان پاکستان بود که در ماه اکتبر سال 2014 میلادی از این گروه جدا شد و به‌سرکردگی «شاهدالله شاهد» سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان با گروه تروریستی داعش اعلام بیعت کرد.
گفته می‌شد که شاهدالله شاهد سرکرده واقعی گروه تروریستی داعش در حوزه افغانستان و پاکستان است و حافظ سعید تنها نمادین معرفی شده است.
ریاست امنیت ملی افغانستان نیز روز سه‌شنبه هفته جاری از کشته شدن معاون سرکرده گروه تروریستی داعش در حوزه افغانستان و پاکستان در حمله پهپادی آمریکا خبر داده بود.
«حسیب صدیقی» سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان ضمن تأیید این خبر افزود: «گل زمان» معاون حافظ سعید سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان و پاکستان همراه با معاونش به‌نام «جهان‌یار» در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در شهرستان «اچین» ولایت ننگرهار کشته شده است.
منبع: تسنیم
وی اظهار داشت: «دلیل اینکه ما می‌خواهیم جلوی برخوداری ایران از برنامه موشک‌های بالیستیک بین قاره ای را بگیریم، این است که اصطلاح بین قاره‌ای یعنی توانایی رسیدن این موشک‌ها‌ از ایران به ایالات متحده... ما خواستار چنین چیزی نیستیم».
مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی برای سومین بار طی دو هفته تمدید شد که گفته می شود، این بار، موضوع برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران، یکی از اصلی ترین مسائل مورد اختلاف طرفین است. روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی ضمن پرداختن به ابعاد این موضوع، به دلیل اصرار آمریکا بر حفظ این دسته از تحریم های موجود علیه ایران نیز اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از وین می‌نویسد، یکی از مهمترین موانع باقی مانده بر سر راه توافق هسته ای تاریخی ایران، اختلاف نظر بر سر مجموعه ای از تحریم‌های سازمان ملل است که به نظر می‌رسید، بحث درباره آن‌ها ماه‌ها پیش به نتیجه رسیده و تنها در حاشیه مذاکرات مطرح خواهند بود. این تحریم‌ها، مربوط به مجموعه ای از قطعنامه‌های سازمان ملل است که تصویب آن‌ها از 9 سال پیش آغاز شد و صادرات و واردات سلاح‌های متداول را برای ایران ممنوع می‌سازد.

برای کسانی که نگران قدرت نمایی مستمر ایران در خاورمیانه، از جمله حمایت از بشار اسد در سوریه، نیروهای حزب الله در لبنان، گروه‌های فلسطینی و گروه‌های شیعه در عراق‌ هستند، پابرجا ماندن این ممنوعیت حتی پس از دستیابی به توافق، به یک موضوع کلیدی و حیاتی تبدیل شده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا حتی این هفته در سخنانی در کنگره اظهار داشت، بخشی از این ممنوعیت که به فناوری موشک‌های بالیستیک مربوط می‌شود، برای امنیت خود آمریکا نیز ضروری است، زیرا در صورتی که موشک‌های بالیستیک ایران به کلاهک‌های شیمیایی، بیولوژیک یا هسته ای مسلح شوند، به سلاحی خطرناک تبدیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: «دلیل اینکه ما می‌خواهیم جلوی برخوداری ایران از برنامه موشک‌های بالیستیک بین قاره ای را بگیریم، این است که اصطلاح بین قاره‌ای یعنی توانایی رسیدن این موشک‌ها‌ از ایران به ایالات متحده... ما خواستار چنین چیزی نیستیم».

اما برای ایرانی‌ها، این موضوع به اصل عمل متقابل و همچنین غرور ملی ارتباط دارد. آن‌ها اشاره می‌کنند که این تحریم‌ها بر سر برنامه هسته ای ایران وضع شده و بنابراین، باید همزمان با دستیابی به توافق در موضوع هسته ای لغو شود. در عرصه وسیع تر، این امر مشخص خواهد کرد که بر اساس توافق هسته ای، جایگاه ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای پذیرفته خواهد شد.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران سعی دارد از این موضوع به عنوان ابزاری برای ایجاد شکاف در گروه 1+5 استفاده کند. در این چهارچوب، روسیه و چین که در موضوع تجارت تسلیحات با ایران دارای منافعی هستند، از برداشته شدن تحریم‌های مربوط به این موضوع دفاع می‌کنند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران نخستین بار در سال 2006 و بر اساس قطعنامه شورای امنیت ـ که مربوط به برنامه هسته ای ایران بود ـ وضع شد؛ هرچند ایرانی‌ها بر همین اساس تأکید دارند، با حل موضوع هسته ای، این تحریم‌ها باید برداشته شوند، اما دولت آمریکا از یک سو ادعا می‌کند که برداشته شدن تحریم‌ها سبب حمایت بیشتر ایران از دولت سوریه خواهد شد و از سوی دیگر، این نگرانی را دارد که برداشتن تحریم تسلیحاتی، سبب مخالفت کنگره با کلیت توافق هسته ای ایران شود.

این موضوع به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که فرماندهان نظامی آمریکایی نیز بر لزوم حفظ این تحریم‌ها تأکید دارند. به جز اشتون کارتر که به آن اشاره شد، مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور نیز اظهار داشته: «ما نباید تحت هیچ شرایطی فشار بر ایران را در موضوع توانمندی‌های موشکی و تسلیحاتی برداریم».منبع: تابناک
هتل تاریخی پله کوبورگ محل مذاکرات است و تسنیم تصاویری از محل استراحت تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این هتل ارائه می‌کند.
تیم مذاکره کننده ایران از اوایل تیرماه برای دستیابی به توافق احتمالی در هتل کوبورگ وین به سر می‌برد.

به گزارش تسنیم، توافق موقت ژنو (برنامه جامع مشترک) که در 30 ژوئن (9 تیر) به پایان می‌رسید تا 10  جولای (19 تیر) تمدید شده است تا فرصت بیشتری برای ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 پدید آید.

هتل تاریخی پله کوبورگ محل مذاکرات است و تسنیم تصاویری از محل استراحت تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این هتل ارائه می‌کند.
منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد