سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مطابق با قانون کنگره، اگر توافق در زمانی پس از نهم جولای انجام شود، کنگره دو ماه فرصت بررسی توافق را خواهد داشت؛ اما در صورتی که پیش از این تاریخ، توافق میان ایران و شش کشور صورت پذیرد، کنگره ایالات متحده تا یک ماه باید اعمال نظر کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی منابع از تمدید احتمالی مذاکرات هسته ای تا روز یکشنبه خبر دادند.
این منابع در گفتگو با «انتخاب»، اظهار داشتند: اگر جلسات وزرا امروز به نتیجه نرسد، گفتگوها تا روز یک شنبه ادامه پیدا می کند.به گفته ی این منابع، مذاکره کنندگان در تلاش هستند که امروز گفتگوها را به نتیجه برسانند.
با این حال، این منابع افزودند: تدوین قطعنامه شورای امنیت نیز هنوز به پایان نرسیده است.
براساس گفته های این منابع، طی جلسات فشرده علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، متون فنی تا 90 درصد پیشرفت کرده است.
برخی رسانه های آمریکایی نیز معتقدند که امروز مذاکرات تا ساعت 10 شب به جمع بندی می رسد.
مطابق با قانون کنگره، اگر توافق در زمانی پس از نهم جولای انجام شود، کنگره دو ماه فرصت بررسی توافق را خواهد داشت؛ اما در صورتی که پیش از این تاریخ، توافق میان ایران و شش کشور صورت پذیرد، کنگره ایالات متحده تا یک ماه باید اعمال نظر کند.

تکمیلی /

خبرگزاری تسنیم از دعوت وزارت خارجه اتریش از کاترین اشتون برای سفر به وین خبر داده است.
پیش از این، یک منبع آگاه به خبرنگار «انتخاب» گفته بود: دعوت از کاتریون اشتون تنها برای تشکر از او در مراسم توافق بابت نقشش در مذاکرات خواهد بود.با این اوصاف، در صورتیکه خبر دعوت از اشتون صحت داشته باشد، به نظر می رسد اعلام توافق هسته ای نزدیک باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاترین رای سخنگوی خانم موگرینی در صفحه شخصی خود عکسی از گفتگوی تند دکتر ظریف با موگرینی منتشر کرده است. کاترین رای سخنگوی خانم موگرینی در صفحه شخصی خود عکسی از گفتگوی تند دکتر ظریف با موگرینی منتشر کرده در این باره گفت: روابط صادقانه بر اساس احترام متقابل است.
گفتنی است این عکس مربوط به لحظه‌ای است که دکتر ظریف با صدای بلند فریاد می‌زند: هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.

عکس : لحظه واکنش ظریف به تهدید موگرینی
روزنامه گاردین نوشت اختلافات میان روسیه، چین و غرب بر سر لغو تحریم های تسلیحاتی ایران موجب عقب کشیده شدن زمان ضرب الاجل شد اما دیپلماتها مطمئن هستند توافق حاصل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین نوشت اختلافات میان روسیه، چین و غرب بر سر لغو تحریم های تسلیحاتی ایران موجب عقب کشیده شدن زمان ضرب الاجل شد اما دیپلماتها مطمئن هستند توافق حاصل خواهد شد.به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه در مقاله ای به قلم جولیان بورگر نوشت مذاکرات هسته ای در وین به علت اختلافات در مورد لغو تحریم های تسلیحاتی ایران سه روز دیگر تمدید شد اما دیپلمات های غربی همچنان امیدوار هستند تا پایان هفته به توافق دست یابند.دیپلمات ها تاکید کردند اختلافات میان ایران و شش قدرت جهانی حاضر در مذاکرات با گذشت هر ساعت در حال کاهش است و فقط چند موضوع مهم باقی مانده است.فیلیپ هامون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت اراده آشکاری در هر دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد.در همین حال، مارک تونر (Mark Toner)سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مسائل دشواری باقی مانده است و ما تلاش می کنیم که آنها را حل و فصل کنیم.
به گزارش انتخاب ؛ تونر گفت: مسائل دشواری باقی مانده است و ما تلاش می کنیم که این مسائل را حل و فصل کنیم و در حال تلاش برای رسیدن به توافق جامع هستیم اما هنوز به آن نرسیده ایم.
در دیدار با نمایندگان سنا
اوباما در جمع نمایندگان سنا در روز سه شنبه شانس توافق با ایران را کمتر از پنجاه -پنجاه توصیف کرد و گفت که وی توافق هسته ای بد با ایران را نخواهد پذیرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوباما: شانس توافق کمتر از پنجاه -پنجاه است

رئیس جمهور آمریکا در جمع نمایندگان دموکرات سنا شانس توافق با ایران را کمتر از پنجاه -پنجاه توصیف کرد.
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی پولتیکو ، اوباما در جمع نمایندگان سنا در روز سه شنبه شانس توافق با ایران را کمتر از پنجاه -پنجاه توصیف کرد و گفت که وی توافق هسته ای بد با ایران را نخواهد پذیرفت.
رئیس‌جمهور آمریکا به نمایندگان دمکرات سنا اطمینان داد هیچ توافق بدی را با ایران امضا نخواهد کرد.
وی همچنین از آنها خواست تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسیده است درباره آن داوری نکنند.
وی در عین حال گفت اطمینان ندارد چنین اتفاقی رخ دهد.
اوباما در این مراسم، در حالی که جام‌های شراب ردوبدل می‌شد با هیچ مقاومتی از سوی نمایندگات دمکرات در برابر این خواسته خود که پیش داوری نکنند مواجه نشد.
این مراسم تا حدودی برای رفع اختلافات پیش آمده میان طرفین بر سر مسایل تجاری در آمریکا بود که ماه گذشته موجب اختلاف در حزب دمکرات شد.
اما برخی نمایندگان گفتند مساله ایران موضوع اصلی این مراسم بود.این در حالی است که چشم‌انداز دستیابی به توافق در روزهای آینده با ایران نامطمئن به نظر می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهور ایالات متحده در یک نشست خبری تصریح کرد که نیروهای آمریکایی نظامیان داعش را آموزش می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری گفت: نیروهای آمریکایی داعش را آموزش می‌دهند.
رئیس جمهور آمریکا که به‌منظور انجام یک دیدار کم‌سابقه به وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) رفته بود تا آخرین تحولات در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش را با مقامات ارشد نظامی بررسی کند در یک نشست خبری شرکت کرد.
وی در این نشست خبری اظهار کرد: با اقدامات جدیدی که ماه گذشته دستورش را صادر کردم، آموزش نیروهای داعش را تسریع خواهیم کرد.
این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه‌اش اظهارات رئیس جمهور آمریکا را اصلاح کرد و با وجود نقل جمله اصلی اوباما کنار واژه داعش، داخل کروشه، کلمه «عراقی» را قرار داد.
این نخستین بار نیست که کاخ سفید اشتباهات اوباما در سخنرانی‌هایش را اصلاح کرده است.
آمریکا پس از آغاز بحران عراق با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی مدعی شد قصد دارد مواضع داعش را در این دو کشور عربی هدف قرار دهد. این در حالی است که گزارش‌ها از سیاست‌های دوگانه آمریکا در مواجهه با داعش حکایت دارند. چندین تروریست تکفیری مورد حمایت خارجی که ارتش سوریه آن‌ها را دستگیر کرده است، اعتراف کرد‌ه‌اند که نیروهای آمریکا، عربستان و قطر در ترکیه به آن‌ها آموزش داده‌اند.
همچنین مسئولان دولتی، شخصیت‌ها و نیروهای مردمی و مقاومت در عراق بارها از ارتباط پنهانی واشنگتن با داعش و کمک جنگنده‌ها و هواپیماهای آمریکایی به عناصر این گروه تروریستی در عراق و ارسال محموله‌های سلاح برای آنها خبر داده و اسنادی را در این ارتباط منتشر کرده‌اند.
آمریکا با وجود آنکه دولت عراق پول تسلیحات مورد نیاز خود را پرداخت کرده است اما از تحویل جنگنده‌های اف16، بالگردهای جنگی و جنگ افزارهای خریداری شده همچنان خودداری می‌کند؛ آن هم در حالی که گروه تروریستی داعش از سوی متحدان آمریکا در منطقه تسلیح می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه هاآرتص در پایگاه اینترنتی خود نوشت انتظار می رود گفتگوها میان ایران و قدرت های جهانی به منظور رسیدن به توافق هسته ای تا اواخر هفته ادامه یابد.
بیست و چهار ساعت آینده برای آمریکایی ها بسیار حیاتی است. اگر توافق تا امشب حاصل نشود، ضرب الاجل از زمانی که سنا برای بررسی سی روزه این توافق تعیین کرده است خواهد گذشت.
اگر پس از نهم ژوئیه توافق حاصل شود، مدت زمان بررسی آن دو برابر خواهد شد و دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با جنگ سختی برای موافقت با آن مواجه خواهد شد.
در حالی که اعضای هیئت ایرانی به روزنامه نگاران و تلویزیون ایران گفته اند که توافق نزدیک است، لحن دیپلمات های غربی بسیار بدبینانه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها در حالی که مذاکرات گروه 1+5 با ایران برای رسیدن به توافق جامع در مورد پرونده هسته ای ایران در جریان است، مقامات رژیم اسرائیل مدعی اند که آمریکایی‌ها از ابتدای مذاکرات دور اخیر، آنان را از جزئیات مذاکرات مربوط به توافق جامع با ایران بی خبر گذاشته اند و در مقابل ،آمریکایی‌ها نیز مدعی اند ‌برای اطلاع دادن به مقامات اسرائیلی، بارها وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آنان، پشت خط تلفن مقامات اسرائیلی معطل مانده است.
هر چه هست، نکته مهم این است که اراده نظام جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره در مورد مسأله هسته ای برای رسیدن به توافقی عزتمندانه، رژیم اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری به سمت انزوا سوق داده است. این رژیم که هیچ گاه از سوی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده، از مهم ترین مخالفان توافق هسته ای با ایران است که البته این مخالفت دلایل متعددی دارد که در این مقال به آن نمی پردازیم. موضوع این گزارش بررسی گزینه‌های این رژیم در مواجهه با ایرانی قدرتمند در منطقه است که پس از توافق هسته ای بیش از گذشته بر قدرت آن افزوده خواهد شد.
رژیم اسرائیل همواره دو گزینه مهم در مواجهه با پرونده هسته ای ایران ارائه کرده است: نخست، تحریم و انزوای ایران در محیط بین الملل و دوم تهدید به حمله نظامی مستقل یا با همراهی آمریکا به تأسیسات نظامی ایران.بر اساس این گزارش، تحریم و تلاش برای انزوای ایران در سال‌هایی که اوباما ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشته، مطلوب ترین گزینه رژیم اسرائیل بوده است. آنان در این سال‌ها با ارائه گزارش‌های دروغین در مورد پرونده هسته ای ایران با همکاری با برخی ‌کشورهای عربی از غیبت کشورمان در محیط‌های بین المللی استفاده ‌و ائتلاف‌هایی بین المللی را علیه ایران درست کرده است.

با ‌وجود این، در دو سال اخیر و پس از آنکه برنامه هسته ای ایران به حد قابل قبولی از پایداری رسید و دولت آقای روحانی هم به قدرت رسید، تمایل نظام جمهوری اسلامی برای ادامه گفت و گوها با غرب و به ویژه با آمریکا ـ‌که مکررا درخواست گفت و گوی مستقیم در مورد مسأله هسته ای را از ایران داشت ـ این حربه از رژیم اسرائیل گرفته شد.طرح اقدام مشترک بین ایران و کشورهای 1+5 و همچنین موافقت‌نامه سوئیس، مقامات این رژیم را متوجه این نکته کرد که ایران با داشتن حد پایداری از توانایی هسته ای، دیگر در انزوا نیست و اراده جامعه جهانی نه تحریم بیشتر ایران و نه حمله نظامی به ایران به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز است.

مقامات این رژیم در همین حین آخرین ترفند خود را هم به کار بستند؛ تلاش برای به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل از سوی ایران به عنوان یکی از پیش شرط‌های توافق هسته ای؛ درخواستی که به قدری بی ریشه و بی ارتباط با مذاکرات هسته ای بود که تیم ایرانی به گونه ای قاطع آن را مردود اعلام ‌و دولتمردان آمریکایی نیز پس از مشاهده قاطعیت طرف ایرانی به صراحت این پیش شرط را برای گنجاندن در مذاکرات رد کرد.
در شرایط جدید بین المللی و جهانی، این رژیم مانده است و یک گزینه در صورت توافق هسته ای با ایران: حمله نظامی به تأسیسات نظامی ایران به صورت مستقل و بدون همراهی آمریکا و یا هر کشور دیگری.
آیا پس از توافق هسته ای با ایران، رژیم اسرائیل به تأسیسات نظامی ایران حمله می‌کند؟

بی خبری مقامات رژیم اسرائیل از مذاکرات نهایی ایران و کشورهای 1+5 و به ویژه اطمینان از اینکه ایران بر اساس این مذاکرات، اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را نمی دهد و از سویی دیگر هم قاطعانه به دنبال رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه خود است، مقامات این رژیم را ناچار ساخته که تیم ویژه ای ‌برای بررسی امکان حمله نظامی به ایران در صورت توافق هسته ای منصوب کنند.
بر اساس اخبار و اطلاعات رسیده، فرمانده نیروهای نظامی رژیم اسرائیل در روزهای اخیر معاون خود، یعنی ژنرال گولان را به ریاست تیم ویژه ای منصوب کرده ‌تا حمله به تأسیسات هسته ای ایران در صورت انجام توافق هسته ای را امکان سنجی کنند. مأموریت این تیم این است که بررسی کند چه راهی قابل دسترسی برای اسرائیل جهت حمله به ایران وجود دارد.
برخی آگاهان بر این باورند که مقامات رژیم اسرائیل به این نکته اعتراف کرده اند که توافق هسته ای با ایران قاعده بازی در منطقه را به هم خواهد زد به همین دلیل آنان باید از طریق یک حمله نظامی به ایران، از به هم خوردن تعادل بازی در منطقه جلوگیری کنند.
منابع مطلع همچنین می‌گویند، نماینده‌های کنست رژیم اسرائیل هم بودجه کافی برای یک گزینه نظامی قدرتمند علیه ایران را هم در نظر گرفته اند. مانور غیر عادی و غیر معمول نیروهوایی رژیم اسرائیل که به صورت مشترک با نیروی هوایی یونان برگزار کرد و در آن از هواپیماهای نظامی «‌اف 16 آی» استفاده شد، نیز از دیگر نشانه‌هایی است که آگاهان آن را دلیلی بر آمادگی رژیم اسرائیل برای حمله به ایران می‌دانند.
با ‌وجود این، اسرائیل هنوز بمبی ‌ندارد که بتواند ‌تأسیسات هسته ای ایران را در دل کوه‌های نزدیک به قم تخریب کند. علاوه بر این‌ محدودیت و همچنین توانایی نظامی ایران در مقابله به مثل، هرچند امکان حمله نظامی رژیم اسرائیل به ایران را کاهش داده است، ‌متخصصان مسائل نظامی معتقدند، این امکان هنوز به صفر نرسیده و تحرکات اخیر این رژیم، نشان می‌دهد ‌هنوز حدود 30 درصد امکان حمله نظامی رژیم اسرائیل به تأسیسات نظامی ایران پس از توافق جامع هسته ای وجود دارد،‌ به ویژه اینکه آمریکا هم می‌تواند بدون اینکه مشارکتی مستقیم در چنین اقدامی داشته باشد، با در اختیار قرار دادن بمب‌های چند تنی خود ـ که اخیرا از آنان رونمایی کرد ـ اسرائیل را ‌غیر مستقیم در این اقدام همراهی کند. منبع: تابناک
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ادامه حمایت نظامی همه جانبه آمریکا از صهیونیست ها ، بالگردهای جنگی فوق پیشرفته ام وی ۲۲ که تنها در حوزه ارتش آمریکا فعالیت می کند، در راه رسیدن به رژیم اسرائیل است.
به گزارش العالم، گزارشگر شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: ام وی ۲۲ جهش بزرگی ایجاد کرد. بنی گانتس رئیس سابق ستاد ارتش در ایالات متحده سوار بر این بالگرد شد و آن را وارد فهرست تجهیزات جنگی مورد نیاز اسرائیل کرد؛ اما مشکلاتی در بودجه اسرائیل خرید این بالگرد را تا کنون میسر نکرده است.
گزارشگر اسرائیلی افزود: جف جونسون معاون رئیس شرکت "بوئینگ" سازنده این بالگرد در خصوص اینکه آیا پس از امضای توافق هسته ای با ایران آمریکا برای جلب رضایت اسرائیل، این کشور را به ام وی ۲۲ مجهز می کند اینگونه پاسخ داد که هیچ چیز به اندازه اینکه ارتش اسرائیل مشتری ما باشد ما را خوشحال نمی کند، ما به درخواستهای آن پاسخ می دهیم.وی در خصوص امکانات این بالگرد گفت: ام وی ۲۲ سه برابرسرعت بالگردهای معمولی پرواز می کند.جونسون افزود: نیروی هوایی اسرائیل برای مأموریتهای ویژه به این بالگرد نیاز دارد.
گزارشگر اسرائیلی گفت: اگر این معامله تسلیحاتی انجام شود، ارتش اسرائیل پس از آمریکا تنها ارتش جهان است که این بالگرد را در اختیار دارد.
وی افزود: منابع عالی رتبه در نیروی هوایی اسرائیل می گویند ام وی ۲۲ عملکرد نیروی هوایی را ارتقا می دهد.
مسأله خرید این بالگرد روی میز "گابی آیزنکوت" رئیس فعلی ستاد ارتش که در حال متبلور کردن برنامه چند ساله عملکرد ارتش می باشد، مطرح شده است.این برنامه چند ساله برای وزیر جنگ و رئیس کابینه ارائه می شود.وی افزود: در پی این مسائل فراموش نکنیم که اسرائیل منتظر امضای توافق هسته ای با ایران است.لذا بعید نیست که این بالگرد بخشی از راههای واشنگتن برای جلب رضایت اسرائیل باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد