سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سرگی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران افزود: مسکو از طرف های شرکت کننده در مذاکرات می خواهد بر حل مسائل واقعی متمرکز شوند و نه اینکه به دنبال منافع لحظه ای و موقتی باشند.

 معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد نشست بعدی وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 بین روزهای 25 تا 30 ژوئن (4 تا 9 تیرماه) در وین اتریش برگزار خواهد شد.
به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه آر تی روسیه، سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که 5 تا 7 موضوع اختلافی همچنان در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده اند.
ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای تهران هستند. دو طرف قبل از این درباره تعیین مهلت برای مذاکرات تا 9 تیرماه 1394 به توافق رسیده بودند.
گروه 1+5 شامل پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه) به علاوه آلمان است.
روسیه: تا 10 تیر به توافق می رسیم/ 5 تا 7 موضوع اختلافی باقی ماندهسرگی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران افزود: مسکو از طرف های شرکت کننده در مذاکرات می خواهد بر حل مسائل واقعی متمرکز شوند و نه اینکه به دنبال منافع لحظه ای و موقتی باشند. 
ریابکوف گفت: اطمینان دارم توافق هسته ای در زمان مقرر یعنی 30 ژوئن (9 تیرماه) به دست می آید.وی ادامه داد: مذاکرات وارد مرحله مستمر و بدون توقف شده است. هیات های 1+5 تا پایان ماه جاری میلادی در وین باقی می مانند. ممکن است حضور خود را در وین تا چند روز بعد از 30 ژوئن - 9 تیرماه تمدید کنند.
نماینده روسیه توضیح داد: تصمیم گیری درباره تمدید چند روزه مذاکرات بعد از پایان مهلت (9 تیرماه) در صورتی انجام می شود که نیازمندی های فنی چنین چیزی را درخواست کند و نه منظق سیاسی.

به نظر می رسد عربستان سعودی به عنوان دوست سنتی آمریکا در منطقه، قصد دارد با وجود اختلاف نظر شدید با روسیه در زمینه های متعدد منطقه ای از جمله هسته ای ایران، سوریه و یمن، روابط را با مسکو نزدیک کند.

عربستان سعودی در اقدامی کم سابقه اعلام کرده است قصد دارد با همکاری روسیه 16 نیروگاه اتمی بسازد. این اقدام نشان از حرکت تاریخی ریاض برای ارتقای روابط با مسکو دارد.

به گزارش عصرایران، رسانه های سعودی این خبر را در حاشیه سفر پسر عربستان سعودی به روسیه مطرح کرده اند.
شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع، جانشین ولیعهد عربستان سعودی و فرزند ملک سلمان در سفر به شهر سن پترزبورگ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کرد.
دو طرف درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای از جمله ایران، سوریه و یمن گفتگو کردند. دو کشور در این سه موضوع به شدت اختلاف نظر دارد.

دیدار شاهزاده محمد وزیر دفاع، جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان سعودی (چپ) با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در شهر سن‌پترزبورگ

عربستان سعودی با کمک روسیه 16 نیروگاه اتمی می سازد

در این دیدار پوتین دعوت خود از ملک سلمان برای سفر به مسکو را تکرار کرد و وزیر دفاع سعودی هم دعوت پادشاه این کشور از پوتین برای سفر به ریاض را اعلام کرد. 
یوری اوشاکوف دستیار پوتین در زمینه امور خارجی گفت که این دیدار بسیار مهم بود و منجر به تقویت روابط ریاض مسکو و ارتقای آن به سح بی سابقه ای می شود.
در این سفر مجموعه ای از قراردادها در زمینه های مختلف از جمله همکاری های هسته ای، نظامی، هوافضا و اسکان میان مقامات سعودی و روسی امضا شد.
به نظر می رسد عربستان سعودی به عنوان دوست سنتی آمریکا در منطقه، قصد دارد با وجود اختلاف نظر شدید با روسیه در زمینه های متعدد منطقه ای از جمله هسته ای ایران، سوریه و یمن، روابط را با مسکو نزدیک کند.
مقامات سعودی گفته اند قصد دارند 16 نیروگاه اتمی در این کشور بسازد. بخش اعظم ساخت این نیروگاه ها با همکاری روسیه انجام خواهد شد.هدف از ساخت این نیروگاه ها فعالیت های صلح آمیز و تولید انرژی بیان شده است.
رئیس شهرک انرژی هسته ای ملک عبدالله و رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه توافقنامه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را امضا کردند.  
دبکافایل، وابسته به رژیم صهیونیستی، نوشت: اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نشان می دهد واشنگتن می خواهد در مذاکرات هسته ای خود با ایران کوتاه بیاید.

دبکافایل، وابسته به رژیم صهیونیستی، نوشت: اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نشان می دهد واشنگتن می خواهد در مذاکرات هسته ای خود با ایران کوتاه بیاید.به گزارش «انتخاب»، جان کری روز چهارشنبه گفت: « آمریکا و شرکایش در مذاکرات هسته ای بر موضوع به اصطلاح ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران متمرکز نشده اند، زیرا آنها تقریبا تصویر کاملی از فعالیت های گذشته ایران دارند». این اظهارنظر خلاصه ای از تناقضات و دروغ ها بود.زمانی که کری می گوید مذاکره کننده ها« تقریبا تصویر کاملی از فعالیت های گذشته ایران دارند» به ایران اجازه می دهد از فشارها برای ارائه اطلاعات یا حتی در اختیار قرار دادن تاسیسات مشکوکش(!) برای بازرسان بین المللی شانه خالی کند.از نظر آمریکا جایز است برای رسیدن به هدف مهمش یعنی امضای توافق نهایی هسته ای با ایران تا سی ام ژوئن، همه این جزئیات نگران کننده را نادیده بگیرد.
باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا در پانزدهم ژوئن در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور گفت« مشاهده تفاوت بسیار میان اهداف اصلی شما و اظهارات پنج بعلاوه یک در جریان مذاکره با ایران حیرت آور است». منظور وی این بود که مذاکره کننده ها از مواضع اولیه خود عقب نشینی کرده اند. به عنوان مثال می توان به عقب نشینی از تلاش برای توافق بیست ساله به یک توافق ده ساله و آمادگی برای صدور مجوز برای ادامه برنامه موشک های بالستیک تهران و ادامه تحقیق و توسعه روی سانتریفوژهای هسته ای اشاره کرد.
البته باید در نظر داشت امتیازات دولت اوباما برای تضمین توافق هسته ای به موارد فوق ختم نمی شود و بیشتر از این ها است.
دبکافایل به نقل از منابع خود در ادامه نوشت که واشنگتن آماده می شود از موضع خود مبنی بر بازرسی های اعلام نشده بر اساس پروتکل الحاقی عقب نشینی کند و با محدود کردن بازرسی ها تنها به تاسیسات هسته ای که ایران مشخص کرده است و تنها پس از اعلام دو هفته ای موافقت کند.
اوباما با پذیرش درخواست ایران برای تقسیم توافق نهایی به دو قسمت، مهم ترین امتیاز را به ایران هدیه کرده است. بخش اول علنی اعلام خواهد شد و بخش بعدی که شامل پروتکل های فنی است محرمانه خواهد ماند. وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی تلاش های بسیاری کرد تا هر دو بخش منتشر شوند و معتقد بود در غیر این صورت رئیس جمهور نمی تواند مجوز کنگره را برای توافق هسته ای دریافت کند. اما با نظر وی موافقت نشد. رئیس جمهور آمریکا چنین رویکردی را نیز درباره تحریم ها اجرا کرد. در حالی که وی ادعا می کرد تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرا نکند، تحریم ها علیه آن لغو نخواهد شد، اما به شرکت های آمریکایی اجازه داد با شرکت های ایرانی برای تجارت وارد مذاکره شوند.
پوتین:
پوتین گفت: ما خیلی خوشحالیم که موضع ایران تغییر زیادی کرده است که اجازه داد ما به سطحی از توافق برسیم که امروز داریم. ما از این توافقات و ترتیبات حمایت می کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اینکه از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی تواند انجام دهد و اصلا اهمیتی ندارد، به نظر من غیرسازنده است، مذاکرات را تضعیف می کند/ بالاخره زمانی توافقنامه امضا خواهد شد/ اگر امضا شود، بزرگترین دستاورد «اوباما» خواهد بود

پوتین تاکید کرد خواسته های خارج از توان ایران روند مذاکرات را تضعیف می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، چارلی روز مجری شبکه سی بی اس و پی بی اس و بلومبرگ و مجری مجمع اقتصادی سن پترزبورگ از پوتین پرسید مسائلی است که باعث همکاری آمریکا و روسیه می شود. یکی از این مسائل ایران و مذاکرات هسته ای با پنج به علاوه یک است. آیا فکر می کنید توافقی حاصل خواهد شد و شما می خواهید توافق چگونه باشد؟

ولادیمیر پوتین اضافه کرد: اولین چیزی که می خواهم تاکید کنم و به نظر من مسئله ای مهم است، این است که ما با همه شرکت کنندگان در این روند از جمله آمریکا و اروپاییها تفاهم مشترک داریم و من امیدوارم که این تفاهم با ایران هم وجود داشته باشد و آن این است که همه ما با گسترش و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی مخالفیم. این موضع اساسی ماست.

وی افزود: این چیزی است که به ما کمک می کند به شکلی سازنده با آمریکا در این جهت کار کنیم.

پوتین تصریح کرد: ما خیلی خوشحالیم که موضع ایران تغییر زیادی کرده است که اجازه داد ما به سطحی از توافق برسیم که امروز داریم. ما از این توافقات و ترتیبات حمایت می کنیم. تنها چیزی که به نظر من غیرسازنده است و می تواند این توافقات را تضعیف کند، این است که از ایران چیزهایی را بخواهیم که نمی تواند انجام دهد و اصلا برای حل مسئله اساسی منع تکثیر مهم نیست.

پوتین اضافه کرد: البته من امیدوارم که اصلا به این جا نرسد. البته آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه بهتر می داند که چه زمانی باید توافقنامه را امضا کند. او می گوید هر زمان که آماده باشد، امضا می کنیم. البته همیشه دیپلماتها همین طور هستند و می گویند هر وقت که آماده بود. به نظر من بالاخره زمانی توافقنامه امضا خواهد شد.

 رئیس جمهور روسیه  گفت: دیروز ما با مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کردیم. پس از امضای توافقنامه باید ترتیبات آن اجرایی شود که حدود شش ماه زمان نیاز دارد. همچنین مسئله مهم دیگری هم وجود دارد. مهم است که کشور شما یعنی آمریکا نیز از این توافقنامه حمایت کند، یعنی کنگره باید از آن حمایت کند، این مسئله مهم است، ما می دانیم هم اکنون بحثها در این خصوص در آمریکا جریان دارد ، برخی می گویند رئیس جمهور حق دارد این توافقات را امضا کند و نیازی به تایید کنگره ندارد، البته این مشکل ما نیست و ما نمی توانیم آن را حل کنیم، ما نمی توانیم برخی مشکلات را برای مقامات کی یف و واشنگتن حل کنیم. بنابراین گوی در میدان آمریکاست و با همه مشکلاتی که رئیس جمهور آمریکا در این خصوص با آن روبروست، اگر این توافقنامه حاصل شود بزرگترین دستاورد او در سیاست خارجی خواهد بود.

مجری پرسید: پس شما باور دارید که توافقنامه حاصل خواهد شد؟

پوتین گفت: بله ، من باور دارم و هدف ما رسیدن به این نتیجه است. بسیار مهم است این مسئله حل شود. مسئله مهم در این رابطه این است که کشورهای منطقه نباید احساس کنند که پس از این توافق اوضاع بدتر خواهد شد یا تهدیدی ظاهر خواهد شد، ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین احساسی در میان کشورهای منطقه ایجاد شود. هدف روسیه این است که روابط همجواری خوبی هم با ایران و هم با همه کشورهای دیگر منطقه داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد