سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ایران در رسانه‌های آلترناتیو:
ایران برای حفاظت از تمامیت ارضی توانمندی‌های خود را توسعه داده است. موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک‌های متعارف و سامانه‌های مرتبط از قبیل موشک‌های ضدکشتی، زیردریایی و قایق‌های تندرو نیز بخشی از این توانمندی محسوب می‌شوند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های جایگزین که مخالف رسانه‌های جریان اصلی (Main Stream) غرب هستند منعکس می‌شود. این رسانه ها به اطلاعات و تفاسیر متفاوتی می‌پردازند که در رسانه‌های جریان اصلی پیدا نمی‌شود.

***

انگشت اشاره سعودی‌ها به سوی ایران

پایگاه آنتی‌وار در گزارشی به قلم فلینت و هیلاری مان لورت درباره اتهام‌زنی‌های مقامات سعودی به ایران می‌نویسد: جنگ بسیار ویران‌کننده ریاض در یمن بحث‌های زیادی در مجامع غربی درباره استفاده ایران از گروه‌های نیابتی برای براندازی حکومت‌های مشروع خاورمیانه مطرح شده است. اینگونه بحث‌ها بیشتر به مذاق رژیم صهیونیستی و عربستان خوش می‌آید که مدعی نقش ایران در بی‌ثبات کردن خاورمیانه هستند.

انگشت اشاره سعودی

این‌گونه ارزیابی‌ها همچنین نوعی توجیه برای حمایت از مداخله نظامی عربستان در یمن نیز محسوب می شوند. بطور کلی، روایت سعودی – صهیونیستی درباره بلندپروازی‌های ایران با این هدف مطرح می‌شوند که مانع دستیابی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران کشور شوند یا مانع از آن شوند که واشنگتن از توافق احتمالی با تهران به عوان سکویی برای برقراری مجدد روابط با این کشور استفاده نماید.

با توجه به شرایط حساس خاورمیانه، باید این ادعاهای مطرح شده درباره ایران را با دقت بیشتری بررسی کرد. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این کشور کاملاً حالت دفاعی داشته است. برخلاف دیگر کشورهای خاورمیانه و آمریکا، تهران هرگز به کشوری حمله نکرده است و کشوری را هم تهدید نکرده است.

افراد انقلابی که رژیم سلطنتی را در ایران ساقط کردند، تلاش کردند تا حاکمیت واقعی این کشور را احیا کنند. از زمان پایه‌گذاری جمهوری اسلامی، رهبر این کشور آمریکا ابرقدرت جهان را که تمام تلاشش برای ایجاد نظام امنیتی طرفدار آمریکا در منطقه است را بزرگترین تهدید برای عمل به تعهدات انقلاب ایران خواند. مقامات ایران همچنین، رژیم صهیونیستی را برزگترین تهدید برای امنیت و موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی می‌دانند.

تهران همچنین بسیار درباره استفاده عربستان سعودی از روابطش با آمریکا به عنوان اهرمی برای اعمال سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن نگران بوده است. مقامات ایران سیاست خارجی و راهبرد امنیتی کشور را با هدف حفظ یکپارچگی سرزمینی و سیاسی در برابر تهدیدات طراحی کرده‌اند. هدف آنها ایجاد هژمونی در منطقه نیست، بلکه آنها به دنبال ممانعت از این مساله می‌باشند که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نتوانند بر کشور تسلط پیدا کنند.

با توجه به این مساله، طرح این موضوع که ایران از گروه‌های نیابتی برای تهدید همسایگان خود استفاده می‌کند بی‌پایه و اساس است. جمهوری اسلامی به منظور حفاظت از تمامیت سیاسی و سرزمینی‌اش تلاش کرده است تا توانمندی‌های خود را در دفاع نامتقارن و بازدارندگی توسعه دهد. موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک‌های متعارف و سامانه‌های مرتبط از قبیل موشک‌های ضدکشتی، زیردریایی، سامانه‌های مین‌گزاری، و قایق‌های تندرو نیز بخشی از این توانمندی محسوب می‌شوند.

برغم تمامی این توانمندی‌ها، تهدیدات علیه جمهوری اسلامی افزایش یافته است. ایران با 15 کشور هم‌مرز است که هیچ‌یک از آنها هم پیمان طبیعی برای تهران محسوب نمی‌شوند و اکثر آنها با تفکر جمهوری اسلامی مشکل دارند. به علاوه، بسیاری از همسایگان ایران با آمریکا در اجرای نقشه‌های ضدایرانی همکاری می‌کنند.

به همین خاطر، جمهوری اسلامی تلاش کرده است تا از گروه‌های اقلیت در کشورهای دیگر حمایت نماید: شیعیان بحرین، لبنان، افغنستان، یمن، عراق و کردهای عراق و مسلمانان فلسطین. تهران با این راهبرد تلاش می‌کند تا گزینه‌هایی برای خود ایجاد نماید تا در صحنه بر تحولات تاثیر گذارد. در حقیقت، ایران برای بیش از سه دهه از این گروه‌ها برای مقابله با اقدامات خصمانه استفاده کرده است. این گروه‌ها همچنین این امکان را برای ایران فراهم کرده‌اند تا کشورهایی نظیر لبنان، افغانستان، عراق پس از صدام حسین و بحرین به سکوی حمله به جمهوری اسلامی مبدل نشوند.



پروتکل‌های هکرهای صهیون

پایگاه خبری_ تحلیلی لابلاگ در گزارشی می‌نویسد: نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو بعدازظهر روز سه‌شنبه با مدیر گوگل، اریک اشمیت ملاقات کرد و به خودستایی در مورد «صنایع سایبری و فناوری بالای قوی» اسرائیل پرداخت. به گفته جروزالم پست، «نتانیاهو همچنین متذکر شد که اسرائیل دست به اقدام بزرگی زده است تا بازارهایی که با آنها در زمینه فناوری به تجارت مشغول است را متنوع سازد.»

اینکه نوآوری فناوری بالای اسرائیل تا چه حد متنوع و توسعه یافته است درست صبح روز بعد مشخص شد. آزمایشگاه امنیت سایبری شرکت کسپراسکی روسیه اعلام کرد که جاسوس‌افزار پیچیده‌ای حاوی مشخصه‌ها و استاندارهای اسرائیلی، سه هتل میزبان مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

روز چهارشنبه وال‌استریت ژورنال، یکی از نخستین منابعی که این خبر را منتشر کرد، گزارش داد که خود کسپراسکی توسط بدافزاری هک شده است که کدهای آن شدیداً شبیه به ویروسی است که متعلق به اسرائیل است. این بدافزار با نام «دوکو» (Duqu) به دلیل استفاده از واژه‌های دی‌کیو (DQ) در اسامی فایل‌هایی که ایجاد کرده بود، نخستین‌بار در سال 2011 شناسایی شد. روز پنج‌شنبه،‌ سمنتیک یکی دیگر از شرکت‌های امنیت سایبری اعلام کرد که در شبکه جهانی خود دوکوی 2 را نیز کشف کرده است، که به سایت‌های مخابراتی اعلام‌نشده‌ای در اروپا، آفریقای شمالی، هنگ‌کنگ، و آسیای جنوب شرقی حمله کرده است. به گفته این شرکت، شناسایی دوکوی 2 نسبت به ورژن نخست آن بسیار دشوارتر است زیرا به طور انحصاری در حافظه‌های رایانه‌های آلوده زندگی می‌کند و نه در فایل‌های نوشته‌شده بر روی درایو یا دیسک.

به گزارش سال 2012 نیویورک‌تایمز، دوکوی اصلی از نظر کدگذاری و پلتفرم با استاکس‌نت یکسان است. کارشناسان اطلاعاتی و نظامی می‌گویند که استاکس‌نت نخست در دیمونا، مجموعه راکتور هسته‌ای اسرائیل در صحرای نِگب، آزمایش شد. هر چند اعتقادات بر این است که استاکس‌نت محصول مشترک آمریکا و اسرائیل است،‌ اما به نظر می‌رسد اسرائیل خود به تنهایی دوکو را توسعه داده و از آن بهره برده است.

کدگذاری این جاسوس‌افزار که دو هتل در سوییس و یک هتل در وین را هدف قرار داد ــ که محل گفتگوهای 1+5 و ایران بودند ــ بسیار شبیه به دوکویی است که کسپراسکی از آن به عنوان «دوکوی 2» نام می‌برد. گزارش کسپراسکی نشان می‌دهد که ساخت دوکوی جدید و بهبودیافته بدون دسترسی به کد دوکوی اصلی تقریباً غیر ممکن است. دوکوی 2 به حمله‌کنندگان اجازه می‌دهد تا رایانه‌های آلوده را تحت کنترل بگیرند، خوراک‌های ویدیوئی را فشرده بکنند (از جمله آنهایی که مربوط به دوربین‌های مداربسته هتل است)، تلفن‌ها و وای‌فای را کنترل کرده و در آنها اختلال به وجود آورند، و فایل‌های الکترونیکی را به سرقت ببرند. نفوذ هکرها به رایانه‌های بخش پذیرش هتل به آنها اجازه می‌دهد تا شماره اتاق مذاکره‌کنندگان و اعضای هیئت نمایندگان را شناسایی کنند. دوکوی 2 همچنین این امکان را به هکرهای می‌دهد تا میکروفون‌های دوطرفة موجود در آسانسورهای هتل را بکار گرفته و سیستم‌های خطر را کنترل کنند.

انگشت اشاره سعودی// در حال ویرایش

بر اساس فایل‌های ثبت‌شده در این بدافزار، محققان کسپراسکی دریافته‌اند که برنامه‌نویسان دوکو از غروب روز جمعه تا شنبه شب فعالیتی نداشته‌اند که مربوط به آخر هفته و روز تعطیل یهودیان است.

نفوذ دوکوی 2 به مذاکرات ایران نشان‌دهنده پیشرفت این بدافزار و نیز استفاده اسرائیل از آن هم علیه دوستان و هم‌پیمانان و هم دشمنان خود است. وال‌استریت ژورنال 23 مارس گزارش داد که کاخ سفید سال گذشته می‌دانست که اسرائیل در حال جاسوسی از مذاکرات با ایران است، به این امید که بتواند با افشای جزئیات فرآیند مذاکرات پشت درهای بسته چشم‌اندازهای موفقیت‌آمیز آن را کاهش داده و مخالفت کنگره با هرنوع توافقی را به حداکثر برساند.

یکی از مقامات ارشد اسرائیل در پاسخ به این صحبت‌ها گفته است: «دولت اسرائیل علیه آمریکا یا دیگر متحدانش دست به جاسوسی نمی‌زند. کاملاً مشخص است که این اتهامات غلط در راستای تحلیل روابط قوی آمریکا و اسرائیل و روابط مشترک امنیتی و اطلاعاتی است.»

روز چهارشنبه نیز معاون وزیر دفاع اسرائیل، الی بن داهان، این اتهامات را «بی‌معنا» خواند. وی به رادیو اسرائیل گفت که اسرائیل منابع فراوانی برای جاسوسی در اختیار دارد که هک کردن را غیرضروری می‌سازد. با این حال تأیید کرد که اگر سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل واقعاً دست به عملیات سایبری پنهانی زده باشند، خود وی نیز احتمالاً از آن بی‌خبر است.

با این وجود، اکثر منابع خبری اصلی اسرائیل دست داشتن اسرائیل در این امر را محتمل می‌دانند.



احیای محور ایران کره‌شمالی؟

پایگاه آنتی‌وار در گزارشی به ادعاها درباره رابطه بین ایران و کره شمالی پرداخته و می‌نویسد: درحالیکه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 در جریان است، منتقدان مذاکرات بسیار بر این مساله که ایران کشور اصلی در محور شرارت است تاکید می‌کنند.

انگشت اشاره سعودی

دو کشور ایران و کره شمالی هزاران مایل از هم فاصله دارند. این دو کشور هیچ‌گونه قرابت مذهبی یا ایدئولوژیکی با هم ندارند. یکی در حال مذاکره با آمریکا است و دیگری همچنان سیاستهای خصمانه خود را در برابر آمریکا حفظ کرده است. با این حال، دو کشور منافع مشترکی دارند. آنها هر دو برنامه هسته‌ای دارند، تحت تحریمهای بین المللی هستند، و توانسته‌اند با تمامی مشکلات مقابله کنند. اما با تمامی این تفاصیر، تمامی ادعاها درباره همکاری بین دو کشور در حد افسانه باقی مانده است. به همین علت، رابطه بین این دو کشور بهترین بهانه برای افرادی بوده است که می‌خواهند تا مانع توافق هسته‌ای با ایران شوند.

نویسنده این مقاله در ادامه می نویسد: ممکن است که تهران و پیونگ‌یانگ در زمینه‌هایی با هم همکاری داشته باشند. برخی مدعی شده‌اند که دو کشور همکاری هسته‌ای با هم دارند و یا کره شمالی قطعات مربوط به موشک را در اختیار ایران قرار داده است.

اگر تصور کنیم که این همکاری‌ها واقعاً وجود داشته باشد، اما حجم آنها نمی‌تواند چندان زیاد باشد. برخی حجم همکاری‌های بین دو کشور را در حدود دو میلیون دلار ارزیابی کرده‌اند که این رقم بسیار ناچیز است.

تا کنون هیچ سندی برای اثبات این ادعا که ایران و کره شمالی با هم همکاری‌های هسته‌ای دارند ارائه نشده است. همچنین، ارتباط هسته‌ای بین دو کشور نمی‌تواند چندان درست باشد چرا که ماهیت برنامه هسته‌ای ایران با کره شمالی متفاوت است. به گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، ایران از سال 2003 بخشهای نظامی برنامه هسته‌ای خود را کنار گذاشته است. بنابراین، اگر هم پیونگ‌یانگ اطلاعات هسته‌ای را در اختیار ایران قرار داده باشد، این اطلاعات چندان به کار ایران نمی‌آید.



عربستان، نیروی نظامی نیابتی آمریکا

پایگاه گلوبال ریسرچ می‌نویسد: همیشه انگلیس به عنوان دوست ویژه آمریکا مطرح بوده است. اما به نظر می‌رسد که دوستی ویژه جدید دیگری نیز برای واشنگتن ظهور کرده است: عربستان سعودی.

انگشت اشاره سعودی

در جریان اجلاس سران عرب در شرم‌الشیخ در مصر، رئیس جمهور این کشور از تصمیم سران عرب برای تشکیل نیروی نظامی مشترک خبر داد. در همین زمان، ائتلاف عربی به رهبری عربستان حملات خود را علیه مردم یمن افزایش می‌داد. آمریکا هم حمایت خود را از این مداخله نظامی اعلام کرد.

چندی بعد، برخی رسانه‌ها علت اصلی اقدام نظامی عربستان علیه یمن را به عنوان جنگی نیابتی با ایران در خاورمیانه و مقابله با افزایش تاثیرگذاری این کشور در سوریه، عراق و بحرین ارزیابی کردند. تا کنون این حمله جان 2000 نفر را در یمن گرفته است.

سران عربستان باید دوباره فکر کنند. ریاض با حمایت چند کشور عربی دیگر حملات هوایی وحشیانه‌ای را علیه مردم یمن انجام داده است. اما این حملات باعث تضعیف حوثی‌ها نشده است و باعث شده است که حل و فصل سیاسی بحران یمن دور از دسترس گردد. همچنین، عربستان نباید زیاد درباره جنگ با ایران در منطقه خوشحال باشد. ریاض ممکن است در برخی حوزه‌ها خصوصاً بازگرداندن حکومت نظامیان در قاهره احساس پیروزی نماید. اما، حمایت‌های سرسام‌آور این کشور از نیروهای نیابتی نتوانسته است باعث ایجاد ثبات در سوریه، عراق و لیبی شود.

راز پیشروی های «ابوبکر البغدادی» 
   
«البغدادی عربستان را مقابل چشم خود قرار داده به گونه ای که داعشی های ترکیه ای هم اخیرا از طریق رسانه های وابسته به خود از زبان خلیفه داعش عربستان را تهدید کرده اند.»
راز پیشروی های «ابوبکر البغدادی»
به گزارش مشرق، سایت خبری "عربی 21" گزارش داد: «ابوبکر البغدادی  سرکرده داعش توانست از طریق بقایای سیاستمداران بعثی و فرماندهان نظامی ارتش صدام حسین در عراق و سوریه و دیگر کشورهای اسلامی پیشروی کند. »

این سایت مصری در ادامه گزارش داد: «بقایای عوامل صدام حسین در واقع راز پیروزی ابوبکر البغدادی در مقابل فشار کشورهای عربی و آمریکاست. عراق، سوریه، لیبی و مصر از جمله کشورهایی هستند که البغدادی توانست در آنها بیعت خود را به کرسی بنشاند.»

این سایت خبری در ادامه افزود :«در این میان سنی های ساکن این کشورها با خلیفه داعش همکاری کرده و طی هماهنگی های آنها با فرماندهان نظامی داعش به ثبات خلافت بسیار کمک کردند.»

این سایت خبری در ادامه گزارش داد: «البغدادی عربستان را مقابل چشم خود قرار داده به گونه ای که داعشی های ترکیه ای هم اخیرا از طریق رسانه های وابسته به خود از زبان خلیفه داعش عربستان را تهدید کرده اند.»

منبع: جام نیوز
بیزینس اینسایدر:
ایران تحت تحریم تسلیحاتی غرب قرار داشته و به همین دلیل نتوانست به تسلیحات و تجهیزات اروپایی و آمریکایی دست یابد. همین علت نیز سبب شد که با اتکا بر توانایی‌های داخلی،اقدام به ساخت این تجهیزات نماید.
گروه جنگ نرم مشرق- پایگاه خبری "بیزینس اینسایدر" در مطلبی با عنوان " 11 هواپیمای تغییردهنده بازی در قرن 21" به بررسی 11 تکنولوژی هوایی روز پرداخت. در بخشی از این مطلب آمده است:

امروزه، پهپادهای دارای سیستم پیچیده، تعبیر ادبیات علمی- تخیلی دیروز شده‌اند. تا چند سال آینده، ساخت پهپادهایی که در یک دست جای می‌‌گیرند و پهپادهای عظیم‌الجثه‌ای که با بال‌های 117 فوتی خود به پرواز درآمده و قادر به پرتاب ماهواره به فضا باشند، شکل واقعیت به خود خواهد گرفت.

به پایان آمدن دوران تحریم‌های تسلیحاتی

این گزارش می‌افزاید: در همان بحبوحه، تکنولوژی جنگنده‌های پیشرفته و پهپادها فراتر از مرزهای آمریکا و انگیس رفته و کشورهایی چون روسیه، چین، و ایران به توانایی‌های هوایی پیشرفته دست خواهند یافت.

این گزارش پهپادهای ایرانی را یکی از 11 عامل تغییر میدان نبرد معرفی کرده و می‌افزاید: در غالب 30 سال گذشته، ایران تحت تحریم تسلیحاتی غرب قرار داشته و به همین دلیل نتوانست به تسلیحات و تجهیزات پیشرفته اروپایی و آمریکایی دست یابد. همین علت نیز سبب شد که با اتکا بر توانایی‌های داخلی، خود اقدام به ساخت این تجهیزات نماید. لذا، در سال 2013 پهپاد "فطروس" که بسیار به Reaper آمریکایی شباهت دارد- را معرفی کرد. هنوز معلوم نیست که آیا فطروس قابلیت استفاده نظامی را داشته باشد یا نه. اما چندی پیش، ایران، حزب‌الله لبنان، و ارتش سودان پهپاد ابابیل-3 را مورد آزمایش موفقیت‌آمیز قرار دادند.

کیفیت بالای پهپادهای ایرانی، عامل تغییر دهنده بازی نیست، بلکه آن چیزی که اثبات شد، نقش اصلی را دارد: این اصل اثبات شد که حتی کشورهایی که تحت تحریم جهانی قرار دارند، قادر به ساخت پهپادهای خود به همت صبر و دانش تکنولوژیک هستند. تولد فطروس و ابابیل-3 نشان داد که دیگر دوره بازداری ساخت پهپاد توسط دیگر کشورها، به سر آمده است.

به پایان آمدن دوران تحریم‌های تسلیحاتی // در حال ویرایش

با این توافق هسته‌ای، اسرائیل نابود است 
یک سیاستمدار دیگر که روز سه‌شنبه به جمع پرازدحام جمهوری‌خواهان حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیوست در اولین نطق انتخاباتی خود درباره ایران اظهاراتی را مطرح کرد.
به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی که روز سه‌شنبه برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش اعلام آمادگی کرد در اولین نطق انتخاباتی خود از حمله سال 2003 آمریکا به عراق انتقاد کرد.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، ترامپ گفت: «من ارتش را دوست دارم و می‌خواهم قدرتمندترین ارتشی که تا کنون داشته‌ایم را داشته باشم چون حالا بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم. اما من گفتم: "به عراق حمله نکنید چون کل خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کنید و ایران بر خاورمیانه مسلط می‌شود."»

او افزود: «دو تریلیون دلار در عراق خرج کردیم، 2 تریلیون. هزارن کشته دادیم، هزاران نفر در عراق. هر جا نگاه می‌کنیم، سربازان زخمی داریم که من دوستشان دارم و عاشق انها هستم؛ هزاران و هزاران سرباز زخمی.»

این نامزد حزب‌جمهوری‌خواه اضافه کرد: «و هیچ چیز نداریم. حتی نمی‌توانیم آنجا پا بگذاریم. هیچ چیز نداریم. هر چه هم به عراق تجهیزات می‌دهیم، با اولین شلیک هوایی، آنها را زمین می‌گذارند.»

دونالد ترامپ سپس به انتقاد از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که آمریکا یکی از کشورهای شرکت‌کننده در آن است پرداخت و درباره اوباما گفت: «به توافقی که دارد با ایران می‌کند، نگاه بیندازید. با این توافقی که او می‌کند موجودیت اسرائیل احتمالاً دوام چندانی نمی‌آورد . فاجعه است و ما باید از اسرائیل محافظت کنیم.»

«دونالد ترامپ» تاجر، نویسنده، سرمایه‌گذار و مجری تلویزیون است که روز سه‌شنبه وارد رقابت انتخاباتی سال 2016 آمریکا شد.
منبع: فارس

در روابط اطلاعاتی-امنیتی آمریکا و عربستان چه می‌گذرد؟ 

   

آمریکا و عربستان در چارچوب توافق‌های صورت گرفته در نشست اخیر کمپ دیوید در حال شکل دادن به دور جدید روابط و همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با توجه به شرایط جدید در منطقه و فضای ناشی از توافق هسته‌ای احتمالی هستند.
 به گزارش مشرق، روزجمعه 22 خرداد سازمان اطلاعات مرکزی امریکا موسوم به سیا گزارش تحقیق خود را درباره واقعه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی آمریکا منتشر کرد و در آن ضمن اذعان به نقص های سیستمیک در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که در بروز این واقعه موثر بوده است، عربستان را به لحاظ ایفای نقش عمدی در این حملات تبرئه کرد. متعاقب انتشار این گزارش، «جیمز کلاپر» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا روز یکشنبه در راس هیئتی وارد عربستان سعودی شد و با شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز ولیعهد و معاون اول نخست وزیری و وزیر کشور و نیز با شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد‌،معاون دوم نخست وزیری و وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار و با آنها درباره موضوعات مشترک گفتگو کرد. اولین سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا اساسا بین این دو موضوع ارتباطی وجود دارد یا نه و دوم اینکه چرا گزارش سیا در این مقطع زمانی که چند ماه با سالگرد واقعه 11 سپتامبر سال 2001 فاصله دارد ،منتشر شده است و چه اهدافی در پس انتشار این گزارش دنبال می شود و یا چه کاسه ای زیر نیم کاسه است ؟

امکان وجود ارتباط میان گزارش سیا و سفر جیمز کلاپر به عربستان

برخی شاخص ها وجود چنین ارتباطی را محتمل نشان می دهد. یکی از این شاخص ها تقارن زمانی این دو  موضوع است به گونه‌ای که سفر جیمز کلاپر مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا به عربستان به فاصله یک روز از انتشار گزارش سیا صورت گرفته است. دوم اینکه سازمان سیا به همراه دیگر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا زیرمجموعه سازمان اطلاعات ملی امریکا قرار دارد که در راس آن جیمز‌کلاپر قرار دارد و بر همین اساس ارتباط کارکردی نیز بین این دو موضوع در ساختار اطلاعاتی و امنیتی امریکا وجود دارد که این ساختار بعد از واقعه 11 سپتامبر سال 2001  برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و بستن منفذهای اطلاعاتی و امنیتی طراحی و اجرا شد. سوم اینکه چرایی تبرئه عربستان در گزارش سیا که از آن می توان به پاداش امنیتی و سیاسی امریکا به دولت ریاض تعبیر کرد زمانی معنی پیدا می کند که در ارتباط با سفر جیمز کلاپر دیده شود تا مشخص شود امریکا در ازای اعطای این امتیاز چه انتظار متقابلی از عربستان دارد که به احتمال زیاد مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا در سفر خود به ریاض در پی آن است؟ در این میان تقارن تبرئه عربستان در گزارش سیا و سفر جیمزکلاپر به ریاض زمانی معنی پیدا می‌کند که هر دو موضوع دریک بسته کلان و در راستای توافقات صورت گرفته در نشست اخیر کمپ دیوید بررسی شود که با حضور سران مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد.

پاک کردن ردپای عربستان و شرکای آمریکایی و اسرائیلی آن از گزارش سیا

هر چند در گزارش 495 صفحه ای سیا درباره واقعه 11 سپتامبر سال 2001 آمریکا به وجود نقص سیستمیک  در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی (که بستر وقوع این حملات را فراهم کرد) اشاره شده است اما آنچه این گزارش را بیشتر خبرساز کرده حذف و یا ویرایش 28 صفحه‌ای بخش مربوط به نقش و مسئولیت عربستان در این حملات  است. پاک کردن ردپای عربستان در حملات 11 سپتامبر  در حالی صورت گرفته است که 15 تن از 19 عامل این حملات از اتباع عربستان بودند و لذا به اعتقاد اغلب ناظران بدون حمایت و پشتیبانی از دولت متبوع خود نمی توانستند حملاتی در حد و اندازه 11 سپتامبر را که تا آن مقطع بی سابقه بود،  طراحی، سازماندهی و اجرا کنند.

ضمن اینکه آبشخورهای فکری القاعده و دیگرگروههای تکفیری همچون داعش درعربستان قرار دارد وسرویس های اطلاعاتی و امنیتی این کشور بر همه کسانی که از مدارس مذهبی عربستان فارغ التحصیل می شوند و امکان دارد خطری برای نظام سنتی این کشور ایجاد کنند‌، بلافاصله به خارج از مرزهای این کشور بخصوص به مناطق بحرانی و درگیری هدایت می شوند تا ضمن رهایی از تهدیدهای داخلی تکفیری‌ها از آنها در جهت اجرای اهداف سیاسی و نظامی مورد نظر نیز استفاده شود کما اینکه عربستان از همین نیروها برای ساقط کردن دولت های عراق و سوریه استفاده می کند و در دهه 80 نیز امریکا با کمک عربستان از همین نیروها به عنوان یک سلاح ایدئولوژیک در برابر تهاجم شوروی به افغانستان استفاده کرد.

بر همین اساس هنوز هم این احتمال به قوت خود باقی است که حتی اگر حملات 11‌سپتامبر آنگونه که اعلام و ادعا شده به دست اعضای القاعده صورت گرفته باشد باز این اقدام نمی توانست بدون اطلاع سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور صورت گرفته باشد ضمن آنکه استفاده های برنامه ریزی شده دولت جمهوری‌خواه بوش و نومحافظه کاران حاکم بر کاخ سفید و همچنین همپیمانان صهیونیست آنها از این حملات در جهت پیشبرد اهداف و برنامه های نظامیگرانه ای که برای جهان و خاورمیانه طراحی کرده بودند ، هیچ تردیدی در این زمینه بجا نگذاشت که سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در این حملات دست و نقش داشت بخصوص آنکه وقوع این حملات درست در آستانه نشست سالانه  سران مجمع عمومی سازمان ملل دستور کار این نشست را به کلی تغییر داد و مانع از این شد که دولت وقت امریکا به وعده خود برای اجرای طرح تشکیل دو دولت در فلسطین عمل کند. با توجه به این شاخص ها در 14 سالی که از وقوع حملات 11 سپتامبر سال 2001 امریکا می گذرد ، نقش مدیریتی سرویس های اطلاعاتی و امنیتی امریکا و رژیم صهیونیستی نیز در این حملات از قوی ترین سناریوها و احتمالات بوده است اما در گزارش تحقیق سیا بر این واقعیت ها نیز سرپوش گذاشته شده است.

در مجموع از قرائن و شواهد موجود چنین بر می‌آید که تحولاتی در روابط اطلاعاتی و امنیتی امریکا و عربستان در حال وقوع است و اگرچه اطلاعات زیادی درباره این تحولات منتشر نمی شود اما از تبرئه عربستان در گزارش تحقیق سیا در خصوص حملات 11 سپتامبر سال 2001 امریکا و متعاقب آن سفر مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا به ریاض چنین استنباط می شود که این دو کشور در چارچوب توافق های صورت گرفته در نشست سران مشترک امریکا و شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید در حال شکل دادن به دور جدید روابط و همکاری های اطلاعاتی و امنیتی با توجه به شرایط جدید در منطقه و فضای ناشی از رسیدن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 5+1 به رهبری امریکا به ایستگاه نهایی است .

از دیگر مسائل و متغیرهای تاثیرگذار در این زمینه بحران‌های منطقه ای از فلسطین گرفته تا سوریه ، عراق و یمن را شامل می شود که به صورت دومینووار از هم تاثیر می پذیرند و بر هم تاثیر می گذارند. بر این اساس آثار و تبعات دور جدید همکاری های اطلاعاتی و امنیتی میان امریکا و عربستان را می توان در این حوزه ها نیز رد یابی کرد ضمن انکه نباید از این واقعیت نیز غافل شد که امکان  دارد عربستان تبرئه این کشور در حوادث 11 سپتامبر را به منزله چراغ سبز امریکا برای ادامه سیاست حمایت از تکفیری ها  در بحران های های منطقه ای از جمله سوریه تلقی کنند و بر حمایت های خود از این گروه‌ها بیفزایند.
منبع: تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد