سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

تمرکز موساد درجنگ الکترونیک بر ضد برنامه هسته‌ای ایران 

   

یک روزنامه صهیونیستی در گمانه‌ زنی در مورد جایگزین ‌های احتمالی رئیس کنونی موساد نوشت که ایران و حزب‌الله در زمان پاردو در رأس اولویت‌ های موساد قرار داشته و تمرکز پاردو در جنگ الکترونیک بر ضد برنامه هسته ای ایران بوده است.
به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت:تمرکز موساد درجنگ الکترونیک بر ضد برنامه هسته‌ای ایران افشای مناسبات رژیم اسرائیل با دولت ‌های عربی نشان از هم‌  گرایی بین طرفین دارد که سعی دارد اسرائیل را  به عنوان دولتی طبیعی در منطقه به رسمیت می‌شناسد که حق موجودیت و امنیت دارد و در کنار کشورهای عربی در تقابل با چیزی که " نفوذ ایران " خوانده می ‌شود، قرار می ‌گیرد.

این مقاله تأکید دارد:‌ عجیب نیست که ایران در صدر اولویت‌ ها و اهداف سازمان جاسوسی موساد اسرائیل باشد و حزب ‌الله لبنان در مرحله بدی قرار بگیرد،‌ به ‌ویژه اینکه اولویت‌ های امنیتی اسرائیل وابسته به تشخیص مؤسسات پیگیری ‌کننده تهدیدات استراتژیک پیرامونی اسرائیل است. اجماع تقریباً کاملی در میان تمامی مراکز سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی در این نکته وجود دارد که ایران و حزب ‌الله تهدید استراتژیک برای اسرائیل و امنیت آن به شمار می ‌رود،‌ البته در مورد نحوه مقابله با این تهدیدات و استراتژی مدنظر برای ایستادگی در برابر آنها بین این موسسات اختلاف ‌نظر هایی وجود دارد.

همچنین عجیب نیست که تامیر پاردو رئیس کنونی موساد شاخصه اصلی تقویت سطح همکاری ‌های امنیتی با سرویس ‌های جاسوسی دوست در کشورهای نزدیک و دور برای مقابله با ایران را در اولویت قرار دهد،‌ حتی اگر بعدا مشخص شود هماهنگی ‌های عملیاتی بین این طرف‌ ها بر ضد تهران و حزب ‌الله انجام شده است، عجیب نخواهد بود،‌ به ویژه اینکه مرحله علنی شدن تماس‌ ها و پیام‌ های متقابل سیاسی به سطحی رسیده که برای روشن شدن ماهیت مناسبات محرمانه آنها کافی باشد.

روند کلی حاکم بر رفتار بسیار و دولت‌ های منطقه‌ای و به ‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس نشان می ‌دهد که هدف آن‌ ها در مسیر توسعه مناسبات و گام نهادن تدریجی در علنی کردن روابط با اسرائیل، کشاندن شرایط به مرحله ای است که با آن به عنوان یک حالت طبیعی در منطقه با اسرائیل تعامل شود و این رژیم حق موجودیت و امنیت داشته باشد و ماهیت اقدامات و جنایت ‌هایی که این رژیم بر روی جنازه ملت فلسطین انجام داده و بسیاری از آنها را به خارج از این منطقه اخراج کرده ، نادیده گرفته شود. قرار است به این ترتیب زمینه مرحله پیشرفته ‌تری مهیا گردد که در آن کشورهای عربی منطقه ائتلاف ‌هایی را با اسرائیل برای مقابله با " تهدیدات مشترک " تشکیل دهند.

این در حالی است که روزنامه صهیونیستی معاریو اعلام کرده که ایران همچنان مانند گذشته در زمان ریاست تامیر پاردو بر موساد هدف اول اسرائیل به شمار می ‌رود و بعد از آن حزب ‌الله لبنان قرار دارد. این روزنامه اذعان کرد که اسرائیل در زمان ریاست مائیر داگان بر موساد بیشتر بر ترور دانشمندان هسته ای ایران متمرکز بوده( 5 نفر از آن ها ترور شد) ، اما در زمان ریاست پاردو تنها یک دانشمند ایرانی ترور شده است.

باید به این نکته اشاره کرد که در صورت به دست آمدن فرصت،‌ زنجیره ترورها به پایان نرسیده است،‌ اما روزنامه صهیونیستی معاریو می ‌نویسد که موساد در حال حاضر برای جنگ الکترونیک به ویژه ایجاد ویروس‌های الکترونیکی در ساختار سیستم ‌های دستگاه ‌های سانتریفیوژ برای غنی ‌سازی اورانیوم متمرکز شده است. به نوشته این روزنامه موساد به دنبال تقویت مناسبات خود با سرویس‌ های جاسوسی دوست برای مقابله با تهدیدات مشترک شامل ایران و برنامه هسته ‌ای این کشور و تسلط آن بر منطقه است. تمامی اقدامات امتداد روابط و تماس‌ هایی است که در دوره قبل از پاردو نیز وجود داشته است.

معاریو بدون اشاره به ارتباطات و هماهنگی‌ های راهبردی بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه به ویژه جبهه النصره مدعی شده که موساد با این همکاری به دنبال تضعیف داعش در مرزهای فلسطین اشغالی با سوریه و مصر و هدف قرار دادن موجودیت ‌القاعده شامل جبهه النصره در منطقه جولان است. 

معاریو به نزدیک شدن به زمان پایان دوره ریاست پاردو در موساد بعد از حدود شش ماه دیگر اشاره کرد و نوشت  که اخباری وجود دارد که نشان می ‌دهد بنیامین نتانیاهو به دنبال تمدید ریاست وی بر موساد نیست، این در حالی است که پیش‌  از این، سمت بسیاری از روسای موساد تمدید شده است. از جمله آنها داگان است که 8 سال در این سمت باقی ماند.

این روزنامه با اشاره به انگیزه‌ های ممانعت نتانیاهو از تمدید با وجود ارتباطات مستحکم بین وی و پاردو نوشت یکی از مهم ‌ترین انگیزه‌ های این اقدام اظهارات اخیر پاردو در دیدار با بازرگانان صهیونیست بوده که برخلاف سیاست‌ های تبلیغاتی تل‌آویو افزایش فشار بر شش کشور صنعتی جهت ممانعت از رسیدن به توافق هسته ‌ای با تهران به صراحت گفته بود که ایران تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل به شمار نمی‌ رود. وی همچنین تأکید کرده که تهدید اساسی اسرائیل فقدان راه حل درگیری‌ های اسرائیلی - فلسطینی است.

براساس این گزارش در حال حاضر ارزیابی ها نشان دهنده وجود چهار کاندیدا برای احراز پست ریاست موساد است. اول نفر سرتیپ امیر ایشل فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اسرائیل است. گزینه دوم معاون پاردو است که به دنبال رسیدن به ریاست بر موساد است. نفر بعدی رام بن باراک رئیس اسبق موساد و گزینه بعدی یوسی کوهین مشاور نتانیاهو در زمینه مسائل امنیت داخلی است.

منبع: تسنیم

شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟ 

   

در چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی فیلمی منتشر شد که درباره حضور تجهیزات ایرانی در عراق بوده که بسیار تأمل برانگیز است.به گزارش مشرق، کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران برپایه مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا بنا نهاده شده و تلاش براین است تا از ملت‌های مظلوم منطقه حمایت شود.در این راستا غرب به رهبری آمریکا در تلاش است تا کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران را به مسیری که تمایل دارد تعبیر کند و لذا دست به شانتاژ خبری از طریق رسانه‌های وابسته به خود در منطقه و جهان می‌زند.

*بازخوانی یک فیلم
اخیرا در فضای مجازی فیلمی منتشر شد مبنی بر اینکه لانچر موشک‌های بالستیک ایران در استان "الانبار" مستقر شده و در مدت کمتر از یک دقیقه بیش از دویست موشک "زلزال" به مواضع داعش شلیک می‌کنند.


شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟


شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟




*توطئه پشت سپرده غربی

این فیلم که احتمالا یک توطئه غربی است؛ تلاش بر این دارد تا نشان دهد ایران دخالت مستقیم نظامی در عراق دارد.
البته که جمهوری اسلامی این کمک‌های مستشاری خود را مطرح کرده و هیچگاه پنهانکاری نمی‌کند اما منسبت کردن این فیلم به ایران سوال برانگیخت.


*جوکار: هرگونه کمک‌های مستشاری لازم باشد انجام می‌دهیم


"محمد صالح جوکار" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره انتشار فیلم حضور لانچرها و موشک‌ها ایرانی در استان "الانبار" اظهار داشت: البته من این فیلم را ندیدم، اما ما هرگونه کمک مستشاری لازم باشد در جهت مقابله با تروریسم را انجام می‌دهیم.


شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟


وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برخود وظیفه می‌داند تا هرگونه کمکی را در این راستا انجام دهد؛ زیرا امنیت عراق، امنیت ایران است.البته اظهارات جوکار به معنی حمایت تجهیزاتی و حضور نظامی در عراق نیست؛ بلکه صرفا به ارائه کمک‌های مستشاری از جمله ارائه و تدریس تاکتیک‌ها و راهبردهای جنگ می‌پردازد.


**امیر پوردستان:هیچ‌گونه سلاح، مهمات و موشکی از ایران در عراق وجود ندارد

امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان " فرمانده نیروی زمینی ارتش مبنی بر اینکه اخیرآ کلیپی از حضور سامانه‌های موشکی زلزال جمهوری اسلامی ایران در استان الانبار عراق در فضای مجازی منتشر شده و آیا این موضوع صحت دارد، اظهار داشت: کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق صرفآ مستشاری است و هیچ‌گونه سلاح، مهمات و موشکی از ایران در این کشور وجود ندارد.

شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟


"محمدرضا دهشیری" معاون مرکز ملی مطالعات جهانی شدن درباره اینکه اخیرا در فضای مجازی کلیپی منتشر شده که نشان دهنده شلیک سامانه‌های موشکی زلزال در استان "الانبار" است و آیا این موضوع حقیقت دارد، گفت: موشک‌های ایرانی به هیچ عنوان در الانبار حضور ندارند و کمک‌های ایران در فاز مستشاری است و موارد مطرح شده تحرکات دشمنان است تا آن را به ایران نسبت دهند.

شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟


شلیک موشک‌های ایرانی در استان الانبار؟


معاون مرکز مطالعات جهانی شدن تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تروریست‌های داعش را به عنوان تهدید تلقی کرده و معتقد است باید مقابله هوشمند نظامی و نرم به صورت توأمان با این گروه تروریستی انجام بگیرد.نکته دیگری که درباره این فیلم مهم است اینکه شاید شلیک موشک‌ها در قالب تمرین نظامی یک کشور دیگر باشد که سعی می‌شود این تمرین نظامی به شلیک موشک‌های ایرانی در استان "الانبار" تفسیر شود که البته همه موارد مذکور جای تأمل جدی دارد.
داعش؛ در پی یک رویای آخرالزمانی 
   
داعشی‌ها با استناد به یک حدیث، دیدگاه‌های «آرماگدونی» خود را توسعه داده‌اند؛ دیدگاه‌هایی که مورد توجه برخی از مسلمانان سنی مذهب، در مناطق مختلف دنیا، قرار گرفته‌است. آن‌ها برای خود پرچمی سیاه برگزیده‌اند.
به گزارش مشرق، ما بیشتر داعش را از پس پردة جنایات غیرانسانی‌اش کاویده‌ایم. جنایات مدهش داعش، آنقدر مشمئزکننده و نفرت‌انگیزند که به ما مجالی برای دقیق‌تر دیدن، نمی‌دهند. با این حال جنایات غیرانسانی داعشی‌ها، مانع از تسلط چند ساله آن‌ها، بر بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق نشده است. مقاومت‌های مردمی، به استثنای مقاومت شیعیان و کُردها که البته دلیل آن واضح و معلوم است، در برابر داعش به ندرت شکل می‌گیرند. به دیگر سخن، تعدادی از مسلمانان اهل‌سنت، ترجیح داده‌اند، حاکمیت آن‌ها را بپذیرند. از طرف دیگر، داعشی‌ها توانسته‌اند با گفتمان داخلی خود، در جذب نیروی جدید، از مناطقی مانند افغانستان و آسیای میانه، موفقیت‌هایی کسب کنند.
آن‌ها به خوبی توانسته‌اند با همین گفتمان، موضوع رژیم صهیونیستی و اشغال قدس شریف را برای نیروهایشان به یک موضوع درجه دوم تبدیل کنند. اعضای داعش عملیات انتحاری انجام می‌دهند. انجام چنین کاری، بی‌تردید، نیازمند یک عقبه ذهنی قوی است. این عقبه ذهنی چیست؟ داعش از چه روشی برای توجیه اعضایش استفاده می‌کند؟ شاکله فکری آن‌ها چیست؟ آیا آن‌ها فقط تعدادی نیروی معتقد به تکفیر سایر مسلمانان هستند که آبشخورشان دیدگاه‌های علمای وهابی و سلفی است؟

داعش یک‌باره به وجود نیامد

ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که پیدایش داعش خلق‌الساعه و ناگهانی نبوده‌است. داعشی‌ها، دست‌کم، از سال‌های پایانی حاکمیت رژیم صدام بر عراق و سپس، حمله آمریکا به این کشور، در مناطق سنی‌نشین عراق فعال بوده‌اند. «دابق»، ارگان رسمی داعش، که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود، در نخستین شماره خود، «ابومصعب زرقاوی»، فرمانده القاعده در عراق، را به عنوان بنیانگذار این گروه معرفی کرده‌است. این‌که این مطلب چه مقدار واقعی است، اهمیتی ندارد؛ مهم ریشه‌های فکری این گروه است که بر پایه دیدگاه‌های «زرقاوی» شکل گرفته و آن را به مثابه نخستین جرقه‌های پیدایش چنین تفکر و گروهی پذیرا شده‌است.

در پی دیدگاه‌های آخرالزمانی

درباره فعالیت و اندیشه‌های «زرقاوی»، هنوز اطلاعات جامعی منتشر نشده است. با این حال، خاطرات و یادداشت‌های برخی اعضای بلندپایه سیا، نشان می‌دهد که «زرقاوی» از همان ابتدا، در پی ایجاد یک گفتمان داخلی جدید در القاعده بوده‌است. این گفتمان جدید، اعتقاد به موضوع آخرالزمان و آینده‌گرایی مذهبی است؛ گفتمانی که بعدها توسط داعش به شدت مورد توجه قرار گرفت. شاید بتوان رویکرد شیعیان و حتی آمریکایی‌ها در موضوع وقایع آخرالزمانی و خلاء نسبی حاکم بر اندیشه‌های علمای اهل‌سنت را یکی از دلایل این رویکرد جدید فرض کرد. داعشی‌ها چنان موضوع آخرالزمان و احادیث معدود آن در منابع اهل سنت را جدی گرفته‌اند که نام ارگان رسمی آن‌ها، «دابق»، ریشه در همین اعتقادات جدید دارد.

«دابق»، تقلیدی نیم‌بند از «آرماگدون»

دابق، شهری بسیار کوچک در سوریه است. این شهر از نظر نظامی جایگاه ویژه‌ای ندارد. با این حال، نیروهای داعش، با سماجت فراوان و تحمل تلفات بسیار سنگین، آن را اشغال کردند و سپس به جشن و پایکوبی در آن پرداختند. دلیل این سماجت در اشغال دابق، ظاهراً حدیثی است که داعشی‌ها مدعی هستند ابوهریره از پیامبراکرم(ص) نقل کرده و در کتاب «صحیح بخاری»، از کتب مشهور حدیث اهل سنت، آمده است.[1] طبق این حدیث، که باید درباره صحت آن تحقیق کرد، پیش از قیامت، مسلمانان با کفار یا رومی‌ها – که به زعم داعشی‌ها نیروهای ارتش سوریه هستند – در دابق خواهند جنگید و با وجود تلفات سنگین، این شهر را متصرف خواهند شد. کسانی که از مسلمانان کشته می‌شوند، برترین شهدای اسلام هستند.
داعشی‌ها با استناد به همین حدیث ایده های «آرماگدونی» خود را توسعه داده‌اند؛ دیدگاه‌هایی که مورد توجه برخی از مسلمانان سنی مذهب، در مناطق مختلف دنیا، قرار گرفته‌است. آن‌ها برای خود پرچمی سیاه برگزیده‌اند. در تقسیمات سیاسی آن‌ها، ولایت خراسان جایگاه مهمی دارد، چراکه برخی احادیث از نقش این منطقه و مردم آن در آخرالزمان حکایت کرده‌است. آن‌ها در نخستین شماره نشریه دابق، از بازگشت «خلافت اسلامی» سخن گفته‌اند. خلیفه مورد نظر آن‌ها، یعنی «ابوبکر البغدادی»، با نسب و پیشینه‌ای کاملا مطابق با باورهای داعشی‌ معرفی می‌شود. آن‌ها او را «هاشمی»، «رضوی»، «حسینی» و «قریشی» معرفی می‌کنند. «البغدادی» نیز ظاهری مطابق با همین باورها دارد. او، در نخستین تصویر رسمی منتشر شده، عمامه‌ای سیاه بر سر و عبایی سیاه، بر تن دارد.  دیدگاه داعشی‌ها برای القای باشکوه بودن دولت خود، از تمام فاکتورهای خلافت‌های پیشین، که مورد احترام اهل‌سنت قرار داشته‌است، استفاده می‌کنند؛ از خلافت اموی گرفته، تا عباسی و حتی عثمانی. آن‌ها تعبیر «امامت سیاسی» را در تفکراتشان جدی گرفته‌اند و این طور وانمود می‌کنند که برای آینده های دور نیز برنامه دارند. آن‌ها این تصویر را در میان مسلمانان اهل سنت تبلیغ و در واقع آنان را به سوی نبرد نهایی دعوت می‌کنند. موضوعی که نباید به هیچ عنوان از کنار آن به سادگی و بدون تأمل عبور کنیم.

[1] متن این حدیث توسط داعشی‌ها اینگونه نقل می شود:« لا تقوم الساعة حتى ینزل الروم بالأعماق أو بدابق فیخرج إلیهم جیش من المدینة، من خیار أهل الأرض یومئذٍ، فإذا تصافوا قالت الروم: خلو بیننا وبین الذین سبقوا منا نقاتلهم، فیقول المسلمون: لا والله لا نخلی بینکم وبین إخواننا فیقاتلونهم فینهزم ثلث لا یتوب الله علیهم أبداً، ویقتل ثلث أفضل الشهداء عند الله، ویفتح الثلث لا یفتنون أبداً، فیفتحون قسطنطینیة فبینما هم یقتسمون الغنائم قد علقوا سیوفهم بالزیتون إذ صاح فیهم الشیطان: إن المسیح قد خلفکم فی أهلیکم فیخرجون وذلک باطل، فإذا جاءوا الشام خرج، فینما هم یعدون للقتال یسوون الصفوف إذ أقیمت الصلاة، فیتنزل عیسى بن مریم صلى الله علیه وسلم، فأمهم، فإذا رآه عدو الله ذاب کما یذوب الملح فی الماء، فلو ترکه لذاب حتى یهلک، ولکنه یقتله الله بیده، فیریهم دمه فی حربته»

منبع: رصد منبع: فارس
خط و نشان سرکرده جبهة النصرة برای ایران: دست و پای ایران در منطقه را قطع می‌کنیم 
   
سخنان الجولانی برای کارشناسان و ناظران سیاسی و نظامی حائز اهمیت بود آنجا که به این نکته اشاره کرد که «در این مرحله به این اکتفا می‌کنم که دست و پای ایران را در منطقه قطع کنم و اگر این امر کفاف نداد، نبرد را به داخل ایران خواهم کشاند،»
گروه بین‌الملل مشرق - اینکه شبکه قطری «الجزیره» برای دومین بار با «ابو محمد الجولانی»، سرکرده گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره»، شاخه رسمی گروه تروریستی تکفیری «القاعده» در سوریه مصاحبه می کند و تمرکز این شبکه بر جبهه النصره و سرکرده آن، نشان می دهد که قطر چه گروه و جریانی را در بحران سوریه حمایت می کند و در مبارزه با نظام جهت براندازی آن در این کشور بر چه گروهی تکیه می کند.

خط و نشان سرکرده جبهة النصرة برای ایران: دست و پای ایران در منطقه را قطع می‌کنیم
همچنین می توان برداشت کرد که قطر تلاش دارد، روند براندازی نظام در سوریه و یا تاسیس دولت یا امارت اسلامی در منطقه حلب هرچه سریع تر صورت گیرد تا به موازات اقدام داعش در تشکیل امارت اسلامی مورد ادعایش در شهر رقه و عدم امکان براندازی نظام در دمشق، امکان تاسیس چنین امارتی در حلب برای جبهه النصره و قطر وجود داشته باشد.

کسانی که مصاحبه دو ساعته الجولانی را که در دو بخش پخش شد، را دنبال کرده باشند، درمی یابند که یکی از اهداف این مصاحبه آن بوده که این احساس و باور را القا کند که جبهه النصره نوک پیکان حملات و عملیات های نظام سوریه است که هم اکنون از حمایت مثلث ترکیه – قطر – عربستان سعودی در قالب اتاق عملیات «جیش الفتح» بهره می برد، اتاق عملیات مشترکی که جبهه النصره با همکاری گروه تروریستی موسوم به «آزادگان شام» و چند گروه تروریستی تکفیری دیگر آن را تشکیل داد و اینکه این اتاق عملیات با استفاده از حمایت های صورت گرفته موفق شده است، بر شهرهای جسر الشغور و ادلب و مناطق دیگری در این استان و ریف آن سیطره یابد و به نظر می رسد، در حال آماده کردن خود برای آغاز نبرد بزرگ تصرف شهر حلب و سیطره بر آن است.
خط و نشان سرکرده جبهه النصره برای ایران/ به علوی‌ها و مسیحیان سوریه امان نامه مشروط می‌دهیم
الجولانی در بخشی از مصاحبه خود به طور قاطع رد کرد که جبهه النصره کمک یا حمایتی از کشوری عربی دریافت کند، همان گونه که آشکارا رد کرد که بیعتش را با «ایمن الظواهری»، رهبر القاعده نقض کند، بلکه بالعکس تاکید کرد که همچنان از راهنمایی های وی استفاده می کند.

این موضوع تناقضی کلی با گزارش های منتشر شده در رسانه ها در این خصوص دارد که اظهار می کنند، جبهه النصره از القاعده فاصله گرفته است و پس از این تاکید مشاهده کردیم که الجولانی حمله شدیدی به داعش به سرکردگی «ابو بکر البغدادی» می کند و این گروه را به ریختن خون مسلمانان و تکفیر آنها متهم و عناصر داعش را به خوارج توصیف می کند و خلافت داعش را به اتفاق نظر علما باطل دانسته و از همکاری این گروه با نظام سوریه سخن می گوید.

این سخنان به نظر می رسد، تلاشی برای برائت جستن الجولانی و گروهش از داعش ایراد شده باشد و این سخن وی که اغلب سرکردگان و فرماندهان داعش عراقی هستند، سخنی بیراهه نمی تواند باشد، چون وی شخصی آگاه به امور داخلی داعش است و پیش از آنکه گروه جبهه النصره را تشکیل دهد، در صفوف داعش مبارزه می کرد.
خط و نشان سرکرده جبهه النصره برای ایران/ به علوی‌ها و مسیحیان سوریه امان نامه مشروط می‌دهیم
بنابراین این اظهارات را باید اظهاراتی هدفمند دانست که برای بیان آنها به دقت برنامه ریزی شده و پیام روشنی برای آمریکا و کشورهای غربی و عربی دارد، این که جبهه النصره گروه سیاسی معارض سوری است و مبارزه اش به سوریه محدود و محصور می شود تا هدف براندازی نظام در سوریه را محقق کند و اغلب قریب به اتفاق عناصرش را سوری ها تشکیل می دهند و این گروه نمی خواهد، سوریه را به نقطه انجام عملیات های نظامی و حمله علیه کشورهای غربی تبدیل و یا از آن استفاده کند.

همچنین با توصیه و پیشنهاد الظواهری، جبهه النصره به طوایف اقلیت اسلامی در سوریه مانند علوی ها و همچنین مسیحیان و دروزیان امان نامه مشروط می دهد و تاکید می کند که در صدد تکفیر هیچ کس نیست، حتی داعش و هدف نهفته در پس تمام این اظهارات قانع کردن غرب و آمریکا به حذف النصره از فهرست تروریسم آنهاست.

لازم است، در این اظهارات الجولانی تامل کنیم که به توصیه الظواهری گفته که جبهه النصره از سوریه حملاتی علیه غرب انجام نخواهد داد. تا آنجایی که برای همگان آشکار و مبرهن است، جوهر و خمیر مایه عقیده مبارزاتی قاعده، مبارزه با غرب و به خصوص آمریکاست، چون این کشورها را عامل تمام بلایا و مصایب جاری در جهان می داند، حال سوال این است که آیا با توجه به این اظهارات الجولانی، الظواهری این عقیده القاعده را تغییر داده است یا اینکه این اظهارات را تنها باید تغییری تاکتیکی به شمار آورد که تنها محدود به سوریه می شود.
خط و نشان سرکرده جبهة النصرة برای ایران: دست و پای ایران در منطقه را قطع می‌کنیم

از سوی دیگر، الجولانی در متهم کردن جماعت اخوان المسلمین به انحراف و همراهی با غرب با جرات نشان داد و تحلیل و تفسیری جدید که تاکنون ارائه نشده بود، از این جماعت ارائه داد.

وی درباره حوادث جاری در مصر گفت: این السیسی نبود که علیه محمد مرسی قیام کرد، بلکه این آمریکا بود که علیه مرسی قیام کرد و السیسی در ابزاری بیش نبود و بعید نیست که این تفسیری از اندیشه ها و افکار الظواهری باشد که دشمنی سرسختی با جنبش اخوان المسلمین دارد و در ادبیات خود همواره از این جماعت به عنوان هم پیمان آمریکا یاد می کند.

از جهتی الجولانی امید بسیاری از کسانی که شرط بسته بودند، وی از این مصاحبه برای قطع ارتباط با القاعده استفاده خواهد کرد، را به یاس مبدل کرد. البته ممکن است، وی این اقدام را پیش گیرد، اما به شیوه خود یعنی تدریجی و عملی، دلیل این مدعا نیز پوشیدن لباس های سوری و نه افغانی بود که یکی از وجوه تمایز عناصر مسلح وابسته به گروه های تروریستی تکفیری و وابسته به القاعده است. علاوه بر اینکه وی از دادن وجهه بین المللی به گروه جبهه النصره امتناع کرد که با ادبیات و توجیهات سازمان القاعده در تعارض است.

اما سخنان الجولانی برای کارشناسان و ناظران سیاسی و نظامی حائز اهمیت بود آنجا که به این نکته اشاره کرد که «در این مرحله به این اکتفا می‌کنم که دست و پای ایران را در منطقه قطع کنم و اگر این امر کفاف نداد، نبرد را به داخل ایران خواهم کشاند، چون ایران در صدد برپایی امپراطوری فارسی است.»
خط و نشان سرکرده جبهه النصره برای ایران/ به علوی‌ها و مسیحیان سوریه امان نامه مشروط می‌دهیم
چون این سخنان به این معنا بود که جبهه النصره ماموریت هایی خارج از مرزهای سوریه به سمت شرق و به خصوص ایران دارد. اما اینکه این امر چه وقت حاصل خواهد شد و چگونه مشخص نیست؟ اینکه این حمله بعد از غلبه بر داعش که بر شرق سوریه تسلط دارد و سرنگونی نظام سوریه در دمشق صورت خواهد گرفت یا خیر معلوم نیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد