سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

خبرگزاری ایتارتاس مدعی شد:

مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی عملا به بن بست خورده و ممکن است ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای مجددا به تعویق بیافتد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکرات هسته ای عملا به بن بست خورده است؛ احتمالا گفتگوها تمدید شود

رویترز به نقل از خبرگزاری ایتارتاس روسیه نوشت: مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی عملا به بن بست خورده و ممکن است ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای مجددا به تعویق بیافتد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، امریکا اعلام کرده است که متعهد به ادامه گفتگوها تا سی ام ژوئن است.
با این حال یک مقام دیگر گفته است: در شرایطی که مذاکرات در مورد مسائل فنی همچنان ادامه دارد، ممکن است گفتگوها تمدید شود.
به گفته ی یک منبع، آخرین دور مذاکرات هسته ای که امروز جمعه برگزار شده، به هیچ پیشرفتی دست نیافته است.
این منبع افزود: پروسه مذاکرات عملا با بن بست مواجه شده و ریسک اینکه ضرب الاجل مجددا به تعویق بیافتد، وجود دارد.
جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت دولت آمریکا از آغاز تحقیقات قضایی از سوی سوئیس و اتریش، دو میزبان مذاکرات، پیرامون کمپین جاسوسی سایبری اسرائیل از محل برگزاری مذاکرات آگاه است و با هر دو کشور «روابط کاری تنگاتنگی» برای بررسی موضوع دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مطمئن است که نفوذی به مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی صورت نگرفته است. به گفته مقامات آمریکایی این کشور تدابیر ویژه‌ای اندیشیده تا محتوای مذاکرات محرمانه باقی بماند.
به گزارش «انتخاب»، در پی انتشار گزارش‌هایی پیرامون یک حمله سایبری عظیم به سیستم‌های کامپیوتری هتل‌های میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و احتمال جاسوسی از این گفت‌وگوهای محرمانه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مطمئن است هیچ‌گونه رخنه امنیتی به این مذاکرات صورت نگرفته، چرا که تدابیر ویژه‌ای برای مقابله با جاسوسی‌های احتمالی در نظر گرفته شده بود.
به گزارش خبرگزاری آلمان، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت دولت آمریکا از آغاز تحقیقات قضایی از سوی سوئیس و اتریش، دو میزبان مذاکرات، پیرامون کمپین جاسوسی سایبری اسرائیل از محل برگزاری مذاکرات آگاه است و با هر دو کشور «روابط کاری تنگاتنگی» برای بررسی موضوع دارد.
جف راتکه گفته است که آمریکا «در طول زمان برگزاری مذاکرات گام‌های مهمی برداشته تا اطمینان حاصل کند که جزئیات مذاکرات محرمانه باقی می‌ماند و چیزی از پشت درهای بسته گفت‌وگوها به بیرون درز نمی‌کند.»
مذاکرات برای پایان دادن به یک دهه بحران بر سر برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران، در دو سال گذشته عمدتا در هتل‌هایی در ژنو، لوزان، مونترو، زوریخ و وین انجام شده و بر اساس گزارشی که وال‌استریت ژورنال روز چهارشنبه با استناد به بررسی‌های امنیتی کمپانی کسپرسکی منتشر کرده، هکرهایی زبده با بهره‌گیری از بدافزارهایی پیچیده در عملیاتی گسترده برخی از این هتل‌ها را هدف قرار داده‌اند.
بررسی مختصات حمله سایبری کشف‌شده، متخصصان کسپرسکی را به این نتیجه رسانده که دست حمایت یک دولت پرنفوذ در پس کار است. دولت اسرائیل اولین مظنون حمایت از این حملات سایبری است، اما مقامات اسرائیلی اطلاعات منتشرشده در این باره را مخدوش و مضحک خوانده و تلاش برای کسب اطلاعات از این طریق را تکذیب کرده‌اند.جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «ادعاهایی که مطرح شده از سوی یک کمپانی خصوصی علیه یک دولت است، بنا بر این ما نمی‌توانیم قاطعانه به محتوای چنین ادعاهایی استناد کنیم.»
دادستانی سوئیس بررسی موضوع را آغاز کرده تا فرد یا نهادی را که این اقدامات را سازمان‌دهی کرده، شناسایی کند. دفتر دادستان کل سوئیس اعلام کرد که برخی از تجهیزات کامپیوتری مشکوک به نقش‌آفرینی در عملیات جاسوسی غیرقانونی برخی سرویس‌ها در سوئیس را کشف و ضبط کرده است.
شرق الاوسط ادعا کرد:
مشاوران ایرانی توصیه هایی را در این نشست به حوثیها ارائه خواهند کرد که نخستین توصیه آنان، ایجاد مانع بر سر راه رسیدن به نتیجه و به درازا کشاندن نشست و سپس به تاخیر انداختن نشست ژنو به نشست ژنو دو خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضور مشاوران ایرانی در قالب هیئت حوثی ها در کنفرانس ژنو

الشرق الاوسط مدعی شد: حضور مشاوران ایرانی در قالب هیئت حوثی ها در کنفرانس ژنو، جهان را غافلگیر خواهد کرد.به گزارش «انتخاب»، این روزنامه نوشت: با آغاز شمارش معکوس برای تشکیل نشست ژنو برای بررسی بحران یمن، خبر غافلگیر کننده ای منتشر شده است و آن همراهی مشاوران سیاسی و حقوقی ایرانی با مقامات حوثی در نشست ژنو است.
الشرق الوسط افزود، مشاوران ایرانی توصیه هایی را در این نشست به حوثیها ارائه خواهند کرد که نخستین توصیه آنان، ایجاد مانع بر سر راه رسیدن به نتیجه و به درازا کشاندن نشست و سپس به تاخیر انداختن نشست ژنو به نشست ژنو دو خواهد بود.
حوثیها پس از مشورت با ایرانیها و روسها، به این نتیجه رسیده اند که باید گفتگوهای سیاسی را تمدید کرد تا در نتیجه نشست دیگری یعنی ژنو دو برگزار شود.
روزنامه واشنگتن پست باارائه دلایلی ثابت کرده است که چرا عربستان سعودی نمی تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرید زکریا نویسنده و تحلیل گر برجسته آمریکایی در مقاله ای با اشاره به اینکه رقابت های هسته ای در منطقه خاورمیانه در کنار دیگر مسائل به یکی از ناراحت کننده ترین موضوعات تبدیل شده است تشریح می کند که چرا نباید نگران بلف های سیاسی سعودی باشیم.
 زکریا در این مقاله نوشته است در بین این همه نگرانی کشوری مانند عربستان به طور مرتب به این نکته اشاره می کند که اگر بلندپروازی های هسته ای ایران ادامه پیدا کند، این کشور نیز مجبور خواهد شد سلاح هسته ای داشته باشد.
  از نظر این تحلیل گر بجسته آمریکایی جالب تر از این تهدیدات هسته ای این بوده است که هفته گذشته  سفیر عربستان در لندن در تهدید آشکار دیگری هشدار داد که همه گزینه ها روی میز خواهد بود.
 با این همه فرید زکریا به همه ما اطمینان می دهد که عربستان سلاح هسته ای نخواهد ساخت،  زیرا این کشور حتی توان ساخت خودرو هم ندارد چه رسد به ساخت سلاح هسته ای  
 به نوشته واشنگتن پست عربستان فقط می تواند چاه حفر کند و نفت استخراج کند. درآمد نفتی این کشور حدود 45 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد. تقریبا نود درصد از درآمد دولت این کشور از فروش نفت به دست می آید. با وجود دهها سال سرمایه گذاری گسترده دولتی، یارانه های سخاوتمندانه و انرژی ارزان، تولید در این کشور کمتر از ده درصد تولید ناخالص آن است.  
فرید زکریا با اشاره به اینکه ساخت سلاح هسته ای نیازمند داشتن بسترهایی از جمله علم و دانشمند است می پرسد:عربستان کجا می خواهد دانشمندان خود را برای کار بر روی برنامه مخفی خود آموزش بدهد؟ سیستم آموزشی این کشور عقب مانده و ناکارآمد است و در اختیار نهاد مذهبی ارتجاعی و خشکه مقدس آن قرار دارد. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، عربستان ار نظر آموزش علوم و ریاضی در رده هفتاد و سوم جهان قرار دارد که برای کشور ثروتمندی مانند عربستان، بسیار مفتضحانه است. اما ایران با وجود 36 سال تحریم و سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از عربستان، در ردیف چهل و چهارم قرار دارد.
  
زکریا با استناد به گزارش یک روزنامه نگار سابق  وال استریت ژورنال در کتابی در مورد بازار کار در عربستان نوشت: «از هر سه نفر در عربستان، یک نفر خارجی است. از هر سه نفر که در این کشور مشغول کار هستند، دو نفر خارجی هستند. در بخش خصوصی عربستان نیز از هر ده نفر نه نفر اهل عربستان نیستند. به طور کلی باید گفت عربستان کشوری است که در آن بسیاری از شهروندان آن نمی خواهند در مشاغلی که صلاحیت انجام آن را دارند کار کنند، زنان اجازه کار ندارند و در نتیجه بسیاری از کارها را خارجیان انجام می دهند. 
زکریا در مقاله خود جسارت روز افزون عربستان در مورد داشتن سلاح هسته ای را تنها  واکنشی احساسی و حاکی از ترس این کشور در قبال ایران است. 
این تحلیل گر برجسته آمریکایی ومجری برنامه جی.پی.اس شبکه تلویزیونی سی.ان.ان سوال دیگری را مطرح می کند و این که  آیا عربستان می تواند بمب هسته ای خریداری کند؟ 
او سپس در پاسخ به این سوال می گوید: این نیز بسیار بعید به نظر می رسد. چنین تلاشی به علت خطر تحریم و اقدامات تلافی جویانه غرب باید به صورت مخفیانه انجام شود. صنعت انرژی عربستان برای ساخت زیرساخت ها، خرید نفت و فروش کالا و خدمات خود به شدت به خارجی ها و شرکت های آنها وابسته است. اگر این مسئله افشا شود و این کشور نیز مانند ایران و کره شمالی منزوی شود، از نظر اقتصادی ویران خواهد شد. 
فریزد زکریا این احتمال را که پاکستان به عربستان سلاح هسته ای بفروشد را نیز رد کرده است چرا که معتقد است  چنین اقدامی موجب انزوا و تحریم پاکستان خواهد شد. در نتیجه بعید است حتی برای خوشنودی دوست پولدار خود، دست به چنین خطری بزند . در ماه آوریل، پاکستان درخواست مکرر عربستان را برای ملحق شدن به حملات هوایی در یمن رد کرد. 
زکریا در پایان پیش بینی کرده است که هر اتفاقی که در برنامه هسته ای ایران پیش بیاید، عربستان تا ده سال دیگر سلاح هسته ای نخواهد داشت زیرا نمی تواند.منبع: خبرآنلاین
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش در حال حاضر در استان نینوا و بخش‌هایی از عراق و در سوریه حضور دارد و برای مقابله با این گروهک تکفیری باید علاوه بر تدابیر نظامی راهکار فعالی به کار بسته شود تا کمر این گروهک شکسته شود و نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش تسنیم، روز دهم ژوئن سالروز سقوط موصل به دست تروریست های داعش بود حادثه‌ای که به دنبال عقب نشینی سئوال برانگیز نیروهای امنیتی از این استان و پس از خیانت های آثیل النجیفی -استانداری که اخیرا برکنار شد- رخ داد. داعش که به خونریزی مشهور است در سالروز اشغال موصل بیش از 130 نفر را در این شهر اعدام کرد که بیشتر آنها را نیروهای امنیتی که قبلا بازداشت شده بودند تشکیل می دادند. پزشکی قانونی بیمارستان الجمهوری در موصل اجساد این افراد که اواخر شب گذشته اعدام شده اند را تحویل گرفته است.این افزراد در الغزلانی درجنوب موصل اعدم شدند.

الحیات در گزارشی درباره داعش آورده است: خبر سقوط شهرهای تدمر والرمادی سبب شده است که روزنامه ها مطالب زیاد و داستان های تصاویر وحشی گری های گروهک تروریستی داعش را مورد توجه قرار دهند. مجددا شاهد وحشی گری های این گروهک در مناطق تحت اشغال آن هستیم و بیشترین کسانی که از این اقدامات زیان می بینند از مسلمانان هستند.

تصویر کاملی از دستاوردهای اخیر داعش در دست نیست. در هشت ماه قبل همگان به سقوط اربیل و حتی بغداد به عنوان یک احتمال واقعی نگاه می کردند اما امروز بخش اعظمی از مناطقی که داعش در عراق اشغال کرده بود از کنترل آن خارج شده است. در این مدت مناطق ربیعه و زمار در نزدیکی استان نینوا و نیز تکریت و دیالی و بخش اعظم صلاح الدین به ویژه شهر تکریت آزاد شده است.در این مدت ایزدی ها محاصره شده در کوه سنجار از محاصره خارج شدند و کوبانی از داعش پاکسازی کرد.

شاید بتوان از نظر نظامی داعش را از پا درآورد اما مشکل و چالش اصلی تر این است که با داعش باید به شکل ایدئولوژیکی مقابله شود و باید نیروهای محلی آموزش دیده و مجرب که بتوانند ثبات را در اراضی پس از آزاد سازی آنها برقرار کنند وجود داشته باشد.

الحیات می نویسد: کارهای زیادی است که باید انجام شود. در نشست اخیر پاریس تصمیماتی اتخاذ شد اما باید در پنج زمینه اقداماتی قوی صورت گیرد؛

نخست، جدیت بیشتر ائتلاف بین المللی ضد داعش که شامل حمایت بیشتر از نیروهای محلی برای جنگ با داعش باشد و باید به نیروهای عراقی کمک بیشتری شود.

دوم اینکه باید با حمایت های مالی از داعش مقابله شود و به داعش اجازه داده نشود که از نظام مالی و پولی بین المللی استفاده کند وباید ریشه های منابع مالی آنها خشکانیده شود. اجازه قاچاق نفت،‌ آدم ربایی برای گرفتن باج داده نشود و همچنین نباید اجازه داده شود که آثار تاریخی غارت شده فروخته شود و حمایت خارجی از این گروهک قطع شود.
سوم، با تلاش های داعش برای جذب جنگجو از طریق شبکه های جذب وابسته به داعش باید مقابله شود. باید تبادل اطلاعاتی درباره شیوه هایی جذب از سوی داعش صورت گیرد و با حضور تروریست ها در مناطق تحت اشغال داعش مبارزه و مقابله شود.

چهارم، باید روند تلاش ها به گونه‌ای باشد که ثبات برقرار شود و نیروهای نظامی کشوری که در معرض هجمه داعش قرار دارد باید تقویت شود. باید خدمات ضروری به این مناطق پس از آزاد سازی آنها صورت گرفت و تاسیسات زیر ساختی ایجاد شود و شرایط به گونه‌ای باشد که آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند به ویژه که هم اکنون بیش از دو میلیون آواره در عراق وجود دارد.

پنجم، باید تبلیغات از داعش گرفته شود به ویژه که در حال حاضر این گروهک از شیوه های تبلیغاتی و رسانه ها به خوبی بهره برداری می کند. داعش این گونه وانمود می کند که خادم اهل سنت است اما واقعیت به گونه‌ای دیگری است. ساکنان مناطق تحت اشغال داعش از گرسنگی، نبود برق و خشونت بی حد و اندازه رنج می برند. بسیاری از مناطق تحت اشغال داعش و جنایات آن می گریزند  و حاضر نیستند در سایه وحشت این گروهک زندگی کنند. داعش ارتباطی با اسلام ندارد بلکه گروه افراطی می کوشد که در پوشش دین اقدامات وحشیانه خود را علیه مسلمانان و غیر مسلمانان توجیه کند.

الحیات در پایان می نویسد: مسیر مبارزه با داعش طولانی است. شکست داعش و تروریست و ایدئولوژی خشن آن زمان طولانی و صبر نیاز دارد. چالش جدی و پیچیده ای است زیرا داعش می کوشد که از بی ثباتی در کل منطقه استفاده کند. با نگاهی به تحولات اخیر در پاریس و تونس به خوبی روشن می شود که افراط گرایی خشن یکی از بزرگترین تهدیدات جهان کنونی است. موفقیت از طریق همکاری جامعه جهانی با عراق و کمک همه کشورها میسر می شود و برای ثبات امنیت جهانی و بشریت باید تلاش ها ضد داعش موفق شود.
دفتر رییس دولت نهم و دهم در ارتباط با دستگیری حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که رییس جمهور دوره‌های نهم و دهم به طور قاطع از پاکی، پاک‌دستی و حقانیت بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیانیه احمدی نژاد: بقایی فردی مومن، انقلابی و کاملا پاک‌دست است؛ تا آخر از او دفاع خواهم کرد

دفتر رییس دولت نهم و دهم در ارتباط با دستگیری حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که رییس جمهور دوره‌های نهم و دهم به طور قاطع از پاکی، پاک‌دستی و حقانیت بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد.
 
به گزارش «انتخاب»، متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
«ملت بزرگوار ایران
 
با سلام و آرزوی سلامتی، عزت و موفقیت آحاد مردم فهیم و خبیر ایران عزیز، در ارتباط با دستگیری جناب آقای حمید بقایی معاون محترم اجرایی رییس جمهور در دولت دهم نکاتی را به شرح زیر اعلام می‌دارد.
 
1- جناب آقای حمید بقایی فردی مومن، انقلابی و کاملا پاک‌دست است و در تمام عمر پربرکت خود، خدمتگذاری صدیق و بی منت برای کشور، مردم و انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود.
 
2- مقایسه نحوه برخورد با ایشان و دیگران نشان‌دهنده آن است که رفتار با آقای بقایی تا چه میزان از ضوابط و مبانی حقوقی برخوردار بوده است.
 
برخلاف فتوای صریح مقام معظم رهبری و قوانین و مقررات حاکم، یک مقام مسئول در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از فردی دستگیر شده، نام می‌برد و علاوه بر آن، از بیان اتهام وی اجتناب می‌کند و فرصت‌طلبان با استفاده شرایط، انواع اتهامات کذب و ناجوانمردانه را نثار کسی می‌کنند که در حبس است و امکان پاسخگویی و دفاع از خود را ندارد، در حالی که مستند به مبانی حقوقی و اخلاقی، در فرایند اطلاع‌رسانی، باید عکس آن عمل شود.
 
3- لازم به تاکید نیست که مسئولیت حفظ سلامت آقای بقایی و فراهم آوردن فرصت بایسته و شایسته برای استفاده ایشان از تمام حقوق قانونی و شهروندی خود، بر عهده مسئولان ذیربط است.
 
4- رییس جمهور دوره‌های نهم و دهم براساس مبانی اخلاقی و انسانی، دفاع از حق و حقیقت را وظیفه خود می‌داند و به طور قاطع از پاکی، پاک‌دستی و حقانیت جناب آقای بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد.
 
از خداوند منان سلامتی و عزت ملت ایران و رهبری معظم انقلاب و توفیق همگان را در جلب رضای الهی و رعایت قوانین و حقوق مردم از سوی مسئولان ذیربط را مسئلت داریم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد