سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز ایران و منطقه

برخی از رسانه ها به دروغ نوشتند این شعار زمانی داده شد که رهبری از آمریکا به عنوان "شیطان بزرگ" یاد کردند و فرمودند که باید در مقابله با شیطان بزرگ هوشیار باشیم. برخی دیگر نیز مدعی شدند زمانی که رهبری از "استقلال ملی" و لزوم توجه به آن صحبت کردند این شعار خطاب به یکی از سران قوا داده شد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شعار علیه دولت هنگام سخنرانی رهبری، چه موقع سرداده شد؟! + فیلم

شعار «دولت تدبیــر ما، بصیــرت بصیــرت»‌ که در حین سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد امام(ره) داده شد شاید عجیب ترین شعار آن روز بود که مورد بهره‌برداری مخالفان به عنوان "شعار ضد دولت در حضور رهبری" قرار گرفت.

به گزارش انتخاب ؛ برخی از رسانه ها به دروغ نوشتند این شعار زمانی داده شد که رهبری از آمریکا به عنوان "شیطان بزرگ" یاد کردند و فرمودند که باید در مقابله با شیطان بزرگ هوشیار باشیم.

برخی دیگر نیز مدعی شدند زمانی که رهبری از "استقلال ملی" و لزوم توجه به آن صحبت کردند این شعار خطاب به یکی از سران قوا داده شد.

اما این شعار واقعاً کی داده شد؟

اگر به فیلم مراسم مراجعه کنید (در زمان یک ساعت و ۲۵ دقیقه) هنگام سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص "توطئه‌هاى تفرقه‌افکن مذهبی و قومیتی"، جایی که ایشان فرمودند: "ما با برادران فلسطینى‌مان که سنّى‌اند همان جور عمل کردیم که با برادران حزب‌اللَّه لبنان که شیعه هستند عمل کردیم. همه جا یک جور عمل کردیم." ابتدا تکبیر گفته شد و سپس عده‌ای شعار بصیرت بصیرت را سردادند که موجب حیرت اکثریت حاضر در جلسه شد.

با این حال، برخی خبرگزاری ایسنا نیز نوشت که در هنگامی که تعدادی از جمعیت حاضر شعار "دولت تدبیر ما، بصیرت بصیرت" را سرمی‌دادند، حسن روحانی رئیس جمهور با لبخند به شعارهای حاضرین واکنش نشان داد.
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت که البته در مقاطعی در میان سخنرانی او تعدادی از جمعیت حاضر شعار "این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده" سر دادند که یادگار امام هم خطاب به آنها، گفت: پس اجازه دهید صحبت‌های من زودتر تمام شود تا به فرمایشات رهبر عزیزمان برسیم.

پس از سخنرانی سیدحسن خمینی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حاضران به ایراد سخنرانی پرداختند.

شعارهای ما "ذوالفقار حیدریم، فدائیان رهبریم"، "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل"، "لبیک یا سیدعلی"، "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند"، "نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا" و "دولت تدبیر ما، بصیرت بصیرت" از جمله شعارهایی بود که حاضران در این مراسم سر دادند.
المنار سپس بخشی از تصاویر تلویزیون رژیم صهیونیستی را پخش کرد که در آن سئوال کننده اسرائیلی از سعودی ها می پرسد : به نظر تو بزرگترین دشمن سعودی کیست؟ ایران ، داعش ، اسرائیل ، حماس ، یمن یا سوریه ؟ پاسخ‌دهنده سعودی نیز بلافاصله می گوید : ایران .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیدار شخصیتهای سعودی نزدیک به خاندان حاکم بر عربستان با مقامات صهیونیستی، علنی شده است و دو طرف برای سازش اظهار تمایل کرده اند.

به گزارش انتخاب ؛ شبکه تلویزیونی المنار با اعلام این مطلب افزود: شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نتایج یک نظرسنجی را از سعودی ها منتشر کرد که بیشتر آنان معتقدند ایران ، دشمن است و اسرائیل دشمن نیست.

 المنار در گزارشی گفت : آیا روابط بین سعودی و رژیم اسرائیل پس از آنکه صحبتهای زیادی درباره روابط محرمانه آنها در سالهای اخیر منتشر می شد علنی شده است؟ پاسخ به این پرسش از طرف اسرائیلی‌ها شفاف و روشن است و دیدار ژنرال بازنشسته سعودی و مشاور سابق عبد الله بن عبد العزیز پادشاه سابق عربستان یعنی انور عشقی با دوری گلد مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و از افراد بسیار نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مهر تأییدی بر این مطلب است.

مهم تر از این دیدار که در مؤسسه روابط خارجی در واشنگتن برگزار شد مواضعی است که انور عشقی اعلام و تمایل ریاض را برای دستیابی به حل وفصلی با اسرائیل اعلام کرد.

گزارشگر گفت سعودی ها و اسرائیلی ها می توانند برای مقابله با چالشها با یکدیگر همکاری کنند زیرا عربستان ، مقابله با آنچه را که نفوذ با ایران در منطقه می نامد به عنوان هدف خود قرار داده است.

گلد تأکید کرد اسرائیل و عربستان درباره مقابله با ایران هم سو هستند. گلد از پنج دیدار با مقامات سعودی در سال 2015 میلادی خبر داد.

الیکس مینس رئیس مؤسسه سیاستهای راهبردی صهیونیسم به شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت:« مردم عربستان از ایران بیش از داعش می ترسند و منافع اسرائیل و عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس در موارد زیادی مشترک است.»

مجری شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت:« همه تغییراتی که در خاورمیانه رخ می دهد بد نیست . عربستان که فرماندهی اردوگاه میانه‌رو را به عهده دارد دشمنی در آن در قبال اسرائیل هر اندازه که نگرانی ها در خصوص ایران افزایش می یابد ، کاهش پیدا می کند. سعودی ها اسرائیل را شریک قانونی در مبارزه با ایران می دانند.»

گزارشگر المنار گفت در نشانه‌ای خطرناک ، شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نتایج یک نظرسنجی را از افکار عمومی سعودی ها منتشر کرد که مؤسسه سیاستهای خارجی صهیونیسم این نظرسنجی را انجام داده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد 53 درصد سعودی ها ایران را دشمن می دانند و تنها هجده درصد آنها معتقدند اسرائیل ، دشمن سعودی هاست.

بیش از 59 درصد نیز معتقدند اسرائیل مسئول حملات به نوار غزه نیست.

المنار سپس بخشی از تصاویر تلویزیون رژیم صهیونیستی را پخش کرد که در آن سئوال کننده اسرائیلی از سعودی ها می پرسد : به نظر تو بزرگترین دشمن سعودی کیست؟ ایران ، داعش ، اسرائیل ، حماس ، یمن یا سوریه ؟

پاسخ‌دهنده سعودی نیز بلافاصله می گوید : ایران .

سئوال کننده اسرائیلی سئوال می کند: چه کسی مسئول درگیریهای متعدد بین اسرائیل و حماس است؟ حماس ، اسرائیل ، قطر یا ایران؟

پاسخ دهنده سعودی می گوید : اسرائیل و ایران .

سئوال کننده اسرائیلی می گوید فقط باید یکی را بگویی اسرائیل یا ایران ؟پاسخ دهنده سعودی چند بار تکرار می کند ایران.

شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایان با اشاره به روابط بین تل آویو و ریاض افزود خاورمیانه به سوی ائتلافهای جدید به پیش می برود و فرصتهای غیر منتظره ای در برابر اسرائیل قرار دارد.
اخیرا بحث ایران دو فرد سرشناس یعنی دیوید سانگر خبرنگار نیویورک تایمز و ماری هارف مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا را در برابر یکدیگر قرار داد و این دو در سایت توئیتر درگیری لفظی داشتند. ظاهرا این درگیری توئیتری بر سر مسائل فنی در مذاکرات هسته ای ایران بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماکس فیشر نوشت: اخیرا بحث ایران دو فرد سرشناس یعنی دیوید سانگر خبرنگار نیویورک تایمز و ماری هارف مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا را در برابر یکدیگر قرار داد و این دو در سایت توئیتر درگیری لفظی داشتند. ظاهرا این درگیری توئیتری بر سر مسائل فنی در مذاکرات هسته ای ایران بود.

به گزارش انتخاب ؛ سانگر در مطلبی نوشته بود ایران سوخت هسته ای جدید تولید کرده است که به باور او دردسری جدی برای دولت آمریکاست.

هارف نوشت که سانگر دچار سوء تفاهم شده و اشتباه برداشت کرده است و تحولات اخیر هسته ای را به اشتباه تفسیر کرده است. البته انتقادات هارف درست بود و مطلبی که سانگر نوشته بود مشکلات فنی داشت و همین خود نشان می دهد اصلا آن طور که سانگر گفته بود این مسئله مهم نیست . البته همانند بسیاری از این گونه بحثها در واشنگتن، حتما قضیه بیشتر از این حرفهاست.

سانگر دوشنبه در نیویورک تایمز گزارش داد بر اساس مطالعات جدید ذخیره سوخت هسته ای ایران حدود بیست درصد در مدت هجده ماه مذاکرات هسته ای، افزایش داشته است. او این مسئله را دردسری جدی برای دولت اوباما و در واقع نوعی ناکامی در مذاکرات هسته ای با ایران توصیف کرد.

او نوشت این مسئله نشان می دهد اصرار دولت اوباما بر اینکه برنامه ایران متوقف شده و پیشرفت ندارد، درست نیست.

ماری هارف که فعلا به عنوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عمل می کند، در اظهاراتی گفت که از مطلب سانگر حیرت زده شده و تاکید کرد ایران هیچ توافقی را نقض نکرده است و گفت سانگر اتفاقی کوچک را به مشکلی جدی تبدیل کرده است.
بیزینس اینسایدر: سامانه اس 300 یک حلقه دفاعی محکم برای ایران
این سامانه نه تنها باعث خواهد شد پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در فاصله خیلی زیاد پیش از رسیدن به سواحل ایران در معرض رهگیری و آسیب پذیری قرار بگیرند بلکه باعث می شود توانمندی های دفاعی ایران به فراتر از حریم هوایی این کشور گسترش یابد و به این ترتیب ممکن است هواپیماهای غیر متخاصم نیز که بر فراز کشورهای همسایه ایران پرواز می کنند با مزاحمت روبرو شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی « بیزینس اینسایدر » در گزارشی به قلم جرمی بندر با این عنوان که « چرا فروش سامانه های موشکی پیشرفته اس 300 به ایران یک معامله بزرگ و مهم است » نوشت : روسیه به طور علنی اعلام کرده است قصد دارد یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی جهان را به ایران بفروشد. و این اقدام روسیه به طور بالقوه می تواند باعث تغییر در موازنه قدرت در خاورمیانه شود.

به گزارش انتخاب ؛ نشریه هیل نوشت اگر این معامله انجام شود و مسکو واقعا روند فروش سامانه های دفاع هوایی اس 300 را به تهران به سرانجام برساند ، ایران هم می تواند فراتر از مرزهای خود برای ترافیک هوایی ایجاد مزاحمت و آن را مختل کند و هم اینکه از تاسیسات هسته ای خود در برابر حملات پیشدستانه محافظت کند.

سامانه موشکی اس 300 انواع مختلفی دارد و هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که مسکو قصد دارد کدام مدل آن را به تهران بفروشد. روسیه پیشتر در سال 2007 موافقت کرده بود سامانه اس 300 پی ام یو 1 ( S-300 PMU1 ) را به ایران بفروشد. این نوع از سامانه موشکی اس 300 حدود 93 مایل برد دارد و می تواند به طرف چند هدف شلیک کند و همچنین قادر است هواپیماهای درحال پرواز را در ارتفاع 90 هزار پایی سرنگون کند. علاوه بر این ماهواره های مرتبط با اس 300 می توانند اهداف هوایی را تا فاصله 150 مایلی رهگیری کنند.

این میزان برد و توانایی به ایران امکان می دهد سامانه های اس 300 را به گونه ای مستقر کند تا بتواند قدرت هوایی خود را به فراتر از مرزهای این کشور گسترش دهد.

نشریه هیل نوشت اگر آتشبار اس 300 در ساحل جنوبی ایران مستقر شود ، تهران می تواند خیلی سریع هواپیماهای آمریکایی و متحدان واشنگتن را که از پایگاه های محلی به پرواز در می آیند رهگیری کند.

این سامانه نه تنها باعث خواهد شد پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در فاصله خیلی زیاد پیش از رسیدن به سواحل ایران در معرض رهگیری و آسیب پذیری قرار بگیرند بلکه باعث می شود توانمندی های دفاعی ایران به فراتر از حریم هوایی این کشور گسترش یابد و به این ترتیب ممکن است هواپیماهای غیر متخاصم نیز که بر فراز کشورهای همسایه ایران پرواز می کنند با مزاحمت روبرو شوند.

چنین توانمندی هایی به ایران امکان خواهد داد هواپیماهای نظامی آمریکا و متحدانش و همچنین هواپیماهای مسافربری را در سراسر منطقه خلیج فارس رهگیری کند. به عنوان مثال اگر سامانه های موشکی اس 300 در ساحل جنوبی ایران مستقر شود فرودگاه بین المللی بحرین و پایگاه دریایی آمریکا در بحرین هر دو در فاصله رهگیری 150 مایلی قرار خواهند گرفت.

سامانه های موشکی اس 300 علاوه بر کمک به تقویت و گسترش قدرت هوایی ایران ، به این کشور امکان خواهد داد یک حلقه دفاعی محکم در اطراف مراکز هسته ای خود ایجاد کند و به این ترتیب پدافندهای هوایی ایران تقریبا در برابر هرگونه حمله غیر از پیشرفته ترین هواپیماهای آمریکا غیر قابل نفوذ خواهند شد.

تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران همچنین خطر اقدام نظامی علیه این کشور را در صورت نقض موافقتنامه هسته ای توسط تهران کاهش خواهد داد.

سامانه اس 300 اساسا ایران را در برابر حمله اسرائیل و هر کشوری که جنگنده های رادار گریز نداشته باشد مصون خواهد ساخت.

یک فرمانده بلندپایه نیروی هوایی آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت به عبارت دیگر ایران با در اختیار داشتن سامانه موشکی اس 300 و استقرار آنها می تواند بدون نگرانی از حمله هر کسی ، هر کاری را که بخواهد ادامه دهد.

به طور کلی وجود سامانه های اس 300 باعث خواهد شد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران حتی برای ارتش آمریکا بسیار دشوار و هزینه بر شود.

با توجه به اینکه سامانه های اس 300 دارای قابلیت جا به جایی است ، برای آمریکا بسیار دشوار خواهد بود که این سامانه ها را هدف قرار دهد.
هنوز اختلاف های مهمی باقی مانده است و هرگونه پیشرفت در جهت دستیابی به یک موافقتنامه نهایی به حل مسائل مهم باقی مانده ازجمله زمان و چگونگی لغو تحریم ها علیه ایران و همچنین چگونگی بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران بستگی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قدرت های غربی دخیل در مذاکرات با ایران ممکن است ضرب الاجل 30 ژوئن را برای دستیابی به یک موافقتنامه درباره برنامه هسته ای تهران به تعویق بیندازند تا از طفره رفتن ایران در جهت منافع جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

به گزارش انتخاب ؛ یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل که مسئولیت پیگیری مسئله ایران را در کابینه اسرائیل به عهده دارد گفت ایرانی ها از تاکتیک های طفره رفتن و تاخیر استفاده می کنند. به نظر می رسد آنها می خواهند بدون یک موافقتنامه به ضرب الاجل نزدیک شوند!

وی افزود زمان کافی برای مسدود کردن همه راه های فرار و روشن شدن جزئیات وجود ندارد. و این به سود ایرانی هاست.

ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) دوم آوریل درمورد چارچوب یک موافقتنامه به توافق رسیدند اما همچنان تحت فشار قرار دارند تا ضرب الاجل پایان این ماه به یک موافقتنامه نهایی دست یابند.

تحلیلگران سیاسی و منابع دخیل در این مذاکرات می گویند هنوز اختلاف های مهمی باقی مانده است و هرگونه پیشرفت در جهت دستیابی به یک موافقتنامه نهایی به حل مسائل مهم باقی مانده ازجمله زمان و چگونگی لغو تحریم ها علیه ایران و همچنین چگونگی بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران بستگی دارد.

حادثه ای که روز یکشنبه در خلال دوچرخه سواری برای جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیش آمد نیز مانع از پیشرفت در مذاکرات شده است. این حادثه در بحبوحه مذاکرات کری با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با هدف کمک به پیشرفت در مذاکرات صورت گرفت.
این که آن گروه رییس جمهوری را متهم به نفاق یا ضدیت با ولایت فقیه کردند، نوعی دروغ و تهمت است که می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری: سر دادن شعار علیه روحانی برنامه ریزی شده بود / اینها به جایی متصل و پشتگرم هستند / باید ریشه این کارها سوزانده شود

علی مطهری با اشاره به اقدامات برخی افراد در مراسم سالروز رحلت امام(ره) و سردادن شعارهایی برضد رییس جمهوری گفت: توهین به ریاست جمهوری می تواند پیگرد قانونی داشته و باید ریشه این اقدامات خلاف سوزانده شود.

به گزارش «انتخاب»، مطهری اقدامات برخی افراد در شب سالروز رحلت امام (ره) هنگام سخنرانی رییس جمهوری در حرم ایشان را زشت و قبیح دانست و افزود: اساسا این کار درباره هر رییس جمهوری که انجام شود زشت و قبیح است؛ مخصوصا اینکه از شعارهای نامناسبی استفاده شود.

وی ادامه داد: حتی اگر این شعارها واقعیت داشته باشد، به کار بردن آن در یک مراسم رسمی علیه رییس جمهوری کاری ناپسند است؛ چه رسد به اینکه اساسا مضمون شعارها واقعیت نداشته باشد.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس که با ایرنا گفتگو می کرد، تصریح کرد: این که آن گروه رییس جمهوری را متهم به نفاق یا ضدیت با ولایت فقیه کردند، نوعی دروغ و تهمت است که می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: حتی نفس شعار غیر مرتبط دادن در بین صحبت های رهبر انقلاب، صرف نظر از اینکه چه شعاری باشد، کار درستی نیست.

وی اظهار داشت: البته کار این افراد برنامه ریزی شده است، یعنی اینها به جایی متصل و پشتگرم هستند و به همین دلیل هراسی از عواقب اعمالشان ندارند، که باید این معضل هرچه سریعتر در کشور ما حل شود.

مطهری خاطر نشان کرد: قبلا نیز درباره حادثه شیراز و حوادث مشابه آن گفته ام این گونه نیست که مردم به صورت خودجوش این کارها را انجام دهند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اینها گروهی هستند که معمولا با اتوبوس به حرم امام (ره) آورده می شوند و دستوری را اجرا می کنند.

وی با یادآوری اقداماتی از این دست که در سال 89 رخ داد و طی آن اجازه ندادند که نوه امام (ره) سخنرانی کند، تصریح کرد: حتی دو سال بعد درباره آقای احمدی نژاد هم این کار انجام شد و امروز هم درباره آقای روحانی انجام می شود که باید ریشه این کارها سوزانده شود.

فرزند شهید مطهری خاطر نشان کرد: آمران و طراحان این حوادث مشخص هستند؛ یعنی همه می دانند این اتفاقات در کجا طراحی و از چه منابعی ریشه می گیرد؛ لذا قابل جلوگیری است، به شرط اینکه اراده ای وجود داشته باشد.

وی اقدامات اینچنینی را از جنس حوادث 22 بهمن سال 91 قم و در جریان سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس دانست و ادامه داد: آمران ایجاد اخلال در سخنرانی رئیس جمهور در شب چهاردهم خرداد سال جاری و آمران حادثه قم یک گروه و یک محفل و دارای یک تفکر هستند و اگر بخواهیم خوش بین باشیم باید آنها را دوست انقلاب بدانیم اما دوست نادان که ناخواسته به اسلام و انقلاب ضربه می زنند.

مطهری افزود: به هرحال این طور نیست که این گونه اتفاقات توسط مردم و به صورت خودجوش رخ دهد.

مطهری درباره آخرین روند پرونده حوادث شیراز نیز گفت: کیفرخواست صادر شده و در شرف ارسال به دادگاه است و ما منتظر تشکیل و صدور احکام دادگاه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: البته در این پرونده اسامی دو نفر به عنوان آمر و دستور دهنده وجود دارد و عاملین اعتراف کرده اند که دستور گرفته اند که از ورود من به شیراز جلوگیری کنند و آنها دستور را اجرا کرده اند ولی هنوز این دستوردهندگان احضار و بازجویی نشده اند و امیدوارم در ادامه رسیدگی به پرونده، این کار انجام شود و طراح و دستوردهنده اصلی نیز معرفی شود.
آیت الله هاشمی:
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزاری مناسب مجلس خبرگان رهبری پس از رحلت حضرت امام(ره) را برای تعیین رهبری نظام، یکی از مقاطع درخشان انقلاب اسلامی ذکر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از فوت امام، 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند / مباحث جلسه خبرگانِ سال 68 در مورد رهبری شورایی هنوز قابل بازگویی نیست
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: بعد از رحلت امام اعضای خبرگان شبانه برای تشکیل جلسه به تهران فراخوانده شدند تا خللی در اداره کشور ایجاد نشود؛ در آن زمان 14 نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند که اکثریت اعضا با تصمیم قاطع خود، رهبری آیت الله خامنه ای را اعلام کردند.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز شنبه در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزاری مناسب مجلس خبرگان رهبری پس از رحلت حضرت امام(ره) را برای تعیین رهبری نظام، یکی از مقاطع درخشان انقلاب اسلامی ذکر کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه بحث شورایی یا فردی بودن رهبری در آن زمان مطرح و موافقین و مخالفینی داشت، گفت: شخص آیت الله خامنه ای در موافقت با رهبری شورایی سخنرانی کردند که در نهایت در رأی گیری، 45 نفر به فرد و 35 نفر به شورایی رأی دادند که در نتیجه با رد نظریه شورای رهبری، به انتخاب رهبری معظم انقلاب رسیدیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: مباحث انجام شده در مورد انتخاب شورایی ثبت و ضبط شده است که البته هنوز قابل انتشار و بازگویی نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تبریک ولادت باسعادت حضرت حجت، مهدی موعود(عج) به اعضای مجمع و آحاد مردم متدیّن کشورمان و منتظران واقعی آن حضرت، گفت: ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) در وقت مقرری که خداوند تعیین فرموده اند، انجام خواهد شد و بعد از سپری شدن یک دوره سخت فشار و ظلم که بر مردم جهان می گذرد، با ظهور آن حضرت، دنیا شکل دیگری خواهد یافت و زندگی انسان ها با علم و تعقل و به دور از هیاهوهای جاهلانه و ظالمانه، تداوم خواهد یافت.

وی با آرزوی تعجیل در فرج آن امام منجی بشریت در زمان حاضر و روشن شدن چشم همه جهانیان به جمال آن حضرت، گفت: حضرت حجت(عج) خود از طولانی شدن زمان ظهورشان در زحمت هستند، ولی خداوند صبور و عادل است و این ظهور در زمان مقرر به اذن الهی انجام خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت ایام رحلت و سوگواری حضرت امام خمینی(ره)، گفت: برگزاری باشکوه مراسم رحلت معمار بزرگ و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بحمدلله در سراسر کشور با شکوه فراوان برگزار شد که این شکوه حکایت از آن دارد که مردم همچنان به راه و سیره امام راحل وفادارند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سخنان رهبری معظم انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام راحل گفت: سخنان ارزشمند و رهنمودهای ایشان در این مراسم، شکوه این ایام را کامل کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پانزده خرداد را نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه رژیم ستم شاهی و طاغوت توصیف کرد و گفت: پس از تصویب قانون انجمن های ایالتی و ولایتی، توسط دولت شاهنشاهی، امام(ره) با هدایت مردم، به طور جدی با دولت وارد مبارزه شدند تا حدّی که دولت ظرف مدت کوتاهی، مجبور به عقب نشینی شد و قدرت رهبری امام و تبعیت مردم از ایشان در راه اسلام و معارف دینی جامعه، بسیار نیرومند آشکار شد.

وی افزود: تحریم رفراندوم شاهنشاهی و جشن نیمه شعبان در آن زمان توسط امام، موجب خشم بیشتر شاه شد تا جایی که کماندوها به مراسم عزاداری امام جعفر صادق(ع) در مدرسه فیضیه و جلسه عزاداری آیت الله العظمی گلپایگانی، حمله کردند و با ضرب و شتم و غارت حجره های طلاب، جلسه را به هم زدند و چند روز بعد معافیت از سربازی طلاب حوزه را لغو و جمعی از آنان را بازداشت و عده ای را به خدمت سربازی فرستادند که من هم جزء آن گروه بودم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطراتی از دوران سربازی خود در پادگان باغشاه تهران و فعالیت های مذهبی، انقلابی طلاب در دوران سربازی، گفت: من از پادگان مرخصی گرفتم و برای دیدار همسر و فرزندان به قم رفتم و خدمت امام رسیدم، امام بسیار محبت کردند، شرحی از پادگان و وضع طلاب که حدود پنجاه نفر بودیم، دادم و امام فرمودند در روز عاشورا سخنرانی مهمی خواهند داشت. روز عاشورا طلاب در فضای باغ شاه برای سربازها سخنرانی داشتند، رژیم از فعالیت طلاب در پادگان ها نیز به ستوه آمد تا جایی که سپهبد عظیمی، همان روز در بازدید از باغ شاه به فرماندهان اعتراض کرد که چرا پادگان را طلاب خانه و به حوزه علمیه تبدیل کرده اند؟

هاشمی افزود: سخنرانی کوبنده امام در عصر عاشورا در مدرسه فیضیه قم آبروی شاه را به طور کامل خدشه دار کرد و شاه فهمید که امام در مبارزه بسیار جدی هستند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: شبانه امام را از منزلشان دستگیر و به زندان منتقل کردند و علیرغم آمادگی پلیس، ارتش و ساواک فردای آن روز مردم در تهران و شهرهای دیگر و به خصوص ورامین قیام کردند.

وی ادامه داد: در دوران آموزش گردان ها را از جمله طلاب با کوله بار، پیاده از باغ شاه به اردوگاه آموزش نظامی چیتگر بردند که روی چادرها شعار مرگ بر شاه و زنده باد خمینی نوشته شده بود، مطلع شدم که در ستاد من را متهم کردند.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: هر چند رژیم شاه موفق شد با زندانی کردن و سپس تبعید امام و سرکوب مردم، موقتاً، قیام مردم را ساکت کند، ولی همان وقایع آتش زیر خاکستری شد که بعدها، شعله های آن در انقلاب اسلامی سال 57 فروزان، برافروخته و انقلاب اسلامی پیروز شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پانزدهم خرداد، به ویژه در شهرهای قم، ورامین و تهران، از خانواده های معزز آن عزیزان نیز تجلیل کرد.

در ادامه این جلسه مظفر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با تسلیت ایام درگذشت امام(ره) و تبریک آغاز رهبری آیت الله خامنه ای به ذکر مشاهدات یک خبرنگار کانادایی، آقای روبین وود زورث در مورد شخصیت گیرا و نفوذ کلام امام(ره) در انقلاب و نزد مردم ایران در کتابی به نام «زیباترین خاطرات من» پرداخت.

در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا وزرای اطلاعات و دادگستری، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی وزیر کشور نیز حضور داشتند.

ادامه بررسی و تدوین سیاست های کلی انتخابات در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، پیگیری و یک بند و دو تبصره دیگر این سیاست ها به تصویب رسید.

همچنین یک بند و دو تبصره دیگر از سیاست های کلی انتخابات به شرح ذیل به تصویب رسید:

21ـ ممنوعیت ورود قوای سه گانه، اعم از وزارتخانه ها و دستگاه های تابعه آنها، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی در دسته بندی های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان

تبصره 1ـ ورود افراد به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت حقوقی و امکانات دولتی بلامانع است.

تبصره 2ـ مجریان و ناظران انتخابات حق جانبداری از داوطلبان را ندارند.

ادامه بررسی و تدوین این سیاست ها در جلسه آینده ی مجمع پیگیری خواهد شد.
دبیرکل جنبش اهل الحق عراق از آزادسازی کامل شهرستان بیجی در استان صلاح الدین این کشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بیجی به طور کامل از دست داعش آزاد شد

دبیرکل جنبش اهل الحق عراق از آزادسازی کامل شهرستان بیجی در استان صلاح الدین این کشور خبر داد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، شیخ قیس الخزعلی با اعلام آزادسازی کامل شهرستان بیجی استان صلاح الدین، از برافراشته شدن پرچم عراق بر فراز ساختمان فرمانداری این شهرستان خبرداد.

الخزعلی در مصاحبه با السومریه نیوز گفت: نیروهای مشترک ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراق توانستند با پشتیبانی نیروی هوایی این کشور شهرستان بیجی را امروز به طور کامل آزاد کنند.

وی افزود: شمار زیادی از اعضای داعش در درگیریهای این منطقه کشته شدند و این گروه همچنین تجهیزات زیادی را در این درگیریها از دست داد.

گفتنی است جنبش گردانهای اهل الحق در ماه مه خواستار تشکیل اتاق عملیات مشترک با نیروهای داوطلب مردمی برای آزادسازی پالایشگاه بیجی شده و تاکید کرده بود هیچ نبردی بدون مشارکت این نیروها پیروز نخواهد شد.
دبکا:
با نزدیک شدن پایان ضرب الاجل سی ام ژوئن،‌ دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند مخالفت ها را با توافق هسته ای احتمالی با ایران به خصوص در کنگره آمریکا کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مخالفت کاخ سفید با تلاش ها برای به تعویق انداختن امضای توافق هسته ای با ایران / باز هم پای اسرائیل و برخی کشورها منطقه در میان است!

دبکا فایل نوشت: آمریکا به شدت در تلاش است مخالفت ها را با توافق هسته ای با ایران کاهش دهد.

به گزارش «انتخاب»، با نزدیک شدن پایان ضرب الاجل سی ام ژوئن،‌ دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش می کند مخالفت ها را با توافق هسته ای احتمالی با ایران به خصوص در کنگره آمریکا کاهش دهد.

نمایندگانی از دولت های خاورمیانه از جمله اسرائیل در تلاش برای به تاخیر انداختن امضای این توافق به منظور حل مسائل مهم در این زمینه این هفته به واشنگتن سفر کردند اما متوجه شدند که مقامات آمریکایی مصمم هستند تا پایان این ضرب الاجل به توافق هسته ای دست یابند.

دبکا در ادامه نوشت: این در حالی است که تهران همچنان با بازرسی از سایت های نظامی مخالف است.

بر اساس گزارش پنتاگون، ایران نه فقط به ذخیره اورانیوم خود در مدت مذاکرات افزوده است بلکه تحقیق و توسعه در زمینه های نظامی و موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای نیز به سرعت پیشرفت کرده است.
بیزنس اینسایدر:
با حصول توافق هسته ای بین غرب و ایران ممکن است «باب تازه ای» در ایران باز شود اما معلوم نیست آمریکا و روسیه نیز از این وضعیت بهره مند شوند و در هر صورت، تماشای اقدامات بعدی واشنگتن و تهران و همچنین مسکو پس از هر توافق هسته ای ، جالب خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگر آمریکا پس از توافق هسته ای دستش را به سوی تهران دراز نکند، روسیه بازی را خواهد برد / تماشای اقدامات واشنگتن، تهران و مسکو پس از توافق جالب خواهد بود
بیزنس اینسایدر نوشت: با حصول توافق هسته ای بین غرب و ایران ممکن است «باب تازه ای» در ایران باز شود اما معلوم نیست آمریکا و روسیه نیز از این وضعیت بهره مند شوند و در هر صورت، تماشای اقدامات بعدی واشنگتن و تهران و همچنین مسکو پس از هر توافق هسته ای ، جالب خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، پل شوارتز عضو ارشد در مرکز «مطالعات راهبردی و بین المللی» گفت: «این مسئله بستگی دارد که آیا واقعا غرب با ایران وارد تعاملاتی فراتر از این توافق می شود و اساسا ارتباط خود با تهران را تغییر می شود.»

او می افزاید:« ترفند غرب این خواهد بود که به بهره برداری از وضعیت جدید با ایران بپردازد و پا را فراتر از گفتگو های هسته ای بگذارد . غرب باید به تعامل با ایران بپردازد و این کار را با ارائه مشوق هایی برای ادغام با غرب انجام دهد. غرب با بهره برداری از این گشایش با افزایش تجارت با ایران و تشویق به سرمایه گذاری غرب در مقیاس بزرگ در اقتصاد ایران موجب خواهد شد تهران در حفظ روابط خوب ، سهم بیشتری داشته باشد. در غیر این صورت، روسیه استفاده کامل را خواهد برد.»

شوارتز اضافه می کند:«در حالی که مسائلی مختلف باقی می ماند، آنچه روشن است این که اگر توافق در نهایت به تحول اساسی در رابطه ایران با غرب منجر نشود، روسیه احتمالا ذینفع اصلی این فرآیند خواهد بود.»

وی تصریح می کند:« مسائل بیشتری برای تحول اساسی در روابط بین ایران و غرب مورد نیاز خواهد بود چرا که همه انگیزه های ژئوپلیتیکی فعلی در خاورمیانه به ادامه جنگ با ایران تمایل دارند.اهداف ایران در منطقه ، در تضاد مستقیم با منافع غرب و منافع متحدان کلیدی غرب در منطقه، به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل قرار دارد. حل اختلافات نیازمند گفتگوی متعهدانه ، خویشتنداری همه طرف ها و مصالحه واقعی است که رسیدن به همه این موارد بسیار دشوار خواهد بود.»

اگر امریکا و غرب دستشان را به منظور تعامل به سمت ایران دراز نکنند ، روسیه واقعا به سبب نفوذ سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه از اوضاع بهره برداری خواهد کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند روسیه از این مشارکت بیشتر از ایران سود می برد و این به معنی آن است که انگیزه روسیه برای استفاده از این فرصت حتی بیشتر خواهد بود.

مسکو و تهران متقابلا از افزایش تجارت بهره مند می شوند بدین گونه که ما در حال حاضر شاهد برخی معاملات ایران و روسیه هستیم از جمله پایگاه های هسته ای بیشتر ، این احتمال که موشک های اس سیصد در نهایت به ایران تحویل داده شود و معامله نفت در برابر کالا. اما مسکو نیز امیدوار است پس از آنکه تحریم ها برداشته شود، بتواند انتقال تسلیحات را از سر بگیرد زیرا ایران به سلاح های مدرن نیاز دارد.

شوارتز افزود مهدی سنایی سفیر کنونی ایران به روسیه اشاره کرده است که دو کشور برنامه هایی برای افزایش تجارت دو جانبه از پنج میلیارد دلار فعلی به 70 میلیارد دلار در سال در آینده ای نزدیک دارند.

او خاطرنشان کرد:« حتی اگر این هدف بسیار بلند پروازانه به نظر برسد، نشان از آن است که هر دو طرف خواستار به پیش بردن روابط تجاری خود هستند.»

علاوه بر این، مسکو به نظر می رسد در مورد همگرایی غرب با ایران نگران باشد.

روسیه معتقد است روابط بهتر واشنگتن و تهران همواره جایگاه مسکو را در صحنه جهانی تضعیف خواهد کرد.

چندی پیش، گئورگی میرسکی کارشناس روسی مسائل خاورمیانه به واشنگتن پست گفت: « چند سال پیش شنیدم یکی از دیپلمات های ما می گفت ایران طرفدار آمریکا ، برای ما خطرناک تر از ایران هسته ای است.. اگر شما به این وضع به صورت یک بازی با حاصل جمع صفر نگاه کنید، نزدیک تر شدن ایران به غرب ، به منزله تضعیف موقعیت روسیه است.»

به این دلیل ، وارد کردن یک ضربه پیشگیرانه، قبل از اجرای این توافقنامه هسته ای لازم است تا به ایران نشان داده شود که ما قابل اطمینان ترین و تنها قدرت بزرگی هستیم که آنها می توانند به آن تکیه کنند.

در هر صورت، تماشای اقدامات بعدی واشنگتن و تهران و همچنین مسکو پس از هر توافق هسته ای ، جالب خواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد