سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک مشکل استانی

وقتی مزارع را پس از برداشت به آتش می‌کشیم...
اقتصادی  12:51:7 1394/03/17
943-9674-5 کد خبر

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی پس از عملیات برداشت گفت: این کار روش اشتباهی است و بر میزان باروری زمین در کشت​های بعدی تأثیر منفی می​گذارد.

مصطفی چرم در گفت ​و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت روش درستی نیست و باید پسماند گیاهان و کلش ناشی از کشت، با خاک مخلوط شود زیرا بر اثر تجزیه این بقایای گیاهی است که مواد مغذی و آلی خاک افزایش می‌یابد.

وی افزود: متاسفانه کشاورزان به محض پایان برداشت به سوزاندن کلش محصول به ویژه گندم اقدام می​کنند. البته کشاورزان این کار برای از بین بردن علف​های هرز انجام می​دهند اما روش​های دیگری برای از بین بردن آن‌ها وجود دارد.

چرم تصریح کرد: پس از برداشت، خاک باید شخم زده و به حالت استراحت رها شود و پس از طی 15 تا 30 روز کشت فصل بعدی را انجام داد که متاسفانه کشاورزان به دلیل ترس از تاخیر در رشد محصول و افت محصولات، این اقدامات را انجام نمی‌دهند در حالی که این اقدام می‌تواند عملکرد تولید را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: بر اساس یافته‌های علمی کشاورزی باید از سوزاندان بقایای گیاهی در مزارع اجتناب کرد زیرا این کار تبعات منفی برای زمین در پی خواهد داشت.

چرم بیان کرد: برای دستیابی به کشاورزی پایدار باید زمین توانایی باردهی خود را حفظ و نیاز غذایی گیاه را با حفظ عناصر مغذی در بقایای گیاه، تأمین ​کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان تجزیه مواد مغذی در خاک در مدت زمان کوتاهی انجام می​شود. بنابراین استراحت 30 روزه به زمین پس از برداشت و یا شخم بقایای گیاه، زمین را حاصلخیز می​کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد