سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از مسجدسلیمان

بیمارستان نفت مسجدسلیمان به روزهای اوج خود باز می گردد؟

آبادان-ایرنا-بیمارستان امام خمینی(ره) صنعت نفت مسجدسلیمان، سال 1303 یعنی حدود 91 سال پیش به عنوان نخستین بیمارستان مجهز و استاندارد در خاورمیانه راه اندازی شد.

بیمارستان 99 تختخوابی صنعت نفت مسجد سلیمان تا پیش از احداث بیمارستان صنعت نفت در تهران، اهواز و دیگر مناطق نفتخیز به بخش های مختلف صنعت نفت در جنوب کشور خدمات ارائه می کرد.

با توجه به امکانات به روز و بهره مندی از کادر درمانی کارآزموده، این مرکز در دوره ای از فعالیت خود حتی بیماران اعزامی از تهران و دیگر شهرهای بزرگ را که به عمل جراحی نیاز داشتند، پذیرش می کرد.

حادثه دیدگان هنگام کار از مناطق نفتی اعم از خشکی و دریا و خانواده های کارکنان شرکت های نفتی در سال های گذشته با استفاده از بالگرد از مناطق مختلف در سریع ترین زمان به این بیمارستان انتقال می یافتند و تحت درمان قرار می گرفتند.

شهر نفتی مسجدسلیمان به عنوان زادگاه نفت در خاورمیانه نیز هم اکنون دو بیمارستان به نام های بیمارستان امام خمینی(ره) صنعت نفت و 22 بهمن دارد که بیمارستان نفت در حد مقدورات افزون بر خانواده های شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت در منطقه به بیمه شدگان تامین اجتماعی و بیماران اورژانسی خدمات می دهد.

این بیمارستان در دوران دفاع مقدس نیز نقش ارزنده ای در درمان مجروحان جنگ تحمیلی داشت.

با کمرنگ شدن فعالیت شرکت ملی نفت ایران در این شهر در دهه های گذشته و گسترش حوزه عملیاتی این شرکت در اهواز آغاجاری و گچساران و ساخت مراکز درمانی دیگر، فعالیت بیمارستان صنعت نفت مسجدسلیمان محدودتر شد و این مرکز درمانی بزرگ به تدریج جایگاه خود را از دست داد.

در حالی که با وجود کمبودها و فرسودگی ناشی از قدمت ساختمان، هنوز نقطه اتکای با اهمیت درمانی در مسجدسلیمان است.

سبک و نوع معماری ساختمان بیمارستان، نمای ورودی، ترتیب بخش ها و وضعیت اتاق عمل پس از حدود 9 دهه از فعالیت های آن جوابگوی نیاز مراجعان است.

در کنار این ساختمان قدیمی که نمای آن در سال های گذشته اعتبار اختصاصی سازمان بهداشت و درمان نفت تعمیر و متاسفانه به علت کم توجهی کارفرما و پیمانکار جلوه زیبای سفید خود را در پشت سیمان خاکستری از دست داد.

چیدمان نخستین تخت ها، امکانات اتاق عمل و وسایل مورد استفاده در آن، نورپردازی ساختمان، طریقه سرد و گرم نگهداشتن آن با توجه به افزون بر 90 سال قدمت و نایاب بودن تعداد زیادی از وسایل و تجهیزات پزشکی مورد استفاده در آن زمان، می تواند برای هر بیننده وگردشگر و پژوهشگر داخلی یا خارجی از این آثار قابل توجه باشد.

هم اکنون، مسئولان وزارت نفت با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ووزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد احیای این بیمارستان بر آمده اند.

مشاور وزیر نفت و مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در گفت و گو با ایرنا گفت:با تاکید وزیر نفت، موزه گنجینه نفت و دفاع مقدس در سه شهر کشور راه اندازی می شود.

اکبر نعمت اللهی افزود:در شهر مسجدسلیمان، تاسیسات نفتی گنجینه نفت شامل چاه شماره 1 چشمه های نفتی، کارخانه تولید برق، کارخانه گوگرد سازی، کارخانه تقطیر و ساختمان اصلی برای راه اندازی باغ موزه صنعت نفت و دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود:وزارت نفت تلاش می کند تا با بازسازی بیمارستان صنعت نفت مسجد سلیمان به عنوان یکی از بزرگ ترین بیمارستان های خاور میانه در آن زمان، این بنا را به عنوان میراث فرهنگی حفاظت کند.

نعمت اللهی تاکید کرد:این بیمارستان با همکاری دیگر سازمان ها به عنوان موزه مجهز تجهیزات پزشکی مورد استفاده محققان و فرهنگ دوستان و علاقه مندان به گردشگری پزشکی راه اندازی می شود.

مشاور وزیر نفت گفت:اجرای این طرح، رونق خاصی به صنعت گردشگری کشور داده و به تخصصی شدن گردشگری کمک می کند.

وی از استانداری خوزستان، شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بهداشت و دیگر نهاد های مسئول خواست وزارت نفت را برای ایجاد شهر موزه های دفاع مقدس و صنعت نفت، کمک کنند زیرا این طرح مربوط به وزارت نفت نبوده و پروژه ملی است.

انتظار می رود متولیان مربوط حفظ معماری آن را به عنوان یک اثر تاریخی مدنظر قرار دهند.

6125

گزارش از: سیدبهادر حسینی تشنیزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد