سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از کمبودهای فرهنگی اهواز

اهواز و آرزوی داشتن موزه که با خود به آب می برد

اهواز- ایرنا- اهواز، قرار است صاحب موزه شود اما مقرر شده این موزه داخل جزیره ای در آب کارون احداث شود چون یقین دارند که دیگر آب این رودخانه هرگز به شکل سابقش برنمی گردد و جزیره آن اگر متصل به خشکی نشود، حداقل روز به روز گسترده تر و دلبازتر می شود.

اهواز شهری که قدمت آن به پیش از دوره ساسانیان و عیلامیان باز می گردد، با فرهنگ و تاریخی دیرینه و میراثی گرانبها اما آثارش پنهان از نظرها که عاری از موزه است و خالی از هرگونه احساس گزیدگی ککی در مسوولان!

به گزارش ایرنا موزه ای که ابتدا قرار بود مکانی برای جنگ شادی ها و با نام موزه آب ساخته شود اما با کشمکش مسوولان بر سر زمین جزیره و در آوردن آن از چنگ سازمان آب و برق و تغییر کاربری آن به موزه میراث فرهنگی، اکنون در اختیار اداره کل میراث فرهنگی خوزستان قرار دارد و سال هاست که بناست ساخته شود و از آن فیضی برد.

اتحاد شهرداری اهواز و میراث فرهنگی خوزستان در اجرای برخی طرح ها مانند تقاطع غیر همسطح میدان شهید بندر (چهارشیر) که ثبت ملی است، این دو سازمان را بر آن داشت که به این دوستی پرخیر خود ادامه دهند و موزه اهواز را با نام یکی و به کام دیگری بسازند و از این سازش هر دو لذت برند.

موزه ای که درون آب ساخته شود آن هم به عنوان بزرگترین موزه کلانشهری چون اهواز، و قرار است آثار گرانبهای تاریخی و فرهنگی این شهر در آن قرار گیرد، آخرش با خداست.

البته...

رودخانه ای که زمانی دبی آب آن یک هزار متر مکعب بر ثانیه است و اکنون به سختی دبی آن 270 متر مکعب بر ثانیه می رسد، استحقاقش همان است که درون آن موزه ای ساخت.

رودخانه پرآبی که زمانی از ترس قاپیدن کودکان در ساحل آن از فاصله 10 متری در کنار آن می ایستادیم و اکنون با کاهش 24 متر از هر طرف و یا به قولی شکیل تر ساحل سازی، دبی آن هنوز تا این حد اندک است، انتظار نمی رود زمانی برسد که به شکل گذشته خود برگردد و تنها تاریخ بر گذشته آبراهه یا همان برکه کارون گواه است که اینگونه نبوده و زمانی رودخانه پرآب و پرخروشی بوده است.

در زمینه پرونده قوس و کش دار موزه اهواز به سراغ کسی که زمانی در راس مدیران اجرایی آن بود و اکنون مشاور شهردار اهواز است می رویم البته بسیاری از مدیران کنونی از موضوع بی اطلاع هستند و این می تواند ناشی از تغییر مکرر مدیران اجرایی و بی ثباتی در مدیریت شهر باشد.

علیرضا عالی پور در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چند بار متولی موزه اهواز تغییر کرد اظهار کرد: ابتدا مالکیت پارک جزیره در زمان شهردار پیشین اهواز با توجه به قانون خاص شهرداری که مالکیت رودخانه ها در محدوده شهر بر عهده شهرداری است ، در اختیار شهرداری اهواز قرار گرفت زیرا این قانون مقدم است بر قانون عام که می گوید مالکیت رودخانه ها با دولت است.

وی افزود: با مالکیت جزیره توسط شهرداری ابتدا این موزه به عنوان موزه آب درنظر گرفته شد و به این منظور پل جزیره برای دسترسی به پارک جزیره و موزه آب احداث شد؛ سپس موزه و محوطه اطراف آن به میراث فرهنگی واگذار شد و قرار شد موزه مردم شناسی شود.

عالی پور گفت: در زمان شهردار سابق اهواز نیز در این جزیره پارک ساخته و از آن بهره برداری شد و به میراث فرهنگی نیز گفته شد قسمت متعلق به خود را بسازد که حدود یک هکتار از کل هفت هکتار پارک جزیره است.

یک کارشناس موزه و موزه داری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برای ساخت موزه در جزیره و در وسط آب یک سری سامانه های پیشرفته وجود دارد که رطوبت را کنترل، و مانع تخریب آثار فرهنگی شود زیرا حفظ رطوبت در آثار فرهنگی بسیار مهم است.

ندا عزیزیه ادامه داد: در خوزستان کارشناس مربوطه در این خصوص استخدام نمی شود و از سامانه های پیشرفته نیز استفاده نمی شود و از این رو با بهره برداری از این موزه هم ، شاهد تخریب آثار فرهنگی در موزه اهواز خواهیم بود.

وی گفت: اگر قرار باشد موزه اهواز درون جزیره در رودخانه کارون در اهواز ساخته شود با همه این مسایل موجود، آنجا جای نامناسبی است اما اگر نگاه خود را تغییر دهیم و نیروی لازم استخدام شود، این موزه حتی اگر درون آب باشد و به زیر آب رود با وجود سامانه های پیشرفته آسیبی به آثار میراثی نخواهد رسید و رطوبت کنترل خواهد شد.

این کارشناس موزه و موزه داری ادامه داد: کسانی که موزه را در جزیره رودخانه کارون درنظر گرفته اند باید همه این احتمالات را نیز در نظر گیرند زیرا مشابه این اتفاق در شهرستان آبادان رخ داده بود و بسیاری از آثار خسارت دید که پس از آن آثار را کپک زده و تخریب شده تحویل اهواز دادند.

عزیزیه با اشاره به اینکه نگهداری آثار از جمع آوری آنها مهمتر است افزود: تغییرات رطوبتی در اهواز نیز بسیار است و سبب از بین رفتن آثار در موزه می شود که تابلوهای نقاشی، آثار سفالی و بسیاری از آثار در موزه ها از این دست است.

حال که قرار است پس از سال ها موزه ای در اهواز ساخته شود و میراث فرهنگی این شهر به آنجا منتقل شود، چه بهتر که پیش از ساخت این موزه در جانمایی آن دقت بیشتری شود زیرا تهیه سامانه های پیشرفته و نگهداری آثار کار آسانی نیست و استخدام نیروی لازم و کارشناس نیز از آرزوهایی است که به این سادگی برآورده نمی شود.

تماس مکرر برای گرفتن نظر مدیرکل و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ، و نیز مسئولان مربوطه در شهرداری اهواز، در این باره به نتیجه نرسید و هیچ پاسخی به این تماس ها داده نشد.

تفاهم نامه ساخت موزه بزرگ اهواز بین شهرداری اهواز و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در پارک جزیره رودخانه کارون امضا شد.

بنا به گفته معاون میراثی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی خوزستان ، طرح معماری احداث موزه اهواز تصویب شده و طرح محتوایی آن در حال بررسی است.

عاطفه رشنویی گفت:پس از بررسی طرح محتوایی، مشخص خواهد شد که چه نوع اشیایی در این موزه نگهداری خواهد شد.

این موزه قرار است با اعتبار میراث فرهنگی و شهرداری به صورت مشترک احداث شود که هنوز میزان دقیق این اعتبار مشخص نشده است.

7148 / 6037

گزارش از: نیسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد