سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خوب و مفید ارزیابی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خوب و مفید ارزیابی کرد.

به گزارش «انتخاب»، سیدعباس عراقچی در پاسخ به این سؤال که یوکیا آمانو به‌تازگی موضوع درخواست دسترسی به تأسیسات نظامی ایران را پس از توافق هسته‌ای مطرح کرده است، نظر شما در این باره چیست، گفت: من امروز ملاقات بسیار خوب و مفیدی با ایشان داشتم، این موضوع هم مطرح شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: آنچه به هر حال در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کرده، دسترسی‌هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نیست.

وی که با صداوسیما گفتگو می کرد، اضافه کرد: دسترسی به مراکز غیرهسته‌ای که شامل مراکز نظامی هم می‌تواند باشد، طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خودش را دارد و در حقیقت، برای نمونه‌برداری‌های محیطی در یک دسترسی مدیریت شده است و این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر یک مشاهده میدانی است، کاملا تفاوت دارد.

عراقچی ادامه داد: بنابراین در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی‌ها مطرح است و نه بیشتر از آن.

این عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سؤال که پس از نشست‌هایی که از روز سه‌شنبه در وین جریان دارد و امروز هم امریکاییان به این مذاکرات پیوسته‌اند، تا چه اندازه کار انجام شده است و آیا این احتمال وجود دارد که تا فردا، جمعه پیش‌نویس نگارش متن نهایی تمام شود، گفت: نه، به این زودی تمام نمی‌شود و کار بسیار سختی است؛ اختلافات هم زیاد است، هم در موارد جزئی و هم در موارد یک مقدار کلی‌تر.

عراقچی افزود: فکر می‌کنم که ما یکی دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش‌نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد و بعد در جلسه وزیران نهایی شود، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می دهیم، سرعت پیشرفت کم است به‌دلیل سختی کار، ولی خوب با یک روال مستمری ادامه دارد.

کشتی جنگی در تعقیب کشتی کمک رسان ایران 

   

کشتی کمک رسان ایران موسوم به کشتی نجات ، از لحظه ورود به خلیج عدن با تعقیب یک کشتی نظامی مواجه شده است.
به گزارش مشرق، راجح عبدالرحمن خبرنگار مستقر روی کشتی صبح امروز( یکشنبه ) تاکید کرد که هویت کشتی نظامی که با فاصله از کشتی ایرانی حرکت می کند تاکنون مشخص نشده است.

برخی ناظران از احتمال آمریکایی بودن کشتی تعقیب کننده خبر می دهند ، موضوعی که تاکنون از سوی نهادهای رسمی و مستقل تایید نشده است.کشتی نجات ایران روز بیست و یکم اردیبهشت ماه از بندر عباس به سمت خلیج عدن و بندر الحدیده یمن حرکت کرد.منبع: العالم

سی ان ان:
ابوبکر البغدادی سرکرده دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به شدت مخفی است و برخی از وظایف مربوط به فرماندهی روزمره نیروهای این گروه را به ابوسیاف واگذار کرده بود و نقش او در این زمینه به صورت فزاینده افزایش یافته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی ان ان تروریست کشته شده در سوریه را یکی از دستیاران اصلی سرکرده داعش توصیف کرد.
به گزارش «انتخاب»، وبسایت این شبکه آمریکایی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خودش مجوز عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا را در شرق سوریه داده بود. مشخص نیست چرا اوباما حاضر شده است نیروهای نظامی آمریکا چنین مخاطره ای را در عملیات در خاک سوریه به جان بخرند.
منابع مطلع درباره این عملیات به سی ان ان گفته اند که ابوسیاف فرد کشته شده در این عملیات ، به صورت فزاینده ای در بخشهای فرماندهی و کنترل داعش نقش داشته است.
ابوبکر البغدادی سرکرده دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به شدت مخفی است و برخی از وظایف مربوط به فرماندهی روزمره نیروهای این گروه را به ابوسیاف واگذار کرده بود و نقش او در این زمینه به صورت فزاینده افزایش یافته بود.
آمریکا نام ابوسیاف را در فهرست سرکردگان دولت اسلامی قرار نداده بود که تحت تعقیب جدی خودش داشت اما به یکباره می بینیم نام او در این ردیف قرار می گیرد و اعلام می شود.
ابوسیاف در تامین منابع مالی از طریق فروش غیرقانونی نفت و گاز برای شبکه تروریستی دولت اسلامی نقش جدی ایفا می کرد. ابوسیاف در درگیری های ناشی از این عملیات نیروهای عملیات ویژه آمریکا کشته اما همسرش به نام ام سیاف دستگیر شد.
وزیر دفاع آمریکا گفته است که ظاهرا همسر ابوسیاف نقش بسیار مهمی در فعالیتهای تروریستی دولت اسلامی ایفا می کرده و در زندانی کردن یک زن جوان فرقه ایزدی شریک جرم بوده است. این زن ایزدی در این عملیات شب گذشته نجات پیدا کرد. وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای و بیان جزییات این عملیات از نیروهای حاضر در این عملیات تشکر کرد. نام ابوسیاف برای بسیاری از کسانی که رویدادهای مربوط به دولت اسلامی را دنبال می کنند چندان آشنا نبوده است. اما حالا مشخص شده است که نیروهای عملیات ویژه و دستگاههای اطلاعاتی آمریکا از مدتها قبل به دنبال وی بوده اند و جان خود را به خطر انداخته اند تا در خاک سوریه عملیات کنند و این ریسک، ارزش عملیات را داشته است.
ریابکوف گفت: کارشناسان با نظر آمریکا درباره قابلیت سامانه اس300 برای محافظت از ایران در برابر حملات احتمالی به این کشور هم‌نظر نیستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روسیه: بزودی ماکت متن نهایی توافق ایران و 1+5 منتشر می شود / حرف از حمله به تهران قابل فهم نیست / اوضاع یمن، ایران و 1+5 را مجبور به پیشرفت در مسئله هسته ای می کند

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: توافقاتی که ایران و گروه 1+5 در شهر لوزان درباره سانتریفوژها حاصل کردند به قوت خود باقی است.
به گزارش «انتخاب»، وی گفت: همه چیز درباره این توافقات تایید شده و کماکان به قوت خود باقی مانده است.

ریابکوف افزود: روسیه کماکمان به موضع خود پایبند است که تحریم تسلیحاتی ایران باید به محض حصول توافق نهایی لغو شود.
وی اضافه کرد: به تلاش‌های خود برای حل این مساله براساس شرایطی که منطقی و درست می‌دانیم ادامه می‌دهیم تا این ممنوعیت به محض حصول توافق نهایی لغو شود.
ریابکوف در عین حال اظهار کرد: ایران و گروه 1+5 درباره بحث ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران به هیچ راه‌حلی دست نیافته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: باحث میان طرفین عبارت بود از فهرست تاسیساتی که ایران اجازه بازدید کارشناسان را به آن می‌دهد و نیز شرایط و زمینه‌هایی که در صورت وقوع آن، اجازه دسترسی به این تاسیسات را خواهند داد.

ریابکوف در ادامه از انتشار متن ترکیبی توافق ایران و گروه 1+5 خبر داد و گفت که این متن احتمالا به زودی منتشر می‌شود.
وی افزود: این متن متنی هماهنگ‌شده نیست بلکه ماکت یک متن نهایی است که می‌تواند بهبود یابد و نهایی شود. معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر ناتوانی سامانه اس300 در حفاظت از ایران در برابر حمله نظامی آمریکا گفت: حرف از حمله به ایران قابل فهم نیست.
وی افزود: البته درست نیست درباره حمله به کشوری سخن بگوییم، از جمله درباره ایران.
این مقام ارشد روس گفت: از نظر امور بین‌المللی و روابط عادی بین‌الملل، این مساله مساله‌ای غیرقابل‌فهم است.
ریابکوف گفت: کارشناسان با نظر آمریکا درباره قابلیت سامانه اس300 برای محافظت از ایران در برابر حملات احتمالی به این کشور هم‌نظر نیستند.
وی با اشاره به اوضاع یمن گفت: از نظر سیاسی، اوضاع یمن طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران را مجبور می‌کند پیشرفت کنند.
در گفتگو با اشپیگل؛
امکان رسیدن به توافق بسیار زیاد است، به شرط این که شرکای مذاکراتی ما مسئله را جدی بگیرند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تاکید کرده است که امکان توافق با غرب بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران بسیار زیاد است. او در باره نگرانی‌ همسایگان ایران به‌ویژه عربستان سعودی نیز اظهار نظر کرده است.

به گزارش «انتخاب»، او در بخشی از گفت‌وگوی محمدجوادظریف با هفته‌نامه اشپیگل در پاسخ یه این پرسش که آیا غرب و ایران می‌توانند بر سر برنامه هسته‌ای تهران به توافق برسند گفت: «امکان رسیدن به توافق بسیار زیاد است، به شرط این که شرکای مذاکراتی ما مسئله را جدی بگیرند».
وزیر امور خارحه ایران در این گفت‌وگو به نگرانی‌های همسایگان ایران هم اشاره کرده و ابراز تعجب نموده که «برخی در منطقه بی‌دلیل دچار وحشت شده‌اند».او در این راستا از عربستان سعودی به شدت انتقاد کرده است. به گفته ظریف «سیلی از تفسیرهای توهین‌آمیز از سوی عربستان سعودی» علیه ایران به‌راه افتاده است.وی ضمن تاکید بر اینکه ایران قصد تسلط بر منطقه را ندارد گفت: «ما از داشتن کشوری با این جغرافیا و وسعت فعلی خرسند هستیم.»
اشپیگل آنلاین که بخشی از این مصاحبه را منتشر کرده، ضمن اشاره به کشمکش هسته‌ای و احتمال توافق بر سر مذاکرات میان ایران و گروه ۱ + ۵ می‌نویسد: «علاوه بر اسرائیل، عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، عمان و امارات متحده عربی نیز از منتقدان بزرگ توافق هسته‌ای هستند».
عربستان سعودی در طرح های سلاح های هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بی بی سی به نقل از چندین منبع گزارش داد که عربستان سعودی در طرح های سلاح های هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش «انتخاب» ، در حالی که این تلاش عربستان اغلب در چارچوب مقابله با برنامه هسته ای ایران مطرح بوده است ، اکنون این امکان وجود دارد که سعودی ها بتوانند به سرعت چنین سلاح هایی را مستقر کنند.یکی از تصمیم گیرندگان ارشد ناتو پیشتر در امسال به بی بی سی گفت وی اطلاعاتی را مشاهده کرده است که سلاح های هسته ای که از طرف عربستان در پاکستان ساخته شده اند اکنون آماده تحویل هستند.آموس یادلین فرمانده پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل ماه گذشته در کنفرانسی در سوئد گفت:«اگر ایران به بمب هسته ای دست پیدا کند ، سعودی ها یک ماه هم صبر نخواهند کرد. آنها قبلا پول بمب را پرداخت کرده اند. عربستانی ها به پاکستان می روند و آنچه می خواهند همراه با خود خواهند آورد.»
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه، طرح « قانون بازنگری توافق هسته ای ایران» را تصویب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه، طرح « قانون بازنگری توافق هسته ای ایران» را تصویب کرد.  به گزارش «انتخاب» به نقل از آسوشیتدپرس، این طرح با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۲۵ رای مخالف به تصویب رسید.
این طرح که پیشتر در سنای آمریکا هم تصویب شده، ‌برای تبدیل شدن به قانون، احتیاج به تایید باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دارد.پس از مصالحه بین اوباما و کمیته روابط خارجی مجلس سنا و ایجاد برخی تغییرات این طرح برای رای گیری آماده شد.
در صورت تصویب، این قانون به قانونگذاران آمریکایی فرصت می دهد، تا توافق احتمالی ِ هسته ای را بررسی کنند و نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کنند. این قانون باراک اوباما را به مدت سی روز از تعلیق تحریم های کنگره منع می کند. در صورت مخالفت کنگره با این توافق و اجرای آن، باراک اوباما همچنان می تواند از رأی وتوی خود علیه این تصمیم استفاده کند.مذاکره کنندگان ایرانی می گویند تاثیر چنین قانونی تنها تاخیر اجرای توافق جامع به مدت حدود دو ماه خواهد بود.
نیویورک تایمز:
دیروز که سران عرب برای ناهار در کاخ سفید گردهم امده بودند تا در نهایت امروز در کمپ دیوید نشست برگزار کنند، باراک اوباما با مسئله ای مهم مواجه شد: عربسان و بسیاری از کشورهای کوچک عربی سوگند خورده اند که آنها به هر میزانی که ایران اجازه ی غنی سازی اورانیوم پیدا می کند، غنی سازی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوگند اعراب در کاخ سفید برای مسابقه هسته ای با ایران  / یکی از سران عرب: نمی توانیم همینطور بنشینیم و شاهد ارائه مجوز غنی سازی به تهران باشیم

نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «قول سعودی ها برای دنباله روی از ایران در غنی سازی اورانیوم» نوشت:  دیروز که سران عرب برای ناهار در کاخ سفید گردهم امده بودند تا در نهایت امروز در کمپ دیوید نشست برگزار کنند، باراک اوباما با مسئله ای مهم مواجه شد: عربستان و بسیاری از کشورهای کوچک عربی سوگند می خورند که آنها به هر میزانی که ایران اجازه ی غنی سازی اورانیوم پیدا می کند، غنی سازی کنند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، یکی از سران عرب که اماده ی دیدار با اوباما می شد گفت: ما نمی توانستیم سر جای خود بنشینیم و نظاره گر این باشیم که ایران اجازه پیدا می کند که توانایی های هسته ای خود را حفظ کند و به پژوهش در این زمینه ادامه می دهد.
برای رئیس جمهوری که با قول به حل پرونده هسته ای ایران به کاخ سفید آماده است،  ماجرای ایران به مسئله ای دشوار تبدیل شده است. با این حال، اگر توافق ماه اینده منعقد شود، اوباما قادر خواهد بود که که ادعا کند به قول خود عمل کرده است.
با اجازه نگه داشتن پنج هزار سانتریفیوژ و باقی ماندن مسئه تحقیق و توسعه به شکل سابق خود، اوباما به نوعی در حال به رسمیت شناختن حق ایران برای ادامه غنی سازی است.
سران عرب خلیج فارس اکنون می گویند که اگر ایران تصمیم بگیرد که مسیر خود را تغییر دهد، واشنگتن نمی تواند مانع آنها شود، حتی اگر توانایی های تکنلوژیکی ایران به عقب رانده شده باشد.
گری سمور مشاور اوباما در دروه نخست ریاست جمهوری او گفت:  چه توافق شود چه نشود، فشار برای گسترش و اشاعه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه وجود خواهد داشت.
وی افزود: مسئله و بحث اصلی حول محور تونایی ها می چرخد، یعنی اینکه سعودی ها چگونه بدون کمک دنیای خارج می خواهند دست به چنین عملی بزنند.
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: حقیقت این است که اعراب ممکن است قدم در راهی گذارند که انطور که اسان جلوه می کند نباشد.  اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای(گروهی از کشورهای که اجزای حیاتی راکتورهای هسته ای را می سازند)  لیستی از قطعات را اماده کرده اند که آن ها را هیچگاه به خاورمیانه ارسال نخواهند کرد. بنابراین اعراب و بویژه سعودی ها تنها با دو گزینه مواجه می شوند: کره شمالی و پاکستان که به توانایی غنی سازی هسته ای دست پیدا کرده اند.
باراک اوباما در دیدار با ولیعهد عربستان در واشنگتن تاکید کرد با سران عربستان سعودی درباره گام های بعدی برای برقراری آتش بس در یمن گفتگو خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور آمریکا از احتمال برقراری آتش بس دائم در یمن خبر داد.به گزارش «انتخاب»، باراک اوباما در دیدار با محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد عربستان سعودی از بررسی امکان توافق برای آتش بس دائم در یمن خبر داد.
باراک اوباما در دیدار با ولیعهد عربستان در واشنگتن تاکید کرد با سران عربستان سعودی درباره گام های بعدی برای برقراری آتش بس در یمن گفتگو خواهد کرد.
اوباما افزود: همکاری با کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) برای مبارزه با تروریسم بسیار اهمیت دارد و عربستان متحد مهمی در ائتلاف بین المللی علیه داعش است و همکاری دولت آمریکا با سران سعودی در مبارزه با تروریسم مسئله ای سرنوشت ساز است.
یادآور می شود پیش از این عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم بر احتمال تمدید آتش بس در یمن تاکید کرده بود.بعضی منابع خبری از احتمال تمدید آتش بس در یمن از پنج روز به ده روز خبر دادند.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک خبر داد:
جمعیت هلال احمر ایران در تلاش است این کمک های بشردوستانه را از طریق هوا و دریا به یمن ارسال کند اما به سبب محاصره کامل این کشور جنگ زده توسط عربستان سعودی تاکنون نتوانسته است این کمک ها را به مردم یمن تحویل دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرواز چندین فروند هواپیمای جنگنده ناشناس بر فراز کشتی کمک های ایران برای یمن

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: چندین فروند هواپیمای جنگنده خارجی بر فراز کشتی حامل کمک های بشردوستانه ایران به یمن به پرواز درآمدند.به گزارش «انتخاب»، به رغم ادامه حرکت کشتی کمک های ایران که عازم دریای عمان است، چندین فروند هواپیمای ناشناس برفراز این کشتی ایرانی به پرواز درآمدند.
کشتی باری ایرانی در حال انتقال یک هزار و 500 تن مواد غذایی شامل برنج، گندم، ماهی کنسرو شده، چادر، پتو و کمک های دارویی برای مردم یمن است.
جمعیت هلال احمر ایران در تلاش است این کمک های بشردوستانه را از طریق هوا و دریا به یمن ارسال کند اما به سبب محاصره کامل این کشور جنگ زده توسط عربستان سعودی تاکنون نتوانسته است این کمک ها را به مردم یمن تحویل دهد.ایران پیش از این نیز پنج محموله کمک های بشردوستانه از جمله 69 تن کمک های امدادی، پزشکی و اقلام مصرفی را برای مردم یمن ارسال کرده است.
مشاور وزیر دفاع عربستان گفت: هر کشتی ای که بخواهد در بنادر یمن پهلو بگیرد باید از دولت یمن یا سران ائتلاف اجازه بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان: هم اکنون کشوری قصد دارد با زور به یمن کمک بشر دوستانه ارسال کند / هر کشتی ای برای پهلوگیری باید از ما اجازه بگیرد / ریاض یاسین: هر اتفاقی بیافتد، مسئولش ایران خواهد بود!

مشاور وزیر دفاع عربستان گفت: هر کشتی ای که بخواهد در بنادر یمن پهلو بگیرد باید از دولت یمن یا سران ائتلاف اجازه بگیرد.
به گزارش «انتخاب»، احمد عسیری در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: هم اکنون کشوری وجود دارد که دست به یک اقدام بی سابقه زده است. این کشور قصد دارد با زور و با وجود مخالفت کشور دیگر به آن کشور کمک های بشر دوستانه ارسال کند. در حقوق بین الملل این یک امر بی سابقه است.
وی افزود: یمن در محاصره دریایی است و هر کشتی ای که می خواهد به بنادر یمن وارد شود یا باید از دولت یمن اجازه کسب کند یا اینکه از سران ائتلاف باید اجازه بگیرد.
از سوی دیگر، یاسین وزیر خارجه فراری منصور هادی گفت: اگر ایران اجازه ندهد یک فروند کشتی باری که به همراه یک اسکورت نظامی عازم شبه جزیره عربستان است بازرسی شود ، در آنصورت تهران مسئول کامل هرگونه حادثه ای خواهد بود که نشات گرفته از تلاش آنها برای ورود به آب های یمن است.
گفتنی است، معاون فرمانده ستاد مشترک ایران ضمن هشدار به ائتلاف عربی نسبت به جلوگیری از حرکت کشتی امدادی تهران، گفته است: ما به سعودی ها و آمریکا در خصوص هدف قرار دادن سیاست ایران در زمینه ارسال کمک های بشردوستانه به ملت های منطقه هشدار می دهیم این امر ممکن است آتشی به پا کند که آنها نتوانند آن را کنترل کنند.
ایندپندنت:
امروز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به منظور تقویت اتحاد با دولت های سنی، پادشاهان،‌ امیران و شیوخ کشورهای نفت خیز منطقه خلیج فارس را در کمپ دیوید گرد هم خواهد آورد. این یک ازدواج مصلحتی دشوار است و هر دو طرف از آن واقف هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترس شیوخ خلیج فارس از برقراری روابط حسنه میان ایران و آمریکا بی جا نیست؛ اوباما معتقد است ماهیت روابط با تهران باید تغییر کند
روزنامه ایندیپندنت نوشت: کشورهای حوزه خلیج فارس نگران تبدیل شدن ایران به قدرتی بزرگ در منطقه هستند.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی نوشت: امروز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به منظور تقویت اتحاد با دولت های سنی، پادشاهان،‌ امیران و شیوخ کشورهای نفت خیز منطقه خلیج فارس را در کمپ دیوید گرد هم خواهد آورد. این یک ازدواج مصلحتی دشوار است و هر دو طرف از آن واقف هستند.
به مدت چند دهه است که توافقی میان عربستان و دیگر شیخ نشینان سنی با آمریکا وجود دارد. آمریکا در ازای نفت به آنها سلاح و نیرو می دهد. اخیرا نیز به محض آن که این کشورهای سلطان نشین متوجه شدند که تروریست اسلامی آنها و آمریکا را تهدید می کند، واشنگتن با آنها در مقابله با القاعده همکاری کرد.
اما این اتحاد رو به زوال است و علت اصلی آن اختلاف نظر در مورد ایران است، کشوری که رقیب کشورهای عربی و تحت حکومت شیعیان است.از نظر عربستان و بسیاری دیگر از کشورهای سلطان نشین سنی، ایران ریشه همه شرارت ها است. ملک عبدالله،‌ پادشاه پیشین عربستان از جورج بوش و باراک اوباما روسای جمهور پیشین و کنونی آمریکا خواسته بود برای «بریدن سر این مار» به ایران حمله نظامی انجام دهند.
در ماه های اخیر که دولت اوباما به امضای توافق برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران نزدیک شده است، عربستان و متحدان آن واکنش هایی از روی ترس از خود نشان داده اند زیرا نگران هستند که آمریکا و ایران روابط حسنه برقرار کنند و حتی تبدیل به متحدان تاکتیکی یکدیگر شوند.
نویسنده این مقاله افزود: ترس از اتحاد میان ایران و آمریکا بی مورد است اما ترس از برقراری روابط حسنه میان آنها بی جا نیست. اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه وی بر این عقیده اند که چه بسا روابط ایران و آمریکا از خصومت به همزیستی مسالمت آمیز و در برخی موارد همکاری، تغییر شکل دهد.
اوباما ماه گذشته به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود اگر همکاری امنیتی و دفاعی خوبی میان آمریکا و کشورهای سنی برقرار شده است پس می توان شاهد توازنی در منطقه میان سنی و شیعه،‌ عربستان و ایران نیز بود.
سخنان اوباما برای عربستان و متحدانش خوشایند نبود. آنها خواستار توازنی که به ایران وضعیت یک قدرت بزرگ را بدهد نمی خواهند. آنها می خواهند مانع پیشرفت ایران شوند و آن را دور نگه دارند. آنها فکر می کنند ایران به شدت مصمم است نفوذ خود را گسترش دهد. این کشورها با توجه به تجربه ای که از دیپلماسی ناهماهنگ آمریکا در منطقه دارند مطمئن نیستند که بتوانند روی آمریکا برای ایجاد توازن در منطقه حساب کنند. آنها می خواهند ایران در جای خود نگه داشته شود.
شیخ تندرو سلفی سعودی تاکید کرد هرکس با ولیعهد عربستان و جانشین وی بیعت نکند، به مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شیخ وهابی: هرکس با ولیعهد عربستان و جانشین وی بیعت نکند، به مرگ زمان جاهلیت از دنیا می رود.
شیخ تندرو سلفی سعودی تاکید کرد هرکس با ولیعهد عربستان و جانشین وی بیعت نکند، به مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته است.
به گزارش  «انتخاب»، پانوراما میدل ایست در گزارشی نوشت: فعالان در عرصه پایگاه های ارتباط اجتماعی مطلب توئیتری منسوب به محمد العریفی شیخ سلفی سعودی را درباره بیعت با محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان را منتشر کردند که در آن گفته است هرکس با این دو نفر بیعت نکند به مرگ زمان جاهلیت از دنیا می رود.این مطالب در حالی در توئیتر دست به دست می شود که یکی از کاربران توئیتر با نام مستعار متطرف(تندرو) در این رابطه خطاب به سایر کاربران نوشته است: «ای خوارج! شنیدید هرکس با نمایندگان (نوکران) آمریکا بیعت نکند به مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته است.»این در حالی است که العریفی در تاریخ 29 آوریل گذشته در صفحه خود در توئیتر نوشت: «سرآغاز دوران جدید بر امت مبارک باد!، خداوندا خادم حرمین شریفین را حفظ کن و انتصاب دو شاهزاده محمد بن نایف و محمد بن سلمان به سمت ولیعهد و جانشین ولیعهد را مبارک گردان، آنها را توفیق بده و یاریشان کن.»
امیر کویت که دوست نزدیک ملک سلمان است به وی توصیه کرده است به این سفر نرود. اما حتی اگر این خبر حقیقت داشته باشد، ملک سلمان می توانست زودتر اعلام کند که قصد شرکت در این اجلاس را ندارد و لغو سفر خود را به لحظه آخر موکول نمی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وجود نشانه هایی از آلزایمر در ملک سلمان، علت اصلی عدم سفر او به نشست ایران در کمپ دیوید

روزنامه هاآرتص نوشت: یک منبع در منطقه خلیج فارس گفت ملک سلمان به علت وضع سلامتی جسمی و روحی خود از سفر به آمریکا خودداری کرده است. وی مشکل قلبی دارد و ظاهرا نشانه هایی از الزایمر نیز در او دیده شده است.
به گزارش «انتخاب»، این روزنامه اسرائیلی نوشت: عادل عبد الجبیر،‌ وزیر امور خارجه عربستان گفت ملک سلمان مشغول اجرای آتش بس در یمن و نظارت بر ارسال کمک های انساندوستانه به این کشور است و نمی تواند در اجلاس کمپ دیوید شرکت کند. وی تلاش کرد تصمیم تعجب آور ملک سلمان را برای شرکت نکردن در اجلاس سران کشورهای حوزه خلیج فارس و دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به این شیوه توجیه کند.
تردیدی نیست که اوضاع نامناسب یمن و آتش بس در این کشور بسیار اهمیت دارد اما پادشاه عربستان صاحب منصبانی دارد که تحولات یمن را زیر نظر بگیرند، محمد بن سلمان، وزیر دفاع و محمد بن نایف، ولیعهد و مقامات بلند پایه دیگر از جمله این افراد هستند.
با این حال وی با لغو برنامه سفر خود در لحظه آخر و با وجود اعلام کاخ سفید مبنی بر ورود وی، ظاهرا می خواهد پیام بلند و روشنی را به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا منتقل کند.

به عبارت دیگر، عربستان قصد ندارد هیچ توضیح، عذرخواهی، ترغیب یا تمجیدی را از رئیس جمهور آمریکا بشنود بلکه خواستار سیاست قاطع آمریکا است، سیاستی مانند آن چه عربستان در حمله به حوثی ها در یمن اجرا کرد.
این گام دیپلماتیک آشکار ملک سلمان به معنای تهدید یا نشانه ای برای قطع روابط با آمریکا نیست بلکه دیکته کردن یک سیاست است.
اختلاف اصلی ریاض و واشنگتن در مورد ایران و سوریه است. در هر دو مورد عربستان از آمریکا نه فقط وعده و تضمین می خواهد بلکه یک اقدام واقعی را طلب می کند.
عربستان خود را برای امضای توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران آماده می کند. نگرانی این کشور این نیست که ایران به سلاح هسته ای دست یابد بلکه موقعیت راهبردی جدیدی است که ایران با این توافق به دست می آورد.اگر ایران به مشروعیت بین المللی دست یابد نه فقط می تواند با عربستان در بازار نفت رقابت کند بلکه صلاحیت شرکت در مذاکرات حل اختلافات منطقه ای را پیدا می کند. به هر حال ایران سه کلید راهبردی مهم را در اختیار دارد: سوریه (و لبنان)، عراق و یمن.

وزرای خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس هفته گذشته در دیداری با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاداتی در مورد همکاری در یمن و سوریه دادند، از جمله برکناری حوثی ها از همه موسسات دولتی. در مورد سوریه نیز موضع ملک سلمان روشن است و آن این است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نباید در راه حل دیپلماتیک برای جنگ داخلی این کشور شرکت داشته باشد و این که به همه شبه نظامیان از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده کمک مالی و تسلیحاتی شود.

پیشنهاد دیگر عربستان یک پیمان دفاعی میان آمریکا و کشورهای منطقه خلیج فارس است. آمریکا هنوز در مقابل پذیرش این پیشنهادات تردید دارد.
بنابراین، پیام عربستان در شرکت نکردن ملک سلمان در اجلاس کمپ دیوید، جلب حمایت واشنگتن در موافقت با نقشه راهی است که وی تدوین کرده است. ملک سلمان قصد ندارد روابط خود را با آمریکا قطع کند بلکه می خواهد اوباما را به تصمیم گیری وادارد. به علاوه وی اعلام کرد مایل است در زمان دیگری با اوباما دیدار کند اما تاریخی را تعیین نکرد و مشخص است که این دیدار بستگی دارد به پاسخی که نمایندگان کشورهای حوزه خلیج فارس در اجلاس کمپ دیوید دریافت کنند.
در عین حال، یک منبع در منطقه خلیج فارس گفت ملک سلمان به علت وضعیت سلامتی جسمی و روحی خود از سفر به آمریکا خودداری کرده است. وی مشکل قلبی دارد و ظاهرا نشانه هایی از الزایمر نیز در او دیده شده است.
یک وبلاگ نویس معروف سعودی گزارش داد امیر کویت که دوست نزدیک ملک سلمان است به وی توصیه کرده است به این سفر نرود. اما حتی اگر این خبر حقیقت داشته باشد، ملک سلمان می توانست زودتر اعلام کند که قصد شرکت در این اجلاس را ندارد و لغو سفر خود را به لحظه آخر موکول نمی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد