سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جاهلیت امروز با توان بسیار بالا و خطر صدها برابر جاهلیت دوران اول اسلام بازتولید شده/ البته اسلام هم امروز مجهز شده و نیروی عظیم اسلامی با ابزار گوناگون در دنیا گسترده است/ ملت‌ها و زمامداران کشورهای اسلامی! بدانید ما می‌توانیم مقابل این جاهلیت بایستیم.‌

رهبر انقلاب: مشرکین مکه هم در ماه حرام جنگ را قطع می کردندجمعی از مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت عید مبعث رسول اکرم امروز با رهبر انقلاب دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، عصرایران اهم سخنان رهبری به این شرح است:

- در ماه حرام، مشرکین مکه هم جنگ را قطع می‌کردند. از مشرکین آن روز مکه بدتر، امروز کسانی هستند که در ماه حرام خانواده‌های یمنی را به عزا می‌نشانند/ ملت یمن و بحرین و فلسطین مظلومند. ما از مظلوم حمایت می‌کنیم، هر مقدار که می‌توانیم.‌

- جاهلیت امروز با توان بسیار بالا و خطر صدها برابر جاهلیت دوران اول اسلام بازتولید شده/ البته اسلام هم امروز مجهز شده و نیروی عظیم اسلامی با ابزار گوناگون در دنیا گسترده است/ ملت‌ها و زمامداران کشورهای اسلامی! بدانید ما می‌توانیم مقابل این جاهلیت بایستیم.‌
- ما همسایه هستیم. امنیت خلیج فارس به نفع همه است. اگر امن باشد استفاده می‌کنیم. اگر ناامن باشد برای همه ناامن خواهدبود/ امنیت خلیج فارس با کسانی است که خلیج فارس خانه‌ی آنهاست/ آمریکا چه کاره است؟ آمریکا دنبال منافع خود است و اگر لازم بداند منطقه را ناامن می‌کند.‌

متن کامل خبر

 در خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از درس‌های بعثت برای مقابله‌ی هوشیارانه با جاهلیت مدرن امروز که بسیار خطرناک‌تر و مجهزتر از جاهلیت قبل از اسلام است، استکبار و در رأس آن آمریکا را عامل اصلی شکل‌گیری «جاهلیت مدرن» دانستند و گفتند: تجربه‌ی ۳۵ سال گذشته‌ی جمهوری اسلامی ایران، نشان داده است که امت بزرگ اسلامی با حفظ دو اصل «بصیرت» و «عزم و همت» می‌تواند در مقابل این جاهلیت بایستد و آن را شکست دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با تبریک عید بزرگ و تاریخی مبعث به ملت ایران و مسلمانان جهان و همه‌ی انسان‌های آزاده، بشریت را نیازمند درس‌های بعثت و بازخوانی این درس‌ها دانستند و افزودند: بعثت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله برای مقابله با جاهلیتی بود که نه فقط مخصوص جزیرة‌العرب، بلکه بر امپراطوری‌های آن روز دنیا نیز حاکم بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دو عنصر اصلی این جاهلیت را «شهوت» و «غضب» برشمردند و خاطرنشان کردند: اسلام در آن زمان به مقابله با عرصه‌ی وسیعی از گمراهی در زندگی انسان‌ها پرداخت که از یک طرف ناشی از شهوات نفسانی و جنسی مهارگسیخته و از طرف دیگر ناشی از حاکمیت غضب و قساوت ویران‌گر بود.
ایشان با اشاره به بازتولید جاهلیت دوران قبل از اسلام در عصر کنونی، بر همان دو پایه‌ی «شهوت» و «غضب»، افزودند: امروز نیز شاهد شهوت‌رانی بی‌منطق و بی‌مهار و قساوت و کشتار بی‌حدومرز هستیم با این تفاوت که جاهلیت کنونی متأسفانه مجهز به سلاح علم و دانش شده و بسیار خطرناک‌تر است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته در مقابل، اسلام نیز مجهزتر و نیروی عظیم اسلامی با استفاده از ابزارهای گوناگون در دنیا گسترده شده و امید به موفقیت نیز بالا است اما شرط آن «بصیرت» و «عزم و همت» است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه شرایط کنونی کشورهای اسلامی و ناامنی، برادرکشی و تسلط گروه‌های تروریستی در کشورهای منطقه، نمونه‌هایی از جاهلیت مدرن امروز است که نتیجه‌ی طراحی قدرت‌های استکباری و در رأس آنها آمریکا است، گفتند: آنها برای اجرای اهداف شوم و حفظ منافع خود، از تبلیغات گسترده مبتنی بر دروغ نیز استفاده می‌کنند که نمونه‌ی آن ادعای آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم است.
ایشان خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها در حالی این ادعاها را مطرح می‌کنند که خودشان به دست داشتن در ایجاد خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی همچون داعش اذعان کردند. آمریکایی‌ها رسماً از گروه‌های تروریستی در سوریه و پشتیبانان آنها حمایت می‌کنند، ‌آمریکایی‌ها از رژیم جعلی صهیونیستی که فلسطینی‌ها را در غزه و ساحل غربی مورد فشار قرار داده است، حمایت می‌کنند اما در شعارهایشان، به دروغ مدعی مبارزه با تروریسم هستند و این، همان «جاهلیت مدرن» است.
رهبر انقلاب اسلامی همه‌ی کشورهای اسلامی را خطاب قرار دادند و گفتند: ملت ایران، امت بزرگ اسلامی و زمامداران کشورهای اسلامی، بدانید، ما می‌توانیم در مقابل این جاهلیت بایستیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، محور اصلی سیاست‌های خباثت‌آلود استکبار را در منطقه، در شرایط کنونی، ایجاد جنگ‌های نیابتی خواندند و تأکید کردند: آنها به دنبال منافع خود و پر کردن جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی هستند، بنابراین کشورهای منطقه باید هوشیار باشند تا اسیر این سیاست‌ها نشوند.
ایشان یکی دیگر از ادعاهای دروغین آمریکا را، ادعا درخصوص امنیت منطقه‌ی خلیج فارس دانستند و افزودند: امنیت خلیج فارس مربوط به کشورهای این منطقه است که دارای منافع مشترک هستند و نه آمریکا. بنابراین امنیت منطقه‌ی خلیج فارس باید به‌وسیله‌ی کشورهای همین منطقه تأمین شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا به‌دنبال تأمین امنیت منطقه‌ی خلیج فارس نیست و صلاحیت اظهار نظر در این خصوص را هم ندارد، گفتند: اگر منطقه‌ی خلیج فارس امن باشد، همه‌ی کشورهای منطقه از این امنیت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خلیج فارس ناامن شود، برای همه‌ی کشورهای منطقه ناامن خواهد بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نمونه‌ی دیگر از دروغ بودن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر تلاش برای حفظ امنیت منطقه را، اوضاع تأسف‌بار یمن خواندند و افزودند: امروز یمن به صحنه‌ی کشتار کودکان و زنان بی‌گناه تبدیل شده است که عامل آن کشورهای به ظاهر مسلمان هستند اما طراح و عامل اصلی آن، آمریکا است.
ایشان با اشاره به ادعای دروغین دیگر آمریکایی‌ها مبنی بر حمایت ایران از تروریسم، خاطرنشان کردند: ملت ایران با تروریسمی که با پول و حمایت آمریکا، در داخل کشور، سربلند کرده بود، قاطعانه مقابله کرد، آن وقت ایران متهم به حمایت از تروریسم می‌شود! در حالی‌که آن کسی که آشکارا از تروریسم حمایت می‌کند، آمریکا است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت ایران همواره در مقابل تروریسم و حامیان آنها بوده و خواهد بود گفتند: ملت ایران با همه‌ی کسانی که در عراق، سوریه، لبنان و سرزمین‌های اشغالی در مقابل خطرناک‌ترین تروریست‌ها و صهیونیست‌های تروریست ایستاده‌اند، همکاری خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری مجدد اقدامات تروریستی آمریکا، خطاب به دولت‌مردان آمریکایی گفتند: تروریست شما هستید، اقدامات تروریستی، کار شما است، ما با تروریسم مخالف هستیم و با آن مبارزه و از هر مظلومی نیز حمایت خواهیم کرد.ایشان ملت‌های یمن، بحرین و فلسطین را از جمله ملت‌های مظلوم دانستند و خاطرنشان کردند: در حالی‌که در صدر اسلام، مشرکین مکه در ماه حرام، جنگ را متوقف می‌کردند، امروز در یمن، در ماه رجب که ماه حرام است، بر سر مردم بی‌گناه این کشور بمب و موشک ریخته می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حمایت از مظلوم دستور صریح اسلام است، افزودند: ما هر اندازه که بتوانیم از مظلوم دفاع و با ظالم مقابله خواهیم کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کشورهای منطقه را به هوشیاری در قبال سیاست استکبار برای ایجاد دشمن موهوم و ترساندن این کشورها از یکدیگر، فراخواندند و گفتند: آنها تلاش دارند تا دشمن اصلی را که استکبار و وابستگان آنها و صهیونیست‌ها هستند، در حاشیه نگه دارند و کشورهای اسلامی را در مقابل یکدیگر قرار دهند، بنابراین باید با این سیاست که همان جاهلیت مدرن است، مقابله کرد.
ایشان با تأکید بر اینکه ملت‌های منطقه بیدار شده‌اند، خاطرنشان کردند: شاید بتوان بیداری اسلامی را برای دوره‌ای موقت سرکوب کرد اما بیداری و بصیرت، سرکوب‌شدنی نیستند و امروز ملت ایران و بیشتر ملت‌های منطقه، آگاه و هوشیار هستند.رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند، قدرت‌های استکباری سال‌ها است که در تلاش برای سرکوب بیداری و مقاومت در منطقه هستند و در ۳۵ سال گذشته نیز از هیچ تلاشی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور این بیداری فروگذار نکرده‌اند، اما همواره شکست خورده‌اند و بعد از این هم شکست خواهند خورد.
 پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور، با تبریک عید مبعث، بعثت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله را به معنای برانگیخته شدن انسانیت و آغاز دوران جدیدی برای جامعه‌ی ایمانی خواند و افزود: طبق آموزه‌های بعثت، آنچه می‌تواند تاریخ آینده و جامعه توأم با قسط و عدل را بسازد، نه شمشیر و گلوله و کاخ‌های مرتفع، بلکه حق و وحی است.
وی با بیان اینکه شریعتی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله برای مردم آورد، حکمت، عدالت، فضیلت و کمالات اخلاقی است، گفت: شریعت اسلامی نسبتی با خشونت ندارد و آنها که می‌خواهند شریعت را در کنار خشونت قرار دهند، چیزی از شریعت نفهمیده‌اند.
رئیس‌جمهور با اشاره به ترویج تفرقه و توهم ایران‌هراسی در میان مسلمانان و با بیان اینکه ایران از آغاز به‌دنبال صلح، عدالت، کمک به دیگران و ایستادگی در برابر ظلم و زورمداران بوده و زیر بار ظلم و زیاده‌خواهی نخواهد رفت، خاطرنشان کرد: ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نمی‌کند اما اگر مورد تجاوز قرار بگیرد، پاسخش همانند دفاع هشت ساله پشیمان‌کننده خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه ایران چیزی بالاتر از حقوق قانونی خود را نمی‌خواهد، خطاب به کشورهای مسلمان منطقه و همسایگان، تأکید کرد: به کمپ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و قرآن پناه ببرید، و به سوی کمپ دیوید نروید، چرا که تنها اردوگاه اسلام و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌تواند منجی شما باشد.
ارتش ترکیه گفته است که این بالگرد سوریه پس از ورود به آسمان ترکیه،‌ مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
جنگنده های ارتش ترکیه یک فروند بالگرد سوریه را سرنگون کردند.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، ارتش ترکیه گفته است که این بالگرد سوریه پس از ورود به آسمان ترکیه،‌  مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
از سرنوشت خلبان یا خلبانان بالگرد سوریه خبری منتشر نشده است.
قبل از این هم ترکیه و سوریه، هواپیماهای یکدیگر را مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده بودند.
دولت سوریه در مقابل گفته است این بالگرد، بدون سرنشین بود.

کشته شدن وزیر نفت داعش در عملیات نیروی ویژه آمریکا در سوریه


در حمله نیروهای ویژه ارتش آمریکا در خاک سوریه یکی از فرماندهان ارشد داعش به نام ابوسیاف کشته شد.
ابوسیاف مسؤولیت بخش نفت و گاز را در داعش برعهده داشت.
در این عملیات، همسر ابوسیاف نیز بازداشت و با استفاده از بالگرد ارتش آمریکا به عراق منتقل شد و در درگیری با داعش، 12 نفر از اعضای این گروه کشته شدند.
این عملیات ارتش آمریکا بدون اطلاع دولت سوریه انجام شد.
در این عملیات، نیروهای ویژه ارتش آمریکا (دلتا فورس) با استفاده از بالگردهایی از نوع بلک هوک یو اچ 60 و هواپیمای اوسپری وی 22 از عراق وارد شرق سوریه شدند.
مقامات آمریکایی گفتند که نظامیان این کشور در این عملیات، با اعضای مسلح داعش درگیر شدند و "ابوسیاف" از فرماندهان ارشد این گروه و 12 داعشی را کشتند.
همچنین در این عملیات، یک زن عراقی که توسط ابوسیاف و همسرش نگهداری می شد نیز آزاد و توسط نظامیان آمریکایی به عراق منتقل شد. این زن عراقی، ایزدی دین بود.
یگان "8200" اسرائیل چیست؟ 
   
یگان «۸۲۰۰» اسرائیل یک واحد نظامی برای جاسوسی در فضای مجازی است که ماموریت آن به رصد کردن، شنود و تهیه عکس و تصویر و پارازیت در فضای مجازی تقسیم می‌شود.
یگان
به گزاش مشرق، روزنامه رای الیوم نوشت: رژیم صهیونیستی در نظر دارد به منظور کنترل و رصد هرگونه تحرک و تماس فعالان فلسطینی تمام خطوط تلفن و سیستم‌های ارتباطی غزه را تحت کنترل درآورد.

در این میان اسرائیل در چارچوب جنگ تمام عیار روانی علیه عرب‌ها و مسلمانان از هیچ کاری فروگذار نیست تا جایی که کابینه این رژیم ارتش و نهادهای امنیتی را برای تعقیب عرب‌ها در هر نقطه‌ای و با هر وسیله‌ای تشویق و حمایت می‌کند.

با توجه به اینکه عصرکنونی عصر شبکه های ارتباطات اجتماعی است، تل آویو تمام تلاش خود را برای ایجاد دو دستگی بین عربها به کار می گیرد تا بذر فتنه و تفرقه را بین آنان به ثمر بنشاند.

در همین چارچوب یگان 8200 وابسته به مرکز اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل که از پیشرفته ترین یگان های ارتش از نظر فنی و تکنولوژی به شمار می آیند و در جنگ های سایبری تلاش های گسترده ای دارند، نقش اصلی را ایفا می کند.از زمان تاسیس این یگان هزارن نفر از نخبگان اسرائیلی به آن ملحق شده اند و فعالیت آن مبتنی بر تضمین برتری اسرائیل در فضای مجازی  از طریق عملیات دفاعی وهجومی سایبری است.

به نوشته پایگاه دیفنس نیوز  (Defense News) اسرائیل از سال 2003 تا کنون هزاران نفر از دانش آموزان دبیرستان‌ها را در این یگان به کار گرفته است؛ کاری که در آن زمان سرو صدای زیادی در مورد دلیل جذب این تعداد نیرو و ماهیت ماموریتی که به آنان داده می شود، ایجاد کرد.

با این حال این موضوع همچنان مبهم باقی ماند و رسانه‌های اسرائیلی از کنکاش در این خصوص منع شدند تا اینکه در پایان سال گذشته میلادی اطلاعاتی در مورد این یگان درز کرد.

این اطلاعات حاکی از این بود، کسانی که به یگان مزبور جذب شده اند، برای رواج اندیشه های صهیونیستی و نفوذ در جهان عرب و مسموم کردن فرهنگ و تفکرات آنان و نیز ضربه زدن به ارزش های اخلاقی و انسانی وعقیدتی آنان بزرگترین ارتش سایبری را تشکیل داده و به منظور تکاپو و تحرک کاملا آزادانه این افراد فضایی از سایت های اجتماعی و صفحه ای اینترنتی برای آنان فراهم شده است.

این در حالی است که هزاران نفر از اعضای دیگر این یگان در سکوت مشغول ایجاد فتنه و شایعه پراکنی بوده و فعالان و چهره های فرهنگی را هدف قرار می دهند و در تلاش برای شعله ور کردن آتش فتنه‌های مذهبی هستند و در مقابل می‌کوشند چهره گروه‌های افراطی و اقدامات جاسوسی را خوب جلوه دهند.

مشکل این است که هنوز فعالیت خطرناک این یگان بی پاسخ مانده است و هیچ گونه واکنش عربی برای جلوگیری از فعالیت ویرانگر آن صورت نگرفته است.

این یگان برای جاسوسی در فضای مجازی نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد تا جایی که «اوری ساگی» ژنرال بازنشسته و رئیس سابق مرکز اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل ضمن اعتراف به فعالیت این یگان آن را از مهم ترین یگان های اطلاعاتی ارتش برشمرد.به گفته وی اهداف یگان 8200 اسرائیل مشارکت در ارائه اطلاعات جاسوسی است که توسط شبکه هایی که مزدوران آن را اداره می‌کنند، تامین می‌شود.

فعالیت این یگان به سه شکل صورت می‌گیرد:

1 ـ رصد کردن

2 ـ شنود

3 ـ تهیه عکس و تصویر و ایجاد پارازیت

و ناگفته پیداست که این شیوه فعالیت به وسایل فنی پیشرفته ای نیاز دارد از همین رو مجتمع صنایع نظامی اسرائیل به طور اختصاصی سیستم های الکتریکی را طبق سفارش فرماندهان این یگان تجهیز کرده و توسعه می‌دهد.یک منبع امنیتی اسرائیلی نیز در این باره گفت، یگان مزبور از هواپیماهای بدون سرنشین استفاه می کند و در تمام عملیات ترور در کرانه باختری و غزه از این نوع هواپیماها استفاده شد؛ زیرا از آن برای تسهیل ماموریت نیروهای پیاده نظام ارتش قبل از یورش به فلسطین و در جریان حمله استفاده می‌شود.

همچنین ارتش اسرائیل این یگان را مکلف کرد که اقدمات لازم را برای پی بردن به اوضاع جاری در غزه انجام دهد و در همین راستا سیستم های دیجیتالی برای جاسوسی در غزه کار گذاشته شد تا گروههای فلسطینی و به عبارت بهتر فعالیت های آنان به طور مداوم تحت نظارت و کنترل ارتش اسرائیل قرار بگیرند و هر گونه اطلاعات در این خصوص به طور مستقیم به مرکز امنیت در تل آویو منتقل شود.همچنین اسرائیل در نظر دارد تمام خطوط تلفن و سیستم های ارتباطی در غزه را تحت کنترل و نظارت داشته باشد به گونه ای که نهادهای امنیتی اسرائیلی بتوانند تحرکات و تماس‌های فعالان فلسطین را رصد کنند.

در مقابل حزب الله نیز با وجود اینکه گروهی کوچک بوده و تعداد رزمندگان آن نسبتا اندک است، نمونه موفق جنگ روانی در لبنان به شمار می آید، زیرا توانست بدون تکیه به نیروهای پیاده نظام و یا نیروی هوایی و یا ناوگان دریایی اراده خود را بر رژیمی که قوی ترین ارتش منطقه را در اختیار دارد، تحمیل کند.

به عبارت بهتر حزب الله با تکیه بر آگاهی فرهنگی و با کمک نیروهای مستقر خود در منطقه توانست به میزان زیادی در انتقال پیام مثبت به رسانه ها موفق عمل کرده و روابط اجتماعی خوبی برقرار کند و از وسایل ارتباطی متعددی بهره مند شود از جمله اینکه پیام آن به اسرائیل تاکید بر ادامه مبارزه و آمادگی همیشگی برای جانفشانی است.

علاوه بر این راهبرد حزب الله اعمال فشار بر مراجع تصمیم گیر اسرائیل است و در این خصوص به گونه ای عمل می کند که شهروندان اسرائیلی رهبران خود را تحت فشار قرار دهند که نمونه آن پخش تصاویر حمله به غیرنظامیان از سوی اسرائیل بود که در سراسر جهان منتشر شد.این شیوه جدیدی در مدیریت نبرد است که حزب الله با استفاده از آن به دست قوی در میدان رویارویی با اسرائیل تبدیل شده است.منبع: تسنیم

با بیانیه پایانی نشست یک روزه کمپ دیوید و اعلام رضایت کشورهای عربی از نتیجه توافق هسته ای با ایران، این دیگر تنها رژیم دست راستی نتانیاهو در اسراییل است که مخالف توافق هسته ای با ایران است.

عصر ایران - باراک اوباما رییس جمهور آمریکا توانست سران و نمایندگان عالی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را متقاعد کند که توافق هسته ای در شرف انجام با ایران نه تنها تهدیدی علیه امنیت و منافع آنها نخواهد بود بلکه می تواند به تقویت صلح و ثبات در شرایط بی ثباتی کنونی در منطقه بینجامد.نشست کمپ دیوید ؛ نتایج و پیامدهای آن
این نتیجه را می توان خلاصه دیدار دو روزه اوباما و رهبران کشورهای عربی منطقه در واشنگتن و کمپ دیوید دانست.

نتیجه ای که البته قابل پیش بینی بود چون کشورهای عربی منطقه عملا در شرایط تاثیر گذاری مستقیم بر فرایند مذاکرات هسته ای نیستند و این نشست بیش از آنکه بر مذاکرات آتی گروه 1+5 و ایران تاثیر مستقیم داشته باشد، بر روابط آتی ایالات متحده آمریکا و این کشورهای عربی تاثیر داشت و البته این نتیجه و بیانیه پایانی به صورت غیر مستقیم می تواند در گفت و گوهای هفته های آتی ایران و گروه 1+5 برای نگارش متن نهایی توافق هسته ای موثر افتد.
با بیانیه پایانی نشست یک روزه کمپ دیوید و اعلام رضایت کشورهای عربی از نتیجه توافق هسته ای با ایران، این دیگر تنها رژیم دست راستی نتانیاهو در اسراییل است که مخالف توافق هسته ای با ایران است و همسایگان عرب ایران در منطقه به نوعی با گرفتن برخی تضمین های امنیتی از آمریکا به واشنگتن برای امضای توافق نهایی با ایران چراغ سبز نشان دادند و رژیم دست راستی اسراییل به طور کامل در انزوای منطقه ای قرار گرفته است چون عملا در شرایط کنونی کشورهای عربی ، ایران و ترکیه نظر مثبتی نسبت به امضای توافق نهایی هسته ای دارند.شاید از نظر دولت اوباما با شرایط موجود این بیانیه بهترین نتیجه ممکن و قابل انتظار برای نشست کمپ دیوید بود. بر خلاف حاشیه های نشست کمپ دیوید و عدم حضور سران 4 کشور از 6 کشور در این نشست اما خروجی آن که به صورت بیانیه مشترک آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود، لحنی مثبت نسبت به توافق هسته ای دارد و حتی در متن بیانیه تلاش شده است بیش از آنکه جبهه گیری خاصی علیه ایران باشد به نوعی تداوم هم پیمانی و حمایت های امنیتی ایالات متحده آمریکا را با متحدان سنتی عرب خود در منطقه نشان دهد، مساله ای که امری مسبوق به سابقه است و موضوع جدیدی نیست.
پیش از نشست کمپ دیوید مسایل مختلفی درباره عدم حضور سران 4 کشور عربی و انتظارات کشورهای عربی از اوباما مطرح می شد، حتی در جریان نشست کمپ دیوید نیز حاشیه هایی وجود داشت از جمله اینکه برخی رسانه ها به عدم حضور پادشاه بحرین در این نشست در حالی که او همزمان با نشست کمپ دیوید ترجیح داده بود در سفری به بریتانیا به همراه ملکه انگلیس مسابقات اسب سواری را تماشا کند، توجه نشان داده بودند و این اقدام را معنا دار تفسیر کرده بودند؛ اما استقبال رسمی سران و نمایندگان عالی کشورهای عربی از توافق هسته ای در بیانیه نهایی پایانی بر همه حاشیه ها بود.

اوباما در تلاش بود با نشست کمپ دیوید چند نتیجه مشخص بگیرد:

1- موافقت کشورهای عربی همسایه ایران را با توافق نهایی هسته ای در متنی مکتوب (بیانیه پایانی) ثبت کند.

2- بدون دادن امتیازی خاص به کشورهای عربی و از جمله تشکیل یک پیمان امنیتی – نظامی مشابه ناتو این موافقت را جلب کند.

3- امتیازات زیادی به این کشورها ندهد تا موازنه برتری ادوات نظامی اسراییل بر اعراب از میان نرود.

4- صف مشترک برخی کشورهای عربی و دولت نتانیاهو در اسراییل علیه توافق هسته ای را به هم زده و کشورهای عربی را به مسیری دیگر هدایت کند.

5- این پیام را به ایران برساند که ایالات متحده آمریکا تنها در موضوع هسته ای با این کشور معامله می کند ولی در عین حال همین توافق می تواند سنگ بنای ترمیم رابطه دو کشور در آینده باشد ولی تا آن زمان واشنگتن همچنان ترجیح می دهد توازن قوا در منطقه خاورمیانه به شکل کنونی برقرار باشد.

بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید تقریبا به همه این اهداف نایل آمد و دولت آمریکا که برای امضای توافق نهایی هسته ای با فشارهای سیاسی داخلی و منطقه ای مواجه است دستکم توانست بخشی از این فشارها را مهار کند.تاثیر بیانیه پایانی بر فشارهای سیاسی داخلی در آمریکا علیه اوباما هم مثبت خواهد بود چون بخش اعظمی از انتقادهای جمهوریخواهان و مخالفان سیاسی داخلی آمریکا بر این موضوع متمرکز بوده که توافق هسته ای با ایران، روابط آمریکا را با متحدان سنتی به خطر انداخته است ولی با نتایج نشست کمپ دیوید و اعلام رضایت کشورهای عربی بخشی از این مخالفت ها می تواند بی اثر شود.
ایران چندی قبل سه مرتبه هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه خود را به یمن فرستاد که با جلوگیری جنگنده های سعودی روبه رو شد.
دولت رئیس جمهور فراری یمن اعلام کرد در صورتی که ایران اجازه بازرسی از کشتی اش را ندهد مسؤولیت هر حادثه ای برعهده این کشور خواهد بود.

به گزارش عصرایران،  کشتی "ایران شاهد" با عنوان کشتی "نجات" حامل کمک های انسان دوستانه روز دوشنبه به سمت بندر الحدیده یمن حرکت کرد.
نیروی دریایی ایران هم اعلام کرد این کشتی توسط ناوگروه نیروی دریایی ایران محافظت می شود.

هشدار دولت رئیس جمهور فراری یمن به ایران: کشتی تان بازرسی نشود مسؤولیتش با خودتان
ائتلاف سعودی که از دو ماه پیش حملات به یمن را آغاز کرده بود هم اکنون کنترل مرزهای دریایی و هوایی این کشور را در دست دارند.ایران چندی قبل سه مرتبه هواپیمای حامل کمک های بشردوستانه خود را  به یمن فرستاد که با جلوگیری جنگنده های سعودی روبه رو شد.
 رویترز نوشت: دولت یمن روز چهارشنبه اعلام کرد اگر ایران اجازه بازرسی از کشتی اش را ندهد این کشور مسؤولیت کامل هر گونه حادثه ای را در نتیجه اقدامش برای ورود به آب های یمن برعهده خواهد داشت.
منظور رویترز از دولت یمن، دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن است. هادی هم اکنون در ریاض است و پایتخت یمن شهر صنعا در کنترل دولت حوثی هاست
در حال حاضر دولت ائتلاف حوثی ها - علی عبدالله صالح که کنترل 90 درصد خاک یمن را در دست دارد از سوی سازمان ملل متحد و هیچ کشوری به استثناء ایران به رسمیت شناخته نشده است.
کشورهای جهان و سازمان ملل دولت رئیس جمهور فراری یمن را به رسمیت می شناسند.

هشدار دولت رئیس جمهور فراری یمن به ایران: کشتی تان بازرسی نشود مسؤولیتش با خودتان

هیات نمایندگی یمن در سازمان ملل متحد (وابسته به دولت فراری یمن) در نامه ای به شورای امنیت اعلام کرد دولت یمن و نیروهای ائتلاف اعتراضی به محموله های کمک های بشردوستانه به داخل یمن ندارند. اگر ایران اجازه بازرسی از کشتی اش را ندهد این کشور مسؤولیت کامل هر گونه حادثه ای را در نتیجه اقدامش برای ورود به آب های یمن برعهده خواهد داشت. 
نیروهای ائتلاف اعلام کرده اند هر کشتی را به هنگام ورود به آب های یمن مورد بازرسی قرار می دهد.
عربستان سعودی قبل از این ایران را به اقدام برای تسلیح حوثی ها متهم کرده بود اما تهران این اتهامات را رد می کند.قبل از این آمریکا از تهران خواسته بود کشتی اش را به سمت کشور جیبوتی منتقل کند زیرا این کشور، میزبان مرکز توزیع کمک های سازمان ملل متحد برای یمن است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد