سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران ضمن متهم کردن عربستان سعودی به بزدلی و کم تجربگی اعلام کرد، رزم ناوهای این کشور به ناوهای آمریکایی و فرانسوی در خلیج عدن هشدار داده اند.
به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، ایران اعلام کرد کشتی های جنگی این کشور در آبهای خلیج عدن، درپی نزدیک شدن کشتی های آمریکایی و فرانسوی به مواضع خود، به آنها هشدار داده اند. این در حالی است که ایران ظرف ساعات آینده یک فروند کشتی حامل کمک های بشردوستانه به سوی یمن اعزام می کند. ناظران معتقدند این مسئله می تواند موجب افزایش تنش ها در منطقه شود .
گزارشگر این شبکه در تهران در گزارشی در این زمینه گفت، هشدارهای رزم ناوهای ایرانی به ناوهای آمریکایی و فرانسوی در فاصله 30 مایلی در خلیج عدن سطح تنش ها در منطقه را افزایش می دهد. تنشی که قصد ایران برای ارسال یک فروند کشتی حامل کمک های بشردوستانه به سوی کشور محاصره شده یمن از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، آن را تشدید می کند. این کشتی ایرانی دست کم 10 روز دیگر یعنی پس از پایان مهلت 5 روزه آتش بسی که ریاض پیشنهاد کرده و حوثی ها با آن موافقت کرده اند به سواحل یمن می رسد.
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیتی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «هر آتش بسی، به معنی توقف کشتار مردم یمن است و ما از آن استقبال می کنیم. ولی تجربه ثابت کرده است که عربستان سعودی به آتش بس پایبند نمی ماند زیرا این کشور پیش از این هم اعلام آتش بس کرده بود اما به حملات خود به یمن ادامه داد.»
گزارشگر شبکه در ادامه افزود افزایش عملیات نظامی در یمن، پیش از برقراری آتش بس، با انتقادات شدید ایران در سخنرانی های مقامات این کشور مواجه شد. تهران عملیات ائتلاف عربی را بزدلانه توصیف کرد و حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور، دولت عربستان را به کم تجربگی متهم کرد. ایران حتی از خاندان حاکم بر عربستان هم انتقاد کرد زیرا دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور تاکید کرد رژیم سابق بعث در عراق و رژیم آل سعود دو روی یک سکه اند.
ناظران معتقدند ورود ریاض به جنگ مستقیم ممکن است دیگر بازیگران را به دست برداشتن از جنگ های نیابتی وادار کند.انیس نقاش کارشناس مسائل منطقه ای گفت: «اگر برای حل و فصل منطقه ای گسترده اقدامی نشود شیب منحنی درگیری احتمالی همچنان رو به افزایش خواهد بود. زیرا چیزی که بعید و تا حدی محال می نمود یعنی مداخله مستقیم عربستان سعودی، رخ داد.»
میان برقراری آرامش و افزایش تنش، اوضاع منطقه همچنان در گرو، نشست چند روز بعد سران کاخ سفید با سران کشورهای عربی خلیج فارس باقی می ماند. نشستی که ممکن است  محدوده توازن قدرت میان ایران و عربستان سعودی را که دست کم تا این پایه همچنان دست نیافتنی بوده است، ترسیم کند.
ممکن است روزهای آینده با آغاز آتش بس، شاهد برقراری آرامش در جبهه یمن باشیم ولی به عقیده ناظران این آرامش اگر ادامه و گسترش یابد می تواند سرآغاز تغییر رویکرد عملیات طوفان قاطعیت و شعله ور کردن جبهه دیگری در منطقه باشد.
این رویکرد جدید بر خلاف مواضع گذشته اسرائیل است که همیشه از ایجاد زنجیره واکنش های هسته ای مصر، ترکیه و عربستان سعودی در صورت دست یابی ایران به سلاح اتمی نگران بود. این رویکرد جدید کابوسی وحشتناک برای برنامه ریزان استراتژیک در تل آویو و واشنگتن است.
هاآرتص نوشت: اسرائیل می تواند به عربستان سعودی در پایان دادن به انحصار هسته ای ایران از طریق همکاری با سعودی ها برای دست یابی به توانمندی هسته ای، کمک کند. 
 به گزارش «انتخاب»، این نشریه اسرائیلی در ادامه نوشت: اگر ایران از توافق در حال شکل گیری با قدرت های دنیا تخطی و بر دست یابی به سلاح اتمی پافشاری کند، پاسخ اسرائیل بر خلاف رویکرد سنتی اش خواهد بود. اسرائیل تهدیدهای خود را برای حمله به تاسیسات اتمی ایران ادامه نخواهد داد، زیرا دستاوردهای کوتاه مدتی خواهد داشت. در عوض اسرائیل هشدار می دهد که از طریق کمک به عربستان سعودی برای دست یابی به توانمندی هسته ای، به انحصار هسته ای تهران خاتمه خواهد داد. 
 این رویکرد جدید بر خلاف مواضع گذشته اسرائیل است که همیشه از ایجاد زنجیره واکنش های هسته ای مصر، ترکیه و عربستان سعودی در صورت دست یابی ایران به سلاح اتمی نگران بود. این رویکرد جدید کابوسی برای برنامه ریزان استراتژیک در تل آویو و واشنگتن است.
 هاارتص ادعا کرد: به نظر می رسد تاکتیک جدید اسرائیل برای متقاعد کردن ایرانی ها برای فراموش کردن بمب اتمی است. هرچند تهدید آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای حمله نظامی به ایران همچنان پابرجاست، اما توانمندی عملیاتی و سیاسی تحقق این تهدید خود یک مشکل بزرگ است. 
 این نشریه اسرائیلی مدعی شد: تمایل ایران برای داشتن بمب اتمی از انگیزه های مختلفی برخوردار است: ماهیت کشور ایران به عنوان یک قدرت باستانی و پرافتخار منطقه ای و نیز ترس از عقب ماندن از رقابت با عراق(!)، دشمنی که با تهران هم مرز است و زمانی قصد داشت سلاح اتمی داشته باشد. نخستین حمله به یک تاسیسات هسته ای(که حمله ای شکست خورده نیز بود) حمله فانتوم های ایران علیه راکتور بغداد در اکتبر سال 1980 بود. 
 دوم این که سلاح های اتمی در محاسبات قدرت در دنیا وارد شد. آمریکایی ها آن را داشتند، در نتیجه شوروی سابق نیز نیاز آن را احساس کرد. پس از ان چینی ها از ترس شوروی سابق، سلاح اتمی ساختند. چین دارای سلاح اتمی به هند اتمی منجر شد و سپس پاکستان هسته ای شد. بدون تردید اگر آمریکا با انگلیس در مسائل هسته ای همکاری کند، فرانسه نیز هرگز تلاش برای داشتن بمب اتمی را فراموش نخواهد کرد. 
 این روزنامه در ادامه با اشاره به نحوه شکل گیری معاهده منع گسترش سلاح های اتمی نوشت، پس از افزایش رقابت هسته ای در دنیا، این رقابت به دو شکل تقسیم شد: یکی توافق میان دو قدرت برابر(برزیل و آرژانتین) و یکی هم تضمین قدرت برتر یعنی آمریکا برای حمایت از متحدانش در برابر دشمن هسته ای( حمایت از ژاپن، کره جنوبی و تایوان در برابر کره شمالی و چین). بعلاوه توافقی در میان کشورهای عضو ناتو برای اجتناب از دست یابی به سلاح اتمی نیز وجود دارد.
 بنابراین بدون چتر هسته ای قابل اعتماد امریکایی ها، از جمله دفاع از پادشاهی های عرب در مقابل قدرت هسته ای ایران، عربستان سعودی بدون تردید در مسیر دست یابی به توانمندی هسته ای گام برخواهد داشت. در سالهای اخیر شواهدی از این عزم به چشم می خورد. سعودی ها می توانند محصولات تولید شده را از دیگر کشورها به ویژه پاکستان خریداری کنند. هرچند این تحولات از نظر اسرائیل منفی است، اما جنبه های مثبتی نیز برای اسرائیل دارد.  
اسرائیل به عنوان عضو ناظر در نشست بازبینی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی می تواند اعلام کند به ادامه انحصار هسته ای ایران اجازه نخواهد داد. یا این که اسرائیل می تواند به سعودی ها در دست یابی به توانمندی هسته ای کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس دادگستری مهاباد با اعلام اینکه در حادثه هتل تارا، متوفی قصد ازدواج با متهم را داشته، گفت: هیچ عقل سالمی نمی پذیرد که کسی متوفی را از پنجره هتل به پایین پرت کرده باشد یا اینکه متوفی قصد خودکشی داشته است؛ چراکه محل سقوط متوفی با پنجره اتاقی که در آن بوده، فاصله زیادی دارد.
به گزارش میزان صمد حضرتی رئیس دادگستری مهاباد  درباره حادثه رخ داده در این شهر اظهار کرد: در حادثه رخ داده برای دختر مهابادی در هتل تارا طبق نظر پزشکی قانونی و متخصص زنان و زایمان هیچگونه اثری از تعرض و تجاوز به این فرد مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه پیش از وقوع این حادثه بارها متهم پرونده به هتل تارا رفت و آمد کرده و با متوفی آشنا شده بود، افزود: متوفی و متهم قصد ازدواج با یکدیگر را داشتند و در آن روز تنها به قصد ازدواج، این خانم با هماهنگی که داشته به اتاق متهم رفته و در مورد نحوه ازدواجشان صحبت کرده اند.
وی با بیان اینکه حدود 25 پیامک میان متهم و متوفی رد و بدل شده است،تصریح کرد: این امر نشان می دهد این دو پیش از این با یکدیگر ارتباط داشته و به هم علاقه‌مند بوده اند.
حضرتی با اشاره به اینکه شاید دلیل متوفی برای پنهان نگه داشتن رابطه‌اش با متهم  ترس از مدیر هتل و اخراج بوده است، بیان کرد: در رابطه با این پرونده هرکسی که به هر عنوانی در حادثه دخالت داشته مورد بازجویی قرار می گیرد.وی با بیان اینکه متهم نیز به اتهام خلوت کردن با نامحرم دستگیر شده است، خاطرنشان کرد: در این حادثه رسانه ها و شبکه های مجازی به تحریک احساسات پرداختند و اگر عده ای به هر بهانه ای قصد اخلال در نظم عمومی و تخریب اماکن خصوصی یا دولتی را داشته باشند بر اساس قوانین با آنها به شدت برخورد می شود.رئیس دادگستری مهاباد گفت: هیچ عقل سالمی نمی پذیرد که کسی متوفی را از پنجره هتل به پایین پرت کرده باشد یا اینکه متوفی قصد خودکشی داشته است؛ چراکه محل سقوط متوفی با پنجره اتاقی که در آن بوده، فاصله زیادی دارد.وی ابراز کرد: مردم مهاباد می دانند که هر اقدام غیر قانونی به هر بهانه ای انجام شود، به حیثیت و اعتبار شهر لطمه وارد کرده و سبب فرار سرمایه از مهاباد می شود و به یقین به هیچ کس اجازه نمی دهند به هر بهانه ای حریمها را شکسته و امنیت پایدار این شهر که حاصل زحمات چندین ساله مردم این شهر است را به هم بزند.
چرا اوباما دست رد به سینه کشورهای عربی زد؟ 
   
یک مقام کاخ سفید می‌گوید رئیس‌جمهور این کشور درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس برای معاهده‌های دفاعی را رد کرده است.به گزارش مشرق، یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید کاخ سفید پیشنهاد کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تدوین معاهده دفاعی مشترک با آمریکا را رد کرده است. 
 نشریه فارن‌پالیسی از قول «رابرت مالی»، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس به خبرنگاران گفت که آمریکا از «چند هفته پیش» این موضوع را به اطلاع متحدان عربی خود رساند که معاهده دفاعی با آنها امکان‌پذیر نیست.  
به گفته «مالی»، با وجود این مخالفت، متحدان عربی آمریکا بعد از بازگشت از نشستی در پاریس که وزرای خارجه ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آن حضور داشتند، خوشحال به نظر می‌رسیدند. این مقام کاخ سفید گفت: «بار دیگر یکی از آنها به ما یادآور شد که خواستار معاهده هستند اما غیر از این هیچ نشانه‌ای از نارضایتی وجود نداشت.»  
وی افزود: «چند ساعت بعد بود که ملک سلمان با اوباما تماس گرفت تا به اطلاع وی برساند که نمی‌تواند این هفته به واشنگتن سفر کند. اوباما ماه گذشته بعد از قرائت بیانیه لوزان سوئیس سران کشورهای عرب را برای گزارش آخرین تحولات مذاکرات به واشنگتن دعوت کرد. کاخ سفید مدتی بعد اعلام کرد این دیدار در روزهای 13 همین ماه میلادی (مه) در کاخ سفید و 14 مه در «کمپ دیوید»، «مریلند» دیدار برگزار خواهد شد. 
 مقامات کاخ سفید گفته‌اند پس از برگزاری این نشست بیانیه‌ای جدید درباره مانورهای مشترک نظامی احتمالاً صادر می‌شود اما این نشست در کل حاوی خبری مهم یا متضمن دریافت سپر موشکی جدید برای سران کشورهای عربی نخواهد بود.    آمریکا از مدت‌ها پیش درخواست کشورهای عرب برای تقویت توان نظامی خود را رد کرده است. دلیل این امر آن است که واشنگتن متعهد است برتری نظامی رژیم صهیونیستی در برابر اعراب را حفظ کند.منبع: فارس
"نقشه راه" سه مرحله‌ای عربستان برای آینده یمن
منابع بلند پایه سیاسی در یمن از طرح سه مرحله‌ای عربستان برای کنفرانس قریب الوقوع ریاض پرده برداشته و اعلام کردند که برخی چهره‌های سیاسی برجسته از احزاب جنوب یمن در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.
به گزارش مشرق، شبکه خبری العربیه الجدید نوشت: منابع یمنی حاضر در ریاض فاش کردند که عربستان طرحی را برای مذاکرات آتی پیرامون یمن که قرار است 16 و 17 ماه جاری میلادی در ریاض برگزار شود، آماده کرده و قصد دارد این طرح را که از آن به عنوان نقشه راه آینده یمن یاد می‌کند، به یمنی‌ها تحمیل کند.

بنا به گفته این منابع، نقشه راه پیشنهادی ریاض شامل سه مرحله یعنی پایان دادن به انقلاب حوثی‌ها، بازگشتن دولت در تبعید یمن و بازسازی این کشور و در نهایت تکمیل مرحله انتقالی و بازنگری در ساختار دولت است.

همچنین منابع مذکور تاکید کردند که در کنفرانس ریاض نمایندگان حزب کنگره ملی، به رهبری علی عبدالله صالح و چهره‌هایی جدیدی از جنبش‌های جنوبی یمن از جمله حیدرالعطاس، یاسین مکاوی، احمد بن دغر و حسین بن شعیب شرکت خواهند داشت.

منابع مذکور در ادامه تاکید کردند که روسیه تلاش می‌کند تا محل مذاکرات یمن را از ریاض به ژنو تغییر دهد و این چیزی است که صالح و انصارالله نیز خواهان آن هستند اما با پافشاری عربستان و متحدان عرب آن کنفرانس در موعد خود و در شهر ریاض برگزار خواهد شد.

به گفته این منابع، کنگره ملی یمن نیز قرار است برای برکناری صالح از ریاست این حزب نشستی را ظرف دو روز آینده در قاهره برگزار کند.

منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد