سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

این رویکرد جدید بر خلاف مواضع گذشته اسرائیل است که همیشه از ایجاد زنجیره واکنش های هسته ای مصر، ترکیه و عربستان سعودی در صورت دست یابی ایران به سلاح اتمی نگران بود. این رویکرد جدید کابوسی وحشتناک برای برنامه ریزان استراتژیک در تل آویو و واشنگتن است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسرائیل دیگر در فکر حمله به ایران نیست، می خواهد عربستان را برای مقابله با تهران، هسته ای کند

هاآرتص نوشت: اسرائیل می تواند به عربستان سعودی در پایان دادن به انحصار هسته ای ایران از طریق همکاری با سعودی ها برای دست یابی به توانمندی هسته ای، کمک کند.

به گزارش «انتخاب»، این نشریه اسرائیلی در ادامه نوشت: اگر ایران از توافق در حال شکل گیری با قدرت های دنیا تخطی و بر دست یابی به سلاح اتمی پافشاری کند، پاسخ اسرائیل بر خلاف رویکرد سنتی اش خواهد بود. اسرائیل تهدیدهای خود را برای حمله به تاسیسات اتمی ایران ادامه نخواهد داد، زیرا دستاوردهای کوتاه مدتی خواهد داشت. در عوض اسرائیل هشدار می دهد که از طریق کمک به عربستان سعودی برای دست یابی به توانمندی هسته ای، به انحصار هسته ای تهران خاتمه خواهد داد.

این رویکرد جدید بر خلاف مواضع گذشته اسرائیل است که همیشه از ایجاد زنجیره واکنش های هسته ای مصر، ترکیه و عربستان سعودی در صورت دست یابی ایران به سلاح اتمی نگران بود. این رویکرد جدید کابوسی برای برنامه ریزان استراتژیک در تل آویو و واشنگتن است.

هاارتص ادعا کرد: به نظر می رسد تاکتیک جدید اسرائیل برای متقاعد کردن ایرانی ها برای فراموش کردن بمب اتمی است. هرچند تهدید آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای حمله نظامی به ایران همچنان پابرجاست، اما توانمندی عملیاتی و سیاسی تحقق این تهدید خود یک مشکل بزرگ است.

این نشریه اسرائیلی مدعی شد: تمایل ایران برای داشتن بمب اتمی از انگیزه های مختلفی برخوردار است: ماهیت کشور ایران به عنوان یک قدرت باستانی و پرافتخار منطقه ای و نیز ترس از عقب ماندن از رقابت با عراق(!)، دشمنی که با تهران هم مرز است و زمانی قصد داشت سلاح اتمی داشته باشد. نخستین حمله به یک تاسیسات هسته ای(که حمله ای شکست خورده نیز بود) حمله فانتوم های ایران علیه راکتور بغداد در اکتبر سال 1980 بود.

دوم این که سلاح های اتمی در محاسبات قدرت در دنیا وارد شد. آمریکایی ها آن را داشتند، در نتیجه شوروی سابق نیز نیاز آن را احساس کرد. پس از ان چینی ها از ترس شوروی سابق، سلاح اتمی ساختند. چین دارای سلاح اتمی به هند اتمی منجر شد و سپس پاکستان هسته ای شد. بدون تردید اگر آمریکا با انگلیس در مسائل هسته ای همکاری کند، فرانسه نیز هرگز تلاش برای داشتن بمب اتمی را فراموش نخواهد کرد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به نحوه شکل گیری معاهده منع گسترش سلاح های اتمی نوشت، پس از افزایش رقابت هسته ای در دنیا، این رقابت به دو شکل تقسیم شد: یکی توافق میان دو قدرت برابر(برزیل و آرژانتین) و یکی هم تضمین قدرت برتر یعنی آمریکا برای حمایت از متحدانش در برابر دشمن هسته ای( حمایت از ژاپن، کره جنوبی و تایوان در برابر کره شمالی و چین). بعلاوه توافقی در میان کشورهای عضو ناتو برای اجتناب از دست یابی به سلاح اتمی نیز وجود دارد.
بنابراین بدون چتر هسته ای قابل اعتماد امریکایی ها، از جمله دفاع از پادشاهی های عرب در مقابل قدرت هسته ای ایران، عربستان سعودی بدون تردید در مسیر دست یابی به توانمندی هسته ای گام برخواهد داشت. در سالهای اخیر شواهدی از این عزم به چشم می خورد. سعودی ها می توانند محصولات تولید شده را از دیگر کشورها به ویژه پاکستان خریداری کنند. هرچند این تحولات از نظر اسرائیل منفی است، اما جنبه های مثبتی نیز برای اسرائیل دارد.
اسرائیل به عنوان عضو ناظر در نشست بازبینی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی می تواند اعلام کند به ادامه انحصار هسته ای ایران اجازه نخواهد داد. یا این که اسرائیل می تواند به سعودی ها در دست یابی به توانمندی هسته ای کمک کند.
الحیات پیش نویش بیانیه پایانی کمپ دیوید در مورد ایران را منتشر کرد؛
بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید میان سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهور آمریکا به مساله یمن، توافق هسته ای ایران و تقویت مخالفان سوری می پردازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعراب خلیج فارس: امریکا باید زرادخانه دفاعی برای ما ایجاد کند / با تواقفی موافقت می کنیم که تهران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد

الحیات نوشت: بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید میان سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهور آمریکا به مساله یمن، توافق هسته ای ایران و تقویت مخالفان سوری می پردازد.

به گزارش «انتخاب»، اندکی قبل از ورود سران شورای همکاری خلیج (فارس) به واشنگتن جهت شرکت در نشستی با رئیس جمهور آمریکا؛ روزنامه الحیات اعلام کرد پیش نویس بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید تهیه شده است.
به نوشته این روزنامه این بیانیه بر این مطلب تاکید می کند که طرح شورای همکاری خلیج (فارس) باید به عنوان مبنای حل و فصل بحران یمن به کار گرفته شود.
. .
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت در نشست روز یکشنبه این کمیسیون عباس عراقچی اعلام کرد که دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تاخیر می‌اندازد، از طرف دیگر قطعا هیچ کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عراقچی: دخالت سنا، اجرای توافق را 2 ماه به تاخیر می‌اندازد / سعودی ها و اسرائیلی ها در امریکا علیه توافق لابی می کنند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت در نشست روز یکشنبه این کمیسیون عباس عراقچی اعلام کرد که دخالت سنا، اجرای توافق را حدود دو ماه به تاخیر می‌اندازد، از طرف دیگر قطعا هیچ کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند.

به گزارش«انتخاب»، سیدحسین نقوی حسینی در تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در این جلسه با حضور عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آخرین وضعیت و شرایط مذاکرات به همراه قشقاوی معاون وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت، در این جلسه عراقچی گفت که بعد از بیانیه لوزان طرفین متونی را به‌عنوان پیش‌نویس تهیه کرده بودند که طی مذاکرات اخیر این متون به کار گرفته شد و تقریبا به یک متن واحدی دست یافته‌ایم که پرانتزهای زیادی داشت.

بخشی از مسائل کاملا روشن شده و پرانتزها حذف شده ولی بخش دیگری همچنان باقی مانده است. بنابراین هنوز مذاکرات سختی داریم. تا اینجا حدود 20 صفحه تهیه شده که بعد از مقدمه، بخشی مربوط به فعالیت هسته‌ای و بخشی مربوط به لغو تحریم‌ها و بخشی هم جدول زمانی آن است. از دو روز آینده مجدداً کار روی متن را شروع می‌کنیم. البته در ضمائم هنوز مسائل اختلافی داریم.

وی که با خانه ملت گفتگو می کرد، افزود: عراقچی همچنین گفت که آنچه که به نظر می‌رسد این است که ما توافق را در متن مذاکرات دست‌یافتنی می‌دانیم. البته بیرون از مذاکرات لابی صهیونیست، سعودی‌ها و داخل آمریکا تلاش‌هایی می‌کنند که توافق انجام نشود. یکی از اعتراضات نمایندگان کنگره آمریکا و مقالاتی که سیاسیون منتشر کردند این است که توافق ایران را به‌عنوان یک قدرت صاحب فناوری هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد. بالاخره اینکه طرح اخیر به سنا آمد مبنی بر اینکه اولا کنگره در متن تغییری ندهد و دیگر اینکه کنگره به اعلام مخالفت رای دهد (و این یعنی عدم قبول) و سوم اینکه دولت فقط گزارش صحت اجرا را به کنگره بدهد. در چنین صورتی چه حالت‌هایی پیش می‌آید و کنگره سکوت می‌کند. کنگره اعلام مخالفت می‌کند که رئیس جمهور آن را وتو می‌کند و شکست وتوی رئیس جمهور هم دو سوم آرای کنگره را می‌خواهد که امکانپذیر نیست.

نقوی حسینی ادامه داد: معاون وزیر خارجه افزود که تنها اثر دخالت سنا، اجرای توافق را حدود 2 ماه به تاخیر می‌اندازد و الا اثر دیگری ندارد. حالا فرض کنیم کنگره وتوی رئیس جمهور را شکست، چه کسی ضرر می‌کند؟ قطعاً آمریکایی‌ها ضرر می‌کنند. چون ما به راه خود ادامه می‌دهیم در حالی که وحدت 1+5 دچار شکست می‌شود، تحریم‌ها متزلزل می‌شود، شورای امنیت توافق را تایید کرده و نتایج حاصله به ایران می‌رسد و اروپایی‌ها با ایران همراه شده‌اند، تحریم‌های آمریکایی به این شکل لغو می‌شود که تحریم‌های دولت آمریکا لغو می‌شود. تحریم‌های کنگره توسط دولت متوقف می‌شود. تحریم‌های مالی- اقتصادی اروپا لغو می‌شود و تحریم‌های شورای امنیت هم لغو می‌شود، ما به دنبال همزمانی اقدامات طرفین هستیم و در این زمینه به راه‌حل‌هایی هم رسیده‌ایم.

وی گفت: عراقچی در پاسخ به این سوال که چرا کنگره بعد از لوزان وارد عمل شد، گفت که چون تا بیانیه لوزان چیزی روشن نشده بود، وقتی که ما عضو آژانس و ان‌پی‌تی باشیم، بازرسی‌های آن را خواهیم داشت و وقتی که پروتکل الحاقی را پذیرفتیم، بازرسی‌های آن را پذیرفته‌ایم، بنابراین بازرسی همیشگی است، مگر اینکه پروتکل را نپذیریم یا از ان‌پی‌تی خارج شویم. در قالب پروتکل الحاقی دسترسی مدیریت‌شده نمونه‌برداری محیطی است و چیزی دیگری نیست. بنابراین طرح این موضوع که بازرسی، دسترسی به اماکن نظامی را ممکن می‌سازد درست نیست و هیچ کس نمی‌تواند از اماکن نظامی ما بازدید کند. نمونه‌برداری هم معنا دارد و کاملا تعریف شده است.

نقوی حسینی گفت: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده گفت که بین بازرسی و دسترسی تفاوت وجود دارد. نمونه‌برداری محیطی با بازرسی فرق دارد، حق حاکمیت هیچ کشوری را نمی‌شود محدود کرد. هر کشوری در هر لحظه‌ای اراده کند، می‌تواند از تعهدات خارج شود اما توافقات براساس هزینه- فایده بین طرفین صورت می‌گیرد.

به گفته نقوی حسینی، در این نشست جنایات جنگی و کشتار بی‌رحمانه عربستان سعودی در یمن بررسی شد، بروجردی جنایات آل سعود در عربستان را در تاریخ جهان اسلام نادر خواند و گفت که اقدام آل سعود به نام اسلام و خادم حرمین شریفین جنایات مشابه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بروجردی اعلام کرد که پشت جنایات مذکور آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی قرار دارند که یار و یاور جنایت‌کاران و متجاوزان شده‌اند. کمیسیون امنیت ملی جنایات مذکور را مجدد به شدت محکوم نموده و از ملت بزرگ ایران از راهپیمایی باشکوه خود در سراسر کشور در محکومیت رژیم آل سعود تقدیر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه ایران ورود داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به خاک سوریه را تحریک‌آمیز خواند و احترام به حاکمیت کشورها را خواستار شد.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ورود نخست‌وزیر ترکیه به خاک سوریه به بهانه زیارت قبر سلیمان شاه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها تاکید دارد و این اقدام را گام خطرناکی برای منطقه دانسته که می‌تواند اوضاع را به سمت پیچیدگی بیش‌تر سوق دهد.
افخم افزود: متاسفانه برخی کشورها نسبت به روند تحولات و شرایط منطقه اشتباهات محاسباتی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر پرهیز از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز خاطرنشان کرد: رعایت قوانین بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورها اصل شناخته شده‌ای است که لازم است از سوی همه کشورها رعایت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگوی اختصاصی با شبکه المیادین، از عربستان خواست بیشتر در باتلاق یمن فرو نرود زیرا نخواهند توانست از آن خارج شود.
 
به گزارش لمیادین، محسن رضایی که در گفتگویی با این شبکه سخن می گفت تاکید کرد آنچه در یمن روی می دهد یک جنگ نظامی نیست بلکه جنگ علیه کودکان و زنان و جنگ علیه آب و غذاست.
 
وی هدف عربستان از برقراری آتش بس را کاستن از فشارهای داخلی و خارجی دانست و افزود ایران به هیچ وجه نمی خواهد با عربستان رویارویی کند.
 
رضایی افزود: تسلیحات ایران برای دفاع از عربستان، قطر، امارات و سراسر جهان اسلام است.
انور بن محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شد که دستیابی به راه حل سیاسی در یمن بدون ایران امکان پذیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امارات: مهمترین مشکل اعراب با ایران، میل تهران به توسعه طلبی است / از اوباما خواهیم خواست که تضمین دهد ایران پس از توافق به ما احترام می گذارد

انور بن محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شد که دستیابی به راه حل سیاسی در یمن بدون ایران امکان پذیر است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، قرقاش افزود: حوثی ها می توانند جزئی از این پروسه سیاسی باشند اما نه براساس تسلیحات شان، بلکه برپایه حد و اندازه شان.

قرقاش که با اسکای نیوز عربی گفتگو می کرد، اضافه کرد: در ماه ژانویه، شواهدی بدست آمد که نشان می داد حوثی ها موشک هایی در اختیار دارند که با آن عربستان را هدف گرفته اند.

وی با اشاره به نشست کمپ دیوید بین رئیس جمهور آمریکا و سران عرب گفت: قضاوت در این مورد را پس از نتیجه نهایی این نشست می توان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: سران شورای همکاری خلیج فارس از امریکا تقاضای یک تعهد سیاسی خواهند کرد که براساس آن تضمین می شود که نتایج توافق با ایران، اطمینان حاصل کند که سیاست ایران کمتر توسعه طلبانه باشد و این کشور به همایشگان عرب خود احترام بگذارد.

این مقام ارشد دولت امارات گفت: مهمترین مشکل در روابط ایران و اعراب، میل ایران به توسعه طلبی است و توافق هسته ای به توسعه طلبی تهران به قیمت اعراب کمک می کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد