سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رییس جمهوری در خصوص مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: در بسیاری از زمینه ها به درک مشترک رسیده ایم و اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، توافق نهایی در دسترس خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: ایران و قزاقستان تفاهمنامه های بسیار مثبت و سازنده ای با یکدیگر منعقد کرده اند که با اجرای آنها، روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیش از پیش گسترش می یابد. 
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی عصر امروز (یکشنبه) در گفت و گویی تلفنی با 'نورسلطان نظربایف' رییس جمهوری قزاقستان، با تبریک پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، با بیان اینکه ایران همواره به کشور قزاقستان در همه مسایل منطقه ای و بین المللی به عنوان یک دوست قابل احترام، اعتماد دارد، افزود: امیدوارم برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی تهران – آستانه تحرکی جدید در گسترش بیشتر روابط دو طرف ایجاد کند.
رییس جمهوری در خصوص مذاکرات هسته ای، اظهار کرد: در بسیاری از زمینه ها به درک مشترک رسیده ایم و اگر اراده لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، توافق نهایی در دسترس خواهد بود.
نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان نیز در این گفت وگو با بیان اینکه باید روابط دو کشور را در تمام زمینه ها توسعه و تعمیق بخشیم، اظهار امیدواری کرد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در بستر مناسبی به پیش رفته و به نتیجه برسد.

او باید به صراحت برای رهبران عربی مشخص سازد که با هر ایده ای شبیه به تشکیل سازمانی نظامی – امنیتی همچون ناتو برای تامین امنیت کشورهای عربی در قبال ایران موافق نیست . اوباما نباید تحت فشار رهبران عربی زیر بار تشکیل چنین ناتویی برود او همچنان باید رویکرد محتاطانه خود برای عدم ورود به مناقشات و درگیر یهای خاورمیانه را حفظ کند.

چند روز دیگر شش رهبر عضو شورای همکاری خلیج فارس به دعوت باراک اوباما رییس جمهور آمریکا عازم واشنگتن می شوند تا با رییس جمهور آمریکا درباره امنیت منطقه خاورمیانه و مساله توافق احتمالی هسته ای با ایران دیدار و رایزنی کنند.توصیه های نیویورک تایمز به اوباما: به رهبران عرب امتیاز زیادی نده

به گزارش عصر ایران این دیدار در شرایطی صورت می پذیرد که پس از تفاهم لوزان برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان اعلام کردند نگران تبعات  توافق هسته ای با ایران بر امنیت خود هستند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله روز شنبه خود به اهمیت این سفر پرداخته و نکاتی را به رییس جمهور آمریکا درباره دیدار با سران عربی خلیج فارس گوشزد کرده است که به دلیل اهمیت نکات طرح شده در آن ، برگردان کامل فارسی آن در پی می آید:

 جلسه این هفته رئیس جمهور اوباما با رهبران عرب ( در کاخ سفید و در کمپ دیوید) فرصتی برای اطمینان بخشیدن به این کشورهای عمیقا مردد عربی خلیج فارس است که تعامل و معامله هسته ای احتمالی آمریکا با ایران نه تنها یک تهدید نیست بلکه می تواند فرصتی برای ثبات منطقه ای باشد.

اکثریت جمعیت ایران شیعه است در حالی که اکثریت جمعیت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سنی هستند ، در حالی که به ضرب الاجل امضای توفق نهایی بین ایران و گروه 1+5 در موضوع هسته ای نزدیک می شویم رهبران عرب منطقه مضطرب تر شده اند.در این مورد، آقای اوباما می تواند پاسخ قانع کننده ای به رهبران عرب دهد: "یک ایران مهار شده به وسیله یک توافق هسته ای قوی و قابل اثبات تهدید بسیار کمتری برای آنها در مقایسه با یک ایران نامحدود بدون توافق هسته ای در بر خواهد داشت. 

اما جنبه دیگری درباره توافق هسته ای احتمالی است که رهبران خلیج فارس را نگران تر و بی قرار تر می سازد و آن این است که  بر اساس این توافق در ازای محدودیت در برنامه هسته ای ایران تحریم های اقتصادی این کشور رفع می شود و در نتیجه میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد و سرمایه گذاری های جدید خارجی وارد این کشور خواهد شد. کشورهای عربی خلیج فارس از این مساله نگرانی دارند که این پول ها و منابع مالی بیشتر می تواند نفوذ منطقه ای ایران را تقویت کرده و منابع مالی ایران را برای در اختیار دادن به گروه های متحد تهران از جمله حزب الله لبنان افزایش دهد و توان مالی ایران را برای حمایت بیشتر از بشار اسد در سوریه یا نفوذ در عراق افزایش دهد. 

آنها همچنین نگران هستند که اشتیاق دولت اوباما برای پایان دادن به بیش از سه دهه خصومت با ایران می تواند در حکم شمارش معکوس برای پایان دادن به تضمین امنیتی واشنگتن در قبال امنیت کشورهای عربی خلیج فارس باشد. در اینجا پاسخ آقای اوباما به این رهبران می تواند کمی پیچیده تر باشد.  انتظار می رود اوباما در این مورد تضمین هایی به رهبران عربی بدهد اما او باید به صراحت برای رهبران عربی مشخص سازد که با هر ایده ای شبیه به تشکیل سازمانی نظامی – امنیتی همچون ناتو برای تامین امنیت کشورهای عربی در قبال ایران موافق نیست . اوباما نباید تحت فشار رهبران عربی  زیر بار تشکیل چنین ناتویی برود  او همچنان باید رویکرد محتاطانه خود برای عدم ورود به مناقشات و درگیر یهای خاورمیانه را حفظ کند.

 برای دولت ایالات متحده در شرایط کنونی منطقه ایجاد تعادل و موازنه در روابط بین ایران و کشورهای عربی آسان نخواهد بود. اوباما می تواند تضمین دهد از عربستان سعودی در برابر حمله احتمالی ایران دفاع خواهد کرد. اما اگر ایران و عربستان درگیری مستقیم نداشته  و درگیری بین دو کشور به صورت نیابتی و با " پروکسی ها" باشد- که سناریوی محتمل تری است-  تکلیف چیست؟  باید اوباما صریحا به این رهبران بگوید که ایالات متحده آمریکا از این رژیم های عربی در برابر مخالفان سیاسی داخلی شان حمایت نخواهد کرد. 

ایالات متحده در حال حاضر میلیاردها دلار  سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می فروشد و تمرینات نظامی مشترک برگزار می کند. کمک های بیشتر و  تمرینات نظامی و مشترک بیشتری می تواند در دستور کار باشد اما  مهمترین گام در حال حاضر باید یکپارچه سازی سیستم نظامی کشورهای عربی خلیج فارس به منظور تقویت توان دفاع دسته جمعی آنها باشد.

ایران تنها تهدیدی نیست که کشورهای عربی خلیج فارس با آن روبرو هستند و یا حتی می توان گفت ایران مهم ترین تهدید آنها هم نیست. آقای اوباما در مصاحبه ماه گذشته با "توماس فریدمن" نیز بر همین مساله تاکید کرد و خطاب به رهبران عربی گفت تهدید اصلی برای این کشورها از داخل است نه از خارج .
  اوباما گفت : "جمعیت هایی که در برخی موارد، از خود بیگانه میشوند، جوانانی که بیکار هستند،  ایدئولوژی های مخرب و پوچ، و نیز احساس سرخوردگی توده ها و جوان عرب از اینکه هیچ رسانه سیاسی مشروع برای بیان نارضایتی های آنها از وضعیت حاکم نیست.
 انتظار نمی رود دستکم در آینده نزدیک و میان مدت شاهد مطالبه دموکراسی خواهی از سوی اکثریت مردم این کشورها باشیم اما دستکم می توان نظام های سیاسی داشت که نماینده قشر وسیع تری از جامعه باشند.

 یک نکته دیگر مهم نیز وجود دارد که آقای اوباما می تواند درباره آن با رهبران عربی صحبت کند: " کشور ایران اغلب به عنوان یک نیرویی که باید مهار شود مورد توجه قرار گرفته است. اما  توافق هسته ای می تواند به عنوان "یک فرصت بزرگ" برای اعراب هم باشد تا در سایه آن با ایران وارد همکاری هایی چون سرمایه گذاری های جدید منطقه ای   در حوزه انرژی، تغییرات آب و هوا، کمبود آب و کنترل تسلیحات شوند.

در صورتی که معامله هسته ای آمریکا با ایران "جوش بخورد" ، واشنگتن سعی خواهد کرد  ایران را ترغیب کند که نقش سازنده تری در سوریه ایفا کند. بسیاری از ناظران در این مورد شک و تردید دارند اما قطعا امکان و شانس گسترده تر کردن حوزه همکاری با ایران در دیگر حوزه های غیرهسته ای ارزش تلاش خود را دارد.  
هدف نتانیاهو ایجاد یک تنش نظامی بین روسیه و آمریکا با تشدید اختلافات بین این دو کشور و ترغیب واشنگتن برای حمله به ایران است.
یک فعال و تحلیلگر آمریکایی اعلام کرد هدف بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل تشدید تنش بین آمریکا و روسیه و ایجاد فشار به آمریکا برای برخورد نظامی با ایران است.فعال آمریکایی: هدف نتانیاهو حمله آمریکا به ایران است

به گزارش عصر ایران " مارک گلن" بنیانگذار جنبش ضد صهیونیستی "همبستگی صلیب و هلال" و فعال و تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه ای با شبکه خبری " پرس تی وی" با اشاره به اینکه هدف نتانیاهو ایجاد تنش بیشتر بین روسیه و آمریکا است، گفت:" هدف نتانیاهو ایجاد یک تنش نظامی بین روسیه و آمریکا با تشدید اختلافات بین این دو کشور و ترغیب واشنگتن برای حمله به ایران است."این فعال آمریکایی افزود:" نتانیاهو دهه هاست هدف تشدید اختلافات بین واشنگتن و مسکو را دنبال می کند و با تحریک آمریکا برای اقدام نظامی به ایران به دنبال درگیر کردن روسیه در یک جنگ گسترده است."
گلن معتقد است فشارهای سیاسی نتانیاهو به دولت آمریکا تنها با هدف ایجاد یک بحران و جنگ گسترده منطقه ای و بین المللی بین آمریکا و روسیه ایران است.
نتانیاهو دو روز پیش موفق شد یک کابینه جدید تشکیل دهد. از نظر غالب ناظران کابینه جدید اسراییل تندروترین دولت این رژیم در 7 دهه گذشته است.دولت اوباما در ماه های گذشته روابط سردی با اسراییل داشته است. اوباما گفته است مادامی که توافق هسته ای بین گروه 1+5 با ایران امضا نشده است، مایل به ملاقات با نتانیاهو نیست.
هفته گذشته نیز دفتر نتانیاهو به درخواست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای سفر به تل آویو پاسخ منفی داد و  تشکیل نشدن کابینه ائتلافی اسراییل را به عنوان بهانه برای عدم آمادگی اسراییل برای پذیرش کری اعلام کرد.

با وجودی که مقامات آمریکایی در ماه های گذشته بارها تاکید کرده اند که تامین امنیت اسراییل یکی از اولویت های اساسی آنها است و توافق هسته ای با ایران یک توافق خوب است ، اما نتانیاهو همچنان اصرار دارد این توافق یک توافق بد است و امنیت اسراییل را تهدید می کند.نتانیاهو در اسفند سال گذشته در اقدامی بی سابقه با پذیرش دعوت جمهوریخواهان مخالف اوباما به کنگره امریکا رفت و برای سومین بار از زمان تصدی سمت نخست وزیر اسراییل در جلسه مشترک نمایندگان کنگره سخنرانی کرد.
محور سخنرانی نتانیاهو ترغیب مقامات واشنگتن و سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی برای عدم توافق هسته ای با ایران بود.
ادعای تایمز آو اسرائیل: حرکت حساب شده ایران
این محاصره مرگبار قدرت ایران را به نمایش می گذارد و جایگاه آن را در سراسر منطقه تقویت می کند. تضعیف اسرائیل موجب افزایش محبوبیت حکومت ایران در داخل ایران و در سراسر منطقه خاورمیانه خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران در حال تشکیل قوسی از چهار جبهه برای حمله موشکی همزمان به اسرائیل

روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت: ایران در حرکتی حساب شده در حال تشکیل قوسی از چهار جبهه برای حمله موشکی همزمان به اسرائیل است.

به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه صهیونیستی در گزارشی افزود: از دهه 1940 تا دهه هفتاد اسرائیل در محاصره کشورها عرب متخاصم و ارتش های متعارف آنها (و برخی از شبه نظامیان) بود. پس از آن دو کشور از آن کشورهای متخاصم یعنی مصر و اردن اکنون تبدیل به متحدان آن شده اند و عربستان نیز بیش از آن که خصومت کند نقش یک متحد را برای اسرائیل ایفا می کند.
با این حال، اسرائیل امروز با تهدید جدیدی مواجه است و این تهدید از جانب یک دشمن که ایران است طراحی شده است.این روزنامه نوشت بازی شیطانی ایران شباهتی با خصومت دشمنان قبلی اسرائیل ندارد. ایران برای تضعیف اسرائیل به دنبال محاصره آن با یک قوس دویست درجه ای از آتش توپخانه است.

البته، این محاصره مرگبار قدرت ایران را به نمایش می گذارد و جایگاه آن را در سراسر منطقه تقویت می کند. تضعیف اسرائیل موجب افزایش محبوبیت حکومت ایران در داخل ایران و در سراسر منطقه خاورمیانه خواهد شد.
این روزنامه صهیونیستی در ادامه بمب های هسته ای این دولت اشغالگر را به رخ ایران می کشد و می نویسد: نگرانی مهم اسرائیل این است که ایران سعی کند آن را با حملات هسته ای بین پنج تا پانزده سال آینده نابود کند. با این حال، بر اساس گزارش بازرسان منع گسترش تسلیحات هسته ای، در حال حاضر توازن قدرت در کفه اسرائیل به شدت سنگین تر است، زیرا اسرائیل بیش از یکصد سلاح هسته ای دارد و ایران یک سلاح هسته ای نیز ندارد.

حمله هسته ای ایران به اسرائیل، این کشور و مردم آن را با ضد حمله نابود کننده اسرائیل مواجه خواهد کرد. به عبارت دیگر، گزارش های ایران از تخریب اسرائیل با حمله هسته ای مبالغه آمیز است. در نتیجه لازم است که اسرائیل به خطری که در حال حاضر تهدیدش می کند توجه کند.
اسرائیل سال ها است که با جنگ از دو جبهه یعنی با حزب الله در شمال و حماس در جنوب مواجه است. با این حال، این دو جبهه هرگز به طور همزمان به طور کامل فعال نبوده اند.

در حال حاضر موشک هایی که به سمت اسرائیل شلیک می شود قابل چشم پوشی است. اما اسرائیل ممکن است از چهار جبهه با تهاجم موشکی تحت رهبری ایران مواجه شود، موشک های حزب الله از شمال، انتفاضه در کرانه باختری، موشک های دور برد حزب الله از نزدیک ترین نقطه در عراق در مرز اردن-عراق و حماس (و جهاد اسلامی) از جنوب.
نفوذ ایران بر دستکم سه جبهه اول در حال حاضر هر ماه در حال افزایش است. به علاوه، عوامل دیگری نیز نقش دارند. ایران اکنون در سوریه و اطراف آن حضور دارد. ایران ادعا کرده است که قصد دارد کرانه باختری را به هم بریزد. ایران به تدریج در حال تبدیل کردن عراق به یک مکان نظامی است. زمانی که آمریکا از عراق به طور کامل خارج شود، ایران ممکن است عراق را تبدیل به سکوی پرتاب موشک به اسرائیل تبدیل کند. این مرتبه، موشک اندازهای متحرک در تونل های زیرزمینی پنهان خواهند شد.
جبهه چهارم یعنی غزه در حال حاضر ضعیف است. اما با تلاش ایران برای ارسال سلاح به غزه، حماس می تواند بار دیگر تبدیل به یک نیروی قدرتمند شود. البته، مصر سعی می کند تا جایی که می تواند حماس را ضعیف نگه دارد.
در خاتمه این مقاله آمده است زمانی که ایران بتواند به اهداف خود در این چهار جبهه دست یابد، احتمالا سعی می کند برای تضعیف اسرائیل برنامه ریزی کند. حملات موشکی همزمان از چهار جبهه به اسرائیل برای ایران نهایت سعادت خواهد بود.
یک دیپلمات بلندپایه آلمانی با بیان اینکه راه های جایگزین به جای دستیابی به موافقتنامه درباره برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات خیلی جالب نیست گفت آلمان و دیگر کشورها آماده اند برغم آنچه کنگره ممکن است انجام دهد ، سوای تحریم ها عمل کنند و مسیر تحریم ها را دنبال نکنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آلمان: کنگره ممکن است ایران را بار دیگر تحریم کند، اما کشورهای دیگر این کار را نمی کنند / گزینه های جایگزین توافق جالب نیست / حمله به ایران فایده نخواهد داشت

آسوشیتدپرس نوشت: یک دیپلمات بلندپایه آلمانی با بیان اینکه راه های جایگزین به جای دستیابی به موافقتنامه درباره برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات خیلی جالب نیست گفت آلمان و دیگر کشورها آماده اند برغم آنچه کنگره ممکن است انجام دهد ، سوای تحریم ها عمل کنند و مسیر تحریم ها را دنبال نکنند.

به گزارش «انتخاب»، پیتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا این اظهارات را در نشستی در اوهایو درباره مسائل مختلف ازجمله مذاکرات هسته ای ایران مطرح کرد.
مذاکرات هسته ای ایران قرار است در وین ازسر گرفته خواهد شد. ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) 30 ژوئن را به عنوان ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای نهایی تعیین کرده اند.ویتیگ تصریح کرد :« راه های جایگزین به جای دستیابی به یک موافقتنامه از طریق مذاکره خیلی جالب نیست. اگرچه ممکن است کنگره آمریکا تمایل به اعمال تحریم های جدید علیه ایران داشته باشد اما کشورهای دیگر این روند را دنبال نخواهند کرد.»
وی گفت :« به عقیده من این رژیم تحریم های جهانی از هم پاشیده خواهد شد و باعث به راه افتادن رقابت تسلیحاتی برای دستیابی به سلاح هسته ای در منطقه می شود.»این اظهارات سفیر آلمان پس از آن مطرح شد که سنای آمریکا با رای اکثریت قاطع ، لایحه ای را که به کنگره اجازه می دهد هرگونه موافقتنامه نهایی با ایران را بررسی یا با آن مخالفت کند ، تصویب کرد.
ویتیگ از تلاش های دیپلماتیک آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران قدردانی اما در عین حال تاکید کرد حملات نظامی به هیچ وجه نمی تواند یک جایگزین قوی برای دستیابی به موافقتنامه از طریق مذاکره باشد.
وی گفت حمله نظامی ممکن است بتواند برای چند ماه یا چند سال مانع از فعالیت های ایران شود اما این روند پایدار نخواهد بود و دوام و فایده چندانی ندارد.ویتیگ بار دیگر تاکید کرد دولت آلمان معتقد است باید به دیپلماسی فرصت داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد