سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار نمایندگان استان

عضو هیات رییسه مجلس: سالیانه 1،4میلیارد متر معکب آب از کارون منتقل می شود

اهواز- ایرنا- عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون گفت:با اجرای این طرح ها سالیانه یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب از آب این رودخانه به فلات مرکزی منتقل می شود.

به گزارش ایرنا، سید شریف حسینی روز سه شنبه در همایش بررسی فرصت های سازمان متولی غیربهره بردار رودخانه کارون که در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد، افزود:با انتقال آب به هر نقطه از کشور که نیازمند آب شرب باشد موافقت می کنیم اما معتقدیم استان اصفهان با کمبود آب شرب روبه رو نیست و این مساله را با عدد و رقم ثابت می کنیم.

وی اظهار کرد: آبدهی رودخانه زاینده رود بعد از استفاده استان چهارمحال و در مرز اصفهان، یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب و در خروجی سد زاینده رود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب است اما این آب توسط صنایع و اراضی کشاورزی مصرف می شود و می بینیم که در شهر اصفهان زاینده رود بی آب است در حالی که با مدیریت صحیح زاینده رود می تواند همیشه پرآب باشد.وی با اشاره به سوء مدیریت منابع آب اظهار کرد: قرار است در کشور 80 درصد آب های مورد نیاز صنعت از آب های بازیافتی تامین شود اما این مساله در صنایع بزرگ که در کویر ساخته شده اند مانند فولاد یزد و پالایشگاه و فولاد اصفهان اجرا نمی شود در نهایت نیز برای جبران کمبود آب ساده ترین راه یعنی انتقال آب از استان های همسایه موردتوجه قرار گرفته است.

وی گفت: با وجودی که ثابت کردیم طرح انتقال آب کارون دارای مشکلاتی است اما مسوولان اصفهان همچنان در حال پیگیری این طرح هستند به طوری که بدون اعتبار دولتی 17 کیلومتر از تونل ساخته شده است.



*آمارسازی برای کارون

وی با انتقاد از آمارسازی های شبهه انگیز درباره میزان آبدهی کارون، گفت: در جلسه مجمع نمایندگان خوزستان با وزیر نیرو آورد کارون 21 میلیارد مترمکعب عنوان شد که با اعتراض نمایندگان رو به رو شد و پس از بررسی سازمان آب و برق مشخص شد که آورد این رودخانه 13.6 میلیارد مترمکعب است و این آمار اکنون در مرکز پژوهش های مجلس ثبت شده است.
حسینی اضافه کرد: همین آمارهای غلط درباره کارون باعث شده که وزارت نیرو تصمیم های اشتباه در مورد این رودخانه بگیرد.وی ادامه داد: اکنون وزارت نیرو به این نتیجه رسیده که انتقال آب میان حوضه ای باید بر اساس اصول بین المللی انجام شود و استان مبداء نباید متضرر شود.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به طرح های توسعه در خوزستان گفت: این استان نیز باید برای منابع آبی خود برنامه ریزی کند از جمله طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری رهبری جزو طرح های برزمین مانده است که باید در محاسبات لحاظ شود و حقابه تالاب ها تامین شود.
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد شهرداری ها به ویژه شهرداری اهواز اظهار کرد: متاسفانه به جای از بین بردن و حذف جزایر کارون و گشایش مسیر حرکت آب اقدامات غیرکارشناسی مانند ساحل سازی و کم عرض کردن رودخانه کارون، ساختن پارک در جزیره شادی و به تازگی ساختن رستوران در کارون انجام گرفته است.

نماینده مردم اهواز، کارون و باوی در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت:تصمیم گیرندگان سدگتوند اکنون باید جوابگوی مشکلات ایجاد شده این سد باشند.وی افزود: این استان در سال های گذشته هزینه های زیادی برای شیرین کردن پساب های نیشکر و مزارع آن متحمل شده و اکنون با تخلیه آب شور از سد گتوند دوباره این اراضی شور می شود.

حسینی با بیان اینکه کارون در اهواز لایروبی نشده، اقدامات فعلی را نوعی شوخی و یک حرکت نمایشی توصیف کرد که فاقد جایگاه تخصصی و علمی است و فقط برای راضی کردن مردم انجام می شود.
حسینی با اشاره به تشکیل زنجیره های انسانی حفاظت از کارون اضافه کرد: این تجمع ها نیاز بود که اتفاق بیفتد زیرا باعث شد دولت موضوع انتقال آب کارون را جدی بگیرد در حالی که پیش از این فریادهای نمایندگان را جدی نمی گرفتند و نگاه ها به اعتراضات خوزستان غیرمنصفانه بود.

*سد گتوند و تزریق 28 میلیون تن نمک به کارون

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در این نشست گفت: سد گتوند علیا از زمان آبگیری تاکنون 28 میلیون و 800 هزار تن نمک وارد رودخانه کارون کرده است.
حسین آمیلی با اشاره به تاثیر ساخت سد گتوند علیا بر کیفیت رودخانه کارون افزود: این سد شوری رودخانه کارون را 60 درصد افزایش داده است.
وی توضیح داد: حداکثر شوری (EC) کارون در مقطع بند تنظیمی گتوند، در طولانی مدت 922 واحد (میکروموس) بوده که پس از آبگیری سد گتوند علیا به یکهزار و 466 واحد رسیده ، و کیفیت خروجی سد تا دو هزار و 700 واحد نیز نوسان داشته است.آمیلی اظهار کرد: سد گتوند علیا از زمان بهره برداری در مرداد 90 تا فروردین امسال 30 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب خروجی داشته که در این مدت 28 میلیون و 800 هزار تن نمک وارد رودخانه کارون کرده است.

وی با اشاره به نقص مطالعات زیست محیطی سد گتوند اضافه کرد: مطالعات گنبدهای نمکی گچساران که درمخزن این سد قرار دارد زمانی انجام شد که 52 درصد عملیات فیزیکی سد به اتمام رسیده بود و در زمانی که سد به 92 درصد پیشرفت رسید هنوز تکلیف گنبدهای نمکی معلوم نبود.
معاون شرکت توسعه نیشکر بیان کرد: تحقیقات شرکت های مشاوره خارجی نشان می داد که سد گتوند زمانی به تعادل می رسد که 48 سال از بهره برداری آن بگذرد در حالی که عمر این سد 50 سال است.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب شور از مخزن سد به دریا عملیاتی نخواهد بود گفت: با استدلال هایی که ارایه کردیم اعتبار اجرای این پروژه متوقف و کار بررسی مجدد این سد به دانشگاه تهران واگذار شد.
آمیلی تاکید کرد: تبعات شور شدن آب کارون در نتیجه آبگیری سد گتوند فقط در بخش کشاورزی، افت محصول و خسارت یک هزار میلیارد تومانی به تولیدات در پارسال داشت که این مبلغ در دو سال گذشته دو برابر بوده و این خسارت صرفنظر از تجمیع نمک در اراضی کشاورزی است.
وی همچنین با بیان اینکه 1.1 میلیون هکتار از دشت خوزستان به شرط عمران، احیا و آب قابل کشاورزی است، اظهار کرد: در برنامه سند ملی مجموع آب مورد نیاز خوزستان در بخش های کشاورزی ،صنعت، آبزی پروری، شرب و محیط زیست 29 میلیارد مترمکعب است در حالی که آورد رودخانه کارون در خوشبینانه ترین حالت به 14 میلیارد مترمکعب می رسد.
آمیلی افزود: از سوی دیگر گزارش سازمان های جهانی نشان می دهد که در منطقه ای که ایران قرار گرفته تا 25 سال آینده خشکسالی حاکم خواهد بود.
وی حداقل توان هیدرولوژیکی رودخانه کارون را 8.5 میلیارد مترمکعب (هشت و نیم) عنوان کرد که باید در برنامه های توسعه پایدار و اشتغال مورد توجه قرارگیرد.
سد گتوند علیا بلندترین سد خاکی کشور احداثی بر رودخانه کارون است که در فاصله 10 کیلومتری شهر گتوند در خوزستان قرار دارد. وجود سازند نمکی گچساران در مخزن این سد و انحلال این نمک ها باعث شور شدن آب کارون شده است. از زمان آبگیری سد گتوندعلیا، بحث میان مسوولان این سد و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی درگرفته و هر کدام دیگری را مسوول افت کیفیت و شور شدن آب کارون قلمداد می کند. این در حالیست که کارشناسان و متخصصان سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند سد گتوند علیا در بالادست و پساب های شور نیشکر در پایین دست، هر دو در شور شدن آب این رودخانه دخیل هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد