سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری اظهار داشت: چیزی که درباره ایران و نقش آنان که از حوثی ها حمایت می کنند باید بگویم این است که باید از نفوذ خود استفاده کنند تا با این آتش بس موافقت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری اظهار داشت: چیزی که درباره ایران و نقش آنان که از حوثی ها حمایت می کنند باید بگویم این است که باید از نفوذ خود استفاده کنند تا با این آتش بس موافقت کنند.

به گزارش «انتخاب»، راتکه افزود: سعودی ها از تمایل خود برای در نظر گرفتن آتش بسی موقت برای چند روز برای رساندن کمک های انساندوستانه صحبت کردند؛ ما از این نشانه ها استقبال کردیم. البته موضوع یمن، محور گفتگوهای امروز نبود و توصیف چنین امری اشتباه است. این مسئله (آتش بس برای رساندن کمک های انساندوستانه) چیزی است که هر دو کشور به آن علاقمند بودیم. صحبت از فشار آمریکا برای چنین کاری نیست، این موضوعی است که هر دو کشور آمریکا و سعودی ها به آن علاقه داشتند.

وی درباره احتمال تمدید این آتش بس گفت در حال حاضر، پنج روز آتش بس موضوعی است که اعلام شده است و این قابل تجدید است. این به حوثی ها بستگی دارد که به این آتش بس پای بند باشند. چنانچه شاید اطلاع داشته باشید، رئیس جمهور هادی در هفدهم مه در نشستی در ریاض حاضر خواهد شد. این اقدام برای حمایت از انتقال سیاسی در یمن صورت می گیرد، این نشستی است که در واکنش به قطعنامه 2216 شورای امنیت صورت می گیرد، همانطور که وزیر خارجه نیز امروز اعلام کرد، ما از این نشست برای آوردن طرف های یمنی برای گفتگوهای آشتی جویانه در گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل حمایت می کنیم.

وی افزود وزیر خارجه با رئیس جمهور هادی نیز صحبت کرده است و از یک سو خواست های ما و از دیگر سو مسائل انسانی و نیز حمایت از عربستان سعودی برای حمایت از دولت مشروع در یمن و بازگشت همه طرفها به گفتگوهای سیاسی مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا آمریکا از حضور ایران در گفتگوهای یمن حمایت می کند یا نه گفت چارچوبی برای گفتگوهای سیاسی در یمن وجود دارد؛ این فرایندی است که سازمان ملل آن را هدایت می کند و با طرح شورای همکاری و مذاکرات ملی یمن همخوانی دارد. همانطور که گفته شد، کنفرانسی نیز به زودی در ریاض برگزار می شود و این بخشی از یک فرایند عمده تر برای حل وفصل اوضاع در یمن است. این بسته به خواست حوثی ها برای تعامل است که تاکنون شاهد چنین کاری نبوده ایم.

وی تصریح کرد همانطور که گفته شد، این فرایندی مربوط به سازمان ملل است و هرگونه سوال در این خصوص با سازمان ملل و بخصوص فرستاده ویژه جدید که ما نیز از وی حمایت می کنیم، باید طرح شود. در خصوص ایران و نفوذی که روی حوثی ها دارند باید گفت ما از همه کسانی که بر حوثی ها نفوذ دارند می خواهیم از این نفوذ استفاده و حوثی ها را به موافقت با آتش بس انساندوستانه ترغیب کنند. این باید در مرحله نخست انجام شود.

راتکه درباره آزادی کشتی مرسک از سوی ایران گفت همانطور که می دانید، مدیریت این کشتی از آزادی آن و ادامه راهش به سوی مقصد تعیین شده اولیه خبر داده است. شرکت (گرداننده این کشتی) می تواند جزئیات بیشتری در این خصوص بدهد. همه گفتگوها مربوط به جزایر مارشال و شرکت دارنده کشتی بود و ما همچنان که این گفتگوها ادامه داشت، در تعامل بودیم؛ تعامل ما با جزایر مارشال و شرکت دارنده کشتی بود و توضیح بیشتر را باید آنان ارائه کنند.
وی گفت البته ما قرار داد دفاعی با جزایر مارشال داریم که در اینجا نیز توضیح داده شده است؛ ما با دولت جزایر مارشال نیز در تعامل بودیم و البته تعهد ما برای آزادی کشتیرانی و تردد در تنگه هرمز و منطقه جای سوال نیست و گام هایی را که بعد از حادثه اخیر برداشتیم، از جمله اسکورت برخی کشتی ها نیز نشان می دهد حضوری قوی در منطقه و توان بازدارندگی از اقدامات بی ثبات کننده را داریم. ما براساس پیمان دفاعی که داریم، بلافاصله با دولت جزایر مارشال وارد تعامل شدیم و گفتگوهایی دیپلماتیک با آنان برای رسیدگی به اوضاع داشتیم.
راتکه گفت ما از آزادی کشتی خبر داریم و به دنبال جزئیات بیشتر هستیم؛ حتی روشن نیست که پولی در این میان رد و بدل شده است و از این رو، به دنبال اطلاعات بیشتر هستیم و کارشناسان و همکاران ما در وزارت خزانه داری در این خصوص تحقیق می کنند.
در این تجمع هیچ گونه شعار سیاسی سر داده نشد و تنها تجمع کنندگان علیه مدیر این هتل شعار دادند وبه شهدات آنها خشونتی از سوی نیروی انتظامی اعمال نشد ولی متأسفانه هتل تارا به آتش کشیده شد و مقداری از وسایل و تجهیزات هتل از ساختمان خارج شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در مهاباد چه خبر است؟
 شماری از شهروندان مهابادی عصر پنجشنبه در پی مرگ مشکوک یک دختر جوان در یکی از هتل های این شهرستان دست به تجمع زده و خواستار رسیدگی مسوولان به این حادثه شدند.

به گزارش «انتخاب»، برخی از این تجمع کنندگان در یک اقدام احساسی پس از تجمع در برابر این هتل، خساراتی به ساختمان و تجهیزات آن وارد کردند.

معترضان در این تجمع خواستار مجازات سریع عامل مرگ این دختر جوان شدند که دو روز پیش بر اثر یک حادثه مشکوک از یکی از طبقات این هتل خود را به پایین پرت کرده و کشته شده بود.

فرماندار مهاباد: هتل تارا به آتش کشیده شد

 «جعفرکتانی» فرماندار مهاباد در گفت وگو با یک پایگاه محلی اظهار داشت: علی رغم تاکید خانواده قربانی حادثه هتل تارا این شهرستان بر پیگیری این حادثه از طریق قانون، عصر روز گذشته عده ای از جوانان مهاباد که احساسات آنها جریحه دار شده بود، در مقابل ساختمان هتل تارا تجمع کردند.
وی افزود: در این تجمع هیچ گونه شعار سیاسی سر داده نشد و تنها تجمع کنندگان علیه مدیر این هتل شعار دادند وبه شهدات آنها خشونتی از سوی نیروی انتظامی اعمال نشد ولی متأسفانه هتل تارا به آتش کشیده شد و مقداری از وسایل و تجهیزات هتل از ساختمان خارج شد.

روایت معاون استاندار از اتفاقات مهاباد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: رسانه های معاند، ضد انقلاب، کومله و دموکرات با دروغ پردازی و نشر اکاذیب به دنبال تحریک جوانان مهابادی هستند که امیدواریم با هوشیاری خانواده ها این امر خنثی شود.
علیرضا رادفر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران که به منظور شفاف سازی در خصوص وقایع چند روز گذشته مهاباد انجام شد ،افزود: در روز یکشنبه هفته جاری، دختری از طبقه چهارم هتل تارای مهاباد سقوط کرده و فوت می کند که این امر با فضاسازی ها و سیاه نمایی ها به دستاویز رسانه های معاند تبدیل می شود.وی با رد دخالت یکی از نیروهای امنیتی در این ماجرا و سقوط دختر مهابادی به این دلیل اضافه کرد: متهم احتمالی این اتفاق ناگوار هیچ ارتباطی با نهادهای امنیتی نداشته و به عنوان مشاور بخش خصوصی در راستای زمینه سازی برای ارتقای درجه هتل در آنجا حاضر بود.
وی اضافه کرد: هیچ تعرضی به این دختر مهابادی صورت نگرفته و این امر طبق معاینه پزشکی قانونی مورد تایید است و مشکل اخلاقی در این حادثه وجود نداشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: به دنبال این امر عده ای از جوانان مهاباد در روز پنجشنبه هفته جاری در مقابل هتل حاضر شده و اقدام به آتش زدن آن کردند.
رادفر با بیان اینکه هیچ خسارتی به اموال مردمی و دولتی به جز هتل وارد نشده است، افزود: دو خودروی آتش گرفته نیز از اموال هتل مهاباد بودند.وی اضافه کرد: مسوولان نظامی و انتظامی در روزهای گذشته خویشتن داری را در مقابل حرکت های احساسی مردم دنبال کردند ولی برخی از این وضعیت سوءاستفاده کرده و خسارت های زیادی به هتل وارد کردند که این امر نیز پیگیری می شود.
وی اظهار کرد: در این اتفاقات 25 نفر مجروح شدند که از این تعداد هفت نفر از کارکنان نیروی انتظامی مهاباد بودند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: برخلاف فضاسازی و کشته سازی رسانه های معاند از این حادثه، هیچ تیراندازی توسط نیروهای انتظامی صورت نگرفته و این نیروها تنها با استفاده از روش های ضد اغتشاش سعی در متفرق کردن جوانان داشتند.
رادفر ادامه داد: این خویشتن داری نیروی انتظامی همیشگی نخواهد بود و اگر احساس شود هیجان جوانان توسط برخی افراد به مسیرهای متفاوت کشیده می شود، با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: برخلاف برخی شایعات، خانواده دختر مهابادی نقشی در تهییج مردم و جوانان نداشته اند و آنها بیشتر به پیگیری این مسئله از راه های قانونی تاکید دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: بسیاری از عکس هایی که در فضای مجازی از این حادثه منتشر شده واقعی نیست و به دیگر اتفاقات در سالهای دور و نزدیک تعلق دارند.وی با اشاره به دستگیری تعدادی از افراد معترض در این حادثه افزود: با این افراد به صورت ارشادی برخورد کرده ایم و بسیاری از آنها نیز شب گذشته با ارائه تذکرات لازم آزاد شده اند و تنها پنج نفر را در بازداشت داریم.
رادفر اضافه کرد: این اتفاقات به ضرر شهر مهاباد تمام شد چرا که این شهر مستعد سرمایه گذاری در بخش های مختلف است و این نوع اقدامات می تواند افراد را از سرمایه گذاری در مهاباد منصرف کند.
وی اضافه کرد: در نوروز امسال بیش از 100 هزار نفر گردشگر وارد مهاباد شده بودند که این امر نشان از پتانسیل گردشگرپذیری این شهر دارد ولی این اتفاقات می تواند زمینه کاهش گردشگران را فراهم کند.
وی اظهار کرد: افراد و گروههایی که به دنبال ایجاد آشوب در مهاباد هستند، دلشان به حال این شهر و مردم آن نمی سوزد و تنها به این فکر می کنند که مطامع و خواسته های خود را دنبال کنند.
باراک اوباما سران شورای همکاری خلیج فارس را به کمپ دیوید دعوت کرده است تا در مورد توافق هسته ای با ایران با انها گفتگو کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امارات: می خواهیم از اوباما تضمینی مکتوب در مورد ایران بگیریم

سفیر امارات در امریکا گفت که کشورش به دنبال دریافت تضمین امنیتی از باراک اوباما در نشست کمپ دیوید است.به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، یوسف العطیبه گفت: باتوجه به رفتار ایران در منطقه ما به دنبال تضمین امنیتی هستیم.
وی اضافه کرد: در گذشته  ما با توافقی که با آمریکا کردیم نجات یافتیم، اما انچه امروز به آن احتیاج داریم تضمینی کتبی است.
باراک اوباما سران شورای همکاری خلیج فارس را به کمپ دیوید دعوت کرده است تا در مورد توافق هسته ای با ایران با انها گفتگو کند.
در همین حال، سنا امریکا امروز صبح رای به لایحه ای داد که به کنگره اجازه اظهار نظر در مورد توافق با ایران و همچنین مخالفت با توافق را می دهد.
آسوشیتدپرس خبر داد:
ترکیه و عربستان سعودی بدون توجه به نگرانی های آمریکا در مورد کمک به گروه های افراطی ، به هم پیوسته اند و یک راهبرد متهورانه جدید را برای سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه طراحی کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسوشیتدپرس نوشت: ترکیه و عربستان سعودی بدون توجه به نگرانی های آمریکا در مورد کمک به گروه های افراطی ، به هم پیوسته اند و یک راهبرد متهورانه جدید را برای سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه طراحی کرده اند.

به گزارش «انتخاب»، مقامات ترکیه می گویند این دو کشور که یکی دموکراسی پارلمانی و دیگری پادشاهی است سالها برسر چگونگی مقابله با اسد دشمن مشترک خودشان اختلاف داشته اند. اما ناامیدی آنها از آنچه تامل و دو دلی آمریکا در این خصوص می دانند باعث شده است ائتلافی راهبردی تشکیل دهند که منجر به پیشروی اخیر شورشیان در شمال سوریه شده و به تقویت یک ائتلاف جدید از شورشیان مخالف اسد کمک کرده است.

این مسئله باعث به وجود آمدن نگرانی هایی در آمریکا شده است که نمی خواهد گروه های شورشی از جمله جبهه النصره وابسته به القاعده برای سرنگون کردن اسد متحد شوند.

یک مقام آمریکایی که به علت حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود گفت دولت آمریکا نگران است این ائتلاف جدید به جبهه النصره کمک کند مناطق بیشتری را در سوریه به کنترل خود درآورد.
مقامات ترکیه افزودند این هماهنگی بین ترکیه و عربستان سعودی بازتاب شتاب و بی صبری در قبال سیاست دولت اوباما در منطقه است. عربستان سعودی قبلا به درخواست واشنگتن از کمک مالی به برخی گروه های مخالف اسد خودداری کرده بود.

عربستان سعودی و ترکیه همچنین درمورد نقش اخوان المسلمین در میان مخالفان سوری دچار اختلاف هستند. ترکیه از این گروه حمایت می کند اما عربستان سعودی آن را تهدیدی برای حاکمیت خود در داخل می داند.
یک مقام ترک گفت مسئله مهم این است که سعودی ها دیگر علیه مخالفان فعالیت ندارند.
مقامات ترکیه ای می گویند دولت اوباما مسئله سوریه را کنار گذاشته زیرا در حال حاضر بر تلاش برای نزدیک شدن به ایران متمرکز است. در حالی که دولت آمریکا بر تلاش برای شکست داعش در سوریه و عراق متمرکز است اما هیچ راهبرد واقعی برای پایان دادن به حاکمیت اسد که متحد اصلی ایران در منطقه به شمار می رود ندارد.
این حرکت جدید ترکیه و عربستان سعودی نشان می دهد آنها اسد را تهدیدی بزرگتر از جبهه النصره برای منطقه می دانند. مقامات ترکیه معتقدند احتمال اینکه جبهه النصره بتواند نفوذ خود را بر اکثر بخش های سوریه گسترش دهد ، ضعیف است.

اردوغان: می خواهیم میراث عثمانی را احیا کنم

الجزیره گزارش داد: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: میراث اجداد خود را احیا خواهیم کرد.
اردوغان افزود: ما به گذشته خود افتخار می کنیم و احیای میراث اجداد خود عثمانی ها را احیا خواهیم کرد و به هیچ کسی اجازه نمی دهیم تا به اراده ما در تشکیل دولتی قدرتمند ضربه بزند.
وی خاطر نشان کرد ما سیاست های اسرائیل را در فلسطین و کشتارهای بشار اسد را علیه ملت سوریه و کودتا علیه دموکراسی در مصر را رد می کنیم.
سنای آمریکا پس از ماهها گفتگوهای دشوار درمورد اینکه کنگره چگونه می تواند در ادامه مذاکرات آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان ( روسیه ، انگلیس ، چین ، فرانسه و آلمان ) با ایران اظهار نظر کند سرانجام لایحه ای را تصویب کرد که براساس آن کنگره اجازه پیدا می کند هرگونه موافقتنامه با ایران را بررسی کند یا با مخالفت احتمالی کنگره روبرو شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای در سنا تصویب شد / کاخ سفید: اوباما این طرح را امضاء می کندرویترز نوشت: سنای آمریکا پس از ماهها گفتگوهای دشوار درمورد اینکه کنگره چگونه می تواند در ادامه مذاکرات آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان ( روسیه ، انگلیس ، چین ، فرانسه و آلمان ) با ایران اظهار نظر کند سرانجام لایحه ای را تصویب کرد که براساس آن کنگره اجازه پیدا می کند هرگونه موافقتنامه با ایران را بررسی کند یا با مخالفت احتمالی کنگره روبرو شود.

به گزارش «انتخاب»، سنای آمریکا روز پنجشنبه این لایحه را با رای اکثریت قاطع آراء یعنی 98 رای موافق در برابر یک رای مخالف تصویب کرد. اکنون نوبت مجلس نمایندگان آمریکاست که این لایحه را به رای بگذارد و این کار تا هفته آینده انجام خواهد شد.

جان بینر ( John Boehner ) رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا کمی پس از آنکه این لایحه در سنا تصویب شد در بیانیه ای در حمایت از آن اعلام کرد :« من مشتاقانه در انتظار تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا هستم.»

این لایحه به کنگره 30 روز زمان می دهد تا پس از دستیابی ایران و مذاکره کنندگان به یک موافقتنامه هسته ای ، آن را بررسی کند. در این مدت اوباما اجازه نخواهد داشت تحریم های آمریکا علیه ایران را که به تصویب کنگره رسیده است به طور موقت نادیده بگیرد.

اگر سنا و مجلس نمایندگان قطعنامه ای را در مخالفت با این موافقتنامه تصویب کنند ، اوباما به هیچ وجه نمی تواند از تحریم های کنگره علیه ایران صرفنظر کند. تحریم های کنگره بخش اعظم تحریم های آمریکا را علیه ایران به خود اختصاص می دهد.

این تحریم ها فقط توسط کنگره می تواند به طور دائم لغو شود.

میچ مک کانل ( Mitch McConnell ) رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت قانونگذاران یک بحث دیگر را برسر موافقتنامه هسته یا نهایی با ایران پشت سر گذاشتند. اما اشتباه نکنید ، این پایان ماجرا نیست.

سناتور دموکرات بن کاردین ( Ben Cardin ) از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا و از حامیان این لایحه علیه ایران گفت هر دو حزب در مورد بی اعتماد بودن به ایران توافق دارند.

روند تصویب این لایحه با پیچیدگی ها و کشمکش هایی بین جمهوریخواهان و دموکرات ها ازجمله بحث برسر دعوت جمهوریخواهان از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره در ماه مارس همراه بوده است.

سناتور جمهوریخواه تام کوتون ( Tom Cotton ) که ماه مارس با نوشتن نامه ای به مقامات ایران اعلام کرده بود یک موافقتنامه هسته ای تنها تا زمانی که اوباما رئیس جمهور آمریکاست ادامه خواهد یافت تنها سناتوری بود که در رای گیری روز پنجشنبه سنا به این لایحه رای منفی داد.
در همین حال، اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید گفت: اوباما طرح نظارت کنگره بر توافق با ایران را به شکل کنونی آن امضاء می کند.
شولتز گفت: اوباما طرح نظارت کنگره بر توافق با ایران را به شکل کنونی آن امضاء می کند.رییس جمهور روشن ساخته که مخالف هر گونه اصلاحیه ای است که به این طرح اضافه شود و آن را به خطر اندازد.
در این حال جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم با انتشار بیانیه ای نوشت:هدف ما این است که بتوانیم از رسیدن به توافقی بد که امکان دسترسی ایران به سلاح اتمی را بدهد و سبب ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه شود، جلوگیری کنیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«أبو علاء العفری» اولین نماز جمعه خود را در شهر موصل در شمال غرب عراق برگزار کرد.

به گزارش مهر، اخبار رسیده از شهر موصل حاکی از آن است که «عبد الرحمن مصطفى» معروف به «أبو علاء العفری» جانشین «أبوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی-تکفیری داعش، اولین نماز جمعه خود را در شهر موصل این هفته برگزار کرد.

گفته می شود وی با حضور در مسجد جامع موصل در منطقه «فیصلیه» در مرکز موصل، یعنی همان محلی که «أبوبکر البغدادی» در آن نماز جمعه برگزار می کرد، اولین نماز جمعه خود را برگزار نمود.
در همین راستا «رمضان عبدالوهاب» عضو شورای شهر موصل، طی اظهاراتی ضمن تأیید این خبر، گفت: سران و اعضای گروهک داعش شهروندان و نماز گزاران موصل را با زور و تهدید، مجبور می کردند که در این نماز جمعه شرکت کنند.لازم به ذکر است «أبو علاء العفری» در گذشته معاون «أبوبکر البغدادی» بود و اکنون که البغداد ریاست داعش را به عهده ندارد، زمام امور به دست العفری افتاده است.این در حالی است که وی در دوران حکومت رژیم بعث در عراق، جزو نیروهای گردان «فدائیان صدام» به شمار می رفت. او تحصیلکرده رشته فیزیک در دانشگاه موصل است. مدتی هم عضو شبکه تروریستی القاعده بوده و موفق شده بود قبل از پیوستن به داعش، در زمره فرمانده هان رده بالای این شبکه جای گیرد.
تدابیر امنیتی جدید در راه است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمریکا ادعا کرده همراه با متحدانش در خلیج فارس برای مقابله با "اقدامات ایران در جهت بی‌ثباتی منطقه" تدابیر امنیتی جدیدی می‌اندیشد.

غرب امیدوار است که تا پایان ژوئن (نهم تیرماه) با ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش به توافق برسد. این موضوعی است که متحدان عرب آمریکا را نگران کرده است.
ایالات متحده برای جلب اطمینان آنها، سران کشورهای عربی را به واشنگتن دعوت کرده است.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه هفته آینده با ملک سلمان، پادشاه عربستان در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.
سخنگوی کاخ سفید گفته است این دیدار در آستانه نشست مشترک آمریکا و رهبران شش کشور عربی شورای همکاری خلیج فارس صورت خواهد گرفت.
به گفته اریک شولتز هدف از دیدار اوباما و ملک سلمان، گفتگو و مشورت درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و رابطه دو جانبه آمریکا و عربستان خواهد بود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفته است این کشور و متحدانش در حوزه خلیج فارس قصد دارند طی نشست هفته آینده تدابیر تازه‌ای برای مقابله با "اقدام‌های ایران در جهت بی‌ثباتی منطقه" در پیش بگیرند.پیش از نشست هفته آینده جان کری در پاریس میزبان همتاهای عرب خود بوده‌ است.
وزیر امور خارجه آمریکا بعد از مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در پاریس با وزرای خارجه کشورهای عربستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرین و همچنین رئیس شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی که نام‌شان ذکر نشده، گفته است این اجلاس برای ایجاد یک سیستم دفاعی منطقه‌ای تازه در برابر "خطر ایران" تشکیل می‌شود و ممکن است شامل تعهدات بیشتر امنیتی آمریکا به کشورهای منطقه، فروش تسلیحات تازه و مانورهای نظامی مشترک بیشتر باشد.منبع: بی بی سی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارمند سابق وزارت انرژی امریکا به اتهام فروش اسرار دولتی بازداشت شد.

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، مقامات امریکایی روز جمعه اعلام کردند علیه یکی از کارمندان سابق وزارت انرژی این کشور به اتهام تلاش برای هک کردن رایانه های وزارت انرژی جهت دزدیدن اسرار هسته ای و فروش آنها به ایران ، چین و ونزوئلا اعلام جرم شده است.این مقامات افزودند چارلز هاروی اکلستون 62 ساله که در کمیسیون نظارت هسته ای هم کار می کرد در عملیات مخفی پلیس فدرال امریکا (اف بی آی ) بازداشت شد.
 این عملیات بعد از آن شروع شد که اکلستون وارد یک سفارتخانه خارجی شد و اطلاعات طبقه بندی شده ای تحویل آنها داد.
اکلستون به ماموران مخفی اف بی ای که به عنوان نمایندگان کشوری که از آن نام برده نشده است با او تماس گرفته بودند پیشنهاد کرد که ایمیل های تقلبی که حاوی بدافزاری بود که می توان از آن برای به دست آوردن اطلاعات هسته ای طبقه بندی شده استفاده کرد طراحی و این ایمیل ها را برای کارمندان وزارت انرژی ارسال کند.
اکلستون که در ارتباط با چهار اتهام با حداکثر 50 سال زندان روبروست همچنین پیشنهاد کرد که در مقابل دریافت پول اطلاعات حساس ارائه کند.
او در 27 ماه مارس در مانیل توسط مقامات فیلیپینی بازداشت و به امریکا اخراج شد.
جان کارلین دستیار دادستان کل امریکا گفت :« همانگونه که در کیفرخواست ادعا شده است اکلستون تلاش کرد به سامانه های رایانه ای دولت امریکا که حاوی اطلاعات مربوط به سلاح های هسته ای هستند با نیت اجازه دادن به کشورهای خارجی جهت دسترسی به ای اطلاعات نفوذ کند و از آنها بهره برداری نماید.»
بر اساس اسناد اف بی آی که خبرگزاری فرانسه موفق به رویت آنها شد « اکلستون در پاسخ به این سوال که اگر کشور الف به دست یافتن به اطلاعات دولت امریکا که او آنها را عرضه می کرد علاقمند نبود او چه کار می کرد گفت در آن صورت او به چین ، ایران یا ونزوئلا روی می آورد چون معتقد بود این کشورها به این اطلاعات علاقمند هستند.»
اکلستون که به عنوان یک امریکایی از سال 2011 در داوائو سیتی فیلیپین زندگی می کرد در سال 2010 به علت «مسائل کاری و رفتاری » از وزارت انرژی اخراج شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد