سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز سیاسی ایران و خاورمیانه

پیش از ظهر امروز جمعی از کارکنان و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی با رهبر انقلاب دیدار میکنند.
به گزارش عصرایران ، اهم سخنان رهبر انقلاب در این دیدار  به این شرح است:

- طرف مقابل با وقاحت مرتب ما را تهدید نظامی میکنند، این غلط اضافی را میکنند بعد میگویند جمهوری اسلامی توان دفاعی نداشته باشد.حتی اگر صریحا هم این تهدید را نمیکردند لازم بود ما به فکر باشیم و آماده باشیم.
- جمهوری اسلامی ثابت کرده در دفاع از خود کاملا مقتدرانه عمل میکند، همه ملت مثل یک مشت مستحکم گرد می‌آیند و در برابر متجاوز می‌ایستند،در دفاع، ملت ما یک پارچگی کامل دارد و خود را آماده نگه میدارد.
-افسانه جعلی سلاح هسته‌ای را عَلَم کرده اند که بگویند جمهوری اسلامی مایه تهدید است، نه؛ مایه تهدید خود آمریکاست که بدون هیچ مهاری دخالت‌های ناامن کننده از او سر میزند، امروز این حوادث گریه آور در یمن جاری است و آمریکایی‌ها از ظالم حمایت میکنند.
در حال تکمیل...

مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می خواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمی کنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است که...این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

به مناسبت بیانات مهم رهبر انقلاب درباره مساله هسته‌ای در روز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، پاسخ به 11 پرسش درباره مساله‌ هسته‌ای با استفاده از بیانات ایشان در چندماه اخیر منتشر شده است.

به گزارش ایسنا پاسخ به این پرسش‌ها، به شرح زیر است:

۱. چرا رهبر انقلاب با «مذاکرات هسته‌ای» موافقت دارند؟

موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد...هدف آنها این است که با این بهانه، فضای بین المللی را بر ضد ایران حفظ کنند و بر همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره درخصوص موضوع هسته ای موافقت شد تا این جوّ جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقیقت نیز برای افکار عمومی دنیا مشخص شود. ۱۳۹۳/۰۱/۲۰

مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن می خواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضرری نمی کنیم. یک تجربه‌ای در اختیار ملّت ایران است که...این تجربه ظرفیّت فکری ملّت ما را بالا خواهد برد. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

میگویند ما تحریم کردیم، ایران مجبور شد بیاید پای میز مذاکره، نه، (این‌طور نیست). ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم(که) نظام جمهوری اسلامی درباره‌ی موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شرّ او و برای حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً. ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

۲. رهبر انقلاب موافق «توافق هسته‌ای» هستند یا مخالف آن؟

با وجود اینکه من خوش‌بین نبودم به مذاکره‌ی با آمریکا، با این مذاکرات موردی، مخالفت نکردم، موافقت کردم؛ از مذاکره‌کنندگان هم با همه‌ی وجود حمایت کردم، الان هم حمایت میکنم. از رسیدن به یک توافقی که منافع ملّت ایران را تأمین کند و عزّت ملّت ایران را حفظ کند، صددرصد من حمایت میکنم و استقبال میکنم؛ این را همه بدانند. اگر کسی بگوید که ما مثلاً با توافق یا با رسیدن به یک نقطه مخالفیم، نه، خلاف حق و خلاف واقع گفته است. اگر یک توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملّت را، منافع کشور را تأمین بکند، بنده کاملاً با آن موافقت خواهم کرد.

البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است که این حرف را آمریکایی‌ها هم میزنند این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود بهتر است، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۳. نظر رهبر انقلاب درباره تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای ایران چیست؟

همان‌طور که عرض کردم بنده به مجریان امر اعتماد دارم؛ این را شما بدانید؛ این آقایانی که مشغول کار هستند، اینها افرادی هستند مورد اعتماد ما، من در مورد آنها هیچ تردیدی (ندارم)؛ در آنچه تا حالا بودند، ان‌شاءالله بعد از این هم تردیدی به‌وجود نخواهد آمد؛ هیچ تردیدی نسبت به آنها ندارم. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ی مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ی شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ی یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّه‌های خودمان هستند، بچّه‌های انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست (که) بر عهده‌ی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده‌ی آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازش‌کارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست. ۱۳۹۲/۰۸/۱۲

۴. علت نگرانی رهبر انقلاب نسبت به مذاکره با آمریکا چیست و چرا به آن خوشبین نیستند؟

(درباره مذاکره با آمریکا) جدّاً دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل این‌جوری است. یک نمونه‌اش در همین قضیّه اتّفاق افتاد؛ بعد از آنکه که مذاکره‌کنندگان ما مذاکره‌شان تمام شد، بعد از چند ساعت بیانیّه‌ی کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات. این بیانیّه‌ای که آنها منتشر کردند که اسمش را میگذارند «فکت‌شیت» در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهمهایی که انجام گرفته است میکنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است.

...من البتّه هیچ‌وقت نسبت به مذاکره‌ی با آمریکا خوش‌بین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه‌ی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم۱۳۹۴/۰۱/۲۰

... من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم منظورشان از گفتگو این نیست منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱

۵. آیا ایران با آمریکا بر سر موضوعات غیرهسته‌ای هم مذاکره می‌کند؟

این مذاکراتی که دارد انجام میگیرد که بخشی از آن هم مذاکره‌ی با طرفهای آمریکایی است فقط در موضوع هسته‌ای است؛ فقط. ما در هیچ موضوع دیگری فعلاً با آمریکا مذاکره نداریم؛ هیچ؛ این را همه بدانند؛ نه در مسائل منطقه، نه در مسائل گوناگون داخلی، نه در مسائل بین‌المللی؛ امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد مذاکره، مسائل هسته‌ای است.

حالا، این تجربه‌ای خواهد شد؛ اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های معمولی خودش دست برداشت، این یک تجربه‌ای برای ما میشود که خیلی خب، پس میشود در یک موضوع دیگر هم با اینها مذاکره کرد؛ امّا اگر دیدیم نه، این کج‌تابی‌هایی که همیشه از اینها دیده‌ایم باز هم وجود دارد و کج‌راهه دارند میروند، خب طبعاً تجربه‌ی گذشته‌ی ما تقویت خواهد شد. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۶. سرانجام تحریم‌ها در توافق هسته‌ای چگونه باید باشد؟

در این جزئیّات مذاکرات که خیلی هم این چند ماه آینده مهم است اتّفاقی که باید بیفتد این است که تحریمها به طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود. اینکه یکی از آنها میگوید تحریمها شش ماه دیگر لغو میشود، یکی میگوید نه ممکن است یک سال هم طول بکشد، یکی دیگر میگوید ممکن است از یک سال هم بیشتر بشود، اینها بازیهای متعارف معمول اینها است؛ اینها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست؛ تحریمها بایستی اگر چنانچه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند در همان روز توافق به‌طور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد. اگر قرار باشد که لغو تحریمها باز متوقّف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما اصلاً مذاکره کردیم؟ اصلاً مذاکره و نشستن پشت میز مذاکره و بحث کردن و بگومگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود؛ این را باز بخواهند متوقّف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل قبول نیست. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۷. ضرورت حفظ و صنعتی‌کردن فناوری هسته‌ای چیست؟

من یک خواسته‌هایی از مسئولین داشته‌ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم. یکی این مسئله است که بدانند دستاورد کنونی هسته‌ای ما چیز باارزشی است؛ این را بدانند؛ به چشم کم‌ارزش و چیز سبک به آن نگاه نکنند؛ چیز با ارزشی است. صنعت هسته‌ای برای یک کشور، یک ضرورت است.

اینکه بعضی ازروشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت هسته‌ای را میخواهیم چه‌کار کنیم» این فریب است؛ این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند میخواستند نفت را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری میگفت ما این مادّه‌ی بدبوی عَفِن را میخواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند! این شبیه آن است. صنعت هسته‌ای برای یک کشور یک ضرورت است؛ هم برای انرژی، هم برای داروهای هسته‌ای که بسیار مهم است، هم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین، و هم برای بسیاری از نیازهای دیگر در زمینه‌ی کشاورزی و غیر کشاورزی. صنعت هسته‌ای در دنیا، یک صنعت پیشرفته است، یک صنعت مهم است؛ این را هم بچّه‌های ما خودشان به دست آوردند؛ این انفجار ظرفیّتهای درونی و استعدادهای درونی بچّه‌های ما بود...

دستاورد هسته‌ای، بسیار مهم است و دنبال کردن این صنعت و صنعتی کردن کشور، بسیار چیز لازمی است؛ بایستی این مورد توجّه باشد. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۸. حدود و شیوه نظارتها بر فعالیتهای هسته‌ای ایران باید چگونه باشد؟

به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ی نظارت، اینها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ی دفاعی کشور را متوقّف کنند؛ توسعه‌ی دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملّت در عرصه‌ی نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود؛ یا حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف؛ اینها مطلقاً نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد.

تذکّر بعدی این است که هیچ شیوه‌ی نظارتی غیر متعارف که جمهوری اسلامی را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت تبدیل میکند، به‌هیچ‌وجه مورد قبول نیست. همین نظارتهای متعارفی که در همه‌ی دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارتها(باشد)، و نه بیشتر. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۹. موضع رهبر انقلاب درباره مذاکرات لوزان چیست؟

بعضی‌ها سؤال کردند و میکنند که چرا فلانی درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای موضع نگرفته‌است؟ جواب این است که جایی برای موضع‌گیری وجود نداشته‌است. مسئولین ما، مسئولین هسته‌ای، مباشرین کار به ما دارند میگویند هنوز کاری انجام نگرفته، هیچ چیز الزام‌آوری بین دو طرف نگذشته است؛ چه موضع‌گیری‌ای؟ اگر از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، میگویم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز اتّفاقی نیفتاده است؛ هنوز کاری نشده. همه‌ی مشکل بر سر آن جزئیّاتی است که بنا است بنشینند و یکایکِ آنها را بحث کنند؛ این را خود مسئولین هم گفته‌اند؛ هم به ما گفته‌اند، هم در مصاحبه‌هایشان به مردم این را گفته‌اند؛ همه‌ی مشکل بعد از این است. ممکن است طرف مقابل که یک طرفِ لجوج، بدعهد، بدمعامله، اهل دبّه در آوردن، اهل چک‌وچانه کردن، اهل از پشت خنجر زدن و اهل این‌جور کارها و سیاه‌کاری‌ها است، سرِ جزئیّات بخواهد کشور ما را، ملّت ما را، مذاکره‌کنندگان مارا در یک دایره‌ای محصور کند؛ ما هنوز هیچ چیز در اختیار نداریم، هیچ الزامی به‌وجود نیامده است. اینکه حالا تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بی‌معنی است، چه تبریکی؟ آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره‌ی منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام را؛ حتّی تضمین نمیکند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود؛ اینکه تا الان انجام گرفته، این‌جوری است؛ همه چیز مربوط به بعد از این است. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۱۰. آیا جزئیّات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟

بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، میتوانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

۱۱. دولت با منتقدین هسته‌ای چگونه باید رفتار کند؟

من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است... الان فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عدّه‌ای مخالفند، یک عدّه‌ای اعتراض دارند؛ خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه‌مند به منافع ملّی‌اند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را از آن افرادی را که شاخصند دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛ این میشود یکسان‌سازی دلها و احساسها، و به تبع آن عملها. به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کمااینکه آنها در یک برهه‌ی دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب، دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها و تبادل‌نظرها یک وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد. ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

منبع: ایسنا

آنتونوف گفته که با نماینده اسرائیل سخن گفته و طرف صهیونیست وی را از مخالفت با تحویل چنین سلاحی به ایران آگاه کرده است؛ این کهنه‌سرباز روس مدعی است که مقام صهیونیست به وی گفته که اسرائیل خود را برای هر اقدامی علیه این ارسال تسلیحات، آزاد می‌داند.معاون وزیر دفاع روسیه می‌گوید که با مقامات صهیونیست مکالمه داشته و از مخالفت آنها با تحویل اس-300 به ایران مطلع شده ولی مسکو مانعی برای تحویل این موشک دفاعی به ایران نمی‌بیند.به گزارش فارس، «آناتولی آنتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه گفته که با مقامات صهیونیست مکالمه داشته و از مخالفت آنها با تحویل اس-300 به ایران مطلع شده ولی مسکو مانعی برای تحویل این موشک دفاعی به ایران نمی‌بیند.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، این مقام دفاعی روس گفته:‌«اس-300 سلاح تهاجمی نیست، این یک سامانه پدافند هوایی است و حتی آمریکا قبول کرده که فروش این سامانه به تحریم‌های سازمان ملل مربوط نمی‌شود.»
آنتونوف گفته که با نماینده اسرائیل سخن گفته و طرف صهیونیست وی را از مخالفت با تحویل چنین سلاحی به ایران آگاه کرده است؛ این کهنه‌سرباز روس مدعی است که مقام صهیونیست به وی گفته که اسرائیل خود را برای هر اقدامی علیه این ارسال تسلیحات، آزاد می‌داند.روس‌ها سال ها پیش به ایران اس-300 فروختند ولی سال 2010 و پس از ملاقات حضوری اوباما و پوتین، مسکو اعلام کرد که تحریمی داوطلبانه بر این فروش اعمال می‌کند.
اس-300 سامانه‌ای پدافندی است و ارتباطی به تحریم‌های تسلیحاتی ایران نداشت؛ دیشب هم باراک اوباما گفت که متعجب است که چرا روس‌ها این قدر در تحویل این سلاح، تأخیر انداخته‌اند.روسیه به وزیر دفاع ایران اطلاع داده که برای دریافت اس-300 باید قراردادی جدید تنظیم شود.منبع: فارس
طرح صلح ایران شامل برقراری آتش بس در یمن، رساندن کمک های انسان دوستانه به همه مناطق یمن، بازگشت به مذاکرات و تشکیل دولت وحدت ملی در یمن است.
رئیس جمهور فراری یمن مخالفت خود را با طرح صلح ایران برای این کشور اعلام کرد.
به گزارش عصرایران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تازگی طرح ایران را برای برقراری صلح در یمن به دبیر سازمان ملل متحد ارائه کرد.این طرح شامل توقف حملات عربستان سعودی علیه مراکز حوثی ها در یمن و آغاز گفتگوها میان طرف های بحران یمن است.

مخالفت رئیس جمهور فراری یمن با طرح صلح ایران

"راجح بادی" سخنگوی دولت در تبعید یمن به رویترز گفت که دولت منصور هادی طرح صلح ایران را نمی پذیرد.
وی افزود: هدف از طرح ایران تنها مانور سیاسی است.هم اکنون دولت در تبعید یمن به ریاست عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن در ریاض پایتخت عربستان سعودی مستقر است.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره طرح صلح تهران برای یمن علاوه بر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان نیز گفتگو کرده است.قبل از این هم رسانه ها گفته بودند الجزایر در حال رایزنی با عربستان سعودی برای اقناع ریاض به پذیرش طرح ایران به توقف درگیری ها در یمن است.طرح صلح ایران شامل برقراری آتش بس در یمن، رساندن کمک های انسان دوستانه به همه مناطق یمن، بازگشت به مذاکرات و تشکیل دولت وحدت ملی در یمن است.دولت در تبعید یمن قبل از این، ایران را به حمایت از افراد مسلح حوثی ها متهم کرده بود. تهران این موضوع را به شدت رد می کند.
در حال حاضر ائتلاف نظامی 8 کشور به رهبری عربستان سعودی از هوا و دریا مواضع حوثی ها و نظامیان حامی علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را مورد هدف قرار می دهند. در این حملات شمار زیادی از غیرنظامیان نیز کشته می شوند.
احتمالا بعد از این در طول مذاکرات جزئیات بیشتری از سوی جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت تا احتمال رد توافق از سوی کنگره کاهش یابد.
عصرایران ؛ جلیل بیات* - کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به اتفاق آراء به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهور آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.
در طرح جدید از رئیس جمهور خواسته شده ظرف 5 روز پس از امضای توافق نهایی هسته ای با ایران، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره 30 روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم گیری کند. در این طرح تصریح شده است که اگر کاخ سفید توافق را با تأخیر و پس از 10 جولای به کنگره ارائه دهد، دوره نظارت بر توافق، 60 روزه خواهد بود. از سوی دیگر در صورت مخالفت کنگره با توافق، رئیس جمهور آمریکا 12 روز فرصت دارد رای کنگره را وتو کند و آنگاه کنگره 10 روز وقت دارد دوباره درباره طرح خود رای گیری کند و در صورت کسب 67 رای اعضای سنا، دولت ملزم به اجرای آن خواهد بود.
4 سناریوی کنگره آمریکا برای توافق هسته ای ایران
درباره علت تصویب چنین طرحی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چهار سناریوی مختلف را می توان بررسی کرد.

سناریوی اول - رقابت حزبی در داخل آمریکا: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و جمهوری خواهان قطعا تمایل ندارند به مدت حداقل چهار سال دیگر از کاخ سفید دور باشند. حل مسئله هسته ای ایران در کنار موضوع تحول رابطه با کوبا بی شک امتیاز مهمی برای دموکرات ها محسوب می شود. از این رو جمهوری خواهان که اکنون اکثریت کنگره را در دست دارند تلاش می کنند مانع از توافق اوباما با ایران شوند. در این سناریو هدف جمهوری خواهان (اکثریت کنگره) حل مناقشه هسته ای ایران نیست، بلکه ممانعت از دستیابی دولت دموکرات آمریکا به یک موفقیت مهم در عرصه سیاست خارجی است. لذا اگر این سناریو درست باشد کنگره با سنگ اندازی و وضع شروط سخت مانع از انجام توافق خواهد شد. (البته تعداد جمهوری خواهان در کنگره آنقدر نیست که مانع از حق وتوی اوباما شوند مگر آنکه دموکرات های کنگره نیز با آنها همراهی کنند)

سناریوی دوم - جنگ زرگری برای دریافت امتیاز بیشتر از ایران: برخی معتقدند اختلاف کنگره و دولت آمریکا یک جنگ زرگری است که قصد دارند از این طریق ایران را در مذاکرات تحت فشار قرار داده و امتیاز بیشتری بگیرند. از این منظر اقدامات دولت و کنگره آمریکا هماهنگ و حساب شده است و لذا امکان شکست مذاکرات کم است مگر آنکه ایران حاضر نشود امتیازات موردنظر را بدهد.

سناریوی سوم – اختلاف نظر واقعی میان دولت و کنگره آمریکا: تفاوت این سناریو با سناریوی اول در این است که در سناریوی اول جمهوری خواهان کنگره اساسا به دنبال شکست مذاکرات هستند اما در این سناریو آنها به دنبال توافق خوب (از منظر خود) با ایران می باشند. به عبارتی ممکن است ادراک جمهوری خواهان کنگره از ایران و برنامه هسته ای این کشور متفاوت از دولت آمریکا باشد و لذا راه حل های متفاوت و شروط سخت تری را مدنظر داشته باشند. نقش اسرائیل و لابی یهودی در آمریکا و همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس همچون عربستان در ساختن چنین ادراکی بی تاثیر نیست. در این سناریو جمهوری خواهان کنگره قصد دارند شروط سخت تری بر توافق احتمالی وضع کنند و لذا امکان شکست توافق وجود دارد. (باز هم همچون سناریوی اول در صورت سلب حق وتو از اوباما)

سناریوی چهارم – شراکت کنگره در حصول توافق: ممکن است هدف سنای آمریکا از تصویب این طرح حفظ شان و جایگاه کنگره باشد. به عبارتی به لحاظ رقابت های موجود در ساختار سیاست داخلی آمریکا، اعضای کنگره قصد دارند با نظارت و تاثیرگذاری بر چنین توافقی مهم و تاریخی نشان دهند کنگره در آمریکا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. باید اذعان کرد رقابت میان دولت ها و مجالس همیشه و در همه کشورها وجود دارد که نمونه آن را چند سال قبل در ایران و در دولت دهم شاهد بودیم. لذا طبق این سناریو احتمال مخالفت جدی و اساسی کنگره با توافق احتمالی اندک است و اعضای کنگره قصد دارند صرفا خود را در حصول این توافق سهیم نشان دهند.به هر حال هر یک از این چهار سناریو می تواند به تنهایی، مشترک یا هر چهار سناریو با هم در تصویب طرح نظارت بر توافق هسته ای توسط سنا نقش داشته باشد. اما بدون شک آنچه با تصویب این طرح روی خواهد داد افزایش نقش کنگره در مذاکرات هسته ای است. احتمالا بعد از این در طول مذاکرات جزئیات بیشتری از سوی جان کری و تیم مذاکره کننده آمریکا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت تا احتمال رد توافق از سوی کنگره کاهش یابد.
مسلما دولت اوباما این ریسک را نخواهد کرد که بعد از حصول توافق، کنگره را در جریان جزئیات قرار دهد؛ بلکه در طول مذاکرات نظرات اعضای این نهاد را شنیده و احتمالا در مذاکرات اجرا خواهد کرد. با این شرایط سوالی که مطرح می شود تبعات این طرح و افزایش نقش کنگره در توافق هسته ای می باشد. در یادداشت آتی به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.* کارشناس ارشد روابط بین الملل
سناتور "لیندسی گراهام" از کارولینای جنوبی به هیچ وجه با این ایده موافق نیست و می گوید ایالات متحده باید از مقابله نظامی با ایران اجتناب کند. او معتقد است چنین حمله ای بسیار برای منافع آمریکا می تواند خطرناک باشد و پایگاه های آمریکا در منطقه را به خطر اندازد. گراهام می گوید ایرانیان قادرند تنگه هرمز را در تلافی حمله نظامی مسدود کنند.
پس از سخنان اوایل ماه جاری میلادی تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی درباره حمله سریع و چند روزه به تاسیسات هسته ای ایران، این مساله در بین نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوریخواه و دیگر سناتورهای این حزب محافظه کار آمریکایی مورد بحث و مخالفت قرار گرفته است.

به گزارش عصر ایران وب سایت آمریکایی " اینتر سپت" با انتشار گزارشی به قلم " لی فانگ" در این باره می نویسد:

تام کاتن سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس در حالی که به شدت تلاش دارد جلوی توافق احتمالی هسته ای با ایران را بگیرد در اوایل ماه جاری (میلادی) در سخنانی گفت که ایالت متحده می تواند با حمله ای چند روزه به تاسیسات هسته ای ایران، به طور قابل توجهی آنها را نابود کند.  

تام کاتن سناتور جمهوریخواه موافق ایده حمله به ایران

نظرات متضاد جمهوریخواهان درباره ایده حمله به ایران
من با بسیاری از نامزدها و سناتور های جمهوریخواه که در مراسم شام جمعه شب در ایالت نیوهمپشایر گرد هم آمده بودند این مساله را پرسیدم و نظرشان را جویا شدم و متوجه شدم بسیاری از آنها موافق ایده تام کاتن نیستند و بر این باور نیستند که حمله "بزن و در رو" در موضوع ایران جواب خواهد داد.  
سناتور "تد کروز" یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در این باره گفت:" در حال حاضر، من نمی دانم دقیقا منظور تام کاتن از حمله چند روزه چه مدتی است و اینکه این چند روز می تواند یک هفته یا بیشتر باشد یا نه! اما فکر می کنم این ایده او که شامل حمله محدود نظامی به ایران با تکیه بر حملات هوایی است، ممکن است." 
اما سناتور "لیندسی گراهام" از کارولینای جنوبی به هیچ وجه با این ایده موافق نیست و می گوید ایالات متحده باید از مقابله نظامی با ایران اجتناب کند. او معتقد است چنین حمله ای بسیار برای منافع آمریکا می تواند خطرناک باشد و پایگاه های آمریکا در منطقه را به خطر اندازد. گراهام می گوید ایرانیان قادرند تنگه هرمز را در تلافی حمله نظامی مسدود کنند.
 "کارلی فیورینا" نامزد سابق جمهوریخواه و مدیر اجرایی سابق شرکت " هیولت پاکارد" در این باره گفت:" بمباران ایران به گمان من بسیار دشوار خواهد بود...  همان طور که شما هم احتمالا می دانید ما حتی با حمله به برخی از تاسیسات هسته ای آنها دسترسی نداریم . فیورینا می گوید او با ایده حمله مخالف است اما به نظر او ایده ادامه و افزایش فشار های تحریمی یکجانبه روش موثرتری از حمله نظامی است.""جان کاسیچ " فرماندار جمهوریخواه اوهایو هم در این باره گفت:" به نظر من چنین حمله ای سریع و آسان نمی تواند باشد ، البته من با این معامله هسته ای در شرف انجام با ایران هم به شدت مخالفم."  

"بابی جیندال " فرماندار جمهوریخواه ایالت لوییزیانا هم درباره این ایده می گوید:" من یکی از حامیان جدی سناتور کاتن هستم اما در مورد حمله نظامی به ایران و وقتی که در مورد این موضوع خاص صحبت می کنیم من دقیقا نمی دانم از نظر مقامات نظامی ما  دوره زمانی این حمله تا چه زمانی می تواند موثر باشد . او می گوید این موضوع می تواند یک مساله سری و جزء اطلاعات طبقه بندی شده باشد که افشا نمی شود.
"جان بولتون" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و یکی از جمهوریخواهان تندرو به شدت با ایده کاتن برای حمله نظامی به ایران موافق است و می گوید: "کاتن دقیقا درست می گوید."
" مایک هاکابی " فرماندار سابق ایالت آرکانزاس هم ایده موافقی با کاتن دارد و می گوید:"  به اعتقاد او حمله نظامی علیه ایران می تواند کوتاه و محدود باشد. " این نامزد سابق جمهوریخواه می افزاید:" من احترام زیادی برای تام کاتن قایلم و خوشحالم بالاخره کسی پیدا شده و علیه این معامله به شدت خطرناک هسته ای که علیه منافع آمریکا، علیه اسراییل و علیه همه جهان است و تمام جهان را در شرایط بسیار خطرناکی قرار می دهد، صحبت می کند."  
تد کروز و لیندسی گراهام هر دو سناتور جمهوریخواه، نامه جنجالی وسرگشاده 47 امضایی خطاب به مقامات ایران را که ابتکار تام کاتن نوشته شد را امضا کرده اند. سناتور مارکو روبیو دیگر نامزد جمهوریخواه انتخابات که او نیز این نامه را امضا کرده است درباره اظهارات کاتن اظهار نظری نکرد. 
اکثر کارشناسان نظامی با ارزیابی کاتن مخالف اند و در زمینه ایده حمله نظامی به ایران اختلاف نظر دارند  و بر این باورند که حمله به ایران هزینه ها و خطرات قابل توجهی دارد. در سال 2009، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در گزارشی عنوان کرد :"هر نوع حمله به راکتور هسته ای بوشهر منجر به مرگ فوری هزاران نفر خواهد شد و صدها هزار نفر از اثرات احتمالی چنین حمله ای در حال و آینده  به صورت بیماری یا دیگر صدمات متاثر خواهند شد."
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد