سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

میدل ایست آنلاین:

توافقی چند وجهی که هر کس از قرائت متن آن چیزی درک می کند بدون آنکه برداشت طرف دیگر را به چالش بکشد، برخی آن را برد کامل، برخی باخت کامل و بسیاری توافق تاریخی یاد می کنند که می تواند به بحرانی که با توجه به میزان کمی و کیفی مذاکرات، بحران بی سابقه بین المللی خوانده شده است، پایان دهد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در تحلیلی به قلم دکتر خلیل حسن، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه لبنان ، چارچوب توافق اخیر میان ایران و 1+5 را از ابعاد مختلف، قابل بررسی دانست.

به گزارش «انتخاب»، در این تحلیل آمده است؛ توافقی چند وجهی که هر کس از قرائت متن آن چیزی درک می کند بدون آنکه برداشت طرف دیگر را به چالش بکشد، برخی آن را برد کامل، برخی باخت کامل و بسیاری توافق تاریخی یاد می کنند که می تواند به بحرانی که با توجه به میزان کمی و کیفی مذاکرات، بحران بی سابقه بین المللی خوانده شده است، پایان دهد.
پس از 12 سال تحریم های مستقیم بین المللی، پس از 18 ماه مذاکرات و به ویژه 16 دوره مذاکره اخیر، چارچوب توافقی در دو صفحه حاصل شده است که در آن به سه محور اساسی یعنی فنی، نظارتی و تحریم ها اشاره شده است.بخش سیاسی در این توافق علنی نشده است اما تصور این محور کار دشواری نیست. به رسمت شناختن ایران به عنوان قدرت هسته ای در منطقه، حتی قدرتی با محدودیت های فنی و زمانی، مشروعیت بخشی به برنامه هسته ای ایران و پایان دادن به سیاست مهار ایران، می تواند محور سیاسی این توافق قلمداد شود.
در آغاز راه تهران به این نتیجه رسید که اگر با طرف های مقابل توافق کند، قادر خواهد بود برنامه هسته ای خود را حفظ کند، آمریکا نیز به این باور رسید که یک توافق اضطراری توام با نظارت شدید بر برنامه هسته ای ایران، از همه راهبردهای دیگر کم خطرتر است.
این باورها موجب شد تا هر دو طرف امتیازات ناخواسته ای را در حوزه فنی و دیگر ابعاد به طرف مقابل واگذار کنند و به چارچوبی دست یابند با این حال هنوز راه برای رسیدن به توافق های اصولی و مشروح، طولانی است و شیطان (خطرات)‌ نیز در این مسیر در کمین نشسته است، مسیری که ممکن است سه ماه آینده خاتمه یابد و تا آخر ژوئن به توافق نهایی منتهی شود.

- حوزه فنی چارچوب توافق

با این توافق از این پس برنامه هسته ای ایران به تاسیسات نطنز متکی خواهد بود نه تاسیسات دیگری، این امتیاز یک امتیاز علمی و امنیتی است. اصرار کشورهای غربی به ویژه فرانسوی ها، برای کنار گذاشته شدن تاسیسات هسته ای فردو از برنامه هسته ای ایران، به دلیل استحکام شدید تاسیسات فردو بوده است، تاسیسات فردو در منطقه کوهستانی و در هشتاد متری عمق زمین قرار گرفته است که موشک های معروف نیز برای هدف قرار دادن آن کاربرد ندارند ضمن اینکه در این مرکز برای غنی سازی 20 درصدی اورانیوم تلاش می شده است.

بر اساس چارچوب توافق همه فعالیت های هسته ای ایران در نطنز متمرکز می شود زیرا تاسیسات نظنز قابلیت نظارت دارد اما فردو به مرکز مطالعات و توسعه تبدیل می شود در نتیجه هرگونه تلاش برای تولید در این مرکز تعطیل خواهد شد.اما ایرانیان بر سر رئاکتور آب سنگین اراک که فناوری واقعا پیشرفته ای دارد هم دستاوردهایی داشته اند زیرا توانستند مانع از برچیده شدن این مرکز شوند هر چند ملزم شده اند تا توسعه آن را متوقف سازند، البته چارچوب توافق به این نکته اشاره دارد که با همکاری 1+5 در این مرکز تغییراتی ایجاد خواهد شد.

این توافق نتیجه پافشاری فرانسه است، پاریس به دلیل تخصصی که در این زمینه دارد نخواست اجازه دهد در این مرکز پلوتونیومی تولید شود که بتواند در اهداف نظامی ایران به کار آید. رئاکتور آب سنگین اراک مرحله پیشرفته از برنامه هسته ای ایران است. در این توافق ایران متعهد شده است تا 15 سال دیگر رئاکتور آب سنگین نسازد.
ایران ملزم شده است اورانیوم های غنی شده خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و از این پس در صد غنی سازی اورانیوم در این کشور نیز حدود 3.5 درصد باشد. طرف مقابل نیز در برابر امتیازات، حق غنی سازی را برای ایران به رسمیت شناخت.
ایران بر اساس این توافق باید ذخایر ده تنی اورانیوم غنی سازی شده خود را به 300 کیلوگرم آن هم در حد غنای حدود 3.5 درصدی کاهش دهد.

- بعد نظارتی چارچوب توافق

در حوزه نظارتی ایران باید پروتکل الحاقی به معاهده ان پی تی را امضا کند، این تعهد در قالب لایحه ای از طرف دولت به پارلمان می رود تا پارلمان آن را تصویب کند. ایران ملزم است به ماده سه معاهده ان پی تی که در آن به بازرسی سرزده تاسیسات هسته ای اشاره می شود پایبند باشد. این کشور قبل از هر اقدامی برای ساخت تاسیسات جدید، باید آژانس را از نیت خود آگاه کند.آژانس نیز به مدت 20 سال بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت خواهد کرد. این نظارت بر معادن اورانیوم 25 ساله خواهد بود.
در برابر این تعهدات، اروپا و آمریکا همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو می کنند. تحریم های اروپا در سه سال اخیر زیان های شدیدی را بر اقتصاد ایران متحمل کرده است. برخی این زیان را 200 میلیارد دلار برآورد کرده اند.لغو تحریم ها علیه ایران با لغو شش قطعنامه ای خواهد بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور صادر کرده است، مهم ترین این قطعنامه ها، قطعنامه های 1969 و 2129 هستند. به نظر می رسد این دستاورد برای ایران بسیار مهم باشد.
به نظر می رسد آمریکایی ها لغو تحریم ها علیه تهران را در دو مسئله خلاصه کرده اند؛ اول رسیدن به چارچوب توافق و دومی صدور اولین گزارش از آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره روند همکاری ایران با این نهاد تخصصی بین المللی .
باراک اوباما چارچوب توافق در سوییس را توافقی دانست که در آن ملاک توافق اعتماد متقابل نیست بلکه محدودیت و نظارت است اما اسرائیل این دستاورد را تهدیدی برای موجودیت خود می داند و ممکن است مخالفت اسرائیل، در مذاکرات آتی لحاظ شود زیرا هر طرفی در پی آن است تا با استفاده از اهرم هایی توافق را به سود خود مستحکم تر کند.به طور کلی چارچوب توافق را می توان اینگونه خلاصه کرد، این دستاورد بیانگر هنرمندی و صبوری ایران است، از این زوایه می توان آن را مشابه با هنر ایرانی در صنعت فرش این کشور دانست. این دستاورد برای آمریکا نیز دستاوردی ناشی از توانمندی و مهارت این کشور در بهره برداری از فرصت هاست اما در این دستاورد نمی تون نقشی برای اعراب قائل شد هر چند عربها بر اساس عادت دیرینه خود آن را تایید می کنند اما در عمل هیچ نقشی در آن نداشته اند.
جان کری:
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از مخالفان توافق هسته ای با ایران در کنگره، خواست تا زمانی که توافقی نهایی را مشاهده کنند، از انتقاد اجتناب کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مخالفان فعلا تا توافق نهایی انتقاد نکنند / اتهامات ایران و آمریکا به یکدیگر مشکل را حل نمی کند / پای تک تک موارد فکت شیتی که منتشر کردیم می‌ایستم؛ حتی روسیه هم گفته های ما را تایید کرده است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از مخالفان توافق هسته ای با ایران در کنگره، خواست تا زمانی که توافقی نهایی را مشاهده کنند، از انتقاد اجتناب کنند.

به گزارش «انتخاب»، جان کری درباره ادامه مذاکرات با ایران و اختلافات با ایران گفت بررسی اتهام هایی که بین ایران و آمریکا در حال حاضر رد و بدل می شود، کمکی به ادامه روند فعلی و حل مشکل نمی کند.

کری افزود: در بخشی از تلاش دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از حرکتی در میان قانون گذاران که کاهش تحریم ها علیه ایران مستلزم تصویب کنگره باشد، قانون گذاران را طی دو روز آینده آگاه خواهد کرد.

کری به برنامه ای در شبکه سی بی اس گفت دولت آمریکا باید آزاد باشد تا بدون مداخله تا ضرب الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به موافقتنامه نهایی، مذاکره کند.

کری خاطر نشان کرد : ما این حق را که قادر باشیم تلاش کنیم و این را بدون مداخله و مطمئنا بدون سیاست های جانبدارانه کامل کنیم، به دست آورده ایم.

وی اضافه کرد: پای تک تک مواردی که در مورد توافق گفته‌ام می‌ایستم.

کری گفت: ایرانی ها قصد دارند تفسیر خاص خود را بیان کنند  وما نیز تفسیر خاص خود را بیان می‌کنیم.

وی افزود در توافق موقت نیز تفسیر ایران و آمریکا اختلاف داشت اما ایران در نهایت این توافق را تایید کرد.

کری افزود: روسیه که متحد آمریکا نیست بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است مواردی که آمریکا درباره توافق لوزان بیان کرده اطلاعات قابل اتکا و صحیح است.
کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه عربستان و فرانسه؛
وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت فرانسه به ما قول داده است هرآنچه نیاز داشته باشیم تامین کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فابیوس: تتوافق لوزان مثبت است، تنها اسرائیل به آن اعتراض دارد / فیصل: توافق هسته ای باید با قطعنامه اتحادیه عرب تطابق داشته باشد؛ فرانسه قول داده هرچه خواستیم برای مان تامین کند

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت فرانسه به ما قول داده است هرآنچه نیاز داشته باشیم تامین کند.

به گزارش «انتخاب»، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری مشترک با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در ریاض گفت:ما دراین دیدار درباره مسائل منطقه ای و بین المللی و مبارزه با تروریسم در سایه همکاری ثمربخش در جنگ با گروه داعش در عراق و سوریه گفتگو کردیم. فرانسه و دیگر کشورهای جهان پشتیبانی عظیمی از ائتلاف عربی و بین المللی برای دفاع از دولت مشروع یمن بعمل آورده اند. فرانسه اعلام کرده است که آمادگی دارد هرآنچه عربستان سعودی در همه حوزه ها نیاز دارد تامین کند. عربستان سعودی معتقد است اتحاد این دو کشور تلاش مشترکی برای مبارزه با اشکال مختلف تروریسم و ایدئولوژیم موجود در پشت آن است.

وی در بخش دیگری گفت: ائتلاف بین المللی در حمایت از دولت قانونی یمن الحمدلله به نحو خوبی به کار خود و در تلاش برای دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه می دهد و شبه نظامیان حوثی و نیروهای طرفدار رئیس جمهوری سابق و شورشیان علیه دولت قانونی را مورد حمله قرار می دهد. در این عملیات همچنین تلاشهای انسانی نیز مورد توجه است و تلاش می شود به غیرنظامیان و آوارگان امداد رسانی شود و در این خصوص با سازمان های بین المللی نظیرسازمان ملل متحد و سازمان صلیب سرخ می گیرد. ما همچنین استمرار اقدامات شبه نظامیان حوثی را در ارعاب غیرنظامیان با استفاده از تانک و توپ در شهرها شدیداً محکوم می کنیم و سعی در متوقف کردن آن داریم.

سعود الفیصل گفت: ما درباره مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران و توافقنامه چارچوب گفتگو کردیم. ما بر اهمیت این که این توافقنامه به تحقق شروط مشخص و الزام آوری منجر شود که تضمین کند برنامه هسته ای ایران به برنامه ای نظامی تبدیل نشود اتفاق نظر داریم. عربستان سعودی امیدوار است که این توافقنامه به تقویت ثبات در منطقه و جهان منجر شود و منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از سلاح کشتار جمعی و از جمله سلاح هسته ای عاری شود. به گونه ای که با قطعنامه اتحادیه عرب در این خصوص تطابق داشته باشد.

وی در بخش دیگری گفت: عربستان سعودی معتقد است که دستیبابی به ثبات در منطقه مستلزم پایبندی به اصول همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورهای عربی و احترام به حاکمیت آنها است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز اظهار داشت: برنامه هسته ای ایران باید قابل راستی آزمایی و حصول اطمینان از عدم انحراف به سمت نظامی گری باشد و ما تا کنون درباره بازرسی ها و نحوه تحریم ها به توافقی دست نیافته ایم.

فابیوس گفت: روابط میان فرانسه و عربستان یک روابط قدیمی و دوستانه است. این روابط بسیار گسترده و زیاد است و من بار دیگر در خصوص این روابط، هنگام استقبال عالی ترین مقامات عربستان اطمینان حاصل کردم. این استقبال بسیار گرم و دوستانه بود. برای من امروز این فرصت فراهم شد که با تعداد زیادی از مسئولان عالیرتبه در عربستان سعودی دیدار و گفتگو کنم و طبیعتا نشست مهمتر این بود که خادم الحرمین (پادشاه عربستان) صبح امروز از من استقبال کرد و همچنانکه سعود الفیصل نیز گفتند ما اوضاع بین المللی و منطقه ای و روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.من دوست دارم در اینجا برخی از مواضعی را که اتخاذ شد و درباره آن صحبت کردیم به عرض شما برسانم. وقتی ما اوضاع منطقه ای و بین المللی را بررسی می کنیم نمی توانیم پرونده هسته ای ایران را نادیده بگیریم. ما تحلیلها و بررسیهای خود را در این زمینه با یکدیگر مقایسه کردیم. طبیعتا فرانسه در این زمینه خواستار دستیابی به توافق است اما در عین حال می خواهیم این توافق استوار و قابل راستی آزمایی باشد.

وی افزود: ما حداقل تا ماه ژوئن برای حرکت به این سمت و سو فرصت داریم. ما مسائل را بررسی کردیم. آنچه که تا کنون درباره آن توافق شده ؛ مثبت است و تقریبا یک کشور(رژیم صهیونیستی) به این توافق اعتراض دارد. اما هنوز نکاتی وجود دارد که ما درباره آن به توافق دست پیدا نکرده ایم از جمله دو نکته مهم که عبارتند از بازرسی و اطمینان از اینکه برنامه هسته ای ایران به ابعاد و سمت و سوی نظامی در آینده منحرف نخواهد شد و مساله دیگر موضوع تحریمها و شروط برداشته شدن آنها و نحوه و شروط بازگرداندن مجدد تحریمها در صورتی است که ایران توافقات امضا شده را نقض نماید. اینها طبیعتا مسائل مهمی هستند و ما امیدواریم که راه حلی برای آن پیدا کنیم اما تا به این لحظه راه حلی نیافته ایم.
لوران فابیوس گفت : ما درباره روابط دو جانبه و ممتاز خود با همتای سعودی صحبت کردیم و امیدواریم این روابط را گسترش و توسعه دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجۀ عربستان که با همتای فرانسوی خود لوران فابیوس ملاقات داشت، گفت که عربستان با ایران در جنگ نیست و فقط به خاطر تقاضای کمک یمنی‌ها، در این کشور می‌جنگد. به گزارش پایگاه خبری «تیک»، سعود الفیصل گفت که امنیت در منطقه نیازمند احترام به همسایگان و عدم دخالت در مسائل داخلی دیگران است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست خبری مشترک با لوران فابیوس گفت که ایران باید از حمایت شیعیان حوثی دست بردارد. 
به نوشتۀ سایت العربیه، متعلق به ریاض، سعود الفیصل گفته است: «ما با ایران در جنگ نیستیم. امیدواریم ایران از فعالیت‌های جنایتکارانۀ حوثی‌ها حمایت نکند. ایران برای توسعه و رشد یمن اقدامی انجام نداده است و نقشش در یمن به افزایش خشونت انجامیده است». 
اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنان وزیر خارجۀ عربستان لحنی طعنه‌آمیز دارد، چرا که او گفته است: «ما با ایران در جنگ نیستیم، مگر این که ایران ناگهان موقعیت جغرافیایی خود را عوض کرده باشد... ما در یمن می‌جنگیم که خود خواستار مداخلۀ ما شده»...
العربیه می‌افزاید که وزیر امور خارجه سعودی گفته است: «ادامه ارعاب غیر نظامیان توسط شبه‌نظامیان حوثی را محکوم می‌کنیم».همین منبع  اظهارات سعود الفیصل را در بارۀ اوضاع سوریه چنین نقل می‌کند: «ادامۀ رسیدن اسلحه به اسد، باعث "معطل شدن راه حل مسالمت آمیز" بحران سوریه می‌شود».
          
وقتی ورق برای سعودی‌ها برگشت؛
ابراهیم درویش با کنار هم قرار دادن گزارش نهادهای امنیتی پاکستان و اظهارات وزیر دفاع این کشور نتیجه می گیرد بر فرض اگر رئیس جمهور پاکستان هم در برابر ریاض تسلیم شود، با کودتای داخلی در اسلام آباد مواجه خواهد شد و دولت جدید، نخستین دولت تاریخ پاکستان خواهد بود که آشکارا در برابر ریاض صف آرایی خواهد کرد.
چرا پاکستان از مشارکت با آل‌سعود انصراف داد/ شروطی که آمریکا برای حمله به یمن گذاشت
گروه بین الملل مشرق - با مقاومت ملت انقلابی یمن در برابر تهاجم وحشیانه آل سعود و کشورهای همپیمان وی به یمن، به مرور نشانه های آشکاری از تزتزل در جبهه مهاجمان قابل مشاهده است. ابتدا ایالات متحده برای آل سعود محدودیت عملیاتی قرار می دهد و سپس پاکستان از حضور در نبرد کنار می کشد و بالاخره اردن سعی می کند موضعی دو پهلو اختیار کند. به نظر می رسد با تداوم این روند، به زودی شکاف در این جبهه عمیق تر گردیده و آل سعود شکست دیگری در عرصه سیاسی از جبهه مقاومت دریافت کند.

ماجرا از آن جا آغاز شد که «شاهزاده طلال بن عبدالعزیز آل سعود» از شاهزادگان شناخته شده دربار آل سعود در صفحه شخصی خود در توئیتر به نام «جمال بن» از حقایق جدیدی پرده برداشت. او با چاپ عکسی از مزدوران حرفه ای در شهر کراچی پاکستان نوشت: «در شرایطی که ایالات متحده برای ما محدودیت ارسال نیرو قرار داده است، نیروهای امنیتی و نظامی ما و پاکستان در حال گردآوری مزدوران کراچی برای نبرد در یمن هستند.»

وی در برابر مطالبه کاربران برای توضیح بیشتر عبارت "شرایطی که ایالات متحده برای ما محدودیت ارسال نیرو قرار داده..." مجبور به واکنش شد و حقیقت مهمی را افشا کرد: «در پی توافق سفیر ریاض با واشنگتن، کاخ سفید متعهد شده از این عملیات حمایت کند؛ مشروط بر این که حداکثر 20هزار سرباز خارجی در عملیات شرکت کنند.»
به نظر می رسد اوباما برای پرهیز از اشغالگری در منطقه، جدی باشد. او بعد از بیرون کشیدن غالب نیروهای خود از افغانستان و عراق، در جریان عملیات لیبی نیز نیروهای ناتو را جلو انداخت؛ اما اجازه استقرار گسترده آنان در خاک لیبی را نداد و حتی اندکی بعد دستور داد ارتش های عربی مشارکت کننده در عملیات لیبی نیز به سرعت خاک یان کشور را ترک کنند. اقدام جدید اوباما در این زمینه، قرار دادن محدودیت برای مهاجمان به خاک یمن است تا مانع اشغالگری آنان شود. به این ترتیب، قاطعانه می توان ادعا کرد تبلیغات پیشین آل سعود مبنی بر آمادگی برای مشارکت 150هزار سرباز آموزش دیده و حرفه ای، یک بلوف سیاسی تو خالی و فاقد ارزش است.
چرا پاکستان از مشارکت با آل‌سعود انصراف داد/ شروطی که آمریکا برای حمله به یمن گذاشت
چندی بعد، احمد عبدالملک حمید الدین، نویسنده و استراتژیست مشهور قطری نیز با انتقاد شدید از آل سعود بابت حمله به غیرنظامیان در مقاله ای نوشت: «خنده دار است که بعد از چند روز عملیات در یمن، حتی یک جسد سربازان حرفه ای حوثی دیده نشده؛ اما مجموعه زیادی از اجساد زنان و کودکان قابل مشاهده است.» او در این یادداشت تند با عنوان «تاریخ ما را لعنت خواهد کرد» بر دو گزاره خبری مهر تأیید زد:

اولا تردیدی وجود ندارد که آمریکا برای ما محدودیت ارسال نیروی زمینی قرار داده است و حداکثر 20هزار سرباز خارجی حق حضور در خاک یمن را خواهند داشت.

ثانیا شکاف پررنگی میان افکار عمومی کشورهای عربی و تصمیم دولتمردان آن بابت عملیات یمن به وجود امده است و در صورت تداوم این عملیات، به زودی بخشی از دولت ها مجبور به تمکین در برابر مطالبات افکار عمومی خود خواهند شد و از صحنه نبرد کنار خواهند کشید. در این وضعیت، کشورهای باقیمانده نه تنها توفیق چندانی از عملیات نظامی به دست نمی آورند؛ بلکه در منطقه به شدت منفور خواهند شد.
چرا پاکستان از مشارکت با آل‌سعود انصراف داد/ شروطی که آمریکا برای حمله به یمن گذاشت
دومین ضربه کاری جدی که آل سعود از جبهه مقاومت در عملیات یمن خورده است، عقب نشینی پاکستان و پرهیز از مشارکت در عملیات نظامی است. «ابراهیم درویش» پدر معنوی دادگستری جدید مصر و از تدوینگران قانون اساسی جدید ترکیه در دوره اردوغان، از چهره های شناخته شده منطقه ای است که همزمان علاوه بر ارتباط عمیق و گسترده با مرکز قدرت در قاهره و آنکارا، دارای ارتباطات گسترده ای با بسیاری از محافل قدرت و دانشگاهی منطقه می باشد و به صورت افتخاری دبیر تحریریه روزنامه القدس العربی خوانده می شود.

ابراهیم درویش در یادداشتی اختصاصی برای القدس العربی نوشت: «روزنامه نیویورک تایمز هشدار داد راهبرد عربستان در یمن، یا به شعله ور شدن نزاع های طائفه ای منجر خواهد شد یا پای ایران را به نزاعی دیگر باز خواهد کرد. در هر دو صورت، شکست خورده اصلی این نبرد، عربستان است که با یک نظام حکومتی خانوادگی موروثی و ترکیب یکدست وهابی بر جامعه ای متکثر از مذاهب و قبائل متنوع حکومت می کند.»
چرا پاکستان از مشارکت با آل‌سعود انصراف داد /شروطی که آمریکا برای حمله به یمن گذاشت
او در بخش دیگری از یادداشت بلند خود به تحقیق وسیع «عارف رفیق» کارشناسی پاکستانی تبار بنیاد خاورمیانه در واشنگتن استناد می کند و ضمن تمجید از نویسنده آن می گوید: «پاکستان از سال 1969 ، بهترین متحد منطقه ای خود را در ریاض یافته است و متقابلا برای ریاض هم بهترین متحد غیرعرب، همین اسلام آباد بوده است. از آن زمان تا کنون، ریاض تنها در چهار عملیات خارج از خلیج فارس شرکت کرده است که در هر چهار مورد، پاکستان را در کنار خود داشت. در این عملیات نیز ابتدا نواز شریف در گفت و گو با شبکه العربیه بر مشارکت کشورش تأکید کرد؛ اما کافی بود چهار روز از نبرد بگذرد که وزیر دفاع این کشور اعلام کند پاکستان آمادگی ورود به این نبرد را ندارد.»

به گفته ابراهیم درویش، در این گزارش استراتژیک آمده است: «جمع بندی تمامی نهادهای امنیتی پاکستانی بر این است که در صورت ورود پاکستان به عملیات زمینی در شمال یمن و عدم کنترل نیروهای آن که نتیجه آن افزایش تلفات نیروهای انسانی است، پاکستان نیز به صحنه نزاع شدید طائفی در داخل خود تبدیل خواهد شد و اسلام آباد توان مهار تندروهای طرفین را نخواهد داشت. در این وضعیت، پاکستان محتاج همراهی و همکاری همسایگان خود خواهد بود؛ در حالی که افغانستان – حتی به فرض تمایل – توان همیاری و اثرگذاری را نخواهد داشت و هندوستان نیز از همکاری اجتناب خواهد کرد. در این وضعیت، اسلام آباد محتاج تهران خواهد بود و تهران نیز از همین حالا به اسلام آباد هشدار داده که حق ورود به این عملیات را نخواهد داشت.»
چرا پاکستان از مشارکت با آل‌سعود انصراف داد/ شروطی که آمریکا برای حمله به یمن گذاشت
ابراهیم درویش با کنار هم قرار دادن گزارش نهادهای امنیتی پاکستان و اظهارات وزیر دفاع این کشور نتیجه می گیرد بر فرض اگر رئیس جمهور پاکستان هم در برابر ریاض تسلیم شود، با کودتای داخلی در اسلام آباد مواجه خواهد شد و دولت جدید، نخستین دولت تاریخ پاکستان خواهد بود که آشکارا در برابر ریاض صف آرایی خواهد کرد. در نتیجه این وضعیت، قاطعانه می توان ادعا کرد پاکستان هرگز وارد عملیات زمینی درخاک یمن نخواهد شد.

در بخش دیگری از این یادداشت، ابراهیم درویش از نشست سری اسلام آباد برای تصمیم گیری نهایی در مورد عملیات عربستان خبر می دهد: «پنجشنبه گذشته، نواز شریف از سران ارتش و دولت دعوت کرد و در نشستی به مدت 5:30 ساعت نتیجه گرفتند که نیروهای پاکستانی را در مرزهای عربستان با یمن مستقر کنند تا به نوعی حفاظت از مرز را بر عهده بگیرند؛ اما هرگز وارد خاک یمن نشوند.»

به این ترتیب، عربستان می فهمد که در عملیات زمینی برای اشغال یمن نمی تواند روی کمک های پاکستان حساب باز کند. از سوی دیگر با محدودیت اعزام نیرو مواجه است و این ها را در کنار فشارهای بین المللی و افکار عمومی باید قرار دهد؛ فشارهایی که باعث شده اردن نیز طی دو روز اخیر مواضع دو پهلو اختیار کند و از «خویشتنداری طرفین نزاع» سخن بگوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد