سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نتانیاهو گفته است:اگر توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 تا ضرب الاجل 30 ژوئن (11 تیر) امسال امضا شود بزرگ ترین نگرانی اسراییل عمل ایران به تعهدات خود خواهد بود. نگرانی من این است که ایرانی ها به سطر سطر توافق نهایی وفادار بمانند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در جلسه کابینه امنیتی این رژیم گفته است که بزرگ ترین نگرانی تل آویو عمل ایران به تعهدات هسته ای خود در قالب توافق نهایی هسته ای است.نتانیاهو: بزرگ ترین نگرانی اسراییل عمل ایران به تعهدات هسته ای است
به گزارش عصر ایران دو منبع آگاه در رژیم اسراییل به روزنامه هاآرتص گفته اند نتانیاهو اخیرا در جلسه کابینه امنیتی اسراییل که پس از تفاهم لوزان و گفت و گوی تلفنی اوباما با او صورت گرفته است، بزرگ ترین نگرانی تل آویو را جدای از امکان رسیدن به یک توافق نهایی هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ، عمل کردن ایران به تعهدات هسته ای خود در قالب توافق نهایی دانسته است.
نتانیاهو گفته است: "اگر توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 تا ضرب الاجل 30 ژوئن (11 تیر) امسال امضا شود بزرگ ترین نگرانی اسراییل عمل ایران به تعهدات خود خواهد بود. نگرانی من این است که ایرانی ها به سطر سطر توافق نهایی وفادار بمانند."نخست وزیر اسراییل گفته است: پس از امضای توافق نهایی بسیار دشوار خواهد بود که مچ ایرانی ها را به خاطر تقلب در معامله هسته ای بگیریم چون انها احتمالا توافق نهایی را نقض نخواهند کرد.
در این صورت به گفته نخست وزیر اسراییل برنامه هسته ای ایران با عمل کامل ایران به تعهدات خود به وسیله توافق نهایی یک گواهی مشروعیت خواهد یافت که مخالفت با آن بسیار دشوار خواهد بود.
نتانیاهو گفته است ایران احتمالا به گونه ای به توافق نهایی عمل خواهد کد که خیال کشورهای گروه 1+5 از بابت برنامه هسته ای این کشور راحت خواهد شد و خواهد توانست پس از کسب اعتماد آنها برنامه های هسته ای خود را توسعه دهد.او گفته است: پس از گذشت 15 سال از زمان توافق هسته ای و زمانی که ایران به تعهدات خود عمل کرد ، این کشور برای ادامه و توسعه برنامه هسته ای خود یک سند مشروعیت معتبر خواهد گرفت و جامعه جهانی با ایران مثل یک کشور عادی و بدون خطر رفتار خواهد کرد.در این صورت و پس از طی این مدت 15 ساله، به ادعای نتانیاهو در صورت وجود یک برنامه هسته ای مشکوک از سوی ایران ، بسیار دشوار خواهد بود تا قدرت های جهانی را به ادامه نظارت بر برنامه هسته ای ایران متقاعد کرد و یا تحریم های جدیدی را علیه این کشور به این بهانه وضع نمود.
هاآرتص به نقل از منابع خود نوشته است در کابینه امنیتی اسراییل تصمیم بر این شده است که فشارهای همه جانبه به دولت اوباما برای تصحیح و تغییر توافق نهایی هسته ای با ایران ادامه یابد و لابی های طرفدار اسراییل از جمله ایپک در آمریکا به فعالیت های خود برای تصویب "طرح بازبینی توافق هسته ای" با ایران در سنا ادامه دهند.
در این جلسه قرار شده لابی ها به شدت فعالیت کنند تا سناتورهای دموکرات را به رای دادن به طرح باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر بازبینی توافق نهایی هسته ای با ایران ، مجاب کنند.
این طرح به گفته کورکر قرار است در سه شنبه هفته جاری در کمیته بررسی و تصویب شود و سپس برای رای گیری به صحن سنا آورده شود. اوباما نسبت به تصویب این طرح به سنا هشدار داده و گفته است در صورت تصویب ، آن را وتو خواهد کرد.در صورت رای 67 عضو سنا به این طرح، وتوی اوباما بی تاثیر خواهد بود و دولت آمریکا موظف به اجرای آن خواهد بود.بدین منظور باید 14 سناتور دموکرات نیز به این طرح رای مثبت دهند.
براساس آمار رسمی منتشر شده در ماه مارس گذشته، ایرانی ها 20 درصد از 1848 نفر پناهجوی موجود در مراکز پذیرش پناهجویان (کمپ) در استرالیا را تشکیل می دهند. علاوه بر این بخش اعظم 1707 نفر موجود در مراکز پذیرش پناهجویان در دو جزیره نورو و بابوازیا گینه جدید نیز ایرانی هستند.
استرالیا: ایران شهروندانش را تحویل بگیرد
استرالیا از ایران خواست شهروندانش را تحویل بگیرد.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر استرالیا از دولت تهران خواست شهروندان ایرانی را که نتوانسته اند از استرالیا پناهندگی بگیرند؛ تحویل بگیرد.
به گفته تونی ابوت نخست وزیر استرالیا، این یکی از موضوعاتی است که در سفر هفته آینده وزیر خارجه این کشور به تهران مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: خانم "جولی بیشاپ" وزیر خارجه استرالیا در سفر به تهران مسئله بازگرداندن ایرانی ها به کشورشان را مطرح می کند. این اقدام می تواند در کاهش فشارها به مراکز پذیرش و نگهداری مهاجران به ویژه در دو جزیره مانوس بابوازیا و گینه نو در اقیانوس آرام تاثیر داشته باشد. این دو اردوگاه به منبع بحران در رابطه استرالیا و سازمان ملل متحد تبدیل شده اند.نخست وزیر استرالیا به خبرنگاران در سیدنی گفت: افرادی که پناهندگی نمی گیرند باید به کشورشان برگردند. این موضوعی است که در مذاکره با دولت ایران به آن می پردازیم. این افراد شهروندان ایران هستند و لایق زندگی در ایران و پیرو ایران هستند.دولت استرالیا به صورت مستمر از سوی سازمان های بین المللی به دلیل شیوه تعاملش با متقاضیان پناهندگی که از طریق دریا به استرالیا می رسند و در مراکز پذیرش در دو جزیره مانوس و نورو نگهداری می شوند مورد انتقاد است.حتی در صورتی که درخواست این افراد برای پناهندگی مورد پذیرش قرار بگیرد دولت استرالیا به آنها اجازه اقامت در این کشور نمی دهد.
ابوت در پاسخ به سوالی درباره شرایط ایرانیان متقاضی پناهندگی در صورت بازگشت به کشورشان گفت: البته با مقامات ایرانی درباره افرادی که پناهنده به شمار نمی روند گفتگو می کنیم. افرادی که پناهنده به شمار نمی روند و ایرانی هستند باید به ایران برگردند.براساس آمار رسمی منتشر شده در ماه مارس گذشته، ایرانی ها 20 درصد از 1848 نفر پناهجوی موجود در مراکز پذیرش پناهجویان (کمپ) در استرالیا را تشکیل می دهند. علاوه بر این بخش اعظم 1707 نفر موجود در مراکز پذیرش پناهجویان در دو جزیره نورو و بابوازیا گینه جدید نیز ایرانی هستند.خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: صدها هزار ایرانی با استفاده از ویزاهای موقت در استرالیا زندگی می کنند و منتظر پاسخ به درخواست دریافت پناهندگی هستند.
رییس جمهور مخلوع یمن: بحران یمن در اثر اشتهای سیری ناپذیر ایران برای کسب قدرت بیشتر و تسلط بر منطقه ایجاد شده است. اگر حوثی ها متوقف نشوند آنها تبدیل به یک گروه حزب الله دیگر تحت پشتیبانی ایران می شوند و تهدیدی برای مردم منطقه و ورای آن خواهند بود.در حالی که جنگنده های عربستان سعودی از نزدیک سه هفته پیش صدها بار خاک یمن را بمباران کرده اند، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان  در مقابل درخواست ایران برای پایان دادن به دخالت نظامی سعودی ها در یمن از تهران خواست در امور یمن مداخله نکند.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز  سعودی الفیصل در نشست خبری مشترک خود با لوران فابیوس همتای فرانسوی اش در ریاض با اشاره به این موضوع گفت:" چطور ایران از ما می خواهد حملات را متوقف کنیم؟"
وزیر امور خارجه سعودی در ادامه مداخله نظامی این کشور در یمن را مشروع ودر جهت حمایت از دولت به گفته او قانونی یمن یعنی دولت "عبد ربه منصور هادی" و به درخواست هادی دانست و بر ادامه این حملات تاکید کرد.در این نشست خبری لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز با حمایت از موضع سعودی ها گفت پاریس در کنار عربستان در مبارزه با حوثی ها در یمن ایستاده است.پس از رای منفی پارلمان  پاکستان به مداخله نظامی این کشور در بحران یمن، اعلام این حمایت سیاسی از سوی یک کشور غربی برای دستگاه سیاست خارجی عربستان واجد اهمیت است.
در همین حال عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مخلوع یمن که ماه گذشته از بیم حملات حوثی ها به شهر عدن از این کشور گریخته و به عربستان پناه برده است با نگارش سر مقاله روز دوشنبه نیویورک تایمز با حمله به ایران و حوثی ها مدعی شده است:" بحران یمن در اثر اشتهای سیری ناپذیر ایران برای کسب قدرت بیشتر و تسلط بر منطقه ایجاد شده است. اگر حوثی ها متوقف نشوند آنها تبدیل به یک گروه حزب الله دیگر تحت پشتیبانی ایران می شوند و تهدیدی برای مردم منطقه و ورای آن خواهند بود."
این شخصیت سیاسی فراری یمنی در ادامه مقاله خود به کشورهای غربی هشدار داده است امنیت کشتیرانی در دریای سرخ با تسلط حوثی ها در یمن به خطر جدی خواهد افتاد و گروه القاعده در جزیره العرب نیز این فرصت را خواهد یافت فعال تر شده و به امنیت کشتی ها در منطقه آسیب بزند.ادعای دخالت ایران در بحران یمن در حالی از سوی رییس جمهور مخلوع این کشور مطرح می شود که او پس از قرارداد تقسیم قدرت در سپتامبر سال گذشته به مفاد آن پای بند نماند و آن قدر در تشکیل دولت آشتی ملی تعلل کرد که حوثی ها را واداشت تا برای کسب حق سیاسی خود شهر صنعا را در کنترل خود بگیرند.در همین حال نیویورک تایمز در گزارشی دیگر درباره بحران یمن می نویسد مقاله منصور هادی در نیویورک تایمز در حالی منتشر می شود که از نظر بسیاری از ناظران احتمال بازگشت مجدد او به قدرت در یمن بسیار ضعیف شده و بسیاری در یمن او را متهم می کنند که رهبر مقتدری نبوده است.
درخواست جان کری اشاره به این طرح است که خطر منحرف کردن فرصت تاریخی برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای را به همراه دارد.ایرنا - خبرگزاری رویترز از واشنگتن گزارش داد : جان کری وزیر امورخارجه امریکا روز یکشنبه از نحوه ارائه توافق چارچوب در مورد برنامه هسته ای ایران از سوی خود پس از آن که رهبر عالی ایران تعبیر متفاوتی از آن ارائه داد و یک سناتور سرشناس امریکا کری را ' توهم زده ' خواند ، دفاع کرد.  
کری به برنامه ' دیس ویک ( این هفته ) ' تلویزیون ای بی سی گفت : من سر هریک از حقایقی که گفته ام، هستم. 
آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران هفته گذشته در مورد توافق ایران با قدرت های عمده جهان گفت :توافق نهایی باید به پایان تمام تحریم ها منجر شود. کری گفته است که این تحریم ها به طور مرحله ای تعلیق خواهند شد. کری گفت: تعبیرهای متقاوتی از سوی امریکا و ایرانیان در مورد توافق اولیه قبلی با ایران نیز وجود داشت ولی ایران به آن توافق پایبندی نشان داد.  
وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که باراک اوباما رییس جمهوری امریکا روز شنبه به سناتور مک کین که در مصاحبه ای کری را ' توهم زده ' خوانده بود ، علنا مورد طعنه قرار داده است. وی اضافه کرد، روسیه با وجود آن که متحد امریکا نیست در بیانیه ای گفته است که حقایق مربوط به این توافق که از سوی امریکا ابراز شده ، اطلاعات قابل اتکا و صحیح هستند. کری که قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه گزارشی به کنگره ارائه دهد به قانونگذاران هشدار داده است که چوب لای چرخ این توافق نگذارند و شرایطی تعیین نکنند که مانع از اجرای توافق از سوی ایران شوند.  پایگاه اینترنتی دویچه وله نیز گزارش داد: رییس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در پاناما اظهار کرد که به رغم وجود مشکلات، به حصول توافق اتمی با ایران خوشبین است. رییس جمهوری آمریکا از منتقدان خواست که صبور باشند و شانس یک توافق تاریخی را از بین نبرند. رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به نامه سناتورهای آمریکایی خطاب به آیت الله خامنه ای اشاره کرد و نویسندگان این نامه را متهم کرده که اطمینان به سیاست خارجی دولت خودشان را خدشه دار کرده اند. باراک اوباما نوشتن چنین نامه ای را رد شدن از خط قرمز دانسته است. 47 سناتور آمریکایی پیش از توافق لوزان نامه ای را خطاب به آیت الله خامنه ای نوشتند. او همچنین خواهان صبر بیشتر منتقدان شد و تصریح کرده که جزییات توافق جامع باید تدقیق شود.  
رییس جمهوری آمریکا گفته که من نمی فهمم چرا بعضی ها اصرار دارند پیشاپیش شکست این توافق را پیش بینی کنند. این رسانه اعلام کرد که ایران و کشورهای 1+5 قرار است تا پایان ماه ژوئن (11 تیرماه) سند توافق جامع اتمی را امضا کنند.منبع: ایرنا
وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد که ریاض امیدوار است ایران از اقدامات حوثی‌ها در یمن حمایت نکند.
«سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که عربستان در حال جنگ با ایران نیست و «عبدربه منصور هادی» خواستار دخالت نظامی ریاض در یمن شده است.به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی، وزیر خارجه عربستان گفت که عربستان در حال جنگ با ایران  نیست.الفیصل افزود که دخالت نظامی عربستان در یمن به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن بوده است.وزیر خارجه عربستان در ادامه مدعی شد که ریاض امیدوار است ایران از اقدامات حوثی‌ها در یمن حمایت نکند.منبع: ایلنا
عصبانیت اعراب خلیج فارس از مخالفت پارلمان پاکستان با پیوستن به ائتلاف جنگ علیه یمن؛
انتقاد وزیر مشاور در امور خارجه امارات از تصمیم پارلمان پاکستان در مخالفت با حضور نظامی پاکستان در نبرد زمینی در یمن، با واکنش های متفاوتی روبرو شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتقاد وزیر مشاور در امور خارجه امارات از تصمیم پارلمان پاکستان در مخالفت با حضور نظامی پاکستان در نبرد زمینی در یمن، با واکنش های متفاوتی روبرو شده است.
به گزارش «انتخاب»، انور قرقاش در واکنش به تصمیم پارلمان پاکستان در توئیتر نوشت:«تصمیم پارلمان پاکستان به بی طرفی این کشور در موضوع یمن اشاره دارد اما هم زمان از حمایت آشکار از عربستان خبر می دهد ، این نوع موضع گیری متناقض و خطرناک است چنانچه این تصمیم غیر قابل پیش بینی بود.»وی افزود: پاکستان تاوان این اقدام را خواهد داد.به گزارش پایگاه خبری ایلاف، قرقاش در توئیت دیگری که به نوعی هشدار به پاکستان به شمار می آید نوشت:«کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس ) در رویارویی خطرناک و سرنوشت سازی قرار گرفت و امنیت راهبردی این منطقه در معرض محک قرار گرفت، زمان واقعی برای تشخیص هم پیمان واقعی از هم پیمانان رسانه ای و گفتاری فرا رسیده است.»
عبدالعزیر بن عبدالله العمار قائم مقام وزیر امور اسلامی عربستان در سفر به پاکستان گفت: امارات حق دارد که ناامید شود و پیشنهاد میانجی گری پاکستان را رد کند.وی افزود: عدم موضع گیری پاکستان به معنای آن است که ان ها به مانند یک نظاره گر هستند. در واکنش به این نوشته ها، طاهر حسین مشهدی سناتور پاکستانی نوشت:« کشورهای پادشاهی نمی توانند محدودیت هایی که به خاطر دموکراسی بر دولت پاکستان اعمال می شود را بفهمید.»
وی افزود:« پارلمان صدای مردم پاکستان است.»
امارات: پاکستان باید تاوان سنگینی بپردازد / عربستان: امارات حق دارد ناامید شود / پاکستان: این تهدیدات مسخره است؛ کشورهای پادشاهی معنای پارلمان و دموکراسی را نمی فهمندچودری نیسار علی خان، وزیر کشور پاکستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای شدیداللحن این انتقاد را رد و اعلام کرد امارات این کشور را تهدید می‌کند.وزیر کشور پاکستان گفت اقدام یک وزیر اماراتی به تهدید پاکستان مسخره آمیز است و این وزیر همه آداب و رسوم دیپلماتیک را نقض کرده است.وی افزود: بیانیه وزیر اماراتی در مخالفت آشکار با همه عرف‌های دیپلماتیک در روابط بین‌الملل است. وی گفت: پاکستان ملتی محترم دارد و برای مردم امارات و عربستان عواطفی برادرانه دارد اما این بیانیه یک وزیر اماراتی مساوی توهین به پاکستان و مردمش است و غیر قابل پذیرش است.
راهکار اصولی، دو شاخه دارد: از یک سو باید تقویت همه جانبه قدرت ایران را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر باید حامیان عربستان را به تدریج از اطراف آن پراکند. یک "عربستان تنها" در برابر یک "ایران قدرتمند"، حرفی برای گفتن ندارد چه رسد به تهدید و تعرض؟!
عصرایران - "با عربستان سعودی چه کنیم؟" این پرسشی است که به ویژه این روزها، ایرانی ها درباره اش زیاد فکر می کنند. هر چند ماجرای مشمئز کننده تعرض مأموران سعودی فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، دستمایه موج جدید احساسات ضد سعودی در ایران است، اما واقعیت این است که نارضایتی ایرانیان از سعودی ها، ریشه ای فراتر از موضوع اخیر دارد.
بی تردید عربستان سعودی، هیچگاه برای ایران کشور دوست، نبوده است. هرچند در مقاطعی به دلایلی مانند حسن تدبیر دولتمردان ایرانی، لجاج و عناد سعودی ها نسبت به ایران مهار یا مدیریت شده است اما در مجموع، ریاض رویکردی مخرب در قبال تهران داشته است.در ماجرای فلسطین که بیش از آن که مسأله ایران باشد، مسأله اعراب است، سعودی ها به جای آن که در کنار ایرانی قرار بگیرند که تمام قد از فلسطین حمایت کرد، در برابرش ایستادند و تا توانستند، مهم ترین جریان مقاومت در برابر اسرائیل یعنی حزب الله لبنان را تضعیف کردند.
با عربستان سعودی چه کنیم؟

در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سعودی ها رسماً و علناً در کنار رژیم صدام ایستادند تا یکی از محورهای جنگ 8 ساله باشند و در کشتار مردم ایران سهیم شوند.
آنها در سال 1366، حجاج بی دفاع ایرانی را در خیابان های مکه، با بی رحمی تمام قتل عام کردند؛ اقدامی که در تاریخ بی سابقه بود.
حمایت عربستان از تروریست های طالبان - که خبرنگار و دیپلمات های ایرانی را در مزار شریف به شهادت رساندند - و نیز پشتیبانی های آشکار و نهان سعودی ها از گروه های تروریستی مانند گروهک ریگی، پرونده اقدامات سیاه عربستان را سنگین تر کرده است.
در عراق و سوریه نیز علیه منافع ایران هر چه در توان داشتند به کار بردند، داعش را تقویت کردند و بارها و بارها، جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس را متعلق به امارات دانستند.
در جریان تحریم های ظالمانه ایران نیز، سعودی های به شدت در تلاش بودند تا هر چه سریع تر ، حلقه تحریم علیه ایران شکل بگیرد و تنگ تر شود. آنها حاضر شدند در ازای تحریم نفت ایران، تولید خود را افزایش دهند و به مشتریان نفت ایران اطمینان دادند که حاضرند به قیمت پایین تری نفت شان را تأمین کنند مشروط بر این که با ایران معامله نکنند.در یک کلام، سعودی ها در قبال ایران، چیزی جز منشأ شرّ نیستند که باید سر جایشان نشانده شوند.
اما چرا این گونه شده است؟ و این در حالی است که همه می دانیم اساساً وزن و جایگاه ذاتی سعودی ها در این حد و اندازه نیست که بتوانند در برابر ایران قد علم کنند و آسیب های جدی هم بزنند.
واقعیت این است که سعودی ها و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه، نه به پشتوانه قدرت ذاتی یا وزن و جایگاه واقعی خود که با استفاده از شرایط منطقه ای و جهانی جرأت ابراز وجود پیدا کرده اند.
تیرگی روابط ایران و غرب باعث شده است غربی ها و مشخصاً آمریکا، برای مهار ایران، بهای بیشتری به عربستان سعودی بدهند و این، زیرساخت سوء تفاهمی است که سعودی ها بدان دچار شده اند. در واقع، آنها پشت پدر اجاره ای شان پنهان شده و به ایران سنگ می اندازند.
با توجه به این که قدرت و جایگاه کنونی عربستان، اصالت ندارد، اگر روزی این پدر اجاره ای کنار برود، آنها چاره ای جز کرنش و احترام نخواهند داشت.
هر چند در برابر این پرسش که "با عربستان چه کنیم؟" پیشنهاداتی مانند تحریم عمره یا تقویت حوثی های یمن - که با عربستان در جنگ اند - مطرح است که البته در جای خود محل تأمل جدی دارند ولی باید نگاهی راهبردی و بلند مدت به موضوع داشت و عربستان و اقمارش را به طور اصولی و دائمی سر جایشان نشاند.
راهکار اصولی، دو شاخه دارد: از یک سو باید تقویت همه جانبه قدرت ایران را در دستور کار قرار داد و از سوی دیگر باید حامیان عربستان را به تدریج از اطراف آن پراکند. یک "عربستان تنها" در برابر یک "ایران قدرتمند"، حرفی برای گفتن ندارد چه رسد به تهدید و تعرض؟!
قطعاً تکیه بر توانمندی های داخلی برای، اصل مهم قدرتمندسازی ایران است اما در کنار این اصل بی جایگزین، باید تعاملات بین المللی ایران به نحو چشمگیری بهبود یابد و به ویژه، باید با دوستان غربی عربستان، روابط نزدیکی ایجاد کرد. در صورت تحقق چنین روابطی، با توجه به این که ایران به صورت پیش فرض و ذاتی، جذاب تر و قدرتمندتر از عربستان است، می توان انتظار داشت که پشتوانه های خارجی عربستان که به استظهار آنها می تواند عرض اندام کند، تحلیل می روند و در همان حال، توان بین المللی ایران افزایش می یابد. در چنان وضعیتی است که از عربستان چهره ای دیگر خواهیم دید که جرأت نمی کند در برابر ایران اقدامات جسورانه مرتکب شود یا با مشتریان ایران برای اقدام علیه ایران وارد مذاکره شود.
وی جهت نیست که عربستان سعودی در کنار اسرائیل، از موفقیت مذاکرات هسته ای ایران بسیار بیمناک است و آرزو می کند که ای کاش هیچ گاه روابط ایران با اروپا و آمریکا سر و سامان نگیرد. عربستان را باید به طور اصولی و برای همیشه سرجایش نشاند؛ با دوراندیشی و تدبیر.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد