سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی ایران و منطقه

گزارش تحلیلی «انتخاب»؛

محمدجواد ظریف مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران در طول چندین هفته ی گذشته اوج هنرهای دیپلماتیک خود را به رخ جهانیان و البته اعراب خلیج فارس کشاند و توانست با تفاهم لوزان و متقاعد کردن پاکستان به عدم ورود به جنگ، اوضاع منطقه را که در حال حرکت به سمت و سوی خطرناکی بود، را به نفع ایران و صلح خاورمیانه تغییر جهت دهد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ظرافت دیپلماسی «ظریف» ؛ از تفاهم لوزان تا به زانو درآوردن عربستان!

روز سیزدهم فروردین، پس از روزها و ساعت ها انتظار، محمدجواد ظریف مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران و فدریگاه موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به جهانیان اعلام کردند که در مذاکرات هسته ای به راه حل های مشترکی برای بستن این پرونده دوازده ساله رسیده اند.این تفاهم انقدر تحلیلگران برجسته را به شگفتی واداشت که برخی، اعلام کردند این کار ظریف، در ردیف مهمترین اقدامات پس از انقلاب اسلامی است.

به گزارش «انتخاب»، ظریف اما، این روزها وقتی برای سر خواراندن ندارد، نه فقط مذاکرات هسته ای (که هنوز راه درازی در پیش دارد) بلکه مسائل حساس منطقه ای که اهمیت بییار مهم و شایانی برای ایران دارد.

مردی که این روزها در نزد افکار عمومی تا قهرمان ملی ارتقا پیدا کرده است، تا دو هفته پیش در لوزان مشغول مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران بود و توانست به تفاهمی مهم دست پیدا کند که می تواند راه را برای توافق هسته ای نهایی باز کند. اگر پیش از لوزان، اعلام می شد احتمال توافق 50-50 است، امروز می توان گفت که به مدد گفتگوهای طولانی و شب زنده داری های ظریف و تیم او و البته هدایت های رهبر معظم انقلاب و پیگیری مجدانه رییس جمهور، بیش از پیش به حل این مناقشه ساختگی غرب و امریکا نزدیک شده ایم.

خبرنگاران مستقر در لوزان می گویند، خستگی ناپذیری ظریف به حدی بود که تعجب همگان را در برداشت و در نهایت رکورد جهانی مذاکرات بین المللی را با 8 و نیم ساعت گفتگوی مستمر با وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزرای اروپایی و آسیایی شکست.

با این حال، به رغم استقبال صبح هنگام مردمی و خودجوش از ظریف و تیم او در بازگشت از لوزان، عده ای که پیش بینی می شد مذاکرات به هر نتیجه ای برسد اعتراض خود را با صدای بلند اعلام خواهند کرد، به دستاوردهای مذاکرات لوزان خرده گرفتند و ادعا کردند که «اسب زین شده را دادیم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم».

با این حال و برخلاف انتظار این عده ی قلیلِ همیشه معترض، مقامات ارشد کشور از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سپاه از دستاورد لوزان تقدیر کردند و رهبر معظم انقلاب نیز بار دیگر حمایت خود را از «فرزندان انقلاب» اعلام کردند و البته بار دیگر، دغدغه ی خود در مورد این مذامرات را مورد تاکید قرار داده و با توجه به تجربه چهار دهه انقلاب، نسبت به خدعه امریکا و برخی کشورهای اروپایی هشدار دادند.

اما لوزان همه ماجرا نبود. یک هفته پس از موفقیت مذاکرات سوییس، بحران یمن وارد فاز تازه ای شده بود که می توانست به فاجعه ای در منطقه ی تبدیل شود. عربستان سعودی که نزدیک به یک ماه است یمن را بمباران می کند، از پاکستان خواسته بود که وارد عملیات نظامی علیه حوثی ها شود که در این صورت ائتلاف فعلی عریستان که اتحادیه ای عربی است به ائتلافی سنی تبدیل می شد و داعیه جنگ شیعه و سنی را در اذهان عمومی زنده می کرد.

در این شرایط، اردوغان که حملات بی سابقه ی لفظی علیه ایران را کلید زده بود، طی سفری یک روزه وارد تهران شد و با مقامات ایرانی به گفتگو پرداخت و بر سر بحران یمن به توافق رسید.

ظریف یک روز پس از دیدار اردوغان از ایران، تصمیم به سفری کوتاه و ناگهانی با محوریت یمن به عمان گرفت که با استقبال خوب مسقط و بن علوی وزیر خارجه آن مواجه شد.

وزیر خارجه کشورمان با خود بسته ای پیشنهادی برای حل مسالمت آمیز ماجرای یمن به همراه داشت و آن را با مقامات عمانی و پس از آن با سفر به پاکستان، با مقامات اسلام آباد در میان گذاشت.

روزی که ظریف پا در اسلام آباد گذاشت، مصادف با سومین روز کاری پارلمان پاکستان برای بحث و بررسی درخواست ریاض در مورد ورود پاکستان به ائتلاف نظامی سعودی علیه یمن بود.

پس از دو روز مذاکرات فشرده در مورد بسته پیشنهادی تهران برای حل بحران یمن و دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با مقامات ارشد پاکستان از جمله فرمانده ارتش که نقشی تعیین کننده در پاکستان ایفا می کند و بنابر اعتقاد بسیاری از نخست وزیر و دیگر مقامات قدرت و نفوذ بیشتری در اختیار دارد، ظریف در ساعات پایانی روز پنج شنبه به تهران بازگشت.

روز جمعه، درحالیکه یک روز از بازگشت وزیر خارجه کشورمان از پاکستان گذشته بود، پارلمان این کشور رای نهایی خود را در مورد ورود به ائتلاف عربستان اعلام کرد که آن «نه» بزرگ به عربستان سعودی و دیگر اعراب خلیج فارس برای ورود به جنگ یمن بود.

پارلمان پاکستان همچنین اعلام کرد که «مایل است اسلام آباد در درگیری یمن بی طرفی اختیار کند تا بتواند یک نقش فعال دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران ایفا کند» که دقیقا این را می توان مطابق با خواسته ی جمهوری اسلامی ایران دانست. با این تصمیم اسلام اباد، پوئنی مثبت به ایران تعلق گرفت و دیپلماسی تهران باعث شد که پاکستان که شاه کلید تغییر جهت جنگ یمن به سود سعودی ها تلقی می شد،  از چنگ ریاض رهانیده شود.

واکنش عصبی این دسته از اعراب ره روی صهیونیزم، با سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در نکوهش پلیدی رفتار سعوی و "مسئولان جدیدش" پس از مرگ ملک عبدالله، تشدید شد، بطوریکه پس از موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و مبهوت ماندن اعراب خلیج فارس از عدم پذیرش آن همه وعده و وعید وسوسه کننده به پاکستانِ گرفتار مصائب اقتصادی، امارات متحده عربی با عتاب و تندی خطاب به اسلام آباد گفت: ظاهرا ایران برای شما بیشتر از ما اهمیت دارد.

محمدجواد ظریف مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران در طول چندین هفته ی گذشته اوج هنرهای دیپلماتیک خود را به رخ جهانیان و البته اعراب خلیج فارس کشاند و توانست با تفاهم لوزان و متقاعد کردن پاکستان به عدم ورود به جنگ، اوضاع منطقه را که در حال حرکت به سمت و سوی خطرناکی بود، را به نفع ایران و صلح خاورمیانه تغییر جهت دهد.

این اتفاقا اما، جمله ی مهم یکی از دیپلمات های مهم کشور را در ذهن ملت زنده می کند که "ظریف، دیپلماتی متشرع و مقید به منافع ملیست که شاید نظیرش، در صدسال گذشته در ایران وجود نداشته است"

این رخدادها البته در سایه اعتماد رهبری معظم به ایشان و همچنین هدایت های معظم له، نقشی غیرقابل انکار در حوادث اتی خاورمیانه خواهد داشت.
دولت ایران به شدت هر گونه دخالت در امور داخلی یمن و حمایت نظامی به نیروهای حوثی را تکذیب می کند.
رویترز مدعی دستگیری دو ایرانی در جنوب یمن شد.
به گزارش عصرایران، رویترز ادعا کرد: افراد مسلح محلی در شهر عدن در جنوب یمن گفته اند آنها روز شنبه دو ایرانی را دستگیر کرده اند که به حوثی ها به هنگام جنگ مشورت می داده اند.
دولت ایران به شدت هر گونه دخالت در امور داخلی یمن و حمایت نظامی از نیروهای حوثی را تکذیب می کند.
رویترز اضافه کرد: در صورتی که خبر دستگیری دو ایرانی صحت داشته باشد این موضوع منجر به بدتر شدن روابط میان تهران و ریاض می شود؛ دو کشوری که بر سر نفوذ در خاورمیانه در حال رویارویی با یکدیگر هستند.
سایت العربیه هم با انتشار عکسی مدعی شد وی یکی از افراد ایرانی دستگیر شده در جنوب یمن است.
هنوز هیچ منبع رسمی در یمن یا ایران درباره این خبر واکنش نشان نداده اند.

رویترز: تحریک احساسات ملی‌گرایانه و فرقه‌گرایانه در عربستان

کاربران پایگاه های ارتباط اجتماعی و مبلغان سعودی، از شیعیان و ایرانی ها به عنوان «صفوی» یاد می کنند که اشاره به سلسله پادشاهی صفویه ایرانی است که در قرن 16 میلادی تشکیل شد و مذهب شیعه را در ایران گسترش داد. این توصیف را هم قوم گرایان عرب و هم فرقه گرایان وهابی به کار می برند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افزایش اظهارات ضدشیعی و ضدایرانی در عربستان/ یمن، تا 2017 کشوری کاملاً شیعه می شود/ اگر شیعیان پیروز شدند، به آنان حمله کنید! همانطور که شیر به شکارش حمله می کند

خبرگزاری رویترز نوشت: در حالی که حملات عربستان به یمن وارد سومین هفته خود شده است، این حملات احساسات ملی گرایانه را در عربستان برانگیخته و در عین حال به شدت به احساسات فرقه گرایانه دامن زده است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ مقامات عربستان از به کار بردن عبارت های فرقه گرایانه در توصیف حوثی ها که جزو شیعیان هستند خودداری می کنند ولی بسیاری از مبلغان و روزنامه نگاران و کاربران پایگاه هایی ارتباط اجتماعی به این مسئله پایبند نیستند.

توهین به شیعیان

ناصر العمر مبلغ تندرو وهابی در صفحه خود در تویتر یک روز پس از اعلام آغاز حملات هوایی به یمن، شیعیان را «رافضی» توصیف کرد. صفحه العمر در تویتر یک میلیون و 640 هزار بیننده دارد. استفاده از این اصطلاح حتی از طرف شهروندان عادی، حاوی خطراتی برای عربستان در جنگی است که حوثی ها در آن خود را مدافعان میراث دینی محلی برضد تندروی سنی ها می دانند که ریاض به آن دامن می زند.
به نوشته رویترز، هنوز کشمکش فرقه ای بین سنی و شیعه بر مناقشه داخلی پیچیده یمن سایه نینداخته است ولی تحلیلگران امور یمن بارها هشدار داده اند فرقه گرایی خطری فزاینده است و ممکن است به تشدید خطرناک رویارویی ها منجر شود.بسیاری از شهروندان عربستان معتقدند حملات هوایی برضد حوثی ها به معنای به دست گرفتن رهبری کشورهای سنی و پاسخی است که ریاض باید یک دهه پیش هنگام مشاهده مداخله ایران در کشورهای عربی با استفاده از گروه های شیعی، به این کشور می داد!

هویت ملی آل سعود!

رسانه های عربستانی خبرهای این حمله نظامی را که رسما «طوفان قاطعیت» نامیده می شود به عنوان حملاتی موفقیت آمیز منتشر می کنند و گزارش ها مربوط به کشته شدن غیرنظامیان را نادیده می گیرند و به ستایش از حاکمان عربستان می پردازند. هویت ملی در عربستان ارتباطی نزدیک با مکتب سنی وهابی دارد که شیعیان را فرقه ای گمراه می دانند و گاهی مبلغان بلندپایه عربستانی مسلمان بودن شیعیان را زیر سئوال می برند.
دولت عربستان در سال های گذشته با جدیت تلاش کرده است از به کار بردن الفاظ فرقه گرایانه به صورت علنی پرهیز کند و مقاماتی بلندپایه را برای شرکت در مراسم تشییع جنازه شیعیان عربستانی که در ماه نوامبر به دست وهابیون های تندرو کشته شدند اعزام کرده است. سال گذشته مقامات عربستانی یک مبلغ وهابی را بازداشت کردند که در صفحه خود در تویتر از کشته شدن حوثی ها به دست اعضای القاعده با به کار بردن الفاظ طایفه گرایانه ابراز خوشحالی کرده بود.با این حال اعضای اقلیت شیعه در عربستان از تبعیض های سازمان یافته علیه خود شکایت دارند.
ریاض وجود چنین تبعیضی را تکذیب می کند ولی مبلغانی در نهاد دینی منصوب دولت به طور مکرر به انتقاد از اعتقادات شیعیان و تاریخچه آنان می پردازند.
 فرید الغامدی مبلغ سعودی در سخنانی در دانشگاه ام القری در مکه که در پایگاه یوتیوب منتشر شد گفت: «اگر شیعیان بتوانند در آن کشور (یمن) پیروز شوند و بر مسلمانان سنی سیطره یابند، به آنان حمله کنید همانطور که شیر به شکارش حمله می کند».
این گونه مطالب در روزنامه های سعودی نیز دیده می شود. هفته گذشته در گزارشی که در یک روزنامه عربستانی منتشر شد به نقل از کارشناسان نظامی گفته شد حوثی ها می خواهند صنعا پایتخت یمن را تا سال 2017 به شهری کاملا شیعی تبدیل کنند و هدف از حملات هوایی کنونی، به شکست کشاندن طرح ایران است.

ایرانی ها، صفویون!

کاربران پایگاه های ارتباط اجتماعی و مبلغان سعودی، از شیعیان و ایرانی ها به عنوان «صفوی» یاد می کنندکه اشاره به سلسله پادشاهی صفویه ایرانی است که در قرن 16 میلادی تشکیل شد و مذهب شیعه را در ایران گسترش داد. این توصیف را هم قوم گرایان عرب و هم فرقه گرایان وهابی به کار می برند.
به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، طایفه شیعه زیدی در یمن متفاوت از مذهب شیعه در ایران است ؛ به نظر می رسد حوثی ها مستقل تر از دیگر نمایندگان ایران در منطقه عمل می کنند. اما در فضای داغی که حملات نظامی ایجاد کرده است، چنین تفاوت هایی به چشم نمی آید. بعد از آغاز حملات هوایی به یمن در ماه گذشته، سعد البریک مبلغ عربستانی در یادداشتی در حساب خود در تویتر که یک میلیون و 150 هزار مراجعه کننده دارد نوشت: «طوفان قاطعیت آغاز شد تا به هرگونه چشمداشت صفوی ها برای محاصره کردن مسلمانان در سرزمین هایشان پایان دهد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاردار سفارت عربستان در پاریس مدعی شد : اقدامات خصمانه ایران، عربستان را وادار به آغاز عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) کرد.
به گزارش پایگاه خبری «تیک» (Tik.ir) به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، علی بن محمد القرنی کاردار سفارت عربستان در پاریس گفت : ایران با دخالت در یمن و سوریه جنگی طایفه ای را در خاورمیانه هدایت می کند.
القرنی خاطرنشان کرد : ایران یک کشور مهم اسلامی است اما این کشور انتخاب کردند که با شعله ور کردن آتش اختلافات فرقه ای نفرت انگیز «نقش منفی» را در منطقه ایفا کنند.
وی همچنین افزود : ایران به دخالت در مسائل کشورهای متعدد از جمله سوریه، عراق، یمن و لبنان ادامه می دهد و پایه همه دخالت هایش فرقه ای است.
کاردار سفارت عربستان در پاریس در ادامه گفت : ایران مقاصد پلیدی دارد و نمی خواهد با کشورهای همسایه اش اعم از کشورهای عربی و اسلامی در صلح زندگی کند. اقدامات خصمانه ایران عربستان را وادار کرد عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) را آغاز و یک عملیات نظامی هوایی را در یمن برضد شبه نظامیان انصارالله، که از سوی ایران حمایت می شوند، اجرا کند.
کاردار سفارت عربستان در پاریس افزود: مداخله عربستان در یمن در پاسخ به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهور قانونی یمن صورت گرفت.
این دیپلمات عربستانی درباره احتمال تبدیل شدن عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) به مرحله مداخله زمینی گفت‌ «همه احتمال ها روی میز قرار دارند. کشورهای ائتلاف برای بازگرداندن مشروعیت به یمن هیچ اقدامی را دور نگه نمی دارند و عملیات تا به امروز فقط به حملات هوایی محدود است».
در افغانستان، عربستان سعودی یکی از سه کشوری بود که زمانی، دولت طالبان را به رسمیت شناخت؛ اما ایران و آمریکا هر دو خواستار کنار زده شدن طالبان از قدرت بودند.تحولات ماه های اخیر در منطقه، از عراق و سوریه گرفته تا یمن، بار دیگر بحث میزان و عمق نفوذ منطقه ای ایران را به طور جدید مطرح کرده است. در همین زمینه، یک نشریه آمریکایی به موضوع تلاش برخی دولت های منطقه برای مهار ایران پرداخته و چنین چیزی را یک «مأموریت غیرممکن» برای آن ها دانسته است.
به گزارش «تابناک»، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده می نویسد هرچند توافق نهایی ایران و گروه 1+5 به حل و فصل مسئله هسته ای ایران منجر خواهد شد، اما این به معنای پایان نفوذ ایران در خاورمیانه نیست. به عقیده این نشریه، ایران قدرتمندتر از آن است که بتوان آن را مهار کرد و مهار ایران یک «مأموریت غیرممکن» است.در این مطلب اشاره شده که تلاش برای جلوگیری از حصول توافق هسته ای ایران، سبب شکل گیری اتحادهای غیرمنتظره ای شده است. عربستان سعودی در خفا تمایل خود به همکاری با رژیم اسرائیل برای جلوگیری از توافق هسته ای ایران را اعلام کرده؛ هرچند به طور همزمان، در تریبون های رسمی از تفاهم ایران و 1+5 استقبال کرده اند.
بر هیچ کسی پوشیده نیست که برخی کشورهای همسایه ایران در منطقه خلیج فارس و همچنین رژیم سرائیل، نظر مثبتی به برنامه هسته ای ایران ندارند. آن ها نگران این هستند که توافق هسته ای، راه را برای دوستی ایران و آمریکا فراهم کرده و ضمن افزایش قدرت ایران در منطقه، سبب فاصله گرفتن آمریکا از متحدین منطقه ای خود شود.اما چه توافق هسته ای حاصل بشود و چه نشود، ایران قدرتی قابل اعتنا در منطقه است. توافق جامع، در عمل جلوی توسعه بیشتر برنامه هسته ای ایران را خواهد گرفت و راه را برای مشارکت سازنده ایران با شرکای منطقه ای و بین المللی باز خواهد کرد.
کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نگرانند که توافق هسته ای ایران به ضرر آن ها تمام شود و چنین توافقی فضای مانور و نفوذ بیشتری را در اختیار ایران بگذارد. به طور خاص برای عربستان سعودی، این نگرانی با تحولات اخیر در خاورمیانه – که مطلوب و مساعد آن ها نیست – تلفیق شده است. هرچه باشد، ایران مدتی است که در لبنان به قدرت مسلط تبدیل شده، جایگاه دولت بشار اسد را در سوریه تثبیت کرده و دلیل موجهی نیز برای حضور در عراق دارد. در حقیقت، در حالی که بقیه کشورهای منطقه در مقابل تهدید داعش به زانو درآمده اند، ایران فعالانه با مبارزه با این گروه می پردازد. تحولات اخیر در یمن، سبب پیچیدگی بیش از پیش اوضاع در منطقه شده است. کابوس کشورهای عرب منطقه درباره رها شدنشان از سوی آمریکا، چیز جدیدی نیست. در واقع، برخی استدلال می کنند که چنین امری یک جنبه ساختاری از اتحاد طرفین است، اما اکنون به شکل بارزتری بروز و ظهور پیدا کرده است.
رژیم اسرائیل نیز از توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است. نخست وزیر این رژیم، مذاکره کنندگان آمریکایی را به کوتاه آمدن در موضوع توقف برنامه هسته ای ایران متهم می کند. وی در سخنرانی خود در کنگره مدعی شد توافق هسته ای، راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای هموار خواهد کرد. اما این استراتژی برای رژیم اسرائیل هزینه زیاد و منافع اندکی داشته است. در حال حاضر، روابط بنیامین نتانیاهو با کاخ سفید تیره و شکاف میان آن ها به طور فزاینده ای علنی شده است.  
در همین حال و در شرایطی که متحدان منطقه ای آمریکا بر جلوگیری از دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته ای تمرکز کرده اند، ایران به تثبیت دستاوردهای خود در خاورمیانه ادامه می دهد. توافق هسته ای آن چیزی نیست که جایگاه منطقه ای ایران را تضمین کند؛ زیرا ایران هم اکنون نیز قدرتی مسلط در خاورمیانه است. ایران یک کشور بزرگ و سرشار از منابع طبیعی است و کشوری قدرتمند در منطقه بی ثبات خاورمیانه به شمار می رود.ایران دارای جمعیتی زیاد – دو برابر عربستان سعودی – نیز هست. اما شاید مهمتر از این موارد، آن است که ایران می تواند یک خط مشی و دستور کار جدی بین المللی را هم در داخل و هم در خارج از منطقه دنبال کند. در حال حاضر، منافع استراتژیک ایران و آمریکا در برخی موضوعات کلیدی با یکدیگر انطباق دارد؛ از جمله در مبارزه با داعش و همچنین اوضاع افغانستان در دوره پس از جنگ. ظهور داعش در عراق نشان داد که پس از تعلل اولیه، ایران به سرعت وارد عمل شده و هرآنچه لازم بود را برای مهار این گروه انجام داد.
امروز، ایران تنها بازیگر حاضر در عراق است که سطح منافع آن در این کشور سبب می شود قادر و مایل به اعزام نیروی زمینی به عراق در صورت لزوم باشد. در افغانستان، عربستان سعودی یکی از سه کشوری بود که زمانی، دولت طالبان را به رسمیت شناخت؛ اما ایران و آمریکا هر دو خواستار کنار زده شدن طالبان از قدرت بودند.هیچ کس بر این گمان نیست که ایالات متحده می تواند و می بایست به سیاست پیش از سال 1979 خود در قبال ایران بازگردد. اما دو کشور باید در مواردی که منافع ملی شان اشتراک داشته و ایجاب می کند، به همکاری با یکدیگر بپردازند. موفقت عملیات آزادسازی تکریت نمونه ای از نتایج مشارکت محدود ایران و آمریکا بود.
توافق هسته ای می تواند سبب تسهیل چنین همکاری هایی شود. چنین پیش بینی می شود که آینده تعاملات بین المللی ایران به حل و فصل موضوع هسته ای بستگی درد. اما در شرایط کنونی، ایران برای قدرتمند شدن و تقویت جای پای خود در منطقه، نیازی به توافق هسته ای ندارد. در شرایطی که بازیگران منطقه ای مشغول تلاش برای ضربه زدن به مذاکرات هسته اند تا از این طریق به زعم خود سبب تضعیف ایران شوند، ایران همچنان به تثبیت حضور و نفوذ خود در منطقه می پردازد.
منبع: تابناک
کشفیات اخیر نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور در پی عملیات انهدام یک تیم تروریستی در کوههای قصرقند واقع در جنوب سیستان و بلوچستان
منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد