سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

بحث‌های مربوط به مذاکرات دیگر نباید محرمانه باشد و باید به صورت علنی با مردم مطرح شود چرا که امروز مخالفان در پیشبرد مذاکرات مؤثرند و اگر مخالفان حرف نزنند و فقط موافقان صحبت کنند یا بالعکس، چهره واقعی از کشور و افکار عمومی ارائه نخواهد شد بنابراین بهترین راه این است که گروه‌ها با هم تعامل کنند.

کد خبر: ۴۹۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ - 11 April 2015

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از برگزاری جلسات مجمع تشخیص به صورت فوق‌العاده تا پایان خردادماه خبر داد و گفت: امروز سیاست‌های کلی برنامه ششم و اختلاف نظر کارشناسان مجلس و دولت بررسی شد.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری صبح امروز (شنبه) در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستور کار امروز مجمع اظهار داشت :که در حال حاضر مجمع تشخیص بحث‌های مهمی را پیگیری می‌کند که به همین دلیل جلسات مجمع را به صورت هفتگی و فوق‌العاده از اسفندماه آغاز کرده‌ایم و تا پایان خرداد هم این جلسات به صورت فوق‌العاده ادامه خواهد داشت.

رضایی با اشاره به دستور کارهای مجمع تصریح کرد: سیاست‌های کلی برنامه ششم، بخش‌های باقیمانده از سیاست‌های کلی انتخابات، اختلاف‌های بین مجلس و شورای نگهبان از جمله دارایی مسئولان که به دلیل فوریت برنامه ششم عقب افتاد و اختلاف پیشگیری از وقوع جرایم که موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان است در دستور کار مجمع قرار دارد و تا پایان خرداد به صورت فوق‌العاده رسیدگی خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در جلسه امروز سیاست‌های کلی برنامه ششم مورد بررسی قرار گرفت، افزود: اختلاف نظری بین کارشناسان کشور و مسئولان دولت است که معتقدند اعداد نباید گذاشته شود اما کارشناسان مجلس و کشور می‌گویند اگر برنامه اعداد نداشته باشد قابل پیگیری نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما به نقطه متعادلی رسیدیم و قرار شد اعدادی که مانند رشد اقتصادی مهم و کلیدی هستند حتماً آورده شده تا برنامه هدف داشته باشد اما اعدادی که باید از سوی مجلس و دولت تعیین شود را گذاشته‌ایم تا خودشان در برنامه قید کنند.

رضایی با اشاره به تجاوز دولت سعودی به یمن اظهار داشت: کاری که عربستان نسبت به یمن انجام داده نه تنها یک اقدام اسلامی و عربی نیست بلکه یک اقدام صهیونیستی است و عربستان باید هرچه سریع‌تر و فوری از یمن بیرون برود و دخالت در یمن را پایان دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم پایان تجاوزات عربستان به یمن ادامه داد: متأسفانه دولت عربستان عامل اصلی جنگ حزب بعث صدام با ایران بود؛ یعنی عاملی اصلی که به جز آمریکا و اسرائیل، صدام را تحریک به حمله کرد، دولت عربستان بود.

وی گفت: 100میلیارد دلاری که به ما تحمیل شد، حکام سعودی به ما وارد کردند و از آن زمان نیز دائماً‌ در منطقه ناامنی به وجود می‌آورد اما در آن زمان دستشان را رو نمی‌کردند در حالیکه حکام جدید علنی و غیرانسانی و بدون رعایت استاندارد بین‌المللی در سوریه، عراق و بحرین دخالت کردند.

رضایی ادامه داد: عربستان امروز به یمن حمله کرده و جنایاتی شبیه اسرائیل در غزه را انجام می‌دهد؛ متأسفانه ارتش عربستان از سلاح‌های ممنوعه و بمب‌های ناپالم، آتش‌زا و خوشه‌ای استفاده کرده، این بمب‌ها بعد از جنگ ویتنام ممنوعه اعلام شد و حتی آمریکا و اسرائیل این بمب‌ها را به کار نگرفته‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت مجروحان یمنی که حالت سوختگی دارند یادآور شد: علت این امر استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه در یمن است.

وی در عین حال به شکاف عمیقی که دولت عربستان بین کشورها و مذاهب اسلامی به وجود آورده است اشاره کرد و افزود: عربستان علناً‌ با مردم‌سالاری، دموکراسی و آزادیخواهی ملت‌ها مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد مردم یمن برای خود تصمیم بگیرند.

رضایی اظهار داشت: عربستان با دخالت خود سیستم اداره مردمی یمن را بر هم زد و در بحرین نیز مانع هر نفر یک رأی شد لذا جرم دیگر حکام سعودی این است که مقابل مردم منطقه و انتخابات آنها ایستاده‌اند.

رضایی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که عربستان به صورت سریع و فوری حملات خود را قطع کند و از یمن بیرون برود تا احزاب و مردم یمن خود سرنوشتشان را رقم بزنند.

در ادامه این نشست خبری، رضایی در خصوص بیانیه سوئیس تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مسئله هسته‌ای چارچوب را دقیقاً مشخص کردند و مخالفان و موافقان می‌توانند روی منافع ملی بحث کنند اما مسئله پایان نیافته و باید دید چه کسی هیزم دیگی را که روی آتش گذاشته شده فراهم می‌کند؟ آیا فقط ایران باید این کار را انجام دهد یا دیگران هم باید هیزم بگذارند؟ باید دید از این آش چه چیزی نصیب ایران می‌شود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: اینکه غنی‌سازی ایران پذیرفته شده حرف خوبی است اما باید دید که نهایتاً از این مذاکرات چه چیزی بیرون می‌آید.

وی تأکید کرد: بحث‌های مربوط به مذاکرات دیگر نباید محرمانه باشد و باید به صورت علنی با مردم مطرح شود چرا که امروز مخالفان در پیشبرد مذاکرات مؤثرند و اگر مخالفان حرف نزنند و فقط موافقان صحبت کنند یا بالعکس، چهره واقعی از کشور و افکار عمومی ارائه نخواهد شد بنابراین بهترین راه این است که گروه‌ها با هم تعامل کنند.

رضایی در خصوص بازگشت خود به سپاه پاسداران توضیح داد: من خود را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانم و هر تصمیمی که ایشان بگیرد بنده عمل خواهم کرد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با بیان اینکه در 20 سال گذشته اولویت کشور اقتصاد بود، ادامه داد: ما با تلاش به تدوین سیاست‌های کلان کشور در زمینه اقتصادی کمک کردیم و در حال حاضر مجموعه‌ای فراهم شده که برخی می‌گویند تا 50 سال آینده سیاست‌های کلان اقتصادی داریم و باید به دنبال اجرا برویم اما به اعتقاد من برای 10 سال آینده بحث اقتدار- امنیت ملی و اقتصاد مطرح است.

وی با اشاره به هشت شهید در استان سیستان و بلوچستان به اهانت و تحقیر دولت عربستان درباره زوار ایرانی اشاره کرد و افزود: این مسئله غیرت هر ایرانی را به جوش می‌آورد بنابراین امروز امنیت ایران در منطقه تعریف می‌شود و اگر ژئوپلوتیک منطقه بر هم بخورد این مسائل وارد ایران هم می‌شود.

رضایی افزود: بنابراین اقتدار و اقتصاد باید پابه‌پای هم ادامه داشته باشد و از این رو بنده همیشه آمادگی دارم در هر خط مقدمی حضور داشته باشم اما این مسئله بستگی به نظر مقام معظم رهبری دارد و مقرر شده به نسل‌های آینده سپاه ارائه تجارب داشته باشم و بیش از این چیزی مطرح نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره تأکیدات مبنی بر لزوم توقف حج عمره به دلیل رفتار دولت سعودی گفت: چون این مسئله جنبه دینی داشته و مراجع نیز در آن نظر دارند و هم از بعد سایر مسائل مطرح است، لذا مسئولان باید تصمیم بگیرند.

وی درباره زمان لغو تحریم‌های ایران نیز توضیح داد: مسئله تحریم‌های اقتصادی همان آشی است که باید ببینیم چقدر می‌خواهند به ما بدهند و اگر قرار باشد لغو تحریم‌ها در برنامه 3 یا 5 ساله اتفاق بیفتد، شیرینی توافق گرفته می‌شود.

رضایی با بیان اینکه تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل کاملاً قابل برداشته شدن است و با مصوبه حل می‌شود، یادآور شد: تحریم‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اعمال شده و نیز تصمیمات کنگره حل شدنی است و صداقت آنها در این است که با یک مصوبه کلیه تحریم‌ها لغو شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تأکید کرد: در کمتر از دو و سه هفته کل تحریم‌ها قابل حذف شدن است.

اعضای گروه تروریستی داعش امروز ۵۲ نظامی عراقی را در منطقه مرزی «قائم» اعدام کردند.

کد خبر: ۴۹۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳ - 10 April 2015
اعضای گروه تروریستی داعش امروز ۵۲ نظامی عراقی را در منطقه مرزی «قائم» اعدام کردند.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، اعضای گروه تروریستی داعش امروز ۵۲ عنصر امنیتی عراق را در منطقه «قائم» واقع در مرزهای مشترک این کشور و سوریه به اسارت گرفته و سپس اعدام کردند.

بر اساس این گزارش، اعضای این گروه تروریستی همچنین ۲۰۰ نظامی به همراه خانواده های آنان را در منطقه «السلامیه» در شهر موصل ربودند.

فرات نیوز نیز گزارش داد: به دنبال حمله تروریست های داعش به منطقه ای در شهر الرمادی واقع در استان الانبار، ۱۵ غیرنظامی از جمله چندین زن و کودک کشته و یا زخمی شدند.

با این تفاسیر به نظر می رسد ایران آمادگی خود را برای آغاز تنش زدایی و بهبود روابط اعلام کرده است. اکنون نوبت آمریکا و شخص اوباما است که مشخص کند قصد دارد چه راهی را در پیش گیرد. اوباما به خوبی می داند که با برگ ایران (در کنار برگ کوبا) می تواند بیلان سیاست خارجی خود را دگرگون کند.

توافق هسته ای، زمین تمرین بهبود روابط ایران و آمریکا
عصرایران ؛ جلیل بیات* - بدون شک مهم ترین عامل در بروز و تداوم مناقشه هسته ای ایران عدم اعتماد متقابل طرفین (به خصوص ایران و آمریکا) نسبت به هم می باشد. تجربیات تلخ تاریخی و سوءبرداشت ناشی از عدم ارتباط برای بیش از سه دهه باعث شده طرفین نسبت به نیات، اهداف و رفتار طرف مقابل بی اعتماد باشند.

این بی اعتمادی (به خصوص از سوی ایران) آنقدر عمیق است که در حالی که هنوز توافقی حاصل نشده یکی از مهم ترین نگرانی ها درباره عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود و چگونگی مقابله با این امر است.

اگرچه گفتگوهای مستقیم و رو در رو، درک طرفین نسبت به هم را بیشتر کرده اما باید گفت همچنان بی اعتمادی جایگاه مستحکمی در ذهنیت آنها دارد. جان کری و اوباما وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود بعد از بیانیه سوئیس عنوان کردند: "این توافق بر مبنای تعهدات و اعتماد نیست، بلکه بر مبنای شواهد و راستی آزمایی است." معنای این سخن این است که آمریکا به آنچه ایران تعهد می کند اعتماد ندارد، بلکه به آنچه که راستی آزمایی می شود اعتماد دارد.

آقای دکتر ظریف وزیر خارجه ایران هم هفته پیش در برنامه نگاه یک صریحا گفت: "آمریکا قابل اعتماد نیست" و این سخن بارها از سوی دیگر مقامات نظام هم شنیده شده است. با این حال اگرچه همانطور که رهبر انقلاب فرمودند هنوز اتفاقی روی نداده و بیانیه سوئیس صرفا یک بیانیه مشترک مطبوعاتی بود، اما به نظر می رسد تحولی مهم در سیاست ایران نسبت به آمریکا شکل گرفته است.

تا پیش از این رهبر انقلاب بارها عنوان کردند که به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستند. اما روز پنجشنبه ایشان جمله ای فرمودند که تاکنون سابقه نداشته است.

ایشان بار دیگر با تأکید بر اینکه مذاکره با امریکاییها فقط در مورد موضوع هسته ای است و نه هیچ موضوع دیگری خاطرنشان کردند: "البته مذاکرات درخصوص موضوع هسته ای یک تجربه است. اگر طرف مقابل از کج تابی های خود دست بردارد، این تجربه را می توان در مسائل دیگر ادامه داد. اما اگر طرف مقابل به کج تابی های خود ادامه دهد، تجربه قبلی ما در بی اعتمادی به امریکا تقویت خواهد شد."

پیش از این هم حسن روحانی در سخنانی بعد از بیانیه سوئیس با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای پله اول برای تعامل سازنده با جهان است گفته بود: "ایران خواهان صمیمی و گرم تر شدن مناسبات خود با کشورهای دوست است. ما می‌خواهیم روابط خود را با کشورهایی که رابطه سرد داریم بهتر کنیم و حتی با کشورهایی که احیانا دارای تنش هستیم بدنبال رسیدن به پایان تنش و خصومت می باشیم چرا که این همکاری را به نفع همگان می‌دانیم."

رئیس جمهور روز پنجشنبه نیز به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای صحبت چند روز پیش خود را تکرار کرد و گفت: "ما توافق هسته‌ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان می‌دانیم. هدف ما تعامل سازنده است که به نفع همه خواهد بود."

لذا به نظر می رسد با بیانیه سوئیس تحولی مهم در ذهنیت مقامات ایران شکل گرفته است. تحولی که نشان می دهد ایران حاضر است در صورتی که آمریکا به تعهدات خود پایبند باشد در سایر موضوعات نیز با این کشور مذاکره کند.

البته این تصور که با توافق هسته ای (اگر حاصل شود) یخ روابط ایران و آمریکا باز خواهد شد اشتباه است؛ اما قطعا چنین اتفاقی می تواند شکافی بزرگ در این یخ ایجاد کرده و زمینه را برای اعتماد بیشتر طرفین به یکدیگر در دیگر موضوعات فراهم آورد.

با این تفاسیر به نظر می رسد ایران آمادگی خود را برای آغاز تنش زدایی و بهبود روابط اعلام کرده است. اکنون نوبت آمریکا و شخص اوباما است که مشخص کند قصد دارد چه راهی را در پیش گیرد. اوباما به خوبی می داند که با برگ ایران (در کنار برگ کوبا) می تواند بیلان سیاست خارجی خود را دگرگون کند.

لذا باید منتظر ماند و دید آیا مناقشه هسته ای که خود زاییده عدم اعتماد میان ایران و غرب (به خصوص امریکا) است می تواند اعتماد را در نزد طرفین باز گرداند یا برعکس، این بی اعتمادی را تشدید خواهد کرد.

از این منظر بدون شک سرانجامِ مناقشه هسته ای نقطه عطفی در روابط ایران با غرب (به خصوص آمریکا) خواهد بود؛ حال یا به سوی احیای اعتماد و بهبود روابط و یا به سوی تعمیق بی اعتمادی و تیرگی روابط.

*کارشناس ارشد روابط بین الملل

چشم‌انداز اقتصادی پس از توافق جامع هسته‌ای؛

تعدادی از فعالان اقتصادی معتقدند نباید انتظار داشته باشیم در سال 94 و پس از توافق احتمالی جامع هسته‌ای معجزه رخ بدهد وهمه شاخص‌های اقتصادی مثبت شود.

کد خبر: ۴۹۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴ - 11 April 2015

تعدادی از فعالان اقتصادی معتقدند نباید انتظار داشته باشیم در سال 94 و پس از توافق احتمالی جامع هسته‌ای معجزه رخ بدهد وهمه شاخص‌های اقتصادی مثبت شود.

تابناک اقتصادی: مردم در حالی تعطیلات نوروزی را به پایان بردند که دیپلماتهای ایرانی برای ادامه مذاکرات با گروه 1+5 در لوزان سوییس بودند و در آخرین ساعات سیزدهم فروردین دستاوردی به بزرگی تفاهم اولیه با قدرت‌های غربی کسب کردند، دستاوری که خیلی زود آثار روانی برخی بازارها را متاثر کرد اما اینکه آیا روزهای خوش در تمام روزهای سال 94 تداوم خواهد داشت یا نه، مورد مناقشه میان کارشناسان است.

دیدگاه کارشناسان در خصوص وضعیت اقتصاد در سال 94 جویا شده است که در ادامه می خوانید.

کارشناسان مردم را به آینده خوش بین می کنند

احمد میرمطهری، ‌کارشناس مسائل اقتصادی از جمله کارشناسانی است که اعتقاد دارد تا بیانیه لوزان به تفاهم نهایی منجر شود چند ماهی از سال 94 بدون تغییر خاصی در حوزه اقتصاد سپری می شود.

به گفته وی، پس از تیر ماه هم دو مساله ممکن است که حادث شود؛ اولی اینکه همزمان با توافق تحریمها برداشته شود و دومین شکل هم این است که تحریمها گام به گام و طی فواصل زمانی کاسته شود که هر دوشکل آنها تاثیرات خود را بر اقتصاد خواهد داشت.
میرمطهری افزود: البته نمی توان از تاثیر روانی اخبار مثبت بر بازارها غافل بود، اخبار مثبت روزنه های امید را باز کرده و کارشناسان و مردم را به آینده خوش بین می کند و همین مساله بر اقتصاد هم تاثیر گذار است.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، پس از توافق اولین بخشی که از آن متاثر می شود، بخش پولی و مالی است که به نظر می رسد در سال 94 در خلال توافق هسته ای عملیات نقل و انتقال بانکی تسهیل شده و پول‌های بلوکه شده به بانک مرکزی برگشته و وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دومین حوزه ای که پس از توافق تیرماه و با احتمال برداشته شدن تحریمها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، حوزه نفت است که می توان به افزایش صادرات نفتی امیدوار بود.

وی افزود: هر چند که نباید انتظار داشت در کوتاه مدت به شرایط قبل از تحریمها در تولید و صادرات دست پیدا کنیم.

میرمطهری یادآوری کرد: نفت نقش به سزایی پس از برداشته شدن تحریمها خواهد داشت چرا که سهمیه نفت ایران در اوپک دوباره به کشور تعلق می گیرد و صادرات افزایش می یابد.
وی در پاسخ به این سئوال که اقتصاد در سال 94 چگونه خواهد بود؟ گفت: از آنجا که تا رسیدن به نتیجه نهایی یک چهارم سال می گذرد و تا فراهم شدن الزامات برداشته شدن تحریمها و گشوده شدن درهای کشور به روی جهان چند وقتی سپری می شو،د نباید انتظار داشت در سال 94 اقتصاد به شکوفایی رسیده و اتفاق عظیمی در آن رخ بدهد.

وی افزود: برای اینکه آثار عینی توافق بر کشور را دید باید حداقل یک سال صبر کرد به همین جهت بهترین اقدام دولت و مردم باید این باشد که تصمیمات هیجانی نگرفته و تصمیمات خود را با آرامش و سنجیدن شرایط حال حاضر کشور انجام دهند.

انتظار معجره اقتصادی نداشته باشیم

جمشید پژویان، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه هم در مواجهه با این سئوال که پرسید اقتصاد در سال 94 چگونه خواهد بود؟ گفت: این موضوع به موضوعات مختلفی بستگی دارد. اگر توافقات هسته ای مطابق تفاهمنامه امضا شود و همزمان با توافق تحریمها برداشته شود، باید منتظر آثار مثبت آن در اقتصاد باشیم.

وی ادامه داد: با برداشته شدن تحریم‌ها منابع مالی بلوکه شده آزاد می شود، محدودیت‌های نفتی کاهش پیدا کرده و واردات کالاهای اساسی از مبادی قانونی صورت می گیرد و ظرفیت صادرات نیز افزایش می یابد.

پژویان تاکید کرد: نباید منتظر باشیم همه این اتفاقات یک‌باره رخ بدهد، چرا که آثار تحریمها به مرور زمان بر اقتصاد اثر گذاشته و قطعا به مرور زمان آثار آن پاک می شود.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: نباید انتظار داشته باشیم در سال 94 معجزه رخ بدهد وهمه شاخص‌های اقتصادی مثبت شود.

پژویان در ادامه گفتگوی خود ابتدا اقتصاد کشور در سالهای گذشته را تحلیل کرده و گفت: اقتصاد ایران در سالهای گذشته شوکهای متعددی را متحمل شد و بیش از همه از محل تولید و صادرات نفت ضرر کرد.

وی ادامه داد: به هر حال دولت یازدهم میراث دار اقتصاد شکست خورده بود که برای به دست آوردن کارنامه مثبت در سال 94 باید راههای کسری بودجه را بررسی کرده و از افزایش نرخ تورم جلوگیری کند.

به گفته پژویان، گام بعدی دولت باید منطقی کردن نرخ حامل های انرژی باشد که در بودجه سنواتی سال 94 هیچ برنامه ای برای این کار دیده نشده است. دولت در شرایطی به انرژی یارانه می دهد که قیمت نفت کاهش داشته و در برخی موارد که انرژی از سایر کشور ها وارد می شود سبب ارز بری خواهد شد، بنابراین دولت باید برای حامل های انرژی راه چاره بیندیشد.


اقتصاد94؛ رو به رشد

علی قنبری دیگر کارشناسی است که در این باره موضع گیری کرد. وی اعتقاد دارد اولین مساله که در سال 94 در اقتصاد نمایان شد، مساله آرامش روانی و جو مثبت حاصل از تفاهم هسته ای است که اگر ادامه داشته باشد، محرک بسیاری از بخشهای اقتصاد خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر فرض را بر این بگذاریم که تفاهم نامه لوزان به توافق نهایی در تیر ماه منجر شود، می توانیم امیدوار باشیم که جو روانی این تفاهمنامه آرامش را به بازارها بازگردانده و سرمایه های سرگردان و سوداگرانه را به سمت تولید سوق دهد، همین مساله اگر در کنار حمایت دولت از تولید و همکاری بانکها با این بخش قرار بگیرد اشتغال ایجاد شده و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد.

قنبری معتقد است دو بخش در اقتصاد سال 94 حتما شکوفا خواهد شد؛ اولین بخش گردشگری و توریسم است که به جهت امنیت و اعتماد گردشگران خارجی رونق خواهد گرفت و دیگری نفت است که می تواند صادرات خود را افزایش دهد و ارز آوری داشته باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکتهای خارجی آمادگی دارند که با برداشته شدن تحریمها برای سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی وارد کشور شوند که این امر می تواند تاثیرات بسیاری در حوزه اشتغال داشته باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که اوضاع اقتصاد را در سال 94 چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: رو به رشد. به اعتقاد بنده، رشد اقتصادی در سال 94 بیش از پیش بینی دولت باشد و در حالی که مسئولان دولتی رشد اقتصادی را 2 تا 3درصد اعلام کرده‌اند به نظر می رسد به رشد اقتصادی بیش از این باید فکر کنیم.

فضای مثبت در اقتصاد به شرط‌ها و شروط‌ها

صالحی اصفهانی اقتصاددان هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سال 94 چگونه سالی برای اقتصاد کشور خواهد بود؟ گفت: شرایط اقتصادی در سال 94 مثبت خواهد بود در صورتی که دولت بر ایجاد اشتغال تکیه کند و سیاست‌های بهبود فضای کسب و کار را در پیش بگیرد.

به اعقتاد وی، حوزه اشتغال بسیار آسیب دیده است و دولت باید با رفع موانع سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار اشتغال ایجاد کرده و حوزه معیشتی مردم را سروسامان بدهد.

صالحی اصفهانی تاکید کرد: دولت برای اینکه در سال 94 کارنامه مثبتی از خود به جای بگذارد باید مشکلات ساختاری پیش روی بخش خصوصی را مرتفع کرده و افراد جویای کار را ساماندهی کند.

احتمال افزایش سرمایه گذاری

وحید شقاقی، استاد دانشگاه هم از آن دسته از اقتصاددانان است که اعتقاد دارد در سال 94 بازار ارز و سکه آرام خواهد بود و به دلیل تسهیل شدن روابط ایران با سایر کشورها می‌توان امیدوار بود سرمایه گذاری در کشور افزایش پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی به خبرنگار "راه مردم" گفت: چنانچه گفتگوهای دیپلمات‌ها در لوزان به سرانجام خوشی منتهی نمی شد، حتما بازارها به هم می رخت و آشفتگی در بازارها را شاهد می بودیم اما امضای این تفاهم نامه به معنای آرامش در بازارهاست.
شقاقی، فضای اقتصادی در سال 94 را بسیار مثبت ارزیابی کرده و معتقد است تفاهم نامه لوزان به توافق نهایی منجر خواهد شد و همین مساله سرمایه گذاری ها را در کشور افزایش داده و مشکل نقدینگی بنگاهها را حل می کند و دولت می تواند در یک فضای آرام سیاستهای اقتصادی خود را پیاده کند.

اصلاح اقتصاد با کاهش هزینه ها

محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه و اقتصاددان نیز گفت: در صورتی که دولت بتواند رکود و تورم را کنترل کند، در سال 94 می تواند کارنامه موفقی از خود به جای بگذارد.

وی ادامه داد: در ابتدا باید ساختار اقتصادی کشور با کاهش هزینه های جاری اصلاح شود، چرا که ساختار اقتصادی تا زمانی که هزینه ها بیشتر از درآمدهاست اصلاح نمی شود.

به گفته یوسفی، دولت باید در عین حالی که نظم، قانون و امنیت و عدالت را برقرار و زیر ساختها را ایجاد می کند باید بتواند هزینه این مسئولیت ها را کاهش دهد و این امر بدون کوچک سازی دولت و برون سپاری مسئولیت‌ها محقق نمی شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ممکن است توافق هسته ای در تیر ماه حاصل شده و منجر به آزادی دلارهای بلوکه شده شود. در اینجا دولت باید با درایت وارد عمل شده و نقدینگی را به سمت بخش‌هایی که در رکود هستند سوق بدهد. در این میان، بیش از همه بخش تولید و کشاورزی با مشکل مواجه هستند که باید با پمپاژ نقدینگی به این بخش آنها را حمایت کرد.

این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: نهادهای مختلفی در کشور وجود دارند که علی رغم درآمد بسیار مالیات پرداخت نمی کنند دولت باید در این سال این سازمانها و نهادها را موظف به پرداخت مالیات کرده و تور مالیاتی خود را گسترده تر کند.

وی افزود: مساله دیگری که وجود دارد این است که دولت نمی تواند برنامه های اقتصادی خود را به دلیل مشکلات مختلف در جامعه پیاده سازی کند که باید با استفاده از نظرات کارشناسی و با توجه به مقتضیات زمانی به این حیطه ورود پیدا کند.

به گفته این استاد دانشگاه، یکی از راهکارهایی که باعث می شود دولت کارنامه موفقی در سال 94 از خود به جای بگذارد حمایت از بخش خصوصی است که تا کنون در این زمینه موفق عمل نکرده است.

وی ادامه داد: باید منابع مالی را به بخش تولید و صنعت سوق داده و با حمایت از بخش خصوصی سبب ایجاد اشتغال شود در عین حال باید واردات را کنترل کرده و انگیزه بخش خصوصی را برای افزایش صادرات غیر نفتی بالا ببرد.

تنها دو روز پس از پیروزی شیرین پرسپولیس در دیگ جوشان آزادی مدیر تیم النصر عربستان، امروز با به کار بردن عبارت‌های توهین آمیزی این حضور یکصدهزار تماشاگر را «تروریسم ورزشی» خواند.

کد خبر: ۴۸۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ - 10 April 2015
تنها دو روز پس از پیروزی شیرین پرسپولیس در دیگ جوشان آزادی و در حالی که حضور یکصدهزار هوادار پرشور در این بازی هم رکورد حضور تماشاگر در این رقابت‌ها را شکست و هم شور و حال بی‌نظیری به این مسابقه دیدنی داد و حتی می‌توان آن را موجب بالا رفتن اعتبار مسابقات جام باشگاه‌های آسیا دانست، مدیر تیم النصر عربستان امروز با به کار بردن عبارت‌های توهین آمیزی این حضور یکصدهزار تماشاگر را «تروریسم ورزشی» خواند.

به گزارش «تابناک»، پرنس فیصل ابن ترکی، رئیس باشگاه النصر عربستان ـ که تیمش در ورزشگاه آزادی مغلوب تیم نهم جدول رده‌بندی لیگ ایران شد ـ امروز و در یک برنامه تلویزیونی در توصیف بازی روز چهارشنبه دو تیم پرسپولیس و النصر از اصطلاح «تروریسم ورزشی» استفاده کرد.

وی که در برنامه «فی‌المرمی» شبکه العربیه حاضر شده بود، در این‌باره گفت: «آنچه در تهران روبه‌روی خود می‌دیدیم، شرایطی بود که تنها عبارت تروریسم ورزشی آن را بیانگر است. ما در تهران با شعار‌های نژادپرستانه روبه‌رو شدیم. هنگامی که کاروانمان برای دو ساعت در فرودگاه بود، به ما اهانت‌های فراوانی شد. ما از AFC شکایت داریم که تضمین مناسبی به منظور آرامش بازیکنانمان نداد. ما شکایت داریم.»

حرف‌های این مدیر عربستانی در حالی بیان می‌شود که ورزشگاه آزادی روز چهارشنبه، یکی از طلایی‌ترین روزهای خود را پشت‌ سر گذاشت و شمار بالای تماشاگران این بازی، تعجب همگان را برانگیخت. کنفدراسیون فوتبال آسیا از زمان راه اندازی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، همواره مترصد ترغیب تماشاگران برای حضور در ورزشگاه‌ها بود و حضور تیم‌های ایرانی خصوصا تیم پرطرفدار پرسپولیس که شمار تماشاگرانش همواره عدد دست نیافتنی برای خیلی از تیم‌های آسیایی بوده، به معدل حضور تماشاگران این لیگ کمک شایانی می‌کند. بی‌شک حضور این تماشاگران هم در کسب این نتیجه برای پرسپولیسی‌ها تأثیرگذار بود و لابد همین هم موجب شده تا فیصل اینچنین از این مسأله برآشفته شود.

اما آنچه در این میان عجیب است، اصلاحی است که وی برای توصیف جو ورزشگاه و شور و حال تماشاگران به کار برده و آن را تروریسم ورزشی خوانده است؛ عبارتی که علاوه بر آنکه نسبت به تماشاگران ایرانی توهین‌آمیز است، می‌تواند تبعات حقوقی هم برای وی داشته باشد. نهادهای منطقه‌ای و جهانی فوتبال سال‌هاست که یک سیاست کلی را سرلوحه کار خود قرار دادند و آن هم جدایی فوتبال از سیاست است. آنچه از سخنان فیصل برداشت می‌شود این است که می‌توان آن را یکی از مصادیق دخالت سیاست در ورزش دانست و بی‌شک این مسأله برای او تبعاتی خواهد داشت.

البته مدیران و مسئولان ورزشی ما در سال‌های گذشته نشان دادند، متأسفانه توانایی چندانی برای احقاق حقوق ورزشی ما از مجاری بین‌المللی ندارند، ولی به نظر می‌رسد این گستاخی و توهین مدیر باشگاه النصر باید با جدیت بالایی از سوی مسئولان ورزشی کشورمان و باشگاه پرسپولیس پیگیری شود تا دیگر کسی به خود اجازه ندهد به تماشاگران پرشور فوتبال کشورمان چنین توهینی روا دارد.

ضمن اینکه یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست، کسی فضای وزرشگاه آزادی را مصداق تروریسم ورزشی می‌خواند که تیمش را با لباس پلنگی کماندو‌ها و برای یک‌جور دهن کجی به میدان فرستاده بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد