سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و منطقه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عملیات علیه هسته مرکزی گروهک تروریستی به طرز غافلگیرکننده‌ای توسط سپاه صورت گرفت و بخشی از عملیات در اطراف یک برکه آبی به عمق بیش از ۱۰ متر و در ارتفاعات بلند کوهستانی انجام شد.

چند روز قبل، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک تیم تروریستی وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه در منطقه «قصر قند» و «نیک شهر» در جنوب شرق کشور با اقدام قاطع رزمندگان قرارگاه نیروی زمینی سپاه منهدم و اعضای آن به هلاکت رسیدند.
این اطلاعیه افزود: این عملیات پس از یک سلسله عملیات شناسایی، تعقیب و گریز طی روزهای اخیر انجام و مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی آنان به دست رزمندگان این قرارگاه افتاد.در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری فارس به جزییات بیشتری از این عملیات بدست آورد که در زیر می‌خوانید:

بر پایه اطلاعات بدست آمده، جزییات شناسایی و کار اطلاعاتی بر روی گروه تروریستی مذکور از حدود 3 ماه قبل در بهمن ماه سال 93 در قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه آغاز می‌شود و در بیستم همان ماه، اولین عملیات نظامی علیه این گروه انجام می‌شود.
این عملیات نظامی برای ممانعت از عملیات انتحاری برنامه ریزی شده توسط برخی اعضای این گروه در راهپیمایی 22 بهمن در جنوب سیستان و بلوچستان صورت گرفت که طی آن عوامل انتحاری دستگیر می شوند.
اما عملیات دوم اطلاعاتی و نظامی علیه تروریستها، در اسفندماه سال قبل (1393) به منظور جلوگیری از اقدام تروریستی و عملیات انتحاری برنامه ریزی شده توسط گروهک مذکور اینبار برای ایام نورز 94 صورت می پذیرد.

در مرحله دوم، علاوه بر دستگیری تعداد دیگری از عوامل این گروهک، بیش از 150 کیلوگرم مواد منفجره و تعدادی چاشنی انفجاری نیز کشف می‌شود.نهایتا مرحله سوم این عملیات پس از شناسایی محل استقرار هسته مرکزی این گروهک در کوه‌های صعب العبور منطقه «قصرقند» در بلوچستان صورت گرفت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

تروریست ها در یک منطقه کاملا صعب العبور مستقر شده و به هیچ وجه شناسایی پایگاه نظامی خود را نیز تصور نمی‌کردند.منطقه مورد استقرار این گروه بقدری صعب العبور بوده که نه تنها امکان رفت و آمد بوسیله خودرو ممکن نبود بلکه شرایط جغرافیایی لانه تروریست ها نیز بگونه ای در ارتفاعات کوهستانی قرار داشته که امکان عملیات شناسایی مستقیم با هواپیماهای شناسایی نیز مقدور نبوده است.
این در حالیست که لازمه  کشف و انهدام لانه اصلی تروریست ها نیازمند پیاده روی 10ساعته در دل کوه های به هم تنیده منطقه «قصرقند» بلوچستان بوده است.به همین دلیل نکته قابل تامل مرحله سوم عملیات اطلاعاتی علیه گروه مذکور این است که تمامی این عملیات بوسیله حضور مستقیم نیروی انسانی اطلاعاتی و عملیاتی در حیاط خلوت تروریست‌ها در مناطق صعب العبور و به طریق بسیار پیچیده عملیاتی صورت گرفته است.نهایتا عملیات علیه هسته مرکزی این گروه تروریستی به طرز غافلگیر کننده ای چند روز قبل صورت می گیرد. بخشی از عملیات در اطراف یک برکه آبی به عمق بیش از 10متر و در ارتفاعات بلند کوهستانی صورت گرفته است.
این عملیات بقدری برای تروریست ها غافلگیرکننده بود که حتی تعدای از اعضای گروه بی خبر از همه جا در برکه آبی این منطقه صعب العبور در حال شنا کردن بودند و فرصت پوشیدن لباس را نیز پیدا نکرده و به هلاکت می رسند.
در مرحله سوم عملیات، علاوه بر دستگیری تعدای دیگر از اعضای گروه تروریستی، ده‌ها کیلو مواد منفجره به همراه تجهیزات و سلاح های مدرن، اسناد و فیلم های داخلی گروه و همچنین اسناد ارتباط با برخی کشورهای بیگانه کشف می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سایت خبری گلوبالیست در یک گزارش تحلیلی اعلام کرد: اگر توافق هسته‌ای با ایران قطعی شود، جهان شاهد یک تغییر در جغرافیای سیاسی و اقتصادی خواهد بود. ایران اکنون به چارچوب توافقی دست یافته که ممکن است در ماه ژوئن آن را قطعی کند و در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای، تحریم‌های این کشور لغو شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، سوال این است که پیامدهای اقتصادی این توافق چه خواهد بود؟ بسیاری از این پیامدها نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهانی را متاثر می‌کند.

  گلوبالیست: ایران بازار نوظهور آینده

تا قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی اقتصاد ایران از ضعف مدیریت در بخش اقتصاد دچار آسیب‌های بسیاری شد. رسیدن به توافق هسته‌ای تغییرات سیاسی ایجاد می‌کند که در پی آن انگیزه کسب وکار و سرمایه‌گذاری بهتر خواهد شد. چنانچه سرمایه‌گذاری و تولید کالاهای مصرفی و همچنین اشتغال به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران افزایش یابد آنگاه روابط تیره با غرب برای دولت ایران کمتر خواهد شد و اینها همان چیزی است که برای ایران مناسب خواهد بود. عده‌ای در ایران بنابر دلایلی با توافق مخالف هستند اما بسیاری از مردم ایران می‌خواهند که از انزوای جهانی خارج شوند و فساد اقتصادی نیز کاهش یابد. به همین شکل بسیاری از جمهوری‌خواهان آمریکا نیز با این توافق مخالف هستند، بدون اینکه صدای شرکت‌های بزرگ آمریکایی را که می‌توانند از برقراری رابطه با ایران بهره‌مند شوند، بشنوند اگرچه فرآیند برداشتن تحریم‌ها زمانبر است اما هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا از اینکه به یک بازار نوظهور در آینده متصل شوند، خرسند خواهند شد.

  تاثیر در اقتصاد جهان

اولین اثر برداشتن تحریم‌ها روی اقتصاد جهان افزایش صدور نفت ایران است. پیش‌بینی می‌شود که در فاصله یک سال صادرات نفت ایران دو برابر شود. مانند فاصله سال‌های 2011-2009 ایران می‌تواند روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت تولید کرده و دومیلیون بشکه آن را صادر کند که به دلیل تحریم‌ها از سال 2010 این رقم هم اکنون به نصف رسیده است. در صورت لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه نفت می‌توانند با تکنولوژی‌های جدید در حوزه میدان نفتی حاضر شوند و به صنعت نفت ایران جانی دوباره ببخشند. این افزایش صادرات می‌تواند قیمت نفت را در سال آینده به زیر 40 دلار در هر بشکه برساند.

 این یک شوک مثبت برای کشورهای واردکننده نفت و یک شوک منفی برای کشورهای صادرکننده نفت خواهد بود. کاهش 10 دلاری در قیمت نفت نیم درصد رشد تولید ناخالص ملی را از کشورهای صادرکننده به سوی کشورهای واردکننده منتقل می‌کند. یعنی نیم درصد از رشد صادرکنندگان نفت کاسته و نیم درصد به رشد واردکنندگان می‌افزاید. این امر می‌تواند عملا مانند تریلیون‌ها دلار کاهش مالیات عمل کند. در شرایطی که بسیاری از کشورهای صنعتی بر کاهش کسری بودجه متمرکز شده‌اند، این قدرت را خواهند یافت که مالیات‌ها را کاهش ندهند. برندگان اصلی این معادلات کشورهای ژاپن، هند و اروپایی‌ها هستند که عمده نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. همچنین آمریکا نیز نفع خواهد برد، چراکه هنوز یک سوم نفت مصرفی خود را وارد می‌کند.

  هشداری برای روسیه و ونزوئلا

پیامد دیگر کاهش قیمت نفت برای کشورهای روسیه و ونزوئلا خواهد بود که آنها را ضعیف‌تر خواهد ساخت. نفت و گاز 69 درصد صادرات روسیه است و 49 درصد درآمدهای مالیاتی دولت روسیه از مالیات‌های دریافتی از این بخش است. پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت نفت از یکسو و تحریم‌های غرب از سوی دیگر احتمالا رشد اقتصادی روسیه را 4 تا 5 درصد در سال جاری کاهش دهند. سیاست‌گذاران روسیه بودجه را براساس قیمت نفت حدود 100 دلار در صورت نبود شوک‌های داخلی و خارجی برآورد کرده بودند که به وضوح محقق نخواهد شد. کاهش ارزش روبل (واحد پول روسیه) با افزایش صادرات روسیه تا حدودی این کاهش درآمد ناشی از قیمت نفت را جبران می‌کند، ولی نمی‌تواند همه کاهش صادرات را جبران کند.

این کاهش بودجه به احتمال زیاد باعث محدودیت در بودجه نظامی روسیه شده و صلح به همراه آورد. اما ونزوئلا از کاهش آینده قیمت نفت بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. نفت بیش از 90 درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد و شرکت‌های نفتی دولتی بیش از نیمی از درآمد این کشور را تشکیل می‌دهند. ونزوئلا در حال حاضر با کسری بودجه سرسام‌آور 17 درصدی مواجه است که کاهش قیمت نفت می‌تواند موجب شود که بانک مرکزی این کشور به ابرتورم تن‌ دهد.

 تورم در این کشور در حال حاضر بیش از 60 درصد است. ونزوئلا مشکلات مالی مزمنی داشت که به دلیل سوء مدیریت در زمانی که قیمت نفت بالای 100 دلار در هر بشکه بود نیز وجود داشتند. کاهش قیمت نفت این مشکلات را تشدید کرده و احتمالا موجب می‌شود دولت این کشور بیشتر قرض کند. همچنین ممکن است «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور مجبور شود که صادرات نفت ارزان قیمت را به کشورهای آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب محدود کند که برای همسایگان این کشور مانند یک یارانه خواهد بود.

  پیوستن مجدد ایران به اقتصاد جهانی

ایران کشوری با 78 میلیون جمعیت است که بیست و هفتمین تولید ناخالص ملی در میان کشورهای جهان را دارد. طبق گفته‌های بانک مرکزی 52 درصد درآمد ملی از بخش خدمات، 18 درصد نفت، 13 درصد صنعت و معدن، 12 درصد کشاورزی و 5 درصد از بخش ساختمان است. بسیاری از شرکت‌های غربی مایل هستند در ایران و به خصوص در دو بخش نفت و صنعت سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که حتی با وجود تحریم‌ها نیز برخی شرکت‌ها با ایران در رابطه هستند. شرکت‌هایی چون کوکاکولا، پپسی، نستله و... در بخش مصرف‌کننده حضور دارند. شرکت MTN از آفریقای جنوبی به‌عنوان اپراتور تلفن‌ همراه حضور دارد. نستله بسیار علاقه‌مند است که بتواند مانند گذشته به ایران که سومین بازار فروشش در جهان بود، بازگردد.

 رشد اقتصادی ایران پس از لغو تحریم‌ها را در سال 2017 تا مقدار 6 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. اگر این توافق در ماه ژوئن قطعی شود، علاوه بر تاثیرات عمیق در جغرافیای منطقه شاهد تنفسی در اقتصاد جهان نیز خواهیم بود.

  خبرگزاری فرانسه: فرصت بی‌همتا برای شرکت‌های غربی

توافق هسته‌ای با ایران فرصت‌های بسیاری برای شرکت‌های نفتی غربی می‌گشاید. توافق هسته‌ای ایران که بیانگر برداشتن تحریم‌هایی است که اقتصاد ایران را از حرکت بازداشته است می‌تواند برای شرکت‌های نفتی خارجی فرصت‌های بی‌همتایی به وجود آورد، هرچند این فرآیند زمانبر است.  یک تحلیلگر چنین بیان کرد که «بیانیه لوزان می‌تواند اولین قدم برای بازگشت شرکت‌های نفتی به ایران باشد.» تحریم‌های وضع شده علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا منجر به ترک تدریجی شرکت‌های مهم نفتی غرب شد و تنها شرکت‌های هندی و چینی در ایران باقی ماندند.

لغو تحریم‌ها فرصت نابی را به وجود خواهد آورد، چرا که شرکت‌های خارجی می‌توانند به کشوری که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در جهان است، وارد شوند. تحریم‌ها منجر به کاهش صادرات نفتی ایران شد و از چهار میلیون بشکه به‌طور متوسط در روز در سال 2008 به 2.81 میلیون بشکه در روز در سال 2014 رسید. هرچند با این اوضاع باز هم ایران جزو پنج تولیدکننده بزرگ عضو کارتل نفتی اوپک است. ایران حدود 1.1 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند. بعد از روسیه، ایران دارای بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان است. فرانسیس پرین، رئیس اس‌پی‌اس گروه مجله تجارت سیاسی انرژی گفت: ایران کشوری با ذخایر فوق‌العاده نفت و گاز است.

 از سوی دیگر پیر ترزیان، مدیر هفته نامه پترواستراتژی معتقد است بازگشت به صنعت نفت ایران ماه‌ها طول خواهد کشید. وی افزود بیانیه لوزان یک توافق سیاسی بود که موارد اساسی را در بر می‌گرفت و باید روی جزئیات فنی بیشتر کار کنند و تا 30 ژوئن به یک توافق مشخص برسند.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد هنوز بر سر زمان لغو تحریم‌ها توافق مشخصی صورت نگرفته است. ایران اصرار به لغو تحریم‌ها طی مذاکرات داشت اما شش قدرت جهان- انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آلمان و آمریکا- مایلند فرآیند لغو تحریم‌ها به‌طور تدریجی در یک دوره دو ساله انجام شود. با لغو تحریم‌ها، ایران برای افزایش درآمد به دنبال بازاریابی نفت ذخیره شده خود است. در این زمینه، گای میسیونر، اقتصاددان مرکز تحقیقاتی‌ «ای‌اف‌پی انرژیز»پیش‌بینی کرد: «ایران پیش از پایان سال سطح تولید نفت خود را به شکل قابل توجهی بالا می‌برد.»  اما افزایش تولید نفت ایران بستگی به شرایط میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌های ایران دارد چرا که در سال‌های گذشته ایران به تجهیزات فنی، قطعات اضافی و فناوری غرب دسترسی محدودی داشته است.

ایران بهترین‌ها را می‌خواهد و ایران از بازگشت شرکت‌های انرژی غربی ابراز رضایت کرد. رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی در مجمع داووس که تجار برتر جهان در آن حضور داشتند از شرکت‌های خارجی دعوت کرد در صنعت انرژی کشورش سرمایه‌گذاری کنند. اما علاقه شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار نفتی ایران بستگی به شرایطی دارد که تهران ارائه می‌دهد.

 برتاند هودی، تحلیلگر مسائل انرژی در موسسه ریموند جیمز می‌گوید: «برای شرکت‌های خارجی که قصد بازگشت به ایران را دارند شرایط مالی قراردادها جذابیت ایجاد می‌کند که پیش از تحریم‌ها این شرایط در ایران جذاب نبود.» وی افزود: «ساختار قراردادهای خرید متقابل ایران برای شرکت‌های خارجی مخاطره‌آمیز بود.» در حالی‌که بیشتر قراردادهای سرمایه‌گذاری نفتی در قالب توافق‌نامه تسهیم تولید هستند و بخشی از محصول را در ازای امتیاز واگذاری می‌گیرند، اما ایران بیشتر تمایل به بیع متقابل دارد. تحت این قالب، شرکت‌های نفتی بین‌المللی زیر نفوذ شرکت ملی نفت ایران هستند. همچنین دستمزد این شرکت‌ها براساس نرخ توافقی از زمان سرمایه‌گذاری تا نصب تعیین می‌شود.

 پرین افزود: «ایران و به‌خصوص وزیر نفت از این موضوع آگاه است، آنها مدتی است که در چارچوب قراردادهای جدید کار می‌کنند که این قراردادهای نفتی ایران (آی‌پی‌سی) نامیده شده است، این قراردادها باید برای شرکت‌های بین‌المللی جذابیت بیشتری داشته باشند زیرا ایران می‌خواهد با بهترین‌ها کار کند.» وی افزود که ریسک‌های سرمایه‌گذاری، غیبت شرکت‌های نفتی آمریکایی را طولانی‌تر کرد که این امر بازگشت شرکت‌های خارجی مثل توتال فرانسه، انی ایتالیا یا رویال داچ شل را به ایران سخت تر می‌کند.  پرین تصریح کرد ایران در حال حاضر از همکاری با شرکت‌های آسیایی، خشنود نیست.

 در حالی که بازگشت سرمایه‌گذاری در ایران به شرکت‌های نفتی فرصت‌های زیادی می‌دهد، اما با توجه به کاهش 60 درصدی قیمت نفت این مساعدت به سرعت انجام نمی‌گیرد، هر چند می‌توان گفت موضوع جذب سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به نفع اقتصاد جهانی است. هلگر شیمیدینگ، اقتصاددان بانک برنبرگ گفت: «برای اقتصاد جهان، ورود مجدد ایران به بازار در پایین نگه داشتن قیمت نفت در طولانی مدت کمک می‌کند و مخاطرات ناشی از عرضه جهانی نفت مثل لیبی را کاهش می‌دهد.»
ایران در رسانه‌ها؛
برغم تحمل دهه‌ها تحریم، ایران تلاش کرده است تا زیرساخت‌های صنعتی خود را افزایش داده و در حال حاضر از این نظر رتبه نخست را در خاورمیانه دارد.
گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

توافق هسته‌ای با ایران: برخلاف پاکستان، هند در واقع از مزایای آن بهره‌مند می‌شود

به گزارش پایگاه موسسه هادسون، صرفنظر از طول عمر توافق هسته‌ای با ایران، اگر دهلی‌نو از فرصت‌ها به درستی استفاده کند، می‌تواند از توافق اخیر هسته‌ای با ایران سود برد. اما، پاکستان به سبب همراهی با عربستان سعودی در جنگ با گروه‌های نیابتی شیعی یک بازنده محسوب خواهد شد.

هند روابط گسترده‌ای با ایران دارد. هند و ایران گذشته از پیشینه تاریخی و تمدنی نزدیک به هم، روابط راهبردی نیز با یکدیگر دارند. بر طبق یک نظر سنجی، هند در سال 2050 جایگزین اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان خواهد شد. همچنین، تعداد بالایی از جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند. هند به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت، همچنان وابستگی زیادی به تهران خواهد داشت. اگرچه واردات نفت و گاز هند در طی دهه گذشته از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس افزایش داشته است، اما دهلی‌نو تمایل چندانی برای برقراری روابط نزدیک با ریاض ندارد چرا که مقامات هند معتقدند که این کار می‌تواند باعث افزایش تاثیر سعودی‌ها بر مسلمانان این کشور و در نتیجه رادیکال شدن آنها شود.

اهمیت راهبردی ایران برای دهلی‌نو، دسترسی به افغانستان است. پاکستان اجازه ترانزیت کالاهای هندی را به افغانستان نمی‌دهد. بنابراین، هند به ایران و بند چابهار برای ورود به خاک افغانستان وابسته است.

درحالیکه آمریکا خود را برای خروج نیروهایش از خاک افغانستان آماده می‌کند گروهی معتقدند که پاکستان به گروه‌های طالبان کمک می‌کند تا دوباره به قدرت برگردند. در این بین، گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که تهران، کابل و دهلی‌نو در تقویت دولت افغانستان با هم همکاری می‌کنند.

توافق جدید مورد استقبال دهلی‌نو قرار خواهد گرفت: هند همیشه بر این نکته تاکید کرده است که ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان ان‌پی‌تی باید به وظایف خود عمل کند. به لحاظ راهبردی، هند نمی‌خواهد که یک قدرت هسته‌ای دیگری در منطقه حضور داشته باشد. اما هند با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه ایران به دلایل اقتصادی و راهبردی مخالف بود.


چنی توافق هسته‌ای با ایران را باری برای رئیس‌جمهور بعدی خواند

به گزارش پایگاه هیل، دیک چنی معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا گفت که توافق هسته‌ای اوباما با ایران، بار وحشتناکی را برای رئیس‌جمهور بعدی ایجاد خواهد کرد.

وی ادعا کرد: ایران کشور تندوریی است و این توافق فقط می‌تواند این کشور را به تجهیزات اتمی مسلح نماید.

وی افزود: من درباره تمامی نظریه‌های مطرح شده فکر کردم. اوباما دارد ما را تضعیف می‌کند، تاثیرگذاری ما را کم می‌کند و هم‌پیمانان ما را دلسرد و دشمنان ما را جسور می‌سازد. در حقیقت، او بدترین رئیس جمهوری است که ما تا کنون داشته‌ایم.


ایران پس از توافق هسته‌ای: یک غول اقتصادی در حال ظهور؟

به گزارش مجله دیپلمات، توافق نهایی هنوز امضا نشده است. اما می‌توان گفت که این برای اولین بار در طول 15 سال اخیر است که مذاکره‌کنندگان ایرانی توافقی در دست دارند. به طور کلی، جامعه جهانی از این توافق استقبال کرده‌اند. سه ماه آینده برای ایران و شش کشور غربی مهم خواهد بود چرا که آنها باید درباره جزئیات بحث و توافق کنند.

اگر تصور کنیم که روحانی و اوباما بتوانند بر مشکلات داخلی فائق آیند، بررسی پیامدهای اقتصادی این توافق اهمیت دارد. گذشته از اینها، ایران داغ‌ترین بازار نوظهوری است که هم مصرف‌کننده و هم نیروی کار فراوانی دارد. همچنین، این کشور دارای ذخائر نفت، گاز طبیعی و معادن فراوانی می‌باشد.

تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران بسیار سنگین بوده است. پس از مدت‌ها که اقتصاد ایران رونق گرفته بود، این تحریم‌ها باعث افزایش نرخ تورم شد و اقتصاد ایران را به لبه پرتگاه رسانید.

صادرات نفت ایران به عنوان منبع اصلی درآمد دولت نصف شد و تحریم بانک مرکزی ایران نیز باعث شد این کشور به ارزهای خارجی دسترسی نداشته باشد. حتی بنادر و تاسیسات دریایی ایران نیز هدف تحریم‌های غرب قرار گرفتند. این تحریم‌ها باعث شد ایران حتی نتواند کالاهای عادی مثل دارو را وارد کند.

برغم تحمل دهه‌ها تحریم، ایران تلاش کرده است تا زیرساخت‌های صنعتی خود را افزایش داده و در حال حاضر از این نظر رتبه نخست را در خاورمیانه دارد. ایران جزو 15 تولیدکننده بزرگ فولاد، 5 تولیدکننده بزرگ سیمان، و 15 تولیدکننده بزرگ اتومبیل در جهان محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر نیز ایران پیشرفت‌های چشمگیری در علوم نوین از قبیل سلول‌های بنیادی و فناوری نانو داشته است.

ایران جایگاه خود را به عنوان قدرت پیشروی علمی خاورمیانه در سال 2012 تثبیت کرد و همچنین در این سال به عنوان 17 تولیدکننده بزرگ مقالات علمی در جهان بالاتر از ترکیه قرار گرفت.

با این حال، صنایع ایران نیازمند فناوری غرب و سرمایه است. ایران به سبب تحریم‌ها از روی اجبار به کشورهایی نظیر چین، هند و روسیه متکی شده است. اقتصاد ایران از رکود رنج می‌برد. به همین خاطر، رفع تحریم‌ها مهمترین هدف سیاست خارجی ایران محسوب می‌شود.

توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند در تغییر شرایط اقتصادی مهم باشد و می‌تواند امکان دسترسی سرمایه‌گزاران جهانی را به یکی از بهترین بازارهای کشورهای در حال توسعه فراهم آورد.


توافق ایران در ژئوپلتیک خاورمیانه

به گزارش پایگاه هیل، در روزهای اخیر، دولت آمریکا با امضای چارچوب توافق هسته‌ای با ایران باعث تغییر صحنه منطقه ایران شد. از سویی دیگر، کاخ سفید هم‌پیمانان سنتی ما در منطقه را نیز حمایت کرد: حمایت از حمله عربستان به یمن، برداشتن محدودیت‌های ارسال تسلیحات به مصر، انجام حملات هوایی علیه نیروهای داعش در عراق و سوریه و فراخواندن کشورهای عربی به کمپ‌دیوید. اگر آمریکا به تواند به درستی از موقعیتها استفاده کند، می‌تواند از برخی از تحولات برای ایجاد ثبات در منطقه و اصلاح برخی از اشتباهات گذشته بهره‌برداری نماید. اولین گام به سوی موفقیت، شناخت شرایط خاورمیانه و یافتن راهی است که به توان این توافق هسته‌ای را طوری در این وضعیت قرار داد که باعث افزایش امنیت منطقه شود.

هند، برنده و پاکستان بازنده بازی ایران/ ایران پس از توافق، یک غول اقتصادی در حال ظهور؟/

بنابراین، توافق هسته یکی از بخش‌های توپوگرافی سیاسی منطقه ایران است. ابتدا با همین چارچوب توافقی شروع کنید: مذاکراتی که قرار است در روزهای آینده انجام شود و ابهاماتی که در صحبت‌های مقامات ایرانی و آمریکایی قرار دارد را کنار بگذارید. آنچه مهم است این است که این توافق اگر مطابق با فکت‌شیت منتشر شده توسط کاخ سفید باشد چندان هم بد نیست. ایران به رغم تحریم‌های فعلی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و می‌تواند آن را ادامه دهد. تحریم‌های بیشتر نیز نیازمند حمایت بین‌المللی است. قبل از توافق این کار سختی بود و حالا سختر هم شده است. در نهایت این توافق می‌تواند برنامه هسته‌‌ای ایران را محدود کرده و از حمایت بین المللی نیز برخوردار است و اگر کنگره هر اقدامی در برهم زدن این توافق انجام دهد، در حقیقت، اعتبار بین‌المللی آمریکا از بین خواهد رفت. بنابراین، این توافق را از دست ندهید.

مولفه‌های اصلی ژئواستراتژیک این توافق کدامند؟ تمامی اعداد به غیر از بازگشت هسته‌ای یک ساله را فراموش کنید. این مولفه‌ها عبارتند از: 1) ایران جایگاه خود را به عنوان یک کشور هسته‌ای حفظ می‌کند؛ 2) بخشی از تحریم‌های این کشور برداشته می‌شود؛ 3) امکان راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران فراهم می‌شود.

در ازای این توافق، جامعه جهانی این موارد را به دست می‌آورد: 1) تغییر زمان بازگشت هسته‌ای از سه ماه به یک سال و 2) بازرسی‌های گسترده و سرزده از برنامه هسته‌ای ایران.

آنچه دو طرف به دست می آوردند به هم مرتبط است. این مساله باعث می‌شود که روابط منطقه‌ای برای سال‌ها ادامه داشته باشد. دولت آمریکا معتقد است که می‌توان با وارد نیاوردن فشار بر ایران، این کشور را به وضعیت عادی برگرداند. اما باید به این مساله توجه کرد که ایران شاید بتواند با استفاده از توان هسته‌ای، هژمونی خود را در منطقه افزایش دهد. اگر این مساله رخ دهد، جامعه جهانی از زمان کافی برای واکنش نشان دادن برخوردار است.

بنابراین، این واکنش بخش مهمی ار توافق است. اگر برای همه از جمله ایران واضح نباشد که جامعه جهانی با تمام توان از هرگونه انحراف برنامه هسته‌ای ممانعت به عمل می‌آورد، این توافق به لحاظ ژئواستراتژیک نمی‌تواند وظیفه خود را انجام دهد، تفهیم این مساله کار اصلی دولت آمریکاست. این اقدام باعث می‌شود که نه تنها این توافق لازم الاجرا شود، بلکه بسیاری از مخالفت‌های گنگره نیز کاهش یابد.

با این حال، دولت همچنان بر تاثیر این توافق در ایجاد تغییر در رفتار ایران تاکید می‌کند. ممکن است این حرف درست باشد، اما می‌تواند عکس آن نیز اتفاق افتد. پس آمریکا همچنان باید به محدود کردن و اعمال فشار بر ایران ادامه دهد. اگر فشار می‌تواند باعث تغییرات اجتماعی، سیاسی، و حتی مذهبی در ایران شود، باید به این نکته توجه کرد که این تغییرات دوام نخواهند داشت چرا که با زور ایجاد شده‌اند.

اما، مهمترین گام برای محصور کردن ایران، ایجاد ثبات در منطقه، و افزایش مقبولیت توافق هسته‌ای این است که ایران را تهدید کنیم که اگر توافق را رعایت نکند از ابزار زور علیه آن استفاده می‌شود. کاخ سفید این را باید به عنوان یک سیاست اعلام کند، اما اقدامات کاخ سفید نشان می‌دهد که اصلاً به دنبال جنگ با ایران نیست. کنگره باید در اینجا به ما کمک کند و اجازه حمله به ایران در صورتی‌که این کشور مفاد توافق را نقض کرد را به دولت بدهد. این اقدامات باعث می‌شود که نگرانی‌های داخلی در امریکا از بین رفته و کشورهای منطقه نیز دلگرم شوند.


ایران و آمریکا: مساله توافق کردن یا نکردن نیست

شورای آتلانتیک در گزارشی مغرضانه سعی در منفی جلوه داده سیاست‌های مثبت ایران در منطقه داشته و می‌نویسد: مهلت 30 ژوئن باعث می‌شود که ایران و آمریکا به توافق دست یابند و یا تمامی مذاکرات بی‌نتیجه پایان یابد. تا آن زمان، توافق اولیه، تفسیر و اجرای آن مورد توجه همگان خواهد بود. با این حال، توجه اندکی به تحولات سوریه، یمن، عراق و لبنان شده است. آمریکا و اروپا باید نقش بیشتری برای مقابله با ایران قدرتمند ایفا نمایند.

برای بسیاری در غرب توافق اولیه‌ای که حاصل شد گام اولیه خوبی در جهت عدم‌تکثیر هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای است. ایران با محدودسازی برنامه هسته‌ایش موافقت کرده است. اما، این توافق برای مردم خاورمیانه به این معنا نیست که این منطقه با این توافق به مکان بهتری تبدیل خواهد شد. برعکس، برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گاه تهدید نبوده است؛ برعکس، سیاست‌های مداخله‌گرایانه ایران تهدید بوده و هست. گروه‌های نیابتی ایران در لبنان، سوریه، عراق و یمن خطر اصلی در منطقه محسوب می‌شوند. ایران هسته‌ای تهدید کمتری برای منطقه به نسبت ایرانی دارد که از عزم و توان مالی لازم برای تغییر منطقه برخوردار است.

انقلاب اسلامی در پی صدور ارزش‌های خود به کشورهای دیگر است. عدم موفقیت در انجام این کار می‌تواند از منظر نظام ایران تهدیدی برای کشور محسوب شود. برای طرفداران واقعی جمهوری اسلامی، حمایت از شیعیان و آنها را زیر چتر نظام آوردن از اولویت بیشتری نسبت به انرژی هسته‌ای برخوردار است.

برای رسیدن به این هدف، ایران به شدت تلاش کرده است و کنار گذاشتن هدف دستیابی به بمب اتمی کمترین قیمتی است که در ازای رفع تحریمها و افزایش حمایت از گروه‌های نیابتی خواهد پرداخت.

پس ایران احتمالاً از مفاد توافق پیروی خواهد کرد. ارائه تفسیر متفاوت از مذاکرات به این معناست که مقامات ایران می‌خواهند به مردم خود بگویند که برنده شده‌اند. سه ماه آینده می‌تواند به دستیابی به توافق و برداشته شدن تحریم‌ها بینجاند و یا در صورتی که جهان عرب احساس کند که این توافق نمی‌تواند ماتع بلند‌پروازی‌های ایران شود، سناریوهای تاسف‌بار دیگری رخ دهد.

1. کشورهای عربی ممکن است بخواهند خود جلوی ایران را بگیرند. عملیات نظامی عربستان در یمن ممکن است به حمله زمینی مبدل شده و حتی این حملات در سوریه نیز انجام شود. زمانیکه تحریم‌های ایران برداشته شود، ایران حمایت خود را از گروه‌های نیابتی افزایش خواهد داد و در نتیجه جنگ منطقه‌ای محتمل خواهد بود. تمامی کشورهای خاورمیانه درگیر این جنگ خواهند شد.

2. اگر عربستان سعودی تصمیم بگیرد که عملیات خود را به یمن محدود کند، پس اهل تسنن سوریه، عراق و لبنان خود را تنها می‌بینند و تنها گزینه آنها پیوستن به گروه‌های تندرو از قبیل داعش، جبهه النصره و یا القاعده است. این سناریو می‌تواند به افزایش این گروه‌های تندرو منجر شود.

ایران باید با فشارهای دیپلماتیک بیشتری تا پایان مهلت مذاکرات مواجه شود تا بتوان از این فجایع خودداری کرد. آمریکا باید از قدرت خود برای مهار بلندپروازی‌های ایران استفاده کند. نباید به ایران اجازه داده شود که تا عملیات‌های خود در سوریه را شدت بخشد و باید ایران را تحت فشار قرار دهد تا اجازه دهد که اسد برود.

ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند هم‌پیمان آمریکا در جنگ با تروریسم محسوب شود. آمریکا باید فوراً راهبرد جامع منطقه‌ای را با هم‌پیمانان خود تدوین نماید که از جنگ جلوگیری نماید، با تروریسم مقابله کند و ایران و گروه‌های نیابتی آن را تحت کنترل داشته باشد. نباید اینطور به نظر برسد که آمریکا در کنار شبه‌نظامیان شیعی و علیه اهل سنت است. بعلاوه، اتفاق خاصی نمی‌افتد اگر این توافق باعث افزایش قدرت نیروهای ایران در منطقه شود. در نهایت، اگر آمریکا با شیعیان منطقه ارتباط برقرار کند، این کار می‌تواند باعث مهار تاثیر‌گذاری ایران شود.


توافق هسته‌ای با ایران حرفی درباره سایت هسته‌ای کلیدی ایران نمی‌زند

به گزارش پایگاه خبری فری‌بیکن، توافق هسته‌ای که هفته گذشته حاصل شد هیچ صحبتی درباره تاسیسات نظامی پارچین به عنوان یک سایت مشکوک هسته‌ای نمی‌زند. حذف این سایت از بیانیه منتشر شده سوالات بسیاری درباره این مساله مطرح کرد که آیا ایران موافقت خود را برای ارائه تمامی اطلاعات درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود اعلام کرده است یا خیر.

جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل گفت: پارچین برای دهه‌هاست که مرکز اقدامات تسلیحاتی ایران است. در این توافق هیچ اشاره‌ای به بازرسی‌های بین‌المللی از پارچین یا دیگر فعالیت‌های تسلیحاتی ایران از قبیل برنامه موشک‌های بالستیک نشده است.

در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این نکته تاکید شده است که در حال حاضر فعالیت‌های اندکی در پارچین انجام می‌شود. همچنین آژانس به این مطلب هم اشاره کرد که تصاویر ماهواره‌ای از وجود ماشین، تجهیزات و مواد ساخت و ساز خبر می‌دهد، اما ایران اجازه بازرسی این سایت را نمی‌دهد.

بیشتر بخش‌های ساخته شده در این سایت پس از آنکه از ایران در سال 2012 سوالاتی پرسیده شد تخریب شد. برخلاف دو سایت دیگر یعنی نطنز و فوردو که آشکارا در متن توافق آورده شده است، هیچ صحبتی درباره تاسیسات پارچین نشده است.

در فکت‌شیت منتشر شده توسط کاخ سفید آمده است که ایران اجازه دسترسی به تمامی سایت‌های هسته‌ای را خواهد داد. اما در این فکت شیت فقط از دو سایت نام برده شده است.

برای مکان‌هایی از قبیل سایت پارچین، فک‌شیت می‌گوید که ایران با اجرای یک‌سری اقدامات توافقی موافقت کرده است.


چهار برداشت غلط از مذاکرات لوزان

به گزارش پایگاه گلوبال ریسرچ، مذاکرات لوزان درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار مورد توجه رسانه‌هایی قرار گرفت که می‌خواهد دقیقاً بدانند در این شهر چه اتفاقاتی افتاده است.

برداشت غلط اول: جامعه جهانی و ایران به توافق دست یافته‌اند.

واقعیت: هیچ‌ معاهده‌ای امضا نشده است. با این حال، تفاهمی حاصل شده است. در مقدمه متن توافق، نکته مهمی ذکر شده است: جزئیات مهم درباره اجرای توافق در مذاکرات بعدی مشخص می‌شود و تا توافق حاصل نشود هیچ توافقی صورت نگرفته است. پس دیگر نیازی به خواندن پاراگراف‌های بعدی نیست چرا که ممکن است در جریات مذاکرات آتی آنها تغییر کنند.

پس سوالی که پیش می‌آید این است که ارزش این توافق اولیه چیست؟ در حقیقت، مقامات ایرانی و آمریکایی بسیار به این متن نیاز داشتند تا بتوانند درباره پیروزی تاریخی خود حرف بزنند.

برداشت غلط دوم: اوباما می‌تواند توافق بلندمدتی با ایران امضا کرده و بحران ایران را حل کند.

واقعیت: بیشترین کاری که اوباما می‌تواند انجام دهد این است که توافق را امضا کند که فقط تا پایان ریاست جمهوری‌اش اعتبار دارد. در بهترین حالت، این توافق بیش از 18 ماه دوام نخواهد داشت. همچنین باید به خاطر داشت که سنا تمام تلاش خود را برای توقف مذاکرات انجام خواهد داد.

برداشت غلط سوم: توافق هسته‌ای ایران و آمریکا صلح را برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

واقعیت: واکنش نتانیاهو به توافق هسته‌ای لوزان این بود که آن را اشتباهی تاریخی خواند. سپس، نتانیاهو جلسه اضطراری شورای امنیت ملی را تشکیل داد تا درباره آخرین تحولات صحبت کند. احتمالاً در این جلسه درباره انجام حمله پیش‌دستانه علیه ایران صحبت شده است.

با توجه به مواضع متناقض تهران، تلاویو و ریاض دستیابی به توافق در منطقه کار دشواری است.

برداشت غلط چهارم: برداشتن تحریم@های ایران می‌تواند قیمت را کاهش دهد.

واقعیت: اینگونه نخواهد شد. دولت ایران و تحلیل‌گران خارجی معتقدند که برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود که میلیون‌ها بشکه نفت وارد بازار شود. اما، این یک تحلیل خوش‌بینانه است. با برداشته شدن تحریم‌های ایران تنها 600000 بشکه نفت به بازار اضافه خواهد شد. این میزان برای اقتصاد ایران مهم است، اما، برای تاثیر چندانی بر بازار جهانی نخواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در آنکارا با تاکید بر لزوم برقراری آتش بس در یمن و امکان ارسال کمک های انسانی به آن کشور، گفت: ایران و ترکیه توافق کرده اند که در این خصوص همکاری کنند.

وی این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سودانی خود در پاسخ به سووال خبرنگاران عنوان کرد.

چاوش اوغلو با تاکید بر اینکه برای شروع فوری مذاکرات نتیجه محور در یمن، کشورهایی مانند عربستان و ایران و ترکیه وظایف خطیری برعهده دارند، گفت: ما اکنون با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز گفت و گو می کنیم.

خبرنگاری در این نشست خبری با اشاره به اخبار مربوط به تشکیل کارگروهی بین ایران و ترکیه برای حل مساله یمن براساس توافق دو کشور در جریان سفر سه شنبه گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تهران،پرسید این مکانیزم چگونه کار خواهد کرد؟

چاوش اوغلو گفت: آتشی در یمن افروخته شده که باید این آتش خاموش شود و این طبیعی بود که در سفر اردوغان به تهران در کنار مسائل مهم منطقه ای، بحران یمن نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او گفت: ترکیه بر این باور است که از طریق گفت و گو مسائل سیاسی قابل حل وفصل است. این راه حل سیاسی باید با هدف برقراری آتش بس و ارسال کمکهای انسانی در مرحله اول باشد و شکل حکومتی که در برگیرنده و مورد قبول همه اقشار جامعه یمن باشد، پذیرفته شود. در این راستا ترکیه، ایران و عربستان وظایف خطیری دارند و ما در ایران درخصوص همکاری در حل مساله یمن به توافق رسیدیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه گفت و گوها در این زمینه در سطح وزرای خارجه پیگیری خواهد شد،گفت: البته من در هر فرصتی با جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت و گو می کنم و از این به بعد هم به تماسهای نزدیک خود با وی ادامه خواهم داد. هدف ما خاتمه دادن به هرج و مرج در یمن و تامین صلح و ثبات و آرامش در این کشور است.
منبع: ایرنا

تام کاتن سناتور تندروی آمریکایی مدعی شد که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند توانایی هسته‌ای این کشور را فلج کند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از یو اس ای تودی، تام کاتن سناتور جمهوریخواه و تندروی آمریکایی که بانی نامه به مقامات ایران نیز است در اظهاراتی گفت که حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای به گونه‌ای که باعث یک جنگ گسترده نشود می‌تواند در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موثر باشد.
سناتور ایالت آرکانزاس به یو اس ای تودی گفت: تواناییهای نظامی آمریکا حیرت آور است. حملات هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای سوریه و عراق و اظهارات خود باراک اوباما راجع به گزینه نظامی نشان می‌دهد که بمباران تاسیسات هسته ای ایران می‌تواند کاملا موثر باشد.
کاتن از مخالفان اصلی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 است و مدعی است که آمریکا امتیازات زیاد و خطرناکی به طرف ایرانی واگذار کرده است.
موضعیگیریهای اخیر تام کاتن از جمله نامه اخیر وی به ایران که در آن گفته شده رئیس جمهوری بعدی آمریکا توافق احتمالی هسته‌ای را لغو خواهد کرد با واکنش تند مقامات کاخ سفید و همتایان وی در کنگره مواجه شده بود.
نماینده جمهوی‌خواه مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه نیز بیان اینکه بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران چند روز وقت می‌گیرد گفت جنگ با ایران شبیه جنگ عراق نخواهد بود.
کاتن به برنامه رادیویی «واشنگتن‌واچ» گفته بود اقدام نظامی علیه ایران مانند جنگ سال 2003 عراق نخواهد بود و در عوض مشابه بمباران چهار روزه عراق در سال 1999 خواهد بود که به دستور «بیل کلینتون» انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه عمان بر مخالفت کشورش با تجاوز به یمن تاکید کرد و عنوان داشت: نمی‌خواهیم تاریخ نام کشور ما را به عنوان یک متجاوز به یمن ثبت کند.

به گزارش ایسنا، "یوسف بن علوی"، وزیر خارجه عمان در مصاحبه با رادیو الوصال درخصوص مساله یمن گفت: ما نمی‌خواهیم در تاریخ ثبت شود که عمان به یمن تجاوز کرد،‌ چرا که احساسات جوشانی در میان مردم عمان نسبت به یمن و تاریخ این کشور وجود دارد و ما بر این باوریم که یمن به ما تجاوز نکرده است و هیچ موضعی از این کشور صادر نشده است که به ما ضرر برساند، بنابراین هیچ توجیهی برای مداخله ما در این کشور وجود ندارد.یوسف بن علوی افزود: برخی از طرف‌های عربی اخیرا به نزد ما آمدند و گفتند که موضع ما نسبت به بحران یمن خوب است و این موضع حتی از تمام جهان مطرح شده است. تماس‌های ما نیز با کشورهای حوزه خلیج فارس نشان داد که همگان برای پایان بحران یمن از طریق راه‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنند و این تلاش ما نیز است.وی همچنین گفت: شکست اتحادیه عرب به ماهیت عرب‌ها برمی‌گردد، چرا که ما یکدیگر را خراب می‌کنیم و نمی‌سازیم. اتحادیه عرب بر اساس اصولی در دهه‌ 50 تاسیس شد و از زمان تشکیلش مهم‌ترین چالش‌اش مساله فلسطین بود. رهبران عرب خواهان رشد کشورهای عربی هستند، اما مشکل در دولت‌ها است.
یوسف بن علوی درخصوص مساله سوریه تصریح کرد: همچنان تلاش‌هایی برای حل بحران سوریه وجود دارد اما به دلیل مغایرت در منافع خارجی، تلاش‌ها محدودی است.
وی افزود: ویرانی در سوریه رخ داده است و میلیون‌ها تن آواره شده وهزاران تن کشته شده‌اند. سوری‌ها خواهان حل مشکلشان هستند، چرا که رنج می‌برند،‌ اما این منافع خارجی است که این درگیری‌ها را به جریان می‌اندازد.وزیر خارجه عمان همچنین مدعی شد: اگر مداخله‌های سلطان قابوس، پادشاه عمان نبود، توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و کشورهای غربی حاصل نمی‌شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک منبع نظامی مصر روز جمعه ادعا کرد ارتش این کشور در عملیات نظامی زمینی ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان در یمن در روزهای آینده شرکت خواهد کرد .
به گزارش انتخاب ؛ این منبع نظامی ادعا کرد نیروهای ائتلاف منطقه ای در ادامه عملیات نظامی موسوم به طوفان قاطعیت علیه حوثی ها ( انصار الله ) در یمن، در دو یا سه روز آینده دست به حمله نظامی زمینی در این کشور خواهند زد .به گزارش پایگاه خبری سما از قاهره ،‌ این منبع تاکید کرد عربستان ، پاکستان و مصر در خصوص اجرای حمله زمینی به یمن برای مقابله با حوثی ها و نیروهای وابسته به علی عبد الله صالح رئیس جمهور اسبق یمن توافق دارند و رایزنی ها میان این کشور ها درباره زمان ورود نیروهای زمینی به یمن ادامه دارد .با این حال منبع نظامی مصر در حالی از احتمال حمله زمینی ائتلاف منطقه ای به یمن در روزهای آینده خبر داد که دولت مصر تاکنون هیچ بیانیه رسمی درباره اعزام نیرو به یمن و یا میزان مشارکت مصر در حمله نظامی آینده به این کشور صادر نکرده است .
در همین حال،  روزنامه 'اسرائیل الیوم' مدعی آمادگی عربستان برای آغاز عملیات زمینی علیه انصار الله از طریق استقرار نیرو در شش جبهه در مرز عربستان با یمن شد.
این روزنامه با اشاره به گزارش شبکه لبنانی «المیادین» درباره استقرار 2000 زره پوش وتانک در مرز عربستان با یمن افزود: در این گزارش ها زمان عملیات زمینی عربستان علیه یمن اعلام نشده ، اما ارزیابی ها حاکی از شروع این عملیات طی چند ساعت یا روز آینده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزیر نفت گفت: همکاری درازمدت با چین برای انرژی ایران ضروری بوده و مشکلات موجود هم با صبر، حوصله و درایت قابل حل است.
بیژن زنگنه در پایان سفر دو روزه به پکن درباره مذاکره با طرف چینی و دستاورد آن گفت: در این دیدارها در خصوص برطرف کردن بخشی از مشکلات و همچنین توسعه همکاری‌ها در پروژه‌های نفتی با طرف چینی، نتایج مثبت و تفاهم‌های خوبی حاصل شده است و مذاکرات صورت گرفته در گسترش و تعمیق همکاریهای دو جانبه بسیار مهم خواهد بود.
زنگنه با بیان این که در ملاقات‌های صورت گرفته، مجموع نظرهای خود را با تاکید بر این نکته که "ایران علاقمند به تداوم و توسعه همکاری با طرف چینی است" به آن‌ها اعلام کردیم، افزود: به چینی‌ها یادآور شدیم که جمهوری اسلامی ایران همانند قبل و حتی بیشتر از گذشته دوست‌دار تداوم همکاری در همه زمینه‌های بخش انرژی اعم از پایین دستی و بالا دستی است.
وزیر نفت همچنین با اعلام این که تداوم همکاری در بخش تجارت نفت و میعانات گازی از دیگر نکات مطرح شده به طرف‌های چینی بود که با استقبال آنان همراه شد، اظهار کرد: در دیدارهای صورت گرفته با مسوولان ارشد انرژی چین، همچنین وجود برخی مشکلات در بعضی از پروژه ها به آنان خاطرنشان شد که پس از بررسی و تبادل نظر، تفاهمهای اصولی و خوبی نیز حاصل شده است.
وزیر نفت با تاکید بر این که همکاری درازمدت با چین برای انرژی ایران ضروری بوده و مشکلات موجود هم با صبر، حوصله و درایت قابل حل است، تصریح کرد: رابطه ایران با چین، یک رابطه رو به توسعه در همه زمینه ها است و نیت دو کشور نیز تداوم و ارتقای این همکاریها در عالی ترین سطوح است.
براساس گزارش وزارت نفت، زنگنه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه سه دیدار مهم با سه مقام عالی‌رتبه چین در حوزه انرژی داشت که توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان دو کشور، محور اصلی گفت‌وگوها با طرفهای چینی عنوان شده است.
وی عصر جمعه با جو جینگ پینگ، رئیس شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) و نورلی بکری، رئیس سازمان انرژی چین که عالیترین مقام چین در حوزه انرژی محسوب می‌شود، دیدار کرد.
زنگنه همچنین روز پنجشنبه در نخستین ملاقات خود، میهمان "فو"، رئیس شرکت سینوپک، بزرگترین شرکت پالایش نفت چین بود که وزیر نفت کشورمان در این دیدار با ابراز علاقه بر گسترش همکاری در حوزه های مختلف انرژی، انتظارهای ایران در جهت اجرای تعهدات از سوی طرف چینی را مورد تاکید قرار داد.وزیر نفت و هیات همراه، بامداد شنبه (به وقت محلی) پکن را به مقصد تهران ترک کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسدالله عسگراولادی، چهره‌ نام‌آشنای تجارت ایران که نامش بعد از پسته، با چین و چینی‌ها گره خورده، چند‌روز بعد از تفاهم لوزان، از روابط تجاری با چینی‌ها بعد از رفع تحریم‌ها گفت و به‌صراحت اعلام کرد روابط تجاری ایران و چین بلندمدت طراحی شده و غربی‌ها جای چین را در بازار ایران نمی‌گیرند. این گفته چندان جدی گرفته نشد تا اینکه روز ‌پنجشنبه، زنگنه، وزیر نفت ایران، که از قضا راهی پکن بود، در اظهارنظری اعلام کرد ایران و چین پس از لغو تحریم‌ها به همکاری خود ادامه می‌دهند و این همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف انرژی گسترش بیشتری نیز می‌یابد.

به گزارش شرق، این کشور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در شرایط تحریم، مناسب‌ترین همکاری را با تهران داشت و ما می‌خواهیم این همکاری پس از رفع تحریم‌ها نیز تداوم داشته باشد. اظهارنظر اخیر وزیر نفت که به‌فاصله چند‌روز پس از تفاهم لوزان توسط ایرنا منتشر شد، بر رفتن چین از اقتصاد ایران حداقل به‌این‌زودی‌ها خط بطلان می‌کشد.

اصرار بر ماندن چین در ایران، حتی بعد از رفع تحریم‌ها در شرایطی رنگ‌و‌لعاب جدی‌تری به خود می‌گیرد که چندان رضایتی از چینی‌ها، هم در میان مردم ایران به‌عنوان خریداران اجناس چینی و هم در حلقه تجار وجود ندارد و بنجل تنها واژه‌ای است که حتی عوام در وصف کالاهای چینی برمی‌گزینند. اینکه چرا برخی از مقامات ایرانی بر ماندن چینی‌ها اصرار دارند و اساسا چرا چین از ایران رفتنی نیست، موضوع گفت‌وگوی «شرق» با برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی است.

♦ کنارگذاشتن چین به ضرر اقتصاد ایران است

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی
روابط تجاری ایران و چین جدای از بحث تحریم به سال‌های گذشته برمی‌گردد. از سال٨١ به‌دلیل‌ گران‌شدن ارزش یورو نسبت به دلار؛ به این علت که ایران به بازار آمریکا دسترسی نداشت به یک بازار دلارمحور نیاز پیدا کرد تا بتواند خلأ ناشی از‌ گران‌شدن ارزش یورو را پر کند. از این‌رو رویکرد ایران به بازار آمریکا برای واردات کالاهای ارزان‌قیمت به بازار چین تغییر کرد. از سوی دیگر کشور چین تبدیل به بزرگ‌ترین کارخانه تولید کالاهای مصرفی در جهان شده و ایران ناچار است به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کالاهای ارزان‌قیمت چینی را وارد کند که این موضوع ارتباطی با مسئله تحریم ندارد.

هم‌اکنون به‌دلیل نیاز ایران به ورود کالاهای چینی، قشم و بندرعباس تبدیل به بارانداز ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی به داخل کشور شده‌اند.  در مورد وجود کالاهای بی‌کیفیت چینی در بازار ایران باید اذعان کرد این موضوع مربوط به سیاست‌گذاری اشتباه دولت در پایین‌نگاه‌داشتن قیمت ارز است که قدرت رقابت را از تولیدکننده‌های ایرانی گرفت و با کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر، طبیعی بود که به‌دلیل قیمت تمام‌شده بالای کالاهای تولیدشده داخل با قیمت پایین محصولات بی‌کیفیت چینی این کالاها توانستند جای تولیدات داخل را بگیرند.  

در شرایط کنونی با توجه به اهمیت روابط تجاری چین با ایران پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده روابط تجاری ایران با کشور چین با وجود اهمیت رابطه تغییر کند. حذف تحریم‌ها از یک‌سو، کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال‌های ٢٠١٥ و ٢٠١٦ به زیر هفت‌درصد و از سوی دیگر کاهش ارزش یورو در مقایسه با دلار به زیر ٢٥درصد منجر به کاهش سهم صادرات چین خواهد شد. به‌طوری که نوسانات ارز در سطح بین‌المللی منجر به تغییرات عظیمی در صادرات محصولات چینی به سایر کشورها می‌شود.  همزمان با لغو تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ٢٠١٥ و ٢٠١٦ واردات ایران از اروپا به‌شدت افزایش یابد اما ایران به‌طور هم‌زمان روابط خود را باوجود کاهش، با چین ادامه خواهد داد.

زمانی که کشوری از نظر تکنولوژیکی به کشوری وابسته می‌شود، به‌سادگی روند تجارت خود را با آن کشور تغییر نخواهد داد. از این‌رو با توجه به اهمیت روابط تجاری چین با ایران و تأکید مقامات ایرانی برای برقراری رابطه با این کشور، کنارگذاشتن این کشور از سطح روابط تجاری، حتی در صورت لغو تحریم‌ها حتما به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود. به این دلیل که در شرایط فعلی مقادیر زیادی از ذخایر ایران در کشور چین است که پیش‌بینی می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها، چین از پرداخت پول این ذخایر به ایران امتناع کند و ایران ناچار خواهد بود همچنان کالاهای ارزان‌قیمت از چین وارد کند. از سوی دیگر کشور چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت از ایران است که در صورت قطع‌ رابطه تجاری این کشور، ایران باید به‌دنبال بازار جدید نفتی دیگری باشد که این موضوع به‌ضرر اقتصاد ایران خواهد بود.

♦ حذف چین فعلا ممکن نیست

مسعود دانشمند، عضو هیأت‌رئیسه اتاق مشترک ایران و چین
چین بزرگ‌ترین خریدار نفت از ایران در سال‌های گذشته بود و ایران به‌دلیل محدودشدن تبادل تجاری با سایر کشورها مجبور شد تا در ازای فروش نفت به این کشور کالاهای بی‌کیفیت ارزان‌قیمت وارد کند.

در شرایط کنونی نیز به‌دلیل تحریم‌ها، با وجود اینکه برقراری رابطه تجاری با چین غیرمنصفانه است، ایران چاره‌ای ندارد که با کشور چین رابطه تجاری خود را ادامه دهد. درحال‌حاضر پکن از شرایط سیاسی ایران نهایت سوءاستفاده را می‌کند و از آنجا که اقتصاد ایران را به‌شدت کنترل می‌کند، اقتصاد کشورمان به‌شدت متزلزل شده است. ما برای اینکه بتوانیم روی پاهای خود بایستیم باید ارتباط تجاری خود را با سایر کشورها برابر کنیم. 

در شرایط کنونی به‌دلیل اینکه تحریم‌ها حذف نشده، امکان قطع یا کاهش رابطه تجاری با کشور چین وجود ندارد. ایران و چین ٤٠میلیارددلار رابطه تجاری با یکدیگر دارند که قطع این رابطه به ضرر و زیان دو کشور خواهد بود. اما از سویی دیگر برخی از بازرگانان و تجار ایرانی به‌دلیل سودی که از واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی کسب می‌کنند، تمایل به تداوم رابطه تجاری با کشور چین دارند. در حالی‌که در این میان خرید این کالاهای بی‌کیفیت به ضرر و زیان مردم است.

در دوسال گذشته توسعه روابط با کشور‌ی مانند چین مهم‌ترین دلیل کاهش ٤١درصدی روابط تجاری ایران و امارات شده از زمانی که قرار شد کالا‌ها را به شکل مستقیم از چین خریدوفروش کنیم، معاملاتمان که پیش‌تر از طریق امارات به‌عنوان مرکز تجارت مجدد انجام می‌شد، کاهش پیدا کرد.   آمار‌ها نشان‌دهنده این است که هرچه تجارت ایران با امارات کاهش یافته، به تجارت چین اضافه شده است و درواقع این میزان کسری مبادلات با امارات به سمت چین منتقل شده است.  طی سال‌های گذشته تحریم‌ها موجب شد ایران با وجود دراختیارداشتن منابع کافی، کالاهای مصرفی و دارویی ارزان‌قیمت از کشور چین خریداری کند.

هم‌اکنون ارتباط تجاری با کشور چین موجب شده تجار ایرانی با ضررهای هنگفتی نیز مواجه شوند. ارتباط با این کشور به‌گونه‌ای شده که باید مبالغ به‌صورت نقدی پرداخت شود و این موضوع امکان سوء‌استفاده از تجار ایرانی را فراهم کرده است.  هنگامی که امکان گشایش اعتبار اسنادی در کشور چین فراهم باشد، آن‌وقت بانک چینی طرف مقابل است، اما در شرایط فعلی چون پول از طریق صراف به طرف چینی پرداخت می‌شود، تضمینی وجود ندارد که آن کالا به دست تاجر ایرانی برسد. 

از سوی دیگر به‌دلیل اینکه رقابتی برای واردات کالاهای مصرفی به ایران وجود ندارد، چینی‌ها کالاهای بی‌کیفیت خود را به ایران و کالاهای استاندارد و درجه‌یک خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند. که این موضوع شدیدا اقتصاد کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است.  پیش‌بینی می‌شود با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته، در سال‌های آینده تحریم‌ها حذف شود که با لغو تحریم‌ها، حذف چین از روابط تجاری با ایران به‌نفع اقتصاد کشور خواهد بود؛ ایران به‌دلیل تعدد روابط تجاری خود با سایر کشورها دیگر مجبور به خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی نخواهد شد.

♦ ایران نیازمند روابط تجاری با کشور چین

جمشید عدالتیان، عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران
چین دومین اقتصاد جهان محسوب می‌شود و لازم است که ایران روابط تجاری خود را با این کشور حفظ کند. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته، روابط تجاری ما با آمریکا و اتحادیه اروپا قطع ‌شده، بازار کشور به‌صورت انحصاری در اختیار چینی‌ها قرار گرفته است. 
 اما با این وجود لازم به ذکر است کشور چین به‌دلیل اینکه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود، ایران ناچار است که ارتباط تجاری خود را با این کشور تقویت کند. از سوی دیگر این کشور در صورتی که ترکیه به اتحادیه اروپا بپیوندد، از سوی غرب با اتحادیه اروپا و از سوی شرق با کشورهای بلوک شانگهای در ارتباط است که این موضوع موجب شده ارتباط تجاری ایران با این کشور در صورت حذف تحریم‌ها به‌نفع اقتصاد ایران باشد.
از سوی دیگر جدای از موضوع حذف تحریم و توسعه ارتباط تجاری ایران با سایر کشورها، در صورتی که ایران در سال‌های آینده ارتباط تجاری خود را با کشور چین قطع کند، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان را برای فروش نفت از دست خواهد داد. این در حالی است که نقش چین در بازارهای جهانی رفته‌رفته بیشتر می‌شود. از این‌رو باید تلاش کنیم جدای از توسعه روابط تجاری با سایر کشورها در سال‌های آینده، روابط تجاری خود را با این کشور بیش از پیش تقویت کنیم. این در حالی است که قطع رابطه تجاری ایران با چین، حتی در صورت لغو تحریم‌ها، با توجه به گستردگی روابط قطعا به زیان اقتصاد ایران است. 
در شرایط کنونی با توجه به اینکه کشورهای اروپایی اقدام به تولید کالاهای مصرفی در کشور چین کرده‌اند ما هم نیاز داریم که به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کالاهای چینی را جایگزین کالاهای‌ گران‌قیمت اروپایی بکنیم. از این‌رو باید تلاش کنیم در سال‌های آینده یک ارتباط قوی تجاری را بین دو بلوک شرق و غرب ایجاد و سیاست خود را با کشور چین منطقی کنیم.
در این میان لازم به ذکر است با توجه به اینکه تکنولوژی داخل کشور متناسب با کشورهای توسعه‌یافته نیست، ایران به‌منظور افزایش کیفیت تولید محصولات داخلی می‌تواند از مزیت ارتباط تجاری با کشور چین استفاده و برخی از محصولات داخلی را در آن کشور متناسب با تکنولوژی روز تولید کند.  در این میان باید اذعان کرد مشکل رقابت با محصولات ارزان‌قیمت چینی، فقط مشکل ما نیست و همه کشورهای دنیا به‌نوعی با آن درگیر هستند که همه مشکلات فوق قطعا به تحریم‌ها بازمی‌گردد. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود با حذف تحریم‌ها، ایران می‌تواند در صورت ارتباط تجاری با کشور چین یک بازار رقابتی ایجاد کند.

♦ تلاش برای حفظ قدرت اقتصادی جهان

شاهین شایان‌آرانی، کارشناس اقتصادی
چین بزرگ‌ترین اقتصاد مطرح در جهان به‌شمار می‌رود و از لحاظ استراتژیک در حوزه اقتصادی بزرگ‌ترین بازار مصرفی دنیا را در اختیار دارد. در شرایط کنونی برقراری رابطه تجاری با کشور چین به‌دلیل اینکه این کشور بزرگ‌ترین قدرت برتر اقتصادی در جهان به‌شمار می‌رود و با توجه به مباحثی که تحریم‌ها برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است، می‌تواند روزنه‌ای برای ارتباط تجاری ایران با کشورهای غیراروپایی باشد. از این‌رو ایران باید براساس آینده‌نگری ارتباط تجاری خود را با این کشور حفظ کند. اما از سوی دیگر برقراری رابطه تجاری با کشور چین دارای معایبی برای ایران است به این علت که این کشور به‌دلیل تحریم‌هایی که به ایران تحمیل شده، کالاهای بی‌کیفیت خود را با قیمت بالاتری به نسبت سایر کشورها به ایران می‌فروشد و از سوی دیگر قوانین بین‌المللی را برای ارتباط تجاری با ایران رعایت نمی‌کند.
لازم به ذکر است چین هم از ارتباط تجاری با ایران منتفع می‌شود به‌طوری‌که در مقابل فروش کالاهای بی‌کیفیت، نفت ایران را با قیمت ارزانی خریداری می‌کند. اما با این وجود به‌دلیل اینکه اقتصاد چین، اقتصاد مطرح در دنیا به‌شمار می‌رود، ایران باید همچنان تلاش کند تا خود را در توسعه اقتصادی این کشور سهیم و درگیر کند. در صورت حذف تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای غربی در سال‌های بعد، ایران باید تلاش کند روابط تجاری خود را با چین همچنان در سطح بالا حفظ کند به این علت که قطع یا کاهش روابط تجاری با این کشور به زیان اقتصاد ایران خواهد بود.
در شرایط فعلی چین بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ایران است، آنچه در زمینه پتروشیمی به چین صادر می‌کنیم، بیش از مقداری است که به بقیه دنیا می‌فروشیم. قبل از تحریم‌ها یعنی از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٥ روابط تجاری ما با چین سیر صعودی داشته و هرسال به دوبرابر افزایش پیدا کرده است به‌غیراز سال گذشته که تحریم‌های نفتی باعث شد بیشترین فروش نفت را به چین داشته باشیم. به‌طورکلی بعد از تحریم‌ها، روابط اقتصادی‌مان با چین شیب ملایم‌تری پیدا‌می‌کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد