سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از اهواز

دو شهر در یک شهر /محدوده کارون نامشخص است

گاومیش آباد
شناسهٔ خبر: 2528062
اهواز - با وجود اینکه بیش از دو سال از اقدام عجولانه در جدا شدن «منطقه کوت عبدالله» از شهرستان اهواز و تبدیل شدن آن به شهرستان کارون می گذرد همچنان محدوده این دو شهرستان مشخص نشده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، جدا شدن منطقه پنج شهرداری سابق اهواز از شهرداری اهواز و تبدیل شدنش به شهرستان بدون طی کردن روال تعریف شده وزارت کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای شهر کوت عبدالله به عنوان مرکز شهرستان کارون کرده است.

سخنگوی شورای شهر کارون در این باره به خبرنگار مهر می گوید: تعیین نشدن محدوده شهرستان کارون و شهر کوت عبدالله، مشکلات بسیاری را به وجود آورده که مهمترین آنها نحوه خدمات دهی به شهروندان است.

حمید نواصر تصریح می کند: دستگاه های خدمات رسان هنوز نمی دانند که تا چه مناطقی را می توانند پاسخگو باشند. برای مثال بهداشت شهرستان به دلیل بلاتکلیفی نمی تواند تمام محدوده شهرستان را خدمات بدهد و تعدادی از مناطق از خدمات بهداشتی محروم هستند.

وی با بیان اینکه با گذشت این مدت هنوز محدوده قطعی نشده است، تعیین محدوده کارون را به نفع همه به ویژه شهرداری های اهواز و کوت عبدالله می داند.

نواصر اظهار می کند: اکنون شهرداری کوت عبدالله به کوی مهدیس خدمات می‌دهد اما تا زمان نهایی شدن محدوده، مشخص نخواهد شد که مسئولیت کدام محلات به عهده این شهرداری است. علاوه بر خدمات دهی، مالکیت املاک و صدور مجوزهای ساخت‌و ساز و عوارض نیز از مواردی است که اکنون بلاتکلیف است و تنها با تعیین محدوده، این مشکل‌ حل می‌شود.
 
شهرداری نحیف و مشکلاتی که به دوش می کشد

مشکلات این شهرستان نو ظهور تنها به این موضوعات ختم نمی شود. عدم تفکیک سایر سازمان های خدمات رسان از شهر اهواز نیز از دیگر مشکلات شهرستان کارون است.

فاضلاب کوت عبدالله

شهردار کوت عبدالله نیز از این وضعیت گله دارد و می گوید در ابتدای راه اندازی شهرستان همه وظایف سایر سازمان ها بر دوش شهرداری افتاده بود. محمد عبیاوی به خبرنگار مهر می‌گوید: مرز بین دو شهر اهواز و کوت عبدالله مشخص نشده است.

وی افزود: در تمام سازمان ها نیز هیچ تفکیکی انجام نشده است. این منطقه از اول جز برق منطقه سه بود و فاضلاب این قسمت هنوز زیر نظر اهواز است. هیچ تفکیکی در بحث سازمان های خدمات رسان تاکنون عملی نشده است.

عبیاوی، درباره رسیدگی به منطقه مهدیس توضیح داد: منطقه مهدیس را کامل پوشش دادیم و زباله و خدمات مختلف را انجام می دهیم.

وی می افزاید: این منطقه همچنان محل بحث میان ما و اهواز است. مهدیس مشکلات زیادی دارد. آسفالت، فاضلاب، روشنایی، آب و ... از مشکلات این منطقه است که شهروندان همه را از شهرداری می خواهند.

شهردار کوت عبدالله می گوید: معضلات منطقه مهدیس فقط جمع آوری زباله نیست. این منطقه اتوبوس واحد ندارد، آب ندارد و مردم از این بابت شاکی هستند.

عبیاوی یادآور می شود: برای آسفالت این منطقه با هماهنگی بین ما و شهرداری اهواز، حدود ۲۰ خیابان از مهدیس، ورودی جاده نمایشگاه ها و دور میدان مهدیس آسفالت شد.

بنا به اظهار نظر کارشناسان بهداشت و درمان، نخاله های ساختمانی مخزنی برای تولید بیماری سالک در شهرها هستند. شهردار کوت عبدالله با اشاره به نخاله های ساختمانی که از سوی اهوازی ها در شهرستان کارون تخلیه می شود، می گوید: بحث محدوده شهرها فقط بحث تقسیمات کشوری است. ما مشکل نخاله های ساختمان را نیز داریم که به یک معضل برای ما تبدیل شده است. متاسفانه محل مناسبی برای تخلیه نخاله ها در نظر گرفته نشده است.

گاومیش آباد

عبیاوی با بیان اینکه مرزی بین خودمان و اهواز احساس نمی کنیم، می افزاید: برای کنترل و جلوگیری از ریختن نخاله سه کانکس و شش نیرو در نظر گرفتیم و با خودروهای متخلف برخورد می شود. در این زمینه با شهرداری اهواز جلسه داشتیم که قول دادند بحث نخاله ها را ساماندهی کنند. سازمان پسماند و خدمات موتوری اهواز می توانند متولی این وضعیت باشند.

بر اساس گزارش های محلی، بسیاری از کارشناسان مجرب شهرداری با دیدن چنین وضعیتی از شهرداری کوت عبدالله انتقال گرفتند و به نوعی این سازمان با خلاء کارشناسان زبده مواجه شده است. همین مشکل در سایر سازمان های دیگر رفته رفته در حال انجام است.

عبیاوی در این باره توضیح می دهد: همه نیروهای شهرداری کوت عبدالله به عنوان نیروهای مامور در شهرداری کوت عبدالله مشغول به خدمت هستند. پارسال از وزارت کشور مجوز گرفته شد و حدود ۴۰ نفر استخدام شدند.

وی می گوید: احتمالا در سال ۹۴ این نیروها به سیستم شهرداری تزریق می شوند. نیروی متخصص از ابتدا در شهرداری منطقه ۵ کم بود و امیدواریم با استفاده از تجربیات نیروهای قدیم و سطح سواد نیروهای جدید بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.
 
یک شب تصمیم و دو سال انتظار

مشکلات جداسازی شتابزده منطقه پنج شهرداری اهواز و تبدیل آن به شهرستان کارون همچنان لاینحل مانده است.
 
«کوت عبدالله» که تا دو سال پیش یکی از قدیمی ترین محله های اهواز را تشکیل می داد، با مناطق و روستاهای اطرافش یعنی استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی آباد به شهرستان تبدیل شد.

در بهمن ۹۱ در سفر یک روزه رئیس دولت دهم، بدون اینکه روال معمول وزارت کشور طی شود و با وجود مخالفت‌های مردم، این منطقه را از اهواز جدا کردند. اینگونه بود که شهرستان کارون با سه شهر به مرکزیت «کوت عبدالله» و دو بخش تأسیس شد. بدون اینکه محدوده این شهرستان با اهواز تعیین شود. این در حالی است که مصوبه تاسیس دو شهر «کنعان» و «ربیع» این شهرستان هنوز هم از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است.

شهرستان کارون با مساحت پنج هزار کیلومترمربع و جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر به دلیل اینکه تا قبل از استقلال، در حاشیه شهر اهواز قرار گرفته بود با مشکلات جدی در زیرساخت های عمرانی در حوزه آب، برق، فاضلاب و بهداشت روبروست. این شهرستان که به طور رسمی فقط یک شهر دارد، با وجود تبدیل شدن شهرداری منطقه پنج اهواز به شهرداری کارون، فاقد نیروی کار است و همه نیروها به‌صورت مامور به خدمت فعالیت می کنند و ادارات دیگر نیز هنوز رسما در آن استقرار نیافته اند اما مهمتر از همه، ابلاغ نشدن محدوده شهری این شهرستان است که باعث بلاتکلیفی مردم و دستگاه های اجرایی به‌ویژه شهرداری ها شده است.
 
در انتظار ابلاغ مصوبه

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز نیز در همین زمینه به خبرنگار مهر می گوید: تعیین محدوده شهرهای اهواز و کارون بحث مهم و حساسی است و به دلیل حساسیت موضوع و درخواست مردم از شورای شهر اهواز، ما نیز به موضوع ورود کردیم.

جمشید سلحشور می افزاید: منطقه مهدیس یکی از مهمترین مناطقی است که تعیین تکلیف آن تقاضای مردم بوده است.

وی اضافه می کند: شورای شهر اهواز با دعوت از اعضای شورا و شهرداری کارون کمیته ای تشکیل داد و این کمیته نشست هایی برگزار کرد و به توافقاتی نیز دست یافت اما استانداری خوزستان به نوعی به شورا تفهیم کرده که وظیفه تعیین حریم بر عهده آنهاست و شورا حق دخالت ندارد. در همین  زمینه نیز حدود ۱۰ روز پیش جلسه ای با معاونان استاندار برگزار شد.

سلحشور با بیان اینکه محدوده شهر اهواز و کارون هرچه زودتر باید تعیین شود، اظهار می کند: در مصوبه استانداری، کوی مهدیس جزو اهواز به حساب آمده اما هنوز این مصوبه در حال بررسی بوده و ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به مشکلات تعیین نشدن محدوده شهری اهواز می گوید: به دلیل تعیین نشدن محدوده، برخی محلات عوارض خود را به شهرداری کوت عبدالله پرداخت می کنند اما از شهرداری اهواز انتظار خدمات رسانی دارند. از سوی دیگر باید در نظر داشت که شهرداری تازه تاسیس کوت عبدالله امکانات کافی و توان سرویس دهی کافی را ندارد و نیازمند حمایت است.   این عضو شورای شهر اهواز تصریح می‌کند: مردم ساکن در این محدوده، مشکلاتی را به ناحق تحمل می‌کنند.
 
وعده های مسئولان عملی نشد

فعالان اجتماعی اهواز از نوعی شتابزدگی در تصمیم گیری دولت قبلی برای استقلال منطقه کوت عبدالله می گویند. آنها معتقد هستند که اگر این منطقه روال طبیعی وزارت را طی کرده بود و زیرساخت های لازم برای جداسازی را داشت مشکلی ایجاد نمی شد. اما حالا بعد از گذشت دو سال گزارش ها بر این مسئله صحه می گذارد که تصمیم جداسازی کوت عبدالله عجولانه بوده و تکه تکه شدن اهواز، توسعه مناطق محروم را در پی نداشته است. حالا مردم منتظرند و می پرسند آیا سال جدید تحول مثبتی در شهرستان کارون ایجاد می شود یا خیر؟ زمان پاسخ این سئوال را می دهد این در حالی است که هنگام شهرستان شدن کوت عبدالله، برخی مسئولان وعده های شیرین و رویاهایی زیبا به مردم دادند که جاده های پر گودال و پارک های محله ای تخریب شده تنها بخشی از وعده های مسئولان به مردم کوت عبدالله بوده است.

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد