سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ادعای العربیه درباره درخواست ایران از عمان
شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد رسانه های ایرانی اعلام کرده اند ایران از سلطان نشین عمان خواسته است برای توقف حملات ائتلاف ضد یمن میانجی گری کند.
ماریا شحاده گزارشگر شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان سعودی در گزارشی گفت: ایران اخیراً دیگر در اختیار داشتن اهرم های قوی به سبب ارتباطش با حکومت بشار اسد در دمشق و حزب الله لبنان در بیروت و گروههای شیعه در بغداد و گروه الحوثی در صنعا را پنهان نمی کند.

این شبکه افزود: ایران پس از حملات هوائی عاصفة الحزم(طوفان قاطعیت) مواضع خود را تغییر داده است و رسانه های ایران می گویند تهران از سلطان نشین عمان خواسته است برای توقف فوری حملات هوائی به حوثی ها در یمن میانجی گری کند. زیرا عمان تنها کشور عربی حوزه خلیج فارس است که در ائتلاف (ضد یمن) به رهبری عربستان سعودی مشارکت ندارد.از سوی دیگر رسانه های یمنی به نقل از صالح الصناد عضو برجسته گروه الحوثی (انصارالله) اعلام کرده اند این گروه آمادگی دارد در صورت توقف حملات هوائی با طرف هایی که مواضع خصمانه ندارند وارد مذاکره شود.

این شبکه افزود: ایران قبلاً در این زمینه مواضع تندی داشت. حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات ایران گفته بود که ایران عملاً چهار کشور عربی را تحت کنترل خود دارد و گروه الحوثی یمن را یکی از دستاوردهای انقلاب ایران به شمار آورده بود. پیش از آن نیز علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت ها گفته بود بغداد پایتخت امپراتوری جدید ایران است.

العربیه افزود: کارشناسان معتقدند که موضع گیری های جدید ایران ناشی از ضربات عاصفة الحزم (طوفان قاطعیت) به شبه نظامیان حوثی (انصارالله) و شبه نظامیان صالح است. این امر زمینه را برای احتمال حل و فصل اختلافات به شیوه سیاسی فراهم کرده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
افسران نظامی پیشین صدام چگونه داعش را اداره می‌کنند؟
افراد جدا‌شده از داعش می‌گویند افسران و مقامات امنیتی در حکومت صدام هستند که داعش را در عراق و سوریه رهبری می‌کنند.
به گزارش تسنیم، روزنامه ایندیپندنت نوشت: بسیاری از کسانی که در طول دو سال گذشته در کنار داعش یا علیه آن جنگیده‌اند تاکید می‌کنند اعضای سابق حکومت بعثی صدام نقش پرنفوذی در تشکیلات سازمانی داعش دارند. این در حالی است که نیروهای نظامی فراوانی از خارج از عراق به داعش پیوسته‌اند. ارمغان افسران بعثی برای داعش تجربه‌های جنگی آنها و نیز شبکه‌های قاچاقی است که در زمان تحریم‌های نفتی علیه حکومت صدام شکل گرفته‌بود. در سوریه هر امیر عموما تحت فرمان یک معاون عراقی‌ است و همین معاون تصمیمات مهم را می‌گیرد.

طراحی نقشه‌ها و تاکتیک‌های نظامی هم با همین معاونان عراقی است. البته آنها خودشان نمی‌جنگند و نیروهای دیگر را به خط مقدم می‌فرستند. نکته‌ گنگ ماجرا اینجاست که بعثی‌ها با پیشینه خدمت در یک حکومت سکولار اکنون با یک دولت سراسر دینی همکاری می‌کنند. هر چند برخی معتقدند آنها نگاه ابزاری به داعش دارند و تنها می‌خواهند به قدرت بازگردند. از دید آنها تروریست‌های داعش ابزاری برای رسیدن به این هدف هستند.
گفتنی است که پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ و در زمان حکمرانی پل برمر،‌ ۴۰۰ هزار نفر از اعضای ارتش صدام از کار برکنار شدند و مقرری‌شان قطع شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
سوئیفت چیست و رفع تحریم آن چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
صدور بیانیه لوزان و نوید رفع تحریم های بین المللی تاثیرات مثبتی در بازار پولی و شبکه بانکی کشور گذاشته و بانک های کشور آماده انجام تبادلات مالی بین المللی در سطح قبل از تحریم می شوند.

این روزها اخبار رفع تحریم های بین المللی در بازارهای مالی و پولی کشور اثرات مثبتی داشته و فعالان این بازارها با خوشبینی از آینده نزدیک سخن می گویند.

به گزارش خبرآنلاین، با نوید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اخبار خوش برای بانک ها بعد از رفع تحریم، شرایط بانک های مورد تحریم تغییر کرده است. بانکداران و فعالان بازار پولی از کاهش هزینه ها و سرعت در تبادلات مالی بین المللی سخن می گویند و فعالان بازار سرمایه نیز با اطلاع از اینکه رفع تحریم ها تاثیرات زیادی بر کاهش هزینه‌های عملیات بین المللی بانک‌ها و نیز افزایش سود آوری آنها خواهد داشت رو به خرید سهم این گروه آورده و معامله سهام این گروه به شدت رونق پیدا کرده است.

از طرفی فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان نیز از رفع تحریم سوئیفت ابراز خوشحالی کرده و از تسهیل تبادلات مالی با بانک های خارجی در واردات و صادرات سخن می گویند.

فارغ از تاثیرات تحریم در شرایط کلی بانک ها، می توان گفت یکی از خدمات اصلی این بانک ها به بخش تجارت بین الملل در اصل تراکنش های ارزی بود که با وضع تحریم های بین المللی انجام این تراکنش ها با مشکلاتی مواجه شد.

سوئیفت چیست؟

سوئیفت ( SWIFT) که مخفف کلمات(Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که با تفاهم و توافق ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی در ماه مه سال ۱۹۷۳ میلادی راه اندازی گردید.

اولین هدف سوئیفت جایگزینی یک روش یکپارچه و استاندارد بین المللی برای تبادل مالی و حذف روشهای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از طریق Telex بود. در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ مؤسسه در ۱۹۷ کشور جهان عضو آن انجمن می‌باشند. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۱.۵ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله گردیده‌است.

مرکز اصلی شبکه سوئیفت در کشور بلژیک بوده و طبق قوانین آن کشور عمل می‌نماید و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند. سوئیفت در هر کشوری داری یکSAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت می‌باشد که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می‌شود. در ایران SAP در بانک مرکزی واقع گردیده‌است.

سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به مرکزSAP در بانک مرکزی متصل بوده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای خارج از کشور ارسال می‌نمایند.

این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارزی و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده‌است.

بدون سوئیفت تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری کندتر، پرهزینه‌تر و غیرقابل اعتمادتر می‌شود. اما پرفایده بودن این شبکه آن را به ابزاری برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی تبدیل ساخته است.

چه زمانی ایران به عضویت سوئیفت درآمد؟

در سال ۱۳۶۴کارشناسان بانک مرکزی بررسی‌های اولیه را برای عضویت بانک‌های ایرانی در سوئیفت انجام دادند ولی با توجه به وقوع جنگ تحمیلی و اولویت‌های اساسی‌تر به تعویق افتاد. پنج سال بعد و پس از اتمام جنگ تحمیلی در سال۱۳۶۹ بانک مرکزی هیأتی را مأمور هماهنگی با بانک‌های تجاری به منظور عضویت در سوئیفت کرد.

پس از طی دوره بررسی عضویت، در اواخر سال ۱۳۷۰ پس از هماهنگی‌های لازم با بانک‌های تجاری تقاضای عضویت سیستم بانکی ایران توسط بانک مرکزی به سوئیفت ارایه شد. در سال ۱۳۷۱ پس از ارایه سه پیش شرط عضویت به سوئیفت، عضویت بانک مرکزی به همراه پنج بانک تجاری صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه در آذرماه پذیرفته شد.

تحریم سوئیفت ایران در سال ۱۳۹۰

با بالا گرفتن اختلاف نظرهای بین المللی در خصوص مسائل هسته ای کشور، روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در پایان ساعت اداری رسمی کشور سیستم سوئیفت بانک مرکزی ایران در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد. هر چند تحریم ها مراودات بین المللی بانکهای ایرانی را متوقف نکرد، اما با این وجود هزینه های زیادی بر عملیات ارزی و بانکی کل سیستم بانکی کشور تحمیل شد.

اگرچه برخی از بانک‌های محروم از خدمات سوئیفت توانستند با اجاره خطوط تلفن و فکس از همتایان خود در دوبی،‌ ترکیه و چین به انتقال پول بپردازند یا طبق گزارش دادستانی ترکیه بانک‌های تحریم‌نشده ایرانی را واسطه انتقال قرار دهند. اما این کار برایشان با کندی و هزینه فراوان صورت می‌گرفت. علاوه بر این، صدور حکم تحریم‌ علیه بانک های ایرانی، بانک‌های غربی را وادار کرد از انجام سایر کارهای بانکی با بانک‌های تحریم‌شده نیز خودداری کنند.

پس از صدور بیانیه اخیر در لوزان فرانسه و با رسیدن به توافق جامع هسته ای و برداشته شدن تحریم ها می توان انتظار داشت یکی از گروه‌هایی که بیشترین تاثیر مثبت را از این اتفاق می‌بیند شبکه بانکی است. چرا که برداشته شدن تحریم ها تاثیر قابل توجهی در فعالیت و سودآوری آنها خواهد داشت و در بازار سرمایه نیز اثر این خبر خوش به صورت کاملا محسوس مشاهده شده و شرکتهای این گروه از جمله نمادهایی هستند که در روزهای معاملاتی گذشته با افزایش تقاضا و رشد مواجه بوده اند.
تحلیل وال‎استریت از بازار ایران پس از توافق
به نظر می رسد پس از لغو تحریم ها ، شرکت های انرژی غرب بزرگترین شرکت هایی خواهند بود که ابتدا وارد بازار ایران می شوند. ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان و دومین ذخایر غنی گاز طبیعی دنیا را در اختیار دارد.
به گزارش تسنیم، یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت، شرکت‌های انرژی غرب احتمالا نخستین شرکت‌هایی خواهند بود که پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، وارد بازار این کشور خواهند شد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، به نظر می رسد پس از لغو تحریم ها ، شرکت های انرژی غرب بزرگترین شرکت هایی خواهند بود که ابتدا وارد بازار ایران می شوند. ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان و دومین ذخایر غنی گاز طبیعی دنیا را در اختیار دارد.
علی برهانی موسس یک شرکت مشاوره ای در دوبی در این باره تاکید کرد: ایران می تواند پس از لغو تحریم ها به هیجان انگیزترین بازار تبدیل شود.
شرکت های اروپایی احتمالا در گام نخست با رقابت شدیدی از سوی رقبای آمریکایی خود روبرو خواهند شد.

این روزنامه آمریکایی افزود: اگر بانک های خارجی به ایران بازگردند، هزینه های مصرفی موجب تحریک رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی خواهد شد.
برهانی گفت: در شرایط تحریم، ایرانی ها در سال ۲۰۱۲ میلادی ۷۷ میلیارد دلار برای خرید مواد غذایی، ۲۲ میلیارد دلار برای لباس و پوشاک و ۱۸.۵ میلیارد دلار نیز در زمینه گردشگری هزینه کرده اند.
بر اساس چارچوب توافق که اخیرا بین ایران و قدرت های جهانی حاصل شده است، دو طرف تا ۳۰ ژوئن فرصت خواهند داشت تا بر سر جزییات توافق جامع هسته ای به نتیجه برسند.
تحریم های اروپا، آمریکا و سازمان ملل تنها به شرطی لغو خواهد شد که ایران به تعهدات خود عمل کند و اگر تهران به تعهدات خود پایبند نباشد، این تحریم ها مجددا وضع خواهد شد. این بدان معناست که خطر حقوقی انجام مبادله تجاری با ایران همچنان وجود دارد.
پاتریک مورفی وکیل حقوقی در دوبی در این باره گفت: اگر ایران به تعهدات هسته ای خود عمل نکند، سرمایه گذاری شما کم ارزش خواهد شد. بدترین سناریو این است که در صورت عدم همکاری ایران، تحریم ها مجددا اعمال شود. ممکن است بار دیگر با خطر و ریسک روبرو شوید.

برخی شرکت های اروپایی که در صنایعی که مرتبط با تحریم ها بوده، مشارکت نکرده اند، به فعالیت خود در ایران ادامه داده اند و در این بین شرکت هایی که کالاهای مصرفی تولید می کرده اند، موفق بوده اند.
گروه دانون فرانسه که به طور مشترک آب معدنی دماوند را در ایران تولید می کند، سهم خود را از ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۰ میلادی به بیش از ۷۰ درصد افزایش داده است.

شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی که ۴۹ درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارد، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. البته کاهش ارزش ریال موجب کاهش سود این شرکت شده است. این شرکت برای انتقال صدها میلیون دلار سود خود در بازار ایران، با مشکلات زیادی روبرو شده است.
شرکت هواپیمایی اتحاد ایرویز نیز اخیرا از افزایش پروازهای خود بین ابوظبی و تهران خبر داده است.
پنج نقص بزرگ توافق سوئیس از نگاه روزنامه صهیونیستی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۵
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی با اشاره به بیانیه سوئیس توافق هسته ای با ایران بر این منوال را شامل ۵ نقطه ضعف عمده دانست که منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه صهیونیستی پنج مورد ذیل را به عنوان نقطه ضعف این توافق بر شمرده است:

۱- توافق هسته ای به ایران اجازه می دهد پنج هزار دستگاه سانتریفیوژ غنی سازی اورانیوم را در نطنز و هزار دستگاه دیگر را در تاسیسات زیرزمینی فوردو نگاه دارد. این موضوع یعنی پذیرش توان غنی سازی هسته ای ایران که به خودی خود مشکل ساز خواهد بود. این توافقنامه به ایران اجازه می دهد به تحقیق و توسعه در فوردو ادامه دهد. این تنها ظاهر قضیه است یک فریبکاری از سوی ایرانی ها رخ داده چرا که تاسیسات فردو در درجه اول یک تاسیسات هسته ای است نه تحقیقاتی.

۲- ایران اجازه خواهد داشت به تحقیق و توسعه بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته تر و سریعتر ادامه دهد- دانشی که ممکن است از آن در هر زمانی که ایران بخواهد برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت پیشرفت به سمت تسلیحاتی هسته ای استفاده شود.

۳- ایران سه هزار کیلوگرم اورانیوم با غنای سی و نیم درصد را نگاه خواهد داشت اما سرنوشت ال ئی یو باقی مانده هنوز مشخص نیست. این درحالی است که شرایط مربوط به بازرسی های سرزده دقیق نیست و زوایای آن روشن نشده است.

۴- به نظر می رسد تحریم های ایران قرار است یک جا و کلی برداشته شود و این موضوع سبب می شود تهران به توسعه تسلیحاتی اش ادامه دهد و بیش از پیش به حزب الله لبنان و حوثی های یمن کمک کند.

۵- برنامه تولید و توسعه موشکی ایران با تمام قدرت به پیش می رود و در این توافق این مشکل حل نشده است.

جروزالم پست در نهایت اینگونه نتیجه گرفته است که توافق هسته ای نقایص و اشکالات زیادی دارد و یک چیز قطعی به است و آن اینکه ایران به اقدامات ضد اسرائیلی و ضد دولتهای سنی منطقه ادامه خواهد داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد