سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

خوزستان دچار ناامنی غذایی/ اهوازی ها کمبود ویتامین دی دارند

خوزستان دچار ناامنی غذایی/ اهوازی ها کمبود ویتامین دی دارند

جامعه خبری تحلیلی عصر اهواز (Asrahwaz.ir) :


به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید سیدیان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص روز جهانی بهداشت با شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» عنوان کرد: در خانواده های که بیش از ۳۰ درصد درآمد خود را صرف تهیه غذا می کنند امنیت غذایی وجود ندارد. در این راستا بهداشت استان در نظر دارد تا خرداد ماه سال جاری گزارش جامعی در این زمینه ارائه کند.

وی افزود: به منظور جلوگیری از فروش مواد غذایی فاسد در سطح شهر از سوی دستفروشان، برنامه ریزی هایی با سازمان صنعت معدن و تجارت صورت گرفته تا بازارچه ای برای استقرار این افراد احداث شود تا نظارت بیشتری بر روی روند فعالیت آنها انجام بگیرد.

وی با اشاره به کمبود ویتامین دی در بین شهروندان خوزستانی گفت: این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب نیز گفته می شود زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین دی در پوست ساخته می شود. در کشور ما حتی در مناطق گرمسیر و دارای آفتاب نیز به دلیل اینکه مردم درمقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند کمبود این نوع ویتامین بسیار شایع است.

توزیع قرص ویتامین دی و آهن در مدارس

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: در همین راستا برنامه ریزی های لازم به منظور توزیع قرص ویتامین دی و آهن در بین دانش آموزان دختر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان صورت گرفته است. البته ناگفته نماند در آینده نزدیک نیز این طرح برای دانش آموزان پسر نیز اجرا می شود.

سیدیان با تاکید به استفاده از نمک های ید دار در غذا از سوی شهروندان خوزستانی اظهار کرد: متاسفانه در چند وقت اخیر استفاده از نمک دریایی در بین شهروندان شایع شده است که متخصصان بهداشت توصیه می کنند که از این گونه نمک استفاده نشود زیرا این نوع نمک فاقد ید و دارای املاح مضری است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش وزارت بهداشت فراواده های گوشتی و غذا های آماده همچون انواع سوسیس، کالباس، ژامبون، همبرگر، کباب، ساندویچ هایی که دارای این مواد هستند و غذاهای آماده همچون سالاد الویه، سمبوسه، فلافل، کنسرو  و کله پاچه از جمله غذاهای مضرر و آسیب رسان محسوب می شوند که باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد.

غذاهای آسیب رسان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان انواع ماست های با چربی بالای پنج درصد، پنیر های خامه ای پر چرب، سرشیر، دوغ های معمولی بانمک بالای دو درصد و انواع نوشابه های گازدار را به استثنای نوشیدنی مالت را از جمله مواد آسیب رسان در خانواده فراورده های لبنی برشمرد و افزود: در بخش فراورده های شیرین و نوشیدنی ها نیز انواع فراورده های یخی خوراکی، نکتارها، شربت های شیرین غیر میوه ای، پودر نوشیدنی فوری نیز از جمله مواد غذایی آسیب رسان محسوب می شوند.

سیدیان با بیان اینکه هر گونه اسانس های مصنوعی و طعم دهنده و انواع خیار شور ها و شورهای سبزیجات با نمک بیش از پنج درصد و آجیل های شور نیز با همین درصد نمک بر اساس گزارش وزارت بهداشت جز مواد مضرر و آسیب رسان محسوب می شوند.

وی اظهار کرد: به منظور ساماندهی دوره گردهایی که مواد غذایی ارائه می کنند، سیستم شهرداری نیز باید به سازمان بهداشت کمک کند و در همین راستا به دنبال این هستیم تا در سال جاری اعتبارات لازم برای نهادهای مربوطه فراهم کنیم و در کنار آن آموزش های لازم را به دست فروشان ارائه و ئنظارت بیشتری بر روی فعالیت آنها داشته باشیم.

سیدیان، قلیان را یکی از معضلات پیش روی سلامت جامعه برشمرد و اظهار کرد: نا آگاهی جامعه از مضررات بهداشت منجر به شیوع استفاده از قلیان شده است و متاسفانه در سال های اخیر استعمال آن در بین جوانان و نوجوانان افزایش داشته است.

سیدیان گفت: سازمان بهداشت به تنهایی نمی تواند جلوی گسترش استعمال قلیان را بگیرد و سایر دستگاه های دیگر نیز باید وارد عمل شوند. متاسفانه استفاده از قلیان در قهوه خانه ها بر اساس مصوب قانون نظام صنفی جدید آزاد است به همین دلیل وزارت بهداشت نمی تواند منویات خود را در غالب برخورد با این صنف انجام دهد.

رئیس مرکز بهداشت عنوان کرد: برای کاهش استعمال قلیان، نیازمند فرهنگ سازی و آموزش شهروندان هستیم. در همین راستا کارگروهی در استانداری خوزستان در قالب دو کمیته اجرایی و فرهنگ سازی در حال فعالیت است.

وی با اشاره به نا امن بودن خوزستان از لحاظ امنیت غذایی گفت: تنها هفت استان در کشور در این پروسه جای گرفته اند که استان خوزستان نیز یکی از آنها محسوب می شود. به همین منظور برنامه های فراوانی در سطح وزراتخانه و استانداری در حال انجام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد