سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ادعای مضحک و جنون آمیز سرکرده تکفیری
در ادامه ادعاهای مضحک گروه های تکفیری ، یک عضو یکی از این گروهها مدعی شد که اگر صد میلیارد دلار در در اختیار او قرار دهند کل ایران و چین را به سرعت اشغال می کند. !
 گروه سیاسی فردا - در ادامه ادعاهای مضحک گروه های تکفیری ، یک عضو یکی از این گروهها مدعی شد که اگر صد میلیارد دلار در در اختیار او قرار دهند کل ایران و چین را به سرعت اشغال می کند. !
بنا به گزارش نشریه الوسط وی مدعی شده  اگر یکصد میلیارد دلار در اختیار او قرار گیرد به حضور حزب الله لبنان پایان خواهد داد و حتی ایران و چین را اشغال خواهد کرد .
 زهران علوش سرکرده گروه تروریستی موسوم به «جیش الاسلام » با انتقاد از هزینه پانصد میلیارد دلاری ائتلاف شصت کشور برای مبارزه با داعش ، گفت : حقیقت امر آن است که اگر یکصد میلیارد دلار در اختیار ما قرار دهند به حضور داعش ، نظام سوریه ، شبه نظامیان شیعه و حزب الله پایان خواهیم داد و حتی به ایران و چین هم خواهیم رسید . این در حالی است که شصت کشور عضو ائتلاف پانصد میلیارد دلار برای پایان دادن به حضور داعش اختصاص داده اما از ما می خواهند بدون دلار نظام سوریه را نابود کنیم نه سازمان داعش را .
الوسط با اشاره به این در خواست زهران علوش نوشت : به نظر می رسد رهبر شبه نظامیان « جیش الاسلام» دچار نوعی جنون شده است و سخنانش نشان از زوال عقل او است .
زهران علوش که در راس یک گروه مسلح پنج هزار نفره قرار دارد و تلاش می کند تا از طریق بلعیدن دیگر گروههای مسلح پیرامون خود یک ارتش نظامی تشکیل دهد ، از ائتلاف شصت کشور علیه داعش و اختصاص هزینه پانصد میلیارد دلاری برای مبارزه با این سازمان و ناتوانی آنها در این مساله انتقاد کرده است .
الوسط نوشت گروه مسلح تحت امر زهران علوش که تهدید به اشغال جهان کرده است، گروهی است که با تعدادی از جنایتکاران و تجار مواد مخدر مشغول به همکاری است. این گروه حتی مواد غذایی اساسی هلال احمر سوریه را سرقت کردند و به انبارهای ویژه ای انتقال دادند و آنرا به ساکنان محاصره شده غوطه شرقی فروختند .

گزارش مجله تایم از توانایی ارتش آمریکا در صورت عدم توافق

یک مجله ی آمریکایی در پی تفاهم سیاسی لوزان، گزارشی از توانایی های تسلیحاتی آمریکا برای مقابله با ایران هسته در صورت نرسیدن به توافق با کشور های 5+1 داد.

گروه بین الملل فردا: مجله تایم در پی تفاهم سیاسی لوزان، از توانایی نظامی آمریکا برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران گزارش داد. متن این گزارش در پی می‌آید:

ارتش آمریکا قبل از شروع مذاکرات جان کری با ایران، آماده بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران بوده و اگر تهران و گروه ۵+۱ در تابستان به توافق نرسند، آماده است تا ماموریت خود را انجام دهد.

ایران، بیشتر تاسیسات هسته‌ای خود را در آزمایش‌گاه‌های زیر زمین ساخته تا در برابر نسل‌های قبلی بمب‌های آمریکایی مقاوم باشد. وزارت دفاع آمریکا سال‌ها تلاش کرده تا سلاح‌های قدرتمندتری بسازد.

در اکتبر ۲۰۱۴، نیروی هوایی آمریکا از هواپیمای بی-۲ خود، هدف فرضی را بمباران کرد. این آزمایش در بیابان‌های آمریکا، بعد از بهینه سازی‌های انجام شده روی بمب‌ها انجام شد. در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی، نیروی هوایی آمریکا در پی رسیدن به فناوری واکنش سریع برای تخریب هدف‌های موجود در اعماق زمین بود. نیروی هوایی هدف از رسیدن به این توانایی را نیاز به انجام عملیاتی سریع عنوان کرد. در اسناد بودجه منتشره از نیروی هوایی در فوریه ۲۰۱۱ میلادی، این سازمان اعلام کرده بود که این سیستم می‌تواند مهم‌ترین تاسیسات دشمن را که شدیدا از آن‌ها حمایت می‌شود، به خطر بی‌اندازد. این توانایی در سلاح‌های معمولی آمریکا وجود ندارد.
نفوذگر عظیم مهمات ۱۵ میلیون دلاری جی‌بی‌یو-۵۷، حدود ۱۴ تن وزن دارد. وزنی معال شش برابر بمب‌های جی‌بی‌یو-۲۸ فعلی. پنتاگون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای ۲۰ عدد از این بمب‌ها هزینه کرده است. این بمب‌ها مجهز به جی‌پی‌اس برای مسیریابی بوده و آلیاژ فولادی بدنه آن که ۸۰درصد وزنش را تشکیل می‌دهد، می‌تواند به سیمان و یا سنگ نفوذ کرده و کلاهک ۲/۴ تنی خود را منفجر کند. به گفته مقامات نیروی هوایی، این بمب می‌تواند خلا توانایی بمب‌های فعلی را پر کند.
بعد از چندین بهینه‌سازی، نیروی هوایی حال به دنیا اعلام کرده که ذخیار قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای دنیا در پایگاه نیروی هوایی وایتمن در میزوری، قرار دارد. جایی که به بمب‌افکن‌های بی-۲ نزدیک هستند تا بمب‌ها را ۱۱ هزار و دویست متر به ایران حمل کند.
گزارش گاردین از تحولات بعد از توافق
تفاهم سیاسی بر سر مساله هسته‌ای ایران، شروع سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در بازاری وسیع و دست نخورده است. حتی امید به رفع تحریم‌ها نیز شرکت‌های خارجی را به سمت ایران سرازیر کرد تا شرکای خود را پیدا کنند.
سرویس بین الملل فردا: روزنامه گاردین درباره تحولات اقتصادی ایران بعد از لغو تحریم، نوشته است: تفاهم سیاسی بر سر مساله هسته‌ای ایران، شروع سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در بازاری وسیع و دست نخورده است. حتی امید به رفع تحریم‌ها نیز شرکت‌های خارجی را به سمت ایران سرازیر کرد تا شرکای خود را پیدا کنند.

به گفته یک تاجر یکی از نشانه‌های ورود خارجی‌ها با ایران، موجود نبودن اتاق خالی در هتل‌هاست. شرکت‌های مشاوره‌ای در حال تجدید قرائت قراردادهای قدیمی هستند. 

ابتدای صف ورود شرکت‌ها به ایران، شرکت‌های گازی و نفتی هستند، اما بازارهای دیگری با ظرفیت بسیار بالا وجود دارد. چون این کشور مدت‌هاست پشت دیوار تحریم‌ها مانده است. برای مثال، رقباتی تنگاتنگ بین ایرباس و بوئینگ بر سر فروش قطعات و هواپیما به ناوگان هوایی وجود خواهد داشت.

ایران دهمین بازار خودرو در دنیا بوده است و این بازار توجه رنو را به ایران جلب کرده است. ایران زمانی جولانگاه رنو و جنرال موتورز بوده است. به نظر می‌رسد سازندگان استیل و آلومینیوم نیز به دلیل سوخت ارزان و بندرهای آب گرم ایران، به این کشور راه یابند.

هر چند، سرعت ورود این شرکت‌ها به ایران بستگی به سرعت رسیدن به توافقات بانکی دارد. بانک‌های سوییسی هم اکنون در حال ورود به عنوان جایگزینی برای بانک‌های اروپایی هستند. چون نیازی به صبر کردن برای لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا ندارند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران شروع به فروش نفت ایران به بازارهای جهانی کرده است. او قبل از جلسه اوپک در سال قبل، با مدیران بریتیش پترولیوم، شل، توتال و لوکویل روسیه دیدار کرده است. میدان‌های نفتی مانند آزادگان و یادآوران در مرز ایران با عراق و پارس جنوبی در خلیج فارس، هدف سرمایه گذاری خواهند بود.

هر چند یکی از مدیران ایرانی می‌گوید، ورود حجم زیاد پول و سرمایه غربی به ایرانی، لزوما به نفع کسب و کار ایرانیان نیست. مدت‌هاست که ایرانی‌ها در تمام زمینه‌ها بدون رقیب خارجی فعالیت کرده‌اند. ما زمان کمی برای بهینه سازی کیفیت و مدیریت برای رقابت داریم.
رسوخ تروریست در آفریقا
رقابت در گروه‌های تروریستی نیز به این سمت است که هر چقدر یک گروه توانایی اینکه خود را قوی تر نشان دهد، داشته باشد بیشتر می تواند عناصر تکفیری را به سوی خود جلب کند. هر چند که گروه‌های تکفیری در لیبی با هم اختلاف دارند اما یک هدف مشترک نیز دارند و آن جلوگیری از قدرت گرفتن دولت مرکزی است.
سرویس سیاسی «فردا»؛ داعش بعد ازشکست‌های مختلف در عراق و سوریه سعی در بازآفرینی خود در کشورهای مختلف اسلامی دارد. هرج و مرج بستر رشد تروریسم است و از این جهت تروریسم داعش سعی دارد خود را در کشورهایی که بعد از وقوع انقلابات مردمی در خاورمیانه نتوانسته‌اند به ثبات و امنیت برسند، جا بیاندازد.

لیبی یکی از همین کشورهاست. درحالی که دو گروه طلوع و کرامت انسانی در لیبی به بن بست رسیده‌اند و هیچ کدام حاضر به سازش با یکدیگر نیستند، نیروی مستقل سومی با نام انصار الشریعه پدیدار گشته که توانسته است در نقاط مختلف لیبی پایگاه‌هایی برای تمرین نظامی و فروش اسلحه به وجود آورد. آن‌ها از هرج و مرج داخلی لیبی استفاده کرده‌اند و مناطق مختلف این کشور را تحت سیطره خود درآورده‌اند.

اندیشکده آتلانتیک در این باره بیان داشته که این گروه تروریستی با استفاده از قاچاق اسلحه درآمد زایی خوبی برای خود کسب کرده است. داعش با ترفند اتحاد با گروهک‌های تروریستی سعی دارد حضور خود را در شاخ آفریقا تحقق بخشد. داعش با اینکه از 2014 در لیبی حضور نداشت، به وسیله ایدئولوژی، توانست انصار الشریعه و گروه‌هایی از القاعده را با خود همسو کند که در نتیجه رقابت کلامی و نظامی بین ایمن الظواهری و ابوبکر البغدادی بوده است. دو سال است که گروه های افراطی و تکفیری شاهد اختلاف بین داعش و القاعده هستند. اما داعش در این روند چندان نیز دست خالی نبوده است و توانسته برخی از گروه‌های تکفیری را با توجه به نام و آوازه‌ای که به هم زده است، به سمت خود بکشاند.

درواقع رقابت در گروه‌های تروریستی نیز به این سمت است که هر چقدر یک گروه توانایی اینکه خود را قوی تر نشان دهد، داشته باشد بیشتر می تواند عناصر تکفیری را به سوی خود جلب کند. هر چند که گروه‌های تکفیری در لیبی با هم اختلاف دارند اما یک هدف مشترک نیز دارند و آن جلوگیری از قدرت گرفتن دولت مرکزی است. درواقع دولت مرکزی لیبی هر چقدر قدرتمند تر شود نان این گروه‌های تروریستی که با تجارت مرگ و اسلحه درآمد کسب می کند را آجر می سازد.

لیبی در این روند در تیررس گروهک های تروریستی قرار دارد و داعش نیز با توجه به شکست‌هایی که در عراق خورده است برای عزیمت به کشوری دیگر خود را آماده می کند. با ظهور داعش در خاورمیانه انقلابات مردمی نیز منحرف شد و برخی از جوانان انقلابی خام خود را در گروه‌های تکفیری که حال برای آنها منفعت مادی نیز دربر داشته است، پیدا کردند. از این رو داعش داعیه دار جمع کردن گروه‌های تفکیری کوچک نیز هست و این سیاست را نیز دنبال می کند و تا حدودی نیز موفق بوده است.

البته در برخی از موارد بخصوص در درگیریهای خونین میان جبهه النصره و داعش و یا درگیری‌های القاعده و داعش که بیشتر میان سران این دو گروه تروریستی در جریان است، داعش دچار مشکل شده است. داعش در این زمینه نیز باید بر روی گروه های تروریستی ذره‌ای سرمایه گذاری کند و در مقابل گروه های تفکیری تروریستی بزرگتر نیز باید بجنگد.

به هر جهت گروه‌های تروریستی در فضای هرج و مرج و ناامنی رشد می یابند که بایستی با قدرت‌مند شدن دولتها و همچنین ثبات امنیتی در این کشورها جلوی رشد آن را گرفت. این موضوعی است که به طور بین المللی برای آن سرمایه گذاری شود البته اگر اراده سیاسی برای این منظور در میان کشورهای مختلف به خصوص کشورهای غربی باشد.
ایندیپندنت:
یک روزنامه چاپ انگلیس نوشت در حالی که ایران و آمریکا به توافق نزدیک می شوند عربستان وضع موجود منطقه خاورمیانه را به خطر می اندازد. «حمایت ریاض از گروه های جهادی که آمریکا آنها را تروریست می نامد، چند توجه ها را به خود جلب نکرد.»
سرویس سیاسی «فردا»؛ روزنامه «ایندیپندنت» چاپ انگلیس در مقاله ای به قلم «پاتریک کوک برن»، با اشاره به نقش یک شاهزاده جوان عربستانی در تحولات کنونی سوریه و یمن نوشت در حالی که ایران و آمریکا در آستانه دستیابی به توافق هستند عربستان سعودی تلاش می کند وضع موجود در خاورمیانه را به خطر بیندازد.

برابر این گزارش، توالی تحولات نظامی و دیپلماتیک در منطقه بشدت متشنج خاورمیانه افق سیاسی آن را به طور عمیقی تحت تاثیر قرار داده است. مهم ترین تحول در منطقه تفاهم مشترک میان آمریکا و پنج قدرت جهانی و ایران درباره محدودسازی برنامه هسته ای این کشور در مقابل رفع تحریم ها علیه آن است. اما رفع دشمنی و عداوت میان آمریکا و ایران به عنوان یکی از عوامل اصلی بی ثباتی خاورمیانه از زمان سقوط رژیم شاه (معدوم) در ایران در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه تا کنون ممکن است نتواند خشونت های گسترده تر منطقه مانند بحران سوریه، یمن و عراق را تحت تاثیر قرار دهد.

نویسنده ایندیپندنت همچنین نوشت: در هر حال منافع حاصل از توافق میان ایران و آمریکا به تدریج و آرام آرام نمایان خواهد شد. اگر پیامدها و منافع ناشی از این توافق به یکباره اعلام و نمایان شوند، جمهوری خواهان کنگره، سعودی ها و (رژیم) اسرائیل برای تخریب این توافقنامه به تکاپو خواهند افتاد. حتی اگر توافقی حاصل و اجرایی شود، مخالفان اوباما از همکاری های وی با ایران در حوزه های دیگر در منطقه خاورمیانه جلوگیری خواهند کرد.
 
به نوشته روزنامه انگلیسی، با وجود دستیابی به توافقی ضعیف میان ایران و آمریکا شاهد تشدید بحران در یمن و سوریه هستیم و بحران ها روز به روز بیشتر می شود. عربستان سعودی و کشورهای پادشاهی خلیج فارس منافع گسترده در حفظ وضع موجود در منطقه دارند و در گذشته هم در حفظ وضع موجود در منطقه موفق بوده اند. چه کسی می توانست در اواخر دهه 1950 پیش بینی کند که حرکت های ملی گرای عرب و سوسیالیست ها از میان بروند، اما عربستان سعودی با نظام پادشاهی مستبد خود همچنان به حیات خود تا به امروز ادامه دهد.

نکته قابل توجه درباره تحولات چند روز گذشته این است که عربستان درصدد تغییر گسترده در منطقه است و برای به کارگیری نیروی نظامی هم آماده می شود. در یمن جنگ هوایی ویرانگری را آغاز کرده است. در سوریه هم عربستان با همکاری ترکیه تلاش می کند از حرکت های جهادی افراطی از جمله از جبهه النصره حمایت کند که یکی از گروه های منشعب از القاعده است.

سعودی ها اکنون سیاست سنتی خود را مبنی بر پیگیری سیاست های به شدت احتیاط آمیز به کنار گذاشته اند و با به کارگیری ثروت های هنگفت خود و به کارگیری نیروهای وابسته به خود و همچنین استفاده از روابط نزدیکشان با آمریکا درصدد تقویت نفوذ خود هستند.

در یمن نیروهای هوایی عربستان به همراه واحدهای ارتش یمن که زمانی وابسته به علی عبدالله صالح بودند، نیروهای انصارالله را بمباران می کنند. علی عبدالله صالح زمانی دست نشانده آمریکا و عربستان در صنعا، پایتخت یمن معرفی می شد. نیروهای هوایی عربستان و کشورهای عرب همپیمان آن متوجه شدند که حملات هوایی در نبود یک شریک قابل اعتماد در داخل یمن اهداف مورد نظر آنها را در یمن محقق نخواهد کرد. با این حال اگر نیروهای زمینی عربستان وارد یمن شوند این اقدام به مثابه ورود آنها به باتلاقی مشابه باتلاق افغانستان و عراق خواهد بود.

«پاتریک کوک برن» همچنین در این مقاله نوشت: سعودی ها تلاش می کنند چنان وانمود کنند که مداخله نظامی آنها در یمن در واکنش به تحرکات انصارالله [و نیروهای کمیته های مردمی] صورت گرفته است. سعودی ها مدعی اند که انصارالله در تلاش برای به دست گرفتن کنترل مناطق مختلف یمن است.

بخش عمده ای از این ادعاها تبلیغات و جنگ روانی است. نیروهای انصارالله که در مناطق کوهستانی شمال این کشور زندگی می کنند به حزب الله لبنان تشبیه می شوند. آنها از سال دو هزار و چهار تا کنون با شش حمله دولت مرکزی یمن مقابله کرده اند و همه این حملات هم توسط علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، آغاز شده اند. صالح به عنوان هم پیمان عربستان در یمن شناخته می شد.

خانم مداوی الراشید، استاد مرکز ال اس ای خاورمیانه، در مصاحبه با «المانیتور» گفت: وزیر دفاع عربستان و رئیس دادگاه سلطنتی این کشور محمد بن سلمان که پسر پادشاه است و حدود سی سال دارد، می خواهند عربستان را به قدرت بلامنازع شبه جزیره عربستان تبدیل کنند.

وی گفت مقامات عربستان می خواهند در میان اعراب دیگر وجهه ای برای خود دست و پا کنند. موفقیت عملیات نظامی در یمن به پادشاهی عربستان همان اعتباری را خواهد داد که به آن نیاز دارد. پیروزی در یمن می تواند شکست های عربستان را در سوریه و عراق جبران کند در این دو کشور اقدامات عربستان به علت سیاست های ایران شکست خورده اند. در عین حال این اقدام عربستان به عنوان نشانه ای برای دولت آمریکاست زیرا مقامات عربستان معتقدند آمریکا بیش از حد در مسیر مصالحه با ایران حرکت می کند.

«کوک برن» همچنین نوشت: یمن تنها کشوری نیست که عربستان تلاش می کند در آن نقشی جدی و قاطع ایفا کند. دولت سوریه هفته گذشته ترکیه را به حمایت از هزاران نیروی جهادی برای ورود به ادلب و اختلال در ارتباطات ارتش سوریه متهم کرد که باعث شد ارتش سوریه نتواند ماموریت خود را در دفاع از ادلب به درستی اجرا کند. نقش برجسته عربستان در سقوط شهر ادلب در مصاحبه جمال کاشوگی، روزنامه نگار عربستانی و مشاور حکومت ریاض، در مصاحبه با «نیویورک تایمز» به خوبی بیان شده است.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی و ترکیه از جبهه النصره و دیگر نیروهای جهادی برای تصرف شهر ادلب حمایت کرده اند، گفت: هماهنگی میان بخش اطلاعاتی عربستان و ترکیه هرگز تا این حد خوب نبوده است.

جالب توجه آنکه اذعان صریح این مقام عربستانی مبنی بر حمایت ریاض از گروه های جهادی که آمریکا آنها را تروریست می نامد، چندان توجه ها را به خود جلب نکرد. همزمان نخستین بار مبارزان داعش وارد دمشق شدند و کنترل بخش هایی از اردوگاه یرموک را به دست گرفتند. این اردوگاه فقط ده مایل با دمشق فاصله دارد.

منبع: ایندیپندنت
ترجمه: شبکه خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد