سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

پس از دیدار با مونیز
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار دوم خود با وزیر انرژی امریکا گفت : در نود درصد مسایل فنی به توافق رسیده ایم.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار صداو سیما در لوزان سوییس گفت: فقط یک مورد اختلافی که بسیار هم مهم است باقی مانده که در گفتگوهای عصر امروز تلاش می کنیم آنرا حل و فصل کنیم.

خبر دیگر اینکه یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد: به طور قطع در شناسایی گزینه های فنی در مذاکرات هسته ای با ایران به پیشرفت هایی دست یافته ایم اما هنوز مسائل دشواری وجود دارد که باید حل و فصل شوند.
بریت بارت:

یک ایرانی که بین ایران و آمریکا در سفر است گفت که او و بسیاری از هموطنانش در حال فروش سرمایه های خود در آمریکا هستند تا میزان دلار امریکا در داخل ایران را افزایش داده و به رشد اقتصادی کشورشان کمک کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توافق نزدیک است؛ هجوم ایرانیان برای فروش سرمایه های خود در آمریکا / رشد 7 درصدی ریال

بریت بارت نوشت: یک ایرانی که بین ایران و آمریکا در سفر است گفت که او و بسیاری از هموطنانش در حال فروش سرمایه های خود در آمریکا هستند تا میزان دلار امریکا در داخل ایران را افزایش داده و به رشد اقتصادی کشورشان کمک کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی گفت: ایرانیان ساکن امریکا باید از فرصت استفاده کرده تا پول های خود را به ایران منتقل کنند، چراکه هنوز دلار در ایران قدرتمند است. بازارهای ایران هم اکنون واکنش مثبتی به اخبار خوب از مذاکرات نشان داده اند.
براساس این گزارش، ایرانیان هم اکنون در حال فروش سرمایه های خود در آمریکا هستند، چراکه می توانند ریال یشتری نسبت به 6 ماه آینده خریداری کنند.

تا ده هفته پیش دلار 35700 ریال در ایران معامله می شد اما از روز شنبه این نرخ به 32300 رسیده است که به معنای رشد 7 درصدی ریال است.
در همین حال، جان کری و همتای ایرانی اش در حال مذاکره بر سر برنامه هسته ای تهران هستند.
یک منبع به بریت بارت گفت که توافق هسته ای احتمالا تا هفته ی آینده بدست می آید . اگر چنین اتفاقی بیافتد 100 میلیارد دلار از سرمایه های ایران که در طول چندین سال گذشته مسدود شده، آزاد می شود.
براساس این گزارش، سازمان ملل هم اکنون پروسه لغو تحریم های ایران را آغاز کرده است.
گزارش لس آنجلس تایمز از
داخل یکی از ساختمان های فوق امنیتی در محلی محرمانه در امریکا، کارشناسان در حال بررسی مسائلی است که ممکن است دولت اوباما را در ترغیب افکار عمومی به حمایت از توافق هسته ای با ایران کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ساختمان فوق سری که کلید توافق هسته ای با ایران در آن قرار دارد

لس انجلس تایمز در گزارشی تحت عنوان «تاسیسات غنی سازی شبیه سازی شده، کلید توافق هسته ای» نوشت: داخل یکی از ساختمان های فوق امنیتی در محلی محرمانه در امریکا، کارشناسان در حال بررسی مسائلی است که ممکن است دولت اوباما را در ترغیب افکار عمومی به حمایت از توافق هسته ای با ایران کمک کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، امریکاییها با استفاده از سانتریفیوژهایی که زمان تعطیلی برنامه هسته ای لیبی در سال 2003 بدست آوردند و  تجهییزات دیگر، به مدت یک دهه است که ماکت هایی از تاسیسات غنی سازی ایران ساخته اند.
از زمان آغاز مذاکرات هسته ای، مهندسان هسته ای آمریکا ساعات بسیاری را صرف بررسی ماشین و ها تجهییزات درون این تاسیسات شبیه سازی شده کرده اند تا محدودیت های مختلف را روی آنها آزمایش کنند و دریابند که تا چه مقدار می توانند توانایی ایران برای تبدیل اورانیوم به سوخت بمب محدود می شود.

بزودی، دولت اوباما از نتایج این تحقیقات محرمانه استفاده خواهد کرد تا افکار عمومی و کنگره را نسبت به توافقی خوب با ایران متقاعد کنند.براساس این گزارش، دیپلمات ها می گویند که ایران و پنج بعلاوه یک پیشرفت های قبل توجهی به منظور دسیتبی به توافق انجام دادهند.
نباید این طور تصور بشود که هر نوع مذاکره و تعاملی با دنیا مذموم است. ما حرفمان حق است، از گفتن حق و ایستادن پای آن و تعامل با دنیا برای استیفای آن نباید هراسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قالیباف: مذاکرات هسته ای را تبدیل کرده ایم به استادیوم آزادی / ظریف کل پاریس را هم که با جان کری قدم بزند، از موضع ضعف نمی تواند گل دیپلماتیک بزند

محمدباقر قالیباف شهردار تهران اظهار داشت: زمین مذاکرات، ژنو و وین نیست، پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی است.

به گزارش «انتخاب»، قالیباف افزود: نقش طیب نیاونعمت زاده در مذاکرات هسته ای، کمتر از ظریف نیست.

بخش هایی از گفتگوی خراسان با قالیباف در زیر می آید:

من می گویم الان نقش آقایان طیب نیا، نعمت زاده، سیف، ربیعی و ... در مذاکرات هسته ای، کمتر از نقش آقای ظریف نیست. تیم مذاکره وقتی می تواند نتیجه خوبی به دست بیاورد که عقبه او، قدرت و صلابتِ حاصل از تلاش تیم اقتصادی و سیاسی داخلی باشد. آقای ظریف هر چقدر هم که توانمند باشد، کل پاریس را هم که با آقای کری قدم بزند، از موضع ضعف نمی تواند گل دیپلماتیک بزند. باید باور کنیم که زمین بازی مذاکره، ژنو و وین نیست، پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی و نیروگاه ها و ... ماست. مذاکرات مهم است اما گره زدن همه امور کشور به آن یک خطای استراتژیک است. ما الان مذاکرات را تبدیل کرده ایم به استادیوم آزادی؛ خیل کثیری از استعدادها و توانایی های این سرزمین را که می توانند در برد تیم نقش داشته باشند به تماشاچی صرف تبدیل کرده ایم که یا کف و سوت بزند و یا فحش بدهد و گریه کند. بدتر از این، بسیاری از مدیران کشور هم به تماشاچیان جایگاه ویژه تبدیل شده اند!

از طرف دیگر هم نباید این طور تصور بشود که هر نوع مذاکره و تعاملی با دنیا مذموم است. ما حرفمان حق است، از گفتن حق و ایستادن پای آن و تعامل با دنیا برای استیفای آن نباید هراسید. برخی گمان می کنند که پس زدن همه مناسبات پذیرفته شده و قواعد تعامل در سطح بین المللی، انقلابی گری است؛ این طور نیست. قبلاً هم این مطلب را عرض کرده ام که انقلابی گری به معنای تجربه ستیزی و قاعده ستیزی نیست. انقلابی گری به معنای انزواطلبی و قطع ارتباط با عالم نیست. بر اساس قواعد مسلم حقوق بین الملل، ما حقوقی داریم که باید برای استیفای آن تلاش کنیم و این تلاش در شرایط فعلی نیازمند حضور پررنگ دیپلماتیک است. البته منظورم همه تلاش های دیپلماتیک است، نه تنها مذاکره با 1+5. تفکری که از حضور در مذاکره می ترسد، چطور می تواند کشور را اداره کند؟

نگاه ما باید اصالتاً به درون و توانایی های خودمان باشد. ما نه باید دلداده مذاکره باشیم و نه دل نگران آن. یعنی نه با استیصال و از سر ضعف به مذاکره برویم و این طور فرض کنیم که همه هستی و آینده ما در گرو نتیجه مذاکرات است و نه باید اینطور فرض کنیم که مذاکره یعنی از دست دادن استقلال و پذیرفتن سلطه بیگانه.

اگر بر اساس سنتهای الهی، دست روی زانوی خودمان گذاشتیم و با پذیرش همه سختی ها، مجاهدانه وارد میدان شدیم، بدانیم که بر اساس همان سنت های الهی، نتیجه ای جز پیروزی در انتظارمان نیست. مذاکره در این میان ابزار است، نه هدف.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«تکریت آزاد شد»؛ این تیتر سه کلمه‌ای شامگاه چهارشنبه گذشته بر صدر اخبار خبرگزاری‌های بین‌المللی نقش بست و بار دیگر نشان داد که عراق جای امنی برای رشد کلونی‌های تروریسم و علی‌الخصوص داعش نیست. به باور آگاهان پاکسازی شهر تکریت از چند جهت مهم و حیاتی به نظر می‌رسد: اول اینکه تکریت زادگاه صدام است و آزادسازی این شهر نشان می‌دهد که حتی همشهریان دیکتاتور معدوم عراق هم دیگر دلبستگی به حزب بعث و یار جنایتکارش یعنی داعش ندارند. دوم اینکه با آزادسازی تکریت از اشغال داعش دژ مستحکم این گروهک تروریستی در استان صلاح‌الدین فرو ریخت و راه را برای پاکسازی کامل این استان هموار کرد. سوم اینکه، تکریت یکی از مناطق نفت‌خیز عراق است و آزاد شدن آن با سقوط میزان درآمد غیرقانونی داعش مترادف خواهد بود، چون تروریست‌ها روزانه هزاران بشکه نفت عراق را از چاه‌های نفتی این منطقه به سرقت می‌بردند و آن را به قیمتی بسیار اندک به دلالان بین‌المللی می‌فروختند. نکته چهارم اینکه خارج شدن کنترل تکریت از دست تروریست‌ها به معنای قطع یکی از اصلی‌ترین شریان‌های امدادرسانی به تروریست‌ها در دیگر مناطق صلاح‌الدین است، به علاوه فرار موازی داعشی‌ها از تکریت به موصل را با دشواری مواجه می‌کند.

فارغ از بُعد میدانی آزادسازی تکریت، این عملیات پیچیده حامل پیام‌هایی به غرب و برخی دولت‌های عرب حوزه خلیج فارس بود. آمریکا و نیروهای تحت امرش که به زعم خود ائتلافی قوی علیه داعش تشکیل داده‌اند! در آزادسازی تکریت نقش‌آفرینی نکردند و بعدها مشخص شد که سران بغداد اصلاً از این ائتلاف نمایشی درخواست کمک هم نکرده بودند. بیش از پنج ماه از تشکیل آنچه نام پر طمطراق «ائتلاف علیه داعش» را یدک می‌کشد گذشت، اما در این 150 روز این نیروی بیگانه حتی نتوانست یک روستا را در عراق آزاد کند، حال آنکه نیروهای مردمی و ارتش عراق در حملاتی حساب شده توانستند ضربات مهلکی بر بدنه نظامی داعش وارد و تروریست‌ها را در چندین جبهه غافلگیر کنند. در همین رابطه، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان در تعبیری جالب از واژه «شیر هوایی» برای نیروهای ائتلاف استفاده کرد. به باور آگاهان شکست داعش یا هر گروه اشغالگر دیگری در کشوری ثالث نیاز به حملات زمینی دارد و نمی‌توان آنها را صرفاً با حملات غیردقیق هوایی از مناطق تحت اشغالشان بیرون راند و این «شیران زمینی» عراقی بودند که حماسه‌ای تازه خلق و یکی از اصلی‌ترین سنگرهای داعش را آزاد کردند. دور نرویم؛ همه ما روزهای سختی را که بر کوبانی گذشت به خاطر داریم؛ کوبانی که بعدها مظهر ایستادگی و مقاومت مردمی شد. ائتلاف چهار ماه تمام بر کوبانی آتش ریخت و تقریباً 80درصد شهر را با خاک یکسان کرد، اما دریغ از عقب‌نشینی یک متری داعشی‌ها. پس از آن بود که نیروهای مردمی کُرد «عین العرب» را آزاد کردند.

اکنون کمی آ‌ن سوتر شیرمردان عراقی به جنگ با داعش رفته‌اند و به حق تاکنون در میادین نبرد خوش درخشیده‌اند. در حقیقت این سومین عملیات بزرگ نیروهای عراقی بدون مشارکت ائتلاف بود که پس از آزادسازی آمرلی و جرف الصخر به ثمر نشست و این گونه بود که تکریت آزاد شد. این در حالی است که، آمریکا به توانایی نیروهای مردمی و ارتش عراق که از مشاوره مشاوران نظامی ایران بهره می‌گیرند اعتراف و اعلام کرده که آزادسازی تکریت داعش را به شدت در منگنه خواهد گذاشت اما گویا بازی ندادن آمریکا در عملیات آزادسازی تکریت به مذاق واشنگتن خوش نیامده و شاهد بودیم که برخی مقامات نظامی این کشور از جمله ژنرال دمپسی و همچنین جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طرح مسائلی حاشیه‌ای و صد البته انحرافی و خلاف واقع پروژه تبلیغاتی گسترده‌ای را به منظور کمرنگ جلوه دادن عملیات صلاح‌الدین کلید زده‌اند.

مقامات آمریکایی از تریبون‌های مختلف نسبت به آنچه نقض حقوق سنی‌ها در مناطق آزاد شده و شکنجه آنها توسط مبارزان شیعه خوانده شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند! حال آنکه تحلیلگران این اظهارات را همسو با استراتژی به راه انداختن جنگ‌های فرقه‌ای در عراق و ایجاد بهانه‌ای برای ادامه حضور نظامی غرب در این کشور می‌دانند. اکنون عراق آهسته آهسته در حال خروج از شوک روانی سقوط مناطق این کشور به دست داعش است و می‌توان پیش‌بینی کرد که عملیات تکریت نقطه عطفی در آغاز حملات تازه به مواضع تروریست‌ها باشد و امید می‌رود که سال آینده ریشه تروریسم در این کشور بحران‌زده به دست ملت عراق خشکانده شود.

*آرش میری‌خانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد