سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی می نویسد ظریف در دیدار با کری موضوع نامه 47 سناتور آمریکایی خطاب به ایران را مطرح کرده و از کری توضیح خواسته است.

نخستین دور گفت و گوهای هسته ای بین ایران و آمریکا روز گذشته در شهر لوزان سوییس به مدت 5 ساعت بین محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا و هیات های فنی و کارشناسی دو طرف برگزار شد.مقام آمریکایی: مذاکرات شبیه مرحله آخر
به گزارش عصر ایران رسانه های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز و واشنگتن پست با انتشار گزارش هایی درباره روز نخست مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا نوشتند این مذاکرات سخت و پیچیده بوده است.
نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی می نویسد ظریف در دیدار با کری موضوع نامه 47 سناتور آمریکایی خطاب به ایران را مطرح کرده و از کری توضیح خواسته است.این مقام آمریکایی گفته است کری درباره این نامه توضیح داده است اما او به جزییات توضیح کری به ظریف اشاره ای نکرده است.این مقام آمریکایی افزوده است مذاکرات 5 ساعته روز نخست بین کری و ظریف بر موضوع چگونگی اثبات ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران متمرکز بوده است.  از سوی دیگر یک مقام آگاه آمریکایی به واشنگتن پست گفته است : "مذاکرات هسته ای اخیر بسیار حساس و پیچیده و شبیه به "مکعب کوبیک" است. شما می توانید مثل بازی مکعب کوبیک به نتیجه نهایی خیلی نزدیک شده باشید اما درست کردن قطعات آخر آن بسیار سخت باشد."این مقام آمریکایی گفته است تم مذاکرات روز به روز و ساعت به ساعت در حال تغییر است و روزی احساس می کنیم به کسب نتیجه بسیار نزدیک شده ایم در حالی که ساعتی دیگر حس می کنیم مذاکرات بسیار دشوار و چالش برانگیز شده است.نیویورک تایمز می نویسد اگر در این دور از مذاکرات تا روز جمعه نتیجه ای حاصل نشود ظریف برای مراسم سالانه نوروز به تهران بازخواهد گشت و کری به واشنگتن می رود تا در سفر رسمی اشرف غنی احمد زی رییس جمهور افغانستان به آمریکا با رییس جمهور افغانستان دیدار کند، اما دو وزیر خارجه در صورت نتیجه نگرفتن از مذاکرات 5 روزه هفته جاری یک بار دیگر در اواخر ماه جاری میلادی(تا 11 فروردین 94) با یکدیگر دیدار خواهند داشت.طبق توافق تمدید 7 ماهه مذاکرات هسته ای که در آذر ماه گذشته در وین حاصل شد قرار بر این شده است که دو طرف تا پایان مارس (11 فروردین) به یک تفاهم سیاسی برای توافق نهایی برسند و در 4 ماه باقی مانده تا ژوئیه 2015( 11 تیر 94) به توافق نهایی برسند.
عربستان سعودی قبلا هم قراردادهای هسته ای را با چین، فرانسه و آرژانتین امضا کرده بود. این کشور به دنبال ساخت 16 نیروگاه هسته ای در 20 سال آینده است.
شاهزاده بانفوذ عربستان سعودی اعلام کرد 1+5 هر حقوق هسته ای را که به ایران بدهد ریاض هم خواهان آن خواهد شد.
به گزارش عصرایران، رئیس اسبق سازمان جاسوسی عربستان سعودی هشدار داد که هر حقوق هسته ای که ایران در مذاکرات به دست بیاورد ریاض و دیگر کشورها نیز خواهان آنها خواهند شد.
شاهزاده ترکی فیصل قبل از این به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا و بریتانیا فعالیت می کرد و ریاست سازمان اطلاعات و امنیتی عربستان سعودی را نیز برعهده داشت.
شاهزاده ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی

عربستان سعودی به 1+5: هر چه به ایران دادید ما هم می خواهیم
ترکی فیصل هم اکنون تنها عهده دار مسؤولیت یک سازمان خیریه غیردولتی است با این حال در میان رسانه ها و تحلیلگران او به عنوان سخنگوی غیررسمی دولت عربستان سعودی شناخته می شود.
ترکی فیصل در مصاحبه با بی بی سی ادامه داد: همیشه گفته ام هر چیزی که نتیجه این مذاکرات هسته ای باشد ما هم مثل آن را می خواهیم. اگر ایران دارای توانایی غنی سازی اورانیوم در هر سطحی داشته باشد نه تنها عربستان سعودی بلکه کل جهان خواهان در پیش گرفتن بدون مانع این روند خواهد بود. این اعتراض اصلی ما به روند 1+5 است.شاهزاده ترکی فیصل برادر زاده ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان سعودی و برادر سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور است.وی افزود: اگر ایران توانایی غنی سازی اورانیوم در هر سطحی را داشته باشد عربستان سعودی تنها کشوری نخواهد بود که خواهان این موضوع است.
 ترکی فیصل با هشدار نسبت به گسترش دایره فناوری هسته ای مدعی شد: ایران هم اکنون بازیگر مانع ساز در برخی مناطق جهان عرب چه در سوریه، عراق، فلسطین یا بحرین است. پایان دادن به نگرانی ها درباره گسترش سلاح هسته ای پایان مشکلات ما با ایران نخواهد بود. به نظر می رسد هم اکنون ایران اشغال خود را در عراق گسترش می دهد و این موضوع غیرقابل قبول است.
در هفته گذشته، ریاض قرارداد هسته ای را با کره جنوبی امضا کرد که شامل طرح بررسی امکان ساخت دو نیروگاه هسته ای در خاک عربستان سعودی است.عربستان سعودی قبلا هم قراردادهای هسته ای را با چین، فرانسه و آرژانتین امضا کرده بود.این کشور به دنبال ساخت 16 نیروگاه هسته ای در 20 سال آینده است.
" میچ مک کانل" در مصاحبه با یکی از برنامه های شبکه سی ان ان گفت: به نظر می رسد دولت آمریکا در آستانه ورود به توافق خیلی بد با یکی از بدترین حکومت ها در دنیاست که در نتیجه آن به ایران اجازه می دهد کسب زیرساخت های هسته ای خود را ادامه بدهند.
رهبر جمهوری خواهان: اوباما در آستانه امضای توافق خیلی بد با ایران استرهبر جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا گفت: اوباما در آستانه امضای توافق خیلی بد با ایران است.
به گزارش عصرایران، "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا روز یکشنبه گفت که رئیس جمهور باراک اوباما در آستانه امضای توافق خیلی بد با ایران درباره برنامه هسته ای اش است.وی تاکید کرد: کنگره آمریکا باید نظر خود را درباره هر توافقی اعلام خواهد کرد.  " میچ مک کانل" در مصاحبه با یکی از برنامه های شبکه سی ان ان گفت: به نظر می رسد دولت آمریکا در آستانه ورود به توافق خیلی بد با یکی از بدترین حکومت ها در دنیاست که در نتیجه آن به ایران اجازه می دهد کسب زیرساخت های هسته ای خود را ادامه بدهند.
 مک کانل ادامه داد: "واضح است که رئیس جمهور دموکرات نمی خواهد کنگره را در موضوع توافق هسته ای با ایران شریک کند. ما درباره این موضوع نگرانیم."
وی افزود: "اگر با ایران توافق به دست آید مجلس سنا پیش نویس قانونی را به رای خواهد گذاشت که براساس آن متن توافق هسته ای با ایران باید به تصویب کنگره آمریکا برسد."
اوباما قبل از این بارها تهدید کرده بود چنین مصوبه ای از سوی کنگره را وتو خواهد کرد.
رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا توضیح داد: "در صورتی که توافق هسته ای با ایران به دست نیاید کنگره قانون افزایش تحریم ها علیه ایران را تصویب خواهد کرد."
برخی اعضای دموکرات در مجلس سنای آمریکا نیز خواهان انتقال هر توافق هسته ای با ایران به کنگره هستند.
سناتور تیم کین هم گفت: مذاکرات هسته ای تا این مرحله را تایید می کنم اما هر توافقی که به تحریم های اعمال شده توسط کنگره علیه ایران نزدیک شود، تنها کنگره باید درباره این تحریم ها نظر دهد.
وی افزود: تنها سوال این است که روند سازنده با مشارکت دو حزب خواهد بود یا اینکه روند همراه با عجله و تک حزبی است. همزمان از صبح دوشنبه محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا مذاکرات هسته ای را در شهر لوزان سوئیس آغاز می کنند.
نتانیاهو گفت: برخی سازمان های خارجی که می خواهند حکومت من پایان یابد پول های زیادی در انتخابات اسراییل خرج کرده اند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگرای اسراییل روز گذشته در یک گردهمایی انتخاباتی راستگرایان در شهر تل آویو سخنرانی کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان نتانیاهو که در روزهای گذشته با افت محسوس آرا در نظر سنجی ها روبرو است  در سخنرانی خود در میدان رابین در تل آویو مدعی دست هایی پشت پرده برای سرنگون کردن خود شد.
نتانیاهو گفت: برخی سازمان های خارجی که می خواهند حکومت من پایان یابد پول های زیادی در انتخابات اسراییل خرج کرده اند.

بنرهای نتانیاهو در گردهمایی روز یکشنبه راست ها در میدان رابین تل آویو

نتانیاهو: همه علیه من متحد شده اند
او نام مشخصی به میان نیاورد. این دومین بار است که نتانیاهو در هفته گذشته از تلاش های خارجی برای تاثیر گذاری در نتایج انتخابات اسراییل سخن می گوید. اوهفته گذشته نیز در سخنانی  صریح تر گفت برخی کشورهای اروپایی برای رای نیاوردن او تلاش می کنند و پول خرج می کنند.
نتانیاهو روز گذشته در یک مصاحبه رادیویی نیز این سخنان را تکرار کرد و گفت برخی رسانه ها و روزنامه نگاران برای رای نیاوردن او در انتخابات کمپین راه انداخته اند. زیپی لیونی رقیب انتخاباتی نتانیاهو اما در واکنش به این ادعاهای نخست وزیر گفت:" شهروندان اسراییل در این دوره از انتخابات حکومت نتانیاهو را تغییر خواهند داد، نه به خاطر اینکه تحت تاثیر تبلیغات روزنامه ها قرار گرفته اند بلکه به این خاطر که در اثر سیاست های اشتباه نتانیاهو در سال های گذشته دیگر برای بسیاری حتی امکان خرید روزنامه هم وجود ندارد."چپگرایان اسراییل در این مرحله از انتخابات موضوع مشکلات اقتصادی را در کانون تبلیغات خود قرار داده اند، در حالی که نتانیاهو تلاش کرده است موضوعات امنیتی و سیاست خارجی از جمله مساله هسته ای ایران را در کانون توجهات قرار دهد.
نتایج آخرین نظر سنجی ها نشان می دهد ائتلاف صهیونیست ها که متشکل از  اسحاق هرتزوگ و زیپی لیونی است پیشتاز انتخابات است و احتمالا حدود 26 کرسی پارلمان دارای 120 کرسی اسراییل را از آن خود خواهد کرد.
با این وجود اما مشخص نیست حتی با وجود پیروزی ائتلاف چپگرای هرتزوگ – لیونی آنها بتوانند موفق به تشکیل کابینه بعدی اسراییل شوند ، چون ممکن است احزاب چپ در مجموع نتوانند 61 کرسی لازم را برای تشکیل یک دولت ائتلافی کسب کنند.
نتانیاهو در سخنرانی شب گذشته خود که آخرین تلاش انتخاباتی او پیش از انتخابات سراسری روز سه شنبه (فردا) است،  به  احزاب راستگرای اسراییل هشدار داد به قدرت رسیدن چپگرایان ممکن است بزرگ ترین تهدید برای امنیت اسراییل باشد.
همزمان با هشدارهای نتانیاهو درباره خرج شدن پول هایی با منشا خارجی در انتخابات این دوره اسراییل، نفتالی بنت وزیراقتصاد و رهبر حزب "اسراییل خانه ما " یکی از احزاب موتلف با کابینه نتانیاهو نیز روز گذشته در سخنانی در دانشکاه "بارایلان" در حومه تل آویو با تکرار سخنان نتانیاهو گفت: در هیچ دوره ای از انتخابات اسراییل تلاش هایی این چنین و با منشا خارجی برای ضربه زدن به ائتلاف حاکم بر اسراییل ندیده است. او گفت: همه رسانه ها و سازمان های غیر دولتی  برای سرنگون کردن ائتلاف حاکم متحد شده اند.
کاتن: اگر آنها این هفته در مذاکرات چنین تهدیدی کردند، بگذارید میز را ترک کنند. کنگره کاملا حاضر است تحریم های سخت بیشتری علیه ایران تصویب کند.
تام کاتن سناتور جمهوریخواه تازه کار آمریکایی که هفته گذشته نامه جنجالی 47 امضایی سناتورهای آمریکایی خطاب به رهبران ایران را نوشته است یکشنبه شب در برنامه " face the natin" شبکه  سی بی اس آمریکا حضور یافت.
به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت " think progress" آمریکا کاتن در این برنامه در سخنانی با دفاع از ارسال نامه خطاب به رهبران ایران گفت :رهبران ایران باید متوجه می شدند که هر گونه توافق آنها منوط به موافقت کنگره است.او در این برنامه در سخنان خود گاف نیز داد و در بخشی از سخنان خود مشخص ساخت که حتی از جغرافیای سیاسی خاورمیانه اطلاع چندانی ندارد و به درستی نمی داند شهر تهران پایتخت ایران است.

گاف سناتور نویسنده نامه 47 امضایی: ایران کنترل تهران را در دست دارد!
کاتن در پاسخ به سوال "باب شیفر" مجری برنامه درباره اینکه راهکار جایگزین او به جای توافقی که به گفته جمهوریخواهان توافق بد است و نباید صورت بگیرد، گفت:" همان گونه که نخست وزیر نتانیاهو در سخنان خود در کنگره اشاره کرد جایگزین یک توافق بد ، یک توافق خوب است. ایرانی ها غالبا تهدید می کنند میز مذاکره را ترک خواهند کرد. اگر آنها این هفته در مذاکرات چنین تهدیدی کردند، بگذارید میز را ترک کنند. کنگره کاملا حاضر است تحریم های سخت بیشتری علیه ایران تصویب کند. علاوه بر این ما باید در مقابل تلاش رو به گسترش ایران برای سلطه و نفوذ بر منطقه بایستیم. آنها هم اکنون کنترل تهران را به دست گرفته اند و علاوه بر این کنترل دمشق، بیروت و بغداد را نیز در دست دارند و حالا کنترل شهر صنعا در یمن را هم به دست گرفته اند. آنها همه این کارها را بدون داشتن سلاح هسته ای کرده اند . تصور کنید اگر آنها مسلح به سلاح هسته ای شوند چه کارها خواهند کرد."
در این هنگام مجری برنامه این مساله را به کاتن گوشزد کرد که تهران پایتخت کشور ایران است.
برخی کاربران شبکه های اجتماعی پس از پخش این برنامه در صفحات خود با به تمسخر گرفتن اطلاعات جغرافیایی کاتن نوشتند:آیا او واقعا دانش آموخته دانشگاه هاروارد است در حالی که نمی داند شهر تهران پایتخت کشور ایران است!
از سوی دیگر روز گذشته سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان سنا در سخنانی با دفاع از نامه ارسال شده به ایران تاکید کرد از نظر جمهوریخواهان توافق در حال بحث بین ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای یک توافق بد است و جمهوریخواهان کنگره مصرند جلوی چنین توافقی را بگیرند.
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که شنبه شب رییس دفتر اوباما با ارسال نامه ای 3 صفحه ای خطاب به باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با آوردن دلایل  و شواهد مختلف از جمهوریخواهان کنگره خواسته است در مذاکرات جاری هسته ای دخالت نکنند و تهدید وتوی اوباما علیه هر طرح جدید جمهوریخواهان را تکرار کرده است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حکم صادره هنوز قطعی نشده است و برای بیان جزئیات آن معذوریت قانونی دارم، گفت: در رابطه با یک بخش از اتهامات «م.ه» به استناد ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری حکم به حبس، جزای نقدی و انفصال صادر شده است.

با حکم شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، مهدی هاشمی به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حکم صادره هنوز قطعی نشده است و برای بیان جزئیات آن معذوریت قانونی دارم، گفت: در رابطه با یک بخش از اتهامات «م.ه» به استناد ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری حکم به حبس، جزای نقدی و انفصال صادر شده است.

خبر غیررسمی: 15 سال زندان برای مهدی هاشمی/ دفتر اژه ای: صحت ندارد

وی افزود: همچنین در خصوص اتهام دیگر متهم با استناد به تبصره 2 ماده 5 همان قانون حکم حبس و جزای نقدی و رد مال و انفصال صادر شده است. محسنی اژه ای گفت: درباره مسائل امنیتی، این فرد به حبس محکوم شده است. سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: هنگامی که حکم قطعی شد، قطعا آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد. ضمن اینکه حکم صادره قابل تجدیدنظرخواهی است.

وی در پایان افزود: پس از ابلاغ حکم به متهم و وکلای وی، 20 روز فرصت وجود دارد تا به رای صادره اعتراض شود و اگر اعتراضی صورت نگیرد، حکم قطعی تلقی خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد