سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست اقتصادی شرم الشیخ، در مصر با اشاره به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران طی روزهای آینده تأکید کرد که زمان برای این گفت‌وگوها رو به پایان است.

وی افزوده: ایران می‌گوید به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران فتوای ممنوعیت تولید سلاح هسته‌ای را صادر کرده و ما ضمن استقبال از این مسأله به دنبال ساز و کاری برای قانونی و لازم الاجرا کردن این فتوا هستیم.

وی افزود: اگر برنامه هسته ای ایران،‌ همانطور که تهران می گوید صلح آمیز است باید این پرونده را به پایان ببریم.

جان کری ابراز امیدواری کرد گروه 1+5 و ایران طی روزهای آینده به توافق هسته ای دست یابند.

به گزارش عصرایران،  وزیر خارجه آمریکا این سخنان را در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس مطرح کرد.
جان کری در مصاحبه با شبکه آمریکایی "سی بی اس" گفت: امیدوارم این موضوع (توافق هسته ای) طی روزهای آینده ممکن شود. 10 فروردین 94  پایان مهلت مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای دست یابی به توافقی درباره برنامه هسته ای تهران است.

جان کری: امیدوارم طی روزهای آینده به توافق برسیم

 جان کری تا روز یکشنبه برای حضور در کنفرانس اقتصادی مصر در بندر شرم الشیخ حضور دارد. او عصر یکشنبه به لوزان سوئیس می رود تا با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف دیدار و مرحله جدیدی از مذاکرات هسته ای را دنبال کند.
این مرحله از مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا تا روز جمعه آینده ادامه می یابد.
کری در پاسخ به سوالی درباره امکان تمدید دوباره مذاکرات هسته ای پس از 10 فروردین گفت: به طور جدی معتقدیم که هیچ چیزی در آوریل، ماه می، ژوئن تغییر نخواهد کرد که شما فکر کنیم تصمیمی را که الان می توانید بگیریم در آن زمان بگیرید.وی افزود: اگر برنامه هسته ای ایران،‌ همانطور که تهران می گوید صلح آمیز است باید این پرونده را به پایان ببریم.جان کری در کنفرانس مطبوعاتی در شرم الشیخ مصر گفته بود: مذاکرات هسته ای پیشرفت هایی را داشت اما همچنان اختلافات مهمی باقی مانده است که باید آنها را از میان برد.
قبل از این هم هیاتی از دولت حوثی یمن با سفر به ایران قراردادی را برای برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا امضا کرد.
نتیجه سفر 2 هفته ای هیات دولت حوثی ها به تهران: ایران در یمن نیروگاه برق می سازدهیات دولت حوثی یمن پس از سفر دو هفته ای به ایران، به صنعا بازگشت.

به گزارش عصرایران، رئیس هیات دولت حوثی یمن در مصاحبه با خبرگزاری رسمی یمن نتیجه سفر دو هفته ای به ایران را توضیح داد. خبرگزاری رسمی یمن نیز هم اکنون در کنترل دولت حوثی یمن است.
 
"صالح الصماد" رئیس شورای سیاسی هیات دولت حوثی یمن در سفر به تهران را برعهده داشت. وی هم اکنون سمت مشاور شورای ریاست جمهوری را برعهده دارد. در این هیات افرادی از وزارتخانه های مختلف یمن حضور داشتند.او مهمترین توافقات و قراردادهای امضا شده توسط هیات یمنی با ایران را به شرح زیر اعلام کرد:

- ایران بندر الحدیده در غرب یمن را توسعه می دهد.
 بندر الحدیده هم اکنون در کنترل حوثی ها قرار دارد. این بندر نزدیک به تنگه باب المندب تنها نقطه اتصال دریای سرخ و آب های آزاد است.
- حمایت ایران از یمن با صادرات نفت به این کشور به مدت یک سال
- اقدام ایران در ساخت و راه اندازی نیروگاه برق با ظرفیت 165 مگاوات در یمن
- اقدام ایران در تهیه قطعات و تعمیرات نیروگاه گازی شهر مارب یمن
- اقدام ایران در تهیه قطعات و تعمیرات و نگهداری خط انتقال برق میان دو شهر مارب و صنعا در یمن
- طرف ایرانی تیم های فنی را برای بررسی ساخت نیروگاه های تولید برق در استان های  عدن، الحدیده و شهر المخا در استان تعز یمن اعزام می کند.
- ایران به یمن کارشناسان و متخصصانی را برای آموزش در زمینه برق، آب ، حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی اعزام می کند.

یمن کشوری با دو دولت

حوثی ها (گروه انصار الله) پس از سیطره بر پایتخت یمن در ماه های اخیر، دولت را برکنار و پارلمان را منحل و شورای 5 نفره ریاست جمهوری را جایگزین رئیس جمهور کردند. هم اکنون نخست وزیر یمن تحت حاصر خانگی واحدهای نظامی حوثی هاست.عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن هم به مدت یک ماه تحت حصر خانگی واحدهای نظامی حوثی در شهر صنعا قرار داشت اما توانست با فرار از حصر، به شهر عدن در جنوب یمن فرار کند.
هادی با استقرار در عدن، این شهر را پایتخت موقت یمن اعلام کرد.
5 کشور عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات سفارتخانه های خود را از صنعا به عدن منتقل کرده اند.
علاوه بر این آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی سفارتخانه خود را در صنعا تعطیل کرده اند.
آمریکا نیز دولت هادی را به عنوان دولت مشروع یمن به رسمیت شناخته است.
یمن هم اکنون دارای دو دولت است. دولت حوثی ها در صنعا و دولت هادی در شهر عدن مستقر و هر دو مدعی حاکمیت بر کل یمن هستند. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها دولت هادی را به رسمیت می شناسند.  
قبل از این هم هیاتی از دولت حوثی یمن با سفر به ایران قراردادی را برای برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا امضا کرد.این قرارداد با اعتراض عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن مستقر در شهر جنوبی عدن روبه رو شد.او این قرارداد را غیرقانونی توصیف کرده و تهدید کرده بودند امضا کنندگان یمنی آن را بازخواست می کند.
 سفیرسابق آمریکا در سازمان ملل متحد توافقنامه ی هسته ای احتمالی با ایران را تسلیم بی سابقه خواند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پایگاه اینترنتی هیل در گزارشی به قلم مارک هنش نوشت:
جان بولتون توافق با ایران را تسلیم بی سابقه خواند.
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد روز شنبه گفت باراک اوباما درمذاکره با ایران درباره ی برنامه ی تسلیحات هسته ای این کشور ، درحال گفتگو درباره ی یک تسلیم بی سابقه است.
جان بولتون در اجلاس اقدام امنیت ملی کارولینای جنوبی در سخنانی گفت:این توافقنامه اساسا ناقص است. واقعا هیچ توافقی با ایران وجود ندارد که من به آن اعتماد کنم. رژیم ایران رژیمی است که مصمم به داشتن تسلیحات هسته ای است و این توافق چنین چیزی را تقدیم ایران خواهد کرد.
این گزارش می افزاید: دولت باراک اوباما امیدوار است که ایران در ازای برداشته شدن تحریم ها برضد این کشور، اقدام به کند کردن یا متوقف کردن تحقیق درباره ی تسلیحات هسته ای خود بکند. انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه درحال کمک کردن به تلاش های آمریکا برای معامله با ایران هستند. دو طرف هفته ی آینده ی میلادی ؛ گفتگوها را در شهر لوزان سوئیس از سر خواهند گرفت.
جنجال زیادی بر سر نامه ی سرگشاده ی روز دوشنبه ی جمهوریخواهان به سران ایران به وجود آمده است.
در این نامه تاکید شده است که کنگره ی آمریکا هرگونه توافق با ایران را که رضایت بخش نداند باطل خواهد کرد. این نامه به امضای چهل و هفت سناتور جمهوریخواه رسیده است.
باراک اوباما روز جمعه گفت به جای امضا کنندگان خجل شده است. این اقدام سناتورها باعث شد تا در رسانه های مجازی صفحه ای با عنوان چهل و هفت خائن ایجاد شود.
جان بولتون روز شنبه واکنش باراک اوباما به نامه ی سناتورها را واکنشی ناموجه توصیف کرد. وی گفت که سناتورها خائن نیستند بلکه قانونگذارانی هستند که به دفاع از قانون اساسی برخاسته
اند. وی افزود:رئیس جمهور آمریکا ایران را نوازش می کند و به علت این توافقنامه به هموطنان خود و نزدیک ترین همپیمانان ما حمله می کند. خطری که ما امیدواریم از آن اجتناب کنیم اکنون قریب الوقوع شده است. این فقط نمونه ای است که نشان می دهد رئیس جمهور آمریکا به فکر امنیت ملی آمریکا نیست.
نشریه هیل افزود:آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران روز پنج شنبه این نامه را خنجری از پشت توصیف کرده بود. سناتور تام کاتون که عامل نگارش این نامه بود روز سه شنبه از رژیم آیت الله انتقاد کرده بود.
سناتور کاتون به شبکه ی ام اس ان بی سی گفته بود آنها به مدت سی و پنج سال است که آمریکایی ها را کشته اند، آنها اقدام به کشتن صدها نیروی نظامی در عراق کردند و اکنون کنترل پنج پایتخت در خاورمیانه را در دست دارند. آنها کسانی جز تندروها در ایران نیستند. اگر آنها همه ی این کارها را بدون تسلیحات هسته ای انجام می دهند تصور کنید که اگر تسلیحات داشته باشند چه خواهند کرد.
جان بولتون روز شنبه گفت اشتیاق دولت اوباما برای یک توافق هسته ای با ایران باعث خواهد شد که مسیر تهران به سمت تسلیحات هسته ای باز باشد. وی گفت رای دهندگان آمریکایی از این رو باید در انتخابات سال دوهزار و شانزده موضوع امنیت ملی را به موضوع اصلی انتخابات تبدیل کنند
جان بولتون گفت:بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید نشسته است. به خاطر م که شده نباید در سال دوهزار و شانزده این اشتباه را تکرار کنیم.
 سفیر فرانسه در آمریکا گفت ایران سیاست های معقول را دنبال می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا در صفحه توئیتر خود درباره ایران نوشته است: صرفنظر از اینکه لفاظی ها چه باشد ، ایران کشوری معقول است که سیاست معقول را مبتنی بر منافع ملی خود دنبال می کند.
وی افزود: ایران سیاست خارجی سنتی پارس با هزاران سال قدمت را، به روشی تهاجمی دنبال می کند.
دولت های پارس و عرب های سنی به مدت قرن ها بر سر عراق جنگ داشتند. تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003  توازن را به نفع اولی(پارس) تغییر داده است. من قبول ندارم که یک رژیم دیگر در تهران آن نوع از سیاست خارجی را دنبال کند که تفاوت زیادی با سیاست کنونی ایران داشته باشد. لفاظی تغییر خواهد کرد. ‌اسراییل برای ایران واقعا اهمیتی ندارد، بلکه برای ایران حزب الله به عنوان ابزار نفوذ در دنیای عرب اهمیت دارد.ایران از اسرائیل به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده می کند اما هدف واقعی و هدف پارسی آن سلطه در خلیج فارس است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد