سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وال استریت ژورنال:

درحالیکه مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج بعلاوه در طول چندین دور گذشته پیشرفت محسوسی داشته است، عربستان سعودی اقدام به امضای بی سرو صدا قراداد همکاری هسته ای باکره جنوبی کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اقدامات بی سر و صدای عربستانِ نگران از توافق هسته ای  در جهت تولید سلاح هسته ای

وال استریت ژورنال نوشت: درحالیکه مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج بعلاوه در طول چندین دور گذشته پیشرفت محسوسی داشته است، عربستان سعودی اقدام به امضای بی سرو صدا قراداد همکاری هسته ای باکره جنوبی کرده است.
به گزارش «انتخاب»، این توافق منجر به افزایش نگرانی ها در میان آمریکا و متحدان آن شده است.

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق سازمان جاسوسی عربستان سعودی هشدار داده است که در صورت توافق هسته ای و حفظ توانایی های ایران، ریاض به سمت و سوی تسلیحات هسته ای حرکت می کند.
برخی از مقامات آمریکایی و عرب نگرانی خود را از مسابقه تسلیحانه در خاورمیانه ابراز کرده اند که بابت رقابت منطقه ای عربستان با ایران است.تفاهنامه عربستان سعودی و کره جنوبی شامل برنامه ای برای بررسی و مطالعه امکان ساخت دو راکتور هسته ای به ارزش 2 میلیار دلار در عربستان در ظرف 20 سال اینده می شود.
مقامات فعلی و سابق آمریکا می گویند که نگران اتحاد نظامی عربستان سعودی با پاکستان ، که مجهز به سلاح هسته ای است، هستند.تعدادی از مقامات ارشد عرب، به کاخ سفید هشدار داده اند که دولت عربستان ممکن است برای توسعه تکنولوژی ها هسته ای خود از پاکستان کمک بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تعدادی از نمایندگان مجلس طی تذکری خطاب به حسن روحانی نسبت به اظهارات یونسی دستیار ویژه امور اقوام رئیس‌جمهور درباره عراق خواستار عزل وی از سوی رئیس قوه مجریه شدند.

 در تذکر نمایندگان که با عنوان «عزل آقای یونسی دستیار ریاست جمهوری به علت مواضع ناشایسته ایشان و تهدید امنیت ملی» ‌نگاشته شده، آمده است: «جمعی از نمایندگان مجلس مصرّانه از جنابعالی می‌خواهند با توجه به روحیه تذکر ناپذیر آقای یونسی و اصرار ایشان بر ادامه این مواضع ناپسند و حساسیت سیاست‌های داخلی و خارجی ناشی از مواضع مسئولان جمهوری اسلامی ایران از شما می‌خواهند آقای یونسی از این جایگاه عزل نمایید و اجازه ندهید این مواضع نسنجیده و بحران‌آفرین ادامه یابد.»
به گزارش خبرگزاری فارس، تذکر مذکور تاکنون به امضاء بیش از 21 نماینده رسیده و در جلسه فردای مجلس تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهد شد.
این نمایندگان خطاب به روحانی می گویند: مواضع اخیر ایشان در همایش «ایران؛ نام، مردم، سرزمین» با این عنوان که «در حال حاضر عارق نه فقط حوزه تمدنی ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست»؛ این جملات همان القای ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی که توسط دشمنان انقلاب اسلامی بارها در رسانه‌های آنها و مواضعشان بیان شده می‌باشد.
همچنین پیش از این یک نماینده مردم تهران از نامه به رئیس‌ قوه قضائیه برای پیگیری حقوقی اظهارات علی یونسی خبر داد و گفت: «مواضع وی درباره عراق، موضع جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست.»
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در این باره گفت: «حتماً طی نامه‌‌‌ای به آیت‌لله لاریجانی رئیس قوه قضائیه، پیگیری حقوقی اظهارات آقای یونسی را از دستگاه قضائی مطالبه خواهیم کرد چرا که این اولین بار نیست که آقای یونسی، منافع ملی و مصالح عالیه نظام را مورد توجه قرار نمی‌دهد.»
کوثری افزود: «حتماً باید مدعی‌العموم ورود کرده و با اظهارات نامناسب و غیرقابل قبول، یونسی برخورد کند چرا که اظهارات وی درباره موضع رهبر معظم انقلاب، مردم، دولت و مجلس و نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست.»

این سخنان در حالی مطرح می شود که از روز چهارشنبه رسانه های جریان اصولگرا انتقادات تندی از علی یونسی صورت داده اند.رسانه ها روز چهارشنبه ۱۹ اسفند گزارش دادند که وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن ابراز «تعجب» و «انزجار» از سخنان «منسوب» به علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور، اعلام کرد که عراق اجازه نمی‌دهد به حاکمیت ملی آن تعرض شود.
در همین حال یونسی در مصاحبه‌ای با شبکه العالم، ضمن ارائه توضیحی درباره سخنان پیشین خود اعلام کرد که ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش شدن تمامیت ارضی و استقلال کشور‌ها به ویژه عراق نیست.
براساس اخبار منتشر ده در رسانه ها دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز ۱۷ اسفند گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته».

وی افزوده بود: «چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم».
یونسی روز چهارشنبه درباره سخنان پیشین خود گفت: «آنچه که من گفتم دقیقا این است که در گذشته در فلات ایران امپراتوری‌های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان بودند که کشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می‌گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینکه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه که می‌تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو فلات ایران است».
با این حال بر اساس گزارش روز چهارشنبه العالم، وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای از سخنان پیشین آقای یونسی ابراز «تعجب» و این سخنان را «محکوم» کرده است.
در این بیانیه آمده است: «عراق کشوری دارای حاکمیت است که توسط خود عراقی‌ها اداره می‌شود و روابطی مثبت با کشورهای همسایه و از جمله آن‌ها ایران دارد، و اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی این کشور دخالت و یا به حاکمیت ملی آن تعرض شود».
در همین حال خبرگزاری فارس خبر داد که وزارت امور خارجه عراق از سخنان «غیرمسئولانه» این مقام ایرانی «ابراز انزجار» کرده است.
به گفته این خبرگزاری، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، نیز تاکید کرد که این کشور به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.
یونسی در بخش دیگری از مصاحبه روز چهارشنبه خود با شبکه العالم گفت که ایران به عراق «سلاح و مشورت» می‌دهد.
 به نظر می‌رسد فعالیت فضانوردان روسیه تنها جنبه علمی ندارد. رئیس مرکز فرماندهی آژانس فضایی روسیه اعلام کرد فضانوردانی که روز پنج‌شنبه از ایستگاه فضایی "آی‌اس‌اس" بازگشته‌اند، با خود عکس‌هایی از مناطق جنگ‌زده آورده‌اند.
 
به گزارش دویچه وله، ولادیمیر سولویف، رئیس مرکز فرماندهی آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که فضانوردان روسیه که روز پنج‌شنبه (۲۱ اسفند / ۱۲ مارس) از ایستگاه فضایی بین‌المللی (آی‌اس‌اس) به زمین بازگشته‌اند، عکس‌هایی از شرق اوکراین تهیه کرده‌اند. 
 رئیس مرکز فرماندهی آژانس فضایی روسیه که از فضانوردان پیشین روسیه است، در یک کنفرانس خبری گفت این فضانوردان از فرودگاه دونتسک در شرق اوکراین و نقاط حساس دیگر عکس‌هایی تهیه کرده و با خود به زمین آورده‌اند.   ولادیمیر سولویف در ادامه درباره این فعالیت تحقیقی-جاسوسی فضانوردان روسیه در فضا گفت که مقامات روسیه تقاضاهایی نیز از سوریه داشته‌اند که در آنها از فضانوردان روسیه خواسته شده بود عکس‌هایی از مناطق جنگ‌زده‌ی آن کشور نیز تهیه کنند. 
 رئیس مرکز فرماندهی آژانس فضایی روسیه در ادامه گفت: «ما فعالیت‌های فراوانی در ارتباط با منطقه دونتسک و دونباس کرده‌ایم.» او اما حاضر نشد به جزئیات این فعالیت‌ها بپردازد. او گفت: «چنین عکس‌هایی را همکاران خارجی ما نیز هنگام اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (آی‌اس‌اس) تهیه می‌کنند.» 
 شرق اوکراین مدت‌هاست که منطقه درگیری میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و دولت مرکزی این کشور شده است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اوایل ماه مارس سال جاری در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر این سازمان جهانی در ژنو از مرگ بیش از ۶۰۰۰ تن در جریان ۱۱ ماه جنگ داخلی اوکراین خبر داد. 
 "تخریب بی‌رحمانه زندگی غیرنظامیان و زیرساخت‌ها" تصویری است که در گزارش تازه سازمان ملل متحد از جنگ داخلی شرق اوکراین ارائه شده است. بنا بر این گزارش به ویژه زنان، کودکان، سالمندان و شهروندان ضعیف از وضعیت موجود رنج می‌برند. 
 سخنان ولادیمیر سولویف، رئیس مرکز فرماندهی آژانس فضایی روسیه، درباره تهیه عکس‌هایی از شرق اوکراین و سوریه، در حالی است که این مرکز فرماندهی تنها عکس‌هایی که فضانوردان از حادثه سیل در برزیل تهیه کرده بودند را منتشر کرده است. 
 خانم یلنا سیرووا، نخستین فضانورد زن روسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (آی‌اس‌اس)، روز پنج‌شنبه (۲۱ اسفند / ۱۲ مارس) به همراه آلکساندر ساموکوتایف و فضانورد آمریکایی بری ویلمور، پس از شش ماه اقامت در فضا به زمین بازگشتند. 
 این سه نفر شامگاه پنج‌شنبه (۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر) سال گذشته میلادی با فضاپیمای "سایوز ـ ت‌ام‌آ ۱۴ ام" راهی فضا شدند و شش ساعت بعد از پرتاب، به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ملحق شدند. 
 یلنا سیرووا، نخستین زن فضانورد تاریخ معاصر روسیه است که از سال ۱۹۹۷ به این‌‌سو راهی فضا شده است. خانم سیرووا در تاریخ روسیه کنونی و شوروی سابق چهارمین زنی است که راهی فضا شده است. والنتینا ترشکووا نخستین زن اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که در سال ۱۹۶۳ راهی فضا شده بود. 
 قرار است در پایان ماه مارس سال جاری میلادی از مرکز فضایی در قزاقستان سرنشینان بعدی "آی‌اس‌اس"به سوی این ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت کنند و یک سال در فضا اقامت داشته باشند. 
 ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا، در حال حاضر برای انتقال فضانوردان خود به مدار زمین از کپسول‌های سویوز ساخت روسیه استفاده می‌کند و برای انتقال هر فضانورد توسط این کپسول‌ها، مبلغ ۷۰ میلیون دلار می‌پردازد. آمریکا در سال ۲۰۱۱ ناوگان شاتل‌های خود را تعطیل کرد و از آن زمان برای انتقال فضانوردان خود به مدار زمین، به روسیه متکی شده است.  
سازمان فضانوری آمریکا اما با بستن قراردادی با شرکت‌های بوئینگ و اسپیس ایکس عزم خود را برای عدم وابستگی به روسیه برای انتقال فضانوردان آمریکایی به مدار زمین جزم کرده است. فضاپیماهای ساخت این دو شرکت سال ۲۰۱۷ حاضر خواهند بود.  
به نظر می‌رسد علاوه بر گران بودن این روش، بحران ایجاد شده با روسیه بر سر اوکراین، عاملی تعیین‌کننده برای قطع همکاری فضایی میان آمریکا و روسیه گردیده و باعث یافتن تدبیری تازه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی تشدید حملات نیروهای ارتش و مردمی عراق به گروهک تروریستی تکفیری داعش در مناطق مختلف این کشور و تحمیل شکست های پیاپی، این گروه برای ایجاد ارعاب و وادار کردن نیروهای در حال فرار خود به جنگیدن، اعدام و کشتارهای درون گروهی بویژه با سربریدن افزایش داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری عراقی السومریه نیوز، این گروه دست به اقدام های سختگیرانه ای در موصل زد و سر چهار نفر از عناصر خود را در موصل از تن جدا کرد.
یک منبع محلی در استان نینوا گفت: داعش روز جمعه چهار نفر از عناصر خود را به اتهام های مختلف در مرکز شهر موصل سر برید.
وی افزود: داعش این افراد را مقابل مردم در منطقه باب الطوب در مرکز موصل سر برید .
داعش طی چند روز اخیر شماری از عناصر و سرکرده های خود را به اتهام فرار از میادین جنگ اعدام کرد.
از سوی دیگر یک منبع محلی دیگر نیز گفت : داعش قوانین و دستورالعمل های سخت و جدیدی برای خروج از شهر موصل برای ساکنان آن وضع و ابلاغ کرد تا مانع خروج مردم از این شهر شود.
وی افزود:داعش با اقدامات ضد انسانی مانع خروج خانواده ها از موصل می شود و حتی کسانی که برای معالجه مجبور به ترک این شهر باشند ابتدا باید یک کمیته پزشکی وابسته به داعش با این کار موافقت کند و زمان سفر آن ها نیز نباید از 20 تا 30روز بیشتر باشد.
وی اضافه کرد: داعش تنها اجازه می دهد یک نفر همراه با بیمار به خارج از موصل برود.
داعش دهم ماه مارس یعنی سه روز پیش از طریق بلندگو به مردم موصل اعلام کرد کسی حق خروج از شهر را ندارد و کسانی که از شهر خارج شوند، مرتد محسوب شده و دارایی هایشان مصادره می شود.
یک منبع محلی دیگر نیز در استان نینوای عراق گفت: داعش به خانواده های کوچ کرده از موصل اجازه ورود به شهر موصل را نمی دهد و این خانواده ها را مجبور کرده است در منطقه القیاره و مناطق مجاور جنوب موصل سکنی گزینند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه به جمع نمایندگان حزب دمکرات پیوست که به نامه سناتورهای جمهوری‌خواه برای مقامات ایران اعتراض کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیلاری کلینتون: نامه 47 سناتور به ایران مایه بی آبرویی این افراد است / هدف تان کمک به ایران است یا ضربه به اوباما؟

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا روز سه‌شنبه به جمع نمایندگان حزب دمکرات پیوست که به نامه سناتورهای جمهوری‌خواه برای مقامات ایران اعتراض کردند.به گزارش «انتخاب»، این نامه هشدار داد هرگونه توافق هسته‌ای که با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به دست آید از دوره ریاست وی فراتر نخواهد رفت.کلینتون که در سازمان ملل سخن می‌گفت روز سه‌شنبه این نامه را مایه ‌ بی‌آبرویی 47 امضاکننده آن دانست و این سوال را مطرح کرد که آنهاتلاش کرده‌اند به ایران در این مذاکرات مهم کمک کنند یا این که به اوباما ضربه بزنند.کلینتون گفت این نامه با سنت‌های برتر آمریکا هماهنگ نیست.
این اظهارات نخستین اظهارات کلینتون درباره مناقشه‌ای است که بر سر این نامه ایجاد شده هرچند وی در گذشته نیز در حمایت از مذاکرات با ایران سخن گفته است.
سخنگوی دولت فرانسه گفت که پنج بعلاوه یک، طی 7 تا 10 روز آینده باید در مورد ایران تصمیم بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی دولت فرانسه: 1+5 تا تصمیم گیری در مورد ایران، 7 تا 10 روز فاصله دارد

سخنگوی دولت فرانسه گفت که پنج بعلاوه یک، طی 7 تا 10 روز آینده در مورد ایران تصمیم می گیرد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، استفان لوفل در جمع خبرنگاران در پاریس گفت: هرگونه توافق هسته ای با ایران باید محکم و پایدار باشد.
سخنگوی دولت فرانسوا اولاند افزود: ما در انتهای پروسه مذاکرات هسته ای با ایران هستیم.
وی اضافه کرد: ما تا تصمیم گیری در مورد ایران، هفت تا ده روز فاصله داریم.
براساس این گزارش، اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده در بروکسل میزبان وزرای امور خارجه ایران، انگلیس و فرانسه و آلمان باشد.
دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: خانم موگرینی رهبری این نشست را که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برگزار می‌شود به عهده خواهد داشت.این نشست 16 مارس (25 اسفند ماه) یک روز پس از آن برگزار خواهد شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش قرار است در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس با یکدیگر دیدار کنند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی عراق از آزادی کامل شهر تکریت خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی عراق از آزادی کامل شهر تکریت خبر داد.تکریت به طور کامل آزاد شد

به گزارش «انتخاب»، خالد جسام، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، شب گذشته از پایان عملیات لبیک یا رسول الله(ص) برای آزادی تکریت خبر داد و اعلام کرد این شهر آزاد شد.

جسام تصریح کرد:«عملیات آزاد سازی تکریت با ورود نیروهای امنیتی، داوطلب مردمی و جنگجویان عشایری به مرکز شهر تکریت پایان یافت، عملیاتی که هفته گذشته آغاز شده بود با آزادی العلم، الدور و تکریت به پایان رسید.»

وی افزود:« این پیروزی را به مردم عراق، مرجعیت دینی و دولت مرکزی تبریک می گویم، پیروزیی که با سرعتی بی سابقه با کشتار و فراری دادن تروریست های داعش از مناطق تحت اشغال آنان به دست آمده است.»
جزییاتی از ارتباط منافقین و داعش 
   
مترجم سابق سرکرده منافقین فاش کرد که سرکرده های این گروهک و در رأس آنها مریم رجوی روابط خوب و نزدیکی با سران گروهک تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه دارند.
به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری عراقی المسله ، قربانعلی حسین نژاد مترجم سابق مسعود رجوی که که خود نیز از سرکردگان این گروهک تروریستی بوده است، گفت: سران منافقین از گذشته تا کنون روابط خوب و مستحکمی با داعش داشته اند و شخص مریم رجوی حدود یک سال پیش با رییس یکی از گروه های هم پیمان با داعش در سوریه در پاریس دیدار کرد و طرفین این مطلب را در سایت های خود رسانه ای و عکس ها سخنان در و بدل شده میان خود را منتشر کردند .

حسین نژاد در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت سران منافقین از همان ابتدا حمایت خود را از داعش اعلام کردند و به اشغال در آمدن موصل توسط داعش را انقلاب مردمی عشایر عراقی دانستند و ابراز امیدواری کردند داعش همه عراق و از جمله بغداد را تصر ف کند .

مترجم سابق رجوی افزود سازمان تروریستی منافقین امیدوار بود داعش بتواند کنترل همه مناطق عراق را در دست گیرد تا اینگونه راه را برای حمله منافقین به ایران باز کنند و از سوی دیگر سعی می کند آمریکا را تشویق به حمله به ایران کند و اخیرا نیز ادعا کرد به اسراری در مورد برنامه هسته ای ایران و تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای دست یافته است .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد